به عنوان یک صاحب موفق و گرداننده کسب و کارتان، وب سایت شما نقشی اساسی را در تمامی بخش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی ایفا می کند. با طراحی وب سایت و راه اندازی یک محصول منحصر به فرد که تجربه کاربری اثر گذاری از خود به جای بگذارد، شما نصف بیشتر راه را برای شناخته شدن و آشنایی با مراجعه کنندگان طی کرده اید. البته منظور از تجربه کاربری فقط بخش فنی و تکنیکال طراحی وب سایت نیست، بلکه منظور ما درک نیازهای کاربر و ارائه آن چیزی است که آنها به دنبالش هستند می باشد.
در دوره زمانه ای زندگی می کنیم که هر نفر می تواند حداقل یک یا چندین وب سایت برای خودش داشته باشد. بیش از 2 میلیارد وب سایت در سرتاسر جهان راه اندازی شده و فعال می باشد و هر ثانیه که بیشتر می گذرد، شاید صدها نفر دیگر دست به طراحی وب سایت می زنند یا از یک طراحان وب سایت برای این کار کمک می گیرند.
این آمار فقط یک معنی را می رساند و آن وجود یک رقابت شدید در میان وب سایت ها برای یافتن ترافیک یا بازدید بیشتر است. شما هزاران یا میلیون ها رقیب دارید که همه آنها به اندازه شما می خواهند کاربرها و مشتری های بیشتری را برای خودشان پیدا کنند. همه ما دوست داریم که برند یا نام تجاری خودمان را به صدر جدول پربازدیدترین وب سایت ها برسانیم و می دانیم که این رقابت یک پیروز نهایی نخواهد داشت و هر لحظه ممکن است جایگاه اول یا برتر را بدست آورده و یا از دست بدهیم.
یک روز عادی را تصور کنید که با گوشی هوشمند خود در اینترنت به دنبال محصول یا موضوع خاصی می گردید. به سراغ گوگل می روید و کلمه مورد نظر را تایپ کرده و دکمه جستجو را لمس می کنید، با لیستی از نتایج مرتبط و امیدوار کننده رو به رو می شوید و چند لینک را به صورت تصادفی در تب های جدید باز می کنید تا نوبتی هر کدام را بررسی کنید.
وقتی روی یک یا دو مورد از تب های باز شده می روید، حس می کنید یک جای کار ایراد دارد. انگار هر کدام یه اشکالی دارند و نوشته یکی را نمی توان خواند و دیگری هم دکمه ادامه مطلب فوق العاده کوچکی دارد که باید از یک کودک چند ماهه بخواهید تا با انگشتش آن را لمس کند.
با داغ شدن بازار کسب و کارهای آنلاین در چند سال اخیر، رفته رفته دغدغه بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکت های کوچک و بزرگ دستخوش تغییر شده و تمایل آنها از بازاریابی به روش های سنتی، به سمت دیجیتال مارکتینگ یا یازاریابی دیجیتال چرخش پیدا کرده است. بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از اصول و قوانین را شامل می شود که به کسب و کارها برای معرفی شدن و رشد فروششان در بستر اینترنت یاری می رساند.
حتی اگر اطلاعات کمی از دنیای دیجیتال مارکتینگ داشته و دانش مختصری در مورد سئو و بهینه سازی وب سایت داشته باشید، حتما می دانید که همه هر روز در تلاش هستند تا رتبه وب سایت خود را در میان سایر وب سایت هایی که اصطلاحا در گوگل ایندکس شده اند بهبود ببخشند. بهبود در این بخش به معنای نمایش سریع تر و حضور در صفحات بالایی موتور جستجوی قدرتمند گوگل است.
لینک بیلدینک یا لینک سازی از جمله مسائل قابل توجهی است که به لطف گوگل و چهارچوبی که برای سئو مشخص کرده، در 20 سال اخیر همچنان موضوع مهمی باقیمانده است. در سال های نه چندان دور که الگوریتم های گوگل خیلی هوشمند نبودند، این امکان وجود داشته که افراد با ساختن چند وب سایت به اصطلاح ساختگی، به واسطه لینک دادن به یک وب سایت اصلی که قصد داشتند سئو آن را بهینه سازی کنند، تعداد بک لینک ها را بالا برده و سر گوگل کلاه گذاشته می شد. گوگل تصور می کرد که وب سایت مورد نظر آنها از آنجایی که تعداد بالایی بک لینک دارد، قطعا یک وب سایت پر کاربرد و مهم بوده و حتما اولویت بالاتری در SERP یا همان جستجوهای گوگل باید به آن داده شود.
در عصر فناوری و ارتباطات به سر می بریم و هر روز با شیوه های تازه ای از تبلیغات و روش های بازاریابی اینترنتی آشنا می شویم. بحث داغ دیجیتال مارکتینگ در سال های اخیر فضایی را برای رقابت ایجاد کرده که وب مسترها و دیجیتال مارکترهای حرفه ای، هر روز دست به ابداع روش هایی می زنند که تبلیغات در آن دیگر معنای اجبار نداشته و همه چیز در لا به لای پوششی از محتواهای جذاب و مخاطب پسند بسته بندی شده و تحویل کاربران می شود.
امروزه به هر مغازه یا فروشگاه، شرکت یا اداره و یا حتی منزل دوستان و آشنایان که سر می زنیم، محال است که بتوانیم حضور پر رنگ ابزارهای اتصال به اینترنت و سرگرم بودن افراد را در میان وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی مختلف نادیده بگیریم.
در چنین دنیای دیجیتالی که وصل بودن به اینترنت از نان شب واجب تر است، به ویژه بعد از انتشار ویروس کرونا و ایجاد تغییرات اساسی در بسیاری از کسب و کارهای سنتی، خدمات آنلاین و سرویس هایی که امکان انجام از راه دور و یا ارسال را دارند، از همیشه پر کاربردتر و اصطلاحا کار راه اندازتر شده است.
در گذشته های نه چندان دور که وب سایت داشتن فقط به شرکت های بزرگ و نام آشنا محدود می شد و حضور در دنیای مجازی به آسانی امروز نبود، راه اندازی وب سایت شخصی یا یک وب سایت ساده برای خیلی ها یک ایده جاه طلبانه و غیر قابل دسترس محسوب می شد. اما در یک دهه اخیر این روند کاملا برعکس شد و با گسترش شبکه اینترنت و ارزان شدن تجهیزات و امکاناتی که برای راه اندازی وب سایت نیاز می باشد، حالا دیگر نداشتن وب سایت شرکتی یا شخصی به عنوان یک عیب بزرگ قلمداد می شود.
برگزاری انتخابات و گزینش اشخاص اصلح برای تصدی مسئولیت هایی نظیر ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس، یکی از ابزارهای مشارکت مردمی در نظام های مردم سالار می باشد. برگزاری انتخابات که اصلی مهم در نظام های دمکراتیک به حساب می آید، این معنا را می دهد که مردم از سطح آگاهی و شناخت بالای سیاسی برخوردار بوده و قصد دارند مسئول و انتخاب کننده آینده خودشان باشند.
در کشور ما نیز این مردم هستند که رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و روستا و همچنین اعضای خبرگان رهبری را انتخاب می کنند و این نشان از تاثیر زیاد انتخابات در سرنوشت کشور است. به همین دلیل است که نمایندگان هر دوره از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می کنند تا با ارائه برنامه ها و مشخص کردن اهدافی که در نظر دارند، اعتماد مردم را برای دریافت تعداد رای های بیشتر جلب کنند.
به مانند شهری که در آن زندگی می کنیم و قوانینش را رعایت می کنیم تا از هرج و مرج به دور باشیم، در دنیای موتورهای جستجو نیز همین شرایط حکم فرما بوده و نیازمند وضع و اجرای قوانینی هستیم کنترل اوضاع را از دست ما و گوگل خارج نکند.
وب سایت های زیادی هستند که به منظور دستیابی به رتبه های برتر در نتایج جستجوی گوگل و بهبود شرایط دیجیتال مارکتینگ خود، به استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه روی آورده و به هر قیمتی حتی به قیمت استفاده از روش های نادرست، سعی می کنند که کاربران بیشتری را به دام انداخته و خودشان را به صفحه اول گوگل برسانند. با این وجود وب سایت های بی شمار دیگری هم هستند که فقط از تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده می کنند و از این طریق به رتبه های بسیار خوبی دست یافته اند.
برای صاحبان وب سایت ها و وب مسترها شاید هیچ چیز به اندازه ایده آل بودن سرعت لودینگ یا بارگذاری وب سایتشان مهم نباشد. دلیل اصلی و مهم این موضوع نه تنها اثر گذاری مستقیم آن بر روی تجربه استفاده کاربر هنگام بازدید از وب سایت، بلکه اهمیت بالای آن روی رتبه سئو سایت و گرفتن امتیاز بالا از گوگل می باشد.
به هنر و علم بهینه سازی وب سایت جهت بهبود رتبه و نمایش آن در صفحات اولیه گوگل، سئو یا Seo (search engine optimization) گفته می شود. به طور کلی سئو تلاش می کند تا ترافیک وب سایت ها را به صورت ارگانیک و با گرفتن بازدید به واسطه نتایج جستجوی گوگل ارتقا بدهد. بدست آوردن یک رتبه خوب برای تمامی کلمات کلیدی مرتبط و خاص به این معنا است که یک وب سایت مورد نظر در طول ماه، می تواند ترافیک طبیعی و قابل توجهی را به واسطه سرچ شدن چنین کلماتی در گوگل به خود اختصاص دهد.
استفاده از سایت سازها به هنگام راه اندازی سریع یک کسب و کار، از جمله هوشمندانه ترین و بهترین میانبرها برای شروع استارتاپ یا کسب و کارهای کوچک است. به کمک سایت سازها می توانید امکانات مختلف و ابتکار عمل را بدست گرفته و بدون نیاز به کمک گرفتن از برنامه نویس ها و بدون داشتن نیاز به آموختن دانش طراحی وب سایت، یک سایت یا فروشگاه حرفه ای را طراحی و راه اندازی کنید.
اکثر کسب و کارهای نوپا و شرکت ها و مشاغل کوچک نیز در ابتدای راه خود، از همین ترفند استفاده کرده اند. در حقیقت برای شروع این راه پر پیچ و خم، تقریبا هیچ راه ساده تر و بهینه تری از انتخاب یک سایت ساز خوب و حرفه ای نیست. سایت سازها کمک می کنند تا در کم ترین زمان ممکن، سایت دلخواه خود را با کم ترین میزان دانش کد نویسی و همچنین با پرداخت هزینه های مقرون به صرفه طراحی و استارت بزنیم.
هر چقدر که راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی به کمک سایت سازها و سیستم های مدیریت محتوا، یک فرآیند نسبتا آسان و به دور پیچیدگی است، انتقال یک وب سایت فعال هر چند اگر بر مبنای سیستم های مدیریت محتوا ساخته شده باشد، نیازمند توجه و دقت ویژه و دو چندان خواهد بود. انتقال یا مهاجرت وب سایت در سناریوهای مختلفی ممکن است شما را دچار خود کند:
از آنجایی که قالب یک سایت اهمیت بالای در میزان جذب کاربران داشته و تاثیر بسزایی بر روی تجربه کاربری و رشد بازدید های آن می گذارد، طراحی یا انتخاب یک قالب حرفه ای و جذاب از جمله مهم ترین انتخاب ها در ابتدای راه اندازی یک وب سایت محسوب می شود.
علاوه بر اینکه برای طراحی سایت می توان از یک برنامه نویس کمک گرفت، این امکان فراهم است تا به لطف استفاده از قالب های آماده، یک وب سایت حرفه ای و بسیار مناسب را در مدت زمان کوتاه تر و با ارزان ترین هزینه ممکن راه اندازی کرد.
اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به تارگی پا به عرصه طراحی وب سایت و حواشی آن گذاشته اید، حتما با مفهوم سیستم های مدیریت محتوا یا CMS تا حدودی آشنایی پیدا کرده اید. وردپرس یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین پلتفرم های فعال مدیریت محتوا است که دهه دوم عمرش را سپری می کند و توانسته یک تنه کسب و کارهای آنلاین زیادی را برای افراد یا شرکت ها استارت بزند.
از زمان شکل گیری دنیای مجازی و اینترنت تا به امروز، معضل کپی برداری از محتوا یا دزدی محتوا توسط سایر وب سایت ها و یا سایر افراد همواره یک چالش اساسی برای سایت هایی بوده که در راه تولید محتوای مفید تلاش می کنند.
برای یک تولید کننده محتوا و نویسندگان حرفه ای شاید هیچ ناخوشایند تر از به سرقت رفتن محتوایی که برای آن زحمت کشیده اند نباشد. در میان سایت هایی که به کپی برداری و استفاده از محتوا تولید شده دیگران می پردازند، با کمی بررسی به نام سایت های بزرگ تری هم می رسید که شاید باور این موضوع برای خیلی ها ساده نباشد. تقلید و دزدی محتوا موضوعی است که همواره از ابتدای راه اندازی سایت های کوچک و بزرگ وجود داشته و تا به امروز برای ریشه کن کردن آن یک راه حل قطعی ارائه نشده است.
سیستم مدیریت محتوای وردپرس در سال 2003 معرفی شده و از آن زمان تاکنون به مرور جای خود را به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا حفظ و تثبیت کرده است. وردپرس در آن زمان پلتفرمی بود که به منظور وبلاگ نویسی و راه انداز وب سایت های بلاگ مانند روانه بازار شد و کم کم به لطف متن باز بودنش، به یک سیستم مدیریت محتوای همه فن حریف تبدیل شد.
وردپرس از آن زمان تا به امروز شاهد افزوده شدن امکانات ساده و پیچیده مختلفی بوده و حالا شرایطی را فراهم کرده که اکثر افراد، حتی با داشتن دانش کمی در مورد راه اندازی سایت، قادر هستند تا یک وب سایت قابل قبول را به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه کم و مفرون به صرفه برای خود راه اندازی کنند.
سئو یا بهتر بگوییم بهینه سازی موتور جستجو، شاخه ها و ترفندهای مختلفی را برای بهبود رتبه سایت ها و کسب امتیاز بیشتر از گوگل معرفی کرده است. یکی از تکنیک های تاثیر گذار دیجیتال مارکتینگ و سئو داخلی که اغلب توسط وب مسترها و صاحبان وب سایت ها نادیده گرفته می شود، متد لینک دهی داخلی در صفحات مختلف سایت است.
اکثر افراد هنوز به این واقعیت پی نبرده اند که لینک سازی داخلی و اتخاذ یک استراتژی درست برای لینک کردن مطالب مختلف وب سایت به یکدیگر، تا چه میزان می تواند رتبه وب سایت ها را بهبود بخشید و کاهش دهد.