دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده توسط دارکوب

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به فرایند تبلیغ، فروش و بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل، موبایل و سایر روش های دیجیتال گفته می شود. این کار با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی مانند بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (SEO)، ، تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی، بازاریابی محتوا، ایمیل‌ مارکتینگ انجام می‌شود. آنلاین مارکتینگ به شرکت‌ ها کمک می‌ کند تا به مخاطبین خود دسترسی بهتری داشته باشند و با استفاده از روش‌ های بازاریابی دیجیتال، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان مناسب تبلیغ کنند و آن‌ ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. با توسعه فناوری، بازاریابی از شکل سنتی به شکل دیجیتال تغیر کرد و در حال حاضر هر شرکت و کسب و کاری برای موفقیت و این که از رقبا عقب نیفتد نیاز به فعالیت در بازار کار آنلاین دارد. دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یک روش تبلیغاتی است که بر روی اینترنت و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ

لیست مطالب

انواع دیجیتال مارکتینگ

آنلاین مارکتینگ انواع مختلفی دارد که در آن شرکت‌ ها و برند ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را به مخاطبان تبلیغ کنند و با استفاده از کانال ‌های دیجیتالی که در دسترس دارند با آنان ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از روش‌ های مارکتینگ دیجیتال است که در آن، محتوایی ارزشمند، جذاب و مناسب با نیاز های مخاطبان و مشتریان شرکت ساخته و منتشر می‌ شود. هدف اصلی در این روش، افزایش آگاهی و اطلاعات مخاطبان درباره محصول یا خدمات شرکت و همچنین افزایش اعتماد و وفاداری آنان به شرکت است. روزانه میلیون ها صفحه در دنیای اینترنت منتشر می شوند. این صفحات شامل محتوای متنی، فیلم، عکس و … هستند، در حقیقت کاربران با هدف دیدن این محتوا به صفحات اینترنت مراجعه می کنند پس بهترین راه جذب مخاطب، تولید محتوا است. محتوا مارکتینگ شامل ساخت و انتشار محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی در قالب مقالات، وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها، پست‌ های شبکه‌ های اجتماعی، وبینار ها و پادکست‌ ها است. در این روش تبلیغات آنلاین، محتوا باید مفید، جذاب و ارزشمند باشد و به نیازهای و مسائل مخاطبان پاسخ دهد و توجه آنان را به هدف ما جلب کند. برای بازاریابی محتوایی باید کمپینی با هدف مشخص تشکیل داد. محتوا در ابتدا باید در وب سایت منتشر شود و سپس در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-Click Advertising) یکی دیگر از روش‌ های بازاریابی دیجیتال است که در آن، تبلیغات شما در موتورهای جست و جو و سایت‌ های دیگر به صورت پرداخت به ازای کلیک قرار می‌ گیرند. به این معنی که هر بار که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند، شما برای هر کلیک هزینه‌ ی مشخص می‌ پردازید. این کار معممولا در سئو سایت ها به کار می رود. به طور مثال، فرض کنید شما یک تبلیغ برای فروش یک محصول دارید و می ‌خواهید تبلیغاتتان را در صفحه اول گوگل و در کنار سایت‌ های دیگری که با محصول شما مرتبط هستند، نمایش دهید. در اینجا، شما برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ خود، هزینه ‌ای مشخصی را پرداخت می‌ کنید که می‌ تواند بر اساس رقابت با دیگر تبلیغ‌ دهندگان برای نمایش تبلیغ شما و همچنین بر اساس کلید واژه‌ های انتخاب شده، متغیر باشد. کمپین های PPC می توانند کاربران را بر اساس مشخصات دموگرافیک (سن ، جنسیت و غیره) یا حتی علایق خاص یا موقعیت مکانی آن ها تقسیم بندی کنند و آنها را به سمت کسب و کار شما هدایت نمایند. هر بار که کاربر روی تبلیغات شما کلیک می کند ، هزینه ای را به ارائه دهنده آن پرداخت می کنید و بنابراین به آن اصطلاح پرداخت به ازای هر کلیک می گویند. با استفاده از تبلیغات PPC، شما می ‌توانید با هزینه کم تری، تبلیغات خود را به مخاطبان مناسب نمایش دهید و در نتیجه، فروش محصولات و خدمات شرکت خود را افزایش دهید.

گوگل ادز (Google Ads)

یکی از مثال های پرداخت به ازای کلیک، گوگل ادز (Google Ads) یا سابقاً به نام گوگل ادوردز (Google AdWords) می باشد که شامل یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ارائه شده است و به تبلیغ‌ دهندگان این امکان را می‌ دهد تا تبلیغات خود را در صفحات جست و جو، شبکه‌ های اجتماعی، وب‌سایت‌ ها و حتی در اپلیکیشن‌ ها نمایش دهند. تبلیغات گوگل ادز، به آگهی دهندگان امکان می‌ دهد تا تبلیغات خود را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط و دیگر مشخصات هدفمند، نمایش دهند. این به تبلیغ‌ دهندگان امکان می‌ دهد تا تبلیغات خود را به کاربران مختلف و با نیاز‌ های متفاوت نمایش دهند، به عنوان مثال یک تبلیغ برای فروش کالا های ورزشی، ممکن است برای کاربرانی که به ورزش علاقه‌ مند هستند، نمایش داده شود. گوگل ادز از هدفمند سازی تبلیغات و ابزار های مختلفی برای بهبود بازده تبلیغات در گوگل استفاده می‌ کند. به عنوان مثال، تبلیغ‌ دهندگان می‌ توانند تبلیغات خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی، دستگاه، زبان و سایر مشخصات کاربران هدف نمایش دهند. همچنین، ابزار های هدفمند سازی گوگل ادز، به آگهی دهندگان این امکان را می‌ دهد تا تبلیغات خود را بر اساس رفتار کاربران، نمایش دهند. به عنوان مثال، در صورتی که یک کاربر به دنبال خرید اینترنتی کالای خاصی باشد، تبلیغات مرتبط با آن کالا به نمایش در می‌آید. کارفرما فقط در صورتی که کاربران بر روی تبلیغات گوگل ادز کلیک کنند، هزینه‌ ای برای آگهی خود پرداخت می‌ کنند. به عبارت دیگر، هزینه تبلیغات از طریق پرداخت برای هر کلیک بر روی آگهی تعیین می‌ شود. این روش باعث افزایش بازدهی از تبلیغات و کاهش هزینه‌ های بی‌ مورد می‌ شود. همچنین، گوگل ادز از ابزار هایی برای مدیریت بودجه تبلیغات استفاده می‌ کند، که به آگهی دهندگان فرصت می‌دهد تا هزینه تبلیغات خود را کنترل کنند و بازدهی بیشتری از تبلیغات خود به دست آورند. برای بهره مندی از خدمات گوگل ادوردز و ساخت اکانت گوگل ادز می توانید یا شرکت دارکوب تماس بگیرید تا از امکانات فوق العاده ی این بازاریابی موثر استفاده کنید.

بهینه سازی سایت در دیجیتال مارکتینگ

سئو (SEO) یکی از روش‌های مهم در خدمات بازاریابی اینترنتی است. ابتدا باید به سوال سئو چیست پاسخ بدهیم و این مسئله به قدری مهم و تاثیر گذار است که خود به عنوان یک شغل جداگانه شناخته می شود. SEO نوعی اینترنت مارکتینگ می باشد که به بهبود رتبه سایت شما در نتایج موتور های جست و جو مانند گوگل، بینگ و یاهو کمک می کند. با بهینه سازی صفحات سایت، شما بهترین فرصت برای جذب دائم و مستمر از موتور های جست و جو را فراهم می کنید. این به معنای این است که با استفاده از تکنیک ها و اصول سئو، می توانید وبسایت خود را در نتایج برتر موتور های جست و جو قرار دهید و به این ترتیب، بازدید کنندگان بیشتری به سایت شما جذب می شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده می کنند. هدف اصلی از سئو کمک به وب سایت در کسب رتبه بندی بالاتر نتایج جست و جو و دریافت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو می باشد. شما برای افزایش بازدید سایت و بهینه سازی سایت خود می توانید از خدمات سئو شرکت دارکوب که سابقه زیادی در این زمینه دارد کمک و مشاوره سئو بگیرید. سئو به دو بخش اصلی On page و Off page تقسیم می شود که برای ارتقای وب سایت ها و افزایش مشتری امری ضروری و حائز اهمیت است. روش‌ های مختلفی برای بهبود SEO سایت وجود دارد که متخصص سئو ملزم به انجام آن است، برخی از این روش ها عبارتند از:

تحلیل و ارزیابی کلمات کلیدی: تحلیل و ارزیابی کلمات کلیدی، یکی از مهم ترین مراحل در بهینه سازی موتور های جست و جو  و زیر مجموعه سئو داخلی است. با استفاده از ابزار های مختلف، می توانید کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت خود را پیدا کنید و از آنها در محتوای سایت خود استفاده کنید.

بهینه سازی صفحات وب: بهینه سازی صفحات وب، شامل بهینه سازی عنوان صفحه، توضیحات تگ های متا، آدرس صفحه (URL)، تصاویر و ویدئو ها و سایر عوامل است.

لینک سازی: بک لینک سازی، شامل جذب لینک های خارجی به سایت شما از وبسایت های دیگر است. لینک سازی که زیر مجموعه سئو خارجی است به شما کمک می کند تا رتبه ی خود در موتورهای جست و جو در مقابل رقبا بهبود دهید.

بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحه: بهینه سازی سرعت وبسایت، شامل بهینه سازی عکس ها و فایل های صوتی و تصویری و غیره می باشد. با کم کردن سرعت لود صفحه، سرعت بارگیری وب سایت شما افزایش می یابد که موجب بهبود رتبه سایت شما در موتور های جست و جو می شود.

شما می توانید برای آموزش سئو از آموزشگاه طراحی سایت دارکوب که توسط اساتید متخصص و با تجربه در این زمینه تدریس می شود، استفاده کنید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

یکی از انواع آنلاین مارکتینگ، بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی است که در آن، تبلیغات شما در صفحات شبکه ‌های اجتماعی مختلف نمایش داده می‌شود. این برنامه ها شامل تلگرام، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و سایر شبکه‌ های اجتماعی هستند. شما می‌ توانید برای نمایش تبلیغات خود، با توجه به جنسیت، سن، مکان و سایر ویژگی‌ های مخاطبان مورد نظر خود، تصمیم گیری کنید و صفحه ای که قصد دارید از آن برند و کار خود را معرفی کنید را انتخاب کنید. انتخاب درست شبکه های اجتماعی و صفحه تبلیغ کننده در بازاریابی آنلاین بسیار مهم و تاثیر گذار است. تبلیغات در شبکه ‌های اجتماعی معمولاً به صورت تبلیغات بنری یا تبلیغات ویدئویی صورت می گیرد که در صفحات این شبکه ‌ها نمایش داده می‌ شود. هدف اصلی این تبلیغات، جذب مخاطبان به سمت محصولات و خدمات شما و افزایش فروش شما است. با استفاده از این روش، شما می‌توانید با هزینه‌ی کم تری، تبلیغات خود را به مخاطبان مناسب نمایش دهید و در نتیجه، به فروش بیشتری دست یابید. شما برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و غیره می توانید با شرکت طراحی سایت دارکوب ارتباط بگیرید و بهترین خدمات با کم ترین قیمت را دریافت کنید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی (Email marketing) یکی از روش‌ های مهم بازاريابي ديجيتال است که متاسفانه در ایران دست کم گرفته می شود و استفاده درست و مفیدی از این روش نمی شود. در این روش بازاریابی اینترنتی ، ایمیل ‌های تبلیغاتی به مشتریان و مخاطبان ارسال می‌ شود. ایمیل مارکتینگ با ارسال صد های پیام هرز به ایمیل مخاطبان تفاوت زیادی دارد و هدف اصلی این روش، جذب مخاطبان به سمت محصولات و خدمات شما و افزایش فروش شما است. در بازاریابی ایمیلی، شما می ‌توانید به مخاطبان خود، اخبار، تخفیفات، پیشنهادات و سایر موارد را ارسال کنید. برای این کار، شما نیاز دارید تا لیستی از ایمیل‌ های مخاطبانتان را جمع آوری و سپس به آن‌ ها ایمیلی ارسال کنید. این لیست می‌تواند شامل مشتریان فعلی شما، افرادی باشند که در سایت شما عضویت دارند، یا افرادی که با آن ها در رویدادها و کنفرانس‌ها آشنا شدید، باشند. اما این روش نباید به نحوی باشد که مخاطب را کلافه کند. بسیاری از کسب و کار ها با شیوه نادرست مشتریان خود را از دست می دهند. ایمیل مشتریان باید صرفا برای اسال خبر های مهم مربوط به کسب و کارتان باشد مانند: فروش ویژه، تخفیف ها، نقل مکان و غیره.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی (Mobile marketing)، یکی از روش‌ های رو به رشد خدمات وب مارکتینگ است که در آن، از تکنولوژی‌ های موبایل، مانند تبلت ‌ها و تلفن‌ های همراه برای تبلیغات استفاده می‌ شود. هدف اصلی این روش، جذب مخاطبان به سمت محصولات و خدمات شما و افزایش فروش شما است. در بازاریابی موبایلی، شما می‌توانید با استفاده از تکنولوژی‌های موبایل مانند پیامک، نرم‌افزار، وب‌ سایت ‌های واکنش ‌گرا و سایر ابزارهای موبایل، به مخاطبان خود پیام‌ های تبلیغاتی بفرستید. به عنوان مثال، شما می ‌توانید به کاربران تلفن همراه، تبلیغاتی در قالب پیامک ارسال کنید و آن‌ها را به خرید محصولات و خدماتتان دعوت کنید. یکی دیگر از مزایای بازاریابی موبایلی، این است که برای شما امکان پیگیری دقیق عملکرد تبلیغاتتان وجود دارد. با استفاده از تحلیل‌ های پیشرفته، شما می‌ توانید تعداد بازدید ها، تعداد کلیک ‌ها، تعداد نصب‌ ها و تبدیل شدن مخاطبان به مشتریان را پیش بینی کنید و در نتیجه، به بهبود عملکرد بازاریابی موبایلی خود بپردازید.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی (Video advertising)، یکی از روش‌ های مهم رشته مارکتینگ دیجیتال است که در آن، تبلیغات تصویری در قالب ویدیویی برای جذب مخاطبان و افزایش فروش شما، استفاده می ‌شود. این روش امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است و می توان گفت جزء اصلی کمپین های تبلیغاتی می باشد. این روش معمولاً با استفاده از پلتفرم‌ های تبلیغاتی آنلاین مانند یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین و… انجام می‌شود. یکی از پلتفرم هایی که می توان در آن ویدئو به اشتراک گذاشت یوتیوب است که این شبکه بعد از گوگل دومین موتور جست و جو محبوب است. بسیاری از افراد برای وقت گذرانی به یوتیوب مراجعه می کنند. حتی برخی قبل از خرید یا استفاده از خدماتی خاص در این شبکه به جستجو می پردازند. در تبلیغات ویدیویی، شما می‌توانید به مخاطبان خود، تبلیغاتی در قالب ویدیویی با محتوای تبلیغاتی و جذاب ارائه کنید. این تبلیغات می‌ توانند تبلیغاتی کوتاه و چند ثانیه ‌ای باشند که در قالب ویدیویی در پایین صفحات وب‌ سایت ‌ها یا در محتوای مرتبط با شما باشند. این آگهی ها می ‌توانند تبلیغاتی بلندتر با محتوای بیش تر و در قالب ویدیو های تبلیغاتی کامل ‌تر باشند که در پلتفرم ‌های تبلیغاتی آنلاین نمایش داده می‌شوند. ادغام ویدئو با سئو، محتوا مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی بهترین کار برای طراحی یک کمپین دیجیتال مارتینگ است.

دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یا بازاریاب دیجیتال، فردی است که با استفاده از روش ‌های مختلف دیجیتال، به منظور جذب مخاطبان و افزایش فروش، به تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت یا سازمان در فضای دیجیتال می‌ پردازد. دیجیتال مارکتر باید به شبکه های اجتماعی و صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ کاملا آشنا باشد و توانایی تعامل و برقراری ارتباط بین افراد و شرکت های مختلف را داشته باشد. مشاور دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در شرکت‌ های بزرگ یا کوچک، استارتاپ‌ ها، شرکت های فناوری، فروشگاه‌ های آنلاین و سایر صنایع که به بازاریابی در فضای اینترنت نیاز دارند فعالیت کند. فعالیت ‌های یک مشاور کسب و کار دیجیتال خیلی مهم هستند و شامل برنامه ‌ریزی، طراحی و اجرای استراتژی ‌های بازاریابی در پلتفرم‌های مختلف دیجیتال مانند وب‌ سایت، رسانه‌ های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات گوگل و… است. این شخص برای استفاده از روش‌ های مختلف دیجیتال، باید با تکنولوژی‌ های مربوط به دیجیتال مانند تحلیل داده‌ها، بهینه‌ سازی موتور های جست و جو، تحلیل رقبا و بازاریابی محتوای دیجیتال آشنا باشد و دائما اخبار دیجیتال مارکتینگ را بررسی کند. دیجیتال مارکتر باید بتواند با استفاده از تحلیل ‌های دقیق و ابزار های مختلف، عملکرد کمپین‌ های تبلیغاتی را ارزیابی کند و به بهبود عملکرد آن‌ ها بپردازد. همچنین باید با مطالعه و پیگیری، روند تغییرات در بازار و رفتار مخاطبان، استراتژی ‌دیجیتال مارکتینگ خود را به روز کند و تغییرات لازم را در آن‌ها ایجاد کند. بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران، روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است و می تواند تغیرات اساسی در بازار کار سنتی ایجاد کند.

بازاریابی دیجیتال

میزان درآمد دیجیتال مارکتینگ

حقوق دیجیتال مارکتر ها با در نظر گرفتن توانایی، تخصص، مهارت، سطح تحصیلات و سابقه کار آن ها مشخص می شود. اگر در مورد حقوق دیجیتال مارکتینگ کنجکاو شده اید یا به تازگی وارد دنیای بازاریابی آنلاین شده اید و می خواهید بدانید کسب درآمد از بازریابی دیجیتال چگونه محاسبه می شود با ما همراه باشید. شغل دیجیتال مارکتینگ به چهار عنوان تقسیم می شوند:

  1. کارآموز بازاریابی اینترنتی
  2. کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  3. مدیر بازاریابی دیجیتال (مارکتینگ منیجر)
  4. فریلنسر دیجیتال مارکتینگ

سابقه کاری شما می تواند نقش مهمی در میزان درآمد شما داشته باشد. مشاور مارکتینگ هر چه تجربه بیش تری در این زمینه کاری داشته باشد و توانایی حل مسئله بالایی داشته باشد، میزان حقوق دریافتی هم در بالاترین مقدار قرار خواهد گرفت. مهارت شما و توانایی کار با ابزار ها و تسلط به بخش های مختلف بازاریابی آنلاین، ارزش کاری شما را بالا می برد و باعث رشد درآمد شما خواهد شد. اگر در کار خود حرفه ای باشید و خودتان را با مسائل و نکته های روز وقف بدهید، درآمد شما تا حد زیادی بالا خواهد رقت.

رشته دیجیتال مارکتینگ

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که دانشگاه ها نگاه متفاوتی به بخش های تخصصی و مهارتی دارند و وظیفه ی خود را آموزش ابزار ها نمی دانند بلکه به دنبال تقویت قوای فکری دانشجو در بخش های مختلف هستند. در دانشگاه های ایران رشته ای مرتبط با بازاریابی اینترنتی وجود ندارد و از طریق تحصیلات آکادمیک نمی توان مرتبط با این عنوان شغلی تحصیل کرد یا تجربه کسب نمود. تبلیغات مارکتینگ زیر مجموعه مدیریت و بازاریابی است. پس اگر بخواهیم به رشته های مرتبط با تبلیغات دیجیتال اشاره کنیم، اولین مورد مدیریت و بازاریابی است. مدیریت کسب‌ و کار و بازرگانی، رشته ‌های تحصیلی مرتبط هستند که پیش زمینه ی خوبی در مورد بازاریابی آنلاین برای ما فراهم می کنند. روابط عمومی نیز نقش بسیار مهمی در دنیای دیجیتال دارد. روابط عمومی همیشه تاثیر مثبتی در رشد و موفقیت کسب و کار ها داشته و در این بخش، هدف، ارتباط  عمومی دیجیتال است که یکی از پایه های اصلی در رشته وب مارکتینگ است. امروزه بازاريابي آنلاين در تمامی کسب و کار ها نفوذ کرده و با حرکت رو به جلو مشاغل، دیجیتال مارکتر ها در اکثر عنوان های شغلی فعالیت دارند. آشنایی و تسلط به زبان انگلیسی یکی دیگر از سر فصل های دیجیتال مارکتینگ است که یک بازاریاب دیجیتال باید بلد باشد تا بتوتند خود را با مسائل روز و تازه های مارکتینگ دیجیتال وقف دهد. بسیاری از کمپین های تبلیغاتی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. زبان خارجه به دسترسی به جامعه ی بین المللی و گستره ای از مخاطبان کمک خواهد کرد و یادگیری آن، یکی از ضروریات این شغل است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکت هایی هستند که به شما کمک می‌ کنند تا استراتژی‌ های بازاریابی خود را در دنیای دیجیتال پیاده کنید. شرکت‌ های مارکتینگ به صورت تخصصی در سر فصل های وب مارکتینگ فعال هستند و برای شما خدماتی از قبیل تحلیل داده‌ ها، طراحی وب ‌سایت، بهینه ‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، تبلیغات پرداخت ‌به‌ کلیک (PPC)، مدیریت شبکه‌ های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و غیره، ارائه می‌دهند. آژانس دیجیتال، کار دیجیتال مارکتینگ با توجه به نیاز ها و حوزه شغلی شما، برای شما یک استراتژی بازاریابی سفارشی آماده می ‌کند و به شما کمک می کند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و راهکار هایی را برای بهبود راندمان بازاریابی به شما ارائه می دهد. برای این کار، آژانس مارکتینگ از ابزار ها و تکنیک ‌های مختلفی استفاده می‌ کند که در صنعت بازاریابی دیجیتال مارکتینگ مرسوم هستند. هدف اصلی آژانس بازاریابی آنلاین، رسیدن به خروجی ‌هایی مانند افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش، افزایش شناخت برند، افزایش بازده سرمایه‌گذاری (ROI) و در نتیجه کسب و کار موفق ‌تر است. با انتخاب آژانس تولید محتوا مناسب، می‌توانید به رویا های بازاریابی خود دست یابید و به رشد سریع ‌تر و موفق ‌تر کسب و کار خود برسید. شرکت دارکوب با سابقه طولانی در این زمینه یکی از بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران است که شرکت ها و فروشگاه های زیادی را در زمینه بازاریابی آنلاین پشتیبانی کرده و نتایج فوق العاده ای گرفته است.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

آموزش آنلاین مارکتینگ به شکل‌ های مختلفی می‌ تواند ارائه شود، از جمله:

دوره ‌های آموزشی آنلاین: دوره‌ مارکتینگ آنلاین می‌تواند از طریق سایت ‌های آموزشی، پلتفرم ‌های آموزشی مجازی و یا به صورت ویدئو های آموزشی ارائه شود. در این روش، انواع رشته های وب مارکتینگ مثل سئو، تبلیغات در گوگل، بازاریابی ایمیلی و غیره به صورت دوره جامع دیجیتال مارکتینگ آموزش داده می‌ شوند.

کلاس ‌های حضوری: کلاس‌ آموزش مارکتینگ آنلاین می‌تواند به صورت دوره‌ های کوتاه مدت یا آموزش‌ های تخصصی برگزار شود. این روش به دانشجویان این امکان را می‌ دهد که از تجربیات مدرسان و متخصصان در این زمینه استفاده کنند و امکان پرسش و پاسخ با آنها داشته باشند. اگر قصد یادگیری مباحث دیجیتال مارکتینگ از طراحی سایت گرفته تا سئو را دارید، می توانید در کلاس های آموزشگاه دارکوب که توسط اساتید مجرب و با سابقه در این زمینه تدریس می شود، ثبت نام کنید.

کتاب‌ های آموزشی: کتاب‌های آموزشی در زمینه مارکتینگ دیجیتال نیز می‌ توانند به صورت یک منبع آموزشی مناسب و جامع برای علاقه ‌مندان به این حوزه باشند. این کتاب ‌ها می‌ توانند به صورت الکترونیکی و یا چاپی ارائه شوند. حتی مقاله بازاریابی دیجیتال هم می تواند به عنوان یک مرجع آموزشی مهم مطالعه شود.

Digital Marketing for Dummies – Ryan Deiss, Russ Henneberry این کتاب با بیان مفاهیم پایه بازاریابی دیجیتالی، شما را با نحوه استفاده از ابزار های مارکتینگ آنلاین برای جذب مشتریان بیش تر و بهبود تجربه مشتری آشنا می‌کند.

The New Rules of Marketing and PR – David Meerman Scott این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از محتوای خلاقانه و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی، برای کسب و کار خود در دنیای دیجیتال مارکتینگ موفقیت آمیز باشید.

Building a StoryBrand – Donald Miller این کتاب به شما کمک می‌کند تا یک داستان قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنید و با استفاده از آن، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید.

دوره های آنلاین دیجیتال مارکتینگ

با توجه به این که در حال حاضر ویدیو های آموزشی زیادی در حوزه بازاریابی دیجیتال در پلتفرم های مختلف ارائه می شود اما این که واقعا بدانید دقیقا از کجا شروع کنید، بسیار سخت است. خوشبختانه ویدیو های آموزشی در یوتیوب که توسط اساتید بین المللی با تجربه و حرفه ای تدریس شده را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ و مفید ترین مطالب را در این حوزه یاد بگیرید. ده کانال یوتیوب آموزش بازاریابی اینترنتی که بالاترین کیفیت را دارند و توسط اساتید بین المللی با بهترین کیفیت تدریس می شوند:

1) Simplilearn

2) Adam Erhart

3) Neil Patel

4) Edureka

5) Ahrefs

6) WsCube Tech

7) Franklin Emmanuel

8) Digital Marketing Institute

9) HubSpot Marketing

10) Senator We Run Ads

البته دوره های بازاریابی آنلاین توسط شرکت ها و دانشگاه های معتبر ارائه شده اند که به شرح زیر می باشند:

دوره دیجیتال مارکتینگ گوگل (Google Digital Marketing Courses) این دوره‌ ی آنلاین رایگان توسط گوگل ارائه شده و شامل مباحثی از جمله تبلیغات پرداخت به‌ کلیک (PPC)، بهینه‌ سازی موتورهای جست و جو (SEO)، ایمیل مارکتینگ و تجارت الکترونیکی است. این دوره‌ ها همه چیز درباره تبلیغات دیجیتال را شامل می شود و برای همه سطوح دانشی مناسب هستند و به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌ های لازم برای شروع یک کسب و کار آنلاین را به دست آورید.

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ (Digital Advertising Management Course) این دوره وب مارکتینگ توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه می ‌شود و شامل مباحثی از جمله تبلیغات پرداخت به‌ کلیک (PPC)، تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی، تجزیه و تحلیل داده‌ ها و غیره است. این دوره به شما کمک می‌کند تا برای کسب و کار خود استراتژی تبلیغاتی ایجاد کنید و به راندمان بالا دست یابید.

دوره مارکتينگ که این دوره توسط آکادمی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Academy) ارائه می‌شود و شامل مباحثی از جمله تحلیل داده‌ ها، بهینه‌ سازی موتورهای جست و جو (SEO)، تبلیغات پرداخت به ‌کلیک (PPC) و غیره است. این دوره به شما کمک می‌ کند تا مهارت‌ های عملی لازم برای اجرای استراتژی ‌های آنلاین مارکتینگ را کسب کنید.

دوره بازاریابی محتوایی (Content Marketing Course) که این دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ توسط آکادمی هاب ارائه می‌ شود و شامل مباحثی از جمله استراتژی بازاریابی محتوا، تحلیل محتوا، نوشتن محتوا، تولید ویدیو و غیره است. این دوره به شما کمک می‌ کند تا بهترین روش‌ های تولید و ارائه محتوای با کیفیت را برای مارکتینگ آنلاین در کسب و کار خود کشف کنید.

دوره هوش تجاری (Business Intelligence Course) این دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ توسط آکادمی دیجیتال Udacity ارائه می‌ شود و شامل مباحثی از جمله تحلیل داده‌ ها، داده ‌کاوی، ابزار های تحلیل داده و غیره است. این دوره به شما کمک می‌ کند تا برای کسب و کار خود استراتژی‌ های تحلیل داده ‌ای ایجاد کنید و با استفاده از داده ‌های خود بهترین تصمیمات را بگیرید. به‌ طور کلی، دوره‌ های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌ کنند تا مهارت‌ های لازم برای استفاده از ابزار های بازاریابی دیجیتال را کسب کنید و برای کسب و کار خود استراتژی‌ های بازاریابی موثری ارائه دهید.

بهترین شرکت های دیجیتال مارکتینگ در ایران

ایران نیز مانند دیگر کشور ها، یک بازار پویا و رقابتی در زمینه مارکتینگ آنلاین دارد، قبل از انتخاب یک شرکت ديجيتال مارکتينگ در ایران، بهتر است ابتدا تحقیقات خود را انجام داده و با توجه به نیاز های خود، شرکت مورد نظر را انتخاب کنید. بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای است که بتواند با کمترین هزینه، بیشتری مشتری و کاربر را برای شما جذب نماید. برای انتخاب یک شرکت مناسب، می‌توان به معیارهای زیر توجه کرد:

تجربه و تخصص: یک شرکت بازاریابی آنلاین با تجربه و تخصص کافی در این زمینه می‌تواند بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به شما ارائه دهد. بنابراین، قبل از همکاری با یک شرکت، بهتر است تجربه و تخصص موجود در این شرکت را بررسی کنید.

شفافیت و شناوری قیمت دیجیتال مارکتینگ: آژانس بازاریابی دیجیتالی که قیمت‌ های خود را مشخص و شناور نگه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا برای خدمات بازاریابی دیجیتال متفاوتی که به شما ارائه می‌دهد، قیمت مناسبی پرداخت کنید و تعامل میان دو شرکت ادامه دار باشد.

مناسب بودن سبک کاری شرکت: برای انتخاب یک شرکت خدمات مارکتینگ، باید با سبک کاری این شرکت آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که این شرکت با نیاز ها و هدف شغلی شما همخوانی داشته باشد.

رضایت مشتریان: اطمینان حاصل کنید که شرکت بازاریابی آنلاینی که انتخاب می کنید، مشتریان راضی و با بازخورد مثبت داشته باشد و برای خدمات خود اعتماد و احترام بسیاری در بازار داشته باشد. رضایت مشتریان، معیار بسیار مهمی در انتخاب آژانس بازاریابی دیجیتال مناسب است.

استفاده از ابزار های مدرن: آژانس های دیجیتال مارکتینگ که از ابزارهای مدرن در حوزه مارکتینگ آنلاین استفاده می‌ کنند، می ‌توانند به شما کمک کند تا در رقابت با دیگران پیشی بگیرید و به راندمان بالاتری دست یابید.

خدمات پس از فروش: یک شرکت دیجیتال، با انجام صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ همراه با خدمات پس از فروش قوی، می‌تواند به شما کمک کند تا پس از اتمام پروژه، با آنها در ارتباط باشید و مشکلات خود را حل کنید.

به طور کلی، انتخاب یک شرکت که به شاخه های دیجیتال مارکتینگ مسلط باشد، برای همکاری یک فرایند مهم است که نیازمند بررسی موارد فوق و دیگر معیارهای مرتبط با نیاز های شما و شرکت شماست. شرکت طراحی سایت دارکوب، که سابقه طولانی در خدمات بازاریابی آنلاین دارد و این خدمات را  با بالاترین کیفیت ارائه میدهد.

بازاریابی آنلاین

بازاریابی دیجیتال اصطلاحی است که در این روز ها بیشتر از قبل آن را می شنویم و به یکی از محبوب ترین واژه ها در چند سال اخیر تبدیل شده است. بازاریابی آنلاین اکنون موضوع بسیاری از جلسات شرکت ها است و متخصصان این روش را برای رشد یک تجارت آنلاین (online business) توصیه می کنند.

بازاریابی به معنای برقراری ارتباط با مخاطبان یا مشتریان در یک مکان و زمان مناسب است. اما امروزه، بازاریابی بدان معناست که شما باید در جایی که مخاطب اغلب در آنجا وقت خود را می گذراند ملاقات کنید، یعنی در اینترنت.
اهمیت بازاریابی اینترنتی بسیار بالا است به طوری که در دوره های آموزشی به تدریس آن پرداخته می شود. زیرا تقاضای کاربران برای یادگیری بازاریابی دیجیتال و استفاده از آن برای بهبود فعالیت آنلاین کسب و کار خود، افزایش یافته است. در این نوشته ما به بررسی بازاريابي دیجيتال، کانال های مختلف و استراتژی بازاریابی دیجیتال و همچنین راه اندازی یک کمپین بازاریابی خواهیم پرداخت.

برندینگ

برندینگ به فرایند ساخت و توسعه یک برند یا نام تجاری برای کسب و کار گفته می‌ شود. در واقع، برندینگ شامل تمام عناصری است که برای شناسایی، تعریف و تفکیک یک کسب و کار از رقبا و جذب مشتریان به کار می‌ رود. به عنوان مثال، نام تجاری، لوگو، شناسه بصری، شعار، صدا، رنگ‌ها و محتوای تبلیغاتی از جمله عناصری هستند که در فرایند برندینگ استفاده می‌ شوند. هدف اصلی برندینگ، ساخت یک تصویر و شخصیت برای کسب و کار است که باعث شناخت و تمایز آن از رقبایش می‌ شود و در نتیجه، باعث جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات یا خدمات شرکت می‌گردد. برندینگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به شناسایی خود در بازار و بهبود ارتباط با مشتریان بپردازند و در نتیجه، باعث افزایش فروش، افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان، و بهبود شهرت و جایگاه برند در بازار می‌ شود.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز، تبلیغات دیجیتال به عنوان یکی از مهم ترین و پرکاربردترین روش‌ های تبلیغاتی شناخته شده است. با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی، تعداد کاربران اینترنت و اهمیت آن در زندگی روزمره به شدت افزایش یافته است، به همین دلیل استفاده از روش‌ های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها و سازمان‌ ها بسیار مهم و ضروری است. اهمیت بازاریابی اینترنتی به دلایل زیر است:

دسترسی به بازار بزرگ: با استفاده از روش‌ های وب مارکتینگ، کسب و کار ها و سازمان‌ ها می‌توانند به یک بازار بسیار بزرگ و جهانی دسترسی پیدا کنند. با استفاده از این روش‌ ها، می‌ توان به مشتریان محصولات و خدمات خود در سراسر جهان ارتباط پیدا کرد.

هدفمند سازی تبلیغات: با استفاده از بازاریابی آنلاین، تبلیغ‌ دهندگان می‌ توانند تبلیغات خود را بر اساس مشخصات هدفمندی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و سایر شاخص‌ ها هدفمندسازی کنند. این روش باعث افزایش بازدهی تبلیغات و کاهش هزینه‌ های بی‌ مورد می‌ شود.

بازدهی بالا: بازاریابی دیجیتال به آگهی دهندگان امکان می‌دهد تا بازدهی بالایی از تبلیغات خود به دست آورند. با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند هدفمندسازی تبلیغات، بهینه‌ سازی کلمات کلیدی و آنالیز داده‌ های آگهی ها، تبلیغ‌ دهندگان می‌ توانند تبلیغات خود را بهبود دهند و با رسیدن به کاربران هدف، بازدهی بیشتری از تبلیغات خود به دست آورند.

قابلیت اندازه‌ گیری و آنالیز: یکی از ویژگی‌ های مهم آنلاین مارکتینگ، قابلیت اندازه‌ گیری و آنالیز دقیق عملکرد تبلیغات است. با استفاده از ابزار های متفاوتی مثل گوگل آنالیتیک، کارفرما می‌تواند عملکرد تبلیغات خود را پیگیری کند و بازدهی آن‌ها را بهبود بببخشد.

با توجه به این موارد، بازاریابی آنلاین به عنوان یکی از مهمترین روش‌ های تبلیغاتی در دنیای امروز شناخته شده است و به آگهی دهندگان امکان می‌دهد تا بازدهی بیشتری از تبلیغات خود به دست آورند و با توجه به رشد روز افزون فضای دیجیتال، این روش به طور قابل توجهی به رشد خود ادامه می دهد.

تعریف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال Digital marketing چیست؟

تعربف و معنی دیجیتال مارکتینگ گسترده می باشد که هر کسی بر اساس یافته ها و آموزه های خود برای آن تعریفی ارائه می هد. اما به طور کلی، شامل کلیه کانال ها و روش های بازاریابی است که می توانید برای تبلیغ محصولات یا ارائه خدمات در بستر اینترنت استفاده نمایید. علاوه بر این، از طریق اصول دیجیتال مارکتینگ می توان در دستگاه های الکترونیکی مانند رادیو، تلویزیون، تلفن های همراه و بیلبورد های الکترونیکی فعالیت داشت که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. در گذشته کسب و کار ها برای معرفی و فروش از بازاریابی سنتی استفاده می کردند، هنوز هم برخی از مشاغل به این شیوه از تبلیغ دست می زنند. بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی تفاوت های عمده ای دارد که کمپین دیجیتال مارکتینگ منحصراً از طریق کانال های دیجیتال اجرا می شوند. به این ترتیب بازاریاب امکان کنترل، استفاده از ابزار و داده های بیشتری برای تجزیه و تحلیل اثر بخش بودن یک کمپین تبلیغاتی را دارد.

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

منظور از استراتژی بازاریابی آنلاین برنامه ریزی دقیق در مورد چگونگی استفاده از کانال های مختلف بازاريابي دیجيتال برای رسیدن به اهداف تجاری است. طراحی استراتژی مارکتینگ آنلاین بسیار مهم است. در این طراحی باید انواع کانال ها، منابع درآمد، افراد، بودجه و زمان در نظر گرفته شود. در غیر این صورت اشتباهات مختلفی صورت می گیرد. یک اشتباه رایج که توسط بسیاری از افراد و یا استارت آپ ها صورت می گیرد این است که آنها سعی می کنند کل برنامه را در یک بازه زمانی کوتاه اجرا کنند و در نهایت هیچ نتیجه ای نمی گیرند. دیگر اشتباه عدم مهارت لازم برای طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال است. همچنین بسیاری از افراد با توجه به مشاغل دیگر کمپین های نا متناسب با بازاریابی دیجیتالی در کسب و کار خود را انتخاب می کنند که همه این موارد شکست کمپین و تلف شدن وقت و هزینه را در پی خواهد داشت.

نقش بازاریابی دیجیتال برای پیشرفت یک کسب و کار چیست؟

هنوز هم مشاغلی هستند که از بازاریابی سنتی برای به دست آوردن مشتری و ارتقا استفاده می کنند. اما باید گفت این نوع بازاریابی هزینه زیادی می خواهد و در کنار هزینه، زمان بازدهی تبلیغات بلند مدت خواهد بود. سرمایه گذاری در بازاریابی سنتی این روزها تقریبا منسوخ شده است اما در مقابل بازاریابی دیجیتال که به صورت آنلاین صورت می گیرد بسیار پر بازده است و میدان های زیادی برای تبلیغات دارد. همچنین هزینه تبلیغات با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در مقابل بازاریابی سنتی بسیار کمتر است و این نوع بازاریابی همیشه در دسترس می باشد.

بدون ديجيتال مارکتينگ کسب و کار ها چگونه اند؟

اگر هنوز به فکر استفاده از بازاریابی دیجیتال نیستید باید گفت به زودی کسب و کار شما با مشکلات متعددی روبه رو خواهد شد. اینترنت را یک بازار بزرگ تصور کنید. هر کسب و کاری با توجه به استراتژی خود سهمی در این بازار بزرگ دارد، این سهم همان مشتریان و مخاطبان هستند. اگر شما در این بازار حضور نداشته باشید سهم مشتریان آنلاین را از دست خواهید داد. مشتریانی که به زودی تعداد آنها از مشتریان حضوری بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، رقبای شما که در این فضا فعالیت می کنند مشتریان شما را به سمت خود جذب خواهند کرد. برای استفاده از این بستر فقط حضور کافی نیست بلکه باید حضور شما همراه با استراتژی باشد.

کانال های بازاریابی دیجیتال (Digital marketing channels)

کانال های تبلیغات دیجیتال به کانال های بازاریابی آنلاین و کانال های بازاریابی آفلاین تقسیم می شوند. کسب و کار ها می توانند از کانال های دیجیتال مانند موتورهای جست و جو ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و سایر وبسایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی استفاده نمایند. تفاوت دو کانال در این است که کانال های بازاریابی آنلاین فقط مبتنی بر اینترنت هستند در حالی که کانال های بازاریابی آفلاین با دستگاه های دیجیتالی که لزوماً به اینترنت متصل نیستند ارتباط دارند.

کانال های بازاریابی آفلاین عبارتند از:

  •  TV Marketing : بازاریابی تلویزیونی
  • SMS Marketing : بازاریابی پیامکی
  • Radio Marketing : بازاریابی رادیویی
  •  Billboard Marketing : بازاریابی بیلبوردی

کانال های بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • Website Marketing : بازاریابی از طریق وب سایت
  • Search Engine Optimization (SEO) : بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو
  • Social Media Marketing : بازاربابی از طریق شبکه های اجتماعی
  • Email Marketing : بازاریابی ایمیل
  • Pay-Per-Click Advertizing : تبلیغات به ازای هر کلیک
  • Video Marketing : بازاریابی ویدئو
  • Mobile Marketing : بازاریابی موبایل
  •  Content Marketing : بازاریابی محتوا
  •  Affiliate Marketing : بازاریابی وابسته
  • Native Advertising: تبلیغات بومی

کانال های بازاریابی آفلاین (Offline Marketing Channels)

کانال های آفلاین بازاریابی دیجیتال که در زیر شرح داده می شود همچنین برای بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند اما برای همه شرکت ها مناسب نیستند. به عنوان مثال ، برای یک تجارت کوچک که بودجه ای برای تبلیغ در بیلبوردهای تلویزیونی یا الکترونیکی ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد چون که معمولا هزینه تبلیغات در کانال های بازاریابی آفلاین بالا است.

بازاریابی تلویزیونی (TV Marketing)

بسیاری از افراد بر این باورند که بازاریابی تلویزیونی منسوخ شده است، اما اینطور نیست، تلویزیون هم یک کانال بازاریابی است که کسب و کار ها می توانند در آینده خود با برنامه ریزی و استراتژی بازاریابی از آن برای ارتقا کسب و کار استفاده نمایند.
در حال حاضر، تبلیغات تلویزیونی به طور کامل هدفمند نیست، زیرا بازاریاب ها فقط می توانند بر اساس آماری که از تعداد محدودی از مردم دارند فرضیات خود را ارائه دهند. به معنای دیگر اطلاعات آنها از مخاطبان کامل نیست.
البته با استفاده از Web TV این مسئله را می توان به طرز چشمگیری تغییر داد. از این طریق می توان مخاطب را بر اساس عوامل مختلفی هدف قرار داد و در مورد محتوای تولید شده آگاهانه تر تصمیم گرفت. این گزینه در ماه های اخیر در ایران در حال اجرا است اما هنوز برای مردم شناخته شده نیست.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

SMS مارکتینگ با آن که روش قدرتمندی در میان کانال های تبلیغاتی نیست اما می تواند گزینه ای برای ارتباط با مشتریان حتمی باشد. به این صورت که از طریق آن می توان اخبار فروش را به اطلاع مشتریان رساند. بازاریابی پیامکی برای فروشگاه های محلی در شهر های کوچک بسیار مناسب است.

بازاریابی رادیویی (Radio Marketing)

یکی دیگر از رسانه های دیجیتالی یا الکترونیکی رادیو می باشد. بسیاری از کسب و کار ها در گذشته با استفاده از تبلیغات رادیویی به شهرت رسیدند اما امروزه استفاده از این ابزار صد در صد کارآمد نیست و نمی توان روی آن سرمایه گذاری کرد.

بازاریابی بیلبورد (Billboard Marketing)

بیلبورد ها هنوز هم مورد توجه مردم هستند و می توان آن را از کانال های بازاریابی آنلاین محسوب کرد. این روش با آن که سنتی است اما اگر با روش های دیگر ادغام شود می تواند بازدهی خوبی داشته باشند.

کانال های بازاریابی آنلاین

بازاریابی وب سایت (Website Marketing)

وب سایت ها بستر اصلی و مهم کمپین وب مارکتینگ هستند که به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند محسوب می شوند. علاوه بر این می توانند واسطه ای مهم برای اجرای سایر کمپین های بازاریابی آنلاین باشند. همه سایت ها برای کسب و کارشان مناسب نیستند، به همین دلیل در ایجاد وب سایت برای کسب و کار باید دقت لازم و کافی را داشت. وب سایت ها باید یک نمایندگی فعال، در دسترس و آنلاین از یک کسب و کار باشند تا جایی که مخاطب با استفاده از آن بتواند نیاز های خود را بر طرف نماید. به طور مثال بتواند به آسانی از سایت خرید یا از خدمات شما استفاده کند. در همین راستا پیشنهاد می شود به طراحی یک سایت دیجیتال مارکتینگ مناسب در جهت ارتقای کسب و کارتان بپردازید. در این راه می توانید از شرکت طراحی سایت دارکوب کمک بگیرید و همانطور که گفته شد اولین قدم برای بازاریابی دیجیتال طراحی وب سایت است. متاسفانه این امر سبب شده است بسیاری از مدیران فقط وب سایت داشته باشند بدون آنکه از اصول بازایابی توسط سایت ها آگاه باشند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

نقش مهم شبکه های اجتماعی بر زندگی روزانه مردم بر هیچ کس پوشیده نیست. در این شبکه ها مردم هر روز محتواهای گوناگونی را به اشتراک می گذارند. بازاریابان به راحتی می توانند از این طریق رفتار کاربران را شناسایی کنند و مشتریان هدف به دست بیاورند. بازاریابی محتوایی و تبلیغات پولی می توانند در شبکه های اجتماعی ادغام شوند. در ابتدا باید نام تجاری خود را به اطلاع کاربران برسانید و با استفاده از تبلیغات باید آن ها را با کسب و خود آشنا کنید. هدف از این کار جذب مخاطب است نه مشتری. قدم بعدی تبدیل مخاطب به مشتری است. باید مخاطب را ترغیب به استفاده از کسب و کار خود کنید که اگر در این مرحله موفق شوید بدون شک جمعیت زیادی از مشتریان را به دست آورده اید. قدم آخر تثبیت مشتری است و باید تدابیری را بیاندیشید که مشتریان با یک بار خرید از شما مشتری همیشگی شوند، به این ترتیب آنها کسب و کار شما را به دیگران معرفی خواهد نمود. البته در این روز ها و حتی در سال های اخیر شبکه های اجتماعی به کانالی برای فروش محصولات و ارائه خدمات تبدیل شده اند.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

این نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن برای دریافت محصولات یا خدمات شخص دیگری در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید. این نوع بازاریابی یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی است که با افزایش استفاده از اینترنت رشد کرده است. به معنای دیگر با استفاده از بازاریابی وابسته کسب و کار های دیگر را تبلیغ می کنید و در ازای آن کمسیون دریافت خواهید کرد. بسیاری از کمپانی های معروف جدا از وب سایت های خود، سایت هایی برای تبلیغات دارند و همچنین آن ها سالیانه مبالغ زیادی را بابت بازاریابی وابسته توسط شرکت های دیگر دریافت می کنند.

با برنامه ریزی دقیق و استراتژی مناسب می توانید وب سایت های هدف را به نمایندگی خود تبدیل نمایید. در این صورت هزینه هایی که بابت کمیسیون پرداخت می کنید چند برابر با جذب مشتری به شما بر خواهد گشت.

تبلیغات بومی (Native Advertising)

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می شود که هدف ما در درجه اول هدایت محتوا باشد و در کنار سایر مطالب غیر پرداختی، در یک پلتفرم نمایش داده شود. پست های مورد حمایت BuzzFeed مثال خوبی برای این نوع تبلیغات است، اما بسیاری از مردم تبلیغات در شبکه های اجتماعی را نیز “بومی” می دانند به عنوان مثال تبلیغات فیس بوک و تبلیغات اینستاگرام.

کانال هایی که در بالا توضیح داده شد مهمترین مولفه های بازاریابی دیجیتال آفلاین هستند. آنها کانال هایی می باشند که می توانند از طریق بستر اینترنت اجرا شوند و در بسیاری از موارد ، تنها کانالهایی هستند که باید برای حضور آنلاین قوی در بازار استفاده کرد.

طراحی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال

باید بدانید طراحی هر استراتژی بازاریابی منحصر به فرد است یعنی هر کسب و کاری استراتژی تبلیغات خود را دارد و نمی توان از یک طرح برای چند تجارت استفاده نمود. در بسیاری از مواقع استراتژی با شکست مواجه خواهد شد. برای طراحی استراتژی، مراحل زیر معمولا توصیه می شود:

مرحله 1: وب سایت : در قدم اول باید یک وب سایت طراحی نمود. وب سایتی سازگار با موبایل و یا صفحات سریع.

مرحله 2: سئو : گام مهم بعدی بهینه سازی وب سایت است.

مرحله 3: بازاریابی محتوا: ابتدا کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود را شناسایی کنید و سپس بر اساس آنها محتوا تولید نمایید. برای تولید محتوا باید به طور دقیق برنامه ریزی داشته باشید. محتوا می تواند مقاله، فیلم و عکس باشد که توجه مخاطب را جذب کند. قدم بعدی در این مرحله به اشتراک گذاری محتوای سایت در کانال های بازاریابی دیگر است.

مرحله 4: بازاریابی در شبکه های اجتماعی: برای کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی پر بازدید، حساب کاربری ایجاد نموده و به تولید محتوا در راستای معرفی و فروش محصولات و ارائه خدمات خود بپردازید. برای تبلیغات در این محیط باید به صفحات افراد معروف نظیر بلاگر ها، سلبریتی ها و اینفلوئنسر مراجعه نمایید.

مرحله 5: بازاریابی از طریق ایمیل : شروع به ساخت یک لیست ایمیل  با استفاده از چندین CTA: Call to action در وب سایت و کانال های رسانه های اجتماعی خود کنید. منظور از call to action دعوت به عمل است. یعنی از مخاطب بخواهید عملی را برای شما انجام دهد که این کار با ترفند های مختلفی قابل انجام می باشد. در این جا هدف ثبت نام افراد در خبرنامه است که باید از تکنیک CTA استفاده نمایید. مثلا با ارسال مطالب آموزشی رایگان، ثبت نام در دوره های آموزشی رایگان و … مخاطب را ترغیب به ثبت نام در خبرنامه و به اشترک گذاری ایمیل کنید.

مرحله 6: تبلیغات به ازای هر کلیک: یک کمپین AdWords راه اندازی کنید. برای این کار نیاز به کلمات کلیدی دارید. تبلیغات در گوگل بهترین گزینه است.

مرحله 7: بازاریابی ویدیویی: برای ساخت کلیپ از محصولات و خدمات خود نیاز به یک تیم حرفه ای دارید. با استفاده از محتوای متنی یک ویدئو مناسب بسازید. ویدئو خود را می توانید در یوتیوب یا دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. برای هر ویدیو یک پست وبلاگ در وب سایت خود ایجاد کنید و فیلم را با محتوای متنی به اشتراک بگذارید.

مرحله 8: بازاریابی موبایل: برای طراحی یک اپلیکیشن مخصوص تلفن های همراه برنامه ریزی کنید که کاربران می توانند آن را از App Store ها بارگیری کنند که شامل آخرین اخبار و روش های دسترسی افراد به شما از طریق برنامه شما باشد. این مرحله مناسب کسب و کار هایی است که قابلیت پیاده سازی اپلیکیشن برای موبایل ها دارند. مانند فروشگاه هایی چون آمازون، دیجی کالا و غیره.

مرحله 9: بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج: با استفاده از  Google Analytics می توانید میزان اثر بخش بودن کمپین های آنلاین را بررسی نمایید. در ادامه به تهیه یک لیست از هزینه ها، کانال های تبلیغاتی، وقت، تعداد بازدید ها و موارد دیگر بپردازید.

برگذاری مسابقات در شبکه های اجتماعی

برگزاری مسابقات در شبکه‌ های اجتماعی، یکی از روش‌ هایی است که در آنلاین مارکتینگ بسیار موثر است. این روش، به شما کمک می ‌کند تا مخاطبان بیش تری به شبکه ‌های اجتماعی خود جذب کنید، تعاملات بیشتری با مخاطبان خود داشته باشید و در نهایت، مشتریان جدیدی را با کسب و کار خود آشنا کنید. حالا به چند مورد از مزایای برگزاری مسابقات در شبکه‌ های اجتماعی اشاره می کنیم:

جذب توجه بیشتر: برگزاری مسابقات در شبکه ‌های اجتماعی، به شما کمک می‌ کند تا توجه بیشتری را نسبت به رقیبان در شبکه‌ های اجتماعی جلب کنید و مخاطبان بیشتری را به سمت صفحه خود جذب کنید.

ارتباط افزایشی با مخاطبان: برگزاری مسابقات در شبکه‌ های اجتماعی، به شما این فرصت را می ‌دهد تا با مخاطبان خود تعاملات بیشتری داشته باشید و در نتیجه، ارتباط خود را با آنها بهبود ببخشید.

برگزاری مسابقات پاسخ به سوالات: در این مسابقه، سوال ‌های مربوط به کسب و کار خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و از مخاطبان خود بخواهید به آنها پاسخ دهند و به برنده جوایزی را اهدا کنید.

برگزاری مسابقات عکس: از مخاطبان خود بخواهید تا عکس‌ های مربوط به کسب و کار خود را در شبکه‌ های اجتماعی با هشتگ مشخصی منتشر کنند و بهترین عکس را انتخاب کنید.

در هر نوع مسابقه‌ ای که انتخاب کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که جایزه ‌ی مناسبی برای برنده مسابقه تعیین کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را به شرکت در مسابقه و جذب کسب و کار خود وادار کنید.

پس از موفقیت در اولین مرحله، باید آن را به صورت دائمی انجام دهید تا به تدریج با افزایش مخاطب و درآمد مواجه شوید. سپس می توانید ابزارهای دیگر را به ترکیب فوق اضافه کنید. به بیانی دیگر تولید محتوا و سئو روی وب سایت شرکت باید به یک کار دائم تبدیل شود. می توانید این کار را به یک شرکت بازاریابی دیجیتال نظیر شرکت طراحی سایت دارکوب بسپارید یا افراد خبره استخدام کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته