سئوی محلی چیست؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

کلمه SEO از حروف اول عبارت  Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو تشکیل شده است، بنابراین میتونیم بگیم سئوی محلی هم یعنی بهینه سازی موتور جستجوی محلی. اما این عبارت هم برای کسایی که قبلا این عبارت رو نشنیده باشند کمی مبهمه است. تو این مقاله براتون سئوی محلی رو بطور کامل باز میکنیم. سئو میتونه معنی های پیچیده ای داشته باشه اما اگه شما مالک یه کسب و کار کوچیک باشید و یا برای طراحی وب سایت اقدام کرده باشید، سئو براتون یه معنی ساده داره و یعنی کاری کنید تا مشتریها و کسایی که آنلاین میخوان شرکت شما یا محصولات و خدماتی رو که شما ارائه میدید در نزدیکی محل خودشون سرچ کنند، بتونن تو نتایج سرچ شرکت شما رو پیدا کنند.
گاهی اوقات هم ممکنه کسایی باشن که اسم شرکت شما رو شنیده باشن و بخوان شماره تلفن و آدرستونو پیدا کنند. یا ممکنه در این حد بدونن که مثلا یه شرکت سئوکار تو سعادت آباد هست ولی اسمشو نمیدونن و میخوان با سرچ کردن اسمشو پیدا کنند. مورد استفاده دیگه سئوی محلی اینه که بخواهیم ساعت های کاری، مسیرهای دسترسی به شرکت، منوی رستوران یا نزدیک ترین محل پارک خودرو رو پیدا کنیم. وقتی یه نفر چنین اطلاعاتی رو سرچ میکنه، شرکتی که سئوی محلی رو درست انجام داده باشه، تو نتایج سرچ نمایش داده میشه.
گاهی اوقات هم مردم یه نوع محصول یا خدمات خاصی نیاز دارند و اونو سرچ میکنند، اما شرکت یا فروشگاه خاصی رو برای خرید مد نظر ندارند. در این مواقع هم سئوی محلی به دیده شدن شرکتها کمک میکنه و فهرست کالا و خدمات رو روی صفحه نتایج نمایش میده.

سئو محلی یکی ازمهترین موارد در طراحی سایت فروشگاهی است که باید در نظر گرفته شود.
فرض کنید یه نفر ساعت 4 صبح دنبال یه لوله کش میگرده که نشتی لوله های زیرزمین خونه شو تعمیر کنه. این فرد میتونه “لوله کشی شبانه روزی” یا “لوله کشی اضطراری” یا “لوله کش 24 ساعته” رو گوگل کنه. موتور جستجو در این حالت سایتهایی رو که بعنوان لوله کشی 24 ساعته ثبت شده باشند نمایش میده. اگه شرکت شما هم این شرایط رو داشته باشه اما به یه سئوی مناسب، اطلاعات مورد نظر رو درست در گوگل و موتورهای جستجو ثبت نکرده باشه، نمیتونه روی صفحه نتایج ظاهر بشه و مشتریهایی رو که میتونن به شما زنگ بزنن به همین ترتیب از دست میدید.
بنابراین باید اطلاعاتی رو که مردم ممکنه بخوان در مورد شرکتتون، محل کارتون، نوع کارتون و خودتون بدونن حتما در وب سایتتون وارد کنید. علاوه بر اینکه این اطلاعات رو در سایتتون مینویسید، باید با انجام درست سئو کاری کنید که موتورهای جستجو هم اون اطلاعات رو داشته باشند. اگه سئو انجام ندید، صفحات سایتتون نمیتونن رتبه بالایی در نتایج جستجو بدست بیارن و وقتی هم نتونید روی صفحه اول گوگل و موتورهای جستجو دیده بشید، مشتریها نمیتونن براحتی سایتتونو پیدا کنند.
ممکنه یه نفر دنبال اطلاعاتی در مورد شرکت شما باشه و وقتی اونو سرچ کنه، جوابشو روی سایتهای دیگه ­ای مثل سایت 118 و دایرکتوریها پیدا کنه. اگه جواب روی این دایرکتوریها وجود داشته باشه، موتور جستجو اون سایتها رو تو صفحه نتایج نشون میده.
موتورهای جستجو هم ممکنه کسب و کارهایی رو که روی موتور جستجوی محلی خودشون (Bing Maps, Yahoo Local, Google+ Local ) دارن نمایش بدن. بنابراین اگه روی این موتورهای محلی برای صنف خودتون بتونید شرکتتونو ثبت کنید شانس جذب مشتری رو بیشتر میکنید.
همونطور که میبینید سئو شامل مجموعه ای از کارهاست. بنابراین بهتر اینه که بهترین روشهای سئو رو برای وب سایتتون بکار بگیرید، بعلاوه اینکه کاری کنید تا شرکتتون در جاها و سایتهای دیگه هم ثبت بشه.

الگوریتم سئو محلی در موتور جستجوی گوگل

در مورد نتایج جستجوی ارگانیک محلی روند به چه صورت است؟ پس از تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در طول تریلیون ها جستجو، گوگل متوجه شد که افرادی که به دنبال انواع خاصی از کسب و کار هستند، به نتایجی در نزدیکی مکان خود نیاز دارند.

به همین دلیل است که الگوریتم جستجوی محلی Google شامل یک فاکتور نزدیکی به مکان فیزیکی کاربر است، که روشی جالب برای گفتن این است که Google هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی محلی (پرسشی با هدف محلی) موقعیت مکانی شما را نیز در نظر می گیرد. این روال حتی زمانی که کاربر نام شهر یا اطراف من را در جستجوی خود وارد نمی کند نیز اعمال می شود.

برای مثال، اگر سر کار هستید و می خواهید یک پیتزا برای ناهار تحویل بگیرید، سفارش پیتزا در گوگل فهرستی از مکان های نزدیک دفترتان را در صفحه نتایج جستجوی محلی نشان می دهد.

اما اگر همان جستجو را در خانه امتحان کنید، مجموعه ای کاملاً متفاوت از نتایج را دریافت خواهید کرد. این منطقی است، با توجه به اینکه شما نیاز به یک پیتزا دارید که از جایی نزدیک تحویل داده شود.

جستجوی محلی سال هاست که وجود داشته است، اما به دلیل استفاده مردم از رایانه های رومیزی که موقعیت مکانی آنها را منتشر نمی کردند، محدود بود. با این حال، با رشد اخیر در دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، جستجوی تلفن همراه افزایش یافته است، بنابراین سئوی محلی برای موفقیت هر کسب و کاری که محصولات یا خدمات محلی و بازاریابان محلی را ارائه می دهد بسیار مهم شده است. توصیه می شود در انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت دقت به خرج داده و تنها به طراحی سایت اکتفا نکرده و برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ از خدمات سئو آنها هم بهره بگیرید.

همانطور که گفته شد، سئوی محلی عمل بهینه سازی سایت برای موتور جستجو برای نتایج جستجوی محلی است. در Google، این بدان معناست که با اجرای سئو محلی به فهرست کسب و کار شما در بسته محلی و نقشه (Map Pack) کمک می کند رتبه بالاتری داشته باشد و در پاسخ به حجم بیشتری از درخواست های مرتبط بیشتر ظاهر شود. در کنار طراحی سایت شرکتی خود حتما به استفاده از روش های مختلف سئو محلی نگاهی داشته باشید تا بتوانید در اطراف موقعیت مکانی خود نیز مشتریان بلقوه را جذب کنید.

ماموریت گوگل ارائه بهترین پاسخ برای هر پرسشی به جستجوگران است.  زمانی که الگوریتم های آن تشخیص می دهند که هدف شما مربوط به موقعیت مکانی شما هم می شود، اینکه به دنبال چیزی در منطقه اطراف خود هستید، آن نتایج در قسمت Map Pack به طور برجسته در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر می شوند.

Google Map Pack اصطلاحی است که برای توصیف برجسته ترین موقعیتها در نتایج جستجوی محلی گوگل استفاده می شود. جایی که کسب وکارها فهرست می شوند و مکان های آنها روی نقشه با نمادهای نشانگر مکان مشخص می شود. Map Pack به عاملی حیاتی در نحوه تصمیم گیری مصرف کنندگان هنگام جستجوی آنلاین تبدیل شده است. این نتایج با نتایج ارگانیک در مورد مشاغل و خدمات در منطقه محلی شما نیز تکمیل شوند.

اگر موضوعی مانند شرکت طراحی سایت در سعادت آباد را جستجو کنید، نتایج محلی ممکن است به عنوان نمای پیش فرض بالای همه محتوای ارگانیک ظاهر شوند. Google تشخیص داده است که شما یک نیاز فوری و محلی دارید.

اطلاعات موجود در نتایج جستجوی محلی شامل نام کسب وکار، آدرس، شماره تلفن، وب سایت، عکس ها و ویدیوها، نظرات مشتریان و رتبه بندی و موارد دیگر است. مطمئنا این اطلاعات به سرعت نیاز کاربر را پاسخ می دهد تا نمایش یک پیوند آبی ساده در صفحات تنایج جستجو.

چرا جستجوی محلی مهم است؟

در ادامه چند آمار وجود دارد که ثابت می کند جستجوی محلی و سئو وب سایت چقدر برای مشاغل مهم است. به گفته گوگل، 76 درصد از افرادی که در گوشی هوشمند خود جستجوی محلی انجام می دهند در عرض 24 ساعت از یک کسب و کار بازدید می کنند و 28 درصد از این جستجوها منجر به خرید می شود. طبق گفته گوگل، 30 درصد از تمام جستجوهایی که پردازش می کند مربوط به مکان است.

61 درصد از مصرف کنندگان در یک نظرسنجی جستجوی محلی اخیر گفتند که هر روز به صورت محلی جستجو انجام می دهند. یک نظرسنجی محلی سئوی محلی دیگر نشان داد که 82 درصد از مصرف کنندگان در طول یک جستجوی محلی، نظرات آنلاین کسب و کارها را نیز مطالعه می کنند و قبل از تصمیم گیری، نزدیک به 14 دقیقه را صرف این کار می کنند.

86 درصد از مردم برای یافتن مکان کسب و کار به نقشه های گوگل اعتماد می کنند. در سرتاسر جهان، 74 درصد از خریداران درون فروشگاهی که جستجوی خود را قبل از رسیدن فیزیکی به فروشگاه انجام دادند، گفتند که چیزهایی مانند نزدیکترین فروشگاه در نزدیکی آنها، موقعیت ها، موجود بودنمحصول موردنظردر انبار نزدیک آن ها و انواع دیگر اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی شان را جستجو کرده اند.

بیش از نیمی از کاربران اینترنت در سراسر جهان از یک دستگاه تلفن همراه برای جستجوهای محلی خود استفاده می کنند. 83% از جستجوگران از جستجوی گوگل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاغل اطراف موقعیت مکانی خود استفاده می کنند.

چگونه گوگل رتبه محلی را تعیین می کند؟

گوگل الگوریتم های رتبه بندی جستجوی ارگانیک خود را یک روند کاملاً محرمانه نگه می دارد، اما در مورد آنچه که برای رتبه بندی در نتایج محلی نیاز است بسیار دست و دل بازتر عمل کرده است.

طبق گفته گوگل، سه دسته اصلی از عوامل رتبه بندی محلی عبارتند از: ارتباط (Relevance)، فاصله (Distance) و برتری (Prominence).

«ارتباط یا Relevance به این موضوع اشاره می کند که پروفایل کسب وکار محلی تا چه حد با آنچه که شخص در جستجوی آن است مطابقت دارد.

اطلاعات کامل و دقیق کسب و کارتان را در حساب کاربری Google My Business  را اضافه کنید تا به Google کمک کنید تا کسب و کار شما را بهتر درک کند و پروفایل شما را با جستجوهای مرتبط مطابقت دهد.

گوگل فاصله یا Distance را اینگونه تعریف می کند: هر نتیجه جستجوی بالقوه چقدر از عبارت مکان مورد استفاده در جستجو فاصله مکانی دارد. اگر کاربر مکانی را در جستجوی خود مشخص نکند، ما فاصله را بر اساس اطلاعاتی که در مورد مکان او می دانیم محاسبه می کنیم.

برتری یا Prominence در این زمینه به این اشاره دارد که گوگل چقدر آن کسب و کار را شناخته شده می داند. این شاید پیچیده ترین دسته بندی فاکتورهای رتبه بندی سئو محلی باشد، زیرا الگوریتم های جستجو سعی می کنند برجستگی آفلاین را نیز در معادله لحاظ کنند.

چگونه سئو محلی سایت را بهبود بخشیم؟

  • حساب کاربری Google My Business را بهینه سازی کنید.

Google My Business تبدیل به عامل اصلی جستجوی محلی شده است. از آنجایی که Google محتوای خود را سخاوتمندانه پشتیبانی می کند، تأیید می کند و به اشتراک می گذارد، Google My Business ابزاری ایده آل برای کمک به کسب وکار شما برای رفع نیازهای Google در جستجوی محلی است. برای اطمینان از بهینه سازی برای Google My Business باید یک پروفایل Google برای My Business ایجاد و تأیید کنید. از Google Posts در حساب خود استفاده کنید.

مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. با مشخص کردن مکان، به نظرات به طور مداوم پاسخ دهید. به عنوان مثال، ما از بازخورد شما در مورد محصول یا خدمات موردبحث در شهریا استان مربوطه قدردانی می کنیم. ما برای نظرات شما ارزش قائل هستیم و مشتاقانه منتظر همکاری مجدد با شما هستیم. از طرف تیم کسب و کار از شما متشکریم.

اگر Google بتواند صحت کسب و کار شما را تأیید کند، موتور جستجو به طور بالقوه می تواند به کسب و کار شما با نمایش محتوای شما در یک فضای نوار کناری مورد علاقه در جستجوی محلی Google پاداش دهد.

  • در رسانه های اجتماعی شرکت کنید و پست هایی را به Google My Business اضافه کنید.

گوگل محتوای به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی را در حال حاضر مهم تر از همیشه می داند.

اکنون که یک صفحه زیبای Google My Business ایجاد کرده اید، آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا شبکه های اجتماعی و جستجو را هم تراز کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که نام، آدرس و شماره تلفن شما به صورت آنلاین به درستی درج شده است.

باید پیدا کردن شما برای افراد و موتورهای جستجو آسان شود و شما باید این روند را کامل انجام دهید و برای انجام این کار باید NAP خود را تنظیم کنید.

NAP در سئوی محلی مخفف نام (Name)، آدرس (Address) و شماره تلفن (Phone) (با کد منطقه) یک کسب و کار است. NAP شما باید متن HTML قابل کاوش در سایت شما در نظر گرفته شود تا گوگل آن را با توجه به نتایج جستجوی مبتنی بر مکان بهتر نمایش دهد.

  • یک بررسی سئوی محلی انجام دهید.

هنگامی که اصول اولیه را ایجاد کردید، ممکن است فکر کنید که کار تمام شده است. اما سئو محلی هم مانند سئو، یک فرآیند مداوم و مستمر است. به جای توقف روند سئو با انجام یک بررسی جامع میتوانید ببینید در کجای وب سایت شما مشکلات یا عدم ناهماهنگی وجود دارد و برای دستیابی به اهداف خود باید روی چه مواردی کار کنید. بررسی SEO محلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

بررسی Google My Business: چگونه Google My Business شما در صفحه نتایج جستجو ها ظاهر می شود؟ آیا اطلاعات دقیق است؟

بررسی کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console): آیا سایت شما به راحتی قابل کاووش است؟ آیا خطاهایی دارد که مانع ایندکس شدن در فهرست موتورهای جستجو شود؟

بررسی سئو داخلی سایت:  آیا سایت شما تمام عناصر سئوی داخلی را که به رتبه بندی کمک می کنند، را رعایت کرده است؟

تجزیه و تحلیل رقبا: سایت شما چگونه با رقبای شما مطابقت دارد؟ آیا شکافی وجود دارد که باید آن را ببندید؟ چگونه از نظر لینک های ورودی، محتوا، طراحی و موقعیت یابی با هم مطابقت دارید؟

بررسی وب سایت: عملکرد وب سایت شما چگونه است؟ واسط کاربری و طراحی آن برای کاربران راحت و آسان است؟

  • ساختار لینک های داخلی خود را بهبود بخشید.

اگرچه لینک های خارجی که به سایت شما اشاره می کنند ایده آل هستند اما، تنظیم ساختار لینک داخلی شما نیز رتبه بندی سئو شما را افزایش می دهد. لینک های داخلی اهمیت دارند زیرا از ناوبری وب سایت شما پشتیبانی می کند. از سوی دیگر به معماری اطلاعات و سلسله مراتب وب سایت کمک کرده و قدرت صفحه و قدرت رتبه بندی را بین صفحات توزیع می کند.

  • URL، برچسب های عنوان، هدرها، توضیحات متا و محتوا را بهینه کنید.

وقتی نوبت به تولید محتوا می رسد، هر پست وبلاگ صفحه جدیدی است که در آن عبارت جستجوی جغرافیایی را هدف قرار می دهد و فرصتی جدیدی برای نمایش در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) است.

هر بار که محتوایی را تولید می کنید، باید با استفاده از کلمات کلیدی با حجم بالا در URL، عنوان، هدر، توضیحات متا و متن، محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

  • صفحات مکان یابی را به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر مکان فیزیکی همانند مغازه یا شرکت دارید، صفحات مکان یابی ایجاد کنید. صفحات موقعیت مکانی، نام، آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری فروشگاه، توضیحات منحصر به فرد فروشگاه، اطلاعات پارکینگ، شرایط رفت و آمد، تبلیغات و توصیفات مشتریان راضی را در اختیار خوانندگان قرار دهید.

  • محتوای محلی تولید کنید.

گوگل روز به روز هوشمندتر می شود، به این معنی که تولیدکنندگان محتوا اکنون می توانند با هدف راضی کردن کاربران محتوا بنویسند و کمتر به فاکتورهای نانوشته ارزیابی موتورهای جستجو فکر کنند .  در حالی که نوشتن در مورد موضوعات کلی، کاربران زیادی را جذب می کند، گاهی اوقات مهم تر است که تمرکز خود را  در مورد اخبار محلی یا کسب و کار محلی بنویسید تا مخاطبان محلی و در اطراف خود را جذب کنید.

  • مطمئن شوید که وب سایت شما سازگار با موبایل است.

از رایج ترین روش هایی که مردم از سایت شما در تلفن همراه استفاده می کنند، جستجوی نظرات، یافتن مسیرهای منتهی به مکان شما و جستجوی اطلاعات تماس است. در واقع، جستجوهای نزدیک من یا Near Me در تلفن همراه از سال 2020 250 درصد افزایش یافته است. با موبایل پسند کردن سایت خود یا به اصطلاح حرفه ای تر واکنش گرا بودن (Responsive) سایت، کار را برای مشتریان احتمالی و مشتریان فعلی خود آسان کنید.

دید کسب و کار خود را با SEO محلی بهبود بخشید. سئوی محلی بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی بازاریابی اینترنتی و سئو برای مشاغل محلی است. اگر مغازه یا خدماتی دارید، سئوی محلی به مخاطبان شما کمک می کند هنگام جستجوی آنلاین شما را پیدا کنند. چنانچه در این راه نیازمند مشاوره رایگان هستید می توانید با کارشناسان مجموعه شرکت دارکوب در تماس باشید تا بهترین توصیه ها را در اختیارتان قرار دهند.

پرسش و پاسخ

آیا سئو محلی با سئو داخلی متفاوت است؟

خیر، هر دو باهم در ارتباط بوده و رعایت بسیاری از موارد در سئو داخلی به سئو محلی سایت کمک خواهد کرد.

جستجوی محلی به چه معنا است؟

هنگامی که کاربر جستجوی دریافت خدمات یا محصولاتی را در اطراف موقعیت مکانی خود را انجام می دهد جستجوی محلی اتفاق می افتد.

گوگل با توجه به چه فاکتورهایی کسب و کارتان را براساس موقعیت مکانی کاربر نشان می دهد؟

ایجاد حساب کاربری Google My Business یکی از موثرترین روشها برای دریافت اطلاعات از جانب گوگل درباره موقعیت جغرافیایی کسب و کارتان است. با تکمیل و به روز نگه داشتن آن می توانید پیشرفت های زیادی در سئو محلی داشته باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته