سئو داخلی (داخل سایت) چیست؟

نوشته شده توسط دارکوب

امروزه با افزایش استفاده از اینترنت و به طبع آن طراحی سایت های مختلف برای کسب و کار های بزرگ و کوچک، دیده شدن وب سایتتان بیش از پیش حائز اهمیت است.

اغلب کاربران با جستجو و تایپ کلمات مورد نظرشان، نتایجی را مشاهده می کنند که موتورهای جستجو برای آنها فراهم کرده است. این نتایج از بررسی سایت های بی شماری توسط موتورهای جستجو نشأت گرفته اند.

اگر سایت شما کامل و غنی از محتوا باشد ولی نتواند نظر موتورهای جستجو را جلب کند، ممکن است هیچ وقت در نتایج آنها نمایش داده نشوید که نتیجه آن عدم دسترسی کاربر به محتوای سایت شما خواهد بود.

از این رو موضوعی به نام بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو مطرح شده است که آن را به اختصار سئو می نامند.

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

SEO مخفف “بهینه سازی برای موتور جستجو” (Search Engine Optimization) است. به زبان ساده، به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در صفحات نتایج موتور های جستجو زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورها، جستجو می کنند. هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب و کار خود را خواهید داشت.

سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات ها برای پیمایش صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست استفاده می کنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) را برای کمک به شما پیدا کند که دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید را بیابید.

سپس، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها عامل یا سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات با چه ترتیبی باید در نتایج جستجو برای یک پرس‌وجو نمایش داده شوند. در مثال کتابخانه ما، کتابدار تک تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده است و می‌تواند به شما بگوید که دقیقاً کدام یک از آنها، پاسخ سؤالات شما را خواهند داشت. در حقیقت این ربات‌های جستجوگر هستند که دقیقاً تخمین می‌زنند، یک وب‌سایت یا صفحه وب چقدر می‌تواند به آنچه را که کاربر جستجو کرده است، را ارائه دهد.

نکته جالب در ربات های موتور جستجو این است که شما نمی توانید برای به دست آوردن رتبه های جستجوی ارگانیک بالاتر (امتیازی که موتور جستجو به سایت ها می دهد) به موتورهای جستجو پولی بپردازید. در اینجا اهمیت سئو سایت مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال، کیفیت محتوا و تحقیق درباره کلمات کلیدی از عوامل مهم بهینه سازی محتوا هستند.

الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. با بهینه سازی سایت و محتوای خود، می توانید به رتبه بندی صفحات سایتتان در نتایج جستجو کمک کنید.

انجام سئو در سایت ها نیازمند وقت و صبر زیادی است. شاید به نظر برسد که بتوان این کار را به تنهایی انجام داد. اما استفاده از اشخاص با تجربه و حرفه ای در این پروسه، به نتایج بهتری منجر می شود. خدمات سئو به صورت کاملاً تخصصی از طرف تیم شرکت دارکوب برای وب سایت ها با بهترین کیفیت ارائه می شود.
شرکت طراحی سایت دارکوب

چرا سئو در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

سئو بخش اساسی دیجیتال مارکتینگ است زیرا افراد هر ساله تریلیون ها جستجو انجام می دهند، اغلب با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات. جستجو ها، اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندها و سایت آنها است و مکمل سایر کانال های بازاریابی است. دیده شدن بیشتر و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می تواند تأثیر مهمی بر نتیجه کسب و کار شما داشته باشد. با این حال، نتایج جستجو در چند سال گذشته در حال تغییر بوده است تا به کاربران پاسخ‌های مستقیم‌تر و اطلاعاتی بدهد که به احتمال زیاد کاربران را به جای هدایت آنها به وب‌سایت‌های دیگر، در صفحه نتایج نگه می‌دارد.

در مجموع، سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است  و سئو مارکتینگ یکی از مهمترین ویژگی های سئو است که باید در استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری گنجانده شود. وقتی متوجه شدید که کاربران وب‌سایت شما چه می‌خواهند، می‌توانید آن دانش را در کمپین‌های خود (پولی و ارگانیک)، در سراسر وب‌سایت، سایر رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر پیاده‌سازی کنید. برای درک ارزش سئو، اجازه دهید تعریف خود را به سه بخش تقسیم کنیم:

نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search): به نتایج بدون هزینه ای که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) که به درخواست کاربر مرتبط است، می گویند. حتماً در صفحه نتایج جستجوی گوگل متوجه کلمه “Ad” در کنار لینک برخی نتایج شده اید. آنها تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک هستند که بخش قابل توجهی ازSERP  ها را تشکیل می دهندکه وب سایت ها برای آن ها هزینه تبلیغاتی کرده امد. اما نتایج جستجوی ارگانیک از این تبلیغات متمایز است زیرا آنها بر اساس الگوریتم های رتبه بندی ارگانیک موتور جستجو بدون پرداخت هیچ هزینه ای، طبقه بندی شده اند. شما نمی توانید برای رتبه بندی صفحه خود در نتایج جستجوی ارگانیک هزینه ای بپردازید!

کیفیت ترافیک ارگانیک (Quality of Organic Traffic): کاربر و درخواست جستجوی او چقدر با محتوایی که در وب سایت شما وجود دارد مرتبط است. شما می توانید تمام بازدیدکنندگان جهان را جذب کنید، اما اگر آنها به سایت شما می آیند چون گوگل به آنها می گوید که برای مثال شما سایتی درباره رایانه های اپل دارید، در حالی که واقعاً کشاورز هستید که سیب می فروشید، این بازدیدکنندگان احتمالاً سایت شما را بدون هیچ درنگی ترک خواهند کرد. هر گونه تبدیل ترافیک با کیفیت بالا فقط شامل بازدیدکنندگانی می شود که واقعاً به محصولات، اطلاعات یا سایر منابعی که سایت شما ارائه می دهد علاقه مند هستند. سئوی با کیفیت بالا بر تلاش موتور جستجو جهت تطبیق هدف جستجوی کاربر با صفحات وب لیست شده در SERP اشاره دارد.

مقدار ترافیک ارگانیک (Quantity of Organic Traffic): به تعداد کاربرانی که از طریق نتایج جستجوی ارگانیک به سایت شما می رسند اشاره دارد.کاربران به احتمال زیاد روی نتایج جستجویی که نزدیک به ابتدای SERP ظاهر می شوند کلیک می کنند، به همین دلیل مهم است که از استراتژی SEO خود برای رتبه بندی صفحات مرتبط، تا آنجا که می توانید در سایتتان استفاده کنید. هرچه بازدیدکنندگان باکیفیت بیشتری را به سایت خود جذب کنید، احتمال افزایش رتبه سایتتان هم بیشتر می شود.

اخبار سئو روزانه و مشاوره تخصصی سئو

با گسترش وب سایت ها و سعی آنها برای پیمایش و دیده شدن توسط موتورهای جستجو، هر روزه شاهد تغییرات خواسته الگوریتم های موتور جستجو هستیم. استفاده از روش های غیر حرفه ای و غیر اصولی برای بهینه سازی سایت، الگوریتم های موتور های جستجو را وادار می کند که سیاست های خود را برای ارزیابی صفحات وب سایت ها به صورت مداوم تغییر دهند تا بتوانند محتوای غیر حرفه ای را از محتوای حرفه ای و اصولی متمایز کنند.

به همین علت آگاه بودن از نحوه ارزیابی الگوریتم های موتور های جستجو، اینکه چه مواردی برای آنها حائز اهمیت است، هم یکی دیگر از چالش هایی است که باید به آن توجه کرد.

بنابراین باید به صورت مرتب مقررات مربوط به آپدیت الگوریتم های جستجو را در موتورهای جستجوی مختلف همچون گوگل و بینگ را پیگیری کرد تا بتوان سئو سایت را طبق مقررات جدید پیش برد.

انواع سئو

برای افزایش بهبود سئو سایت و در پی آن افزایش جستجوی ارگانیک سایت، به سه نوع سئو نیاز است: سئو داخلی (On-page SEO)، سئو خارجی (Off-page SEO) و سئو فنی یا سئو تکنیکال که در ادامه درباره سئو داخل سایت توضیحاتی ارائه می شود. هر سه فرآیند باید با هم کار کنند تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورند، اما وظیفه اصلی سئو سایت بهینه سازی محتوا و ساختار یک صفحه است.

سئو داخلی

سئو داخلی به محتوای وب سایت شما مربوط می شود و شامل استراتژی هایی برای بهینه سازی یک صفحه در یک وب سایت است. این عوامل به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع محتوا را درک کنند و ببینند که وب سایت منبع ارزشمندی است که مردم می خواهند آن را پیدا کنند یا خیر.

چرا سئو داخلی مهم است؟

سئوی درون صفحه مهم است زیرا اطلاعات زیادی را به موتورهای جستجو ارائه می دهد و به آنها کمک کند تا محتوای شما را بفهمند. در طول فرآیندهای پیمایش و رتبه بندی، موتورهای جستجو سعی می کنند صفحات وب را با کلمات کلیدی و عبارات جستجویی که کاربران در کادر جستجو تایپ می کنند مرتبط کنند. از طریق عناصر سئوی درون صفحه (سئو داخلی) است که می توانید آنها را راهنمایی کنید که می خواهید صفحات شما به کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شوند.

علاوه بر این، به آن “در صفحه” یا “On-Page” می گویند زیرا هر تغییر بهینه سازی ایجاد شده در یک صفحه وب به تجربه کاربری بهتر کمک می کند.

اکنون که تئوری در مورد سئو و اهمیت سئو درون صفحه را متوجه دید، لازم است به تکنیک های مربوط به این نوع سئو اشاره کنیم.

برخی از افراد معتقدند که تکنیک های سئو داخلی بسیاری وجود دارد. اما موارد زیر از مهمترین مواردی هستند که می توانند در وب سایت اعمال شوند و به سرعت سئوی سایت را تقویت کنند. این موارد شامل:

انتشار مطالب با کیفیت بالا

عناوین صفحات و توضیحات متا را بهینه کنید

بهینه سازی محتوای صفحه

سرفصل ها و قالب بندی محتوا

تصاویر بهینه شده و سایر عناصر چند رسانه ای

بهینه سازی URL

لینک های داخلی

لینک های خارجی

سرعت بارگذاری صفحه

سازگاری با موبایل

نظرات و سئوی درون صفحه

انتشار مطالب با کیفیت بالا

هنگام کار با سئو، همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید: یک وب سایت با محتوای درخشان می تواند با سئو یا بدون سئو عالی عمل کند. یک وب سایت با محتوای بد با سئو یا بدون سئو دوام نمی آورد. یک وب سایت با محتوای خوب می تواند حتی با سئو بهتر شود! بنابراین، محتوای خوب چیست؟ محتوای باکیفیت دارای ویژگی های زیر است:

محتوای اصلی (مقالات، متن، تصاویر، ویدئوها، ارائه ها، اینفوگرافیک ها، نظرات، و غیره)، بدون کپی یا بازنویسی مقالات از سایر سایت های موجود.

محتوای انحصاری برای وب سایت شما، حتی اگر محتوای خود شما باشد، اگر قبلاً آن را در وب سایت دیگری منتشر کرده اید، برای سایت شما خوب نیست.

محتوایی که شامل عناصر متنی است. متنی بنویسید تا محتوای غیر متنی را نیز همراهی کند. به عنوان مثال، اگر ویدیوهایی را در وب سایت خود آپلود می کنید، سعی کنید توضیحات متنی را نیز اضافه کنید. اگر تصاویری را اضافه می کنید، سعی کنید با کلمات توضیح دهید که تصویر در مورد چیست.

محتوای مفید تهیه کنید. صرفاً برای اینکه محتوایی را منتشر کنید، مطلبی را انتشار ندهید. مطمئن شوید که آنچه منتشر می شود به وب سایت و خوانندگان شما ارزش می دهد.

محتوایی که به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، بسیار پربازدید خواهند بود. کاربران نمی خواهند پست های آماده شده را به سرعت بخوانند و موتورهای جستجو نیز این را نمی خواهند. ثابت شده است که مقالات طولانی رتبه بهتری نسبت به مقالات کوتاه دارند.

علاوه بر ویژگی های بالا، باید مطمئن شوید که محتوای شما هدف جستجو را شامل می شود. قبل از انتشار هر نوع محتوایی در وب‌سایت خود، باید بدانید که کاربران می‌خواهند چه نوع محتوایی را برای یک جستجوی خاص ببینند.

به طور کلی، هدف جستجو را می توان به چهار نوع طبقه بندی کرد:

اطلاعاتی (Informational) – “تخم مرغ چند کالری دارد؟”

ناوبری (Navigational) – “فیس بوک”

معاملاتی (Transactional) – “خرید قهوه ساز”

تجاری (Commercial) – “بهترین دوره های سئو”

ساده ترین راه برای پیدا کردن نوع محتوایی که باید ایجاد کنید، استفاده از مزایای گوگل است، زیرا آنها قبلاً کارهای بسیار خوبی در درک آنچه کاربران برای جستجوهای مختلف دوست دارند، انجام داده اند.

بنابراین، اولین قدم این است که به گوگل بروید و کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید. پیمایش کنید و 10 نتیجه برتر را به دقت بررسی کنید. به مواردی مانند: نوع محتوا، سطح جزئیات، طرز استفاده از تصاویر و ویدئو ها و طراحی صفحه ها بپردازید.

هدف شما استفاده از این اطلاعات برای ساخت محتوای بهتر است. منظور از بهتر در این زمینه، تولید محتوای که دقیق تر و آموزنده تر باشد، خواندن آن روان و راحت تر باشد و احتمالاً منجربه ارائه دیدگاهی متفاوت از موضوعی که قبلاً توسط محتوای موجود پوشش داده نشده است، است.

عدم ایجاد محتوایی که هدف جستجو را برآورده کند، در نهایت منجر به رتبه پایین تر می شود. حتی اگر موفق به کسب رتبه بالا در گوگل شوید، اتفاقی موقتی خواهد بود، زیرا گوگل از سیگنال های مختلفی برای سنجش رضایت یا عدم رضایت کاربران از وب سایت هایی که در بالای نتایج نشان داده شده است، استفاده می کند.

بنابراین، قبل از اینکه حتی به سئوی داخلی فکر کنید، مطمئن شوید که محتوایی که ایجاد می کنید همان چیزی است که جستجوگر گوگل می خواهد.

عناوین صفحات و توضیحات متا را بهینه کنید

هنگامی که موتورهای جستجو صفحات شما را می خوانند، به یکی از مواردی که دقت می کنند، عنوان صفحه و توضیحات مربوط به عنوان صفحه است. آنها این کار را به این دلیل انجام می دهند که باید بفهمند صفحه در مورد چیست و سپس بر اساس سایر عوامل (سئوی خارج از صفحه، اعتبار دامنه، رقابت و غیره)، صفحه شما را (برای کلمات کلیدی مختلف) در یک موقعیت در فهرست خود رتبه بندی می کنند.

عنوان صفحه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد که به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند تا بفهمند صفحه درباره چیست. صفحه ای با عنوان «نکات سئو برای مبتدیان» بهتر از صفحه ای با عنوان «index.html» است. عنوان صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو داخل سایت است.

نکات زیر به بهینه نویسی عنوان صفحه کمک می کند.

در صورت امکان کلمات کلیدی مورد نظر خود را به ابتدای عنوان صفحه خود اضافه کنید. این روش به موتورهای جستجو کمک می کند تا از همان ابتدا متوجه شوند که صفحه چه کلمات کلیدی را هدف قرار می دهد. این بدان معنا نیست که زیاده روی کنید و شروع به استفاده از کلمات کلیدی در کل عنوان صفحه کنید. اگر در ابتدا نمی توانید یک کلمه کلیدی داشته باشید مشکلی نیست. فقط مطمئن شوید که کلمه کلیدی هدف شما بخشی از عنوان است.

عنوان صفحه نباید خیلی طولانی باشد. توصیه کلی این است که آن را زیر 60 کاراکتر نگه دارید زیرا این مقدار میانگین کاراکترهای نمایش داده شده توسط Google در نتایج جستجو است.

داشتن اعداد در عنوان و همچنین کلمات قدرتمند مانند “نهایی، عملی، شگفت انگیز، چک لیست و غیره”، عناوین را جالب تر می کند و این باعث افزایش CTR (نرخ کلیک) آنها می شود.

نیازی به درج نام دامنه خود در عنوان نیست زیرا این به طور خودکار توسط Google اضافه می شود. می توانید از 60 کاراکتر برای ارائه توضیحات دقیق صفحه استفاده کنید.

توضیحات دیگری که به شناسایی محتوای صفحه توسط موتورها کمک می کند، توضیحات متا است که آنها هم در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. این توضیحات باید توصیفی، حداکثر 200 کاراکتر و برای هر صفحه منحصر به فرد باشد.

این روند بستگی به شما دارد تا صفحه خود را تبلیغ کنید و کاربران را متقاعد کنید که به جای انتخاب یکی از پیوندهای دیگر، روی پیوند شما کلیک کرده و از وب سایت شما بازدید کنند. لازم به ذکر است که گوگل همیشه توضیحات متای سفارشی را نشان نمی دهد، اما در بسیاری از مواقع اگر فکر کنند برای جستجوگر مفیدتر است، از توضیحات متا استفاده می کنند.

مهمترین نکات بهینه سازی توضیحات متا عبارتند از:

حتی اگر Google از توضیحات شما استفاده نکند، همیشه بهترین روش این است که از توصیف‌های تولید شده خودکار که گاهی اوقات منطقی نیستند اجتناب کنید.

کلمات کلیدی مورد نظر خود را در توضیحات اضافه کنید، گوگل همچنان عبارات جستجو را در عنوان و توضیحات برجسته می کند، بنابراین با افزودن کلمات کلیدی مورد نظر، توضیحات را برای جستجوگر مرتبط تر و جذاب تر می کند.

بهینه سازی محتوای صفحه

سئوی محتوا (Content SEO) بخشی از سئوی داخلی سایت است و با بهینه سازی محتوای واقعی برای کلمات کلیدی هدف شما ارتباط دارد. قبل از انتشار یک محتوا (خواه متن، تصویر، صدا یا ویدیو)، اولین قدم این است که جستجوی کلمات کلیدی خود را انجام دهید. این امر برای یافتن اینکه کاربران چه عباراتی را در کادر جستجو تایپ می کنند و ایجاد محتوایی که بتواند هدف آنها را برآورده کند ضروری است.

هنگامی که در مورد کلمات کلیدی مورد نظر خود تصمیم گرفتید، علاوه بر لیستی از کلمات کلیدی مرتبط باید لیستی از نوع دیگری از کلمات کلیدی که به آنها کلمات کلیدی LSI نیز گفته می شود تهیه کنید. LSI (Latent Semantic Indexing) کلمات کلیدی هستند که از نظر مفهومی مرتبط هستند که موتورهای جستجو برای درک عمیق محتوای یک صفحه وب از آنها استفاده می کنند. به واسطه این موارد، کلمات کلیدی طولانی ایجاد کنید و از آنها در عنوان، توضیحات، سرفصل ها و محتوای صفحه خود استفاده کنید.

چرا که با معرفی Rank Brain، الگوریتم های جستجوی گوگل هوشمندتر شده اند و علاوه بر مرتبط بودن کلمات کلیدی در محتوا، به دنبال مرتبط بودن موضوع نیز هستند. این بدان معناست که برای اینکه محتوای خود را بیشتر با موضوعات گسترده مرتبط کنید، باید محتوای خود را با کلمات کلیدی LSI غنی کنید. راه های مختلفی برای یافتن اینکه گوگل کدام کلمات کلیدی را مرتبط با کلمات کلیدی هدف شما می داند وجود دارد.

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه استفاده از سه ویژگی ارائه‌شده توسط Google است: Google Suggests (پیشنهادات گوگل)، مردم نیز درخواست می‌کنند (People Also Ask) و جستجوهای مرتبط (Related Searches).

هنگامی که شروع به تایپ یک پرس و جو در جستجوی گوگل می کنید، لیستی از عبارات ممکن برای استفاده در جستجوی خود به شما نمایش داده می شود که آنها پیشنهادات گوگل (Google Suggests) هستند. اینها کاندیداهای کلیدی بسیار خوبی هستند که باید در محتوای خود از آنها استفاده کنید.

وقتی جستجو می‌کنید، گوگل نتایج را به شما نشان می‌دهد و در میان آن‌ها بخشی به نام « People Also Ask » را نشان می‌دهد. اینها هم گزینه های خوبی برای استفاده در سرفصل های متن هستند.

در انتهای نتایج جستجو، گوگل لیستی از جستجوهای مرتبط را به شما نشان می دهد که با عنوان Related Searches نمایش داده می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی از کلمات این بخش را در محتوای خود ذکر کنید بدون اینکه بخواهید در این روند زیاده روی کنید.

سرفصل ها و قالب بندی محتوا

یک صفحه باید به درستی قالب بندی شود. آن را به عنوان گزارشی در نظر بگیرید که باید دارای عنوان ( تگ h1) و زیر عنوان (تگ h2، h3) باشد.

هر صفحه فقط باید یک تگ H1 داشته باشد. اگر از وردپرس استفاده می کنید، به طور پیش فرض عنوان یک صفحه در تگ های H1 قرار می گیرد. شما می توانید انتخاب کنید که تگ <title> و <h1> یکسان باشد یا عنوان جایگزین برای عنوان ارائه دهید. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو آنچه را که در تگ title می یابند و نه تگ h1 را در نتایج نشان می دهند. متنی که در تب مرورگر نمایش داده می شود همان تگ Title است.

از یک کلمه برای عنوان خودداری کنید، اما عناوین خود را برای کاربرانی که دوست دارند مقاله را مطالعه کنند جالب و مفید اتنخاب کنید.

از سرفصل ها به صورت سلسله مراتبی استفاده کنید، یعنی اولین تگ عنوان <h1> و سپس <h2> و سپس <h3>، <h4> و غیره است.

عنوان‌های فرعی مکانی عالی برای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای شما هستند.

تنها تایپ متن و قرار دادن آن در سایت نمی تواند نظر کاربر را جلب کند. برای برجسته کردن بخش‌های مهم صفحه از خاصیت پر رنگ کردن (Bold)، زیر خط (Underline) یا ایتالیک (Italic) استفاده کنید. از یک فونت با اندازه خوب و خوانا (حداقل 14 پیکسل) استفاده کنید. متن را به پاراگراف های کوچک (حداکثر 3-4 خط) تقسیم کنید. از فاصله کافی بین پاراگراف ها استفاده کنید تا خواندن متن راحت تر شود. از CSS برای ایجاد بخش هایی استفاده کنید که برجسته باشند و دارای استایل باشند و متن را به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید.

تصاویر بهینه شده و سایر عناصر چند رسانه ای

تصاویر برای رسیدن به اهداف ارائه شده، مهم هستند. آنها محتوا را جالب تر و قابل درک تر می کنند. بزرگترین نقص تصاویر این است که موتورهای جستجو آنها را درک نمی کنند و به سرعت بارگذاری یک صفحه می افزایند.

از تصاویر اصلی استفاده کنید اگر نیاز به استفاده از یک تصویر موجود از وب دارید، باید منبع را ذکر کنید.

اندازه تصاویر را بهینه کنید، هر چه اندازه تصویر کوچکتر (بر حسب بایت) بهتر باشد.

از تگALT برای توصیف تصویر استفاده کنید، این تگ به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند تصویر در مورد چیست.

از نام فایل های توصیفی استفاده کنید، فقط تصویر خود را “image1.jpg” نامگذاری نکنید، بلکه سعی کنید از نام توصیفی استفاده کنید، به عنوان مثال، “man-doing-push-ups.jpg”.

اگر تصاویر زیادی در یک صفحه دارید، می توانید از سرویس CDN (Content Delivery Network ) استفاده کنید که باعث می شود صفحه شما سریعتر بارگذاری شود. به زبان ساده، تصاویر شما توسط تعدادی سرور میزبانی و بارگذاری می شوند و این امر روند بارگذاری را سرعت می بخشد. شبکه تحویل محتوا یا CDN با استفاده از سرورهایی که در سراسر دنیا توزیع شده اند و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک ترین سرور به کاربر، محتوای ذخیره شده را ارائه می دهد.

بهینه سازی URL

بهینه سازی URL های شما برای به اندازه بسیار زیادی برای سئو اهمیت دارد. بهینه سازی لینک ها دو قسمت دارند. بخش اول بهینه سازی URL و بخش دوم ساختار URL است.

یک لینک (پیوند) دائمی که به عنوان اسلاگ (Slug) هم شناخته می شود، URL منحصر به فرد هر صفحه است. برای مثال لینک https://exmples.com/seo-strategy را در نظر بگیرید. قسمت https://exmples.com دومین (Domain) و seo-strategy، اسلاگ لینک است.

URL های خوب باید کمتر از 255 کاراکتر باشند و از خط فاصله یا Hyphen “-“ برای جدا کردن قسمت های مختلف استفاده کنند. درست مانند عنوان صفحه، URL مناسب SEO ، مختصر و مفید و توصیفی است و بهتر است شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد. برای مثال میتوان به لینک های خوب زیر اشاره کرد:

https://www.exmples.net/diy-seo-tutorial-for-beginners/

https://www.exmples.net/seo-tools

https://www.exmples.net/search-engine-marketing/

و چندین نمونه از لینک های ناخوانا

https://www.exmples.net/p?165 or

https://www.exmples.net/seotipsforbeginners/ or

https://www.exmples.net/123131/publish/data2/seo_Tips.html

ساختار URL باید از ساختار واقعی یک وب سایت تقلید کند.

صفحات خود را در دسته بندی ها گروه بندی کنید تا به کاربران و موتورهای جستجو کمک کنید تا آنچه را که می خواهند سریعتر پیدا کنند. داشتن یک انبار با تعداد زیادی اقلام دسته بندی نشده در مقابل یک انبار با تمام اقلام دسته بندی شده را تصور کنید، چطور به نظر می رسد؟!

شما می توانید زیر مجموعه ها را نیز داشته باشید اما توصیه می شود که از دو سطح برای زیر مجموعه فراتر نروید. به عنوان مثال، یک ساختار دسته بندی خوب این است:  صفحه اصلی > رسانه های اجتماعی > فیس بوک > مقاله که خیلی بهتر از زیر مجموعه های فراوان مانند صفحه اصلی > رسانه های اجتماعی > فیس بوک > مقاله های منتشر شده > مقاله خواهد بود.

لینک های داخلی (Internal Link)

لینک دادن به صفحات درونی وب سایت شما برای سئو بسیار مهم است. اولین قدمی که یک جستجوگر موتور جستجو پس از کشف یک صفحه انجام می دهد، دنبال کردن پیوندهایی است که در آن صفحه پیدا می کند (لینک های داخلی و خارجی). بنابراین، هنگامی که آنها به صفحه شما می رسند، اگر پیوند دیگری در متن نداشته باشید، صفحه شما را می خوانند و می روند. اگر پیوندهایی دارید که به صفحات دیگر در وب سایت شما اشاره می کنند، آنها آن ها را نیز در نظر می گیرند.

این راهی است که موتورهای جستجو را از سایر صفحات شما مطلع کنید. همانطور که گفته شد، وقتی موتورهای جستجو صفحه ای با لینک پیدا می کنند، به آن صفحات پیمایش کرده و آن صفحات را نیز می خوانند، بنابراین شما می توانید از این تکنیک برای اطلاع رسانی به موتورهای جستجو در مورد صفحاتی از وب سایت خود که هنوز توسط موتور جستجو کشف نشده اند، هم استفاده کنید.

هر وب سایتی دارای صفحاتی است که اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. پیوند داخلی یکی از راه‌هایی است که می‌توان مهم‌ترین صفحات را با ارسال لینک‌های داخلی بیشتر به آن‌ها، مشخص کرد.

کاربری که در حال خواندن پست شماست، به احتمال زیاد بر روی لینکی که در صفحه شما است کلیک می کند تا در مورد یک موضوع خاص بیشتر مطالعه کند و در نتیجه زمان صرف شده در وب سایت شما، تعداد صفحات در هر بازدید و کاهش نرخ ترک صفحه (Bounce Rate) را افزایش می دهد. Bounce Rate نسبت کاربرانی که بلافاصله سایت شما را ترک کرده اند نسبت به کل کاربرانی که به سایت شما وارد شده اند، را نشان می دهد. در ادامه به نکات دیگری هم توجه کنید از جمله:

از کلمات کلیدی فقط برای پیوندهای داخلی خود استفاده نکنید.

هنگامی که پیوندهای داخلی برای خواننده شما مفید است اضافه کنید.

بیش از 15 پیوند داخلی در هر صفحه (بر حسب تجربه) استفاده نکنید.

در صورت امکان، پیوندها را در قسمت اصلی صفحه وب خود اضافه کنید (نه در فوتر یا نوار کناری)

لینک های خارجی (External Link)

پیوند خارجی پیوندی است که به صفحه ای خارج از وب سایت شما یعنی در دامنه دیگری اشاره می کند. برای وب‌سایتی که لینک می‌دهد، یک پیوند خارجی است و برای وب‌سایتی که پیوند را دریافت می‌کند، یک بک لینک (Backlink) است.

می دانیم که بک لینک ها برای سئو مهم هستند اما لینک های خارجی چطور؟

پیوندهای خارجی به صفحات مرتبط به گوگل کمک می کند تا موضوع صفحه شما را بفهمد. همچنین به گوگل نشان می دهد که صفحه شما یک مرکز اطلاعات با کیفیت است. افزودن لینک های خارجی به محتوای شما به طور مستقیم به شما در سئو کمک نمی کند، این یک عامل رتبه بندی نیست اما می تواند به طور غیر مستقیم به شما کمک کند. می‌توانید از پیوندهای خارجی برای پیوند دادن به وب‌سایت‌های دیگر استفاده کنید و سپس به آن‌ها ایمیل بزنید و در مورد آن اطلاع دهید. وب مسترها خوشحال خواهند شد که بدانند شما به آنها لینک داده اید و این یک راه عالی برای شروع گفتگو است. شما می توانید به تدریج این رابطه را تقویت کنید و در نهایت به وب سایت خود بک لینک دریافت کنید زیرا بسیاری از وب مسترها احتمال بیشتری برای بازگشت به آن خواهند داشت.

در ادامه نکاتی را ذکر می کنیم که هنگام افزودن پیوندهای خارجی به محتوای خود رعایت کنید.

فقط زمانی پیوند داده شود که برای خواننده ارزش ایجاد کند.

فقط به وب سایت هایی که به آنها اعتماد دارید پیوند دهید.

فقط به وب سایت های مرتبطی که محتوای منحصر به فرد و اصلی دارند پیوند دهید.

از تگ Nofollow برای پیوندهای خارجی به وب سایت هایی که کاملاً به آنها اعتماد ندارید، استفاده کنید.

سرعت بارگذاری صفحه

برای اینکه صاحبان وب‌سایت‌ها را مجبور به در نظر گرفتن سرعت کنند، موتورهای جستجو، رسماً سرعت را به عنوان یکی از فاکتورهای شناخته شده رتبه‌بندی در نظر گرفته اند. با در نظر گرفتن توصیه های گوگل، مطمئن شوید که وب سایت شما در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری می شود. داشتن وب سایت هایی با بارگذاری سریع نه تنها برای سئو مفید است، بلکه برای حفظ مشتری و تبدیل آنها به کاربران وفادار نیز مفید خواهد بود.

برای بهبود سرعت صفحه خود، بهتر است تصاویر و ویدئو های خود را فشرده و بهینه کنید.کش (Cache) سایت را فعال کنید. حجم فایل های CSS و JS را کم کنید. از حافظه پنهان مرورگر استفاده کنید. از یک هاست سریعتر استفاده کنید. افزونه های غیر ضروری را غیرفعال کنید. پلتفرم های سیستم های مدیریت محتوا (CMS) و افزونه های خود را به روز نگه دارید. به آخرین نسخه PHP ارتقا یابید. از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) بهره بگیرید. پایگاه داده (DB) خود را بهینه کنید و از ماژول افزایش سرعت صفحه گوگل استفاده کنید.

سازگاری با موبایل

تقریباً 60% از جستجوها در Google اکنون از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. این بدان معناست که اگر وب سایت شما سازگار با موبایل نباشد، نیمی از ترافیک احتمالی را از دست داده اید. چه کاری باید انجام دهید؟ به عنوان اولین قدم، مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است. وب سایت خود را با ابزار Google Mobile Friendly بررسی کنید و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

سپس یک قدم جلوتر بروید و وب سایت خود را مانند یک کاربر واقعی روی موبایل تست کنید و مطمئن شوید که همه چیز از جمله دکمه های CTA (Call To Action) شما به درستی نمایش داده می شود. به طور کلی وب‌سایت‌هایی که طراحی واکنش‌گرا (Responsive) دارند، هیچ نگرانی در مورد نحوه نمایش وبسایتشان در موبایل ندارند.

نظرات و سئوی داخل سایت

بسیاری از مردم بر این باورند که با افزایش رسانه های اجتماعی، نظرات وبلاگ دیگر مهم نیستند، اما اشتباه می کنند. نظرات وبلاگ هنوز مهم هستند. همانطور که جناب بالوی پور از شرکت دارکوب گفته شده است، این نشانه این است که افراد محتوای شما را دوست دارند و با صفحه تعامل دارند و این واقعا می تواند سئوی شما را افزایش دهد.

کاربران قبل از ارسال نظر جدید به احتمال زیاد نظرات موجود را می خوانند و این یک راه اضافی برای افزایش زمان صرف شده در صفحه و وب سایت شما است.

برای استفاده بهینه از نظرات، این قوانین ساده را دنبال کنید:

همیشه نظرات را قبل از انتشار بررسی کنید.

از انتشار نظرات خیلی کلی خودداری کنید.

فقط نظراتی را تأیید کنید که مرتبط با محتوای صفحه هستند و ارزش افزوده دارند.

وقتی کاربران از نام واقعی استفاده نمی کنند نظرات را تایید نکنید.

همیشه به نظرات پاسخ دهید، این کار افراد بیشتری را تشویق می کند که نظر بدهند.

تفاوت سئو داخلی و خارجی

برای دستیابی به حداکثر قرار گرفتن در موتورهای جستجو و راضی نگه داشتن کاربران خود به سئوی خارج از صفحه و سئو داخلی نیاز دارید. سئو داخلی (حداقل برای وب سایت های جدید) مهم تر است.

به زبان موتورهای جستجو صحبت کنید. منطقی تر است که با سئوی داخلی شروع کنید و آن را به درستی انجام دهید تا اینکه بخواهید موتورهای جستجو را متقاعد کنید تا با سئو خارج از سایت رتبه بهتری به شما بدهند. موتورهای جستجو برنامه های کامپیوتری (نرم افزاری) هستند و یک وب سایت را مانند یک کاربر معمولی نمی بینند، آنها فقط می توانند کد و به ویژه زبان HTML را درک کنند. با سئو و به ویژه سئوی داخلی، شما به زبان آنها صحبت می کنید. هدف شما این است که با دادن سیگنال‌های مختلف از طریق ساختار یک صفحه و بهینه‌سازی محتوا به آنها کمک کنید تا بفهمند یک صفحه درباره چیست.

سئوی درون صفحه به کاربر نیز مربوط می شود. هرگز فراموش نکنید که هدف اصلی شما این است که کاربران خود را راضی نگه دارید. سئوی خارج از سایت ممکن است ترافیکی را برای وب سایت ایجاد کند، اما اگر به درستی تنظیم نشود یا کاربر پسند نباشد، نتایج ناامیدکننده خواهند بود.

سئوی خارج از صفحه بعد از سئوی درون صفحه می آید. حتی قبل از شروع به فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانید وب سایت خود را تبلیغ کنید، باید مطمئن شوید که بهینه و در شرایط خوبی است. بنابراین، اولین قدم این است که با سئوی سایت کار کنید و سپس به سراغ سئوی خارجی بروید.

همانطور که گفته شد، سئو داخلی بیشتر مربوط به موضوعات داخلی سایت مانند تمام مواردی که در بالا ذکر شد می شود ولی سئو خارجی کاملاً با این مواردی که گفته شد متفات است.

سئو خارجی همه چیز در مورد ارتقاء و پیشرفت است. در حالی که انواع سئوها بیشتر بر روی زیرساخت و محتوای وب سایت متمرکز بودند، سئو خارجی با تکنیک هایی مرتبط است که می توانید برای تبلیغ وب سایت خود در اینترنت از آنها استفاده کنید.

بک لینک ها به عنوان «رای اعتماد» عمل می کنند و اعتبار وب سایت هدف را افزایش می دهند (به شرطی که ویژگی nofollow را به لینک متصل نکنند). گوگل دوست دارد برندهای شناخته شده را در نتایج بالا رتبه بندی کند زیرا مردم به آنها اعتماد دارند. علاوه بر تبلیغ وب سایت خود برای دریافت بک لینک، باید روی تبلیغ برند خود نیز کار کنید و گفتگوها را در مورد آن در شبکه ها و انجمن های مختلف رسانه های اجتماعی تشویق کنید.

گوگل می تواند این سیگنال ها را دریافت کند و به وب سایت هایی که مردم در مورد آنها صحبت می کنند پاداش دهد.

 

بازاریابی سئو یکی از مهمترین مباحثی است که اگر می خواهید در این دنیای پر زرق و برق سایت ها مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرید باید به آن توجه ویژه ای نشان دهید. شاید بتوانید بسیاری از روش ها را خود به تنهایی انجام دهید ولی بهتر است از تیم های حرفه ای و افراد با تجربه در این زمینه حتماً کمک بگیرید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته