دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام

نوشته شده توسط سمانه صحافی مقدم
دیجیتال مارکتینگ

مدت‌ها است که جامعه کاربران اینستاگرام به یک میلیارد کاربر فعال رسیده است؛ نیم میلیون نفر از این کاربران که در سراسر دنیا مستقر هستند، هر روز در حال تماشای استوری‌های اینستاگرام می‌باشند. ۲۰۰ میلیون نفر از این کاربران، به طور روزانه، حداقل از یک صفحه کاری در اینستاگرام دیدن می‌کنند و از همه مهم‌تر اینکه ۶۲ درصد از آن‌ها در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که اینستاگرام در تصمیمات خریدشان نقش مهمی دارد. تمام این موارد باعث می‌شود که دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام و کاربردهای اینستاگرام در زمینه بازاریابی اینترنتی، هر روز در حال پیشرفت باشد و اهمیت بسیاری پیدا کند.

مفهوم اینستاگرام مارکتینگ، یا همان دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی) با اینستاگرام، مفهوم نسبتا جدیدی است که اثرات زیادی بر روی تجارت الکترونیک، خرید و فروش‌های اینترنتی، خرید و فروش‌های آنلاین و خدمات شبکه‌ های اجتماعی گذاشته است. اگر بخواهیم فضای مارکتینگ اینستاگرام را یک خیابان پر از مغازه و فروشگاه در نظر بگیریم، اینستاگرام، به یکی از پرزرق و برق‌ترین فروشگاه‌ها در این خیابان تبدیل شده است. در حال حاضر اینستاگرام بزرگ‌ترین ویترین آنلاین در اینترنت است. لازم است برای دیده شدن چیزی که پشت این ویترین می‌گذارید اطلاعاتی در ارتباط با بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام کسب کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

این روزها داشتن برنامه‌ریزی برای استراتژی‌ های مربوط به بازاریابی، خرید و فروش در اینترنت و اینستاگرام یک استراتژی بنیادین و حیاتی است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از زیر شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که مهم‌ترین آن‌ها نیز محسوب می شود.

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی الکترونیک هدفمند است که برخلاف بازاریابی سنتی که تبلیغات را در سطح مطبوعات، رسانه های چاپی، رادیو و تلویزیون نشر می‌دهد؛ بازاریابی دیجیتال در بستر وب و به کمک پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و سایت و دیگر رسانه های اجتماعی آنلاین خدمات و محصولات برند مربوطه را به مشتریان معرفی و عرضه می‌کند. این روش بازاریابی را بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یا S‌M‌M می‌نامند. وجود یک بستر با کاربرانی واقعی که از نقاط مختلف کره زمین بدون هیچ محدودیتی دور هم جمع شده‌اند از مهم‌ترین ویژگی‌ های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی است. در این موقعیت عضویت یک کسب‌ و کار در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند، در شناساندن آن برند نقش مهمی را ایفا کند.

داشتن یک بازار پر رفت‌وآمد و شلوغ، در فروش نیز تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. تجمع کاربران در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی این موقعیت را برای کسب و کارهای مختلف فراهم می‌کند که بتوانند با کمترین هزینه بیشترین شانس را برای دیده شدن و مارکت خود پیدا کنند. از دیگر منافعی که کسب و کارها توانسته‌اند به واسطه بازاریابی دیجیتال به آن دست پیدا کنند، فروش اینترنتی بدون محدودیت‌های پیشین جغرافیایی است. عمده تفاوت هایی که بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی دارد، وجود ارتباطات و تعامل دوطرفه بین مشتری و فروشنده یا ارائه دهنده خدمات است.

دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام

بازاریابی در اینستاگرام تا چندی پیش، بیشتر شبیه به یک استراتژی نوآورانه و خلاق در زمینه بازاریابی اینترنتی و خرید و فروش آنلاین بود؛ اما حالا این امر تبدیل به یکی از مولفه های اساسی در زمینه بازاریابی کسب و کارهای مختلف می‌باشد. همانطور که می‌دانیم امروزه متوسط ارتباطات از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که باعث دسترسی پذیری بالای محتوا برای عموم مردم شده است با این تفاوت بزرگ که به کمک الگوریتم هایی که برای پلتفرم اینستاگرام تعریف شده است می‌توانیم طبق رعایت اصولی مشخص در میدان رقابتی بازاریابی دیجیتال بهتر و بیشتر دیده شویم و تغییرات قابل رصدی را برای جذب مخاطبین خاص خود لحاظ کنیم. نمی‌توان کتمان کرد که یکی از مهم‌ترین نقش‌های اینستاگرام، جلب اعتماد و اعتمادسازی در میان کاربران فضاهای مجازی بوده که امروزه مقوله خرید اینترنتی به این شکل در بین توده جریان پیدا کرده است.

همه کسب و کارها از کوچک تا بزرگ می‌توانند از خدماتی که از طریق اینستاگرام در اختیار آن‌ها قرار داده‌ شده استفاده کنند تا به کسب‌وکار خود رونق ببخشند؛ اما همین‌که صحبت از رونق در کسب‌ و کار می‌شود همه ما ناخواسته به فروش بیشتر فکر می‌کنیم. خرید و فروش آنلاین، تنها امتیازی که اینستاگرام قادر است برای رونق بیشتر به کسب‌وکارها بدهد نیست، گاهی یک برند ممکن است برای تعامل بیشتر و دسترسی راحت‌تر کاربران به آن وارد فضای مجازی شود. در این حالت این کسب‌ و کار می‌تواند از سایر خدمات یا محصولات و یا حتی سیاست‌های کاری که از دید مشتریان محروم مانده است، رونمایی کند. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی نفوذ بیشتری را در مخاطبان آن مجموعه به همراه می‌آورد؛ خصوصاً زمانی را در نظر بگیرید که مخاطبان رضایت خود را از خدمات یا محصول شما در فضای عمومی ابراز می‌کنند که در این حالت شانس نفوذ در میان سایر مخاطبان، دوچندان می‌شود.

ارتباطی که در شبکه‌های اجتماعی با مشتری یا مخاطبان خود برقرار می‌کنید باید همدلانه باشد به طوری که مشتری همیشه وفادارانه و دوستانه به بررسی محتوای جدید در صفحات شما مشغول شود زیرا که دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام صرفا معرفی و عرضه محصولات و خدمات در قالبی جدید نیست بلکه به مانند بازاریابی سنتی این نوع بازاریابی باید با ارتباط صحیح و منطقی با مخاطب و درک درست از نیاز مخاطب صورت گیرد تا علاوه بر رضایت مشتری، چرخه‌ی خرید در مراجعات بعدی مشتری حفظ شود. با این حال ممکن است شما در جایگاه یک برند بزرگ به این موقعیت‌ها نیازی نداشته باشید و تنها به دنبال به روز نگه داشتن برند خود و تثبیت جایگاه باشند. در هر صورت مهم‌ترین نکته این است که شما باید بیشتر دیده شوید.

اهداف دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام

خدمات اینستاگرام این روزها از مهم‌ترین راهکارهایی است که تحت نظر گروه‌های برنامه نویسی و توسعه و موتورهای جستجوگر وب به بیشتر دیدن شدن و بالا رفتن بازدهی کمک فراوانی می‌کند. به کمک خدمات اینستاگرام شما قادرید کسب و کار خود را با استفاده از راهکارهایی سریع به شکلی مؤثر و هدفمند دریافت کنید و از آن‌ها در جهت رونق به کسب و کار خود استفاده نمایید. به طور کلی اهدافی که پلتفرم اینستاگرام برای صاحبان کسب و کار برآورده خواهد کرد به شرح زیر خواهد بود:

جذب مخاطبین واقعی و فعال به روشی هدفمند

به یاد داشته باشی که در زمان خرید فالوور ممکن است افرادی به صفحه شما جذب شوند که اصلاً مخاطب شما نباشند؛ اما زمانی که این مخاطبان از طریق تبلیغات به پیج شما بیایند به این معنی است که به صورت هدفمند به دنبال محتوا و برند شما بوده‌اند و جذب شما شده‌اند.

افزایش اعتبار 

هر چند شما بهترین خدمات را در صفحات خود ارائه دهید هیچ چیزی مانند مشاهده کردن رضایت مخاطبین نمی‌تواند اعتبار شما را در نزد مشتریان بالا ببرد. همچنین اولین اقدامی که هر شخص بعد از ورود به پیج شما برای فالو کردنتان انجام می‌دهد این است که مخاطبان واقعی شما را جست و جو می کند. دقت کنید که کاربر آنقدر تیزهوش هست که بدون این که الگوریتم های اینستاگرام را بلد باشد با تجربیات خودش رفتارهای اسپمری را تشخیص خواهد داد.

مخاطبان همیشگی

مشتریان باید تبدیل به مخاطبان همیشگی و وفادار شما شوند؛ این مساله متاثر از عواملی مثل عدم اقدام برای فالوور فیک، توجه به نیازهای مخاطب، ایجاد حس نیاز در مخاطب، حلق ارزش افزوده واعتمادسازی می باشد.

بالا رفتن فروش

با بالا رفتن مشتریان همراه با تولید محتوا و برندسازی شما، مطمئناً فروش شما تغییر بسیاری خواهد کرد ولی همانطور که گفته شد درک درست از نیاز کاربر و برقراری تعامل، از عوامل بسیار مهم مثر در فروش هستند که اگر همراه با هر فاکتور دیگر در نظر نگیریم به هدف نهایی خود در فروش نخواهیم رسید.

خرید و فروش آنلاین

با اینکه مدت‌ها است که در ایران رایج است اما در این سال‌های اخیر اعتماد به خرید و فروش اینترنتی به شدت افزایش یافته و افراد زیادی وجود دارند که چه به عنوان صاحبان و چه به عنوان مشتریان طرفدار پروپاقرص این نوع تجارت هستند.

مراحل اینستاگرام مارکتینگ

با طراحی یک استراتژی خوب و اثربخش برای پیج اینستاگرام خود می توانید به راحتی در اینستاگرام دیده شوید. اینستاگرام مارکتینگ یک رقابت تنگاتنگ است و برای اینکه بتوانید استراتژی مناسبی طراحی کنید ابتدا باید رقبای سرسخت خود را در این میدان پیدا کنید و نقاط قوتشان را به درستی شناسایی کنید تا بتوانید برای برداشتن قدمی بهینه تر برنامه ریزی کنید. متناسب با بیزینس شما و صنف کسب و کارتان این اهداف فرق خواهند داشت اما  از اساسی ترین اصول ابتدایی در شکل دهی به یک بیزینس در اینستاگرام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سناریو برای برند یا brand story

تعریف روایت منحصر به فردی برای برقراری ارتباط برندتان با مشتریان که بر پایه‌ی بیان ارزش های برند در بازار آنلاین استوار است که این بیان باید در قالب لحن و نوع بیان برندتان صورت گیرد. در واقع داستان برند روایتی یکپارچه و منسجم از آن چیزی است که برای برند رخ داده است که باید باعث تحت تاثیر قرارگرفتن احساسات مخاطب نسبت به ما شود.

فوت و فن های فعالیت

رشد بیزینس شما  وابسته به قدرت شما در تعامل با دیگران در اینستاگرام  است. برخی از راه های ایجاد تعامل با دیگران در اینستاگرام شامل پاسخ دهی مناسب به مخاطب، مشارکت در اظهار نظر ها و کامنت ها است.

ارزش تقویم محتوایی و تولید محتوا

بازاریابی محتوا در اینستاگرام شالوده اصلی اینستاگرام مارکتینگ است. آنچه مسلم است شناخت نوع محتوایی است که  هویت برند شما را می تواند برجسته تر از اکثریت هم صنفانتان کند که برای شناخت آن لازم است گونه های مختلفی از محتوا را بررسی کنید که این محتوا می تواند در اشکال محتوای تصویری، ویدئویی، استوری یا محتوایی که کاربر تولید کرده است، باشد. بعد از شناخت نوع محتوا و محتواسازی لازمه ایجاد نظم و انسجام در سایت برای بهتر دیده شدن محتوا، دسته بندی کردن محتوا است؛ به این شکل که علاوه بر ایجاد دسته های شاخص، تعداد محتوا در هر دسته بندی و برنامه ریزی برای زمان انتشار آن پیشرفت چشمگیری برای بهتر دیده شدن به ارمغان می‌آورد.

تبلیغات گسترده

برای سرعت دهی در دیده شدن باید برنامه ایی تبلیغاتی برند خود در اینستاگرام در نظر داشته باشیم؛ که اینکار را می توان به کمک رسانه های مفید و شناخته شده در تبلیغ برند به واسطه بیان داستان خلاقانه ایی برای برند شما انجام داد.

بهینه سازی صفحه‌ شخصی

تبدیل پروفایل اینستاگرام بیزینس شما به یک پروفایل حرفه ایی ازنکاتی است که باید در راس استراتژی خود قراردهید. یک پروفایل حرفه ایی شامل تصویری مرتبط و جذاب است که بتواند کلیت برند را بازگو کند؛ داشتن پروفایل خوب زمانی دیده می شود که با چینش درست هایلایت ها، داشتن لینک های مناسب، شرح حال مطلوب از کلیت بیزینس و محتوای مرتبط و منسجم همرا شود.

ترفندهای اینستاگرام

برای تاثیرگذاری بیشتر برندتان لازم است از موارد زیر در مورد پروفایل و بیزینس خود آگاه باشید:

میزان engagement یا تعامل

با تقسیم مجموع لایک ها و کامنت های هر پست شما به تعداد فالوورهایتان نرخ account engaged شما به دست می‌آید:

نرخ تعامل = ۱۰۰ * (تعداد کل بازدید (reach) / مجموع کل لایک+کامنت+ذخیره

نمی توان ادعا کرد که بهترین engagement در جهان چه نرخی است زیرا که عوامل متعدد بسیاری در این تعامل موثر هستند ولی به طور میانگین  account engaged در اینستاگرام حدود 1تا 5 درصد است ولی این عدد در هر صنعت و صنفی متفاوت است. با راهکارهایی میتوان نرخ  account engaged خود را افزایش دهید که این موارد شامل زمان بندی درست برای پست های خود، هشتگ مناسب، کپشن مرتبط و جامع، استوری های مفید و برگزاری چالش و مسابقه می باشد.

جادوی هشتگ ها

یکی از اساسی ترین نکات هشتگ گذاری این است که هرچه سعی کنید تعداد هشتگ ها کمتر باشد رقبای کمتری در میدان خواهید داشت به این معنی که هرچه تعداد هشتگ هارا کمتر کنیم رقابت پیش رویمان ساده تر شده و پست ها راحت تر دیده می شوند. منطقی ترین راه برای بهینه کردن تعداد هشتگ ها عدم استفاده از هشتگ هایی است که زیر 1000 یا 5000 تعداد مخاطب دارند.

نوع محتوای هدف

می دانیم که محتوای جذابتر و حرفه ایی فالوورهای بیشتر را با خود به همراه دارد. اما با چگونه محتوایی می توان در اینستاگرام بیشتر دیده شد؟؛ با الهام گرفتن از محتوای پربازدید رقبای خود بدون کپی کردن و با هدف ایده پردازی برای تولید محتوای بهتر علاوه بر اینکه می توانیم لایک، کامنت، share را به محتوای خود جذب کنیم بلکه در عین حال منجر به برآورده سازی المان های پررنگ تعامل بین خود و مخاطبان خود خواهیم شد.

فراخوان به عمل یا CTA

CTA  فقط مختص به اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام نیست بلکه از پرطرفدارترین راه های کسب درآمد در بستر وب می‌باشد که از اصول پایه ایی دیجیتال مارکتینگ هم محسوب می شود. دعوتی که شما از مخاطبین خود برای انجام دادن کاری به عمل می‌آورید که در قالب یک دکمه گرافیکی و کلیک کاربر، این عمل صورت می گیرد کال تو اکشن نامیده می شود. از راه های ایجاد کال تو اکشن در اینستاگرام می توان به افزودن اطلاعات تماس و ایمیل، استفاده از دکمه های اینستاگرام مانند  Start Order و Book و Reserve، ایجاد کال تو اکشن در بایو و ایجاد کال تو اکشن در پست های اینستاگرام اشاره کرد.

برگزاری مسابقه با جوایز

یکی از بهترین راه های جذب مخاطب واقعی ایده ی برگزاری مسابقه آنلاین در اینستاگرام است ولی به شرط آن که نحوه قرعه کشی اصولی و درست انجام شود که منجر به بدبینی و شک کاربران و از بین رفتن اعتماد آن ها نشود. برای بهترین نحوه طراحی و اجرای مسابقه مهم است که شناخت و آگاهی دقیقی از هدف خود، مخاطبان پیج و بازار هدف داشته باشیم. برخی از مسابقه هایی که توسط اینفلوئنسرها انجام می شود شامل: مسابقه لایک برای افزایش تعامل پیج اینستاگرام، مسابقه کامنت و استوری برای افزایش در فروش و تعامل و مسابقه عکس برای رشد و اعتمادسازی پیج می باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از جدیدترین شیوه های تبلیغاتی در تبلیغات دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ است که به طور کلی با همکاری برند ها با افراد تاثیر گذار برای معرفی و تبلیغ برند به کار گرفته می شود تا با استفاده از طرفداران کثیر و اعتبار اینفلوئنسر،  برند و خدمات آن بهتر و بیشتر دیده شود. این افراد تاثیر گذار کسانی هستند که در موضوعی خاص شهرت یافته اند و به واسطه فالووران و محبوبیت و اعتبار خود این نوع از مارکتینگ را که روشی بهینه برای کسب و کار ها هم می باشد انجام می دهند.

همکاری در تبلیغات

یکی از دیگر راه های کسب درآمد از اینستاگرام گرفتن تبلیغات است. اگر پیج شما پربازدید و دارای فالوورهای واقعی است با گرفتن تبلیغات به دو صورت بازدیدی و ساعتی برای پیج خود متناسب با موضوع و کیفیت محتوای پیج می توانید درآمدرایی کنید.

همکاری در فروش

یکی از راه های درآمدزایی از طریق اینستاگرام همکاری در فروش است که این کار با افزایش فالوور و انتخاب برندهای مناسب در اینستاگرام به جهت همکاری در فروش انجام می گیرد؛ پس اگر هنوز مخاطبین کمی جذب کرده اید:

قدم اول

افزایش فالوور ها برای ورود به این حوزه برای شما ضرورت دارد اما نه به هر قیمتی؛ خریدن فالوور فیک، گذاشتن کامنت های تکراری زیر پست ها، کپی پیست کردن های بی رویه ی کامنت ها زیر پست ها و اسپمر شدن نه تنها باعث نمی شود فالوور هایتان اضافه شود بلکه منجر به بن شدن پیج و از دست دادن اعتماد کاربر به برند و پیج خود خواهید شد.

قدم دوم

بعد از جذب فالوور اقدام به همکاری در فروش با برندهای حاضر معتبر در اینستاگرام است. قدم سوم این است که این موضوع را درک کنید که صرفا با قراردادن لینک همکاری در فروش در جای مناسب در پیج خود نمی توانید مشتری را ترغیب به خرید کنید مگر با تولید محتوای تبلیغاتی با کیفیت که بتواند بر کاربر تاثیر گذارد.

قدم سوم

دو روش ارتباط برقرارکردن با برندها، برای فروش وجود دارد؛ یکی از طریق همکاری با آژانس های همکاری در فروش و دیگری برقراری ارتباط مستقیم با برند ها برای همکاری در فروش. نکته ی دیگر این است که با هر برندی شروع به همکاری نکنیم؛ برند موردنظر که قصد همکاری با آن ها را داریم باید با پیج ما همخوانی داشته باشد و از اعتبار مطلوبی برخوردار باشد.

اینستاگرام مارکتینگ در گذر زمان

همانطور که به تفصیل در بالاتر شرح دادیم یکی از غول های شبکه های اجتماعی که در حال حاضر 800 میلیون کاربر دارد، اینستاگرام است. اینستاگرام مارکتینگ که شیوه ی بازاریابی در این پلتفرم است در 71 درصد از مشاغل ایالت متحده به کارگرفته می شود. تشریح کردیم که استراتژی در اینستاگرام سقفی است که ستون های آن را طراحی درست اهداف، یافتن مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل رقیبان هم صنف، ساختن تقویم محتوایی با قابلیت ویرایش، برندسازی و افزایش فالوور از طرق اصولی تشکیل داده اند. با وجود فیلترینگ های اینستاگرام، همچنان یکی از بازوهای اصلی در بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

شما به عنوان کسی که به دنبال پیشرفت است باید از این فرصت که برای کسب و کارتان فراهم شده نهایت استفاده را بکنید؛ آموزشگاه دارکوب با برگزاری دوره آموزش اینستاگرام، به روز ترین الگوریتم های اینستاگرام را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. گروه دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب در تمام گام‌هایتان در این راه، راهنمای شماست.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته