آموزش برندسازی – قسمت دوم: تعریف کردن ارزشهای برند

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو

در قسمت اول آموزش برندسازی در مورد اینکه داستان برندتونو روایت کنید صحبت کردیم و گفتیم اولین قدم برای برندسازی تحقیق در مورد بازار و مشتری هاست و قدم بعدی اینه که ارزشهای برندتونو تعریف کنید. حالا برای این کار اول باید امکانات با ارزش خاصتونو شناسایی کنید.
اگه از خواننده های قدیمی دارکوب باشید، حتما میدونید که من خودم تو نوشته ها از اصطلاحات تخصصی و پیچیده استفاده نمیکنم، اما اینجا هیچ عبارتی به اندازه اصطلاح ارزشهای برند نمیتونه معنی رو برسونه. اگه بخوام ساده توضیح بدم، ارزشهای برند از سه چیز تشکیل شده:

1- مزایا

به مشتریها توضیح بدید چی کار میتونید براشون انجام بدید.
باید خیلی شفاف توضیح بدید برند شما چه مزایایی در اختیار مشتریانش قرار میده. به عبارت دیگه باید به این سوال مشتری جواب بدید: “این برند برای من چی داره؟”.

2- تمایزات

توضیح بدید چرا کار شما بهتر از کار رقیباتونه؟
باید به طور شفاف نقاط قوتتونو در مقایسه با رقباتون بیان کنید. این نقاط قوت باید بر اساس فرصتهایی که موقع تحقیق در مورد بازار و مشتریها کشف میکنید انجام بگیره.

3- اثبات کیفیت

بگید چطوری میتونید کارتونو ثابت کنید و چرا شما این کارو بهتر از رقبا انجام میدید.
باید چند مدل مدرک و دلیل به مشتریها عرضه کنید و ثابت کنید که برندشما بهتر از سایر برندهای موجود در بازاره و نتایج بهتری ارائه میده.
نوع ارتباط برند شما چه از نوع تاجر به مشتری باشه و چه از نوع تاجر با تاجر یا تاجر با دولت، باید در هر حال ارزشهای خاصی رو همونطور که در بالا توضیح دادیم به مشتری ارائه بده، در غیر اینصورت تمرکزشو از دست میده و مشتریها سردرگم میشن. وقتی هم مشتری سردرگم بشه اعتمادشو به برند از دست میده نتیجه بی اعتمادی مشتری رو هم که میدونید، کم شدن فروشه.
هر چی ارزشهای برندتون بیشتر باشه، برند قوی تری خواهید داشت (به شرطی که این ارزشها از وعده های کلی برند و ارزش خاص اون پشتیبانی کنه). بنابراین بعد از تعریف کرد ارزش خاص برند کارتون هنوز تموم نشده. حالا باید از نتایج تحقیقاتتون در جهت توصعه دادن ارزش خاص برندتون استفاده کنید. طی تحقیقات حتما مزایا و تمایزات برندتون رو از برندهای موجود در بازار شناختید. فهرست ارزشهای برندتون باید بر اساس این موارد باشه.
برای اینکه راحتتر بتونید این کارو انجام بدید اینطوری بهش نگاه کنید: ارزشهای برند مک دونالد چیه؟ ارسال غذای سریع و ارزان برای خانواده های جوانی که هنوز سرمایه زیادی پس انداز نکردند و احتمالا بچه های کوچیکی دارند. این میشه ارزش خاص برند مک دونالد که در واقع همون چیزیه که مشتریهای مک دونالد میخوان، نیاز دارن و بهش باور دارن.
اما خانواده های با درآمد بالا نیازی به ارزون بودن غذا ندارند. پس این برند در بین افراد خارج از مخاطب هدفش نمیتونه همون سطح از اعتماد رو داشته باشه. مک دونالد مخاطب هدف خودشو میشناسه و در عین اینکه سعی میکنه این گروه مخاطب هدف رو وسیع تر کنه و گسترش بده، به وعده اصلی خودش که ارزان بودن غذاست پایبنده، چون این ارزش خاص برنده که در بین مشتریانش پذیرفته شده.
در تبلیغات برند هم باید به ارزشهای خاص برند اشاره بشه. مثلا مک دونالد باید در تبلیغاتش به ارزان و سریع بودن ارسال سفارشاتش اشاره کنه.
به نظرتون مک دونالد به جز ارزان و سریع بودن ویژگی دیگه ای هم داره؟ صد در صد. اما در قلب وعده های دیگه باید این دو ارزش اصلی هم وجود داشته باشه.
اگه هنوز هم براتون روشن نشده ارزش برند چیه، برند مورد علاقه خودتونو در نظر بگیرید. این برند چه ارزش خاصی داری که باعث شده شما اونو به برندهای دیگه ترجیح بدید؟
ارزش برند رو از یه زاویه دیگه نگاه کنید. در برندسازی باید ارزش خاص و منحصر به فرد برند خودتونو تعریف کنید و در کنارش ارزشهای دیگری هم که روایت کننده داستان برند شما هستند و وعده اصلی برند شما رو حمایت میکنند داشته باشید. بعد به کمک پیام هایی اینها رو با مشتریهاتون در میون بذارید و تصویر برندتونو در ذهن مخاطب هدفتون بسازید. این موضوع قسمت سوم آموزش برند سازیه که ان شالله فردا براتون مینویسم.
اگه قسمت اول آموزش برند سازی رو نخوندید، از لینکی که دادم میتونید مطالعه کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته