بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی سال هاست که به آینه ای برای بازتاب سبک زندگی و اتفاقاتی که اطراف مان رخ می دهند تبدیل شده اند. بعید به نظر می رسد که بعد از بیدار شدن از خواب شبانه، اولین کاری که می کنیم باز کردن قفل صفحه گوشی و سر زدن به یکی از شبکه های اجتماعی یا بهتر بگوییم اینستاگرام نباشد.

سال های زیادی می گذرد که شبکه های اجتماعی به بخش جدانشدنی و مهم از روزمره ما تبدیل شده اند و با یک نگاه اجمالی به ده یا پانزده سال گذشته، متوجه می شوید که سوشال مدیا هم در کنار ما رشد پیدا کرده اند و حالا جایگاهی را دارا هستند که دیگر تصور نبودنش برای هیچکس ممکن نیست.

در کنار رشد و پر رنگ شدن حضور شبکه های اجتماعی، ابزاری که برای اتصال و سر زدن به آنها مورد استفاده قرار می گیرند هم دچار تحول شده و دیگر برای سر زدن و چک کردن پیام های دایرکت، نیازی به روشن کردن یک کامپیوتر رومیزی نیست. کافیست قفل صفحه گوشی را باز کنید و در اندک زمان، به پیام ها پاسخ داده و یا پست های دیگران را چک کنید.

همین سهولت دسترسی و اصطلاحا دم دست بودن شبکه های اجتماعی باعث شده که به یک رسانه بزرگ برای دیده شدن توسط میلیون ها کاربر در ایران و یا سراسر جهان تبدیل شوند. این کانال عظیم اجتماعی از دید خیلی ها شاید فقط جنبه سرگرمی و تفریح داشته و یا برای عده ای دیگر، مکانی برای یافتن خبرها و اطلاع رسانی به دوستانشان باشد.

اما کسب و کارهای بزرگ و موفق این شبکه های اجتماعی را به دید یک بیلبورد و رسانه ای پربازدید نگاه می کنند و هر کدام، تلاش می کنند تا سهم بیشتری را از توجه مردم بدست آورده و در نتیجه تبلیغاتشان را در لا به لای پست های سرگرم کننده بگنجانند.

در حال حاضر شاید بیش از هزاران کسب و کار بزرگ و یا کوچک ایرانی به صورت مستقیم از این سکوی پرتاب اثر گذار بهره می برند و می دانند که احتمالا هیچ جایی، امکان تبلیغات و معرفی محصولاتشان را بدون اینکه لازم باشد حتی یک ریال خرج کنند پیدا نخواهد کرد.

اما برای اینکه یک تبلیغات اثر گذار و موثر را در چنین فضایی به راه انداخته و بازاریابی در شبکه های اجتماعی را به درستی انجام دهید، نیاز به استراتژی دقیق داشته و توصیه می شود که اگر خودتان از پس آن بر نمی آیید، از یک مجری قوی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مشاوره بگیرید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه در زمینه دیجیتال مارکتینگ و به ویژه خدمات اینستاگرام، کسب و کار شما را در جایگاه درستی میان شبکه های اجتماعی معرفی و برندینگ خواهد کرد.

در این مطلب از بخش مقالات وب سایت دارکوب، ابتدا با تعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی آشنا شده و سپس با مزایای فعالیت در این فضای پر بازدید آشنا خواهید شد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست ؟

بازاریاب در شبکه های اجتماعی یا SMM که مخفف Social Media Marketing است، به هر گونه فعالیت تبلیغاتی و موثر در معرفی و شناخته شدن یک کسب و کار یا وب سایت در هر کدام از پلتفرم های ارتباط جمعی نظیر اینستاگرام، توییتر، تلگرام و فیس بوک گفته می شود.

از ابتدای دوره ای که استفاده از شبکه های اجتماعی معنای بیشتری به خود گرفتند و نفوذ هر کدام از آنها، روز به روز در زندگی انسان بیشتر شد، خود صاحبانشان نیز به اهمیت بالای اجرای تبلیغات در چنین فضایی پی برده و سعی کردند تا با طراحی ابزارهای خاص، به کسب و کارهایی که پلتفرم های آنها را جهت معرفی خود استفاده می کنند خدمات ویژه تری را تحویل دهند. این ابزار تحلیل داده امکان بررسی عملکرد و میزان رشد و یا افت بازدید شدن از برند مورد نظر  را در اختیار چنین مشاغلی قرار می دهد.

به عنوان مثال اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار و البته در دسترس برای کاربران ایرانی است که به شکلی تخصصی و ویژه، برای مقاصد تجاری آماده شده و به هر کسی اجازه می دهد تا نه فقط به عنوان یک کاربر یا شخصیت ساده، صفحه مورد نظر خود را به صورت تخصصی تر و تجاری تر مدیریت و نظارت کند.

حضور در شبکه های اجتماعی و ارزیابی روند پیشرفت وضعیت در زمان اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، از دید بسیاری از شرکت ها یک فعالیت الزامی بوده و بسته به نوع فعالیت و بزرگی آن مجموعه، اقدام به استخدام متخصصان دیجیتال مارکتینگ کرده و یا از شرکت های فعال در این زمینه کمک می گیرند.

موضوع لزوم حضور در شبکه های اجتماعی نه فقط برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بلکه برای کاربران ساده که صفحه شخصی خود را در آن ایجاد کرده اند نیز قابل درک است. تصور کنید که هیچ صفحه ای در اینستاگرام نداشتید، احتمالا دیگران هم حس می کنند که اصلا وجود ندارید.

با گذشت زمان و مهم تر شدن جایگاه شبکه های اجتماعی در میان مردم، تحقیقات بر روی میزان اثر گذاری آنها هم بیشتر شده است. به عنوان مثال در یک بررسی که در سال 2018 انجام داده شد، مشخص گردید که بیش از 80 درصد از متخصصان بازاریابی دیجیتال و بازاریاب های اینترنتی بر روی یک واقعیت هم نظر هستند. این واقعیت چیزی نیست جز اینکه عملکرد موفق شرکت های فعال در شبکه های اجتماعی، منجر به بهبود و رشد آنها در دنیای واقعی می شود.

در حقیقت در کنار بهینه سازی سئو، طراحی و بهینه سازی سایت متناسب با نیازهای کاربر، باز هم یک مکمل دیگر را نیاز دارند و آن چیزی نیست جز بازاریابی در شبکه های اجتماعی. در این تحقیق همچنین مشخص گردید که 78 درصد از شرکت هایی که یک استراتژی درست در بازاریابی شبکه های اجتماعی را اتخاذ کرده بودند، نزدیک به 80 درصد از آنها شاهد رشد ترافیک و ارتقا رتبه وب سایت خود بوده و بیش از 50 درصد نیز معتقد بودند که بازاریابی در شبکه های اجتماعی، میزان فروش محصولاتشان را بیشتر کرده است.

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

با توجه به این نکته که هدف از انجام بازاریابی در شبکه های اجتماعی ممکن است متفاوت باشد، ابتدا باید تعیین کنید که مقصود شما از تلاش برای شناخته شدن در شبکه های اجتماعی پر طرفدار چه چیزی خواهد بود. آیا هدف شما صرفا فقط برندینگ بوده و یا می خواهید بازدید های وب سایتتان را هم افزایش دهید و یا اینکه فقط می خواهید مشتری های بیشتری از کسب و کار کوچکتان خرید کنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی نه تنها هدفمند است، بلکه در این سال ها به یک بازاریابی هوشمند تبدیل شده است. برای همین در ادامه با برخی از ویژگی های این مدل بازاریابی که زیر شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است می پردازیم.

امکان مشخص کردن هدف های پیشرفته

شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهند که مخاطب ها و مشتریان خود را به صورت هدفمند انتخاب کنید. پیدا کردن بازار درست و طیف مهم تر کاربرانی که شما را برای راه انداختن کار خود انتخاب می کنند، همیشه یک چالش بزرگ برای کسب و کارهای کوچک تر بوده که تا پیش از این، روش های سنتی را برای ترویج خود و محصولاتشان استفاده می کردند. این مانع بزرگ توسط توسعه دهندگان پلتفرم شبکه های اجتماعی رفع شده و امکان انتخاب مخاطب ها و نمایش تبلیغات فقط برای آنها امکان پذیر شده است.

شرایط ایده آل برای اجرا و نظارت بر کمپین های تبلیغاتی رایگان

اگر به فکر راه اندازی یک وب سایت هستید، احتمالا بعد از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل مورد نیاز مثل خریداری هاست، دامنه و طراحی وب سایت متناسب با نوع فعالیت خود، به فکر بررسی ترافیک و بهینه سازی سئو آن می افتید. اما برخلاف وب سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و اجرای کمپین های تبلیغاتی بسیار ساده تر بوده و شانس شکست شما در این مسیر را کاهش می دهد.

در حقیقت قسمت راه اندازی فروشگاه و معرفی محصولات در یک شبکه اجتماعی پر بازدید مثل اینستاگرام، احتمالا یک روز هم بیشتر زمان نیاز نداشته باشد (چیزی که در هنگام طراحی وب سایت و بارگذاری محصولات آن احتمالا هفته ها زمان می برد). در این شرایط به جای اینکه بودجه خود را صرف خرید هاست دامنه و طراحی سایت کنید، قسمت بزرگی از هزینه ها را به تبلیغ کردن در پیج های دیگر و در کل دیده شدن هر چه بیشتر اختصاص می دهید.

در اینصورت شاهد حضور سیل عظیمی از کاربرانی خواهید بود که همواره گوشی های هوشمند در دستشان قرار دارد و به احتمال زیاد لینک محصولات و صفحه شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی می کنند.

استارتاپ های بسیاری هستند که دیگر به دنبال تبلیغات بیلبوری یا تبلیغات در رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو نبوده و شبکه های اجتماعی را بهترین مکان برای یافتن مشتری های امروزی خود انتخاب می کنند.

برندینگ آسان و شناخت بیشتر

در لحظه میلیون ها کاربر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و برای همین، ایده آل ترین فضا برای دیده شدن یک برند و نام تازه مهیا است. در یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام هیچگونه کمبود و محدودیتی از لحاظ لوکیشن وجود نداشته و می توانید تبلیغات خود را برای هر کدام از طیف های سنی و مشتریانی که حتی در شهر شما نیستند نمایش می دهید. برند شما فرصت دارد تا از شهرهای دیگر هم مشتری پیدا کند و فقط باید مسیر درست را برای معرفی کردن خود بلد باشید. بخش سوشال مارکتینگ شرکت دارکوب با ارائه بهترین راهکارها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی، فرصت مناسبی را جهت معرفی شدن در پیج های اینستاگرام و یا سایر شبکه های اجتماعی برای شما مهیا خواهد کرد.

امکان بررسی تجربه خرید و نظرات کاربران

با هوشمندتر شدن ارتباطات در اینترنت و ایجاد بازار رقابتی در میان رقبایی که تلاش می کنند محصولات مشابه را با قیمت های پایین تر عرضه کنند، مشتریان شما نیز به همین میزان هوشمند تر شده اند. مشتری هایی که در شبکه های اجتماعی به دنبال محصولات مورد نیاز خود می گردند، ابتدا مایل هستند تا پیش از خرید، از تجربه دیگران در مواجه با آن محصول یا خدمات مطلع شوند.

استفاده از تجربه دیگران یکی از عوامل اصلی در پر شورتر شدن حضور مردم در شبکه های اجتماعی است. همین نیاز باعث شده تا در چند سال اخیر با مفهوم تازه ای به نام اینفلوئنسرها آشنا شویم. اینفلوئنسرها افرادی هستند که به دلایل مختلف، توانسته اند هزاران یا میلیون ها فالوور را به دنبال کردن خود تشویق کنند. این افراد به دلیل بازدید بالایی که از پست ها و مطالبشان می شود، به مانند یک کانال ایده آل تبلیغاتی شناخته شده و در ازای معرفی محصولات یا برندها، مبالغ قابل توجهی را به عنوان دستمزد تبلیغات دریافت می کنند.

از همین رو می توان با پرداخت هزینه های تبلیغات به اینفلونسرها، در یک بازه زمانی چند ساعته کلی بازدید و در نهایت مشتری جدید پیدا کرد.

مقرون به صرفه بودن هزینه تبلیغات

امروزه شاید به غیر از شرکت های عظیم و فروشگاه های زنجیره ای، کم تر کسی به فکر برگزاری تبلیغات سنتی و نصب بنر در بیلبوردهای شهری برود. بالا بودن هزینه ها و عدم وجود امکانات لازم برای ارزیابی بازخورد این شیوه از تبلیغات، باعث شده تا شرکت های بزرگ هم به سمت معرفی محصولات خود در شبکه های اجتماعی بروند.

اگر بودجه کمی دارید باز هم می توانید به سراغ صفحه های کوچک تر بروید و معرفی خود را از آنجا آغاز کنید. رشد بازدید و پیدا شدن مشتری های جدید از این راه قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد.

بازاریابی ویروسی

کافیست محصولات با کیفیتی را عرضه کنید، اگر حتی یکی از مشتری ها از تجربه خرید یا سرویس دهی شما راضی باشد، مطمئن باشید که محصولات شما توسط چندین نفر دیگر هم دیده خواهد شد. این یعنی محصولات شما به مانند رشد شاخه های درخت، به صورت تصاعدی توسط خیلی های دیگر شناسایی می شود.

این مدل تبلیغات یکی ایده آل ترین و تاثیر گذارترین شیوه ها برای جلب مشتری های تازه است. نه تنها برای بیشتر شناخته تر شدن هزینه ای نکرده اید، بلکه توسط تجربه خرید و کاربرانی که از شما راضی بوده اند به دیگران معرفی می شوید و در زمان کوتاه، اعتماد معرفی شونده به شما جلب می شود.

با خبر شدن از تحولات و ترندهای جدید

رسانه های اجتماعی فاصله بین شرکت های بزرگ و کسب و کارهای کوچک را کم کرده اند. کافیست اپلیکیشن اینستاگرام خود را باز کرده و با یک مقدار زمان گذاشتن، متوجه شوید که بازار در دست کیست و چه اتفاقاتی در اطراف شما می افتد، دیگران چه کار کرده اند و اینکه آیا این روش موفق بوده و آیا می توان آن را به شکل بهتری اجرا کرد. خلاصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهترین راه برای به روز بودن و رقابت با دیگران است.

سهولت در ارزیابی دیگران

برای موفق شدن در دیجیتال مارکتینگ و یا حضور پر رنگ در دنیای واقعی، راهی به جز آنالیز رقبا ندارید. یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی این است که بدون نیاز برای باخبر شدن رقیب خود، از روند تحولات و زحماتی که آنها کشیده اند با خبر می شوید. دیدگاه کاربران را بررسی کرده و می توانید بلافاصله یک کمپین تبلیغاتی کامل تر را برای بهبود شرایط کسب و کارتان طراحی و اجرا کنید.

برقراری ارتباط مستقیم و سازنده با مشتری ها

بسیاری تصور می کنند که با راه اندازی وب سایت و ساخت صفحه تماس با ما (البته برخی پا را فراتر گذاشته و دکمه تماس از طریق تلگرام یا واتساپ را هم در کنار صفحه وب سایت خود قرار می دهند) می توانند به سرعت ارتباط مستقیمی با مشتریانشان برقرار کنند. اما واقعیت این است که حتی شرکت های بزرگ نیز کاربران خود را به برقراری ارتباط مستقیم یا هدایت به دایرکت در شبکه های اجتماعی تشویق می کنند.

از این طریق نه تنها ارتباط نزدیک تری با آنها برقرار می کنند. بلکه در آینده می توانند آنها را دسته بندی کرده و نظرشان را در مورد محصولات فعلی و حتی ارزیابی پتانسیل برای فروش محصولات جدید تر جویا شوند.

امکان رفتار شناسی و شناخت بیشتر مشتری ها یکی دیگر از مزایای بازاریابی و حضور مداوم در شبکه های اجتماعی است. با دنبال کردن افراد متوجه می شوید که به چه چیزهایی بیشتر اهمیت می دهند و اصولا چه دغدغه هایی دارند. شناخت مشتری یکی از اصول مهم در تعیین خط مشی سازمان و کسب کار شما می باشد.

از دیگر مزایای ارتباط مستقیم با مشتری ها، یافتن استعدادهای و نیروهای بالقوه برای همکاری و حتی استخدام در کسب و کارتان است. از آنجایی که بسیاری از افراد به معرفی تخصص و توانایی های خود پرداخته و حتی نمونه کارهایشان را هم در صفحات اجتماعی خود به اشتراک می گذارند، فرصت مناسبی است تا از میان آنها، بهترین استعدادها را برای همکاری دائم یا از راه دور انتخاب کنید.

اعتماد سازی و پرورش جامعه مجازی

ایجاد رابطه صمیمانه و محکم میان شما و دنبال کنندگانتان، فضایی را مهیا می کند که مانند یک جامعه مجازی هر روز بزرگ و بزرگ تر می شود. شرکت های بزرگ ایرانی و خارجی از همین ترفند برای ایجاد پل ارتباطی میان کاربران استفاده می کنند و به آنها اطمینان می دهند که به صورت مستقیم نیز پاسخگوی نیازهایشان خواهند بود.

چنین ارتباطی موجب افزایش اعتماد شده و در نتیجه آنها را به تکرار خرید و یا امتحان محصولاتی که حتی نیاز ندارند تشویق می کند.

افزایش ترافیک وب سایت و بک لینک ها

شک نکنید که شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک به صورت مستقیم در بهبود سئو وب سایت شما موثر هستند. در حقیقت یکی از اهرم های سئو و کسب رتبه بالا از دید گوگل، راه اندازی صفحات پر بازدید و فعال در شبکه های اجتماعی می باشد. این یعنی هم در سرچ ها بیشتر دیده می شود و هم بک لینک های شما به صورت ارگانیک بیشتر می شود.

کافیست لینک مطالب جذاب و پر بازدید خود را در شبکه های اجتماعی پر مخاطب مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا فیس بوک اشتراک گذاری کنید. هر چه محتوای با کیفیت تری تولید کنید، دفعات اشتراک گذاری و بازدید شدن از آن صفحه نیز بالاتر می رود.

هشتگ ها دوست شما هستند

یکی از پر کاربردترین و موثرترین شیوه های شناخته شدن در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، استفاده از هشتگ های پر بازدید و جنجالی در پست ها است. هشتگ ها به مانند برچسب هایی هستند که شما به عکس یا ویدیوی مورد نظر می چسبانید و شبکه اجتماعی مورد نظر، در صورت جستجو شدن هشتگ جنجالی و داغی که شما حواستان به آن بود، مستقیما به میلیون ها کاربر که از وجود شما بی خبر بوده اند معرفی می شوید.

افزایش فروش و درآمد

حتما لازم نیست که از شبکه های اجتماعی فقط برای معرفی محصولات خود استفاده کرده و آنها را برای خرید به وب سایتتان ارجاع دهید. از آنجایی که شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با یک تفکر عمیق برای امکان بازاریابی و فروش محصولات در بستر خود راه اندازی شده اند، می توانید فرآیند معرفی و تحویل محصولات را نیز در همانجا انجام دهید.  خرید آنلاین مزایا و معایب خودش را دارد. برای همین است که مشتری های آنلاین به سراغ خرید اجناسی می روند که ابتدا بتوانند تجربه دیگران را در مورد آن بدانند.

کدام شبکه اجتماعی را برای بازاریابی انتخاب کنم؟

اینستاگرام

با توجه به مبتنی بودن اینستاگرام به محتوای بصری و امکان بارگذاری آسان تصاویر و ویدیوها با کیفیت مناسب، این پلتفرم یکی از بهترین مکان ها برای تبلیغات و برندینگ کسب و کارهای ایرانی است. به ویژه که ایرانی ها در دسترسی به اینستاگرام مشکلی نداشته و خودشان هم در این شبکه به صورت شخصی فعال هستند.

لینکدین

این شبکه اجتماعی بیشتر از سوی افراد متخصص و فعال در زمینه مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. افراد و شرکت ها با کمک لینکدین به پل های ارتباطی تازه ای دست می یابند که در حالت عادی، پیدا کردنشان بسیار دشوار بوده و نیازمند تحقیق توسعه زیاد در گوگل است. از آنجایی که مدیران و متخصصان بسیاری برای خود در لینکدین پروفایل داشته و توانایی هایشان را معرفی کرده اند، پیدا کردن استعداد و یا شرکت های مورد نظر برای تبلیغات و معرفی برند شما در لینکیدن،کار ساده و البته تاثیر گذاری به حساب می آید.

فیسبوک، توییتر و یوتیوب

فیسبوک و توئیتر جزء بزرگ ترین و شلوغ ترین شبکه های اجتماعی مجازی هستند که هم توسط کاربرها و توسط مشاغل و کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید با یک استراتژی و برنامه ریزی موثر، اطلاعات کسب و کار و روند پیشرفته خود را در صفحه مورد نظرتان بارگذاری کرده و پس از مدتی اقدام به ترویج آگهی به مشاغل مرتبط کنید. البته این دو شبکه اجتماعی به همراه یوتیوب به دلیل دشواری دسترسی برای کاربران ایرانی، نسبت به اینستاگرام و فیسبوک اولویت به مراتب کم تری دارند.

جمع بندی

ما زمان قابل توجهی از روز و شب را به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می گذرانیم. این را که کنار بگذاریم، یک آمار بالای 70 درصدی از کاربرانی را باید در نظر بگیریم که با استفاده از گوشی های هوشمند یا تبلت خود به شبکه های اجتماعی و وب سایت ها مراجعه می کنند.

از آنجایی که شبکه های اجتماعی نقش ارتباطی موثری در برقراری ارتباط میان افراد خانواده یا دوستان ایفا می کنند. نباید از این بازار عظیم که شرایط تبلیغات آسان و کم هزینه از پیش در آنها گنجانده شده را از دست داد. متخصصان شرکت طراحی وب سایت دارکوب، مشاور و همراه شما در هنگام بازاریابی محتوایی، برگزاری کمپین ها و بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بوده و بهترین و اقتصادی ترین راه را به شما معرفی خواهد کرد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته