آموزش برندسازی – قسمت اول: تحقیق در مورد بازار و مشتری ها

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو

همه کسایی که تو کار تجارت هستند به تازه واردهای این حوزه توصیه میکنند که حتما برندسازی کنید اما اگه ازشون بپرسید شاید فقط یه عده کمی بدونن چطوری میشه برندسازی کرد. حالا دارکوب در 6 قسمت ساده و خیلی کوتاه میخواد به خوانندگان عزیزش برندسازی رو آموزش بده.
مهمترین قدم برای برندسازی اینه که کاری کنید تا جهان داستان برند شما رو بشنوه و باور کنه. فرض کنید بهترین لوگوی دنیا رو تهیه کنید، اما اگه این لوگو در صفحه هاتون نتونه دیده بشه نمیتونه داستان برندتونو برای مخاطب روایت کنه. برندسازی توجه به همینهاست.

برندسازی مک دونالد

داستان برند مک دونالد رو شنیدید؟ مک دونالد کارشو به عنوان برندی شروع کرد که خیلی سریع برای مشتریانش غذای ارزون می فرستاد. یعنی در اصل برند خانواده های جوونی بود که بچه های کوچیک داشتند و هنوز خیلی قدرت مالی بدست نیاورده بودند.
امروزه اما این برند رشد کرده. طی این سالها کلی تحقیق در مورد علایق و سلایق در حال تغییر مشتریانش انجام داده تا هم بتونه مطابق خواسته های اونها عمل کنه و هم گروه مخاطبان وسیع تری رو هدف قرار بده. اما هم چنان به وعده خودش، یعنی غذای سریع و ارزان پای بنده. چیزی که یه زمانی یه قصه خیلی ساده از برندی بود که یک کارو به خوبی انجام میداد، حالا با گزینه های سالم غذایی و قهوه آخر غذا تونسته مشتریهای بیشتری بدست بیاره.
از اون زمان تا امروز مشتریهای مک دونالد ازش راضی اند و ازش به عنوان یه فست فود درجه یک یاد میکنند. اوایل همین امسال روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود مشتریهای مک دونالد بیشتر از مشتریهای استارباکس و دانکین دوناتس بهش وفادارند. شما اینو میدونستید؟
داستان برند مک دونالد داستان برندیه که همراه با تغییرات جهان پیرامونش خودشو تغییر داد و رشد کرد، اما همچنان به وعده های برندش به خوبی داره عمل میکنه.
به نظرتون مک دونالد چطوری رشد کرده و به این موفقیت رسیده؟ با سه عامل خیلی مهم:

  • با شناخت رقبای بازار
  • با شناخت مشتریان بازار
  • تمایل به تغییر

کی فکرشو میکرد مک دونالد یه روز ماست میوه ای و میوه و قهوه های خوشمزه بفروشه؟
در سال 1346، شعار تبلیغاتی برند مک دونالد این بود: مک دونالد یک مکان شاد است. اون موقع شاید مک دونالد نمیدونست در سالهای آتی به خاطر چاقی کودکان قراره سرزنش بشه. در این زمان این برند بدون اینکه از وعده هایی که داده بود خارج بشه انعطاف پذیری به خرج داد و برای اینکه بتونه زنده بمونه وعده هاشو گسترش داد، تحقیق کرد و روشهای مختلف رو امتحان کرد. الآن حتما میتونید اولین قدم برندسازی رو حدس بزنید:

قدم اول برندسازی: درباره بازار و مشتریها تحقیق کنید

همونطور که مک دونالد برای تحقیق و شناخت بازار و مشتریهاش پول خرج کرد و وقت گذاشت، شما هم باید برای برند کردن محصولات یا خدمات و کسب و کارتون همین کارو انجام بدید. مثلا وقتی که یکی از مدیران مک دونالد گفت از این به بعد اسموتی و لاته میفروشیم، قطعا قبلش تحقیق کرده بود و نتایج تحقیقات موفقیت این روش رو تضمین کرده بودند.
بدون اینکه بتونید موفقیت تغییرات برندتونو تضمین کنید دست به تغییر نزنید. حتما اول تحقیق کنید، نتایج تحقیقات رو تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس اونها یه برنامه مناسب بریزید.

تحقیق در مورد بازار

باید در مورد بازار کاری که میخواهید در اون حوزه فعالیت کنید تحقیق داشته باشید و به یه شناخت خوبی برسید. ببینید بازیکنان اصلی این بازار چه کسانی اند؟ شما خودتون چی تو چنته دارید؟ چه فرصتهایی پیش روتون هست؟ چه خطراتی ممکنه سر راه موفقیتتون قرار بگیرند؟ شما چه برتریهایی نسبت به رقباتون دارید که مشتریها رو جذب کنید؟
بزرگترین سوالی که باید طی تحقیقاتتون بهش جواب بدید اینه: بازار مناسب شما چیه و چطوری برندتون میتونه خودشو با اون بازار هماهنگ کنه؟

تحقیق در مورد مشتری

باید در مورد مشتریهای فعلی بازار و مشتریهایی که احتمالا در آینده به این بازار اضافه خواهند شد تحقیق کنید. مشتریهای شما چه کسانی هستند؟ چه توقعاتی از شما و برندهای مشابه شما دارند؟ به کدوم نیازهاشون در بازار کنونی پاسخ داده نمیشه؟ نظر مشتریها در مورد برندهایی که در حال حاضر در بازار فعالیت دارند چیه؟ برند خاصی هست که مشتریهای ثابت و دائمی داشته باشه؟ مشتریها توقع چه امکانات و قیمتهایی رو دارند؟
سوال مهمی که در این بخش باید طی تحقیقات بهش جواب داده بشه اینه که: مخاطبان هدف من چه کسانی اند و از من چه توقعاتی دارند؟
برندهایی اینجا قوی تر ظاهر میشن که متمرکز عمل کنند. سعی نکنید همه چیز رو برای همه افراد فراهم کنید و نقش یه برند خیلی بزرگ رو بازی کنید که داستان خاصی نداره. همیشه گوشه ذهنتون داشته باشید که یه برند باید توقعات مشتریهاشو برآورده کنه وگرنه مشتریها سردرگم میشن و راهشونو به سمت یه برند دیگه کج میکنند. پس مخاطب هدفتونو به طور واضح مشخص کنید جایگاهتون رو در بازار برای خودتون تعریف کنید، بعد بر اساس اینها برندی راه بندازید که به خواسته ها و نیازهای این بازار و این مخاطبان پاسخ بده.
همینطور نباید برندتونو حول یه مد زودگذر که معلوم نیست تا کی دووم داشته باشه بنا نکنید. برندسازی وقت و زمان زیادی میبره و مدها امروز هستند و فردا نیستند. فرصتهای دائمی که طی تحقیقاتتون کشف کردید رو انتخاب کنید.
از نتایج تحقیقاتون برای قدم بعدی برندسازی میتونید استفاده کنید: ارزشهای برندتونو مشخص کنید و ببینید ارزشهای خاص و بی همتای برند شما چیه. موضوع پست بعدی ما در دارکوب همینه.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته