الگوریتم جدید گوگل، سایت های نشر اکاذیب را هدف قرار می دهد

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

به مانند شهری که در آن زندگی می کنیم و قوانینش را رعایت می کنیم تا از هرج و مرج به دور باشیم، در دنیای موتورهای جستجو نیز همین شرایط حکم فرما بوده و نیازمند وضع و اجرای قوانینی هستیم کنترل اوضاع را از دست ما و گوگل خارج نکند.

وب سایت های زیادی هستند که به منظور دستیابی به رتبه های برتر در نتایج جستجوی گوگل و بهبود شرایط دیجیتال مارکتینگ خود، به استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه روی آورده و به هر قیمتی حتی به قیمت استفاده از روش های نادرست، سعی می کنند که کاربران بیشتری را به دام انداخته و خودشان را به صفحه اول گوگل برسانند. با این وجود وب سایت های بی شمار دیگری هم هستند که فقط از تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده می کنند و از این طریق به رتبه های بسیار خوبی دست یافته اند.

اگر موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل فاقد قوانین هنجار شکنانه باشند، نتایج جستجوهای ما پر می شود از وب سایت های مخرب و اسپمر که پایین ترین کیفیت را از لحاظ محتوا داشته و از هیچ ترفندی برای کشاندن و کلاه برداری از کاربرهای بی اطلاع دست بر نمی دارند.

شرکت گوگل به عنوان یکی از معتبر ترین تولید کنندگان موتورهای جستجو، سالهای زیادی است که بر روی کیفیت خدمات رسانی به مشتریانش متمرکز بوده و روز به روز به دنبال بهبود شرایط استفاده و افزایش کیفیت سرویس دهی به آنها می باشد.

الگوریتم های گوگل هر کدام به منظور انجام یک یا چند ماموریت مشخص طراحی و اجرا می شوند. اگر زمان را به چند سال عقب برگردانید، به احتمال زیاد هنگام بازاریابی دیجیتال، با یک جستجوی ساده، با وب سایت های اصطلاحا اسپمر زیادی مواجه می شدید که صرفا با به کار بردن کلید واژه های مرتبط با جستجوی شما، توسط گوگل نمایش داده شده و هیچ ارزش محتوایی خاصی نداشتند.

الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند که توسط این شرکت طراحی شده و بخشی از آنها سعی کردند تا وب سایت های مزاحم را تنبیه کرده و از نمایش دادن آنها جلوگیری کنند. به مرور الگوریتم های این شرکت در طول 20 سال گذشته، مدام هوشمندتر شدند و حالا به گزارش نیویورک تایمز، گفته می شود که گوگل در حال ایجاد تغییراتی اساسی در الگوریتم های خودش است تا وب سایت هایی که به انتشار ادعاهای تایید نشده یا بدگویی در مورد افراد می پردازند را هدف قرار داده و جلوی پیشرفت آنها را بگیرد.

ظاهرا این تغییر تازه، پاسخ مستقیم گوگل به برخی از مقالات منتشر شده توسط نیویورک تایمز می باشد. نشریه نیویورک تایمز به تازگی با انتشار مقالاتی، مستنداتی را در مورد اینکه چگونه وب سایت های مخرب می توانند کسب و کارهای مختلف را با نشر اکاذیب به قربانی خود تبدیل کنند افشا کرده بود.

نیویورک تایمز در مورد چنین صنعتی که به تازگی رواج یافته اینگونه توضیح می دهد:

این چرخه شرارت بار سال های زیادی است که در جریان است. وب سایت های گوناگونی به منظور اخاذی از قربانیان خود، اقدام به انتشار پست های حاوی افترا و مطالب کذب کرده و با چسباندن القاب ناشایستی مثل کلاه بردار بودند یا شیاد بودن به قربانیان خود، در رتبه های بالای گوگل به نمایش در می آمدند. این افراد فرصت طلب بعد از انجام چنین کاری، در قبال حذف چنین پست هایی از قربانیان خود، هزاران دلار پول دریافت می کنند.

تجربه ثابت کرده که نشر اکاذیب و پست های حاوی افترا به افراد، می تواند اعتبار، زندگی و اوضاع مالی آنها را نابود کند.

حالا گوگل در تلاش است تا این چرخه را شکسته و به زبان دیگر به کمک افرادی که قربانی محتواهای اینچنینی و افترا شده اند برود.

چرا گوگل الگوریتم هایش را به منظور از بین بردن نشر مطالب کذب تغییر می دهد ؟

همانطور که گفتیم گوگل این تغییرات را برای پاسخ به سلسله مقالاتی که توسط نشریه نیویورک تایمز و در پی افشای یک صنعت عجیب که به صورت آنلاین اقدام به اخاذی از افراد و شرکت ها می کردند ایجاد خواهد کرد. نیویورک تایمز در مقالات مرتبط با این صنعت مخرب، گزارش داده بود که گوگل با رتبه دهی به چنین سایت هایی باعث شده تا آنها را در رسیدن به اهداف شیطانیشان کمک کند.

ظاهرا آقای پاندو نایاک، مدیر بخش کنترل کیفیت جستجوهای گوگل علاوه بر خبر دادن از ایجاد چنین تغییراتی در الگوریتم های این شرکت، اظهار نظری را در پاسخ به این گزارش ها به صورت علنی اعلام کرده است:

در طول سال های زیاد، تلاش ما بر این بوده که کیفیت رتبه بندی برای نمایش جستجوها را بهینه سازی کنیم و این راه را مستمرا ادامه داده ایم. هدف ما دستکاری و ایجاد تغییر در نتایج جستجوها به صورت انفرادی نیست، اما از چنین مثال هایی درس گرفته و به دنبال بهبود الگوریتم هایمان هستیم.

تغییرات تازه الگوریتم گوگل چگونه خواهند بود ؟

تغییرات تازه شامل دو جزء اصلی می شوند :

  • گوگل از نمایش دامنه هایی که اقدام به انتشار مطالب کذب در مورد افراد می کنند ممانعت کرده و به گزارش نیویورک تایمز، این دامنه ها به مانند قبل دیگر در نتایج بالای جستجوهای گوگل نمایش داده نمی شوند.
  • به گزارش وب سایت Cnet، گوگل یک دسته بندی تازه به عنوان “قربانیان شناخته شده” را ایجاد کرده است. از این پس افرادی که قربانی افترای آنلاین قرار می گیرند، می توانند به صورت مستقیم گزارش خود را به گوگل ارسال کنند. در پاسخ گوگل نیز کاری می کند که محتواهای کذب و مشابه چنین مواردی، کاملا محدود شده و در نتایج جستجوهای این موتور نمایش داده نشوند.

چرا این تغییر گوگل اهمیت بالایی دارد ؟

به گزارش نیویورک تایمز، گوگل برای سال های زیادی توانسته مانع دستکاری در نتایج جستجوهای موتور جستجوگرش شود. این شرکت همواره از الگوریتم هایی که برای بهبود شرایط کاربران طراحی کرده دفاع می کند و مدعی است که الگوریتم هایش، عینی ترین و بی طرفانه ترین نتایج را به کاربران نمایش می دهند.

با این حال شرکت گوگل چند وقتی است که مورد حملات انتقادی قرار گرفته است. گوگل به سبب آنچه که سوء استفاده از نتایج نمایش داده شده در موتور جستجوی این شرکت عنوان شده، یکی از عاملان دامن زدن به این دسته از کلاه برداری ها معرفی شده است.

گوگل ابراز کرده که از بروز این دسته مشکلات بی خبر بوده است. نیویورک تایمز مدعی شده که شرکت گوگل تا پیش از یکسال گذشته و مطرح شدن گزارش فعالیت های سوء استفاده گران از نام افراد، از وجود چنین وب سایت هایی بی خبر بوده و نمی دانسته که از طریق موتور جستجوی این شرکت، سعی در جلب توجه قربانیان خود داشته اند.

پیش از این هم گوگل امکان دریافت گزارش هایی مبنی بر اخاذی از افراد را فراهم کرده بود و تلاش می کرد تا جلوی نمایش چنین وب سایت هایی را در هنگام جستجوی کاربران بگیرد. اما از میزان رخ دادن و تکرار این سری کلاه برداری ها خبر نداشته و حالا متوجه شده که حتی بعد از اخاذی و گرفتن پول، کلاه برداران دست بردار نبوده و مجددا به سراغ قربانیان خود می روند.

آقای نایاک در ادامه پست شرکت گوگل که پیرو معرفی محدودیت های سرچ کردن در گوگل منتشر شده بود گفته:

ما به منظور کمک به افرادی که با اخاذی های آنلاین دسته و پنجه نرم می کنند، تصمیمات تازه ای را اتخاذ کرده ایم که بیشتر از قبل از چنین قربانیانی محافظت کنیم. اکنون اگر شخصی درخواست حذف لینک وب سایتی که اقدام به نشر اکاذیب در مورد او کرده را داشته باشد، به صورت خودکار از قابلیت تضعیف رتبه استفاده کرده و مانع نمایش اطلاعات چنین وب سایت های بی کیفیتی که نام افراد را تخریب می کنند خواهیم شد.

سرچ کردن، مشکلی نا تمام

الگوریتم تازه گوگل و ساخت سیاست “قربانیان شناخته شده” قطعا قدم درست و مثبتی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی است. اما گوگل اعتراف کرده که این نیز نمی تواند راه حل بی نقصی باشد. آقای دیوید گراف، سرپرست تیم اعتماد و ایمنی گوگل به نیویورک تایمز گفته:

من شک دارم که این تغییر تازه، حداقل در ابتدای کار بتواند راه حلی قطعی برای رفع این دسته از مشکلات باشد، اما فکر می کنم که تاثیر مثبت و قابل ملاحظه ای خواهد داشت. ما نمی توانیم مانند پلیس روی اینترنت نظارت کنیم اما می توانیم شهروندان مسئولیت پذیری باشیم.

شرکت گوگل و پیمانکارانش مشغول آزمایش های نهایی بر روی این الگوریتم هستند و تا به حال به فهرستی 47 هزارتایی از افرادی که قربانی وب سایت های افترا زن بوده اند دست یافته اند.

البته همین حالا هم ظاهرا تاثیر الگوریتم مبارزه با نشر اکاذیب گوگل را می توان مشاهده کرد و کافیست نام افرادی که قبلا، محتواهایی برای تخریب آنها منتشر شده بود را جستجو کنید. اکثر این محتواها یا از وب سایت مورد نظر حذف شده و یا اینکه فقط توسط وب سایت های کلاه بردار که به تازگی راه اندازی شده اند در دسترس هستند.

به گزارش وب سایت ورج، نزدیک به 90 درصد از نتایج جستجوهای جهانی توسط موتور جستجوگر گوگل انجام داده می شود و بیانگر نفوذ بی تردید گوگل در کل دنیاست.

ظاهرا این تغییرات جدید که در ماه های پیش رو اجرایی می شوند، تازه ترین تغییر در سیاست های گوگل بوده و به عنوان یک قدم بزرگ از پروژه ای عظیم برداشته می شود تا با مطالب مسموم و کذب که به صورت آنلاین منتشر می شوند به صورت جدی تر مبارزه خواهد کرد. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه بهینه سازی وب سایت و سئو، همراه همیشگی شما در هنگام راه اندازی استارتاپ های همراه و مشاورتان خواهد بود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته