مقابله با دزدی محتوا توسط سایر وب سایت ها

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

از زمان شکل گیری دنیای مجازی و اینترنت تا به امروز، معضل کپی برداری از محتوا یا دزدی محتوا توسط سایر وب سایت ها و یا سایر افراد همواره یک چالش اساسی برای سایت هایی بوده که در راه تولید محتوای مفید تلاش می کنند.

برای یک تولید کننده محتوا و نویسندگان حرفه ای شاید هیچ ناخوشایند تر از به سرقت رفتن محتوایی که برای آن زحمت کشیده اند نباشد. در میان سایت هایی که به کپی برداری و استفاده از محتوا تولید شده دیگران می پردازند، با کمی بررسی به نام سایت های بزرگ تری هم می رسید که شاید باور این موضوع برای خیلی ها ساده نباشد. تقلید و دزدی محتوا موضوعی است که همواره از ابتدای راه اندازی سایت های کوچک و بزرگ وجود داشته و تا به امروز برای ریشه کن کردن آن یک راه حل قطعی ارائه نشده است.

کپی برداری و دزدی محتوا چیست ؟

هنگامی که نویسنده ای یک محتوا را آماده سازی می کند، در صورتی که آن را از روی یک منبع مشخص کپی برداری کرده و به هیچ عنوان اشاره ای به منبع اصلی نکرده و یا نام منبع آن را در انتهای محتوای خود قرار ندهد می توان گفت که یک دزدی ادبی و محتوایی انجام داده است.

کپی برداری و دزدی محتوا می تواند توسط انسان و یا ربات های خزنده ساخته دست انسان انجام شود و هدف از اینکار، بهبود سئو برای وب سایت سارق و سوء استفاده از زحماتی است که دیگران برای وب سایت یا بلاک خود کشیده اند می باشد. دزدی محتوا معمولا در کشورهایی مثل آمریکا که قانون کپی رایت در آنها به درستی اجرا می شود وجود ندارد. اما در کشورهایی مثل ایران این موضوع به کرات رخ داده و کم تر کسی می تواند از محتوایی که برای تولید آن زحمت کشیده است محافظت کند.

برخی از نمونه های دزدی محتوا که توسط وب سایت ها انجام می شود:

  • وب سایت هایی که بدون ذکر منبع اقدام به انتشار محتواهای آنها می کنند.
  • سایت هایی که با بازنویسی محتوا از وب سایت های دیگر، با کمی تغییر در نوع نوشتار و جمله بندی اقدام به باز نشر آن می کنند.
  • وب سایت هایی که محتواهای بی کیفیت را از روی چندین وب سایت دیگر سرقت کرده و در نتیجه محتواهای نه چندان مفیدی را در سایت خود منتشر می کنند
  • سایت هایی که محتواهای تصویری یا ویدیویی دیگران را بدون اجازه آنها سرقت می کنند.

به وب سایت هایی که قصد بازنشر و برداشتن محتواهای دیگران را دارند، ضمن اینکه توصیه می شود منبع محتوای خود را ذکر کنند، می بایست حتما از تگ های noindex یا تگ Canonical  استفاده کنند. استفاده از این تگ ها به ربات های گوگل اطلاع می دهد که مثلا محتوای یک صفحه تکراری و اصلی نبود و نباید آنها را در برنامه خزیدن ربات هایش بگنجاند و در نتیجه از رسیدن آسیب به سئو و جریمه شدن از سوی گوگل جلوگیری شود.

آیا انتشار محتوای دزدیده شده تاثیر مخربی روی سئو دارد ؟

بسیاری از محتواگذارها و تولید کنندگان محتواهای با کیفیت و اصل از بابت به سرقت رفتن مطالب خود و به خطر افتادن حق و حقوقشان نگران هستند. واقعیت این است که این نگرانی آنها چندان بی دلیل نیست چرا که این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو، دچار اشتباه شده و هنگام بررسی محتواهای اصلی و دزدیده شده، به اشتباه وب سایت دزد محتوا را به عنوان منبع اصلی انتخاب کرده و اینگونه حق تولید کننده محتوا پایمال شود.

ولی موتورهای جستجوی شناخته شده ای مثل گوگل به این سادگی ها گول افرادی که به سرقت محتواها می پردازند را نمی خورند. الگوریتم های گوگل در این سال ها به گونه ای پیشرفت کرده که از پس تشخیص صاحب اصلی یک محتوا بر می آیند.

هنگامی که گوگل محتواهای مشابهی را بر روی دو سایت مختلف پیدا می کند، آثار و نشانه های مختلفی را بررسی می کند تا متوجه شود که کدامیک نسخه اصلی مطلب بوده و کدامیک اقدام به سرقت آن مطلب کرده است. به نظر می رسد که گوگل برخی از موارد زیر را برای ارزیابی این موضوع مورد آزمایش قرار می دهد:

  • تعداد بازدیدهای بعمل آمده از مطلب مورد نظر
  • ساعت و تاریخ انتشار محتوا
  • ارزیابی دامین آتوریتی و بالا بودن احتمال پیروزی دامنه ای که رتبه بالاتری در گوگل دارد
  • برخی از عوامل عمومی دیگر مثل لینک های خروجی و سایر موارد مشابه که معمولا محتوا گذار اصلی رعایت می کند.

الگوریتم دزدان دریایی گوگل

الگوریتم دزدان دریایی گوگل برای اولین بار در سال 2012 توسط گوگل معرفی و اجرا شد. گوگل این الگوریتم را به هدف تشخیص و شناخت وب سایت های اصلی از وب سایت هایی که محتواهای دیگران را سرقت و سپس منتشر می کنند طراحی کرد. با وجود اینکه بیش از یک دهه از انتشار الگوریتم دزدان دریایی می گذرد، گوگل هنوز به نتیجه مطلوب در زمین جلوگیری از سرقت محتوا نرسیده و این الگوریتم نیز روز به روز دچار تغییر و بروزرسانی می شود.

کسب و کارهای مختلفی وجود دارند که پس از انجام هزینه های قابل توجه برای طراحی سایت و تولید محتواهای با کیفیت، از وجود دزدانی که عینا از زحمات کشیده شده آنها بهره برداری می کنند مطلع شده و کاری از دستشان بر نمی آید.

الگوریتم دزدان دریایی گوگل برای حذف چه محتواهایی فعالیت می کند ؟

اصلی ترین دلیلل که گوگل از الگوریتم دزدان دریایی استفاده می کند دقیقا همین موضوع بوده و وب سایت های که قانون کپی رایت را رعایت نمی کنند هدف قرار می دهد. توصیه گوگل به وب سایت های تولید کننده محتوا این است که از انتشار محتواهای تکراری و بی کیفیت دوری کرده و در عوض، محتواهای با کیفیتی که برای کاربرانشان مفید است را تولید و منتشر کنند.

الگوریتم دزدان دریایی نه تنها متون تولید شده، بلکه محتواهای ویدیوی، صوتی و تصویری پولی را هم رسد کرده و وب سایت خاطی را جریمه می کند.

وب سایت ها چگونه توسط الگوریتم دزدان دریایی جریمه می شوند ؟

در صورتی که تعداد شکایت های اعلام شده از یک شرکت به مقدار کم و محدود باشد، گوگل فقط صفحات مربوط به محتواهای کپی برداری شده را از فهرست نتایج جستجوی خودش حذف می کند. مثلا اگر یک مقاله یا یک ویدیو توسط وب سایتی به سرقت رفته باشد، در صورت شکایت، گوگل فقط صفحه ای که آن ویدیو در آن وجود دارد را حذف خواهد کرد.

اما اگر دفعات شکایت از یک وب سایت بالا بوده یا اصطلاحا شاکی های زیادی داشته باشد و باز هم محتواهایی که دسترنج دیگران است را در وب سایت خود منتشر کند، این الگوریتم می تواند کلیه صفحات وب سایت خاطی را از نتایج جستجوی گوگل حذف کند.

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال کشور آمریکا (Digital Millennium Copyright Act) قانونی است که گوگل نیز آن را مورد پیروی قرار داده و امکان گزارش دادن به آن برای تمامی کاربران وجود دارد. کافیست لینک محتوای نوشتاری، ویدیویی یا هر محصول محتوایی دیگر که فکر می کنید توسط سارقان دزدیده شده است را به گوگل اعلام نمایید. در صورتی که گزارشات اعلام شد در مورد یک وب سایت زیاد باشد، توسط الگوریتم دزدان دریایی گوگل مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه وب سایت مورد نظر جریمه و حذف خواهد شد.

با وجود تمامی مواردی که به الگوریتم دزدان دریایی گوگل نسبت داده می شود، اما هنوز هم به صورت مشخص نمی توان گفت که آیا به درستی به وب سایت هایی که کار دزدی محتوا را انجام می دهند رسیدگی می کند یا خیر.

صنعت تولید محتوا تا سال 2021به ارزشی فراتر از 413 میلیارد دلاری می رسد و طبیعی است که در این روزها همه به دنبال تولید محتوای بیشتر و بهتر دیده شدن باشند. از این رو عده ای برای جبران کاستی های خود به سراغ دزدی از زحمات دیگران می روند.

تمامی وب سایت ها این مسیر را به صورت منصفانه و اخلاق محور طی نکرده و دست به سرقت محتوای ارزشمند دیگران می زنند. اصلی ترین علت دزدی محتوا از سوی برخی از وب سایت ها، نداشتن وقت، نیرو و بودجه کافی برای تولید محتوای اختصاصی بوده و اکثرا حتی چک نمی کنند که چه محتوایی را کپی برداری می کنند.

چگونه می توان دزدان محتوا را پیدا کرد؟

وب سایت های مختلفی هستند که پس از بررسی محتوا یک سایت، وب سایت هایی که از روی محتوای آن اقدام به کپی برداری و دزدی محتوایی کرده اند را پیدا می کنند. وب سایت Ahrefs و Copyscape می تواند با تحلیل نقشه وب سایت مورد نظر، محتوای کپی برداری شده را روی دیگر وب سایت ها مشخص کنند.

ترفند دیگری که خود گوگل در اختیار کاربرانش قرار داده، استفاده از تگ allintitle است. استفاده از تگ allintitle: و سپس قرار دادن عنوان مقاله، به شما در یافتن استفاده بی اجازه از محتوای تولید شده کمک می کند.

تگ allintitle با وجود کاربرد مناسب، فقط به جستجو در عناوین وب سایت ها خلاصه می شود اما اگر قسمتی از متن مورد نظر را داخل دابل کوتیشن قرار دهید، گوگل می تواند وب سایت هایی که عینا متن شما را کپی برداری کرده اند را پیدا کنند. روش دوم کمی دقیق تر است چرا که وب سایت های دزد محتوا معمولا عناوین مقالات را برای رد گم کردن تغییر می دهند اما زحمت دستکاری متن را به خود نمی دهند.

روش های موثر در جلوگیری از دزدی محتوا توسط سایر وب سایت ها

شیوه های جلوگیری از دزدی محتوا هم مثل سایر فناوری های رو به رشد، روز به روز پیشرفت می کند و می توان افرادی که مطالب شما را عینا کپی برداری می کنند را ردیابی و پیدا کرد. با این حال توصیه می شود که اگر تمایل دارید مطالب خود را در جاهای دیگر ندیده و یا اینکه شانس انتخاب شدن محتوای تولید شده شما به عنوان کپی برداری را به پایین ترین میزان ممکن برسانید، ترفندهای ساده زیر را حتما به یاد داشته باشید.

استفاده از سبک نوشتار و لحن منحصر به فرد

نویسنده های بزرگ همواره سبک نوشتاری مشخص و خاصی را برای خود انتخاب می کنند. استفاده از تکه کلام های خاص، لحنی محاوره مانند و خودمانی که امکان دستکاری و کپی برداری را مشکل می کند و حفظ سادگی و دوری از کلمات غیر قابل فهم یکی از بهترین تکنیک هایی است که کار کپی برداری را مشکل می کند.

قرار دادن نام نویسنده یا سایت مورد نظر در بخش های مختلف متن

در دل متون خود و در جاهایی که سایت های کپی کار فکرش را نمی کنند، از نام نویسنده یا نام سایت خودتان استفاده کنید. همچنین در بخش پایینی متن می توانید یک پاراگراف را به توضیح توانایی ها، خدمات و سرویس هایی که توسط شما و وب سایتتان ارائه می شود اختصاص دهید.

استفاده از قابلیت Google Alert

می توانید کلید واژه های خاصی که حاوی نام منحصر به فردی مثل نام نویسنده شما یا سایتتان است را در گوگل آلرت قرار دهید. به این صورت اصالت مطلب شما در گوگل به ثبت رسانده می شود.

استفاده از طراحی های خاص و قرار دادن واترمارک

لوگو و واترمارک هایی که بر روی تصاویر یا ویدیوهایتان می گذارید باعث می شود که استفاده از آن اثر برای خیلی ها غیر ممکن شود. سعی کنید لوگو یا واترمارک مورد نظر را به صورت زیرکانه و خیلی کم رنگ در تصاویر یا ویدیوها قرار دهید، به صورتی که سارقان متوجه آن نشده و بعد از مدتی خیلی از اثرهای شما در وب سایت های آنها به چشم خواهد خورد.

استفاده از هشدار کپی رایت و نحوه استفاده از مطالب

با وجود اینکه کپی کردن و دزدی محتوا کاری غیر قانونی است، اما بسیاری از افراد از این مطلب آگاهی ندارند. بسیاری از وب سایت هایی که بخش تولید محتوا بسیار فعالی دارند، در قسمت فوتر خود اعلام می کنند برداشت از مطالب در صورت عنوان کردن مطالب بلامانع است. این موضوع ضمن اجازه دادن به استفاده از مطالب، به افرادی که بابت تولید محتوا تلاشی نمی کنند هشدار پیگیری داده و آنها از بابت احتمال پیگرد قانونی مطلع کرده و معمولا منصرف می کند.

استفاده از افزونه های منع کپی برداری

اگر وب سایت شما توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده باشد، این امکان فراهم است تا از برخی پلاگین های مفیدی که برای این پلتفرم نوشته شده است استفاده نمایید.

افزونه WP Content Copy Protection

افزونه WP Content Copy Protection با غیر فعال کردن دکمه راست کلیک ماوس، امکان کپی برداری از متون را کمی دشوارتر می کند.

افزونه Copyright Proof

در صورتی که می خواهید شانس از دست دادن حق مالکیت مطالب شما از دید گوگل صلب نشود و کپی بردار باعث نشود که گوگل اشتباها شما را دزد محتوا در نظر بگیرد، با کمک افزونهCopyright Proof  می توانید یک گواهینامه امنیتی برای محتواهای خود تولید کنید. این گواهی یک امضا دیجیتالی را شامل می شود که سند معتبری بر زمان تولید و انتشار محتوا شما برای قانع کردن گوگل خواهد بود.

کلام آخر

فضای مجازی به مانند اقیانوسی عظیم است که طراحان و بازدید کنندگان وب سایت ها در این محیط به فعالیت و گشت و گذار می پردازند. در این میان برخی از دزدان دریایی به صورت 24 ساعته به دنبال محتواهای دیگران گشته و اقدام به کپی برداری و سوء استفاده از آنها می کنند. در صورتی که به دنبال یافتن بهترین مسیر برای بهبود سئو، بهینه سازی سایت، تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و موفقیت در دیجیتال مارکتینگ هستید، با یک تماس با بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب می توانید بهترین راهکارها را برای بیشتر کردن بازدهی وب سایت خود از متخصصان ما دریافت کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته