چگونه هنگام بازطراحی وب سایت از فاجعه های سئویی جلوگیری کنیم

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

هر چقدر که راه اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی به کمک سایت سازها و سیستم های مدیریت محتوا، یک فرآیند نسبتا آسان و به دور پیچیدگی است، انتقال یک وب سایت فعال هر چند اگر بر مبنای سیستم های مدیریت محتوا ساخته شده باشد، نیازمند توجه و دقت ویژه و دو چندان خواهد بود. انتقال یا مهاجرت وب سایت در سناریوهای مختلفی ممکن است شما را دچار خود کند:

  • وب سایت دلخواه خود را به صورت لوکال توسعه داده و پس از آماده شدن، قصد دارید تا آن را به سرور آنلاین خود یا مشتریانتان منتقل کنید.
  • وب سایت آنلاینتان را باز طراحی کرده و یا قالب جدیدی را برای آن آماده سازی کرده اید و اکنون قصد دارید تا تغییرات جدید را بر روی وب سایت فعلی اجرا کرده و نمی خواهید خللی در محتوایی بارگذاری شده بوجود بیاید.
  • از عملکرد شرکت میزبان وب سایت خود رضایت نداشته و مایل هستید تا وب سایت خود را به هاست جدید منتقل کنید.

در کنار چالش انتقال درست مواردی مانند اطلاعات پایگاه داده، فایل های بارگذاری شده در رسانه و یا افزونه ها، یک عامل مهم دیگر به نام سئو نیز وجود دارد. باید با کم ترین میزان لطمه به رتبه و جایگاهی که به واسطه رعایت کردن سئو کسب کرده اید، فرآیند مهاجرت، بازطراحی، به روز رسانی وب سایت، یا طراحی سایت جدید را روی همان سایت قبلی به درستی انجام دهید.

احتمالا کلمه فاجعه در عنوان این مطلب نظر شما را به خودش جلب کرده، اما شاید استفاده از کلمه فاجعه برای اشتباهاتی که ممکن است هنگام ایجاد تغییرات بر روی سئو سایت رخ بدهند، نه تنها کافی نبوده بلکه چیزی فراتر از فاجعه را برایتان رقم خواهد زد. باز طراحی و بهینه سازی سایت برای بار دوم، بار مسئولیتی فراوانی داشته و نیاز است که از جایگاه فعلی سئو وب سایت خود در برابر خطاهایی که منجر به افت رتبه شما می شود محافظت کنید. چرا که انتقال عجولانه و بدون برنامه ریزی یک وب سایت از جایی به جای دیگر، منجر به بروز فاجعه های سئویی می شود.

اگر به فکر تازه کردن ظاهر وب سایت، انتقال از جایی به جای دیگر و یا هر گونه تغییر دیگر هستید، قطعا دلایل محکمی برای انجام این تغییر بزرگ داشته و قطعا به دنبال بهبود فاکتورهایی همچون بهبود تجربه کاربری، برندینگ قوی تر و یا بهبود نرخ کانورژن و تبدیل شدن بازدید کنندگان به مشتریان واقعی می گردید.

در تمامی سناریوهای بالا، این سئو است که مکمل کار شما بوده و شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری می کند. در این مقاله در مورد مراحل پیش از تغییر و پس از ایجاد چنین تغییراتی برای شما صحبت می کنیم و توضیح می دهیم که چطور با یک برنامه ریزی درست، می توانید مانع تضعیف رتبه سئو وب سایت خود شده و بدون کوچک ترین مشکلی چنین تغییراتی را ایجاد کنید.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی از حرفه ای ترین برنامه نویسان وب، در فرآیندهایی نظیر بازاریابی اینترنتی، به روزرسانی وب سایت، پشتیبانی سایت،  ارتقا وب سایت، ساخت سایت، راه اندازی سایت، دیجیتال مارکتینگ و دریافت پشتیبانی های لازم در آینده شما را همراهی خواهد کرد.

پیش از شروع مهاجرت وب سایت

به اهدافی که قصد دارید تا با ایجاد این تغییر و بازطراحی وب سایت خود برسید حتما فکر کنید. هر چه که هدف شما از انجام این فرآیند باشد، اول باید از ارزشی که در طول این مدت برای وب سایت خود بوجود آورده اید محافظت کنید. قطعا دوست ندارید که رتبه فعلی، ارزش لینک های پربازدید و یا ترافیک روزانه ای که بدست آورده اید را از دست بدهید. علاوه بر این قطعا دوست ندارید که مجبور شوید تا چندین ماه را برای رسیدن به جایگاهی که همین حالا در اختیار دارید هدر بدهید و حسرت ارتکاب اشتباهات کوچکی که قابل پیشگیری بودند را بخورید.

از موارد بالا که بگذریم، قطعا هدف شما از این تغییر این است که از قبل هم بهتر شوید و استفاده از قالب و طراحی جدید، شما را در یافتن کاربران تازه ای که به صورت ارگانیک با وب سایتتان آشنا می شوند هم کمک رسانی کنید.

مشخص کردن اهداف و برنامه ریزی پروژه

حتما دلایل قانع کنده ای برای ایجاد یک تغییر بزرگ و یا باز طراحی قالب وب سایت شما وجود دارد که به این فکر افتاده اید. معمولا کسب و کارهای آنلاین و یا شرکت های بزرگ به منظور ایجاد تغییرات زیر به فکر باز طراحی وب سایت خود می افتند :

  • دلایل مرتبط با کسب و کار و توجیهات تجاری مربوط به زمینه کاری شما
  • بهبود تجربه کاربری
  • ایجاد تغییرات لازم در بخش بازاریابی
  • بهینه سازی سئو

در حقیقت مشخص کردن اهداف درست، کلیدی ترین عنصر برای ایجاد اطمینان از موفق بودن یک پروژه است.

اهداف پایه ای و هدف های مقطعی خود را حتما مشخص کنید. چرا که از این راه می توانید میزان بازگشت سرمایه و تاثیر هزینه ها و زمانی که برای انجام این تغییر بزرگ را ارزیابی کنید و خدای نکرده تلاشتان بی ثمر نبوده باشد.

اکثر پروژه های مرتبط با وب سایت ها براساس یک برنامه مشخص یا متد چابک (Agile Methodology) اجرا و پیگیری می شوند. معمولا این برنامه توسط مدیر پروژه تحت نظارت قرار می گیرد و فرقی نمی کند که این مدیر، در بخش مدیریت حساب، مدیریت پروژه، مدیر محصول، آی تی، بازاریابی و یا سایر نقش های چابک ایفای نقش کند.

مطمئن شوید که برنامه شما در هر قدمی که جلو پیش می رود، باید بهینه سازی سئو را هم در نظر گرفته باشد تا مبادا دچار وقوع اتفاق های ناگوار و غیر مترقبه در طول پروژه نشوید.

ساختار محتوا و اطلاعات

هم موضوع محتوای وب سایت و هم موارد جانبی نظیر قالب های استفاده شده جزو فاکتورهای کلیدی برای رسیدن به موفقیت در سئو به حساب می آیند. سئو تاثیر خودش را بر روی محتوای مشخصی از وب سایت و اینکه آن محتوا چگونه سازماندهی شده است به خوبی خواهد گذاشت.

ایجاد تغییراتی در ساختار فهرست ها، سایت مپ و همینطور برنامه کلی در بازطراحی یک وب سایت، قادر است وضعیت سئو یک سایت را دگرگون کرده و از طرف دیگر، با اجرای برنامه ریزی درست، افراد حاضر در پروژه را از آسیب نرسیدن به سئو مطمئن می کند.

قطعا می خواهید صفحاتی که بالاترین تاثیر در گرفتن رتبه سئو داشته اند را از قلم نیندازید. علاوه بر این می خواهید که این صفحه ها همراه با بقیه قسمت های مهم به جای جدید و یا در قالب تازه انتقال داده شوند. علاوه بر این پیام اصلی و شالوده اصلی یک وب سایت باید پس از یک باز طراحی اساسی، همچنان به مانند قبل محسوس و پا برجا بماند.

به همین دلیل توصیه می شود که از یک ابزار کرال کننده خوب نظیر Screaming Frog یا DeepCrawl استفاده کنید تا یک دید کامل از محتواها و کلیه صفحات وب سایتتان بدست آورید.

سپس به همراه تیمتان بر روی سایت مپ فعلی کار کرده و کم و کاستی های آن را در بیاورید. این مسیر راهنمای خوبی برای برداشتن قدم های بعدی بوده و هدایت فرآیند حفظ سئو در بازطراحی وب سایت را آسان تر می سازد.

بهینه ساز سئو داخلی

کمی عمیق تر که شدید و به صفحات زیرین تر وب سایت رسیدید، این نکته مهم که حفظ ارتباط محتوا با هدف اصلی چه میزان اهمیت دارد را نباید فراموش کنید. هنگامی که بدانید چه محتواها و چه ساختارهایی باید تغییر داده شده یا بدون تغییر بمانند، کار محافظت و یا بهبود بخشیدن رتبه صفحات برای یک عنصر مشخص که ارتباط مطالب را حفظ می کند آغاز خواهد شد. برای مثال در این مورد می توان به آدرس صفحات، عنوان صفحات، توضیحات متا، کدهای بدنه، نوشته های جایگزین عکس ها و سایر موارد که باید سر جای خود حفظ شوند اشاره کرد.

بررسی کنید که تغییرات شما تا چه میزان عمیق خواهد بود. یافتن این واقعیت به شما کمک می کند که تمرکزتان را بر روی ارتباط محتوا بیشتر کرده و عنوان سایت را از دست ندهید.

اگر نیاز است که وب سایت جایگزینی را برای مدت کوتاهی به نمایش بگذارید و یا وب سایت کد بیسی را راه اندازی کنید، بهتر است که تا پس از انتشار نهایی پروژه دست روی دست نگذاشته و همین حالا این بروزرسانی ها را ایجاد کنید.

ریدارکت ها

باید به جهت بهبود تجربه کاربری هم که شده، حتما به تمامی لینک هایی که نیاز به جا به جایی دارند، پیغام 301 ریدارکت شدن را نسبت بدهید. در این میان صفحاتی هم هستند که به لینک های تازه ای نیاز داشته و به برخی دیگر نیاز نداشته و احتمالا حذفشان خواهید کرد. خلاصه تا جایی که می شود باید از اختصاص پیام خطای 404 به کاربر دوری کنید.

موتورهای جستجو از بابت وجود ارور 404 در وب سایت شما مشکلی نخواهئند داشت، البته تا زمانی که محتوای آن لینک نیز به کلی از فهرست وب سایت حذف شده باشد. با این حال باید دقت کنید که لینک هایی که حذف می کنید و دچار پیغام 404 می شوند، از جمله لینک هایی که قبلا به عنوان بک لینک استفاده شده اند نبوده باشند.

اطمینان کسب کنید که تمامی صفحاتی که در آنها به صحفات دیگر وب سایت خود لینک دهی داخلی کرده اید، در صورت نیاز برورزسانی شده و لینک های تغییر کرده را در آنها تصحیح کنید. به خصوص اگر از ابزار بررسی و تست سلامت لینک ها استفاده نمی کنید، بهتر است تمامی لینک ها را به صورت دستی بررسی کنید.

اگر وب سایت شما بزرگ است، این مرحله از کار قطعا زمان گیرترین قدم در کل پروژه بازطراحی و کار بر روی بهینه سازی سئو خواهد بود. در صورت امکان از ابزارهای کرال کننده لینک استفاده کرده و با بررسی سایت مپ قبلی و جدید، لینک هایی که نیاز به ریدایرکت شدن دارند را پیدا کنید.

با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول یا بینگ وب مستر تولز هم می توانید اطلاعات با ارزش بسیاری را در مورد کارهایی که باید در ارتباط با ریدایرکت کردن لینک ها انجام دهید بدست آورید. زمانی که تمامی صفحات ریدارکت لازم را پیدا کردید، اطمینان کسب کنید که تغییرات مورد نیاز یا از طریق سرور و یا به کمک پلاگین یا هر افزونه ای که وظیفه لینک دهی یا اصلاح لینک ها را بر عهده دارد امکان پذیر بوده و سریعا تغییرات را ایجاد کنید.

موکول کردن این مرحله از کار به بعد از لانچ سایت، ضمن اینکه زمان دو چندانی از شما خواهد گرفت، لطمه جبران ناپذیری به سئو سایت زده و موتورهای جستجو را از وجود تعداد زیادی صفحه با پیغام خطای 404 آگاه می کند. هر ثانیه، دقیقه یا ساعتی که وب سایت شما این وضعیت را داشته باشد، از هدفتان دورتر شده و سئو وب سایت دلبندتان ضعیف و ضعیف تر می شود..

حتی اگر بلافاصله بعد از لانچ شدن وب سایت جدید به سراغ رسیدگی به وضعیت لینک ها بروید، باز هم زمان طلایی انجام این مرحله را از دست داده اید. در این صورت بهتر است که تبعات صدمه ای که قرار است به سئو سایت شما وارد شود را پذیرفته و سعی کنید که با برگرداندن وضعیت به حالت نرمال، تلاش کنید که به وضعیتی که تا پیش از ایجاد تغییر قالب وب سایت داشته اید بازگردید.

مرحله لانچ

هنگامی که قالب جدید را نصب کرده و وب سایت را مجددا آنلاین کردید، به چک لیست بررسی مراحل آنلاین شدن وب سایت سر بزنید. این چک لیست حاوی مراحلی است که باید برای انجام بروزرسانی های لازم طی کنید. کارها را به دقیقه 90 موکول نکنید و اگر حتی اندکی از کارهای اصلاح ریدارکت ها و مراحل مربوط به سئو داخلی باقیمانده است، حتما تا پیش از انتشار سایت جدید انجامشان دهید.

به تاخیر انداختن روز لانچ وب سایت خیلی آسان تر از پذیرش جریمه هایی است که گوگل برای کوتاهی شما در امر سئو در نظر خواهد گرفت. احتمالا بعد از اطلاع از کوتاهی خود آرزو می کنید که ای کاش چند روز به عقب بازگردید و زمان بیشتری را بر روی اصلاح سئو داخلی بگذارید.

بعد از لانچ وب سایت

چک کردن ریدارکت ها

سر زدن به فایل ریدارکت ها، سایت مپ قدیمی و داده های مربوط به کرال سایت قدیمی باید اولین حرکت شما در این مرحله باشد. بررسی کنید که تمامی لینک های با پیغام ریدارکت 301، به لینک های تازه خود منتقل شده باشند.

اگر هم لینکی از دست شما در رفته و با ارور 404 رو به رو می شود، همینجا جلوی آنها را گرفته و سریعا تصحیحشان می کنید.

از لینک های لایه های بالای سایت شروع کرده و طوری برنامه ریزی کنید که با گذشت زمان، لینک های عمیق تر وب سایت را چک کرده و آنها را به اولویت های بعدی موکول کنید.

توصیه می شود که حواستان به ریدارکت هایی که پیغام مشکوک 302 را می دهند نیز باشد. اگر لازم است به سراغ سرور رفته و مشکل این لیتک ها را از آنجا بررسی کرده و مطمئن شوید که از 302 به 301 تغییر پیدا کرده اند.

چک لیست از توسعه تا انتشار

مطمئن شوید که تمامی صفحات دستکاری شده و نکات مربوط به سئو داخلی را از وب سایت در دست بررسی، به وب سایت جدیدی که لانچ شده منتقل شده باشند. این مرحله برای وب سایت های دینامیکی که حجم بالایی از محتوا را دارا هستند هم حتما باید اجرا شود. علت مهم بودن انجام این مرحله برای چنین وب سایت هایی این است که معمولا در مهاجرت وب سایت، بخشی از دیتابیس و جداول سایت قبلی از قلم افتاده و حذف می شوند.

به عنوان مثال اگر تمامی تگ های عنوان را بهینه سازی کرده بوده ولی دیتابیس مربوط به این تغییرات در هنگام لانچ گم شود، احتمالا در اکثر صفحات با حجم قابل قبولی از عناوین گم شده و یا عناوین تکراری پیشفرض رو به رو می شوید.

اعتبار سنجی کدها و عملکرد وب سایت

خیال نکنید که وب سایت تازه لانچ شده شما از لحاظ عملکرد دقیقا به مانند وب سایت قبلی یا وب سایتی که به صورت موقت بالا نگه داشته بودید عمل خواهد کرد. بهتر است تا با استفاده از ابزار بررسی موبایل فرندلی بودن و سازگاری وب سایت با گوشی ها و تبلت ها، سایت جدید را از لحاظ ریسپانسیو بودن و یا سازگاری های لازم با لایت هاوس بررسی نمایید.

در ادامه از ابزارهای بررسی سرعت صفحه هم استفاده کرده و اگر در جایی نیاز به تغییر وجود دارد، دستکاری های لازم برای ارتقا سرعت لودینگ قالب جدید را انجام دهید. اگر وب سایت خود را از یک هاست به میزبان دیگری انتقال داده اید، تفاوت های میان این دو می تواند به بروز وقفه های کوچک و بزرگ در هنگام بارگذاری وب سایت شما منجر شود.

اگر از اسکیما مارک آپ ها استفاده کرده بوده اید، نباید آنها را فراموش کنید. از ابزارهای ارزیابی کمک بگیرید تا بررسی کند که اسکیما مارک آپ ها در وب سایت جدید نیز به مانند قبل، کارکرد درستی دارند. این ابزار کمک می کنند تا متوجه شوید که موتورهای جستجو قادر هستند که اسکیما مارک آپ ها را در قالب جدید به درستی خوانده یا اینکه با آنها به مشکل بر می خورند.

ارسال فایل سایت مپ با فرمت XML

اگر از وضعیت لینک های ریدارکت لازم، مطمئن شده و وب سایت جدید شما از لحاظ سئو شرایط رضایت بخشی دارد، زمان مناسبی است که سایت مپ جدید خود را ثبت کنید.

مطمئن شوید که سایت مپ دینامیک شما تمامی لینک های مورد نظر را درون خودش دارد. اگر از سایت مپ استاتیک استفاده می کنید، همین حالا یک فایل XML جدید ساخته، بررسی کرده و سپس آن را ارسال کنید.

بهتر است که فایل سایت مپ شما از هر لحاظ دست نخورده و تمیز باشد. تمیز بودن به این معنا که هیچکدام از لینک های حاوی ارور 404 در آن وجود نداشته و تمامی لینک ها به درستی به یک صفحه مشخص متصل شده باشند.

بررسی مداوم

رعایت کردن تمامی ریزه کاری های سئو در هنگام مهاجرت یا بازطراحی وب سایت، حس خوبی به تیم یا افراد درگیر در پروژه می دهد. بعد از این مرحله باید وارد فاز مانیتور کردن و مراقبت از سایت بشوید.

در برای بازه زمانی 1 الی 2 ماهه آینده می بایست چهار چشمی حواستان به نتایج گوگل سرچ کنسول و بینگ وب مستر تولز باشد. مراقب باشید که لینک 404 از دستتان در نرفته باشد. علاوه بر این ارور هایی که هنگام کرال کردن با آن مواجه می شوید و یا مشکلات مرتبط با کدها HTML را همانجا تصحیح کنید.

نظارت بر سئو در حال اجرا

به یاد داشته باشید که سئو با یکبار انجام شدن تمام نمی شود و حالا حالاها با آن سر و کار خواهید داشت. وقتی که اوضاع کمی آرام شد و در فاز مانیتور کردن قرار گرفتید، می توانید به سراغ برنامه اصلی باز گردید و اهدافی که مد نظر داشتید را ارزیابی کنید. ببینید که تا چه میزان به آنها نزدیک شده و چه تحولی در عملکرد کلی وب سایت حاصل شده است. خلاصه از این مرحله به بعد می توانید برنامه عادی و بهینه سازی هایی که باید در شرایط نرمال اجرا شوند را پیاده سازی کنید.

جمع بندی مراحل

در انتهای این مقاله یک بار دیگر مراحل سئو محوری که برای باز طراحی و یا مهاجرت سایت با آنها سر و کار خواهید داشت را مرور می کنیم.

مراحل پیش از لانچ وب سایت جدید:

  • مشخص کردن اهداف و برنامه ریزی پروژه.
  • بررسی ساختار محتوا و اطلاعات.
  • بهینه سازی سئو داخلی.
  • بررسی ریداریکت ها.
وب سایت جدید را لانچ کنید!
مراحل پس از لانچ وب سایت :
  • اطمینان از درست کارکردن ریدارکت ها.
  • چک لیست از توسعه تا انتشار.
  • اعتبار سنجی کدها و عملکرد وب سایت.
  • ارسال فایل سایت مپ با فرمت XML.
  • بررسی مداوم.
  • نظارت بر سئو در حال اجرا.

در نظر داشته باشید که برخی از مراحل بالا ممکن است زمان بیشتری را از شما بگیرند و این اتفاق امری عادی خواهد بود. پروژه های طراحی وب سایت و سئو محور همیشه آنطور که زمان بندی می شوند نمی توانند طبق برنامه ریزی جلو بروند.

جدا از موارد مطرح شده در بالا، اگر حس کردید که در طراحی مجدد و یا لانچ یک وب سایت جدید، باز هم فضای بیشتری برای بهبود وجود دارد، زمان را از دست نداده و زمان و هزینه های خود را با اجرای تغییرات و بهینه سازی های جدید بهینه سازی کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته