ایرادات سیستم مدیریت محتوای وردپرس

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس در سال 2003 معرفی شده و از آن زمان تاکنون به مرور جای خود را به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا حفظ و تثبیت کرده است. وردپرس در آن زمان پلتفرمی بود که به منظور وبلاگ نویسی و راه انداز وب سایت های بلاگ مانند روانه بازار شد و کم کم به لطف متن باز بودنش، به یک سیستم مدیریت محتوای همه فن حریف تبدیل شد.

وردپرس از آن زمان تا به امروز شاهد افزوده شدن امکانات ساده و پیچیده مختلفی بوده و حالا شرایطی را فراهم کرده که اکثر افراد، حتی با داشتن دانش کمی در مورد راه اندازی سایت، قادر هستند تا یک وب سایت قابل قبول را به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه کم و مفرون به صرفه برای خود راه اندازی کنند.

راه اندازی سایت با وردپرس به قدری سر راست و آسان است که با یک آموزش چند دقیقه ای نیز می توان انتظار استفاده از آن توسط افراد غیر حرفه ای را داشت.

بدون شک سیستم مدیریت محتوا وردپرس اکنون پر استفاده ترین CMS در سراسر جهان است و بیش از میلیون ها سایت توسط این نرم افزار تحت وب طراحی و در حال خدمات رسانی به کاربران هستند. قطعا نمی توان محبوبیت این سایت ساز پر کاربرد را در میان توسعه دهندگان وب و کاربران عادی انکار کرد اما با وجود هیاهو و سر و صدای زیاد وردپرس، نباید از معایب و مشکلات آن که هر چند قابل رفع و حل شدنی هستند چشم پوشی کرد.

وردپرس علاوه بر کاربران و طرفداران زیاد و پر پا قرصش، نقد کنندگان زیادی دارد که به کلی استفاده از آن را اشتباه و خطایی جبران ناپذیر می دانند. حتما از خودتان می پرسید که چطور یک سیستم که توسط میلیون ها کاربر مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تا این اندازه پر از باگ و مشکلات متعدد باشد؟

در این مقاله قصد داریم به وردپرس این سایت ساز محبوب از دید یک منتقد نگاه کنیم و برخی از مشکلات کوچک و یا دردسر سازی که ممکن است افراد هنگام استفاده با آن دچار چالش شوند را بررسی کنیم. شرکت طراحی سایت دارکوب با تکیه بر سابقه 19 ساله خود، مشاور و راهنمای شما در زمینه طراحی سایت با وردپرس، طراحی سایت ارزان، طراحی سایت فوری، افزایش ایمنی وب سایت، توسعه وب سایت و همینطور پشتیبانی سایت می باشد.

برخی از مزایای سیستم مدیریت محتوای وردپرس

تا به حال به دفعات زیاد در مورد قابلیت ها و توانایی های وردپرس سخن گفته ایم و در این مقاله قصد نداریم که به بررسی مزایای بی شمار وردپرس بپردازیم. اما در مجموع در مورد برخی از مزایای وردپرس می بایست نکات زیر را مد نظر داشته باشیم :

  • ایجاد و راه اندازی ارزان و سریع وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین
  • دسترسی به مجموعه عظیمی از افزونه های مفید و کاربردی
  • سادگی پنل مدیریت یا همان داشبورد وردپرس
  • بروزرسانی های مداوم و رفع سریع مشکلات
  • امکان نصب پوسته ها متناسب با زمینه فعالیت وب سایت
  • ایرادات سیستم مدیریت محتوای وردپرس

با وجود تمامی مزایایی که وردپرس دارد، معایب و مشکلاتی هم هستند که گریبانگیر این سیستم مدیریت محتوا می باشد. در ادامه به برخی از این معایب وردپرس می پردازیم.

نداشتن ترجمه

از آنجایی که نسخه رسمی وردپرس اکثرا توسط افراد غیر ایرانی ترجمه شده است، از این رو برخی اوقات کلمات و اصطلاحات آن نا مفهوم می باشد. با این وجود افزونه های ایرانی رایگان و پولی مختلفی وجود دارد که ضمن ترجمه کامل و درست وردپرس، امکانات مختلفی از جمله قابلیت فارسی سازی تاریخ، نصب فونت و سایر خدمات را با زبان فارسی در اختیار کاربران قرار داده اند.

امنیت کم یا زیاد؟ مسئله این است

در اینکه بزرگ ترین و پر بحث و گفت و گو ترین مشکل وردپرس امنیت آن است هیچ شکی وجود ندارد. حتی زمانی که یک نام کاربری یا رمز عبور پیجیده و غیر قابل هک شدن هم برای پنل مدیریت وب سایت وردپرسی خود در نظر گرفته باشید، باز هم حفره هایی وجود دارد که می تواند امنیت سایت شما را به خطر بیندازد.

شاید نقطه ضعف وردپرس در این مورد، همان نقطه قوتش یعنی متن باز بودن یا اپن سورس بودنش باشد. فاکتورهای زیادی برای حفظ امنیت وردپرس وجود دارد که باید همگی آنها توسط یک متخصص یا تیم برنامه نویسی حرفه ای رعایت شده باشد.

ممکن است که در طراحی و راه اندازی قابلیت های وب سایت خود از افزونه های مختلفی استفاده کرده باشید. افزونه های رایگان و یا حتی پولی وردپرس در عین اینکه باعث افزایش کارایی آن می شوند، در صورتی که توسط هکرها یا افرادی که قصد سوء استفاده از شما را دارند دستکاری شده باشند، می توانند به وسیله ای خطرناک که حاوی باگ و کدهای خرابکاانه اند باشند.

توصیه می شود که افزونه ها یا پوسته ای که برای سایت خود انتخاب کرده اید را از وب سایت های معتبر تهیه کرده و یا توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار دهید. متخصصان بخش طراحی وب سایت شرکت دارکوب می توانند در این زمینه شما را یاری کرده و یا طیف گسترده ای از قالب های امن و متنوعی که برای برای راه اندازی وب سایت نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهند. کافیست به بخش قالب های آماده سایت دارکوب مراجعه نمایید.

به روزرسانی های گاه و بی گاه

هر چند هسته اصلی وردپرس معمولا هر یک الی دو ماه یکبار بروزرسانی می شود، اما چالش دیگر مدیران سایت های وردپرسی، افزونه هایی است که ممکن است ماهی چند بار بروزرسانی شوند. معمولا پلاگین ها توسط توسعه دهندگان دستکاری شده و متناسب با نیازهای وب سایتی که بر روی آن نصب شده است تغییر داده می شوند.

بروزرسانی افزونه های می تواند روند کارکردن درست آن را دچار مشکل کرده و این یعنی مدیر سایت مجبور است که مجددا از توسعه دهنده برای سازگار کردن افزونه مورد نظر کمک بگیرد. با وجود اینکه می توانید این بروزرسانی ها را نادیده بگیرید اما به روزرسانی ها معمولا به هدف رفع باگ ها و مشکلات فعلی افزونه ها یا قالب ها عرضه می شوند و استفاده از آنها راه خوبی برای حفظ امنیت و بهبود کلی عملکرد سایت وردپرسی است.

البته برای رفع این مشکل و حذف نشدن کدهایی که توسط شما یا توسعه دهنده سایت نوشته می شود، می توانید از قالب کودک یا Child Theme استفاده کنید. ایجاد تغییرات در این قالب باعث می شود که با بروزرسانی قالب اصلی سایت، تغییراتی که در فایل CSS یا Functions ایجاد شده از بین نرود. این راهکار فقط در مورد قالب های وردپرس قابل اجرا می باشد.

عدم سازگاری با تمامی مرورگرها

البته وردپرس تا به امروز راه زیادی را طی کرده و می توان گفت که با اکثر دستگاه های جدید که قابلیت وبگردی داشته و همینطور با خیلی از مرورگرها سازگاری دارد. اما کاربرانی هستند که هنوز از دستگاه ها و مرورگرهای قدیمی استفاده می کنند و این مسئله می تواند برای وب سایت های وردپرسی کمی مشکل ساز باشد. این حقیقت را نباید فراموش کرد که وب سایتی که بالاترین میزان سازگاری با تمامی مرورگرها را داشته باشد، شانس پیدا کردن مشتری ها و کاربران خود را افزایش خواهد داد.

سئو مسئله ای که در هسته وردپرس وجود ندارد

با وجود اینکه از وردپرس به عنوان یکی از سازگارترین سیستم های مدیریت محتوا با قوانین و اصول سئو یاد می شود، اما هسته اصلی این وب سایت به تنهایی نمی تواند ابزار لازم جهت بهینه سازی سئو را در اختیار کاربر خود قرار دهد. در عوض پلاگین های خوبی برای وردپرس وجود دارد که می تواند کیفیت سئو سایت را به مرحله رضایت بخش و مناسبی برساند.

اکثر نسخه های رایگان پلاگین هایی مثل یوست (Yoast) فقط سطح مشخص و محدودی از امکان بهینه سازی را دارا بوده و برای دسترسی کامل، حتما می بایست نسخه پولی آن را تهیه کنید.

سفارشی سازی یک هدف نه چندان نزدیک

وردپرس با استفاده از زبان PHP و همینطور کدهای CSS و HTML ساخته شده و طبیعتا اگر قصد دستکاری و شخصی سازی در کدهای این سایت ساز متن باز را دارید، می بایست یک دانش کافی از برنامه نویسی وب داشته باشید.

اگر برنامه نویس باشید بدون شک می توانید بهترین شرایط را با وردپرس برای خودتان ایجاد کنید و در غیر اینصورت، یا باید به تغییرات محدود شخصی سازی در قالب فعلی بسنده کنید و یا اینکه به سراغ استخدام یک برنامه نویس وردپرس بروید.

پشتیبانی که چندان پشتیبان شما نیست

از جمله نواقص اساسی و مشکل سازی که اکثر کاربرهای وردپرس با آن رو به رو می شوند، عدم وجود پشتیبانی دائم و پاسخگو در قبال مشکلاتی است که در حین نصب و اجرای وردپرس رخ می دهند. بسیاری تصور می کنند که وردپرس توسط یک شرکت بزرگ ارائه شده و انتظار دارند که آن شرکت مسئولیت ارائه خدمات پس از فروش آن را داشته باشند.

اما واقعیت این است که وردپرس توسط تیمی از افراد مشتاق که داوطلبانه به توسعه آن کمک رسانی می کنند گردانده می شود. انجمن های مختلفی وجود دارد که افراد فعال در آن به پرسش های اکثر کاربران پاسخ می دهند، اما این پروسه می تواند ساعت ها و یا روزها طول بکشد و در نهایت باز هم کسی پاسخ سوال شما را نداند.

به همین علت توصیه می شود که وب سایت وردپرسی خود را از شرکت های طراحی سایت معتبر و شناخته شده خریداری کنید. در اینصورت می توانید پشتیبانی های بلند مدت و آنی دریافت کرده و از بابت حل مشکلات غیر مترقبه و حل آنها در مدت زمان کوتاه اطمینان داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب برترین خدمات طراحی سایت وردپرسی را در میان شرکت های ایرانی ارائه می کند. شما می توانید با انتخاب قالب مورد نظر خود، در یک زمان کوتاه وب سایت دلخواهتان را تحویل گرفته و تا مدت ها ازخدمات پس از فروش فنی و همینطور خدمات دیجیتال مارکتینگ ما بهره مند باشید.

افت سرعت بارگذاری و چالش های مدیریت منابع سرور

چالش بهینه سازی سرعت در وردپرس یکی از مواردی است که ساخت وب سایت های بزرگ به کمک این پلتفرم را غیر ممکن می کند. وردپرس با توجه به همه کاره بودن و قابلیت نصب بی نهایت افزونه، معمولا بعد از نصب پوسته های سنگین که تعداد زیادی افزونه را هم با خود بر روی هسته اصلی آن نصب می کنند، اصلی ترین عامل کند شدن سرعت بارگذاری سایت های وردپرسی هستند.

تصور کنید که تعداد زیادی کاربر برای بازدید از چنین سایتی وارد آن می شوند، اتفاقی که می افتد این است که سرور با کمبود منابع رو به رو شده و در نتیجه برای مدتی از کار می افتد.

سرعت لودینگ وب سایت یکی از معیارهای مهم سئو از دید گوگل است. در حقیقت اگر سرعت بارگذاری وب سایت شما مناسب نباشد، نه تنها مشتریان و بازدید کنندگانتان را از دست می دهید، بلکه گوگل هم متوجه کاربر پسند نبودن وب سایت شما شده و به مرور دچار افت رتبه می شوید.

با وجود اینکه سرعت پایین بارگذاری یکی از مهم ترین ایرادات وردپرس است، اما این مشکل نیز با رعایت چند اصول مهم قابل حل است. استفاده از قالب های آماده معتبری که توسط برنامه نویسان حرفه ای ساخته شده و همچنین استفاده از افزونه های محدود و کاربردی، می تواند چاره این مشکل بزرگ برای اکثر وب سایت های وردپرسی باشد.

تیم برنامه نویسان شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی وب و قالب های آماده وردپرسی، ضمن ارائه مشاوره، مناسب ترین قالب ها را برای راه اندازی کسب و کار شما معرفی خواهد کرد.

کلام پایانی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به عنوان یک سایت ساز محبوب و کارآمد، روند راه اندازی وب سایت را برای کاربرانی که کم ترین میزان دانش را در این زمینه دارند آسان می کند. توصیه افراد حرفه ای و برنامه نویسان به کسب و کارهای کوچک بزرگ این است که در صورت جدیت برای راه اندازی وب سایت و استفاده از وردپرس، حتما نکات مهمی همچون حفظ امنیت، حملات هکری و همینطور برورزسانی هایی که ممکن است دردسر ساز شوند را توسط افراد متخصص در این زمینه انجام دهید.

با وجود اینکه وردپرس انتخاب اول و آخر اکثر کسب و کارهای کوچک و نو پا است، اما نباید از اهمیت بالای یک وب سایت برای نمایش قدرت و میزان موفقیت یک برند در نگاه مشتری ها غافل شد. تیم برنامه نویسی شرکت طراحی وب سایت دارکوب ارائه دهنده بهترین راهکارها برای کسب و کارهایی است که قصد ورود به بازار آنلاین را داشته و تمایل دارند که در بازه زمانی کوتاه، به نتیجه مطلوب و میزان فروش بالا دست یابند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته