تاثیر لینک دهی داخلی صفحات بر سئو

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

سئو یا بهتر بگوییم بهینه سازی موتور جستجو، شاخه ها و ترفندهای مختلفی را برای بهبود رتبه سایت ها و کسب امتیاز بیشتر از گوگل معرفی کرده است. یکی از تکنیک های تاثیر گذار دیجیتال مارکتینگ و سئو داخلی که اغلب توسط وب مسترها و صاحبان وب سایت ها نادیده گرفته می شود، متد لینک دهی داخلی در صفحات مختلف سایت است.

اکثر افراد هنوز به این واقعیت پی نبرده اند که لینک سازی داخلی و اتخاذ یک استراتژی درست برای لینک کردن مطالب مختلف وب سایت به یکدیگر، تا چه میزان می تواند رتبه وب سایت ها را بهبود بخشید و کاهش دهد.

به منظور اینکه محتوای با ارزشی که در وب سایت خود بارگذاری کرده اید، رتبه یا رنک بهتری در گوگل پیدا کند می بایست کارتان را از لینک دهی داخلی آغاز کنید. لینک دهی داخلی یا Internal Links عاملی است که گوگل به واسطه آن متوجه می شود کدامیک از صفحات شما ارزش و اهمیت بالاتری داشته و لینک های بیشتری به آن هدایت می شوند.

لینک دهی داخلی شیوه ای است که به کمک آن می توانید سلسله مراتب و اولویت بندی بخش های مختلف وب سایت خود را مشخص کرده و به گوگل یا بازدید کنندگانتان یاد بدهید که کدامیک از بخش های وب سایت شما ارزش مطالعه و بازدید بالاتری دارد. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل در مورد لینک دهی داخلی و همچنین تاثیر شگفت انگیز آن در رتبه سایت ها بیشتر صحبت کنیم.

در صورتی که به دنبال بهبود شرایط سئو سایت یا فروشگاه اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مبتنی بر سئو کلاه سفید بوده و تمایلی به جریمه شدن در اثر استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه را ندارید، مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب، راهکارهای مناسب و ویژه ای را با یک تماس در اختیار شما قرار خواهند داد.

لینک سازی داخلی چیست ؟

لینک سازی داخلی به این معناست که در یک صفحه از سایت خود، دکمه یا کلمه خاصی را هایپرلینک کرده و یا اصطلاحا  به صفحه دیگری که باز هم متعلق به سایت شماست لینک بدهید. کاربرها با کلیک کردن بر روی کلمه یا لینک مورد نظر به صفحه ای که مد نظر شما بوده و احتمالا حاوی اطلاعات یا آموزش مهمی است هدایت خواهند شد.

انکر تکست چیست ؟

پیش از توضیح بیشتر در مورد لینک سازی داخلی باید ابتدا با انکر تکست آشنا شوید. انکر تکست (Anchor Text) به کلماتی گفته می شود که در میان متون یا منوهای سایت به صورت برگزیده انتخاب شده و به صفحه مورد نظر که احتمالا با آن ارتباط نزدیکی دارد لینک می شوند. این کلمات به طور معمول رنگ خاصی داشته و یا خطی در زیر آنها کشیده شده تا توجه بیشتری را به خود جلب کنند. کاربر با کلیک کردن روی انکر تکست به صفحه مورد نظر منتقل می شود.

لینک سازی داخلی برای چه انجام می شود ؟

ابتدا باید بگوییم که لینک های داخلی نه فقط داخل بخش های مختلف متنون و محتواها، بلکه در تمامی بخش های یک سایت حضور دارند. از لینک های موجود در منو یا مگامنو گرفته تا منوی اصلی سایت، منوی ساید بار، اسلایدر و بنرها و همینطور لینک های داخل بخش فوتر سایت، همگی به نوع لینک داخلی محسوب می شوند.

همچنین انکر تکست می بایست به صفحه ای لینک شود که از لحاظ موضوعی به آن ربط دارد. برای مثال نمی توان کلمه تعمیرات موبایل را به صفحه ای که در مورد آموزش آشپزی است نسبت داد. در اینصورت گوگل متوجه می شود که لینک داخلی مورد نظر، کیفیت مناسبی نداشته و علاوه بر آن نرخ پرش وب سایت شما بالا می رود.

لینک سازی داخلی می بایست به صورت هدفمند و برای کلمات کلیدی با ارزش و پر جستجو انجام داده شود. هر کلمه کلیدی می بایست صفحه فرود (Landing Page) اختصاصی و مرتبط با خود را داشته و گوگل متوجه شود که شما برای این کار زمان زیادی را صرف کرده و به صورت تخصصی در مورد کلمات کلیدی خود مطلب نوشته اید.

توصیه می شود که برای تمامی صفحات وب سایت خود، از یک کلمه کلیدی تکراری استفاده نکنید. مثلا ساخت 20 صفحه با یک کلمه کلیدی مثل “تجهیزات پزشکی” نه تنها کمکی به سئو سایت شما نمی کند، بلکه باعث گیج شدن گوگل شده و نمی داند که کدامیک از این صفحات را باید در نتایج جستجوی خود به نمایش بگذارد.

مزیت دیگر لینک دهی داخلی این است که سرعت ایندکس شدن وب سایت ها را نیز بالا می برد. خزنده های گوگل که به طور مداوم به کرال کردن وب سایت ها مشغول هستند، هر چه با لینک های داخلی بیشتری رو به رو شوند، می توانند در مدت زمان کوتاه تری سایت شما را بررسی کرده یا اصطلاحا ایندکس کنند.

علاوه بر تاثیر مثبت لینک دهی داخلی بر روی تصمیمات گوگل، در مجموع این ترفند بر روی تجربه کاربری هم اثر گذاری خوبی داشته و کاربران با مطالعه محتواهای مرتبط و مفید دیگری که لینک آن را در یک مقاله پر بازدید قرار داده اید، از خواندن محتواهای شما لذت بیشتری خواهند برد.

گوگل هنگام بررسی وب سایتی که تعداد زیادی لینک داخلی دارد، نکات زیر را برداشت خواهد کرد:

  • کدامیک از صفحات وب سایت شما ارزشمند تر است؟
  • وب سایت شما چه موضوعی داشته و قصد دارید تا با تولید محتوا، چه محصولات یا خدماتی را عرضه کنید؟
  • مطالب شما تا چه مقدار برای کاربرها مفید است؟
  • فرآیند لینک دهی داخلی به صورت مصنوعی و غلط انجام شده و یا اینکه آیا برای آن زمان مشخصی را در نظر گرفته و زحمت زیادی کشیده اید؟

چرا لینک دهی داخلی مهم است ؟

هدف اصلی گوگل از بها دادن به لینک دهی داخلی این است که به شکلی آسان تر و با دقت بیشتری از وجود محتواهای تازه منتشر شده در سایت ها مطلع شود. به عنوان مثال یک تولید کننده محتوا به تازگی مطلب مفیدی را در سایت شما منتشر کرده است، در صورتی که این مطلب هیچ لینک داخلی نداشته باشد و همچنین هیچ بک لینکی هم از سایت های دیگر به آن اختصاص داده نشده و در نقشه سایت شما (Site Map) نیز اثری از آن نباشد. مطمئن باشید که تمامی زحمات شما برای بهره بردن از این مطلب بی اثر خواهد بود.

گوگل همیشه در پی یافتن صفحات تازه است و صفحات جدید زمانی توسط ربات های خزند گوگل ایندکس می شوند که لینکی به آنها نسبت داده شده باشد.

لینک دهی داخلی چه تاثیری بر سئو دارد ؟

برای گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر، لینک دهی داخلی یک فاکتور مهم و با ارزش است. موتورهای جستجو برای کشف محتواها و مطالب تازه در سایت ها به لینک ها مراجعه کرده و آنها را دنبال می کنند. در صورتی که یک صفحه توسط دیگر صفحات به دفعات لینک دهی شده باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیز آن را با اهمیت در نظر می گیرند.

نتایج بررسی گوگل این نکته را نمایان می کند که فلان صفحه ارزش بالاتری داشته و می بایست بیشتر از بقیه به چشم بیاید. فاکتور مهم دیگر این است که لینک های داخلی دقیقا به اندازه لینک های خارجی مهم بوده و نباید از به کار بردن هر دو غافل شوید.

لینک دهی داخلی یک فرمان و کنترل کننده عالی برای مدیران و صاحبان وب سایت ها می باشد. شما با استفاده از اهرم لینک های داخلی، توانایی آن را دارید که بازدید کنندگان یا مشتریان خود را بیشتر به سمت چه صفحات، محصولات یا محتواهایی هدایت کنید.

تاثیر بسزای دیگری که لینک دهی داخلی بر روی بهبود سئو سایت خواهد داشت، امکان پایین آوردن نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) می باشد. نرخ پرش زمانی کاهش می یابد که بازدید کنندگان هنگام مطالعه یک مطلب، با چند عنوان مطلب مفید و مرتبط دیگر آشنا شده و یکی پس از دیگری به سراغ آنها بروند. این روند باعث می شود که مدت زمان حضور آنها در سایت شما بیشتر شده و گوگل هم مطمئن خواهد شد که وب سایت مورد نظر حاوی مطالب مفیدی برای کاربرانش است.

نکاتی که باید در هنگام لینک دهی داخلی رعایت کنید

راه اندازی یک استراتژی مناسب برای لینک دهی داخلی

برای اطمینان از این موضوع که موتورهای جستجو از وجود تمامی لینک ها و صفحات شما مطلع خواهند شد، می بایست براساس ارزش صفحات خود، استراتژی لینک دهی داخلی را پیاده سازی کنید. تصور کنید که مطالب و صفحات وب سایت شما مانند یک هرم بوده و مهم ترین صفحات را می بایست در قسمت های بالایی هرم قرار دهید. مطالبی که در بالای هرم قرار دارند را مطالب پایه نام گذاری می کنند و هر کدام از آنها حاوی تعداد زیادی لینک با ارزش هستند.

بعد از در نظر گرفتن محتواهای پایه، نوبت آن است که سایر محتواهای خود را در این صفحات لینک دهی کنید. یعنی صفحه پایه شما حاوی تعدادی کلمه است که به محتواهای مرتبط لینک دهی شده اند. لینک دهی داخلی کلمات مرتبط باعث می شود که گوگل ارتباط موضوعی صفحات وب سایت ها را بهتر درک کند.

به مرتبط بودن محتوا لینک های داخلی اهمیت زیادی بدهید

ربات های خزنده گوگل هنگامی که وارد سایتی می شوند، به دنبال تمامی لینک ها گشته و از این راه ارتباط میان صفحات، پست ها، محصولات و … را متوجه می شود. به این ترتیب گوگل درک می کند که کدام صفحات موضوعات مشابهی دارند.

به طور معمول صفحه اصلی یا صفحه خانگی وب سایت دارای بیشترین میزان لینک دهی داخلی است. برای همین توصیه می شود که لینک دهی داخلی را از صفحه اصلی شروع کنید و مطمئن شوید که صفحه اصلی سایت به تمامی صفحات و مطالب جدید و قدیمی شما لینک دهی شده باشد. لینک بیشتر به منزله ارزش بیشتر است و هر چه یک صفحه برای شما مهم تر باشد، برای افزایش شانس آن جهت نشان داده شدن در صفحات جستجوی گوگل می بایست چندین بار لینک دهی داخلی شود.

به مطالب مهم تر بیشتر لینک دهی کنید

لینک دهی داخلی یک عنصر مهم در ارزش گذاری صفحات وب سایت شماست. هر صفحه ای که ارزش بالاتری داشته و می خواهید با اولویت بالاتری به کاربرها نمایش داده شود، لینک های زیادی را در صفحات مختلف به آن نسبت دهید.

لینک دهی از دسته بندی ها

تعریف دسته بندی در منوی اصلی سایت یکی از مهم ترین نکات در بهبود تجربه کاربری است. سعی کنید تمامی صفحات وب سایت شما به نحوی در منوی اصلی لینک دهی شده باشند. مشخص کردن دسته بندی اصلی و لینک دادن به صفحات مختلف مثل انواع پست ها و محصولات، به گوگل در درک موضوع تمامی صفحات کمک رسانی می کند و می داند که شما را باید به کدام طیف از کاربرانش معرفی کند.

استفاده از پست های مرتبط، پست های تازه و محبوب ترین نوشته ها

لینک دهی بخشی از متن به صفحات مرتبط، یک استراتژی درست برای لینک دهی داخلی است. اما در کنار این ترفند می توانید در انتهای پست ها نیز به معرفی مطالب مرتبط، مطالب پر بازدید و یا تازه ترین مطالب بپردازید.

در سیستم مدیرت محتوای وردپرس افزونه های مختلفی وجود دارد که با ظاهری جذاب و کاربر پسند، پست های مرتبط یا جدید را طبق انتخاب شما و یا به صورت تصادفی نمایش می دهند. معمولا اغلب قالب های آماده وردپرسی نیز به صورت پیشفرض این قابلیت را دارا هستند. اگر قصد دارید این کار را به صورت دستی انجام دهید، در صورتی که از نسخه حرفه ای افزونه بهینه سازی سئو یوست (Yoast) استفاده کنید، به صورت خودکار تمامی مطالب و محصولات مرتبط به شما نمایش داده شده و قادر هستید که به دلخواه خود، محصولاتی که با دیگر صفحات ارتباط موضوعی دارند را انتخاب کنید.

لینک دهی به پست های پر بازدید و جدید در سایر قسمت های سایت

در صورتی که قصد دارید بخشی از محصولات یا نوشته های خود را بیشتر از بقیه به نمایش گذاشته و گوگل را هم از ارزش بالای آنها مطلع کنید، می توانید از لینک دهی داخلی در قسمت سایدبار (در صورت وجود در قالب سایت) و یا در قسمت فوتر استفاده کنید. این کار ضمن ایجاد میانبر برای کاربرها، تعداد دفعات بازدید مطالب جدید و حتی پر بازدید را بیشتر می کند.

استفاده از تگ no-follow برای لینک های کم اهمیت تر

برچسب no-follow از گوگل می خواهد که یک لینک را دنبال نکند. به طور معمول توصیه می شود که برای لینک های داخلی از تگ no-follow استفاده نکنید. این کار باعث می شود که ارزش آن لینک در تمامی قسمت های صفحه ناپدید شده و عملی غیر ضروری است. در عوض بهتر است که از لینک دهی داخلی به آن صفحه خودداری کنید.

توجه داشته باشید که افزودن تگ no-follow به این معنی نیست که به طور کلی یک صفحه در نتایج گوگل نمایش داده نشود. در صورتی که می خواهید گوگل یک صفحه را به طور کامل در نظر نگرفته و اصطلاحا ایندکس نکند، بهتر است که از تگ no-index استفاده کنید. در اینصورت گوگل ان صفحه را رندر نکرده و به هیچ عنوان در فهرست نتایجش نمایش نخواهد داد.

انکر تکست ها را دوست داشته باشید

در سال های نه چندان دور، استفاده از انکر تکست ها هیچگونه محدودیتی نداشت و گوگل به اینکه محتوای پایه و یا محتوای لینک دهی شده تا چه میزان با کلمات کلیدی لینک گذاری شده ارتباط دارند اهمیت زیادی نمی داد.

اما اکنون داستان فرق کرده و گوگل خیلی هوشمندتر از چیزی که فکرش را بکنید، الگوریتم هایش را بهینه سازی کرده است. اطمینان کسب کنید که انکر تکست ها به صورت طبیعی و نرمال استفاده شوند و از لحاظ ارتباط موضوعی با صفحه فعلی یا صفحه ای که به آن لینک داخلی داده اید، کاملا مرتبط بوده و همخوانی داشته باشد.

کلام پایانی

به یاد داشته باشید که بدون لینک های داخلی، محتوای شما شانس رتبه بندی شده و یا بهتر بگوییم شانس کسب رتبه خوب از گوگل را از دست می دهد. بررسی کنید که کدامیک از مطالب شما اهمیت و ارزش خوانده شدن بالاتری داشته و برای کاربرانتان جذاب تر هستند. دستورالعمل های سئو و قوانین گوگل را به درستی رعایت کنید تا گوگل نیز زبان شما را بهتر متوجه شود.

هر چه عملکرد بهتری داشته باشید شک نکنید که جایگاه وب سایت شما در صفحات ابتدایی گوگل خواهد بود. بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی مجرب از کارشناساب بازاریابی دیجیتال، به شما در بهینه سازی سایت، طبقه بندی درست و لینک دهی داخلی که بالاترین تاثیر مثبت بر روی سئو را دارد کمک رسانی خواهند کرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته