طراحی وب سایت و سئو معمولا بطور واحدهایی جداگانه توسط متخصصان سئو که توجه آن ها فقط بر روی کلمات کلیدی، metatags، نوشتن محتوا و ساختن لینک های پشتی یا Quality Backlinks در نظر گرفته می شود. در حالی که تمامی این اجزاء برای سئو کاملا لازم و ضروری هستند داشتن یک طراحی وب که کیفیت سئو را بهبود بدهد یا در بهترین حالت طراحی و سئو یکدیگر را کامل کند اهمیت دارد.
گوگل در اکتبر 2015 الگوریتیمی را به نام Google RankBrain معرفی کرد که 15% جستجوهای منحصر به فرد را دریافت می کند. RankBrain به سرعت اهمیت پیدا کرد و هم اکنون سومین فاکتور مهم برای رتبه بندی وب سایت ها می باشد.
RankBrain یک الگوریتم هوش مصنوعی است که تاثیر سایر الگوریتم ها را در طول زمان تنظیم می کند. همچنین این الگوریتم کلمات کلیدی را از عبارت های جستجوی طولانی بیرون می کشد تا بتواند برای عبارت های پرسشی پاسخ بهتری بیابد. از سال 2011 تا 2016 گوگل 11 کمپانی متخصص در هوش مصنوعی را خریداری کرد از جمله: DeepMind در سال 2014 را به قیمت 400 میلیون دلار. چنین سرمایه گذاری هایی و اهمیت پیدا کردن الگوریتم RankBrain در مدت بسیار کوتاه خبر از استفاده بیش از پیش از هوش مصنوعی در گوگل دارد.
لیست مطالب
در حال حاضر گوگل چندین المان تصویری را مستقیما در طراحی وب سایت ارزیابی می کند. اما نمی تواند به طور مستقیم کیفیت کلی را اندازه گیری کند. به زبان دیگر گوگل نمی تواند بگوید یک وب سایت عالی به نظر می آید یا افتضاح است. برای رسیدن به قضاوت درست گوگل از بازخورد کاربران استفاده می کنند. اگر تعداد زیادی از بازدید کنندکان وب سایت زمان کمی را در صفحه شما بگذرانند و یا بلافاصله آن را ترک کنند رتبه وب سایت شما در گوگل کاهش پیدا می کند.
طراحی جذاب یک وب سایت می تواند بازدید گنندگان را تشویق و کنجکاو کند که زمان بیشتری را در صفحات وب سایت شما بگذرانند، صفحات شما بیشتر به اشتراک گذاشته شوند و در نتیجه افزایش تعداد فرار ها از صفحه شما جلوگیری کند. ارزیابی غیر مستقیم گوگل از وب سایت شما به تدریج باعث می شود که رتبه وب سایت شما به تدریج در گوگل بهتر شود.
وقتی شما به یک عکس یا صفحه وب نگاه می کنید شما بلافاصله متوجه زیبایی های آن می شوید شاید حتی بدون آنکه علت این جذابیت و زیبایی را بدانید. هوش مصنوعی به دقت این شباهت های ناخودآگاه را در تصمیم گیری ها شناسایی می کند و علاوه بر آن RankBrain حداقل 2000 فاکتور را برای تصمیم گیری رتبه بندی ها آنالیز می کند. گوگل همچنین مقدار زیاد در زمینه شناسایی عکس سرمایه گذاری کرده است و هم کنون می تواند محتوای اکثر عکس ها یا تصاویر را شناسایی کند.
فقط مسئله مدت زمان بود پیش از این که گوگل از الگوریتم RankBrain با تکنولوژی شناسایی تصاویر، زیبایی وب سایت و مرتبط بودن تصاویر برای سئو استفاده کند. وقتی این تغییرات اتفاق بیافتد می تواند تاثیرات زیر را در سئو بگذارد:
گوگل هم اکنون تشخیص می دهد که آیا یک وب سایت مناسب برای دستگاه های موبایل هست یا نه و به آن وب سایت هایی که طراحی متناسب برای دستگاه های موبایل دارند رتبه بهتری برای کاربران دستگاه های موبایل می دهد. گوگل پیش از این اعلام کرده بود که نمایه سازی را برای وب سایت ها از لحاظ دسکتاپ بودن یا موبایل بودن کاربران جدا می کند، و همچنین به وب سایت های Responsive رتبه بهتری می دهد. و همچنین تجربه و زمان کاربر را در دستگاه های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد. این به این معنا است که داشتن یک وب سایت با قابلیت Responsive بیش از پیش با اهمیت است.
به طور متوسط 50% ترافیک وب از جانب کاربران موبایل است و این مشخص نیست که آیا گوگل نمایه اش را تقسیم خواهد کرد یا فقط ورژن موبایل وب سایت در نمایه خود ذخیره می کند. این به این معنی است که اگر شما قسمتی از وب سایت خود را به کاربران موبایل نمایش نمی دهید ممکن است لازم باشد شما این مورد را در نظر بگیرید و گرنه ممکن است وب سایت شما در گوگل فهرست نشود.
در نکته مشابه در 10 ژانویه 2017 گوگل وب سایت هایی که pop-ups یا صفحات ابتدایی interstitials مزاحم دارند را جریمه خواهد کرد. و همچنین وب سایت هایی که نیم صفحه بالایی آن با محتوایی شبیه به interstitials اشغال شده است، حتی اگر این المان از نوع pop-ups نباشد. البته این مورد درباره pop-ups هایی که پیام های قانونی یا در مورد کوکی ها هستند نمی باشد.
اخیرا تعداد زیادی از وب سایت ها از pop-ups ها برای درخواست ایمیل برای خبرنامه استفاده می کنند، اگر وب سایت شما از این گونه pop-ups استفاده می کند، بهتر است برای سئوی بهتر آن را کوچک تر کرده یا به صفحه عضویت انتقال دهید.
علاوه بر به ارزیابی های غیر مستقیم زمان خروج و زمان بازدید، گوگل چندین فاکتور را مستقیما مورد ارزیابی قرار می دهد.
تحقیقات Backlinko نشان می دهد که صفحات وب با حداقل یک عکس یا ویدئو رتبه بهتری را در گوگل به خود اختصاص می دهند.
اگر سرعت وب سایت شما پایین است به احتمال زیاد گوگل آن را جریمه خواهد کرد. هرچه سرعت وب سایت شما بالاتر باشد تجربه کاربر بهتر در نتیجه سئوی شما وضعیت بهتری دارد.
شما می توانید سرعت وب سایت خود را به روش ها مختلفی افزایش دهید:
فلش با دستگاه های موبایل اپل سازگاری ندارد و این مانعی برای فهرست شدن در گوگل است. پس بهتر است در وب سایت خود از فلش استفاده نکنید. اگر می خواهید از جلوه های ویژه مشابه استفاده کنید بهتر آن است که از JS, HTML5 و یا از انیمیشن های GIF بهره ببرید.
همانطور که backlinks ها از وب سایت های دیگر نقش اصلی را در سئو بازی می کنند، لینک های داخلی از صفحه منوی اصلی یا منوی پانویس نیز اهمیت دارند. این دیدگاه صحیحی نمی باشد که صفحه اصلی وب سایت را به عنوان واحدی مجزا در نظر گرفت که تنها سئو در این صفحه مهم است. بلکه می بایست در ساختار سایت هر صفحه را به عنوان یک صفحه ابتدایی در ارتباط با سایر صفحات در نظر گرفت.
راهنمای کاربران گوگل همچنین به بررسی کنندگان وب سایت ها می گوید که وب سایت هایی که داری پیوند های واضحی برای صفحات about us و contact دارند امتیاز بیشتری در نظر بگیرد.
گوگل اهمیت بیشتری برای محتوایی که به طور واضح در وب سایت در اولین نگاه بدون اینکه صفحه اسکرول شود قائل است. و همچنین برای صفحات ابتدایی که بیش از اندازه از آگهی ها استفاده کرده اند جریمه در نظر می گیرد، بخصوص زمانی که تبلیغات بر محتوای صفحه اولویت داده شده اند. این نکته برای وب سایت هایی که از Google AdSense استفاده می کنند نیز صادق است. وقتی گوگل به ورژن موبایل به عنوان نمایه اصلی سوییچ می کند لازم است نمایش محتوا صفحه را ابتدا در صفحات موبایل چک کنید.
گوگل انتظار دارد که متن های یک وب سایت واضح و به راحتی قابل خواندن باشند. اگر شما لینک ها یا جملات را بیشتر از چند کلمه مخفی یا کوچک کنید شما در خطر جریمه گوگل هستید.
با وجود Google Glass و دیگر ابزار ها برای دیدن وب سایت ها، خوانا بودن صفحات اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بدین جهت نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد:
انتخاب رنگ
یک طرح رنگ متناسب با موضوع کلی وب سایت انتخاب کنید:
شما موفق تر خواهید بود اگر از رنگی استفاده کنید که برای بازدیدکنندگان الهام بخش باشد تا آنها بخواهند با شما ارتباط بیشتر و بهتری با محصولات یا خدمات شما برقرار کنند. از استفاده از بیش از دو یا سه رنگ اصلی در وب سایت یا در لوگو خودداری کنید مگر اینکه مانند گوگل باشید “ما همه کار می کنیم”.
بیشتر وب سایت ها مخاطبین جهانی دارند، چه آنها این قصد را از ابتدا داشته باشند چه نه. بیشتر متخصصان وب در می یابند که تعداد زیادی از مخاطبان وب سایت از خارج از کشور دسترسی پیدا می کنند.
زمان طراحی برای مخاطبین خارج از کشور، تا جایی که می توانید سعی کنید که رنگ ها و لوگو ها را بررسی کنید که آیا برای سایر کشور ها مناسب است یا خیر.
المان هایی از وب سایت برای سئو مهم هستند وقتی که شما یک وب سایت طراحی می کنید مهم است که شما تمام قسمت های ضروری را در نظر داشته باشید:
حتی در یک قاب مهمترین کلمات کلیدی وب سایت شما بایستی یک یا دوبار ظاهر شوند. این نکته بازدیدکنندگان را مطمئن می کند که بدانند وب سایت شما درباره چیست.
موتورهای جستجو به نفع وب سایت هایی کار می کنند که دارای یک سیستم مسیریابی با توضیحات کامل هستند. موتورهای جستجو به توضیحات هر لینک توجه می کنند. با تغییر عنوان “محصولات” با “کلمه کلیدی محصول” در top navigation وب سایت شما لینک های خود را بهبود داده و علاوه بر آن در بهترین رابطه با سایر صفحات فرعی خواهید داشت. در نهایت همه لینک ها به مرتبط ترین صفحه اشاره می کنند.
اگر تعداد زیادی محصول یا خدمات برای ارائه دارید داشتن یک منوی مسیریانی با توضیحات کامل کار دشواری خواهد بود. در این موارد بهتر است که محصولات خود را دسته بندی کرده و سپس از توضیحات را به آن اضافه کنید. شما نباید بیش از 6 دسته آیتم اصلی داشته باشید. بهتر است تمام تلاش خود را برای دسته بندی در این محدوده انجام دهید. برای مثال شما ممکن است محصولاتی مانند دوچرخه، اسکیت، کلاه ایمنی، دستکش و لباس سواری داشته باشید. پس بهتر است آنها تنها در این سه گروه قرار دهید: دوچرخه، کلاه ایمنی و لباس ها.
این دو تغییر ساده در بررسی ها نشان داده است که می تواند رتبه وب سایت و زمان باقی ماندن کاربر در وب سایت را بهبود بدهد. پس همیشه Fully Descriptive Navigation را مورد توجه قرار دهید.
Double Sidebar هنوز در برخی از طراحی ها استفاده می شود و در بهبود سئو مفید است. اینگونه طراحی تعداد لینک ها و فایل های مدیا را افزایش می دهد. تعداد زیاد لینک و منو همچنین سرعت وب سایت را کاهش می دهد. بعلاوه بر این دستگاه های موبایل با این نوع طراحی سازگار نیستند. اگر می خواهید از Double Sidebar استفاده کنید پیشنهاد می شود که حجم آن را کم کنید و بهتر است در صورت امکان اصلا از آن استفاده نشود.
حداقل سازی طراحی یک بهبود دهنده استایل و سئو است. کیفیت تصویری یک طراحی ساده و حداقلی بسیار قابل فهم تر است. تحقیقات نشان داده بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در صفحات ساده می گذرانند. منوی وب سایت بهترین ابزار برای ساده نگه داشتن طراحی است و می بایست در واضح ترین شکل و مکان ممکن طراحی و قرار داده شود.
W3C یک ابزار قدرتمند برای چک کردن کدهای داخلی یک وب سایت است. با مشخص کردن خطا های کد یک برنامه نویس می تواند خطاهای کمتر شناخته شده را بررسی و رفع کند. معمولا تگ بسته نشده div یکی از متداول ترین خطاهایی است که ساختار صفحه را بر هم می ریزد. شما می توانید از طریق وب سایت W3C خطا ها راحت تشخیص داده و اصلاح کنید.
اسنیپت ها (متن کوتاه) ابزار مناسبی برای افزایش کلیک در صفحات وب هستند. ما معمولا به طور طبیعی به لیست ها که اطلاعات را به طور مجزا و مشخص نمایش می دهند جذب می شویم. هرکاری که بتوان انجام داد که کاربران بیشتر در صفحات شما کلیک کنند وب سایت شما جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا می کنند.
لینک خراب در یک وب سایت درخواست مسیر مجدد را افزایش می دهد. تعداد زیاد Redirection ها می تواند منجر کاهش رتبه سایت شود. بهتر است پس از راه اندازی وب سایت در سرور نهایی یک بار تمامی لینک ها بررسی شوند. وب سرور ها به کاراکتر ها حساس هستند و یا ممکن است املا آدرس درست نباشد. با استفاده از وب سایت Screaming Frog SEO Spider می توانید این مورد را بررسی کنید.
محتوای تکراری می بایست بلافاصله از وب سایت حذف شود. کاربران علاقه یی به خواندن محتوای تکراری در سایت ندارند و همینطور SEO این مسئله را نمی پسند. همیشه محتوای سایت خود را پس از راه اندازی بررسی کنید.
اسکریپ هایی که برای ساخت وب سایت استفاده می شوند یکی از مهم ترین المان برای سازگاری با SEO دارد. سه اسکریپت ترجیهی برای SEO وب HTML, JS و PHPمی باشد. PHP بهترین نوع اسکریپت برای طراحی وب است که با انواع فریم ورک، دیتابیس سازگار است. و برای SEO و طراحی وب بسیار قابل Customizable است. سایت هایی که با PHP توسعه داده شده اند به عنوان پویا ترین سایت ها شناخته اند.
Splash Pages یک صفحه جلویی از وب سایت است که محتوای واقعی را فراهم نمی کند اما به بازدیدکنندگان نوعی اطلاعات شهودی و یا تاریخی از موضوع وب سایت می دهد. طراحان از Splash Pages برای تحت تاثیر قرار دادن و جلب توجه کاربران استفاده می کنند.
Splash Pages در صفحه اصلی وب سایت به وفور مورد توجه طراحان قرار گرفته است. و معمولا حاوی یک تصویر زمینه و پیغام ورود است. این صفحه برای سئو مناسب نمی باشد چون:
تقریبا. اگر شما بخواهید بازدیدکنندگان یک عکس بزرگ را در صفحه home مشاهده کنند بهتر است که شما لوگو و منو اصلی تان را در بالای تصویر قرار دهید. در این حالت بازدیدکنندگان می توانند مابقی وب سایت را با اسکرول کردن مسیریابی کنند و محتوای بیشتری را در همان ابتدا مشاهده می کنند.
با این روش شما فضای بیشتری برای متن دارید همچنین footer و سایر لینک ها برای SEO وب شما بسیار مناسب هستند. علاوه بر این نوع صفحات بسیار کاربر پسند تر از Splash Pages می باشند.
داشتن محتوای با کیفیت و backlink ها همیشه برای سئو ضروری می باشد. یک طراحی خوب و جذاب می تواند مقدار زیادی تجربه کاربر را بازدید از صفحه شما را لذت بخش تر کند و یا بهبود دهد. اما این طراحی می بایست متناسب با المان های SEO باشد که جایگاه وب سایت شما را در گوگل نیز بهبود دهد.
گوگل روز به روز هوشمندانه تر کار می کند و یک طراحی جذاب، الهام بخش و هوشمندانه می بایست بخشی از استراتژی سئوی سایت شما باشد.