با توجه به اینکه اکثر مردم برای جستجوی محصولات و خدمات موردنیاز خود به اینترنت مراجعه می کنند، داشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ حائذ اهمیت است.
دیجیتال مارکتینگ شامل روش های مختلفی است که طراحی سایت و سئو یکی از موثرترین آنهاست و این امکان را می دهند تا به طور دقیقتری مخاطبان خود را آنالیز کرده و عملکرد خود را بهبود دهید.
دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیاری برای کسب و کارها دارد از جمله افزایش دسترسی به بازار، هزینه ای به نسبت کمتر و همینطور تعامل بیشتر با کاربران را به دنبال دارد.
در این مقاله دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار داده ایم.
لیست مطالب
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه ای از فعالیت ها و استراتژی ها که به صورت آنلاین انجام می شود گفته می شود که باعث جذب و ارتباط با مشتریان می شود. دیجیتال مارکتینگ یکی از ارکان اصلی در موفقیت کسب و کارهاست و هدف اصلی آن جذب و تعامل با مخاطبین هدف و تبدیل آنها به مشتری واقعی است.
دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و … برای معرفی و فروش محصولات و خدمات شماست.
اهیمت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها امروزه به طور قابل توجهی افزایش داشته است. با دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها می توانند به بازارهای بین المللی دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده، کسب و کارها می توانند نیازها و علایق مخاطبان خود را شناسایی کرده و بر اساس آن استراتژی های خود را بهبود دهند.
شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین امکان تعامل مستقیم با مشتریان را فراهم می کنند و این تعامل باعث ایجاد وفاداری و اعتماد بیشتر در مشتریان می شود.
دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک ابزار کلیدی برای موفقیت کسب و کارها می شود. با توجه به روند رو به رشد فناوری، داشتن یک استراتژی موثر در زمنیه دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند تا در بازار رقابتی بمانند و رشد کنند.
روش های دیجیتال مارکتینگ شامل چندین عنصر کلیدی است که هر کدام نقش مهمی را در بازاریابی ایفا می کنند:
دیجیتال مارکتینگ دارای چندین شاخه اصلی است که در این مقاله طراحی سایت و سئو را به طور جداگونه بررسی می کنیم.
طراحی سایت فرآیندی بیشتر از زیبایی شناسی است. طراحی وب شامل بسیاری از مهارت ها در تولید و نگهداری وب سایت است. در کل طراحی سایت به ساخت و راه اندازی صفحات سایت گفته می شود که معمولا با کدنویسی یا سیستم های مدیریت محتوا طراحی و توسعه داده می شود.
در ابتدا طراحی سایت صرفا با زبان HTML انجام می شود که فقط امکان طراحی سایت های استاتیک وجود داشت و بعد از با پیشرفت تکنولوژی، زبان CSS روی کار آمد.
امروزه هم از زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند PHP, Python و … و همینطور سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و … در طراحی و توسعه سایت استفاده می شود.
وب سایت ها از نظر نحوه طراحی و پیاده سازی به دو دسته استاتیک و دینامیک دسته بندی می شوند. سایت های استاتیک از یک سری فایل HTML ساخته شده اند، تک صفحه ای هستند و امکان تغییر در محتوای سایت توسط مدیر سایت وجود ندارد.
در مقابل سایت های دینامیک، تعاملی هستند به این صورت که سایت تک صفحه ای نیست و تغییرات در محتوای سایت توسط مدیر سایت امکان پذیر است.
انواع سایت های دینامیک از نظر طراحی عبارتند از:
این ها بخشی از انواع سایت ها از نظر طراحی است. هر کدام از این ها نوع طراحی مختص به خود را دارد. برای راه اندازی وب سایت روش های متفاوتی پیش رو دارید که بسته به شرایط خود می توانید یکی از این راه ها را انتخاب کنید:
طراحی سایت فراتر از زیبایی شناسی است. در طراحی سایت عوامل مختلفی هستند که برای بازدهی بیشتر باید به آنها دقت کنید. برای مثال ایجاد یک تجربه کاربری مثبت و کاربرپسند باعث جذب و نگهداشتن بازدیدکنندگان می شود.
یک طراحی خوب باید شامل عناصر زیر باشد:
نکته حائذ اهمیت این است که با افزایش روز افزون خریدهای آنلاین، داشتن یک سایت فروشگاهی برای کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شده است. این نوع وب سایت ها منجر به افزایش بازدید و همینطور افزایش فروش و دسترسی به بازاراهای جدید می شود.
سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو ، مجموعه ای از تکنیک ها و استراتژی هاست که هدف آن افزایش رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو است.
به این صورت که وقتی کاربری در گوگل عبارتی را جستجو می کند اگر اون عبارت کلمه کلیدی سایت شما باشد سئو کمک می کند تا موتورهای جستجو سایت شما را به کاربر معرفی کند. در نتیجه، ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت می شود.
سئو شامل سه بخش سئو فنی، سئو داخلی و خارجی و سئو محلی می باشد که هر کدام عملکرد مختص خود را در سایت دارد. در کل خدمات سئو شامل موارد زیر می باشد:
این ها بخشی از فرایند سئو فنی، محلی، داخلی و خارجی است. برای دریافت مشاوره و نحوه انجام کار می توانید با مشاوران ما در دارکوب تماس بگیرید.
افرادی که روی سئو سایت کار کردند می دانند از نتیجه و بازدهی کار مطلع هستند. طبق تجربه شخصی من وب سایتی که با استفاده از تکنیک های سئو، بهینه سازی شده است ترافیک بیشتری را جذب می کند. این افزایش ترافیک باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش شما می شود.
در واقع سئو می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:
سئو به عنوان یکی از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ می تواند تاثیر زیاد و مثبتی را بر روی کسب و کار شما داشته باشد. بزرگترین تاثیری که دارد افزایش دیده شدن وب سایت شما و نرخ تبدیل می باشد.
حالا که با هر دو مفهوم آشنا شدید بیایید ببینید این دو چگونه در کنار هم کار می کنند. در زمان طراحی یک وب سایت حتما باید اصول سئو رعایت شده باشد، برای مثال سرعت بارگذاری، ریسپانسیو بودن و …
در بعضی موارد به دلیل عدم رعایت اصول سئو سایت شما نیاز به بازطراحی پیدا می کند و زمانی که شما می توانید برای سئو در نظر بگیرید را باید برای بازطراحی بگذارید.
گوگل زمانی که سایت ها را بررسی می کند عوامل زیادی را مورد بررسی قرار می دهد که بخشی از آن مرتبط به نوع طراحی و برخی دیگر مرتبط با سئو است.
به زبان ساده تر طراحی جنبه های بصری سایت و سئو نحوه نمایش سایت در موتور جستجو را بر عهده دارند. مکمل بودن این دو تاثیر زیادی را بر کسب و کار شما می گذارد. عواملی در طراحی سایت هستند مثل ریسپانسیو بودن، نقشه سایت، کدهای HTML و CSS، تصاویر بهینه سازی شده و … که برای سئو بسیار مهم هستند و باید حتما در زمان طراحی این موارد را رعایت کنید.
در آخر هدف هر دو یکی است و آن هم ایجاد تجربه کاربری خوب برای کاربران است. ارائه سایتی که کاربرپسند باشد می تواند به رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو کمک کند.
هزینه انجام خدمات طراحی سایت بسته به میزان قابلیت های وب سایت متفاوت می باشد البته این مورد را در نظر داشته باشید شرکت های مختلف طراحی سایت نرخ ها و تعرفه های مختلفی را برای انجام خدمات خود ارائه می نمایند که قیمت ها کاملا متفاوت می باشد.
امروزه تجارت الکترونیک بسیار گسترده است و درآمد آن سال به سال افزایش می یابد و بسیاری از صنایع سنتی دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. ساخت سایت فروشگاهی می تواند یک کار زمانبر و نیازمند تخصص باشد. اهمیت این موضوع به این دلیل است که طراحی سایت شما باید از نظر بصری به اندازه کافی جذاب باشد تا بازدیدکنندگان را متقاعد کند که محصول شما را خریداری کنند.
دارکوب پکیج های ویژه طراحی سایت ارزان را ارائه می نماید که در این مدل نحوه درج مطالب وب سایت به کارفرما آموزش داده می شود و کارفرما می تواند درج مطالب وب سایت را خود انجام دهد و به این روش هزینه های طراحی وب سایت بسیار پایین می آید.
علاوه بر به ارزیابی های غیر مستقیم زمان خروج و زمان بازدید، گوگل چندین فاکتور را مستقیما مورد ارزیابی قرار می دهد.
تحقیقات Backlinko نشان می دهد که صفحات وب با حداقل یک عکس یا ویدئو رتبه بهتری را در گوگل به خود اختصاص می دهند.
اگر سرعت وب سایت شما پایین است به احتمال زیاد گوگل آن را جریمه خواهد کرد. هرچه سرعت وب سایت شما بالاتر باشد تجربه کاربر بهتر در نتیجه سئوی شما وضعیت بهتری دارد.
شما می توانید سرعت وب سایت خود را به روش ها مختلفی افزایش دهید:
همانطور که backlinks ها از وب سایت های دیگر نقش اصلی را در سئو بازی می کنند، لینک های داخلی از صفحه منوی اصلی یا منوی پانویس نیز اهمیت دارند. این دیدگاه صحیحی نمی باشد که صفحه اصلی وب سایت را به عنوان واحدی مجزا در نظر گرفت که تنها سئو در این صفحه مهم است. بلکه می بایست در ساختار سایت هر صفحه را به عنوان یک صفحه ابتدایی در ارتباط با سایر صفحات در نظر گرفت.
راهنمای کاربران گوگل همچنین به بررسی کنندگان وب سایت ها می گوید که وب سایت هایی که داری پیوند های واضحی برای صفحات about us و contact دارند امتیاز بیشتری در نظر بگیرد.
گوگل اهمیت بیشتری برای محتوایی که به طور واضح در وب سایت در اولین نگاه بدون اینکه صفحه اسکرول شود قائل است. و همچنین برای صفحات ابتدایی که بیش از اندازه از آگهی ها استفاده کرده اند جریمه در نظر می گیرد، بخصوص زمانی که تبلیغات بر محتوای صفحه اولویت داده شده اند.
این نکته برای وب سایت هایی که از Google AdSense استفاده می کنند نیز صادق است. وقتی گوگل به ورژن موبایل به عنوان نمایه اصلی سوییچ می کند لازم است نمایش محتوا صفحه را ابتدا در صفحات موبایل چک کنید.
گوگل انتظار دارد که متن های یک وب سایت واضح و به راحتی قابل خواندن باشند. اگر شما لینک ها یا جملات را بیشتر از چند کلمه مخفی یا کوچک کنید شما در خطر جریمه گوگل هستید.
با وجود Google Glass و دیگر ابزار ها برای دیدن وب سایت ها، خوانا بودن صفحات اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بدین جهت نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد:
انتخاب رنگ
یک طرح رنگ متناسب با موضوع کلی وب سایت انتخاب کنید:
شما موفق تر خواهید بود اگر از رنگی استفاده کنید که برای بازدیدکنندگان الهام بخش باشد تا آنها بخواهند با شما ارتباط بیشتر و بهتری با محصولات یا خدمات شما برقرار کنند. از استفاده از بیش از دو یا سه رنگ اصلی در وب سایت یا در لوگو خودداری کنید مگر اینکه مانند گوگل باشید “ما همه کار می کنیم”.
بیشتر وب سایت ها مخاطبین جهانی دارند، چه آنها این قصد را از ابتدا داشته باشند چه نه. بیشتر متخصصان وب در می یابند که تعداد زیادی از مخاطبان وب سایت از خارج از کشور دسترسی پیدا می کنند.
زمان طراحی برای مخاطبین خارج از کشور، تا جایی که می توانید سعی کنید که رنگ ها و لوگو ها را بررسی کنید که آیا برای سایر کشور ها مناسب است یا خیر.
المان هایی از وب سایت برای سئو مهم هستند وقتی که شما یک وب سایت طراحی می کنید مهم است که شما تمام قسمت های ضروری را در نظر داشته باشید:
حتی در یک قاب مهمترین کلمات کلیدی وب سایت شما بایستی یک یا دوبار ظاهر شوند. این نکته بازدیدکنندگان را مطمئن می کند که بدانند وب سایت شما درباره چیست.
موتورهای جستجو به نفع وب سایت هایی کار می کنند که دارای یک سیستم مسیریابی با توضیحات کامل هستند. موتورهای جستجو به توضیحات هر لینک توجه می کنند. با تغییر عنوان “محصولات” با “کلمه کلیدی محصول” در top navigation وب سایت شما لینک های خود را بهبود داده و علاوه بر آن در بهترین رابطه با سایر صفحات فرعی خواهید داشت. در نهایت همه لینک ها به مرتبط ترین صفحه اشاره می کنند.
اگر تعداد زیادی محصول یا خدمات برای ارائه دارید داشتن یک منوی مسیریابی با توضیحات کامل کار دشواری خواهد بود. در این موارد بهتر است که محصولات خود را دسته بندی کرده و سپس از توضیحات را به آن اضافه کنید.
شما نباید بیش از 6 دسته آیتم اصلی داشته باشید. بهتر است تمام تلاش خود را برای دسته بندی در این محدوده انجام دهید. برای مثال شما ممکن است محصولاتی مانند دوچرخه، اسکیت، کلاه ایمنی، دستکش و لباس سواری داشته باشید. پس بهتر است آنها تنها در این سه گروه قرار دهید: دوچرخه، کلاه ایمنی و لباس ها.
این دو تغییر ساده در بررسی ها نشان داده است که می تواند رتبه وب سایت و زمان باقی ماندن کاربر در وب سایت را بهبود بدهد. پس همیشه Fully Descriptive Navigation را مورد توجه قرار دهید.
Double Sidebar هنوز در برخی از طراحی ها استفاده می شود و در بهبود سئو مفید است. این گونه طراحی تعداد لینک ها و فایل های مدیا را افزایش می دهد. تعداد زیاد لینک و منو همچنین سرعت وب سایت را کاهش می دهد.
علاوه بر این دستگاه های موبایل با این نوع طراحی سازگار نیستند. اگر می خواهید از Double Sidebar استفاده کنید پیشنهاد می شود که حجم آن را کم کنید و بهتر است در صورت امکان اصلا از آن استفاده نشود.
حداقل سازی طراحی یک بهبود دهنده استایل و سئو است. کیفیت تصویری یک طراحی ساده و حداقلی بسیار قابل فهم تر است. تحقیقات نشان داده بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در صفحات ساده می گذرانند. منوی وب سایت بهترین ابزار برای ساده نگه داشتن طراحی است و می بایست در واضح ترین شکل و مکان ممکن طراحی و قرار داده شود.
W3C یک ابزار قدرتمند برای چک کردن کدهای داخلی یک وب سایت است. با مشخص کردن خطا های کد یک برنامه نویس می تواند خطاهای کمتر شناخته شده را بررسی و رفع کند. معمولا تگ بسته نشده div یکی از متداول ترین خطاهایی است که ساختار صفحه را بر هم می ریزد. شما می توانید از طریق وب سایت W3C خطا ها راحت تشخیص داده و اصلاح کنید.
اسنیپت ها (متن کوتاه) ابزار مناسبی برای افزایش کلیک در صفحات وب هستند. ما معمولا به طور طبیعی به لیست ها که اطلاعات را به طور مجزا و مشخص نمایش می دهند جذب می شویم. هرکاری که بتوان انجام داد که کاربران بیشتر در صفحات شما کلیک کنند وب سایت شما جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا می کنند.
لینک خراب در یک وب سایت درخواست مسیر مجدد را افزایش می دهد. تعداد زیاد Redirection ها می تواند منجر کاهش رتبه سایت شود. بهتر است پس از راه اندازی وب سایت در سرور نهایی یک بار تمامی لینک ها بررسی شوند. وب سرور ها به کاراکتر ها حساس هستند و یا ممکن است املا آدرس درست نباشد. با استفاده از وب سایت Screaming Frog SEO Spider می توانید این مورد را بررسی کنید.
محتوای تکراری می بایست بلافاصله از وب سایت حذف شود. کاربران علاقه یی به خواندن محتوای تکراری در سایت ندارند و همینطور SEO این مسئله را نمی پسند. همیشه محتوای سایت خود را پس از راه اندازی بررسی کنید.
اسکریپ هایی که برای ساخت وب سایت استفاده می شوند یکی از مهم ترین المان برای سازگاری با SEO دارد. سه اسکریپت ترجیهی برای SEO وب HTML, JS و PHPمی باشد. PHP بهترین نوع اسکریپت برای طراحی وب است که با انواع فریم ورک، دیتابیس سازگار است. و برای SEO و طراحی وب بسیار قابل Customizable است. سایت هایی که با PHP توسعه داده شده اند به عنوان پویا ترین سایت ها شناخته اند.
Splash Pages یک صفحه جلویی از وب سایت است که محتوای واقعی را فراهم نمی کند اما به بازدیدکنندگان نوعی اطلاعات شهودی و یا تاریخی از موضوع وب سایت می دهد. طراحان از Splash Pages برای تحت تاثیر قرار دادن و جلب توجه کاربران استفاده می کنند.
Splash Pages در صفحه اصلی وب سایت به وفور مورد توجه طراحان قرار گرفته است. و معمولا حاوی یک تصویر زمینه و پیغام ورود است. این صفحه برای سئو مناسب نمی باشد چون:
تقریبا. اگر شما بخواهید بازدیدکنندگان یک عکس بزرگ را در صفحه home مشاهده کنند بهتر است که شما لوگو و منو اصلی تان را در بالای تصویر قرار دهید. در این حالت بازدیدکنندگان می توانند مابقی وب سایت را با اسکرول کردن مسیریابی کنند و محتوای بیشتری را در همان ابتدا مشاهده می کنند.
با این روش شما فضای بیشتری برای متن دارید همچنین footer و سایر لینک ها برای SEO وب شما بسیار مناسب هستند. علاوه بر این نوع صفحات بسیار کاربر پسند تر از Splash Pages می باشند.
داشتن محتوای با کیفیت و backlink ها همیشه برای سئو ضروری می باشد. یک طراحی خوب و جذاب می تواند مقدار زیادی تجربه کاربر را بازدید از صفحه شما را لذت بخش تر کند و یا بهبود دهد. اما این طراحی می بایست متناسب با المان های SEO باشد که جایگاه وب سایت شما را در گوگل نیز بهبود دهد.
گوگل روز به روز هوشمندانه تر کار می کند و یک طراحی جذاب، الهام بخش و هوشمندانه می بایست بخشی از استراتژی سئوی سایت شما باشد.
در حال حاضر گوگل چندین المان تصویری را مستقیما در طراحی وب سایت ارزیابی می کند. اما نمی تواند به طور مستقیم کیفیت کلی را اندازه گیری کند. به زبان دیگر گوگل نمی تواند بگوید یک وب سایت عالی به نظر می آید یا افتضاح است. برای رسیدن به قضاوت درست گوگل از بازخورد کاربران استفاده می کنند. اگر تعداد زیادی از بازدید کنندکان وب سایت زمان کمی را در صفحه شما بگذرانند و یا بلافاصله آن را ترک کنند رتبه وب سایت شما در گوگل کاهش پیدا می کند.
طراحی جذاب یک وب سایت می تواند بازدید گنندگان را تشویق و کنجکاو کند که زمان بیشتری را در صفحات وب سایت شما بگذرانند، صفحات شما بیشتر به اشتراک گذاشته شوند و در نتیجه افزایش تعداد فرار ها از صفحه شما جلوگیری کند. ارزیابی غیر مستقیم گوگل از وب سایت شما به تدریج باعث می شود که رتبه وب سایت شما به تدریج در گوگل بهتر شود.
وقتی شما به یک عکس یا صفحه وب نگاه می کنید شما بلافاصله متوجه زیبایی های آن می شوید شاید حتی بدون آنکه علت این جذابیت و زیبایی را بدانید. هوش مصنوعی به دقت این شباهت های ناخودآگاه را در تصمیم گیری ها شناسایی می کند و علاوه بر آن RankBrain حداقل 2000 فاکتور را برای تصمیم گیری رتبه بندی ها آنالیز می کند. گوگل همچنین مقدار زیاد در زمینه شناسایی عکس سرمایه گذاری کرده است و هم کنون می تواند محتوای اکثر عکس ها یا تصاویر را شناسایی کند.
فقط مسئله مدت زمان بود پیش از این که گوگل از الگوریتم RankBrain با تکنولوژی شناسایی تصاویر، زیبایی وب سایت و مرتبط بودن تصاویر برای سئو استفاده کند. وقتی این تغییرات اتفاق بیافتد می تواند تاثیرات زیر را در سئو بگذارد:
سخن پایانی
دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت برای هر کسب و کاری است که قصد رقابت در بازار را دارد. با توجه به مزایا و قابلیت هایی که این نوع بازاریابی ارائه می دهدسرمایه گذاری بر روی آن نه تنها منطقی بلکه ضروری است.
اگر هنوز بر روی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود کار نکرده اید وقت آن رسیده که شروع کنید!
مجموعه طراحی سایت و سئو دارکوب متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ، می تواند بهترین کمک را به شما و کسب و کار شما بکند.