تاثیر بازدید وب سایت بر روی سئو

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی
آدرس کوتاه: https://darkoob.co.ir/?p=3081

نمی توانید وب سایت خود را در صفحات گوگل پیدا کنید؟ اگر اینطور است بدانید که اصلا تنها نیستید چرا که میلیون ها وب سایت دیگر هم وجود دارد که مدتهاست به دنبال پیدا کردن یک جایگاه مناسب در نتایج اول یا لااقل چند صفحه ابتدایی صفحات این موتور جستجو می گردند.

اگر تعداد کاربران بازدید کننده از وب سایت شما کم است احتمالا فکر می کنید که این آمار پایین تنها عامل شکست و نرسیدن سایت شما به صفحات اول گوگل است. ولی این واقعیت را باید بدانید که اگرچه مجموع بازدیدهایی که از وب سایت شما به عمل می آید، تاثیر شگفت انگیزی در رتبه وب سایت شما ندارد، اما بازدیدهایی که تمامی فاکتورهای کیفیتی گوگل را دارا هستند، از دید این موتور جستجو پنهان نمانده و به بهبود جایگاه شما در نتایج جستجوی کاربرانی که از گوگل استفاده می کنند کمک شایانی خواهد کرد.

این جمله را هیچ وقت فراموش نکنید: هر چه وب سایت شما محبوب تر باشد، رتبه آن نیز بهتر و بهینه تر می شود.

براساس یک تحقیق مطالعاتی که توسط  SEMrush’s Ranking Factors انجام داده شده، مشخص شده که 17 عامل مختلف وجود دارد که هر وب مستر و دیجیتال مارکتر حرفه ای می بایست از تاثیر آن آگاه باشد. این 17 فاکتور در زیر به ترتیب اولویت آورده شده اند:

  1. ترافیک مستقیم
  2. مدت زمان سپری شده بر روی سایت
  3. تعداد صفحات بازدید شده در هر نشست
  4. نرخ پرش (Bounce rate)
  5. مجموع دامنه هایی که به سمت وب سایت ارجاع داده شده اند
  6. تعداد بک لینک ها
  7. تعداد آی پی هایی که برای بازدید به وب سایت مراجعه کرده اند (ترافیک ارجاعی)
  8. تعداد بک لینک های Follow شده
  9. طول محتوای صفحات وب سایت
  10. برخورداری وب سایت از اتصال امن HTTPS
  11. تعداد انکرها
  12. تعداد کلمات کلیدی در انکرها
  13. تعداد کلمات کلیدی در قسمت بدنه سایت
  14. تراکم کلمات کلیدی
  15. کلمات کلیدی استفاده شده در عناوین
  16. کلمات کلیدی استفاده شده در توضیح متا
  17. ویدیوهای موجود در صفحه

با یک نگاه به این لیست یک واقعیت آشکار را می توان برداشت کرد، آن هم این است که لپ کلام تمامی این موارد و آن چیزی که کلیه این موارد را خلق می کند، بازدیدهای انجام شده از سوی کاربران است. میزان ترافیک و بازدید وب سایت در کسب موفقیت آن نقش اساسی دارد.

اما گوگل به همین سادگی ها از کنار این مسئله عبور نکرده و بیشتر از قبل دقت می کند که کاربرها از چه مسیری وب سایت شما را پیدا کرده و یا هنگام بازدید کردن از آن، چه رفتاری را از خود نشان داده و در مجموع چه میزان از این نوع بازدیدها توسط وب سایت مورد دریافت می شود.

در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با تاثیر بازدید وب سایت بر روی سئو آن صحبت کنیم. اما پیش از آن اجازه دهید تا توضیح مفصل تری را در مورد فاکتورهای تاثیر گذار در بهینه سازی سئو سایت بدهیم. همچنین به شما آموزش می دهیم که چطور می توانید با استفاده درست از این 17 عامل تاثیر گذار، رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بهینه سازی کنید. بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه بهینه سازی سئو و افزایش میزان فروش آنلاین کسب و کارها در این فضا، بهترین راهکارها را در زمینه ارتقا رتبه وب سایت شما ارائه خواهد کرد. کافیست با یک تماس با مشاوران و متخصصان بازاریاب اینترنتی ما، پاسخ سوالات اساسی خود را دریافت کرده و در مقایسه با رقبا، شاهد بهبود محسوس شرایط برای خودتان باشید.

بازدید مستقیم (Direct Traffic)

اگر ابزارهای آنالیز ترافیک و بازدید وب سایت را برای سایت خود فعال کرده باشید، حتما می دانید که باید در کجا به دنبال مشخص کردن منبع بازدیدهایی که دریافت کرده اید باشید. در قسمت ترافیک دریافتی، بخشی به نام direct traffic یا ترافیک مستقیم وجود دارد که به شما در فهمیدن این موضوع که ترافیک مستقیم چیست کمک می کند.

بازدید یا ترافیک مستقیم به مدلی گفته می شود که کاربر بدون هیچ واسطه ای مثل جستجو و یافتن نام وب سایت مورد نظر در گوگل و یا مشاهده لینک آن در هر وب سایت دیگر، مستقیما و با تایپ کردن آدرس سایت در نوار جستجوی مرورگر خود وارد سایتی بشود.

در گذشته تصور می شد که ترافیک مستقیم یعنی کاربر این آدرس را از طریق تاریخچه مرورگر خود پیدا و جستجو کرده و یا آدرس مورد نظر را از حفظ تایپ کرده و دکمه اینتر را می زند. اما امروزه مفهوم بازدید یا ترافیک مستقیم کمی متفاوت تر و در حقیقت مقداری پیچیده تر شده است.

اکنون بازدید مستقیم از طریق کارمند یک شرکت که آدرس سایت را در اختیار دارد بدست آمده و یا مشتریانی که به دفعات از یک فروشگاه اینترنتی خرید می کنند، آدرس فروشگاه محبوبشان را در مرورگر خود اصطلاحا بوکمارک کرده باشند هم بدست می آید. همچنین بازدید مستقیم می تواند به واسطه ایمیل ها، ترافیک هایی که با موبایل ایجاد می شوند، لینک سایت در هنگام نمایش یک تبلیغ در حین بازی کردن با گوشی های همراه و یا نرم افرازهایی که برای کسب درآمد از تبلیغات کوتاه استفاده می کنند بدست آید.

ترافیک مستقیم عاملی کلیدی در ارتقا رتبه وب سایت است. در گزارش SEMrush  عنوان شده که حتی پس از اضافه شدن 5 عامل مهم دیگر به لیست عوامل اثر گذار در سئو وب سایت، باز هم این ترافیک مستقیم است که بیشترین تاثیر مثبت یا منفی را بر روی رتبه سایت می گذارد. هنگامی که تعداد زیادی از کاربرها به وب سایتی مراجعه می کنند، برای گوگل مسجل می شود که دامنه چنین وب سایت دارای ارزش بالا یا اصطلاحا آتوریتی بالا می باشد.

SEMrush در پایان این تحقیق به این نتیجه رسید که بازدیدهای ارگانیک رابطه مستقیمی با رتبه صفحات یک وب سایت در نتایج گوگل داشته و هر چه بازدیدهای مستقیم یک سایت بالاتر باشد، بدون شک گوگل جایگاه های بهتری را به او اختصاص داده و در صفحات اول نتایج SERP نمایش داده می شود. ظاهرا گوگل اهمیت بالایی به دامین آتوریتی و میزان بازدیدهای مداوم یک سایت می دهد و همین موضوع باعث می شود که یک سایت از لحاظ نمایش به واسطه کلمات کلیدی، شرایط ایده آل تری پیدا کند.

اهمیت بالای بازدید های مستقیم کاربران از وب سایت شما به این معناست که نه فقط می بایست به صورت ارگانیک به جذب کاربران جدید بپردازید. در واقع انتخاب یک روش درست برای برندینگ و ساخت جلوه ای مطمئن و قدرتمند از آنچه که برای آن می جنگید، به همان اندازه مهم و تاثیر گذار است.

رفتار کاربر (User Actions)

بدست آوردن ترافیک مستقیم به تنهایی نمی تواند تضمین کننده حضور یک وب سایت در صفحه اول نتایج گوگل باشد. کیفیت بازدیدهایی که از وب سایت شما به عمل می آید نیز به همان اندازه مهم و پر اهمیت است.

چند وقتی است که گوگل با دقت بررسی می کند که آیا وب سایت ها پاسخگوی نیاز کاربران خود هستند یا خیر. به همین دلیل است که از پنج عامل تاثیر گذارتر در سئوی یک وب سایت، سه مورد به بررسی رفتار یک کاربر، بعد از حضور وی در وب سایت مورد نظر اختصاص داده شده است. در ادامه با این سه فاکتور بیشتر آشنا می شوید.

زمان سپری شده در سایت

به عقیده SEMrush عامل شماره دو که بالاترین تاثیر گذاری در رتبه یک وب سایت را دارد، مدت زمانی است که کاربر پس از ورود، در وب سایت شما سپری می کند. گوگل بررسی می کند که آیا کاربر در حال خواندن محتواهای وب سایت شما است؟ آیا او حداقل 30 ثانیه را برای مطالعه محتواهای شما اختصاص داده است؟ و…

هر چه زمان حضور کاربر در سایتی کم تر باشد، گوگل متوجه می شود که چنین وب سایتی پاسخگوی نیاز کاربر و آنچه در موردش جستجو کرده نمی باشد. از طرف دیگر هر چه مدت زمان حضور کاربران در سایتی بالاتر باشد، به گوش گوگل می رسد که این وب سایت مطالب مفید و کاربردی تری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

توصیه می شود که تلاش دیجیتال مارکترها و صاحبان وب سایت ها در جهتی باشد که نه فقط برای بدست آوردن بیشترین حجم از کلمات کلیدی، بلکه بهتر است به جای کمیت به دنبال کیفیت رفت و فقط از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر وب سایتی در زمینه فروش لوازم خودرو فعال است، بهتر است توسط گوگل به کاربرانی که مثلا به دنبال خرید موتورسیکلت هستند توصیه نشود. چرا که در اینصورت مدت زمان حضور این افراد در چنین وب سایتی پایین بوده و محتواهای آن را در چشم این موتور جستجو کم ارزش نشان می دهد.

صفحات بازدید شده در هر نشست (Pages per Session)

تعداد صفحات بازدید شده در هر نشست سومین عامل تعیین کننده رتبه یک وب سایت است. صفحات بازدید شده در هر نشست یعنی کاربر در مدت زمانی که از وب سایت مورد نظر بازدید به عمل آورده، چه تعداد از صفحات آن سایت را باز و مشاهده کرده است.

این فاکتور از آن جهت برای گوگل اهمیت دارد که می تواند دلیل خوبی بر مفید بودن محتوای وب سایت ها باشد. علاوه بر محتوای خوب، یک رابط کاربری خوب و منوهایی که کاربر را به درستی به بخش های مختلف سایت هدایت کنند نیز نقش بسزایی در بالا رفتن صفحات بازدید شده در هر نشست ایفا می کند.

در تحقیق SEMrush مشخص شده که سایت هایی ابتدایی در نتایج گوگل، معمولا تعداد صفحات بازدید شده زیادی را در هر نشست با کاربر خود بدست می آورند. همچنین چهار وب سایت اول در نتایج گوگل به طور میانگین در این مورد شبیه به هم بوده و تعداد صفحات بازدید شده آنها در هر نشست به همدیگر خیلی نزدیک می باشد.

روی دیگر این سکه که تعداد صفحات بازدید شده خیلی کم در هر نشست است، این حقیقت را افشا می کند که محتواهای شما اصلا مناسب کاربر بازدید کننده نبوده و یا ارتباطی به آنچه که او به دنبالش بوده ندارد. مناسب نبودن منوها و کلیدهای ناوبر که در وب سایت خود تعریف می کنید می تواند به اندازه تولید محتواهای بی کیفیت، اثرات مخربی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش وب سایت شما زمانی بالا می رود که تعداد کاربران زیادی پس از مشاهده اولین صفحه باز شده از آن، اقدام به ترک وب سایت می کنند. کاربران معمولا وب سایت هایی که مشاهده می کنند را بعد از زمانی ترک کرده یا اصطلاحا تب مرورگر خود را می بندند. اما اگر تعداد زیادی از کاربرها بعد از مشاهده فقط یک صفحه از وب سایت شما دست به چنین کاری بزنند، گوگل حدس می زند که یک جای کار شما ایراد دارد.

براساس تحقیق SEMrush مشخص شده که وب سایت های اول در نتایج گوگل، به طور متوسط فقط 49 درصد نرخ پرش دارند. علاوه بر این در نتیجه بررسی SEMrush این واقعیت محرز شده که نرخ بانس کم مساوی است با رتبه های تک رقمی در صفحات اول گوگل.

نرخ بانس بالا به گوگل می فهماند که صفحه باز شده از سوی کاربر، کم ترین ارتباط را با جستجوی وی داشته است. اگر فکر می کنید که نرخ پرش وب سایت شما بالا است، شاید بهتر باشد که یک مرتبه دیگر در مورد کلمات کلیدی که بر روی آنها تمرکز کرده اید تجدید نظر کنید.

یک مرتبه دیگر تاکید می کنیم که برای بهبود سه عامل بالا و بهینه سازی سایت، ابتدا تلاش کنید که محتواهای مرتبط و مفیدی را در سایت خود منتشر کرده و از بابت سهولت در دسترسی کاربر به آنها مطمئن شوید. کاربر نباید برای پیدا کردن محتواهای مفید شما دچار مشکل و سردرگمی شود.

بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب با در اختیار داشتن تیمی مجرب از وب مسترهای با سابقه، بهترین راه حل ها را برای حضور بیشتر و بلند مدت تر کاربران و مشتریان در سایت یا فروشگاه آنلاین شما ارائه می کند.

ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

ترافیک ارجاعی عامل اصلی تعیین کننده رتبه سایت و بهینه سازی سئو است. بازدیدهای ارجاعی به ترافیک هایی گفته می شود که از طریق لینک های سایت شما در اینترنت به سمت شما هدایت شده باشند. ممکن است با یک وب سایت دیگر مشارکت کرده و یا اصطلاحا از آن بک لینک گرفته باشید. در ادامه جزییات بیشتری از نحوه محاسبه و ارزش گذاری گوگل در ترافیک ارجاعی را مطالعه می کنید:

مجموع دامنه های ارجاع داده شده

اگر در مورد قدرت لینک های ارجاعی شک دارید، باید بدانید که تحقیق SEMrush اثبات کرده که اختلاف دامنه های ارجاع داده شده میان وب سایت رتبه 1 و رتبه 10، از لحاظ عددی در حدود 1000 لینک است.

دامنه های ارجاعی شما، ارتباط زیادی به ای پی های ارجاع داده (عامل شماره 7 لیست بالا) دارد. اگرچه مجموع کل آی پی های ارجاع داده شده لزوما با دامنه های ارجاع داده شده برابر نیستند، اما با همدیگر ارتباط نزدیکی دارند. پس آی پی های ارجاع داده شده تاثیر مشابهی با لینک های ارجاع داده شده به یک سایت داشته و هر دو در بهبود رتبه سئو به یک اندازه مفید می باشند.

خلاصه اگر به دنبال بدست آوردن رتبه بالا در کلمات کلیدی هستید، باید حضور خود را در فضای تولید محتوا پر رنگ تر کرده و فرآیند اشتراک گذاری این محتواها را آسان تر کنید. با دیگر بلاگرها همکاری کرده و سعی کنید که بیشتر از قبل به اشتراک گذاری محتواهای خود کمک رسانی کنید.

مجموع بک لینک ها

بلک لینک به لینک هایی از وب سایت شما گفته می شود که در وب سایت های دیگر قرار داده شده است. شاید در اینجا بپرسید که تفاوت میان دامنه های ارجاعی و بک لینک چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوال تصور کنید که یک وب سایت به شما بک لینک داده است. حالا اگر این وب سایت لینک های مختلفی از سایت شما را برای کاربرانش منتشر کرده باشد، تاثیری در تعداد بک لینک ها نداشته و بلک لینک های شما همان یک عدد می باشد. اما لینک دهی های زیاد از لحاظ ترافیک ارجاعی، ارزش وب سایت شما را بیشتر خواهد کرد.

نتیجه تحقیق SEMrush نیز باز هم بر این واقعیت تاکید دارد که هر چه بک لینک های یک دامنه بیشتر باشد، جایگاه بالاتری در نتایج گوگل بدست خواهد آورد. همانطور که آی پی های ارجاع داده شده به دامنه از اهمیت بالایی برخودار است، تعداد بک لینک های یک دامنه نیز به همان مقدار نقش کلیدی در کسب رتبه بالا دارد. مطمئن شوید که بلک لینک شما تگ noFollow نداشته باشد چرا که در اینصورت از لحاظ سئو اصلا ارزش آفرینی خاصی نخواهد داشت.

کلام پایانی

8 مورد از 17 عامل تاثیر گذار در بهینه سازی سئو سایت، ارتباط بی چون و چرا و مستقیمی با ترافیک و بازدیدهای سایت شما دارند. اگرچه مایل هستید که سایت مورد نظرتان در سایر جوانب نیز نکات بهینه سازی سئو را رعایت کرده باشد، اما برای شروع و برداشتن قدم درست بهتر است که کار را از بررسی ترافیک فعلی خود آغاز کنید.

مطمئن شوید که کاربرها از منابع درستی به سمت شما آمده اند و یا اینکه خیلی زودتر از حالت نرمال شما را ترک نمی کنند.

اگر نرخ پرش بالایی داشته و هیچ ترافیک ارجاعی را دریافت نمی کنید، همین حالا بهتر است استراتژی سئو خود را تغییر دهید و در پی پیدا کردن بازدید کنندگان مرتبط با خودتان بگردید. اگر به دنبال افزایش بازدید سایت و بهینه سازی سئو سایت و سئو می گردید، زمان را بیشتر از این از دست نداده و با مشاوران شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس گرفته و بهینه سازی سئو سایت های خود را از امروز شروع کنید.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.

آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد.

دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد.
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته