چطور در شبکه های اجتماعی مخاطب جذب کنیم؟ (فصل چهارم از مجموعه راهنمای بازاریابی دیجیتال برای تازه کارها)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

با توجه به اینکه بازاریابی یعنی نمایش پیام تبلیغاتی در جاییکه مخاطبان حضور دارند، جایگاه شبکه های اجتماعی در بازاریابی مشخص می شود.
خیلی از شرکتها در برنامه های بازاریابی خود از بدست گرفتن کامل شبکه های اجتماعی باز می مانند. شاید علت این است که با تولید محتوا و تبلیغ کارشان را تمام شده می بینند و بازاریابی را وارد مرحله بعد نمی کنند. قطعا این کار اشتباه است.
دارکوب در این مقاله علت اشتباه بودن این مسئله را برای شما مخاطبان عزیز بازگو می کنند و شما را با ادامه مسیر بازاریابی آشنا می سازد.
امروزه قریب به 79% از کاربران اینترنت ایران در اینستاگرام فعالیت دارند و از طریق شبکه های اجتماعی از اخبار جامعه باخبر می شوند. نزدیک به 35% افراد هم از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن شغل استفاده می کنند.
پس تعجبی ندارد اگر از این محیط برای بازاریابی استفاده کنیم.
اما مشکل اینجاست که اجتماعی شدن آنطور که به نظر میرسد ساده نیست. در واقع بازاریابی دیجیتال خیلی فراتر از ارسال مطلب در تلگرام و اینستاگرام است.
در این فصل از اصول اولیه موفقیت در شبکه های اجتماعی صحبت خواهیم کرد که شامل روشها و معیارها، نقش کارمندها در این امر و تعریف اصطلاحاتی است که در متن استفاده شده. با دارکوب همراه باشید.

روشهای بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی

در یک چرخه اجتماعی موفق چهار مرحله وجود دارد:
1- گوش دادن
2- اثر گذاشتن
3- شبکه شدن
4- فروش
همه این مراحل برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی ضروری و مهمند. اما همه آنها وابسته به مرحله اول یعنی گوش دادن به جامعه اند.
با گوش دادن به جامعه متوجه می شوید که در سه مرحله بعد چطور باید عمل کنید. با این کار میتوانید یک استراتژی مناسب تهیه کنید که از آن طریق بر جامعه اثر بگذارید، یک شبکه مستحکم ترتیب بدهید و فروش زیادی داشته باشید.
و کلید این کار این است که اطلاعات خود را در پیش روی مخاطب و مشتریها قرار دهید، یعنی جایی که وقتی آنلاین می شوند وقتشان را در آن می گذرانند و این یعنی سایتهای شبکه های اجتماعی.
شاید فکر کنید بازارابی شبکه های اجتماعی وقت گیر است، اما این طور نیست. در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازی نیست با مخاطبان و مشتریانتان وقت بگذرانید بلکه باید با کمترین هزینه ها یک چرخه اجتماعی ایجاد کنید.

1- گوش دادن به جامعه

مانند هر بازاریابی دیگری، کارتان را باید با مخاطب هدف شروع کنید. اگر میخواهید یک استراتژی موفق داشته باشید این مرحله بسیار مهم و ضروری است.
مردم همواره در مورد شما و تجربه ای که از ارتباط با شما داشتند در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند، هر چند شما توجهی نکنید. حتی ممکن است از یکدیگر در مورد شما سوال بپرسند و خدمات یا نوع محصولات شما را برای یکدیگر بگویند.
بعضی نظرها ممکن است مثبت باشند در حدی که بخواهید از نویسنده مطلب تشکر کنید، برخی هم ممکن است خیلی مثبت نباشند یا حتی به شدت منفی باشند. این دسته از نظرات نیاز به توجه فوری شما دارند تا فالوئرها بدانند شما حضور دارید و در دسترس هستید.
این هم به نوعی شبیه خدمات پس از فروش است و به همان صورت می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند یا به چهره اجتماعی شما آسیب وارد کند.
در واقع تلفن اجتماعی شما هر روز زنگ میخورد و اگر جواب ندهید اثر بدی از خود برجای می گذارید. جواب ندادن شما مثل این است که به خدمات پس از فروش مشتریان توجهی نشان ندهید.
اما برعکس وقتی به تماسها جواب میدهید، خوب گوش میکنید و درست پاسخ میدهید میتوانید با فالوئرهای خود ارتباط برقرار کرده و مشکلاتی را که ممکن است از آنها بی خبر باشید پیدا و حل نمایید. به این ترتیب چهره خوبی هم از خود به مشتریان و کاربران نشان خواهید داد.

اهداف گوش دادن به جامعه

چرا باید به صحبت های مردم گوش کنیم؟ وقتی به جامعه گوش میدهید این اهداف را در نظر داشته باشید:

  • میزان پذیرش جامعه را از برند خود بسنجید.
  • موضوعاتی را که نیاز است در مورد آنها صحبت کنید پیدا کنید.
  • نظری بر حوزه کاری خود داشته باشید، اینکه به کدام سو حرکت میکنید و در جامعه چطور درک می شود.
  • در مورد مشتریان تحقیق کنید.
  • در مورد رقبا تحقیق کنید.

اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، باید به این پنج چیز توجه کنید:

  • برندتان: به منشن های اسم شرکتتان، محصولاتتان یا هر نوع اطلاعات شناسایی دیگر توجه کنید.
  • موضوعات مرتبط با کارتان: باید از همه اخبار مربوط به حوزه کاری خود اطلاع داشته باشید. برای این منظور به موضوعاتی که مردم مطرح میکنند، سوالاتشان و مشکلاتشان گوش کنید.
  • رقبایتان: ببینید در مورد رقیبهایتان چه می گویند. آیا صحبت ها مثبت است یا منفی و اینکه رقبایتان در مورد شما چه می گویند.
  • افراد اثرگذار: به موضوعاتی که رهبران فکری و افرادی که در جامعه اثرگذار هستند گوش کنید و محتوایی که آنها تولید میکنند را ببینید. اینها همه سرنخ هایی است که نشان میدهد صنعت و حوزه کاری شما به کدام سمت می رود. مثلا اگر فروشنده محصولات کامپیوتری و دیجیتال هستند یکی از افرادی که باید دنبال کنید میتواند رهبر مایکروسافت باشد.
  • کارمندان شرکت خودتان که با جامعه در ارتباطند: به منشن های رهبران و اثرگذاران شرکت خود توجه کنید. ببینید در مورد ایشان چه می گویند و آیا مثبت است یا منفی.

هدف از همه این کارها همراه کردن آهنگ جامعه به سمت برند، شرکت و مسائل مرتبط با برند شماست، و در یک کلام مدیریت شهرت. جدا از این، با این کارها میتوانید در لحظه به مشتریان خدمات ارائه دهید و نقاط ضعف و کمبودهای محصولات یا محتوای خود را پیدا کنید.

از آنچه شنیده اید استفاده کنید

گوش دادن تنها نصف مسیر است. شما باید در کنار آن به چیزهایی که میشنوید یا می بینید هم پاسخ دهید. و بهترین روش برای این کار این است که از حلقه بازخورد استراتژیک استفاده کنید.
اما حلقه بازخورد چیست؟ این پروسه ای است که شما برای تیم کاریتان درست می کنید و از آن برای آدرس دادن مسائلی که در طول فرایند گوش دادن به جامعه پیش می آیند استفاده می کنید. این حلقه باید بتواند به طور شفاف مسیر دستیابی به افراد یا بخشهای مرتبط با مسئله و افرادی که مسئول رسیدگی و حل آن هستند را روشن کند.

حلقه بازخورد به شنیده ها

در حالت عادی، شما ابتدا یک مدیر برای شبکه های اجتماعی انتخاب می کنید که فعالانه به جامعه گوش دهد.
وقتی این شنونده مسئله یا مشکلی را مشاهده می کند یک تریاژ انجام میدهد – یعنی با حس همدردی که نشان دهد شما پیام کاربر را شنیده اید به وی پاسخ دهد- و سپس مسئله را به تیم مسئول ارجاع دهد. تمام این پروسه باید حداکثر ظرف مدت 12 ساعت بعد از مطرح کردن مسئله طی شود.
بعد از اینکه مسئله به فرد مناسب ارجاع داده شد، این متخصص با هدف حل کامل مسئله به آن پاسخ می دهد.
داشتن یک شنونده برای گوش دادن به صدای کاربران شبکه های اجتماعی بسیار عالیست اما در دنیای واقعی این افراد معمولا دانش تخصصی برای این کار ندارند یا قدرت حل مسائلی که پیش می آیند را ندارند و گاهی اوقات نمی دانند چه کسی باید حل این مشکلات را به عهده بگیرد.
به این ترتیب مسائل نادیده گرفته شده و فراموش می شوند و در نهایت این به ضرر برند شما تمام خواهد شد.
اما با استفاده از حلقه بازخورد این مشکل پیش نمی آید چون در این پروسه یک جدول تعریف می شود که دپارتمان های مناسب حل مسائل مختلف در آن مشخص شده اند. مثلا اینکه در بخش مشتریان چه کسی مسئول رسیدگی به مشکلات خدمات پس از فروش است، در تیم تولید محتوا چه کسی باید به مسائل مرتبط با محتوا رسیدگی کند و یا در بخش محصولات چه کسی به مشکلات محصولات رسیدگی می کند.
بنابراین وقتی مشکلی پیش می آید، فرد شنونده به خوبی می داند مسئله را دقیقا به چه فرد یا تیمی باید ارجاع دهد و تیم شبکه اجتماعی شما می تواند به سرعت به مسائلی که پیش می آیند پاسخ دهند.
ما این فرایند را به سه مرحله اصلی تقسیم می کنیم:

برنامه خدمات پس از فروش سه مرحله ای

1- سریع پاسخ دهید. شبکه های اجتماعی خیلی سریع به جلو حرکت می کنند. بنابراین شما باید تریاژ را حداکثر ظرف مدت 12 ساعت انجام دهید و تا 24 ساعت بعد مسئله باید حل شده باشد.
2- همدردی کنید. در اولین فرصت یک جمله همدردی برای کاربری که مسئله را مطرح کرده بنویسید، مثلا “متأسفم که این مشکل برای شما پیش آمده”، یا “من میدانم این اتفاق چقدر آزار دهنده است”، یا “می فهمم این مسئله چقدر برای شما مهم است”.
3- آن را به یک کانال خصوصی بفرستید. اگه نمی توانید مسئله را در یکی دو جمله حل کنید، از کانالهای عمومی خارج شوید و از طریق پیامهای خصوصی، ایمیل یا تماس تلفنی به طور جزئی و دقیق با کاربر صحبت کنید. به این ترتیب دیگران هم حضور ندارند که هر یک یکی دو جمله دیگر به بحث اضافه کنند و آن را پیچیده تر سازند.
با این کار شما به جامعه نشان میدهید که صدایشان را می شنوید، همدردی می کنید و با سوق دادن ادامه بحث به کانال خصوصی تعهد خود را به حل واقعی مسئله نشان میدهید.

معیارها

برای سنجیدن میزان موفقیت این مرحله (گوش دادن) باید از این معیارها استفاده کنید:

  • رتبه شهرت یا سطح احساسی AKA، یعنی اینکه وقتی مردم با شما صحبت می کنند راضی اند یا ناراضی. لحن صحبتشان مثبت است یا منفی.
  • رتبه نگهداری، یعنی آیا دارید مشتریها را حفظ میکنید؟ اگر نه چرا؟
  • رتبه استرداد، اینکه آیا می توانید بدون اینکه مجبور به بازپرداخت مبلغ و پس گرفتن کالا شوید مسائل را حل کنید؟
  • تشخیص کمبودهای محصولات. مردم چه پیشنهاداتی در مورد ویژگی ها و امکانات محصولات جدید می دهند؟
  • تشخیص کمبودهای محتوا. چه محتوایی باید تولید کنید که پاسخ گوی سوالات مردم باشد و قبل از اینکه مسئله ای مطرح شود، جوابش در آن محتوا داده شده باشد.

2- اثرگذاری بر جامعه

در این مرحله هدف رهبری و هدایت نظرات، گرایشات و رفتار فالوئرهاست. تا زمانی که به صدای فالوئرهایتان گوش می دهید انجام این کار نسبتا آسان است چون موضوعات داغ را می شناسید و در جریان بحث هایی که شده هستید و طبعا قدم بعدی این است که مقتدرانه به آنها واکنش نشان دهید.
از کجا بدانید به قدر کافی نفوذ دارید و نفوذتان در حال گسترش است؟

  • هر چه مردم بیشتر پست های شما را به اشتراک بگذارند و یا به پست هایتان پاسخ دهند.
  • هر چه ترافیکتان افزایش یابد و مردم روی لینکها کلیک کنند.
  • سهم بیشتری از ذهن مردم را به خود مشغول کنید و مردم سوالات، افکار و نظراتشان را با شما در میان بگذارند و فعالانه با شما تعامل کنند.
  • تبدیل به یک برند و شرکت شناخته شده شوید.

به خاطر داشته باشید که موفقیت این مرحله به گوش دادن که در مرحله قبل بود بستگی دارد. شما باید گوش دادن را در همه مراحل داشته باشید و قطع نشود.

اهداف اثرگذاری و نفوذ در جامعه

در این مرحله از چرخه اجتماعی باید سعی کنید:

  • مردم را هر چه بیشتر با برند و محتوای خود درگیر کنید.
  • بحث هایی حول موضوعات مرتبط با شرکت خود شروع کنید.
  • ترافیک سایتتان را تقویت کنید.
  • مردم را از محصولات و پیشنهادهای خود آگاه کنید.
  • آنها را دوباره مورد هدفگیری قرار دهید.

مورد آخر از تاکتیک های پیشرفته ای است که میتواند به طور چشمگیری سود شما را تقویت کند.

معیارها

از کجا متوجه می شوید به خوبی در حال نفوذ در جامعه هستید؟

  • نرخ فعالیت در سایت: چقدر در شبکه های اجتماعی پست هایتان را به اشتراک می گذارند و یا زیر پست هایتان نظر می گذارند؟
  • ترافیک هر کانال: آیا ترافیک کانالهای شبکه های اجتماعیتان در طول زمان افزایش پیدا میکند؟
  • میزان آگاهی مردم از پیشنهادها: آیا مردم پیشنهادهایی که در شبکه های اجتماعی گذاشته اید را می بینند و به آنها واکنش می دهند؟
  • رشد لیست بازهدفگذاری: از طریق بازهدفگذاری (دوباره هدف گرفتن) میتوانید پیشنهادهایتان را به سمع افرادی برسانید که احتمال تبدیل شدنشان به مشتری و خرید کردنشان بیشتر است و با دانلود مطالب و عضویت در وب سایت به پیشنهادهایتان واکنش نشان میدهند.

3- شبکه شدن اجتماعی

در این مرحله از چرخه اجتماعی با سایر اثرگذاران و افراد با نفوذ مرتبط شده اید و شروع به رشد کرده اید.
شبکه شدن برای همه شرکتها امری مهم است، چه در ابتدای کار باشند و چه در حال توسعه بازارهای جدید باشند.
حتی میتوان شبکه شدن اجتماعی را بعنوان یک ارتباط زنده در نظر گرفت، تنها تفاوت در این است که ارتباط شما به جای اینکه رو در رو باشد به صورت آنلاین است. این ارتباط، هم با مشتریان و هم با شرکا، میتواند عمیق و ادامه دار شود.

فرایند شبکه شدن اجتماعی

هرگاه شما مقاله ای در وبلاگ خود منتشر می کنید، محتوای جدیدی تولید میکنید یا پیشنهاد جدیدی ارائه می دهید با طراحی یک پست در کانالهای شبکه های اجتماعیتان آن را به اطلاع مخاطبان می رسانید.
شما ممکن است محتوای مفیدی از همکاران یا رقبایتان با مخاطبان به اشتراک بگذارید. بله چرا که نه، اگر موضوع مطلبی مرتبط با برند و فالوئرهای شما باشد ارزشش را دارد که حتی مطلبی را از رقبا شیر کنید. علاوه بر اینها میتوانید به صورت پرسش و پاسخ با مردم وارد مکالمه شوید.
با انجام همین کارها میتوان گفت فرایند شبکه شدن اجتماعی روی غلتک افتاده.
با انجام همین کارها نه تنها فالوئرها را از خود راضی می کنید، بلکه آنها را در کانال خود نگه میدارید. با اشتراک گذاری محتوای مفید از سایر برندها هم یک ارتباط خوب و محکم با آنها ایجاد خواهید کرد.
مثلا اگر یک شرکت دائما مطالبی از وبلاگ شرکت دارکوب در وبلاگ خود با ذکر منبع منتشر کند، این کار منجر به ایجاد یک شبکه قوی بین دو شرکت و فالوئرهای آنها خواهد شد. حتی بعضی از این روابط میتوانند منجر به شراکت شوند.

اهداف شبکه شدن اجتماعی

طی این مرحله از چرخه موفقیت اجتماعی موارد زیر را هدف بگیرید:

  • اشتراک گذاشتن محتوایی که کمبودهای محتوای قبلی را پوشش دهد. این محتوا میتواند از نظر موضوعی به محتوای قبل مرتبط باشد یا در مورد مهارتهای مخاطب مورد هدف در سطوح متفاوت صحبت کند.
  • ایجاد یک تعامل خوب با برندهای مشابه خود.
  • تبدیل این تعامل خوب به یک شراکت سودآور در طول زمان.

معیارها

برای اینکه میزان استحکام شبکه اجتماعی که ایجاد کرده اید را بسنجید از معیارهای زیر کمک بگیرید:

  • تعداد لینکهای داخلی: یک شبکه مستحکم باید موجب ایجاد بک لینکهای بیشتر به سوی محتوایتان شود.
  • تعداد منشن ها: میزان ارتباط و ارزش منشن ها و اینکه چه کسانی شما را منشن کرده اند.
  • تعداد شراکتهای ایجاد شده: آیا از این شبکه هایی که ایجاد کرده اید شراکتی حاصل شده؟ برندهایی که با آنها شریک شده اید چقدر به کار شما نزدیک و مرتبط اند و ارزش این شراکتها چقدر است؟

4- فروش

یک فروش خوب در شبکه های اجتماعی در واقع ترکیبی است از قیف های تبدیل کاربر به مشتری که در فصول گذشته در مورد آن صحبت کردیم.
برای اینکه مردم را در قیف تبدیل به مشتری به جلو برانید از کانالهای مختلفی استفاده کنید؛ از وبلاگ نویسی تا بازهدفگیری و تبلیغات کلیکی.
برای مثال یک محتوای وبلاگ تولید میکنید که در آن پست یک دسته از مخاطب خود را هدف قرار داده اید، و یک پیشنهاد مناسب آن دسته هم در پست مورد نظر قرار دارد (این قسمتها به طور مفصل در فصل سوم توضیح داده شده اند). سپس این پست یا محتوا را در شبکه های اجتماعی تبلیغ میکنید (یعنی مراحل دوم و سوم این چرخه).
تبلیغات شما ترافیک را به سمت محتوا هدایت خواهد کرد و آنها پیشنهاد شما را در آنجا می بینند. اگر به پیشنهاد شما واکنش نشان دهند یعنی شما فروش کرده اید و یک محصول با قیمت پایین به مخاطب تازه وارد خود فروخته اید فقط به این منظور که بتوانید وی را به سرعت به یک مشتری تبدیل کنید، به این امید که فروش های بعدی شما محصولات گران تری باشند).
اما اگر بازدیدکننده به پیشنهاد شما واکنش نشان نداد چه؟
در این صورت باید تبلیغ را بازهدفگیری کنید – یعنی بعد از اینکه این بازدیدکننده ها سایت شما را ترک کردند چند بار دیگر با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را به پیشنهاد خود هدایت کنید.
البته باید برای مشتریهایی که از شما خرید کرده اند هم دوباره تبلیغاتی بفرستید و این بار محصولات دیگر و گران تری را به آنها بفروشید، یا حتی میتوانید وسایل مرتبط با خرید قبلیشان را به آنها بفروشید، مثلا اگر از شما پیانو خریده باشند میتوانید با پیشنهاد ابزاری مرتبط با آن دوباره آنها را هدفگیری کنید.
نکته اینجاست که پیشنهادهایتان را در هم برای افراد نفرستید، بلکه یک مسیر خرید منطقی را طی کنید که ارزش هر مشتری برای شما در طول زمان تقویت شود و خریدهای بیشتر و گران تری انجام دهد.

اهداف فروش

در این مرحله اهدافتان باید موارد زیر باشد:

  • کاربرهایی دائمی جذب کنید و لیست ایمیل خود را گسترش دهید.
  • مشتریهای جدید جذب کنید و به مشتریهای قبلی محصولات گران تر و یا مرتبط با خرید قبلیشان بفروشید.
  • تعداد دفعات خرید خریداران را افزایش دهید و مشتریهایی که فقط یک بار از شما خرید کرده اند را به طرفداران پر و پا قرص خود تبدیل کنید.

معیارها

برای اینکه میزان موفقیت خود را در فروش بسنجید به این معیارها توجه کنید:

  • تعداد کاربرهای دائمی: در طول زمان باید فهرست ایمیل شما طولانی تر شود.
  • نرخ تبدیل به مشتری هر پیشنهاد: آیا پیشنهادهایتان منجر به تبدیل شدن کاربران به خریدار می شوند؟ اگر نمی شوند ممکن است پیشنهادتان با مخاطب ارتباط ندارد یا به قدر کافی به خواسته های مخاطب مورد هدف نزدیک نیست.
  • تناوب خرید: باید کاری کنید که مشتریها بارها و بارها از شما خرید کنند.

چه کسانی در شرکت باید مسئولیت بازاریابی شبکه های اجتماعی را به عهده داشته باشند؟

حالا که با اصول اولیه بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدید، باید بدانید در شرکت شما چه کسانی مسئول موفقیت و مدیریت این بخش هستند.
اما باید بگویم در واقع یک پاسخ قطعی و دقیق برای این سوال وجود ندارد. این بستگی به سازمان و اهداف شما دارد. اما اغلب یکی از این سه بخش مناسب این کارند:

بخش بازاریابی

بازارایابی و شبکه های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند به طوری که نمی شود مرز مشخصی بین آنها قائل شد. از طرفی اکثر بازاریابها برای کار در شبکه های اجتماعی داوطلبند چون از این طریق بهتر می توانند کارشان را انجام دهند؛ در شبکه های اجتماعی میتوانند مشتری را بهتر بشناسند، از گرایشات مردم، مد و بحث هایی که میتوانند بر آینده شغلیشان اثر داشته باشند آگاه شوند و شرایط کاریشان را بهبود ببخشند.
بنابراین از آنجا که این دسته افراد هم اکنون نیز برای شرکت در شبکه های اجتماعی آمادگی لازم را دارند میتوانند برای مدیریت و هدایت فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی مناسب باشند.

بخش فروش

این بخش هم همانند بازاریاب ها برای موفقیت در کارشان باید با مردم در ارتباط باشند و مشتری را بهتر بشناسند. بخش فروش و فروشنده ها اغلب از طریق شبکه های اجتماعی مشتریها را به خرید ترغیب می کنند و نقاط مناسب برای بحث را شناسایی کرده و از طریق همین شبکه ها متوجه می شوند مردم بر اساس چه معیارهایی محصولاتشان را ارزیابی می کنند.
بنابراین می توانید یک نفر از بخش فروش را بعنوان مسئول مدیریت و هدایت شبکه های اجتماعی خود برگزینید.

بخش روابط عمومی

این هم گزینه دیگری است که برای قبول مسئولیت شبکه های اجتماعی شرکت مناسب است. روابط عمومی یعنی ساختن یک دید مثبت در ذهن مردم نسبت به برند. این کار به خودی خود یک کار مشتری محور است و در نتیجه میتواند به شبکه های اجتماعی و مردم مرتبط باشد.

مدیریت روابط اجتماعی

آخرین منبعی که میتواند مدیریت شبکه های اجتماعی شما را عهده دار شود مدیر روابط اجتماعی شرکت است.
هدف از بخش شبکه های اجتماعی هر شرکت، حضور داشتن در این محیط و تعامل با طرفداران و فالوئرهاست. این دقیقا همان تعریف مدیر روابط اجتماعی است.
این افراد میتوانند روابط فرد به فرد با مشتریها ایجاد کرده و علاوه بر حفظ این رابطه، آنها را به خرید ترغیب کنند.  بنابراین به عنوان مدیر روابط اجتماعی براحتی میتوانند مسئولیت هدایت شبکه های اجتماعی شرکت را قبول کنند.

تعریف اصطلاحات مرتبط با چرخه اجتماعی

اگر با اصطلاحات بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا باشید بهتر میتوانید کارهای بازاریابی را انجام دهید و موفقیت تلاشهایتان را تضمین کنید.

پیشنهاد “ارزش اولی”

بازاریابی شبکه های اجتماعی خود یکی از کانالهای بازاریابی است، یعنی شما محیطی ایجاد میکنید که در آن میتوانند پیشنهادهای خود را به مردم عرضه کنید. پیشنهادهایی که برای شبکه های اجتماعی مناسبند از این قبیل اند:
محتوای مفید: از شبکه های اجتماعی خود به محتوای سایت که حاوی پیشنهادهایتان است لینک دهید.
جذب کاربر دائمی یا پیشنهادهایی به این منظور: این پیشنهادها صرفا برای جذب ترافیک سرد به قیف تبدیل طراحی شده اند.
پیشنهادهای ویژه و تخفیف های طلایی: از این پیشنهادها برای فروش کالاهای گران قیمت خود به مشتریهای قبلی و جدید استفاده کنید.

حلقه بازخورد

شما باید سیستمی داشته باشید که شکایت ها، تشکرها و سایر نظرات مردم در آن “شنیده” شود. یعنی مرحله اول که گوش دادن است باید بدرستی صورت بگیرد و بعد از شنیدن مردم آنها را به فرد مناسب برای پاسخگویی ارجاع دهید.
از این برنامه برای خدمات روابط اجتماعی مشتریان استفاده کنید:
1- آگاهی یافتن از نگرانی های مردم
2- ارسال مسئله به فرد مناسب در شرکت
3- خارج کردن مسئله های زمان بر از شبکه های عمومی و حل آن

تقویت شبکه های اجتماعی

اکثر موفقیت شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی به تناوب تماس هایتان با افراد بستگی دارد. اگر در چند شبکه اجتماعی فعالیت دارید و مردم از طریق چند کانال میتوانند با شما در ارتباط باشند یعنی تقویت شبکه های اجتماعی را بدرستی انجام داده اید.

نقشه موضوعی شبکه های اجتماعی

دو نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی متمرکز و مرتبط بودن است. وقتی یک نقشه موضوعی داشته باشید میتوانید مراقب باشید که برندتان حول یک موضوع واحد متمرکز باشد و همه موضوعات به یکدیگر و به برندتان ارتباط داشته باشند. با محدود کردن موضوعاتی که در مورد آنها پست میگذارید میتوانید میزان فعالیت کاربرها را افزایش دهید.
به این ترتیب عمل کنید:
برند، محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید و پیام اصلی شرکت را در نظر بگیرید. سپس ببینید چه موضوعاتی در برند شما در ارتباط با این موارد اهمیت بیشتری برای بحث در شبکه های اجتماعی دارند.
مثلا برای یک شرکت بیمه سلامتی، موضوع اصلی بیمه است، اما همین هم میتواند شامل سلامت و مدیریت مالی شود.

دسترسی طولانی مدت شبکه ها

این پروسه با هدف منشن گرفتن از فعالان حوزه نت (وبلاگ نویسان، تولیدکنندگان پادکست و غیره) صورت میگیرد.
حتما متوجه شده اید که وقتی یکی از فعالان بزرگ شبکه های اجتماعی شما را منشن می کند ترافیکتان افزایش میابد، اما خیلی زود هم دوباره به حالت عادی برمیگردد. اما از سوی دیگر کانالهای کوچکتر مخاطب هدف بیشتری دارند که برای هدف شما مناسبترشان میکند – در ضمن مخاطبانشان هم واقعا به آنها گوش میدهند.
در نتیجه حتی اگر بتوانید منشن های کمتری از این فعالان کوچکتر بگیرید برایتان افزایش ترافیک با کیفیت تری به همراه خواهد داشت که احتمال تبدیل به مشتری شدن این ترافیک به مراتب بیشتر هم هست. شاید حتی ترافیکتان رشد چشمگیری نداشته باشد اما سودتان قطعا افزایش خواهد یافت.
برای اینکه بتوانید در این امر موفق شوید، باید ببینید چه کسانی در حوزه کاری شما بیشتر روی مخاطبان اثر دارند و چه کسانی به آنها گوش میدهند. حتی اگر این افراد از رقبای شما هستند با آنها وارد رابطه شوید.

معیارهای موفقیت در شبکه های اجتماعی

در همین مقاله با شما در مورد معیارهایی که میتوانند منجر به موفقیت هر یک از چهار مرحله چرخه اجتماعی شوند صحبت کردیم، اما یکسری معیارهای کلی وجود دارند که میتوانند نشان دهنده موفقیت شما در شبکه های اجتماعی باشند. این معیارها عبارتند از:

میزان پذیرش

هر بار که در شبکه های اجتماعی منشن می شوید یا به اشتراک گذاشته می شوید یعنی به نحوی مورد پذیرش قرار گرفته اید.
تعداد کل شیرها (در همه شبکه های اجتماعی که در آنها صفحه یا کانال دارید و فعال هستید) و تعداد نظراتی که کاربران به هر محتوا داده اند را جمع کنید تا این معیار بدست آید.

ترافیک هر کانال

باید بدانید ترافیک شما از کجا می آیند. به این منظور با استفاده از ابزارهایی که وجود دارند ترافیک هر کانال را محاسبه کنید (بعضی شبکه های اجتماعی خودشان ترافیک شما را نشان میدهند).
اگر شاهد مشارکت زیاد مخاطب بودید نشان دهنده این است که موضوع شما در علایق یا نیازهای مخاطب میگنجیده و در حالت برعکس یعنی این موضوع زیاد برای مخاطبتان مناسبت ندارد.
علاوه بر آن باید بدانید چه کسانی پست های شما را لایک میکنند و پست هایتان هر چند وقت یکبار به اشتراک گذاشته می شوند. با استفاده از این اطلاعات متوجه می شوید چه پست هایی بیشتر شما را به اهدافتان نزدیک میکنند و در چه زمینه هایی باید بیشتر کار کنید.

نرخ تبدیل از شبکه های اجتماعی

بعد از اینکه ترافیکی که از شبکه های اجتماعیتان به وب سایت می آیند را شناختید، قدم بعدی محاسبه میزان فروشی است که از این ترافیک داشته اید.
باید بدانید چند درصد از مخاطبین وب سایت شما از شبکه های اجتماعی وارد شده اند. برای این منظور از فرمول زیر استفاده کنید:
(ترافیکی که از شبکه های اجتماعی وارد شده اند) تقسیم بر (کل ترافیک)
هدف شما افزایش این میزان باشد. هر چه نرخ تبدیل بیشتر شود یعنی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما بهتر و موفقیت آمیزتر بوده است.

سخن آخر

ما در جهانی زندگی میکنیم که نت و اجتماعی شدن بخش مهمی از آن شده و در نتیجه شبکه های اجتماعی نقش بزرگی در آن ایفا میکنند. مشتریان شما قطعا در این محیط حضور دارند، تجربیات و نظراتشان را در ارتباط با شما، برندتان و شرکتتان در این محیط با دیگران به اشتراک میگذارند. آیا به آنها گوش میدهید؟
آنچه در این فصل خدمت شما ارائه شد به شما در ساخت یک برنامه استراتژیک برای شبکه های اجتماعی کمک خواهد کرد تا علاوه بر اینکه با مخاطب ارتباط برقرار می کنید، از آن طریق در جریان بحث های آنلاین قرار بگیرید و بتوانید مشتریان را هدایت کرده و محصولاتتان را به ایشان بفروشید.
اما غیر از شبکه های اجتماعی شما راه دیگری هم برای ارتباط با مشتریان پیش رو دارید و آن ایمیل است. بازاریابی ایمیلی هم بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که نباید از آن غافل بود.
شما میتوانید با استفاده از ایمیل مخاطب را به خرید تشویق و ترغیب کنید.

برای مطالعه مطالب قبلی این مجموعه از لینکهای زیر استفاده کنید:

فصل اول: الگوی استراتژی بازاریابی دیجیتال

فصل دوم: استراتژی بازاریابی محتوا

فصل سوم: چطور یک برنامه برای تبلیغات دیجیتال تهیه کنیم

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته