موتور جستجو یا search engine به برنامه ای گفته میشه که کلمات کلیدی رو در بانک های اطلاعاتی وب جهانی جستجو می کنه و در اختیار کاربرانی که در جستجوی کلمه مورد نظرشون هستن قرار میده مثل سایت های Google ، Yahoo ، MSN و …هر زمان که شما در موتور های جستجو یک کلمه یا سوال و عبارتی رو جستجو کنید فهرستی از وب سایت های مرتبط با موضوع شما نمایش داده می شه. بیشتر این موتور های جستجوگر مثل Directory ها اطلاعات طبقه بندی شده دارن . موتور جستجو با دقت وب سایت ها رو زیر نظر می گیره و با خوندن متن های اصلی یک ایده درباره موضوع اصلی سایت به دست میاره و اونها رو در یک دیتابیس بزرگ فهرست بندی می کنه. سال 1990 اولين موتورهاي جستجو شروع به کار کردن ، آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه ميکردن، رتبه سایت ها بر اساس حروف الفبا انجام ميشد مثلا صفحه AAA در بالاي اين ليست وجود داشت. بعد از رشد دنیای وب در جهان ، کم کم این موتورهای جستجو دارای الگوریتم های پیچیده تری شدن.
لیست مطالب
سئو که از کلمه انگلیسی SEO گرفته شده است که این کلمه مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. به فرآیند بالا آوردن وب سایت در نتایج موتورهای جستجو از بابت کلمات کلیدی خاصی گفته می شود. از بین موتورهای جستجو مهمترین موتور جستجویی که هم اکنون توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد گوگل می باشد و بنابراین تمرکز اکثر سئوکاران بر روی این موتور جستجو می باشد. سئو هم اکنون یکی از پر بازده ترین روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد که یکی از دلایل اصلی موفقیت برندهای معروفی چون دیجی کالا و آمازون انجام سئو سایت می باشد. فعالیت های بسیار زیادی لازم است انجام گردد تا وب سایت در رتبه های اول گوگل باشد. خدمات سئو شامل موارد زیر می باشد:
البته سه مورد گفته شده جزو فعالیت های اصلی سئو وب سایت می باشند و برای بهبود سئو سایت موارد بسیار زیادی انجام می گردد. در اجرای سئو، سئوکار موارد بسیاری نظیر سئو داخلی (سئو داخل سایت)، سئو خارجی (سئو خارج سایت) و سئو تکنیکال را مدیریت می نماید تا به نتایج لازم برسد. البته ممکن است هر کارشناس سئو روش های انجام متفاوتی را برای رتبه اول گوگل بودن در پیش بگیرد. در فرآیند سئو ممکن است موارد دیگری نظیر خرید بک لینک و خرید رپورتاژ نیز انجام گردد که لازم است متخصص سئو این موارد را با دقت بسیار بالا انجام دهد، چون ممکن است بی تاثیر باشد و یا حتی تاثیر منفی بر روی رتبه سایت در موتور جستجو داشته باشد. دقت نمایید بررسی سئو سایت حتما لازم است زیر نظر افراد با تجربه انجام گردد. سئو نکات بسیار زیادی دارد که در نظر گرفتن همه آن ها نیاز به تجربه و تخصص فراوان دارد. معمولا یک شرکت سئو برای ایجاد بک لینک اپراتور سئو را در نظر میگیرد و مدیر سئو مسئولیت برنامه ریزی و بررسی وضعیت سایت را بر عهده خواهد گرفت. البته خدمات seo شرکت دارکوب به این صورت انجام می گردد و ممکن است سایر شرکت ها به گونه ای دیگر عمل نمایند.
موتورهای جستجوگر پیمایشی هستن و مثل گوگل اول وب ها رو پیمایش می کنن ، یکسری اطلاعات ذخیره می کنن و از بین این اطلاعات ذخیره شده ؛ کاربران موضوعی که می خوان رو پیدا می کنن.
موتور های جستجو ، دستگاه های پاسخگویین. وقتی افراد به جستجوی آنلاین می پردازن این موتور ها بین میلیون ها سند جستجو می کنن و دو کار انجام می دن : یکی اینکه نتیجه جستجوی کاربر رو در اختیارش قرار می دن ، دیگه اینکه با توجه به اون جستجو به وب سایت هایی که اطلاعات رو از اونها جمع کرده رتبه می ده.
این نوع از موتورهای جستجو از یک برنامه نرم افزار اتومات برای پیمایش و دسته بندی صفحه های وب استفاده می کنن. به برنامه هایی که توسط این موتور ها استفاده می شن به اصطلاح “عنکبوت” ، “ربات” و “بات” میگن. ربات بعد از اینکه یک صفحه وب رو دانلود می کنه به آنالیز اطلاعات میپردازه و در آخر این صفحه به پایگاه داده های موتور جستجو اضافه می شه. زمانی که یک کاربر درباره موضوعی جستجو می کنه موتور جستجو با توجه به کلمه کلیدی، پایگاه داده هاش رو چک می کنه و لیستی رو ارائه می کنه که این لیست از وب سایت های مربوط به موضوع مورد نظر و با توجه به نزدیک تر بودن به کلید واژه اصلی تشکیل شده.
موتورهای جستجوگر خزنده یا پیمایشی در واقع در اینترنت ، تمامی وب سایت های جدید و به روز رسانی شده رو جستجو می کنه و پایگاه داده هاش رو جدید می کنه .
مثال : Google.com
Ask.com
یک “فهرست” از ویرایشگرهای انسانی استفاده می کنه که می تونن تصمیم بگیرن که کدام سایت به آن وابسته باشه ، آنها وب سایت ها را در دسته های خاص در پایگاه داده “Directory” قرار می دن. ویراستاران انسانی به طور جامع بر اساس اطلاعاتی که پیدا می کنن و با استفاده از یک مجموعه قوانین از پیش تعریف شده وب سایت را بررسی و رتبه بندی می کنن.
مثال : Yahoo.com
Dmoz.org
موتورهای جستجو ترکیبی ، از ترکیب نتایج هر دو نوع ذکر شده موتورهای جستجو به دست میاد. موتورهای جستجو این روزها بیشتر و بیشتر به مدل مبتنی بر ترکیبی حرکت می کنن.
مثال : Yahoo.com
Google.com
ابر جستجوگر ها نتایج را از همه موتورهای جستجو دیگه به دست میارن و آنها را به یک لیست بزرگ تبدیل می کنن.
مثال : Metacrawler.com
Dogpile.com
این نوع از موتورهای جستجوگر برای تهیه خواسته های ناهنجار توسعه یافته ان.
مثال : bizrate.com
news.com
هر موتور جستجو با توجه به الگوریتمی که داره به صفحات سایت ها امتیاز می ده ، هر چقدر این امتیازها بیشتر باشه در هنگام نمایش نتایج جستجوی کاربر ؛ سایت بالاتر از سایت های رقیبش قرار می گیره. اولین چیزی که این روزها برای این رتبه بندی خیلی مطرحه PageRank سایت گوگل به این دلیل که این سایت در جهان اولین رتبه رو داره.
گوگل امتیازی بین 0 تا 10 به سایت ها می ده و تقریباً هر ماه یک یا دو بار این رتبه بندی توسط گوگل بازبینی می شه و تغییر می کنه. سایت هایی که دارای رتبه 10 هستن از محبوبیت و مقدار لینک بالایی برخوردار ن و سایت هایی که نمره ی 3-7 را کسب می کنن سایت های متوسطی هستن اما سایت هایی که تازه شروع به کار کرده ان و هنوز محبوبیتی ندارن رتبه ای بهتر از 0 نمی توانند کسب کنن. حالا این رتبه بندی برای سایت ما چه مزیتی داره؟ وب سایت هایی که رتبه بندی بالاتری دارن درصد بیشتری از کلیک ها و بازدید کننده ها رو به خودشون جذب می کنن و این به وضعیت اقتصادی تجارت ما کمک می کنه. رتبه بندی موتورهای جستجو تحت تاثیر بسیاری از عوامل از جمله سن سایت، کیفیت نمونه کارها، پیوند سایت، ربط صفحه، سیگنال های اجتماعی و سطح رقابت در میان سایت های دیگه ست.
گوگل با استفاده از 200 عامل در تعیین رتبه بندی موتور جستجوی سایت، اعتراف می کنه که بسیاری از آنها نمی توانند توسط مالک وب سایت کنترل بشن. موتورهای جستجو همچنین بر روی ایجاد یک تجربه جستجوی شخصی تر برای کاربران تمرکز کرده و سابقه جستجو فرد را به حساب میارن یعنی در حالی که یک وب سایت ممکن است برای عبارت خاصی برای یک بازدیدکننده رتبه 3 باشد، ممکن است فقط 8 رتبه دیگر را رتبه بندی کند. پس اینکه نتایج جستجوی تمام کاربرها یکی باشه حتی با اینکه یک کلمه کلیدی مشخص باشه تضمین نمی شه. موتورهای جستجو صفحات سایت رو رتبه بندی می کنن نه کل یک سایت رو ، به این معنی که صفحه اصلی ممکنه رتبه 1 برای کلمات کلیدی خاصی داشته باشد، در حالی که یک صفحه داخلی عمیق ممکن است در صفحه سوم ذکر بشه.
10 موتور جستجوگر برتر :
1) Google.com
2) Bing.com
3) Yahoo.com
4) Ask.com
5) Aol.com
6) Wow.com
7) Webcrawler.com
8) Mywebsearch.com
9) Infospace.com
10) Info.com
کلمه سئو که این روزا زیاد می شنویم به اختصار از کلمه Search engine optimization و به معنی بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده ؛ در بازار رقابتی امروز ، این موتورهای جستجو مهم تر از همیشه ست. SEO به طور خلاصه، مجموعه ای از قوانینه که میتونه توسط صاحبان وب سایت (یا وبلاگ) برای بهینه سازی و رتبه بندی وب سایت خود در موتورهای جستجو به کار بره. علاوه بر این، یک راه عالی برای افزایش کیفیت وب سایت های شماست که آنها را دوستانه، سریع تر و آسان تر می کنه.
سئو همچنین می تونه به عنوان یک چارچوب در نظر گرفته بشه چون کل فرایند دارای تعدادی از قوانین یا دستورالعمل ها، مراحل و مجموعه ای از کنترل هاست.
برای سادگی به دو مرحله اصلی تقسیم می شه :
قوانینی که در سایت شما اعمال می شود تا موتور جستجوگر دوستانه ایجاد کند که 15 قانون وجود داره :
یکی از جنبه های بسیار مهم در سئو سایت ؛ عنوان صفحه هاست. پژوهش ها در چند ماه گذشته نشان داد که عناوین صفحه برای Google SEO از همیشه مهمتره که باید از چند تا ویژگی بهره ببره :
توصیف صفحات هم خیلی مهمه و خلاصه ای از کل موضوعیت صفحه به کاربران، گوگل و سایر موتورهای جستجو می دهد اما به این معنی نیست که هر چی به عنوان توضیحات نوشتین در قطعه گوگل که مربوط به سایت شماست نمایش داده بشه. یکسری دستورالعمل برای نوشتن شرح خوب براتون آماده کردم که بهتون کمک می کنه :
ساختار لینک دائمی یک اصطلاحه که برای توصیف قالب URLS ها برای صفحه ها و یا پست های منفرد یک وب سایت استفاده میشه که در نوار آدرس مرورگر و در نتایج جستجو (زیر عنوان صفحه) نشان داده میشه.
دستورالعمل های SEO برای URLS :
نمونه هایی از ساختار URL خوب :
http://www.darkoob.co.ir/ضرورت-راه-اندازی-وب-سایت/
http://www.joomir.com/بهینه-سازی-هاست-لینوکس/
معنی Breadcrumb به انگلیسی میشه خرده نان اما به زبان اینترنتی یعنی راهنمای کاربر برای این که نشون بده الان این صفحه که داره می بینه تو کدوم مسیر قرار گرفته ، اطمینان حاصل کنید که در تمام صفحات داخلی سایتتون این ویژگی رو دارید. اگر از WordPress استفاده می کنید، پلاگین های رایگان زیادی برای ایجاد یک راهنمای کاربر وجود داره.
وقتی میگیم لینک های داخلی به معنای پیوندهای موجود در صفحه ست که به صفحه های درون وبسایت اشاره می کنه نه پیوندهای خارجی. پیوند داخلی عامل بسیار مهمی برای وب سایت های SEO است اما هنوز بسیاری از صاحبان سایت ها از آن به درستی استفاده نمی کنن. قوانین پیگیری برای لینک های داخلی ساده هستند :
این کار آسان نیست به خصوص اگر شما تعداد زیادی پست و مطلب دارید، اما این یک ابزار بسیار ارزشمند برای SEO در سایته.
بدون اینکه یک سری قالب بندی اولیه روی مطالبتون انجام بدید متنی رو روی وب سایت قرار ندین، این برای تجربه کاربر خوب نیست و بر علیه تلاش های SEO شما کار می کنه. دستورالعمل های عمومی برای قالب بندی پست یا صفحه در وب سایت شما:
همیشه برای قالب بندی متن هاتون تجربه ی کاربر رو در نظر بگیرید ، مثلا کاربر می تونه بخش های اصلی مطالب رو فقط با نگاه کردن به صفحه تشخیص بده؟ یا اینکه متن در همه دستگاه ها مثل لب تاپ ، گوشی های هوشمند ، تبلت یا آیپد راحت خونده می شه؟
SEO درباره بهبود تجربه کاربره و یک صفحه 404 مناسب به این هدف کمک می کنه. زمانی که یک کاربر دنبال یک صفحه در وب سایت شما می گرده که وجود نداره یا یک لینک رو اشتباه تایپ می کنه و یا وقتی که یک لینک اشتباه رو باز می کنه این صفحه دیده می شه. این برای کاربر مفید نیست و تجربه کاربر را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می ده.
یک صفحه 404 پیکر بندی شده باید:
تصاویر به سئو سایت کمک می کنه اما باید مواظب باشیم که بار منفی مثل مشکل سرعت بارگذاری صفحه ها یا پاسخ آهسته برامون نداشته باشه. اگر تصمیم به استفاده از تصاویر دارید، نکات زیر رو تو ذهنتون داشته باشید :
گوگل بارها گفته که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی ست اما هنوز بسیاری از وبسایت ها برای این موضوع بهینه سازی نمی کنند. هدف گوگل یا باقی موتورهای جستجو اینه که جستجوگر دقیق ترین نتایج را در سریع ترین زمان برای کاربران فراهم کنه ، مسلماً در سال های آینده سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی اهمیت بیشتری می گیره. وب سایت های سریع باعث بهبود تجربه کاربر و تشویق بازدید کننده به برگشت دوباره به سایت است. به علاوه وب سایتی که کمتر از 4 ثانیه بارگذاری می شه احتمالات زیر رو بیشتر می کنه :
وقتی درباره سئو صحبت می کنیم نمیشه که از اهمیت لینک ساختن چشم پوشی کنیم ، دلیلش هم اینه که عوامل سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) نقش مهمی رو در الگوریتم رتبه بندی گوگل بازی می کنن. می دونم که این مبحث برای مبتدیان سئو مشکله پس بیاید از اول شروع کنیم :
هنگامی که لری پینگ و سرگئی برین (بنیانگذاران گوگل) الگوریتم رتبه بندی اولیه Google را ایجاد کردند، به دنبال راهی برای مقایسه وب سایت ها بودن تا بهترین نتایج در صفحات نتایج موتورهای جستجو نشان داده بشه. علاوه بر توجه به عوامل سئو در سایت (On-Page SEO) ، آنها تصمیم گرفتند که وب سایتهایی که لینکهای ورودی از سایر وب سایتها دارن، احتمالا مهم تر و محبوب تر از دیگران هستن، پس سزاوار رتبه بهتری ان. به عبارت دیگه، لینک های ورودی به عنوان «رای اعتماد» محسوب میشه و این تاثیر مثبتی بر موقعیت و رتبه بندی وب سایت داشت. هرچقدر لینک ورودی بیشتری به وب سایت اشاره کنه ، رتبه بهتری به وب سایت تعلق می گیره. اوایل این راه راحتی بود و وب سایت هایی که این مفهوم رو فهمیدن هزاران لینک ایجاد کردن که به وب سایتشون اشاره و رتبه بندی رو افزایش می داد اما مشکل این بود که وب سایت های موجود بی کیفیت بودن و حق نداشتن در صفحه اول گوگل قرار بگیرن که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل بزرگی برای گوگل شد و کیفیت نتایج جستجو رو تحت تاثیر قرار داد.
برای محافظت از شهرت و دور نگه داشتن وب سایت های اسپم ، Google شروع به اضافه کردن قوانین سخت تر به الگوریتم رتبه بندی خودش کرد و بالاخره بین لینک های طبیعی و مصنوعی ایجاد شده فرق قائل شد. نتیجه ، موفقیت بزرگی برای گوگل بود. اسپم ها (وب سایت هایی که محتوای شما رو کپی می کنن) و وب سایت های کم کیفیت نه تنها رتبه بندی خودشونو از دست دادن بلکه در بسیاری موارد از فهرست گوگل حذف شدن. برای ساختن لینک باید سه مورد رو در نظر بگیرید :
تعداد قابل توجهی از جستجوهای انجام شده هر روز از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام می شه ، بسیاری از مطالعات در طول 6 ماه گذشته مشخص کردن که تعداد جستجو هایی که با استفاده از گوشی های هوشمند انجام می شود، به طور پیوسته افزایش پیدا می کنه به خصوص وقتی که خرید آنلاین انجام می شه. مراحل زیر برای اطمینان شما از همگام بودن با موبایل برای وب سایت شماست :
یک لیست از تمام پست ها و صفحات وب سایت شماست و شما نیاز به 2 نوع نقشه سایت دارید ؛ اول یک نقشه سایت XML برای ارسال به Google ، Bing و سایر موتورهای جستجو و برای دومی یک نقشه سایت HTML برای کمک به بازدیدکنندگان که محتوای شما را آسانتر پیدا کنن.
بسته به سیستم وبلاگ نویسی شما می توانید از پلاگین ها برای ایجاد و به روز رسانی سایت نقشه وب سایت خود استفاده کنید.
نقشه سایت کاربر باید لینک ها را برای همه ارائه کنه (یا به مهمترین صفحات سایت شما ارائه بده) همچنین می تونه پست های نویسنده، تاریخ، دسته و … را دسته بندی کنه. هدفش کمک به کاربر در یافتن اطلاعات در سایت به صورت آسانتر و سریعتر است.
وقتی افراد در Google، Yahoo یا Bing جستجو می کنن، اساسا به دنبال پاسخ به یک سوال هستند. محتوای خوب پست یا صفحه ایه که به این سوال پاسخ می ده. محتوا هنوز پادشاه است و یک وب سایت با محتوای خوب و اصلی و با کیفیت می تونه در دراز مدت حتی بدون سئو بهتر از یک وب سایت بهینه سازی شده در جستجوگرها باشه اما با محتوای بسیار خوب.
حالا سوالی که پیش میاد اینه که چطور محتوای خوب بنویسیم؟
داشتن محتوای تازه انگیزه ای برای بازدیدکنندگان و ربات موتورهای جستجو برای بازدید و خزیدن در وب سایت شماست. از انتشار صفحات با محتوای مشابه فقط به خاطر به روز رسانی وب سایت و یا وبلاگ خودتون اجتناب کنید.
لینک های خارجی (لینک های موجود در وب سایت شما با اشاره به سایت های دیگر) برای SEO بسیار مهم ان. به طور کلی اطمینان حاصل کنید :
Google و Ping دارای ابزار وب مستر هستند ، این ابزار مکانی برای ثبت نام و ارسال وب سایت شما به فهرست هاشونه و بعد از ارسال می تونید از Webmaster دیدن کنید و اطلاعات ارزشمندی درباره وب سایت خودتون به دست بیارید. با اینکه به طور مستقیم با سئو در ارتباط نیست اما هنگامی که شما وب سایت خود را به ابزار وب مستر گوگل و Bing ارسال می کنید، مزایای متعددی به دست میارید :
علاوه بر تغییراتی که می تونید در وب سایت خودتون انجام بدید به طوری که در صفحه های نتایج موتور جستجو دارای رتبه بالا باشه ، راه دیگه برای بهبود موقعیت رتبه بندی وب سایت شما با استفاده از تکنیک های سئو در خارج از سایته.
SEO سایت خارج از سایت به طور کلی به عنوان ساخت لینک شناخته می شه، اما من ترجیح می دهم از اصطلاح “ارتقاء وب سایت” استفاده کنم از آنجایی که راه مناسب برای تبلیغ یک وب سایت ، روش ها و تکنیک های بسیار بیشتری نسبت به ایجاد لینک ها لازم داره. به طور کلی موتورهای جستجو در حال تلاش برای پیدا کردن مهم ترین صفحات وب هستند و آن ها را زمانی نمایش می دن که کاربر یک سوال جستجو می کنه. یکی از عوامل تعیین موقعیت یک صفحه وب در نتایج موتور جستجو ، تعداد پیوندهای ورودی است.
لینک های ورودی ، نشانه اعتماد هستن و بسته به اینکه از کجا میان تا حد زیادی موقعیت و رتبه شما رو تحت تاثیر قرار می دن.
سوالی که مطرح می شه اینه که چه کاری می توانید انجام دهید تا لینک های بیشتری دریافت کنید؟ از نظر من باید کلا ساخت لینک رو فراموش کنید و محتوای با کیفیت برای وب سایت خودتون بنویسید. محتوای خوب به شما لینک های طبیعی اختصاص میده که به نوبه خود رتبه بندی خوب و ترافیک به شما می ده.
سادهترین پاسخ اینه که SEO یکی از ابزارهای موجود در بازاریابی اینترنتی شماست. این بازاریابی اینترنتی نیست به عنوان مثال، اما می تونه بخشی از کمپین بازاریابی اینترنتی شما باشه که معمولا شامل موارد دیگه ای مثل ارتقاء رسانه های اجتماعی، استراتژی محتوا و … است.
به طور خلاصه بهینه سازی موتور جستجو یا سئو راهی برای بهینه سازی وب سایت شماست تا موتورهای جستجو بهتر آن را درک کنند و به شما رتبه بندی بالاتری بدن در نتیجه به هر تجارتی که نیاز به مشتری داره کمک می کنه.
به لینک هایی که از سایر سایت ها به یک وب سایت داده می شود بک لینک گفته می شود. هر چه این بک لینک ها کیفیت بیشتری داشته باشند رتبه وب سایت در موتورهای جستجو بهتر است. البته کمیت بک لینک نیز مهم است. تحقیقات نشان داده است که به صورت میانگین رتبه اول گوگل حدود سه برابر بک لینک بیشتر نسب به سایر نتایج گوگل دارد. البته کمیت در کنار کیفیت مهم است و کیفیت بک لینک ها از کمیت آن مهم تر است.
ما در آموزشگاه دارکوب اصول سئو و بهینه سازی وب سایت را به صورت کاملا عملی به صورت حضوری، آنلاین و فایل های آموزشی آموزش می دهیم. جهت متخصص سئو شدن کافی است با مجموعه دارکوب تماس حاصل فرمایید. حدود 20 سال است که در زمینه طراحی وب سایت و سئو به صورت حرفه ای فعالیت داریم و در زمینه سئو جزو شرکت های شناخته شده هستیم. در آموزشگاه سئو دارکوب آموزش سئو سایت توسط متخصصین با تجربه و حرفه ای سئو انجام می گردد.
در صورتی که در جستجوی بهترین شرکت سئو برای انجام فرآیند سئو و بهینه سازی سایت هستید، چند نکته لازم است که در انتخاب شرکت سئوکار مد نظر قرار دهید. شرکتی را انتخاب نمایید که سابقه و تجربه فراوانی دارد تا بتواند پشتیبانی وب سایت شما را به درستی انجام دهد. در ضمن روش انجام خدمات سئو را کامل شرح می دهد و از روش های سئو کلاه سفید استفاده می نماید. دارکوب یکی از با سابقه ترین و معتبرترین شرکت ها در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت می باشد و به خیال راحت می توانید خدمات سئو سایت خود را به این شرکت واگذار نمایید.