روش بازاریابیها در حال تغییر است، باید این واقعیت را پذیرفت که در دنیای تجارت، استفاده از کارآمدترین شیوهها، برای حفظ و گسترش کسب و کار ضروری است. در سالهای اخیر اینستاگرام به عنوان یکی از بزرگترین رسانههای اجتماعی، کسب و کارها را تشویق به فعالیت در این محیط کرده است. این رسانه اجتماعی با میلیاردها کاربر شرایطی را فراهم کرده است که روزانه بسیاری از افراد، بیشترین ساعات خود را در این رسانه سپری میکنند. از این فرصت استفاده کرده و با توجه به الگوریتم اینستاگرام، کسب و کار خود را رونق ببخشید.
لیست مطالب
در ایران بخش بزرگی از کاربران اینستاگرام کسانی هستند که دارای کسب و کار هستند و از این فضا برای فروش محصولات و معرفی خدمات خود استفاده میکنند. از سوی دیگر، بخشی از کاربران اینستاگرام نیز کسانی هستند که به دنبال کالا و یا دریافت خدمات هستند. این افراد که به دنبال یک موضوع خاص هستند، ممکن است آن را بر اساس مکان جستجو کنند. کاربر میتواند به دنبال آموزشگاه، رستوران، فروشگاه و دهها مکان دیگر باشد که به صورت فیزیکی خدمات خود را ارائه میدهند. با ثبت مکان کسب و کار خود در اینستاگرام، کمک میکنید تا کاربر شما را راحتتر پیدا کند. این امکان را فراهم میکنید تا به کاربر اطلاع دهید تصویر یا ویدئو مربوط به کدام مکان است.
از روشهای بسیاری میتوانید کسب و کار خود را در اینستاگرام معرفی کنید. از طریق انتشار عکس و فیلم، ایجاد هشتگ و البته ثبت مکان کسب و کار خود در اینستاگرام، میتوانید با کاربران بیشتری در تعامل داشته باشید. ثبت مکان کسب و کار میتواند یک تاکتیک قدرتمند برای کسب و کار شما باشد. میتوانید برای متمایز شدن با سایر رقبا این استراتژی را در پیش گرفته و با افزودن موقعیت مکانی در پستها و یا استوریها، خود را بیشتر معرفی کنید. اگر نمیدانید چگونه مکان کسب و کار خود را در اینستاگرام ثبت کنید، در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.
ثبت مکان کسب و کار در اینستاگرام در سه مرحله انجام میشود. اما قبل از انجام این مراحل باید پیج اینستاگرام خود را بیزینسی کرده و آی پی خود را تغییر دهید چرا که اینستاگرام و فیسبوک در ایران فیلتر هستند.
ابتدا باید وارد پیج اینستاگرام خود شوید، با مراجعه به قسمت پروفایل profile، بر روی سه خط بالا کلیک کرده و وارد Setting شوید. بخش Accounts Center را انتخاب کنید، بر روی Logging in Across Accounts کلیک کنید، گزینه Add Accounts را انتخاب کنید. اینک میتوانید پیج اینستاگرام خود را به اکانت فیسبوک متصل کنید. اگر اکانت فیسبوک ندارید، باید آن را ایجاد کنید.
اینک برای ثبت محل کسب و کار خود در اینستاگرام باید به فیسبوک مراجعه کنید، بله، درسته شنیدهاید. چرا فیسبوک؟ در سال ۲۰۱۲ فیسبوک، رسانه اجتماعی اینستاگرام را با مبلغ بسیار بالایی خریداری کرد و تا به امروز این دو رسانه در هم تنیده شده و با یکدیگر در تعامل هستند. از این رو، برخی از ابزارهای اینستاگرام همچون ثبت مکان کسب و کار باید از طریق صفحه فیسبوک شما انجام شود. پس اگر فیسبوک ندارید، باید یک اکانت فیسبوک بسازید. پس از ایجاد اکانت فیسبوک، وارد اکانت شده و مراحل ثبت محل کسب و کار را انجام دهید.
قبل از اقدام به ثبت مکان در فیسبوک، ابتدا باید لوکیشن لپ تاپ یا تلفن همراه خود را خاموش کنید. با وارد شدن به اکانت فیسبوک، به بخش ایجاد پست رفته، گزینه Check in را انتخاب، نام موقعیت مکانی یا لوکیشن کسب و کار خود را وارد کنید. در پایان از نظر نوشتاری متن را کاملاً بررسی کنید. با انتخاب گزینه Add مکان کسب و کار شما ثبت و لوکیشن ایجاد میشود. اینک باید لوکیشن اختصاصی را در اینستاگرام استفاده کنید، پس ادامه مراحل را در اینستاگرام باید ادامه دهید.
در مرحله بعدی، باید وارد پیج اینستاگرام خود شوید. یک پست را برای انتشار انتخاب کنید، تمامی مراحل پستگذاری را انجام دهید. در پایان گزینه Add Location را انتخاب کرده و آن را به پست اضافه کنید. اینک با انتشار پست، موقعیت مکانی و محل کسب و کار خود را نیز اطلاعرسانی کرده اید. در قسمت استوری نیز زمانی که تصویر، ویدئو و یا متن خود را آماده کردید، در قسمت بالا سمت راست نماد مربع را فشار دهید. با گزینه برچسب لوکیشن میتوانید مکان مورد نظر خود را اضافه کنید. پس از انتشار استوری زمانی که کاربران بر روی لوکیشن درج شده توسط شما کلیک کنند، وارد صفحهای میشوند که پستهای مرتبط با لوکیشن وجود دارد. البته میتوانید با اضافه کردن یک هشتگ حاوی ژئوتگ افزایش دسترسی کاربران به پست و استوریهای خود را افزایش دهید.
زمانی که باید نامی را برای لوکیشن انتخاب کنید، با درج نام، به طور خودکار نام لوکیشنهای مشابه نمایش داده میشود که میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید، در غیر این صورت میتوانید نام دلخواه خود را تایپ کنید. اما اگر نام دلخواه شما را فرد دیگری زودتر ثبت کرده است، خلاق باشید. با اضافه کردن پسوند یا پیشوند، کسب و کار خود را متفاوتتر معرفی کنید تا امکان ثبت آن در موقعیت مکانی وجود داشته باشد.
به طور کلی ممکن است فیسبوک نامهای شما را برای کسب و کار نپذیرد، بهتر است با کمی جستجو نامهای مناسب را انتخاب کنید. موقعیت مکانی میتواند به صورت کلی، نام یک شهر یا یک منطقه باشد و یا به صورت جزئیتر میتواند نام یک خیابان باشد. در نظر گرفتن لوکیشن به شما بستگی دارد که تا چه اندازه قصد معرفی کسب و کار خود را دارید. زمانی که ثبت لوکیشن به صورت جزئی اتفاق میافتد، حس اعتماد چندین برابر میشود چرا که به راحتی کاربران میتوانند به محل کسب و کار شما مراجعه و خدمات و یا کالای مورد نظر خود را به صورت حضوری دریافت کنند.
این امکان وجود دارد که به هنگام ثبت لوکیشن، دچار مشکلاتی شوید. یکی از مشکلاتی که ممکن است به هنگام ثبت محل کسب و کار خود با آن مواجه شوید، نپذیرفتن لوکیشن به دلیل دور بودن است. اگر میخواهید لوکیشن شما ثبت شود، باید لوکیشن نزدیک را انتخاب کنید.
از دلایل دیگر عدم ثبت مکان، میتوان به انتخاب نادرست کلمه اشاره کرد. برخی از کلمات از سوی اینستاگرام و فیسبوک قابل قبول نیستند و درج آنها پذیرفته نمیشود. باید از گروه کلماتی استفاده کنید که منطقی هستند.
در برخی از مواقع لوکیشن انتخابی شما در اینستاگرام وجود ندارد که از این رو باید یک لوکیشن شخصی را ایجاد کنید. لوکیشن شخصی برای کسب و کارها از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که میتواند برای کاربران جالب باشد.
توجه داشته باشید ممکن است نمایش لوکیشن در اینستاگرام کمی به زمان نیاز داشته باشد. معمولا بعد از ۲ تا ۳ روز امکان نمایش لوکیشن وجود خواهد داشت. با چند بار جستجو میتوانید لوکیشن را پیدا کنید، اما اگر پس از چندین بار جستجو و گذشت زمان، لوکیشن پیدا نشد، یک راه حل ساده را امتحان کنید.
اینک که اکانت فیسبوک دارید، در صورت عدم نمایش لوکیشن در اینستاگرام، میتوانید در فیسبوک یک پست را همراه با لوکیشن منتشر کنید. در این صورت فیسبوک، لوکیشن شما را به رسمیت میشناسد و اجازه میدهد در اینستاگرام نیز از آن استفاده کنید.
پس از ثبت محل کسب و کار خود در اینستاگرام، اینک باید منتظر وقایع باشید. لوکیشن را نه تنها در پستها بلکه در استوری و پروفایل نیز میتوانید درج کنید. اگر جزو کسانی هستید که فعالیت زیادی در انتشار استوری دارید، از این فرصت استفاده کرده و با درج موقعیت مکانی کاربران بیشتری را به سوی خود هدایت کنید.
زمانی که شما یک پست یا استوری را با موقعیت مکانی منتشر میکنید، کاربرانی که آنها را مشاهده میکنند حس کشف لوکیشن در آنها ایجاد میشود. کاربر بر روی لوکیشن پست شما کلیک میکند و به صفحهای ورود پیدا میکند که در آن صفحه پستهایی با موضوع جغرافیایی که شما انتخاب کردهاید، وجود دارد. به این معنا که نه تنها شما از این موقعیت مکانی استفاده کردهاید بلکه سایرین نیز از این موقعیت مکانی استفاده کرده اند. البته پستهای منتشر شده در این صفحه جدید تنها با لوکیشن مرتبط هستند و میتوانند مربوط به سایر کسب و کارها باشند.
مسیر دیگری که کاربر میتواند به پستهای شما از طریق مکان دسترسی پیدا کند، جستجو در قسمت Places است. کاربر با مراجعه به بخش Places اینستاگرام، میتواند نام لوکیشنی را درج کند که شما نیز در پست خود درج کرده اید. زمانی که صفحه مورد نظر باز میشود، پستهای شما و سایر پستها، نمایش داده میشود.
اگر سالها در فضای اینستاگرام در حال فعالیت هستید و تلاش میکنید که کسب و کار خود را رونق ببخشید و دامنه فعالیت خود را گسترش دهید، از این مزیت اینستاگرام بهره کافی ببرید. با درج لوکیشن یا ثبت مکان کسب و کار خود در اینستاگرام، میتوانید لایک و کامنت بیشتری دریافت کنید. در نتیجه تعامل شما با کاربران بیشتر خواهد شد، حس اعتماد بیشتر میشود، در نتیجه فروش محصولات شما افزایش پیدا خواهد کرد و در مدت زمان کوتاهی میتوانید به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنید.
اگر جزو کسب و کارهایی هستید که میخواهید موقعیت فیزیکی کسب و کار خود را نیز معرفی کنید، با ثبت مکان کسب و کار در اینستاگرام میتوانید مسیر معرفی خود را در شهر یا یک منطقه به راحتی مشخص کنید. علاوه بر این، میتوانید نه تنها به صورت آنلاین بلکه به صورت آفلاین یا حضوری نیز محصولات خود را به فروش رسانده و خدمات خوبی را ارائه دهید. البته برخی از افراد ترجیح میدهند تنها در فضای مجازی شناخته شده باشند، اما توصیه میکنیم از این ویژگی اینستاگرام استفاده کامل را ببرید و به گسترش کسب و کار خود بیندیشید.
اینستاگرام تنها فضایی برای گذران وقت نیست، در سالهای اخیر اینستاگرام توانسته یک فضای خوبی را برای کسب و کارها فراهم کند. البته کسب و کارها در صورتی در اینستاگرام موفق خواهند بود که در مورد اینستاگرام مارکتینگ اطلاعات خوبی داشته باشند و با در نظر گرفتن برخی از فاکتورها بتوانند در این پلتفرم موفق ظاهر شوند.
از طریق فضای اینستاگرام میتوانید برند خود را به دیگران به راحتی معرفی کنید.
در اینستاگرام مارکتینگ شما ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. با توجه به هدفی که دارید سرمایهگذاری، زمان و انرژی لازم مشخص میشود. همچنین با مشخص شدن اهداف، عملکرد شما در اینستاگرام مشخص خواهد شد.
بازاریابی اینترنتی دیگر محدود به سایتها نیست، رسانههای اجتماعی همچون اینستاگرام توانستهاند فضای خوبی را برای کسب و کارهای کوچک فراهم کنند تا خود را بهتر و بیشتر معرفی کنند. اگر برای معرفی کسب و کار خود اینستاگرام را انتخاب کردهاید، تنها با انتشار پست و استوری نمیتوانید کاربران مورد هدف را جذب کرده و کسب و کار خود را رونق ببخشید. همانطور که سئو سایت وجود دارد، سئو پیج اینستاگرام نیز وجود دارد. در اینستاگرام نیز سئو میتواند در عملکرد شما تاثیر بسیاری بگذارد.
بخشی از فعالیت کاربران در اینستاگرام، جستجو است. کاربران با جستجوی هشتگها و کلمات کلیدی در قسمت نوار جستجو، تلاش میکنند زودتر به مورد هدف خود دست پیدا کنند. اگر میخواهید صفحه اینستاگرام خود را ارتقا بخشیده و جذب کاربر، لایک و کامنت داشته باشید، سئو اینستاگرام را در نظر بگیرید.
با توجه به هدفی که برای پیج اینستاگرام خود در نظر گرفتهاید، محتوا میتواند در دو موضوع متفاوت سرگرم کننده و آموزنده تولید شود. اگر پیج اینستاگرام شما با هدف رونق کسب و کار ایجاد شده است، پس باید هدف خود را به درستی دنبال کنید. بهترین نوع پست اینستاگرام، باید به خوبی کاربر را جذب کرده، او را ترغیب کند تا پیج شما را فالو کرده و استوریهای شما را دنبال کند.
تولید محتوا در اینستاگرام در بخشهای پست، استوری، لایو و ریلز انجام میشود. برای فعالیت در هر بخش چند نکته رو به خاطر بسپارید.
تبلیغات در اینستاگرام بسیار متنوع است. یک روش تبلیغ در اینستاگرام، تبلیغات در سایر پیجهایی است که فالوورهای واقعی بسیاری دارند. این پیجها این امکان را در اختیار شما قرار میدهند تا از فضای صفحه آنها استفاده کرده، در مقابل پرداخت هزینه تبلیغات خود را انجام دهید.
قبل از اینکه بخواهید اقدام به تبلیغ در اینستاگرام کنید، بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارید.
ثبت مکان در اینستاگرام، ثبت مکان در گوگل و ثبت مکان در اسنپ، هر یک میتوانند روشی موثر برای معرفی کسب و کار شما باشند. برای رونق کسب و کار خود نباید تنها به یک روش اکتفا کنید، باید در تمام بخشها و حوزهها حضور خود را اعلام کنید تا به عنوان یک برند فعال و موفق شناخته شوید. بهره مندی از خدمات اینستاگرام، یکی از مسیرهای موفقیت شما محسوب میشود. اگر همین حالا از این خدمات استفاده نکنید، رقبای شما از این فرصت استفاده کرده و کار را برای شما سختتر خواهند کرد.
فیسبوک مارکتینگ، لینکدین مارکتینگ و البته اینستاگرام مارکتینگ، هر یک میتوانند در رونق کسب و کار شما تاثیرگذار باشند. شرکت دارکوب، به عنوان یکی از شرکتهای برگزیده در حوزه طراحی سایت و شاخههای زیر مجموعه آن و البته حوزه دیجیتال مارکتینگ، خدمات گستردهای را ارائه میدهد. اگر میخواهید در مدت زمان کوتاهی از طریق فضای مجازی، کسب و کار خود را رونق ببخشید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.