الگوریتم های اینستاگرام و نحوه کارکردن آنها

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب این روزهاست که بیش از 1 میلیارد کاربر داشته و لحظه به لحظه به تعداد کاربران آن افزوده می شود. البته سر راه این شبکه اجتماعی رقبایی هم وجود دارند اما بعید به نظر می رسد که بتوانند با شتابی که اینستاگرام در یکی دو سال اخیر پیدا کرده است با آن رقابت کنند.

نه تنها بیش از یک میلیون کاربر در اینستاگرام ثبت نام کرده اند، بلکه بیش از 60 درصد از آنها کاربر فعال هستند و روزانه بیش از 80 میلیون محتوا را در صفحات شخصی یا پیج بیزینس خود به اشتراک می گذارند.

با توجه به نفوذ غیر قابل انکار اینستاگرام در زندگی روزمره افراد، نه فقط کاربرهای عادی، بلکه اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیز برای بازاریابی، فروش و یا کسب درآمد مستقیم و غیر مستقیم در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت هستند.

بدون شک صفحاتی را در اینستاگرام دیده اید که فالوورهای زیادی دارند و پست های تصویری و ویدیویی آنها، بازدیدها و لایک های پر تعدادی را به خود اختصاص می دهد. چه کاربر عادی بوده و یا قصد دارید کسب و کارتان را از طریق اینستاگرام به شناخت بیشتری برسانید، قطعا پیدا کردن فالوورهای واقعی را اولین قدم در این راه می بینید.

یکی از ترفند های تبلیغات در اینستاگرام که به شما کمک می کند تا به طیف گسترده تری از کاربرانی که فالوور شما نیستند نمایش داده شوید، راه یافتن به اکسپلور اینستاگرام و نمایش داده شدن به میلیون ها کاربر تازه می باشد. اما واقعیت این است که پست های انتشار یافته در اینستاگرام، برطبق الگوریتم خاصی که توسط خود این شبکه اجتماعی طراحی شده اند، وارد اکسپلور شده و شانس نمایش داده شدن به کاربرانی که فالوور شما نیستند را پیدا می کنند. اما پیش از اینکه در مورد نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام بیشتر توضیح دهیم، ابتدا در مورد علت بوجود الگوریتم اینستاگرام و تاریخچه آن صحبت می کنیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست ؟

اگر از کاربرانی باشید که تجربه کار کردن با اینستاگرام را برای مدتی داشته است، حتما متوجه شده اید که جذب فالوورهای واقعی برای یک صفحه چه مقدار کار دشواری بوده و احتمالا بعد از گذشت مدتی از انجام کار دست کشیده و دلسرد شده اید. روزها و ماه هایی بوده که حتی یک فالوور هم پیدا نکرده اید و پست های شما بیشتر از تعداد انگشتان دست لایک نخورده است. به نظر شما اشکال کار کجاست؟

البته نباید منکر تاثیر محتوایی که پست می کنید بشوید، ولی با این حال ممکن است محتوای شما از نظر خود یا اطرافیانتان به اندازه کافی جذاب می باشد، اما بازخوردی که شایسته آن بوده را دریافت نکرده است. در اینجاست که باید با مفهومی به نام الگوریتم اینستاگرام و قوانینی که این شبکه اجتماعی برای ترویج بیشتر پست ها در نظر گرفته آشنا شوید.

الگوریتم اینستاگرام به مجموعه قوانین تعیین شده از سوی اینستاگرام گفته می شود که مشخص کننده نمایش محتواهای تصویری یا ویدیویی بوده و عاملی برای تعیین این است که کدامیک از پست ها در بخش اکسپلور اینستاگرام نمایش داده شده و یا کدام پست ها می بایست به چه ترتیبی در IGTV یا Reels نمایش داده شوند.

انتشار پست ها با کپشن و هشتگ های جذاب در بازه های زمانی مشخص نمی تواند تضمین کننده جذب بیشترین میزان از مخاطب باشد. در حقیقت این الگوریتم اینستاگرام است که حرف اول و آخر را زده و مشخص می کند که کاربرها به هنگام هدایت کردن صفحه به پایین، با چه پست هایی و با چه ترتیبی مواجه شوند. الگوریتم اینستاگرام براساس علامت هایی که بر روی پست های منتشر شده قرار می دهد، مشخص می کند که کدام پست ها از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و می بایست در جایگاه های بالاتری به کاربران نمایش داده شوند.

الگوریتم اینستاگرام به طور مداوم در حال تغییر و بروزرسانی است و از این رو، هر چند وقت یکبار شاهد تغییر در روند نمایش داده شدن پست ها هستیم. ممکن است عملکرد صفحه و پست های شما برای مدتی، بسیار راضی کننده بوده ولی بعد از مدتی متوجه شوید که کارکرد و بازدیدهای قبل را از دست داده اید. تمامی این تغییرات به لطف هوش مصنوعی الگوریتم اینستاگرام بوجود می آیند.

اطلاع از نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام برای افرادی که قصد دارند در این شبکه اجتماعی بیشتر از بقیه دیده شوند یک نیاز مهم است. اگر می خواهید در بخش هایی مثل فید، استوری و اکسپلور اینستاگرام حضور پر رنگ داشته باشید، این مطلب را حتما تا انتها مطالعه کنید.

تغییرات الگوریتم اینستاگرام

اینستاگرام از اواخر سال 2010 جهت مدیریت نظم پست ها به فکر طراحی و استفاده از الگوریتم افتاد. در آن ابتدا که صفحه خانگی یا Feed اینستاگرام به راه افتاد بود، اینستاگرام الگوریتم های ساده ای را برای آن در نظر گرفته بود. در حقیقت پست ها براساس زمان انتشار و آپلود شدن در اینستاگرام به کاربر نمایش داده می شدند و ترتیب بندی هوشمندی برای نمایش داده شدن نداشتند.

به عنوان مثال پست جذابی که ساعت 9 صبح منتشر می شد، شانس کم تری از پستی که ساعت 8 شب انتشار داده می شد داشت و کاربرانی که معمولا عصر و شب برای سر زندن به اینستاگرام مراجعه می کردند، پست های صبح را، هر چند هم که جذاب بودند از دست می دادن و به سراغ پست های تازه تر می رفتند.

پشتیبانی اینستاگرام از محتواهای ویدیویی

پس از آنکه امکان انتشار پست های ویدیویی به این شبکه اجتماعی افزوده شد، کمی بعد تر با استوری Story آشنا شدیم و سپس نوبت به راه اندازی صفحه اکسپلور رسید.

اکسپلور که جایی برای نمایش پست ها به کاربران بیشتر است، الگوریتم خاص خودش را پیدا کرد و فرصت نمایش پست ها به کاربرانی که فالوور ناشر پست نبودند را ایجاد کرد. کم کم iGTV که ویدیوهای بلندتر و Reels که ویدیوهای کوتاه را نگه داری می کردند راه اندازی شدند و همینطور پست های چند بخشی که ویدیو و تصاویر را در 10 اسلاید جای می دادند طراحی شدند.

تمامی بروزرسانی های جدید باعث شد که شکل و شمایل جدیدی به اینستاگرام بدهند و محبوبیت آن افزایش پیدا کرد. اینستاگرام برای نظم دادن به نحوه نمایش این حجم از پست ها و قابلیت های تازه خودش، نیاز داشت که الگوریتم جدیدی را طراحی کند.

با این وجود الگوریتم ترتیب زمانی به طور کامل کنار نرفت، اما هوش مصنوعی الگوریتم اینستاگرام سعی کرد تا پست هایی را به کاربر نشان دهد که می داند بیشتر مورد استقال او قرار می گیرد. هوش مصنوعی اینستاگرام جهت انجام این کار تلاش می کند تا رفتار، علایق و چیزهایی که کاربر به دنبال آن می گردد را تحلیل کرده و مرتبط ترین پست ها را در بخش فید به او نشان دهد.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2021 چگونه کار می کند ؟

هر کدام از شبکه های اجتماعی فعال، الگوریتم مخصوص به خودشان را دارند و این الگوریتم است که مشخص می کند که پست ها با چه ترتیب به کاربر نمایش داده شده و یا اصلا نمایش داده نشوند. همانطورکه در بالا گفتیم، الگوریتم ها به مرور زمان دچار تغییر و بروزرسانی می شوند. اینستاگرام هم برای سال 2021 ترتیب نمایش استوری ها، پست های بخش فید و اکسپلور را دستکاری کرده است.

اگر می خواهید همگام با اینستاگرام باشید و نهایت استفاده را از تغییرات جدید ببرید، باید به مانند یک بازاریاب موفق عمل کرده و سوار بر تغییرات تازه به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید. بخش بازاریابی دیجیتال شرکت طراحی وب سایت دارکوب، ضمن ارائه خدمات اینستاگرام، برای ایمن سازی اینستاگرام و بازاریابی اینترنتی موفق در آن، تا پایان راه همراه شما بوده و راه کارهای سازنده ای را برای افزایش فالوورهای پیج کاری یا شخصی شما در اختیارتان قرار می دهد.

تغییرات الگوریتم فید اینستاگرام

هنگامی که اپ اینستاگرام را باز می کنیم، در پایین صفحه گزینه ای که آیکون خانه می باشد در حقیقت بخش نمایش پست ها و استوری های افرادی است که شما آنها را فالو کرده اید. اینستاگرام در سال 2021 از سه فاکتور جدید برای ترتیب بندی نمایش پست ها در این بخش استفاده می کند. در ادامه این سه فاکتور را بررسی می کنیم

فاکتور ارتباط کاربر با پیج مورد نظر

رفتار و نحوه برخورد کاربر با پیجی که آن را دنبال کرده از سوی اینستاگرام بررسی می شود. اگر کاربر با پست های پیشین ارتباط خوبی برقرار کرده باشد و به عنوان مثال آنها را لایک کرده، برای آن کامنت گذاشته و یا حتی برای دیگران ارسال کرده یا سیو کرده باشد، احتمال اینکه پست های بعدی این پیج با اولویت بالاتری نسبت به سایرین به کاربر نمایش داده شود بیشتر است.

اینستاگرام در الگوریتم جدید خود نسبت به رفتار کاربر حساس تر بوده و سعی می کند تا بیشتر از قبل پست های مورد علاقه اش را به او نشان دهد.

علاقه کاربر به محتواهای مشابه

اینستاگرام هم درست مانند گوگل به خواسته های کاربرانش توجه زیادی می کند. بر همین اساس اینستاگرام دقت می کند که آیا کاربر در هنگام بازدید از پست هایی که در اکسپلور پیدا می کند، به پیج ها و اکانت هایی که از لحاظ محتوایی به چنین محتوایی شباهت دارد اصطلاحا سرک می کشد یا نه.

اینستاگرام پست هایی که در آنها کامنت گذاشته، لایک کرده یا سیو کرده اید را شناسایی کرده و سعی می کند تا پست هایی که از لحاظ محتوایی به آنها نزدیک هستند را به شما پیشنهاد کند.

ثابت قدم بودن در محتواهای منتشر شده

اینستاگرام با بررسی رفتار کاربر و فعالیت های او، پی می برد که به چه محتواها و پیج هایی علاقه دارد. از طرف دیگر این شبکه اجتماعی برای هر پیج یا اکانت، یک شاخه یا دسته بندی مشخص را در نظر می گیرد. این بدان معناست که نسبت به موضوع پیج شما آگاهی داشته و سعی می کند تا شما را به کاربرانی که پیگیر محتواهای مشابه هستند معرفی کند.

بنابراین یکی از توصیه های مهمی که به افراد فعال در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی می شود این است که موضوع پیح خود را مشخص کرد و در چهارچوب همان موضوع فعالیت کنند. هر چه پست های مرتبط تری با موضوع پیج خود منتشر کنید، رتبه بالاتری در آن موضوع به شما تعلق خواهد گرفت.

تغییرات الگوریتم استوری اینستاگرام

هنگامی که کاربر وارد صفحه فید اینستاگرام می شود، در بخش بالایی صفحه یک ردیف از تمامی استوری هایی که مربوط به اکانت های فالو کننده وی است را به او نمایش داده می شود. اینستاگرام جهت نمایش استوری هایی که در این بخش به کاربر توصیه می شود هم الگوریتم مشخصی در نظر گرفته است. این الگوریتم شامل سه عامل زیر می شوند:

تعامل با اکانت ها

استوری هایی که با اولویت بالاتر در آن ردیف قرار داده می شوند، مربوط به پیج هایی هستند که کاربر با آنها رابطه گرم تری داشته و بیشتر از سایرین آنها را پسندیده است.

لوکیشن استوری

از جمله فاکتورهای مهمی که در اولویت بندی نمایش استوری ها به کاربر موثر می باشد، موقعیت مکانی استوری و کاربر بازدید کننده از آن است. استوری اکانت هایی که از لحاظ موقعیت مکانی به کاربر نزدیک تر هستند، اولویت بیشتری داشته و اول از همه به او نمایش داده می شوند.

به همین دلیل است که استفاده از هشتگ لوکیشن در استوری بسیاری توصیه شده و باعث می شود که استوری مورد نظر، زودتر از استوری دیگران توسط کاربر دیده شود.

تغییرات الگوریتم اکسپلور اینستاگرام

صفحه اکسپلور اینستاگرم که علامت ذره بین آیکون شاخص آن است، در حقیقت بخشی از اینستاگرام می باشد که محل کشف پست های گوناگون از صفحات فالو کرده و یا فالو نکرده فعال در این شبکه اجتماعی می باشد. صفحه اکسپلور هر کاربر با کاربر دیگر زمین تا آسمان متفاوت می باشد چرا که اینستاگرام براساس رفتاری که از کاربر می بیند، پست های دلخواه او را برای وی نمایش می دهد.

اینستاگرام براساس هشتگ های جستجو شده و پیج هایی که کاربر دنبال کرده و یا لایک کرده، اکسپلور دلخواه او را برایش می چیند.

باید به این نکته توجه کرد که در میان تمامی پست هایی که مطابق با سلیقه کاربر دستچین شده اند، تازه ترین پست هایی که بیشتر از بقیه اشتراک گذاری می شوند، با اولویت بیشتری در اکسپلور به نمایش گذاشته می شوند.

تغییرات الگوریتم IGTV در اینستاگرام

الگوریتم IGTV از بسیاری جهات به الگوریت فید اینستاگرام شباهت بسیاری دارد. این یعنی پست های IGTV که شما به اشتراک گذاشته اید، بیشتر برای افرادی که قبلا با آنها تعامل داشته اند نمایش داده می شود. در مورد IGTV و بهبود بازخورد پست های آن، توصیه می شود که استفاده از هشتگ را فراموش نکرده و از یک پیش نمایش خوب و جذاب برای این ویدیوها استفاده کنید (ترجیحا یک عکس جذاب با تیتر خوانا و گیرا) تا بهتر در معرض دید قرار گرفته شده و شانس کلیک خوردن آن بیشتر شود.

توصیه ها و نکات مهم در خصوص الگوریتم جدید اینستاگرام

احتمالا اگر تاکنون استفاده از اینستاگرام را خیلی ساده تر از چیزی که در بالا توضیح داده ایم در نظر گرفته بودید، بعد از خواندن تغییرات تازه این شبکه اجتماعی کمی گیج و سردرگم شده اید. در ادامه به چند ترفند اینستاگرامی که پیج شما را با الگوریتم های تازه این پلتفرم سازگارتر می کند توجه کنید.

فالوور زیاد به تنهایی کافی نبوده و باید با فالوورها ارتباط مستمر داشته باشید

یکی از نکاتی که برای اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است، وفادار بودن مخاطب و حفظ رابطه مستمر با پیج هایی است که فالو می کنند. اگر می خواهید در میان پست های بالایی فید فالوورهایتان دیده شوید باید به این نکته توجه کرده و روش های زیر را پیاده سازی کنید:

استفاده از محتوای ارسال شده توسط فالوور در استوری ها

منظور از استفاده از محتوای ارسال شده توسط فالوورها، محتواهایی است که با برند یا شاخه فعالیت شما همخوانی داشته و با آن مرتبط باشند. وقتی محتوای فالووری را استوری می کنید، ممکن است او نیز شما را در استوری هایش تگ کرده و بدین صورت ردپای شما در تمامی اینستاگرام پخش شده و افراد دیگری هم از وجود شما و فعالیتتان با خبر می شوند.

اشتراک گذاری Reels

در ویدیوهای کوتاه Reels می توانید از افکت های تصویر و صدا که معمولا خلاقانه و جذاب هستند استفاده کرده و با ایجاد محتواهای سرگرم کننده، بینندگان و اصطلاحا فالوورهای تازه ای را بدست آورید.

از آنجایی که ویدیوهای Reels در اکسپلور هم نمایش داده می شوند، خود اینستاگرام از نمایش محتواهای خلاقانه حمایت کرده و مطمئن باشید که خیلی سریع سر از اکسپلور دیگران در می آورید.

برای IGTV ویدیو تولید کنید

ویدیوهای IGTV به دلیل اینکه محدودیت زمانی نداشته و همچنین به صورت تمام صفحه نمایش داده می شوند، جذابیت و طرفداران خاص خودش را داشته و اجازه راه یافتن به اکسپلور را نیز دارند. پس تولید چنین محتواهایی نیز شما را به اکسپلور غریبه ها هدایت خواهد کرد.

به دنبال کامنت گذاشتن برای اکانت های مشابه با پیج خود باشید

از گذاشتن کامنت های جالب و جنجالی در پایین پست پیج هایی که از لحاظ موضوعی به شما شبیه هستند کوتاهی نکنید. توصیه می شود که این کار جتما را برای پست های اینفلوئنسر ها، مشتری ها و کسب و کارهایی که در حیطه شما هستند انجام دهید.

لازم نیست که در محتوای کامنت شما به ترویج یک محصول خاص یا تلاش برای فروش چیزی اشاره شده باشد. کافیست یک کامنت جذاب و گیرا بگذارید تا جلوی دید دیگران قرار بگیرید و اجازه دهید که به پیج شما سر بزنند.

زمان فعالیت فالوورهایتان را پیدا کنید

تایم لاین یا خط زمانی انتشار پست ها و ترتیب آن در فید کاربر هنوز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل توصیه می شود که پست هایتان را در ساعاتی که فکر می کنید مشتری های شما فعال یا اصطلاحا آنلاین هستند منتشر کنید. اگر برای پیدا کردن زمان فعالیت کاربران خود مشکل دارید، می توانید از آزمون و خطا استفاده کرده و توجه کنید که سر چه ساعت هایی بیشتر با پست های شما تعامل برقرار می کنند.

همچنین اینستاگرام یک امکان کاربردی به نام Insights را در اختیار پیج های بیزنس قرار داده که با مراجعه به بخش Audience ، می توانند جزییات مراجعه و تعامل کاربر با پست های خود را بررسی کنید.

به کامنت ها سریعا پاسخ دهید

حتما متوجه شده اید که بسیاری از پیج های تجاری موفق، خیلی سریع به کامنت ها پاسخ می دهند. این سرعت عمل به کاربر القا می کند که پیج مورد نظر به مخاطبانش اهمیت بالایی داده و سوالات آنها را به سرعت پاسخ خواهد داد.

این حس پویا بودن باعث می شود که تعداد کامنت های پست ها، بالاتر رفته و شانس حضور در اکسپلور را هم پیدا کنید.

نتیجه گیری

اینستاگرام الگوریتم خودش را طراحی کرده تا وظیفه رتبه بندی پست ها را در قسمت های مختلف این پلتفرم پر طرفدار از جمله فید و اکسپلور بر عهده داشته باشد.

به منظور اینکه پست های شما به کاربران بیشتری نمایش داده شود، لازم است که اطلاعات کاملی در مورد الگوریتم های اینستاگرام و تغییرات آن داشته باشید. آگاهی از الگوریتم های اینستاگرام باعث می شود که تلاش های شما برای یافتن فالوورهای تازه و دریافت بازخوردهای بهتر بی نتیجه نماند. با یادگیری نحوه کارکرد این الگوریتم می توانید مناسب ترین محتوا، درست ترین زمان جهت انتشار و همچنین بهترین روش تعامل و جذب فالوور بیشتر را یاد بگیرید.

همانطور که گفتیم الگوریتم های اینستاگرام با گذر زمان دستخوش تغییراتی خواهند شد، اما نکته قابل توجه که همواره ثابت خواهد ماند، جلب رضایت فالوورها و حفظ تعامل با آنها می باشد. اگر هنوز در پی یافتن فالوورهای واقعی بیشتر بوده و بازخورد مطلوبی را از پیج خود نگرفته اید، کارشناسان بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب آماده اند تا تازه ترین ترفندها و روش های کسب موفقیت و افزایش فروش در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام را در اختیار شما قرار دهند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته