چرا وب سایت در گوگل نمایش داده نمی شود؟   

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
چرا وب سایت در گوگل نمایش داده نمی شود؟   

شاید تصور کرده اید که فقط داشتن یک وب سایت سیل کاربران را به سمت شما هدایت می کند، اما اینگونه نیست. برخی از عوامل مانع از نمایش وب سایت در گوگل می شوند، با برطرف کردن هر یک از مشکلات و بهینه‌سازی وب سایت می توانید این امید را داشته باشید، تا وب سایت در گوگل نمایش داده شود، در رتبه های اول قرار بگیرید و ترافیک ارگانیک وب سایت شما رو به افزایش باشد.

اگر گوگل نسبت به صفحه وب سایتی که می خواهید در رتبه ‌بندی قرار بگیرد، اطلاعی نداشته باشد، یا به این فکر کند که این صفحه شایسته‌ رتبه‌ بندی نیست، در هیچ کجا این صفحه را نشان نمی دهد. در ادامه برخی از دلایل عدم نمایش وب سایت در گوگل را بررسی خواهیم کرد.

عدم نمایش وب سایت در گوگل

به طور کلی می توان عدم نمایش وب سایت در گوگل را به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول مربوط به عدم بهینه‌سازی وب سایت و بخش دوم مربوط به ایندکس نشدن وب سایت است. در ادامه هر یک از موارد مهم در این دو بخش را توضیح خواهیم داد.

عدم بهینه سازی وب سایت

در بخش عدم بهینه ‌سازی وب سایت بیشترین مشکلات مربوط به عدم رعایت موارد سئو است. اگر بتوانید سئو داخل سایت، سئو خارج سایت و سئو تکنیکال را به طور کامل در وب سایت خود پیاده سازی کنید. قطعاً به عنوان رتبه اول گوگل دیده خواهید شد. با آنالیز وب سایت می توانید به برخی از مشکلاتی که در سایت وجود دارد پی برده و با برطرف کردن آنها امکان دیده شدن وب سایت خود در گوگل را افزایش دهید.

عدم تطابق صفحات وب سایت با هدف جستجو

عدم تطابق صفحات وب سایت با هدف جستجو

یکی از دلایل دیگر که می تواند منجر به عدم نمایش صفحات وب سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل شود، این است که محتوا مورد تایید نیست. گوگل بر اساس هدف کاربر که در قسمت جستجو درخواست خود را درج می کند، صفحات را در لیست قرار می دهد. هر یک از کلماتی که در قسمت جستجو وارد می شوند، محتوای متفاوتی را نشان می دهند. شما باید برای کلمات کلیدی که کاربر درج می کند، یک محتوای مرتبط ایجاد کنید. بلافاصله این عدم تطابق توسط ربات ‌های گوگل شناسایی می شود و صفحات شما در اولویت قرار نمی‌گیرند و در صفحات گوگل، صفحه وب سایت شما به احتمال زیاد گم خواهد شد.

بک لینک ناکافی

بک لینک ها برای وب سایت ها بسیار مهم هستند. اگر در وب سایت خود بک لینک‌ های کمی دارید، کار برای ربات ‌های گوگل بسیار سخت‌ تر خواهد شد. آنها خیلی دیرتر می توانند نسبت به وجود وب سایت شما مطلع شوند. موتور جستجو گوگل باید به وب سایت شما اعتماد پیدا کند و بک لینک‌ ها می توانند، این اعتماد را سریعتر ایجاد کنند. اگر بک لینک‌ ها با کیفیت بالایی باشند علاوه بر اینکه بر اعتبار دامنه تاثیر می‌گذارند، می توانید در جایگاه برتر نتایج گوگل نیز ظاهر شوید.

زمانی که یک محتوای ارزشمند را تولید می کنید، با ایجاد یک بک لینک طبیعی می توانید با سایر وب سایت ها یک روابط قوی ایجاد کنید که در بهبود رنکینگ وب سایت نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یکی از راهکارها برای ایجاد بک لینک قوی و تعداد زیاد، وبلاگ نویسی مهمان است. در سایت های معتبر پست ‌های با کیفیت را قرار داده و با بک لینک سازی به موتور جستجو نشان دهید که منبع اطلاعاتی بسیار قابل اعتماد است.

تکراری بودن صفحات وب سایت

محتوای تکراری به ضرر شما خواهد شد. گوگل وب سایت هایی را که دارای محتوای تکراری هستند را نمایش نمی دهد. ممکن است یک محتوا با دو آدرس منتشر شود. در این حالت گوگل تنها یک صفحه را ایندکس می کند و صفحه دیگر را به عنوان متعارف در نظر می‌گیرد. توصیه می شود قبل از اینکه گوگل صفحات مشابه را پیدا کند، خودتان صفحات مشابه را حذف کنید.

اغلب این مشکل برای وب سایت هایی ایجاد می شود که خدمات خود را در مناطق مختلف ارائه می دهند. آنها تنها با تغییر نام منطقه یک محتوا را به صورت تکراری در سایت بارگذاری می کنند. با توجه به اینکه صفحات وب سایت تکراری افزایش پیدا می کند، گوگل تمام صفحات را ایندکس نمی کند.

عدم اعتبار کافی

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در نتایج گوگل بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند علت بالا نیامدن سایت در سرچ گوگل باشند. به طور کلی می توان گفت اعتبار صفحات وب سایت را می توان از طریق لینک داخلی، لینک خارجی و URL بررسی کرد. وب سایت هایی که لینک ‌های با کیفیت را در نظر گرفته‌ اند، از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. لینک ‌های داخلی می توانند به عنوان ساده‌ترین راه به خزنده‌ های گوگل کمک کنند تا صفحات مختلف وب سایت را در زمان کوتاهی بررسی کنند.

برای سریع‌تر ایندکس کردن صفحات می توانید صفحات مهم وب سایت خود را به صفحه اصلی لینک دهید. اگر لینک دهی به صورت زنجیره ‌ای اتفاق افتد، ربات ‌های گوگل نیز به صورت زنجیره وار می توانند تمام صفحات وب سایت را پیدا کنند. با پیوند صفحات به یکدیگر و شناسایی هر یک از صفحات توسط ربات ‌های گوگل اعتبار صفحات افزایش پیدا می کند و عدم نمایش سایت در گوگل کاهش پیدا می کند.

عدم محتوای با کیفیت

عدم محتوای با کیفیت

اگر در وب سایت خود و در صفحات، محتوای با کیفیت نداشته باشید، احتمال عدم نمایش جستجو در گوگل وجود دارد. کاربران در موتور جستجوی گوگل برای جستجوی خود نیاز دارند تا مرتبط ‌ترین محتوا را دریافت کنند. اگر وب سایت شما از محتوای با کیفیت و مرتبط برخوردار نیست، قطعاً در نتایج نمایش داده نمی شود. اگر در وب سایت خود اطلاعات و نکات بسیار مهم و منحصر به فردی را انعکاس می دهید، قطعاً در گوگل نمایش داده می شوید و به عنوان رتبه های برتر شما را انتخاب می کنند.

یکی از راهکارها ایجاد محتوای همیشه سبز است. ایجاد محتوای همیشه سبز با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مرتبط این تضمین را می دهد که شما همیشه در نتایج برتر جستجو قرار بگیرید.

کاهش سرعت بارگذاری وب سایت

یکی از فاکتورهایی که گوگل برای رتبه ‌بندی سایت ها در نظر می‌گیرد عوامل فنی هستند که سرعت وب سایت در این گروه قرار دارد. هرچه میزان سرعت بارگذاری کمتر باشد، تجربه کاربری ضعیف‌تر، در نتیجه امکان عدم نمایش وب سایت در گوگل وجود دارد. دلایل کاهش سرعت بارگذاری می تواند متفاوت باشد، با بررسی هر یک از موارد می توانید این مشکل را برطرف کنید. اگر آموزش سئو را دریافت کنید، می توانید به راحتی تمام بخش ها را بهینه سازی کرده و امکان نمایش سایت در گوگل را فراهم کنید.

وجود محتوای کوتاه

گوگل محتوایی را ارزشمند می داند که حداقل دارای ۳۰۰ کلمه باشد. در این میزان از تعداد کلمات می توان اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار داد. در بسیاری از موارد وب سایت ها با درج محتوای کمتر از ۳۰۰ کلمه نمی توانند یک محتوای ارزشمند تولید کنند، در نتیجه این وب سایت ها برای گوگل اهمیتی ندارند و در رتبه ‌بندی قرار نمی‌گیرند.

عدم استفاده از کلمات کلیدی معتبر

شما باید در وب سایت خود در تولید محتوا از کلمات کلیدی که مرتبط به حوزه فعالیت شما است، استفاده کنید. توصیه می شود اگر می خواهید صفحه وب سایت شما در گوگل نمایش داده شود، ابتدا از کلمات کلیدی آسان‌تر آغاز کنید، سپس در طول زمان از کلمات کلیدی با درجه سختی بیشتر استفاده کنید. اگر کلمه کلیدی را با سختی کمتر انتخاب کنید سایت هایی که به عنوان رقیب شما هستند، بسیار کمتر خواهند بود و این نکته کمک می کند تا بتوانید سریع‌تر به رتبه های بالای گوگل دسترسی پیدا کنید.

زمانی که کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردید، دو نکته را به خاطر بسپارید. هرگز از کلمات کلیدی به تعداد زیاد استفاده نکنید، بسیاری از افراد بر این تصور هستند که اگر تعداد کلمات کلیدی در یک صفحه وب سایت افزایش پیدا کند، منجر به بازدید بیشتر می شود. اما گوگل برای این استراتژی جریمه‌ هایی را در نظر می ‌گیرد، در نتیجه امکان عدم نمایش سایت وجود دارد. اگر از کلمات کلیدی نامرتبط با محتوا استفاده کنید نیز همچنان توسط گوگل جریمه خواهید شد، چرا که برای گوگل اهمیت دارد که یک کاربر به هنگام جستجوی کلمات به محتوای مرتبط دسترسی پیدا کند.

عدم سازگاری وب سایت با تلفن همراه

اگر سایت خود را طراحی و راه ‌اندازی کردید، اما آن را برای تلفن همراه سازگار نکرده‌ اید، یک درصد این احتمال وجود دارد که سایت شما در صفحه گوگل نمایش داده نشود. اگر وب سایت دارای نسخه موبایلی باشد، گوگل این موضوع را یک امتیاز در نظر می‌گیرد و به دلیل اهمیت دادن به کاربران رتبه وب سایت شما را افزایش خواهد داد. در نتیجه از این فرصت استفاده کرده و برای نشان داده شدن وب سایت در گوگل طراحی واکنش گرا برای سایت را انجام دهید.

عدم تجربه کاربری قوی

تجربه کاربری به این معنا است که زمانی که یک کاربر به وب سایت مراجعه می کند از ابتدا تا انتها در تمام بخش‌ ها رضایت کامل داشته باشد. عوامل موثری وجود دارند که منجر به رضایت کاربر می شوند که می توان به محتوای با کیفیت، سرعت بارگذاری مناسب، طراحی کاربر پسند و پیمایش آسان اشاره کرد. اگر هر یک از موارد را در وب سایت خود اعمال کنید، نرخ پرش کاهش پیدا می کند، ترافیک ارگانیک افزایش پیدا می کند، در نتیجه در رتبه های برتر قرار می‌گیرید و بدون شک وب سایت شما در گوگل نمایش داده خواهد شد.

عدم تولید وبلاگ مناسب

چرا وبلاگم در گوگل نیست؟ بسیاری از کاربران با این مشکل روبه رو می شوند. ممکن است گوگل همچنان وب سایت شما را ایندکس نکرده است، چرا که وب سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده ‌اید. همچنین باید این اطمینان را داشته باشید که سایت مورد خزیدن موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. البته گاهی ممکن است به دلیل انتخاب کلمه کلیدی نادرست یا بیش از اندازه، وبلاگ نمایش داده نمی شود.

اگر می خواهید وبلاگ شما مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد و در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، باید مخاطب هدف خود را انتخاب کنید. با شناسایی مخاطب هدف، وبلاگ ‌ها هدفمند تولید می شوند، استفاده از کلمات کلیدی نیز موثرتر انجام می شود و در نهایت می توانید یک محتوای ارزشمند تولید کنید. علاوه بر این، تعداد کلمات در وبلاگ نویسی بسیار اهمیت دارد، اگر بیش از اندازه وبلاگ طولانی باشد با نرخ پرش روبرو می شوید.

ایندکس نشدن وب سایت

ایندکس نشدن وب سایت

ایندکس نشدن سایت در گوگل نیز می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه آنها را به اختصار توضیح خواهیم داد.

جدید بودن وب سایت

گوگل برای کشف وب سایت ها و صفحات جدید آنها، نیاز به زمان دارد. الگوریتم‌ های موتورهای جستجو از جمله گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند، مدت زمانی که گوگل نیاز دارد تا وب سایتی را پیدا کند می تواند بین یک تا دو روز و یا چند هفته باشد. اما به محض اینکه گوگل وب سایت جدید را پیدا کند در صفحات آن خزیده و اندیکس را انجام می دهد. بنابراین اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده ‌اید و یا به تازگی صفحات جدیدی را به وب سایت خود اضافه کرده ‌اید، ربات ‌های گوگل برای خزیدن و ایندکس کردن به زمان زیادی نیاز دارند.

اگر می خواهید این زمان را سرعت ببخشید، یک راهکار ساده این است که بتوانید از نقشه سایت در سرچ کنسول استفاده کنید. یک حساب در سرچ کنسول ایجاد کنید و آن را به سایت خود لینک دهید. سپس یک نقشه سایت را ایجاد و آن را از این طریق ارسال کنید. نقشه سایت به موتور جستجو از جمله گوگل کمک می کند تا بتواند صفحات وب سایت شما را به راحتی پیدا و با آنها زودتر آشنا شود. این راهکار ساده کمک می کند تا صفحات وب سایت شما توسط ربات ‌های گوگل سریع ‌تر مورد بررسی قرار گیرند.

یک راهکار دیگر این است که بتوانید بک لینک ‌های بسیاری را ایجاد کنید تا ربات ‌های گوگل از طریق سایت های دیگر بتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند.

مسدود کردن کراولر برای ایندکس کردن سایت

اگر وب سایت شما وردپرسی است، در بخش تنظیمات گزینه‌ ای وجود دارد که اگر تیک آن را فعال کنید، مانع از ایندکس صفحات وب سایت می شوید. با ورود به بخش تنظیمات و قسمت خواندن می توانید فعال کردن یا عدم فعال کردن این تیک را مشاهده کنید.

تگ ‌ها در دو نوع ایندکس و نو ایندکس هستند که وظیفه دسترسی یا عدم دسترسی ربات گوگل را به سایت می دهند. اگر صفحه وب سایت با نو ایندکس تگ گذاری شده است، صفحات وب سایت در نتایج گوگل نشان داده نمی شوند. این تک گذاری ‌ها می توانند ناخواسته و یا به صورت عمد صورت گرفته باشد.

برای اطمینان خاطر از این موضوع باید تست وب سایت را انجام دهید. به سرچ کنسول مراجعه کنید، وارد بخش پیج شوید، اگر در جدول روبرو خطای «Excluded by ‘noindex’ tag» را دیدید، به معنای عدم نمایش صفحات وب سایت به دلیل متا تگ است. این امکان وجود دارد که به کد html افزونه‌ های نامعتبری اضافه کرده باشید که هیچ یک از مرورگرهای جستجو نمی توانند صفحات وب سایت را ایندکس کنند. به راحتی می توانید صفحات وب سایتی که این خطا برای آنها اعمال شده است را باز کرده و با حذف متا تگ شرایط ایندکس کردن صفحات را فراهم کنید.

گرچه این مسیر نمی تواند به طور دقیق تمام صفحاتی که متا تگ شده را نشان دهد، اما می تواند تا حدود زیادی این صفحات را به شما نشان داده و مشکل را برطرف کنید.

اجازه ندادن به خزنده ها برای خزیدن در سایت

برای اینکه یک وب سایت در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید وب سایت ها از سه مرحله پیدا کردن، خزیدن و ایندکس کردن عبور کنند. گاهی ممکن است سایت از مرحله پیدا کردن عبور می کند اما در مرحله خزیدن با مشکل روبرو می شود. در هر وب سایتی یک فایل به نام robots.txt وجود دارد که می توانید دستورالعمل ‌هایی را برای موتورهای جستجو ایجاد کنید. شما می توانید برخی از صفحات وب سایت را مشخص کنید و به گوگل بات ها اجازه ورود ندهید. با اضافه شدن صفحات به فایل  robots.txt گوگل دیگر نمی تواند در این صفحات بخزد، در نتیجه وب سایت ایندکس نمی شود.

اگر نمی دانید کدام صفحات را در این فایل قرار داده ‌اید، می توانید همچنان به گزارش پیج در سرچ کنسول مراجعه کنید. اگر خطای «Submitted URL blocked by robots.txt» را مشاهده کردید، به این معنا است که شما اجازه خزیدن را به گوگل در صفحه وب سایت نداده ‌اید.

جریمه شدن سایت

وب سایت شما جریمه شده است و در صفحات گوگل نشان داده نمی شود. مشکلات امنیتی یا جریمه‌ها می توانند منجر به حذف وب سایت شما از گوگل شوند. جریمه‌ها می توانند به صورت الگوریتمی یا دستی باشند. گاهی ممکن است به دلیل گزارشاتی که از وب سایت شما ارسال شده است، کارشناسان گوگل با بررسی وب سایت مشکلاتی را در سایت پیدا کرده که برای آنها جریمه در نظر می‌گیرند.

اگر می خواهید بدانید که آیا وب سایت شما دارای جریمه است یا خیر، می توانید به سرچ کنسول و بخش security & manual actions وارد شوید. این بخش به شما کمک می کند اگر جریمه ای صورت گرفته است، آن را برطرف کنید. اگر در صفحه مورد نظر اطلاعاتی وجود نداشته باشد، به این معنا است که هیچ مشکلی رخ نداده است و جریمه ‌ای صورت نگرفته است. اما اگر در این صفحه گزارش ‌هایی مشاهده شد، به معنای جریمه ‌های الگوریتمی یا دستی هستند.

گوگل این فرصت را به شما می دهد تا مشکل را برطرف کنید و پس از برطرف کردن مشکل، درخواست حذف مجازات سایت توسط گوگل را بدهید. دقت داشته باشید اگر وب سایت شما توسط روش ‌های الگوریتمی جریمه شود، گوگل به شما اطلاع نمی دهد و آن را از نمایش جستجوی گوگل حذف می کند. تنها در صورتی می توانید متوجه حذف وب سایت خود شوید که در گذشته رتبه خوبی داشته‌ اید و اینک به طور ناگهانی رتبه وبسایت شما کاهش پیدا کرده است. در صورت عدم نمایش سایت، در ابتدا توصیه می شود جریمه‌ های وب سایت را بررسی کنید. در بسیاری از موارد با چک کردن بک لینک، حذف محتوای تکراری و در نظر گرفتن سئو داخلی، خارجی و فنی به راحتی می توان این مشکل را برطرف کرد.

افت رتبه با ریدایرکت

این امکان وجود دارد که صفحاتی در گوگل داشته ‌اید که عملکرد خوبی داشته اند، اما زمانی که ریدایرکت را انجام داده ‌اید، در جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود. این عدم نمایش می تواند به دلیل افت رتبه باشد. بهترین عملکرد برای ریدایرکت این است که از ریدایرکت ‌های دائمی ۳۰۱ استفاده شود که نه تنها کاربر بلکه ربات‌ های گوگل و سایر کراولرها نیز می توانند آدرس جدید را پیدا کنند.

سخن پایانی

بسیاری از کسب و کارها برای طراحی وب سایت ترفندهای بسیاری را به کار گرفته و زمان زیادی را برای تولید محتوا در نظر می ‌گیرند. اما پس از راه ‌اندازی وب سایت، صفحات وب سایت در گوگل نمایش داده نمی‌ شوند. ناامید نشوید، تنها با چند راهکار ساده می ‌توان مشکلاتی که در وب سایت وجود دارد را برطرف کرد تا سایت در گوگل نمایش داده شود. در بسیاری از موارد این بررسی‌ ها نیاز به تخصص و تجربه دارد، اگر نمی ‌توانید به تنهایی مشکلات وب سایت را برطرف کنید، از خدمات مجموعه دارکوب استفاده کنید. دارکوب با یک تیم قوی استراتژی ‌های هدفمندی را برای بهینه سازی وب سایت و دیده شدن وب سایت در گوگل به کار می‌ گیرد. دارکوب در میان شرکت ‌های برتر با یک دامنه وسیع از ارائه خدمات در بخش سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغ در گوگل، برندینگ و سایر موارد، توانسته موفقیت ‌های بسیاری را کسب کند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته