چک لیست های سئو داخلی وب سایت

نوشته شده توسط امین
سئو داخلی

سئو داخلی وب سایت که به اصطلاح به آن On page SEO گفته میشود به مجموعه ای از اقداماتی گفته میشود که جهت بهینه سازی وب سایت و عناصر داخلی آن انجام میشوند. اقدامات سئو داخل وب سایت شامل مواردی همچون لینک سازی های داخلی، سرعت صفحات، سئو کردن تگ ها و عنوان صفحات سایت، بهینه سازی تصاویر و سایر اقدامات ضروری میشوند که در ادامه به شرح آنها نیز میپردازیم.

این اقدامات در چک لیست سئو معرفی میشوند که جهت افزایش رتبه سایت باید در ابتدای کار سایت حتما انجام شوند. در حالت کلی سئو سایت به سه بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی که شامل اقداماتی میشود که در خارج از سایت انجام میشوند و سئو تکنیکال تقسیم میشوند. انجام چک لیست سئو داخلی وب سایت بر اساس الگوریتم های موتور های جستوجوگر در نهایت موجب افزایش بازدید سایت میشود. در این آموزش سئو با دارکوب همراه باشید زیرا انجام این چک لیست با رعایت مواردی که در ادامه توضیح داده میشوند حتی توسط خود شما نیز قابل انجام است.

چک لیست 2023 سئو داخلی وب سایت

در ادامه با دارکوب همراه باشید ما در این بخش به معرفی اصلی ترین مواردی که باید جهت بهینه سازی وب سایت انجام شوند میپردازیم. تمرکز بر روی این موارد باعث میشود که رتبه و سرعت سایت شما افزایش یابد و در زمان کم به نتیجه مطلوب برای تقویت سئو داخلی سایت خود برسید.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی از ضروری ترین مواردی است که باید در تمام صفحات و نوشته های وب سایت انجام شود. لینک سازی داخلی با بک لینک تفاوت دارد این نوع لینک سازی باعث میشود که موتور های جستجوگر بهتر به تمام بخش ها و صفحات وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. همچنین با لینک سازی داخلی کاربر با مشاهده یک صفحه بر روی یک لینک دیگر نیز کلیک میکند و همین امر باعث میشود که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما بمانند.

استفاده از لینک سازی داخلی در محتوای وبلاگ وب سایت نیز بسیار اهمیت دارد پس سعی کنید در محتوایی که انتشار میدهید حتما از حداقل سه لینک داخلی استفاده نمایید تا کاربر تشویق شود که مقالات دیگر سایت شما را مشاهده نماید.

بهینه سازی و استفاده از محتوای بصری

محتوای بصری که شامل تصاویر، ویدیو ها، اینفوگرافیک و سایر این موارد میشود در افزایش رتبه سایت بسیار تاثیر گذارند. بر اساس اصول سئو تصاویری که در سایت استفاده میشوند باید جدید و کم حجم باشند. شما میتوانید با استفاده از وب سایت های کاهش حجم عکس، حجم تصاویر خود را کاهش دهید و سپس آنها را در وب سایت استفاده کنید. همچنین استفاده از Alt تصاویر یا همان متن جایگزین در سئو داخلی وب سایت تاثیر گذار است.

شما همچنین میتوانید با سئو کردن ویدیو خود پس از پیدا کردن کلمات کلیدی آنها را در ویدیو استفاده کنید که این امر خود یک نوع بازاریابی محتوایی محسوب میشود. هرچه شما تولید محتوا قوی تری داشته باشید سئو وب سایت شما تقویت میشود و رتبه بهتری در سرچ موتور های جستجو به دست خواهید آورد.

تحقیق کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آنها

قبل از هر چیزی شما باید به آنالیز هدف جستجو کاربران بپردازید. با استفاده از ابزارهای مختلفی که برای پیداکردن کلمات کلیدی وجود دارد مانند google trends شما میتوانید میزان جستجوی هر کلمه را پیدا کنید. بسته به بیزینس خود شما کلمات کلیدی منتخب خودرا انتخاب میکنید و در وب سایت خود بر روی اون کلمات کار خواهید کرد. استفاده از کلمات کلیدی نادرست و غیر مرتبط امکان دارد که بازدید سایت شما را کاهش دهد و در صورت فروش محصول یا خدمات خاصی کاربر نمیتواند آنها را پیدا کند و این امر باعث کاهش فروش خواهد شد.

باید اشاره کرد که با تحقیق کلمات کلیدی شما متوجه خواهید شد که برخی از کلمات کلیدی هستند که رقابت در آنها بسیار سختتر است و وب سایت های زیادی هستند که برای گرفتن رتبه بهتر برای آن کلمات کلیدی رقابت میکنند. برای دریافت امتیاز بالا برای این کلمات کلیدی لازم است حتما استراتژی سئو داخلی و خارجی تولید شود و این کار توسط کارشناسان مجرب انجام شود.

ساختار آدرس صفحات

در ابتدا باید اشاره کرد که آدرس صفحات باید خیلی کوتاه باشد. همچنین سعی کنید که آدرس یا URL صفحات را مربتط با محتویات آن صفحه وارد کنید. استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات باعث تقویت سئو داخلی آن صفحه خواهد شد. البته درست است که گوگل صفحاتی را که آدرس غیر مرتبط با صفحه را هم دارند ایندکس میکند اما آدرس دهی درست به صفحات باعث میشود که کاربران نیز بتوانند بهتر صفحات وب سایت شما را پیدا کنند و لینک سازی داخلی نیز ساده تر انجام خواهد شد.

توضیحات متا

توضیحات متا توضیحاتی هستند که در نتایج جستجوی کاربر در مرورگر قبل از کلیک بر روی سایت به کاربر نمایش داده میشوند. این توضیحات باید بین 150 الی 160 کلمه باشند و استفاده از توضیحات یونیک و جذب کننده در آنها ضروری است. همچنین شما میتوانید از کلمه کلیدی مد نظرتان نیز در توضیحات متای محصول یا نوشته در سایت استفاده کنید و این امر باعث میشود که کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک کند و سئو داخلی وب سایت تقویت میشود.

استفاده از اسکیما

اسکیما شامل کدهایی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند که بهتر محتوای صفحات شما را درک کنند. این کدها باعث میشوند که در هنگام جستجو کاربر صفحات شما به گونه متفاوت و بهتری برای کاربر نمایش داده شود. نمایش بهتر صفحات و محتویات آنها باعث تقویت سئو داخلی و افزایش درصد کلیک کاربر میشود. شما میتوانید از کدهای اسکیما برای صفحات اصلی خود مانند صفحه فروشگاه، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما و غیره استفاده کنید. شما میتوانید برای تنظیمات کدهای اسکیما از افزونه های سئو مانند یاست سئو نیز استفاده کنید.

استفاده از دکمه های CTA

دکمه های CTA یا Call to action به دکمه هایی گفته میشوند که در وب سایت جهت انجام کار خاصی قرار داده میشوند. برای مثال دکمه هایی مانند دانلود، ثبت نام، عضو شدن، خرید و … جزو دکمه های CTA هستند. استفاده از این دکمه های در وب سایت باعث افزایش تعامل کاربر با صفحات مختلف وب سایت و افزایش کلیک میشود. اگر شما سئو داخلی وب سایت خود را به گونه ای تقویت کتید که افزایش کلیک را به دنبال داشته باشد این مورد در نهایت باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد.

سئو کردن عناوین

برای سئو کردن عناوین باید سعی کنید که از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنید. همچنین استفاده از عناوینی که کاربر را ترغیب کند که بر روی آنها کلیک کند و محتوای آن صفحات را مشاهده کند باعث تقویت سئو داخلی میشود. همچنین خزنده های گوگل بر اساس عنوان صفحات و میزان ارتباط آن با محتوای آن صفحه به صفحات امتیاز سئو میدهند. یکی از اصلی ترین راه های معرفی محصولات و خدمات وب سایت نیز عنوان های اصلی یا همان H1 ها هستند که استفاده از کلمات پرسشی یا واژه های ترغیب کننده و اعداد میتواند درصد کلیک بر روی آنها را تا حد زیادی افزایش دهد.

آپدیت محتوا

بر اساس آخرین الگوریتم های گوگل شما باید محتوای خود را به صورت دائم آپدیت کنید. نوشتن محتوا و انتشار آن در وب سایت انتهای راه نیست بلکه این محتوا در مرور زمان باید به آن محتوای سئو شده با کیفیت اضافه شود. اضافه کردن محتوای جدید به محتوای قدیمی باعث میشود که گوگل امتیاز بهتری به آن محتوا و صفحه بدهد و همین امر موجب تقویت سئو داخلی خواهد شد.

در واقع تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یکی از اصلی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است. سعی کنید که کل محتوای وب سایت خود را هر شش ماه یک بار آپدیت کنید و با اضافه کردن لینک های داخلی جدید و تصاویر و متن های یونیک امتیاز آن صفحه را افزایش دهید. دقت داشته باشید که استفاده از محتوای تکراری برای بروزرسانی محتوا میتواند تاثیر منفی در سئو داخلی داشته باشد.

حذف محتوای تکراری

محتوای تکراری میتواند برای سئو داخلی وب سایت شما امتیاز منفی به ارمغان بیاورد. انتشار مقالات تکراری و یا استفاده از متن های کپی شده از سایت های دیگر باعث میشود که موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را تکراری و بی ارزش رقم بزنند و همین امر موجب میشود که درصد نمایش مطالب شما در آنها کاهش یابد. بررسی محتوای کلیه ی صفحات و حذف محتواهای تکراری آنها موجب میشود که کل مطالب وب سایت شما یونیک و با کیفیت باشند.

این محتوا جدای از متن میتواند شامل تصاویر و ویدیو ها نیز شود. درست است استفاده از یک عکس در چندین صفحه وب سایت میتواند امری طبیعی باشد اما بهتر است که برای رعایت الگوریتم های سئو داخلی در هر صفحه از عکس متنوعی استفاده شود.

بهینه سازی سرعت

یکی از مهمترین فاکتور های رتبه بندی سایت سرعت لود صفحات است. راه های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد. راهکارهایی مانند کاهش حجم تصاویر، فشرده سازی کدهای سایت، استفاده از المان های استاندارد و کم حجم و غیره باعث میشوند که صفحات وب سایت شما سریعتر لود شوند. شما میتوانید برای بررسی سرعت لود صفحات از ابزارهای سئو مختلفی استفاده کنید. یکی از این ابزار ها وب سایتی مانند gtmetrix است که جهت بررسی میزان سرعت لود صفحات استفاده میشود. این وب سایت مواردی که موجب کند شدن و یا سریع شدن لود صفحات میشوند را به صورت دقیق به شما نمایش خواهد داد.

لازم به ذکر است که افزونه های متعددی نیز مانند افزونه راکت وجود دارند که با انجام چندین مورد از این اعمال باعث افزایش سرعت وب سایت و تقویت سئو داخلی خواهند شد. هرچه سرعت لود صفحات شما بیشتر باشد سئو داخلی وب سایتتان قوی تر خواهد بود و کاربران بیشتری در وب سایت شما خواهند ماند. میزان سرعت عالی برای لود صفحات وب سایت بر اساس آمار گوگل زیر دو ثانیه در نظر گرفته شده است و در صورتی که صفحات وب سایت شما بیشتر از این زمان برای لود نیاز داشته باشند امکان دارد که کاربر صفحه سایت شما را به کلی ببندد.

واکنشگرا بودن صفحات

امروزه کلیه ی افراد جدا از لپ تاپ و کامپیوتر از گوشی های شخصی نیز برای جستجو در وب استفاده میکنند. وب سایت هایی که ساخته میشوند باید همه به صورت کامل برای هر دیوایسی واکنشگرا باشند به صورتی که کاربر با استفاده از هر دیوایسی بتواند صفحات وب سایت را به خوبی مشاهده نماید. گوگل امروزه ریسپانسیو بودن وب سایت را بسیار مورد توجه قرار میدهد و در صورتی که صفحه ای از وب سایت ریسپانسیو نباشد این مورد را به کاربر پیشنهاد نمیدهد و یا به او اخطار ریسپانسیو نبودن صفحه را میدهد که این مورد جزو مهمترین مسائل در سئو داخلی به حساب می آید.

سئو داخلی وب سایت تنها مختص محتوا و سرعت و غیره نیست بلکه طراحی صفحات نیز نقش بسزایی در سئو داخلی وب سایت ایفا میکنند. طراحی باید به گونه ای باشد که المان های موجود در صفحات در دیوایس های مختلف به صورت کامل و بدون ارور نمایش داده شوند.

استفاده از هدینگ های منظم

سعی کنید برای رعایت سئو داخلی وب سایتتان حتما از هدینگ های مرتبط با کلمه کلیدی اصلی محتوا استفاده کنید. هدینگ ها که به ترتیب از H1 شروع میشوند و تا H6 ادامه دارند باید به تعداد دفعات مجاز در نوشته استفاده شوند. برای مثال شما باید فقط یک بار در نوشته خود از H1 استفاده کنید و برای نظرم دهی به نوشته های خود به ترتیب نسبت به اولویت هر عنوان و زیر عنوان آن از تگ های هدینگ استفاده کنید.

حذف لینک های شکسته و استفاده از ریدایرکت

لینک های شکسته را میتوان به عنوان صفحاتی در وب سایت در نظر گرفت که دیگر در سایت وجود ندارند. یا امکان دارد که شما لینکی را به صفحه ای داده باشید و آدرس آن صفحه تغییر پیدا کرده باشد. در این حالت هنگامی که کاربر بر روی لینک کلیک میکند با ارور مواجه خواهد شد. این لینک ها باعث میشوند که خزنده های موتورهای جستجوگر نتوانند به خوبی کل وب سایت شما را بررسی کنند.

لازم به ذکر است که این لینک ها با استفاده از افزونه های وردپرسی نیز قابل حذف هستند. شما همچنین میتوانید لینک های شکسته را به صفحات دیگر لینک دهید که به اصطلاح به آن ریدایرکت کردن گفته میشود. هنگامی که شما لینکی را ریدایرکت میکنید اگر کاربر بر روی آن کلیک کند به صفحه دیگری انتقال داده خواهد شد. این کار باعث میشود که کلیه ی لینک های موجود در وب سایتتان به خوبی عمل کنند و کاربر هیچ وقت در وب سایتتان با اروری مربوط به شکستگی لینک مواجه نشود و همین امر در سئو داخلی وب سایت بسیار موثر است.

چگالی کلمات

چگالی کلمات کلیدی در واقع به معنی میزان استفاده کلمه کلیدی اصلی در کل محتوا است. قبل از الگوریتم های جدید گوگل و پیدایش روش های نوین سئو داخلی افراد به صورت نامحدود در محتوای خود از کلمات کلیدی اصلی استفاده میکردند. این روش در گذشته تاثیر گذار بود و رتبه وب سایت از این طریق افزایش میافت. اما امروزه این روش نه تنها موثر نیست بلکه میتواند تاثیرات منفی نیز به دنبال داشته باشد.

سعی کنید در محتوای خود چگالی کلمات کلیدی را رعایت نمایید و فقط یک یا دو درصد کل محتوا را اختصاص دهید به نوشتن کلمه کلیدی اصلی. البته شما میتوانید کلمات کلیدی دیگری را نیز در محتوای خود استفاده کنید و از آنها برای لینک سازی نیز استفاده کنید که این روش در افزایش بازدید سایت بسیار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. برای گرفتن رتبه عالی برای کلمات کلیدی باید استراتژی سئو تولید شود. شما میتوانید با استفاده از آنالیز رایگان سئو سایت توسط تیم حرفه ای دارکوب برای افزایش رتبه سایت خود استراتژی حرفه ای دریافت کنید.

تولید محتوا

هیچ صفحه ای از وب سایت اگر محتوای باکیفیت و یونیک نداشته باشد در نتیجه موتورهای جستجو به کاربر نمایش داده نمیشود. تقریبا همه ی وب سایت های آنلاین امروزه برای افزایش بازدید سایت و بازاریابی آنلاین تولید محتوا میکنند. اما این محتوا باید جذاب و البته کاملا سئو شده باشد. همچنین تعداد کاراکترهای محتوا نیز بسیار مهم است. هرچه تعداد کلمات محتوای شما بیشتر باشد امتیاز بهتری از گوگل دریافت خواهید کرد اما این به شرطی است که کل محتوا باکیفیت و کاربردی باشد.

با افزایش طول محتوا شما میتوانید چگالی کلمات کلیدی را افزایش دهید و همچنین لینک سازی های داخلی بیشتری را جهت تقویت سئو داخلی وب سایت انجام دهید. دقت داشته باشید که استفاده از محتوای تصویری نیز میتواند بسیار مفید واقع شود. تولید محتوا برای وب سایت در بهترین حالت باید هر روز انجام شود و در صورتی که در تولید محتوا تاخیر ایجاد شود امکان دارد که رقبایتان امتیاز بهتری نسیت به شما از طرف گوگل دریافت کنند.

استفاده از شبکه های اجتماعی

بر اساس الگوریتم های گوگل لینک دهی به شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم تاثیری در سئو سایت ندارد. اما در حالت کلی اگر شما در شبکه های اجتماعی فعالیت خوبی داشته باشید و آن شبکه ها را در وب سایت لینک دهید کاربران بیشتری با بیزینس شما آشنا خواهند شد و در آینده نیز از طریق شبکه های اجتماعی مجددا به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. پس به راحتی میتوان گفت که بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه میتواند به صورت مستقیم در افزایش رتبه سایت نیز تاثیر داشته باشد.

به فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی جهت بک لینک سازی و رفرنس دهی به صفحات وب انجام میشود به اصطلاح سوشیال سیگنال گفته میشود. امروزه اینستاگرام مارکتینگ بیش از هر شبکه دیگری مورد توجه کاربران ایرانی و خارجی است و بیش از هر پلتفرمی دیگری برای سوشیال سیگنال استفاده میشود. این پلتفرم باعث شده است که محیط بسیار خوبی جهت معرفی و فروش خدمات و محصولات برای همگان فراهم شود.  پس بهتر است جهت تقویت سئو داخلی وب سایتتان از دکمه شبکه های اجتماعی در فوتر و یا بخش های مختلفی از وب سایت استفاده نمایید.

آنالیز وب سایت

گوگل به هریک از صفحات وب سایت شما امتیاز جداگانه میدهد و در نهایت این امتیازات رتبه کلی وب سایت شما را در هر کلمه کلیدی مشخص خواهند کرد. اینکه در هر وب سایتی تا چه حدی سئو داخلی رعایت و اجرا شده است به راحتی قابل دیدن نیست. کارشناسان دارکوب با آنالیز رایگان وب سایت در هر زمانی در خدمت شما عزیزان هستند. آنالیز وب سایت از اصلی ترین خدماتی است که توسط کارشناسان مجرب دارکوب برای تقویت سئو داخلی سایت در اختیار شما قرار گرفته است. برای بهره گیری از آنالیز رایگان سئو سایت و خدمات بیشمار دارکوب کافی است از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته