مهمترین تست های وب سایت

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
مهمترین تست های وب سایت

پس از اینکه سایت را طراحی و اجرا کردید، قبل از اینکه وب سایت برای عموم قابل دسترس باشد، باید تست هایی را بر روی وب سایت انجام دهید تا از عملکرد و قابلیت های آن اطمینان حاصل کنید. زمانی که تست ها بر روی وب سایت انجام می شود، هرگونه مشکل، نقص و اشکال برطرف، سپس می توان وب سایت را در دسترس عموم قرار داد. هر یک از تست ها در بخش ‌های مختلف دارای نتایجی هستند که این نتایج با نتایج پیش بینی شده مورد مقایسه قرار می ‌گیرند و هر گونه عدم تطابق باعث می شود که شما به یک مشکل یا نقص پی ببرید.

اهداف تست وب سایت

اگر وب سایت را طراحی و اجرا کرده ‌اید، آن را تا به امروز مدیریت کرده ‌اید، از طریق سئو بهینه‌سازی ‌های لازم را انجام داده ‌اید، اینک برای عملکرد کلی وب سایت تعامل کاربر بسیار اهمیت دارد. وب سایت هایی که سریع بارگذاری می شوند و کاربر به اهداف خود دسترسی سریع و آسانی دارد، قطعاً جذب ترافیک بالاتری خواهند داشت.

ایجاد وب سایت حرفه ای

از اهداف تست وب سایت می توان به حرفه ‌ای نگه داشتن وب سایت اشاره کرد. برخی از خطاهای جزئی از جمله زمان بارگذاری پایین، لینک های شکسته، غلط املایی، اشتباهات دستوری، دکمه ‌های ناکارآمد و فرم‌ هایی که ارسال نمی شوند، اگر به صورت مکرر تکرار شوند، کاربران را دچار چالش می کند. گرچه این مشکلات کوچک و بی‌اهمیت هستند، اما می توانند در تعامل کاربر با وب سایت تاثیر منفی بگذارند. خطاهای جزئی ممکن است برای برخی از افراد چندان بزرگ به شمار نیایند اما می توانند از حرفه ‌ای بودن وب سایت شما بکاهند.

سازگاری وب سایت با تمام دستگاه ها

اطمینان از اینکه وب سایت در تمامی دستگاه ‌ها قابلیت نمایش دارد مهم است. با توجه به گستردگی سخت‌افزار و نرم‌ افزارهایی که در بازار وجود دارد، سخت است که یک وب سایت در تمامی پلتفرم‌ ها و دستگاه ‌ها قابلیت نمایش داشته باشد. اما این موضوع برای وب سایت های حرفه ای بسیار مهم است و در طراحی خود به گونه ای عمل می کنند که وب سایت با سایر دستگاه ‌ها سازگاری داشته باشد.

عدم طراحی مجدد وب سایت

برخی از افراد برای بهبود عملکرد وب سایت خود اقدام به طراحی مجدد وب سایت می کنند. علیرغم هزینه ‌های بسیاری که برای طراحی انجام می‌ دهند، اما نمی تواند همچنان موثر باشد. در صورتی که با رفع برخی از اشتباهات و یا استفاده از یک ترفند جدید می توان عملکرد وب سایت را دگرگون کرد. از طریق تست می توانید خطاها را بررسی و از پرداخت هزینه برای طراحی مجدد سایت صرف نظر کنید.

ایجاد امنیت برای وب سایت

در فضای اینترنت، وب سایت ها امن نیستند. آنها می توانند به راحتی توسط هکرها هک شده و اطلاعات درز پیدا کنند. بسیاری از وب سایت ها به هنگام طراحی نکات امنیتی را رعایت نمی کنند که این موضوع می تواند با گذشت زمان برای آنها دردسرساز شود. اما با وجود تست به موقع می توان ایرادات امنیتی را شناسایی و آنها را برطرف کرد.

بهترین زمان تست وب سایت در دو بازه زمانی است. مرحله اول تست می تواند قبل از راه ‌اندازی وب سایت و قبل از دسترسی کاربران به وب سایت باشد، مرحله دوم پس از به روز رسانی وب سایت انجام شود.

بخش های مهم در تست وب سایت

بخش های مهم در تست وب سایت

وب سایت یک دنیای بزرگ است که برای تست کردن آن باید مرحله به مرحله جلو رفت.

  • عملکرد: اولین نکته‌ ای که در تست وب سایت مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد، عملکرد وب سایت است باید این اطمینان را داشته باشید که تمامی لینک‌ ها، فرم ‌ها و دکمه ‌ها همانطور که شما در نظر گرفته‌ اید، کار می کنند.
  • قابلیت استفاده: گزینه بعدی قابلیت استفاده است. باید بررسی شود که آیا وب سایت پیمایش آسان و راحتی برای کاربر دارد و آیا کاربر می ‌داند که عناصر مهم و آنچه را که دنبال می کند در کجای وب سایت قرار دارد.
  • سازگاری: سازگاری وب سایت باید به صورتی باشد که در دستگاه ‌های مختلف قابلیت نمایش داشته باشد. کاربر بتواند از طریق گوشی هوشمند، تبلت و صفحه نمایش دسکتاپ بدون هیچگونه تغییری وب سایت شما را مشاهده کند.
  • سرعت: بخش دیگری که مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد، سرعت وب سایت است که باید تمامی بخش ‌های وب سایت در سریع‌ترین زمان بارگذاری شوند.
  • امنیت: بخش مهم و حیاتی بررسی امنیت است. باید این اطمینان حاصل شود که داده‌ هایی که در حال انتقال هستند به خوبی محافظت می شوند.

با بررسی هر یک از این تست ها می توانید وب سایت خود را ایمن کرده، سپس در دسترس کاربر قرار دهید.

آغاز تست وب سایت

  • عملکرد: برای تست عملکرد، سوالاتی را باید پاسخ دهید.
  1. اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا لینک ‌ها و دکمه‌ هایی که در صفحات قرار دارند، کاربر را به درستی هدایت می کنند؟
  2. آیا فرم ‌هایی که در وب سایت برای کاربران در نظر گرفته شده است، اطلاعات صحیح را دریافت می کنند؟
  • قابلیت استفاده: برای تست قابلیت استفاده وب سایت دو سوال مهم را باید پاسخ دهید.
  1. آیا کاربر می تواند به همه صفحات مهم وب سایت به آسانی دسترسی پیدا کند؟
  2. در خصوص محتوا آیا محتوای متنی که در وب سایت منتشر شده است، خوانش آسانی دارد و اطلاعات دقیقی را به کاربر منتقل می کند؟
  • سازگاری: برای تست سازگاری نیز دو سوال مهم مطرح می شود که از این طریق می توانید در این آزمون موفق یا ناموفق شوید.
  1. آیا محتوایی که در وب سایت منتشر شده است، در سایر دستگاه ‌ها به درستی بارگذاری می شود؟
  2. اگر کاربر در صفحه نمایش تلفن همراه خود وب سایت را پیگیری کند، آیا با چرخش، صفحه وب سایت به درستی تنظیم می شود؟
  • سرعت: با سه سوال تست سرعت سایت مشخص می شود که آیا سایت حرفه ای است یا خیر.
  1. آیا وب سایت می تواند در یک محدوده زمانی مشخص و قابل قبولی بارگذاری شود؟
  2. مدت زمانی که صفحات وب سایت دانلود و بر روی صفحه نمایش منتشر می شوند چه میزان است؟
  3. از سوی دیگر چه مدت زمانی طول می کشد تا یک صفحه وب سایت توسط سرور مونتاژ شود؟
  • امنیت: در تست امنیت مشخص می شود که اطلاعات حساس نباید در معرض نمایش عموم قرار بگیرند. در تست امنیت مهمترین سوالی که پرسیده می شود موارد زیر است.
  1. آیا کاربر به هنگام استفاده از وب سایت باید رمز وارد کند؟
  2. از سوی دیگر اگر رمز عبور وجود دارد، فیلد رمز عبور با کاراکتر ستاره نمایش داده می شود یا خیر؟

نحوه انجام تست وب سایت

نحوه انجام تست وب سایت

تا به اینجا نکته مهمی که به آن اشاره شد این است که چه نکاتی را باید در وب سایت مورد تست و آزمایش قرار دهید. اما برای انجام این تست ها و آزمایش ‌ها چه ابزارها و تکنیک ‌هایی لازم است، در ادامه شما را با این ابزارها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

عملکرد

در بخش تست عملکرد می توانید به دو صورت خودکار و دستی این تست را انجام دهید. به صورت دستی می توانید فرم ‌ها، دکمه ‌ها و لینک ‌ها را بررسی و اطمینان پیدا کنید که هر یک به خوبی کار می کنند. قطعا تست هر یک از این آیتم ‌ها می تواند زمانبر باشد، علاوه بر این می تواند خطای انسانی نیز در این ارزیابی مشاهده شود. بنابراین توصیه می کنیم از رویکرد خودکار برای تست عملکرد استفاده کنید. از طریق اسکریپت یا ابزار می توانید تمام لینک‌ ها را بررسی و نتیجه را ارزیابی کنید.

تست عملکرد شامل چندین پارامتر است که با بررسی هر یک می توانید این اطمینان را به کاربر بدهید که یک وب سایت بدون نقص را انتخاب کرده است. باید تمام لینک ‌هایی که در صفحات وب سایت شما وجود دارند را تست کرده و اطمینان پیدا کنید که لینک‌ های خارجی دچار نقص و مشکل نیستند. تمامی لینک ‌های خارجی باید مورد بررسی قرار بگیرند و لینک‌ های داخلی را نیز یک به یک مورد بررسی قرار دهید. از لینک ‌های آزمایشی برای ارسال ایمیل استفاده کنید، لینک ‌های شکسته را پیدا و آنها را برطرف کنید.

یکی از اجزای جدایی ناپذیر از هر وب سایتی فرم ‌ها هستند. فرم‌ ها برای دریافت اطلاعات از کاربران و تعامل با آنها استفاده می شوند. آنچه در این فرم ‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که هر مرحله از تکمیل فرم بستگی به انجام مرحله قبل دارد.

قابلیت استفاده

برای تست قابلیت استفاده می توانید از کاربران کمک بگیرید. از کاربران بخواهید به وب سایت شما مراجعه کرده و یافته ‌های خود را گزارش دهند. از طریق یک نظرسنجی و دریافت بازخورد می توانید تا حدود زیادی نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت قابلیت استفاده وب سایت پی ببرید. زمانی که آمارها به دست آمد با تجزیه تحلیل آنها می توانید به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید. در کنار ابزارها، یکی از راهکارهای دیگر استفاده از هوش مصنوعی است که نسبت به شهود انسانی ممکن است نتواند نتایج دقیقی را ارائه دهد.

سازگاری

برای تست سازگاری دستگاه‌ های مختلفی وجود دارند که وب سایت شما می تواند در آنها دیده شود. ابزارهایی وجود دارند که می توانند فضای دستگاه‌ های مختلف را شبیه سازی کنند، از این طریق می توانید با وارد کردن URL، عملکرد وب سایت خود را در دستگاه‌ های دیگر بررسی کنید.

محتویات وب سایت شما باید بر روی دستگاه‌ های مختلف قابلیت نمایش داشته باشد. با تست موبایلی وب سایت، می تواند از سازگاری سایت اطمینان داشته باشید. وب سایت باید با تمامی سیستم عامل ‌های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس، مک و مرورگرهایی همچون فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلور به خوبی کار کند. زمانی که وب سایت با سیستم عامل‌ های مختلف هماهنگ باشد، متن، دکمه‌ ها و سایر جزئیات بدون تغییر خواهند ماند.

سرعت

برای تست سرعت روش ‌های مختلفی وجود دارد. ابزارهای مختلفی وجود دارند که می توانند میزان تاخیر بارگیری صفحات وب سایت را نشان دهند.  این امکان وجود دارد که در یک زمان واحد چندین کاربر بخواهند به یک صفحه مشخص دسترسی پیدا کنند. در بسیاری از مواقع کاربر باید زمانی را برای ورود به صفحه صبر کند، این به این معنا است که وب سایت در زمان اوج بار نمی تواند سرویس دهی قابل توجهی را ارائه دهد. در تست بارگذاری فاکتورهای مهمی از جمله ورود همزمان چند کاربر به یک صفحه و سرعت بارگذاری، میزان سرعت بارگذاری صفحاتی که داده‌ های بسیار دارند، مورد ارزیابی قرار می ‌گیرند. میزان توانایی وب سایت در سرویس دهی بررسی می شود.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است کاربران زمانی که به یک سایت ورود پیدا می کنند اگر تا ۳ ثانیه سایت لود نشود آن را ترک می کنند. سرعت سایت که در سئو بسیار مهم است، باعث بالا رفتن رتبه می شود. بهتر است سرعت سایت توسط برخی از تست ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

امنیت

برای امنیت وب سایت می توانید https را به جای http وارد کنید، زمانی که صفحه را با https  باز می کنید نباید هیچ گونه خطایی مشاهده شود. برخی از وب سایت ها که باید اطلاعات کارت اعتباری کاربران را ذخیره و استفاده کنند باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. در تست های امنیتی امکان دسترسی غیر مجاز به صفحات نباید وجود داشته باشد. فایل‌ هایی که محدود شده ‌اند نباید بدون دسترسی ایمن قابلیت دانلود داشته باشند.

گوگل لایت هاوس

برای تست وب سایت یکی از ابزارهای مهم و کاربردی گوگل لایت هاوس است. گوگل لایت‌ هاوس یک ابزار رایگان است که می تواند تجربه کاربری صفحات وب سایت را به خوبی ارزیابی و کیفیت کلی وب سایت را مشخص کند. در میان ابزارهای تستی که وجود دارند گوگل لایت هاوس توانسته عملکرد موفق‌تری داشته باشد. با ارائه گزارشات تکمیلی می تواند به خوبی عملکرد سایت را مشخص کند.

از مزیت ‌های استفاده از این ابزار می توان به استفاده آسان آن اشاره کرد. ابزاری که نه تنها افراد با تجربه بلکه افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. حتی می توانید از طریق مقاله ‌های آموزشی که در خصوص این ابزار وجود دارد، اطلاعات خود را به راحتی تکمیل کنید.

Google Lighthouse در سه ورژن منتشر شده است. در ورژن اول بررسی Progressive Web App، در ورژن دوم سئو و عملکرد وب سایت و در ورژن سوم ارزیابی کدهای برنامه نویسی از طریق مرورگر گوگل کروم انجام می شود.

برای استفاده از این ابزار از طریق گوگل کروم می توانید این برنامه را نصب کنید. در ۵ گروه مختلف این ابزار می تواند تست هایی را انجام و نمراتی را ارائه دهد . ۵ دسته مهم شامل Performance، Best Practices، Accessibility، SEO و Progressive Web App است که در هر وب سایتی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از بخش ‌ها را انتخاب و ارزیابی را آغاز کنید.

 A/B  کارایی وب سایت

یکی از تست های دیگر که برای وبسایت انجام می شود، تست A/B است. برای انجام این تست در یک وب سایت دو صفحه را مشخص می کنند، برای یک صفحه ویژگی‌ های A و برای صفحه دیگر ویژگی ‌های B را تعریف می کنند. سپس هر دو صفحه را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، پس از یک مدت زمان مشخص با تجزیه و تحلیل و ارزیابی هر دو صفحه، صفحه ‌ای که از ترافیک بیشتری برخوردار بوده است، به عنوان صفحه موفق در نظر گرفته می شود.

از طریق تست  A/B  کارایی وب سایت مشخص می شود. با این ارزیابی می توانید به راحتی ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، اما باید صفحه ‌ای که با افزایش ترافیک مواجه نشده است را بررسی کنید. مشکلات و هرگونه ایرادات آن را برطرف کنید تا ترافیک‌ آن نیز افزایش پیدا کند. از ویژگی ‌هایی که برای این تست در نظر می‌گیرند، می توان به لینک‌ ها، عکس ‌ها،  محتواهای متنی اشاره کرد. در محتوای متنی، تیترها و پاراگراف ‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تست پنج ثانیه وب سایت

تست پنج ثانیه وب سایت

تست ۵ ثانیه ‌ای وب سایت یکی از تست ‌هایی است که برای وب سایت در نظر می‌ گیرند. از اهداف انجام این تست این است که در مدت زمان کوتاهی بتوان نسبت به درک کاربران اطلاعاتی را به دست آورد. زمانی که کاربر به وب سایت مراجعه می‌ کند تا ۵ ثانیه می ‌تواند با محصول و خدماتی که ارائه شده است ارتباط برقرار کند.

انجام این تست به این صورت است که یک تصویر در اختیار کاربر قرار گرفته می شود، تا در مدت ۵ ثانیه نسبت به عکس واکنش نشان دهد. بعد از پایان یافتن ۵ ثانیه سوالاتی را از کاربر می‌ پرسند. این سوالات می ‌تواند سوالات عمومی باشد، به طور مثال اینکه آیا کاربر می ‌داند که محصول مورد نظر چه کارایی دارد؟

این تست که بر اساس تحقیقات رفتارشناسی شکل گرفته است، نشان می‌ دهد که زمان برای افراد بسیار مهم است. کاربران تنها می‌ توانند تا ۵ ثانیه در وب سایت باقی بمانند تا به اهداف خود دسترسی پیدا کنند. پس از پایان یافتن ۵ ثانیه و عدم دسترسی به موارد مورد نیاز، این تست عملکرد خود را از دست می ‌دهد. در مدت زمان  ۵ ثانیه کاربر می ‌تواند صادقانه ‌ترین نقد یا تعریف را از سایت ارائه دهد. در همان فاصله ۵ ثانیه تصویری که در ذهن کاربر ثبت می‌ شود بسیار کاربردی و حرفه ‌ای خواهد بود.

تست موبایلی وب سایت

تست موبایلی وب سایت به این معناست که وب سایت بر روی صفحه نمایش موبایل سازگاری دارد. در این تست عرض صفحات وب سایت مورد بررسی قرار می‌ گیرند، عرض صفحات یک وب سایت باید نسبت به عرض صفحات موبایل یکی باشد. از این جهت می ‌گویند که وب سایت باید در تلفن همراه سازگاری داشته باشد که به هنگام باز کردن وب سایت نیازی به زوم کردن صفحه نباشد. همچنین در نسخه موبایلی وب سایت نباید نیازی به اسکرول باشد. فونتی که برای محتوا در نظر می‌ گیرید نباید خیلی ریز باشد، چرا که کاربر از طریق موبایل خوانش را انجام می ‌دهد. بهترین سایز متن در یک وب سایت حدود ۱۶ پیکسل است.

سخن پایانی

تست وب سایت که از طریق نرم‌افزار انجام می شود، برای یافتن اشکالات احتمالی است که در وب سایت وجود دارد و شما از آن اطلاعی ندارید. بهترین وب سایت ها قبل از اینکه برای کاربران نهایی شود، به طور کامل از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار می‌گیرند. از این طریق این اطمینان را به دست می‌آورید که وب سایت به درستی کار می کند و می تواند با جذب ترافیک بالا رضایت شما را جلب کند. برای افزایش ترافیک بالا، مجموعه دارکوب در کنار شماست. تیم تخصصی دارکوب در زمینه بهینه سازی وب سایت و البته تست طراحی وب سایت، خدمات ویژه ای را ارائه می‌دهد. با توجه به موضوع وب سایت، برای افزایش ترافیک، تست های مهمی را اجرا و اشکالات و ایرادات سایت را مشخص می کنیم. کارشناسان دارکوب در تلاش هستند تا با به روزترین اطلاعات بتوانند خدمات تخصصی و تضمینی ارائه دهند. می توانید از دیگر خدمات دارکوب از جمله، آموزش سئو بهره مند شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته