تست پنج ثانیه وب سایت

نوشته شده توسط دارکوب

هنگام طراحی سایت، مهم است که ظاهر و عملکرد سایت را در نظر بگیرید. ادغام این عناصر، قابلیت استفاده و عملکرد کلی سایت را به حداکثر می رساند. قابلیت استفاده سایت شما شامل عناصری مانند رابط کاربری آسان برای پیمایش، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، متن واضح نوشته شده و به خوبی قالب بندی شده و طرح رنگ است. عملکرد سایت شما به سرعت، رتبه بندی، قابلیت جستجو و توانایی جذب مخاطبان شما اشاره دارد.

شرکت دارکوب

هنگامیکه صحبت از بخش طراحی یک پروژه سایت می شود، بازخورد کاربران بسیار حائز اهمیت است. شما باید پیش نویس های طراحی خود را با گروه های کاربری مختلف آزمایش کنید، تست های قابلیت های استفاده را انجام دهید و داستان های کاربری ایجاد کنید.

برداشت اول همیشه مهم بوده است و برای صفحات سایت یا برنامه ها هم صدق می کند. اولین برداشت ها به کاربران کمک می کند بفهمند که یک سایت یا برنامه چیست و آیا می خواهند زمان بیشتری را برای آن صرف کنند یا خیر. این روزها مطالب بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد. کاربران به سرعت تصمیم می گیرند که چگونه و کجا می خواهند وقت خود را بگذرانند.

طراحان وب باید به اصول طراحی تسلط داشته باشند که طراحان گرافیک آن را می دانند. آنها باید از نحوه استفاده از تایپوگرافی، رنگ، سلسله مراتب و چیدمان را در هنگام طراحی UI برای سایت ها آگاه باشند

طراحی سایت دامنه وسیعی از کار را از توسعه دهندگان وب که کد می نویسند، طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری که بر روی رابط ها کار می کنند، تا طراحان وب که از ظاهر و تاثیر سایت شما بر کاربران، مراقبت می کنند را پوشش می دهد. افراد زیادی در زمینه طراحی وب و ارائه خدمات طراحی سایت فعالیت دارند.

برای ارزیابی میزان محبوبیت و کاربردی بودن سایت از همه نظر، روش هایی ابداع شده است که به طراحان و صاحبان مشاغل کمک می کنند، سایت را مورد آزمایش قرار داده و نتیج آن را در روند بهبود عملکرد آن به کار گیرند. یکی از این آزمون ها تست کاربری است که با کمک کاربران واقعی انجام می شود. در ادامه به معرفی مختصری از این آزمون ها می پردازیم.

تست کاربری

انجام تست کاربری (User Testing) مستلزم آن است که اهداف واضحی از پروژه جدید سایت خود داشته باشید. قبل از اینکه نگاهی صریح به نقش تست کاربری در طراحی وب داشته باشیم، باید در بازخورد و تست کاربری یک گام به عقب برداریم.

تست کاربری چیست؟ اساساً اصطلاح “تست کاربری” به تکنیک تست قابلیت استفاده بودن اشاره دارد که برای کمک به کشف و حل مشکلات در طراحی وب شما استفاده می شود.

تست های کاربری باید در هر مرحله از پروژه سایت انجام شود زیرا به شما امکان می دهد بررسی کنید که آیا سایت شما به درستی با نیازهای مخاطب هدف شما هماهنگ است یا خیر.

تست کاربری فرآیندی است برای تأیید اینکه یک راه حل برای مشکل کاربر وجود دارد.

تست کاربری در زمینه طراحی وب به چه معناست؟

به عنوان یک طراح وب ممکن است تعجب کنید که تست کاربری چگونه بر مسئولیت های شما تأثیر می گذارد و چرا انجام آزمایش های کاربری به طور کلی مهم است. تست کاربری تکنیکی است برای ارزیابی اینکه آیا طراحی وب انتخاب شده واقعاً برای مخاطبان اصلی شما کار می کند یا خیر؟ شما می توانید این کار را با آزمایش طرح خود با هم تیمی های خودتان هم انجام دهید.

این آزمون ها با مخاطبان بسیار کم و منتخب و ترجیحاً در یک محیط سختگیرانه و قابل مشاهده انجام می شود. از دیدگاه طراحی وب، شما سعی می کنید راه حل های طراحی شده را تأیید کنید و نحوه عملکرد آنها را در سناریوهای واقعی آزمایش کنید.

تکرار آزمون های بیشتر، منجر به تجربه کاربری بهتری خواهد شد. در مراحل اولیه طراحی، سایت از نظر قابلیت استفاده و سهولت کار آزمایش می شود. این تست ها شامل گروهی از کاربران می شود که از آنها خواسته می شود وقتی در موقعیت خاصی قرار می گیرند وظایف خاصی را انجام دهند.

انواع مختلف تست کاربر

چند نوع مختلف تست کاربر وجود دارد که می توانید انجام دهید. اول، انجام آزمایش کاربر به صورت حضوری یا از راه دور با استفاده از یک پلتفرم کنفرانس آنلاین که در آن شما از نظر فیزیکی با فرد ارتباط ندارید.

مزایا و معایب برای تست حضوری در مقابل غیر حضوری وجود دارد. در جالت حضوری می توانید اعتماد و رابطه بهتری با کاربران ایجاد کنید و می توانید نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره را مشاهده کنید تا حس کاربر هنگام تعامل با مدل یا سایت خود را در آزمون کاربری دریافت کنید. زمان بندی آزمایش از راه دور می تواند آسان تر و مقیاس پذیرتر باشد، به خصوص زمانی که می خواهید با کاربرانی صحبت کنید که قادر به ملاقات حضوری با شما نیستند. ممکن است این ارتباط رودررو را از دست بدهید، اما تست کاربری از راه دور می تواند به ویژه برای دسترسی به کاربرانی که در مکان های مختلف هستند و نمی توانید شخصاً با آنها ملاقات کنید مفید باشد.

شما همچنین می توانید یک تست کاربری کنترل نشده برگزار کنید. یک آزمون کنترل شده دارای یک تسهیل کننده است تا در حین تکمیل آزمون، مکالمه ای با کاربر وجود داشته باشد. از سوی دیگر، یک آزمایش کنترل نشده با ارسال لیستی از موارد برای تکمیل به کاربر انجام می شود و کاربر به تنهایی لیست وظایف را بدون اینکه با شخصی صحبت کند، انجام می دهد.

بار دیگر، هر دو نوع مزایا و معایبی دارند. یک آزمون کنترل شده امکان پرسیدن سؤالات بعدی و تغییر مکالمه را در لحظه بر اساس نحوه انجام آزمون، در مقابل مقیاس پذیری تنظیم تست های کاربری کنترل نشده، می دهد.

مهم نیست که کدام نوع تست کاربر را انتخاب می کنید، از کاربر اجازه بگیرید تا جلسه را ضبط کنید تا بتوانید بعداً جلسه تست را مرور کنید تا یادداشت ها و بینش های دقیقی درباره تست کاربری تهیه کنید.

نوع دیگری از تست کاربری، تست پنج ثانیه ای است که به آن تست چشمک زدن نیز گفته می شود. کاربران پنج ثانیه فرصت دارند تا چیزی را که در مقابل آنها قرار داده اید بررسی کنند. سپس سوالاتی پیرامون نمونه ای که مشاهده کرده اند، مطرح می شود.

یک آزمون پنج ثانیه ای در درجه اول برای اطمینان از اینکه کاربران آنچه را که شما می خواهید با آن ارتباط برقرار کنید، درک می کنند، استفاده می شود. در پنج ثانیه یا یک چشم بر هم زدن، کاربران باید ایده روشنی در مورد پیام رسانی یا مفهوم کلی یک محصول، خدمات، قیمت یا هر هدفی که برای کاربر دارید داشته باشند. اگر این روند پاسخگو نبوده و برای کاربر واضح نباشد، احتمالاً کارهایی برای انجام دادن وجود خواهد داشت.

آیا پنج ثانیه زمان کافی است؟

پس از مطالعه روش، ممکن است برخی بپرسند که آیا 5 ثانیه برای ارزیابی صفحه برای تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی کافی است یا خیر. حتی اگر نمی توانید تنها به نتایج یک آزمون 5 ثانیه ای تکیه کنید، 3 واقعیت زیر در مورد نحوه درک کاربران از سایت ها باید شما را متقاعد کند که روش تحقیق برای جمع آوری بینش های مهم مؤثر است. اولاً، در مطالعاتی که انجام شده است، دریافتند که کاربران قبل از تمرکز روی یک بخش خاص، 2.6 ثانیه را صرف اسکن یک سایت می کنند. این به ما یادآوری می کند که در ابتدا کاربران  سایت را نمی خوانند، آن را اسکن می کنند، هیچ کس نمی خواهد وقت خود را صرف چیزهای بی اهمیت کند.

ثانیا، اولین برداشت در 50 میلی  ثانیه ایجاد می شود، به این معنی که تنها یک فرصت برای متقاعد کردن کاربر وجود دارد که سایت پیام مفیدی برای او دارد.

ثالثاً، دامنه توجه یا مدت زمانی که کاربر می تواند روی یک کار تمرکز کند بدون اینکه حواسش پرت شود، کاهش می یابد زیرا اطلاعات بیشتر و بیشتر از جمله سایر  سایت ها، پیوندها یا تبلیغات در اطراف ما وجود دارد. در این 5 ثانیه، توجه کامل کاربران فقط به صفحه خاص معطوف خواهد شد. اگر آزمایش طولانی تر باشد، ممکن است حواس کاربر پرت شود.

چرا تست پنج ثانیه ای مهم است؟

طبق تحقیقات، 55 درصد از بازدیدکنندگان کمتر از 15 ثانیه را در یک سایت صرف می کنند، بنابراین جلب توجه افراد در چند ثانیه اول مشاهده یک طراحی ضروری است. در ثانیه های اول، افراد تصمیم می گیرند که به مرور صفحه سایت ادامه دهند یا صفحه را ترک کنند. در یک آزمون پنج ثانیه ای، به شرکت کنندگان پنج ثانیه فرصت داده می شود تا یک طرح را مشاهده کنند و پس از آن به چند سوال ساده پاسخ می دهند. نتایج هم بازخورد کمی و هم کیفی کاربر را ارائه می کند که به شما در بهینه سازی یک طراحی کمک می کند.

دلیل واضح دیگر آن این است که اگر یک سایت نتواند توجه کاربران را در 5 ثانیه اول جلب کند، آنها برای یافتن سایت دیگری که این کار را می کند، سایت شما را ترک می کنند. بنابراین مهم است زیرا شما یک مشتری بالقوه را از دست داده اید. اما خروج آن مشتری بدون پیمایش و کاوش در سایت شما، تأثیر بیشتری بر روی نرخ پرش سایت شما دارد. این موضوع بسیار مهم است زیرا متخصصان SEO (بهینه سازی سایت برای موتور جستجو) معتقدند که نرخ پرش به سیگنال های رتبه بندی در به روز رسانی های آتی الگوریتم گوگل تبدیل شده است. بنابراین نرخ پرش بالا می تواند واقعاً بر موقعیت جستجوی سایت از سوی موتور های جستجو و سئو آن تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر چنانچه استراتژی قوی در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید، ولی طراحی سایت و محتوای کانال های شبکه های اجتماعی نتواند توجه کاربر را حداقل در 5 ثانیه اول به خود جذب کند، باز هم در توسعه کسب و کار خود در عرصه اینترنتی به مشکل برخورده اید و لازم است تغییرات مهم و تأثیرگذاری را اعمال کنید.

زمان استفاده از تست پنج ثانیه ای

تست پنج ثانیه ای روشی ارزشمند برای جمع آوری داده های کیفی در مورد اولین برداشت ها و واکنش های کاربران است. این به شما کمک می کند بفهمید چه اطلاعاتی برای آن ها برجسته است، چه چیزهایی را دوست دارند یا دوست ندارند و چه چیزی را به خاطر می سپارند، بنابراین می توانید مطمئن شوید که سایت شما پیام درست را به مخاطبان مناسب منتقل می کند.

داده های یک آزمون پنج ثانیه ای را نیز می توان به صورت کمی اندازه گیری کرد و بر اساس دو گروهی که پیام را دریافت کرده اند و گروه دیگری که پیام را دریافت نکردند، دسته بندی کرد. بر اساس نسبت نتایج (به عنوان مثال، بیش از 80٪ از شرکت کنندگان پیام را دریافت کردند)، می توانید اثربخشی پیام را تعیین کنید و سپس برای کسب اطلاعات بیشتر از نظرات فردی بهره ببرید.

می توانید با نشان دادن مدلی از طرح، نمونه اولیه، وایرفریم یا صفحه وب، آزمایش پنج ثانیه ای را به صورت حضوری یا از راه دور با استفاده از یک ابزار آزمایش انجام دهید.

نحوه اجرای یک آزمون پنج ثانیه ای

ابتدا مشخص کنید که تمایل دارید پس از آزمون درباره کدام قسمت از طراحی بیشتر بدانید و چگونه این دانش بر اقدامات بعدی تأثیر می گذارد. با داشتن تصویری واضح از نتیجه مورد انتظار، متوجه خواهید شد که چه صفحه یا عنصری باید مورد آزمایش قرار گیرد و چگونه فرضیه ای را که آماده کرده اید باعث می شود که کاربران همان برداشت شما را داشته باشند یا بازخورد کاملا متفاوتی را مشاهده می کنید.

برای شروع، باید سایت یا طراحی را برای آزمایش آماده کنید، دستورالعمل های آزمون را ایجاد کنید و شرکت کنندگان در آزمون را پیدا کنید.

برای جذب شرکت کنندگان، می توانید پایگاه کاربری خود را به آزمون دعوت کنید یا شرکت کنندگان را از ابزار تست قابلیت کاربردی بودن شرکت های مختلف استفاده کنید، که می تواند تعداد شرکت کنندگان و هدف گیری جمعیت شناختی مورد نیازتان را در اختیار شما قرار دهد.

پس از انتخاب نوع ابزار برای تست، آزمایش خود را ایجاد کنید و تصویری را که آزمایش می کنید وارد کنید (این تصویر می تواند یک اسکرین شات یا ماکت طراحی باشد). در مرحله بعد، مدت زمانی را انتخاب کنید که آزمایش کنندگان تصویر را مشاهده کنند، که می تواند بین 5 تا 20 ثانیه باشد و سپس سؤالات بعد از آزمون را اضافه کنید.

در طول آزمون، شرکت کنندگان پنج ثانیه فرصت دارند تا یک طرح یا صفحه را مشاهده کنند و پس از آن به چند سوال بعدی پاسخ می دهند. توجه به این نکته که سوالات کلیدی هستند، حیاتی است، زیرا تعیین می کنند که آیا مخاطب شما پیام شما را درک می کند یا خیر.

برای سنجش اولین برداشت شرکت کنندگان، سؤالاتی از این قبیل بپرسید:

طراحی را پس از مشاهده این صفحه چگونه توصیف می کنید؟

برداشت شما از طراحی چه بود؟

مهمترین چیزی که می توانید به یاد بیاورید چیست؟

چه چیزی را در مورد طراحی بیشتر یا کمتر دوست داشتید؟

تمایل دارید چه چیزی را در مورد طراحی تغییر می دهید؟

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد آن فکر کنید این است که یک کاربر ممکن است با بیهوده ترین عبارت پاسخ دهد همانند نمی دانم یا یادم نیست. اگر می بینید که احتمال زیادی وجود دارد که چنین پاسخ هایی را دریافت کنید، سعی کنید سوال را دوباره بازنگری کنید یا آن را تغییر دهید. حتی اگر بینش ارزشمندی از سوال دریافت نکنید، باز هم باید برای هر پاسخ بی معنی هزینه کنید.

تعداد نفرات برای یک آزمون پنج ثانیه ای بین 20 تا 50 شرکت کننده است. فراموش نکنید، این یک روش کیفی است. بنابراین شما به دنبال نتایج بسیار دقیق نیستید، بلکه به دنبال یک حدس حساب شده هستید. اینکه شرکت کنندگان هر چه کمتر درباره سایت و طراحی شما کمتر بدانند، می تواند نتایج واقعی تری را به دنبال داشته باشد.

یکی از بهترین روش ها برای به دست آوردن نتایج تست موثر این است که از قبل به کاربران نگویید که پس از اتمام پنج ثانیه چه کاری باید انجام دهند. این نکته در عین سادگی بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند اولین برداشت ها و واکنش های صادقانه، طبیعی و بی طرفانه ای داشته باشید.

با ثبت واکنش های اولیه بینندگان، می توانید مشخص کنید که صفحه محتوا واضح و دقیق است یا خیر. اگر صفحه واضح است، انتظار داشته باشید که شرکت کنندگان شما بتوانند به راحتی محتوا را به خاطر بیاورند و بتوانند هدف صفحه را به طور دقیق شناسایی کنند. وقتی نوبت به تفسیر نتایج می رسد، ممکن است در مورد مزایا و معایب آن با تیم خود صحبت کنید، مانند طرح هایی که از آزمون 5 ثانیه ای به وجود آمدند. از اینجا به راحتی می توانید طرحی را که می خواهید استفاده کنید نهایی کنید.

با جمع آوری و بررسی برداشت های اولیه کاربران، می توانید مشخص کنید که آیا صفحه محتوای مورد نظر واضح و مختصر است یا خیر. اگر صفحه واضح باشد، شرکت کنندگان به راحتی محتوای مهم را به خاطر می آورند و هدف اصلی صفحه را دقیقاً شناسایی می کنند.

محدودیت در آزمون 5 ثانیه ای

تست پنج ثانیه ای یک تست کاربری ساده است و ممکن است برای آزمایش جریان ها یا طرح هایی که نیاز به تعاملات و وظایف متعدد دارند مناسب نباشد. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک تجربه پرداخت کامل را آزمایش کنید، آزمایش 5 ثانیه ای به تنهایی ممکن است نتایج مناسب را به شما ارائه نکند.

بهبود عملکرد بعد از انجام تست

از عناوینی استفاده کنید که مخاطب شما را جذب کند. عناوینی کوتاه و واضح که به راحتی خوانده می شوند. پس از آن که عناوین و عناوین صفحات خود را بهینه می کنید و با مشتریان خود صحبت می کنید، وقت آن است که به بقیه کلمات خود نگاه کنید. شما نه تنها باید آنها را متقاعد کنید که در کاری که انجام می دهید بهترین هستید، بلکه باید به آنها نشان دهید که چرا و کجا برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنند. پیمایش در سایت خود را کاری سخت و طاقت فرسا نکنید.

یک سایت خیره کننده طراحی کنید. ایجاد یک طراحی سایت حرفه ای، برند شما را متمایز می کند و به مخاطبان خود نشان می دهد که در صنعت خود پیشرو هستید. ظاهر و احساس مربوط به گرافیک سایت شما اولین برداشت ها را ایجاد می کند. خیلی شلوغ، خیلی خسته کننده، رنگ کافی یا خیلی زیاد؟ طراحی ضعیف رابط کاربری، نادیده گرفتن و بی اعتمادی را تضمین می کند. مهم است که آن را به درستی انجام دهید تا همه این تاثیرات مهم را در نظر بگیرید. استفاده از یک طراح حرفه ای یا شرکت طراحی سایت، که خدمات گسترده ای در این رابطه ارائه می دهند، برای ایجاد قالب سایت خود یک انتخاب هوشمندانه برای هدفی است که برای کسب و کار شما مهم است.

 

وقتی صحبت از طراحی وب یک پروژه جدید می شود، طراحان باید از مزایای چرخه بازخورد سریع و آسان کاربر آگاه باشند. با ابزارهای تست کاربر ذکر شده، پیش نویس های طراحی را می توان به راحتی در میان گروه های کاربری مختلف آزمایش کرد و داده های کیفی برای تکرار طراحی به سرعت جمع آوری می شود.

اولویت دادن به تست کاربر در پروژه های طراحی وب شما نه تنها به شما در ایجاد طرح های زیباتر کمک می کند، بلکه تجربه کاربری بهتری نیز به شما می دهد.

تست پنج ثانیه ای یکی از ساده ترین راه ها برای بهینه سازی سایت، برنامه، صفحه، کپی یا نمونه اولیه برای تجربه کاربر است. این نوع تست کاربر را می توان به سرعت ایجاد کرد و می توان آن را به هر تعداد شرکت کننده که دوست دارید توزیع کرد تا نتایج آزمون و بینش ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

و از آنجایی که شرکت کنندگان مملو از محتوای دیجیتالی فراوان هستند، ایجاد اولین تاثیر خوب بسیار ضروری است. و ساده ترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام یک آزمایش 5 ثانیه ای است.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی بهبود طراحی سایت خود دارید، شرکت دارکوب آماده خدمت رسانی است. کارشناسان ما هر صفحه از سایت شما را بررسی می کنند و راه های مختلفی را برای بهبود آن ارائه می دهند. خوشحال می شویم که شما را در مورد چگونگی کمک به بهبود عملکرد سایت فعلی یا راه اندازی یک سایت جدید راهنمایی کنیم. در هر صورت،  سایتی خواهید داشت که نه تنها عالی به نظر می رسد، بلکه مخاطبان شما را مدت ها پس از اتمام پنج ثانیه اول به مشتری تبدیل می کند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته