مقایسه سئو و Adwords

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

Adwords و سئو SEO هر دو از اجزای اصلی بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing, SEM) هستند و در بازاریابی دیجیتال از ابزار های بسیار ارزشمند شما به حساب می آیند. آنها دارای تفاوت ها و شباهت هایی می باشند و شرایطی وجود دارد که شما می توانید از آنها با هم یا جداگانه بسته به اهداف کسب و کار و بازاریابی خود استفاده کنید.

گوگل Adwords چیست؟

احتمالا اسم تبلیغات کلیکی یا PPC به گوشتان خورده است. گوگل Adwords یک پلتفرم تبلیغاتی کلیکی است. کسانی که می خواهند چیزی را تبلیغ کنند می توانند با پرداخت هزینه، تبلیغ خود را در قسمت تبلیغات محصولات گوگل مانند صفحه نتایج جستجوی گوگل، YouTube و Gmail نمایش دهند. علاوه بر این تبلیغات در سایت های دیگر که تبلیغات گوگل را وب سایت خود نمایش می دهند، امکان تبلیغ دارند(Google Adsense).

به عنوان صاحبان کسب و کار(تبلیغ کننده)، شما می توانید انتخاب کنید که در عوض کلیک شدن بر روی تبلیغ شما یا در عوض دفعات نمایش هزینه تبلیغ محاسبه شود.

جدا از تعداد کیلک یا دفعات نمایش، Adwords مانند یک مزایده بزرگ نیز می ماند، زمانی که کسب و کار های مختلف بر سر بدست آوردن یک جایگاه با یکدیگر رقابت می کنند. به عبارت دیگر برای استفاده از یک یا چند کلید واژه پر طرفدار برای تبلیغ در Adwords هزینه تبلیغ شما بالاتر می رود.

 

سئو چیست؟

سئو یا Search Engine Optimization تلاشی است برای سازگار ساختن وب سایت با موتورهای جستجو (Google, Yahoo, Bing) برای بدست آوردن رتبه ایی بهتر در نتایج آنها. برای رسیدن به این هدف شما می بایست اصول سئو را برای وب سایت خود پیاده سازی کنید. ایده کلی این اصول، ساختن یک وب سایت با سرعت و کارایی بالا به همراه محتوایی منحصر به فرد و مفید برای ارزش رسانی به کاربران است. و علاوه بر این نیز لازم است اصولی در طراحی وب پیاده سازی کرده و برای وب سایت Backlink سازی نیز صورت بگیرد.

 

مقایسه سئو و AdWords

حالا که ایده ایی کلی از سئو و AdWords دارید بریم به سراغ مقایسه این دو:

  • Adwordsبرای سایت گوگل و وب سایت هایی است که با Google Adsenseهمکاری می کنند در حالی که اصول SEOدر همه ی موتورهای جستجو تاثیر گذار است.
  • برای ترافیک Adwords باید هر بار هزینه پرداخت شود در حالی که ترافیک سئو رایگان است.
  • در Adwords هنگامی که تبلیغ خود را متوقف می کنید، ترافیک شما هم متوقف می شود، اما سئو هنگامی که به بازدهی می رسد و شما شروع به گرفتن ترافیک آلی با جستجوگرها می کنید، این امر در بلند مدت نیز ادامه خواهد یافت.
  • تبلیغات Adwords در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود و تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یکی از دو موقعیت هاست. اما با SEO کار سخت تر است برای بدست آوردن نتایج جستجوی ارگانیک باید تلاش کنید.
  • Adwordsسریعتر از SEOاست زیرا شما می توانید تقریبا بلافاصله کمپین های تبلیغاتی را ایجاد کنید و ترافیک هدف را بدست آورید، در حالی که SEOشما نیاز به زمان بیشتری دارد (مخصوصا برای وب سایت های جدید) رتبه بندی خوب و ترافیک زمانبر است. (در مقاله دیگر مدت زمان به بازدهی رسیدن سئو را توضیح داده ام.)
  • با Adwords محاسبه هزینه و بازگشت سرمایه ساده تر است، در حالی که در SEO عوامل بیشتری برای محاسبه در نظر گرفته می شود.
  • با استفاده از Adwords شما می توانید یکباره چندین کلمه کلیدی را همان زمان هدف قرار دهید، در حالی که با SEO شما نیاز به تمرکز بر چند کلمه کلیدی برای نتایج بهتر دارید.
  • اگر از AdWords بازدهی می خواهید می بایست آن را با دقت و آگاهانه به کار برید و مانیتور کنید تا هزینه شما هدر نرود. در صورتی که در سئو هدر رفت هزینه تبلیغات به گونه ایی که در AdWords است وجود ندارد.

 

کدام برای بازاریابی بهتر است؟

کمپین های جدید تبلیغاتی را می توان با AdWords آغاز کرد.

زمانی که ما در دارکوب فعالیت هایمان را در حوزه سئو آغاز کردیم، هدفمان از سئو در بازاریابی اینترنت کمک به مشتریان برای گرفتن ترافیک از طریق موتورهای جستجو بود. هنوز بعد از سالها تجربه در زمینه طراحی سایت و سئو یکی از اهداف اصلی ترافیک طبیعی از طریق سئو موتورهای جستجو است. با این حال بعضی از کسب و کارها نیاز (درخواست) یک نتیجه سریع و بی درنگ را دارند. اینجاست که AdWords می تواند به عنوان یک کمک یا راه حل موقتی (به علت هزینه آن) برای آنها کار ساز باشد.

با AdWords می توانید بر روی ترافیک ورودی خود تمرکز نموده و اهداف بازاریابی خود را نسبت به آن تنظیم کنید، و اگر کسب و کار شما بازدهی بالایی داشت آن وقت AdWords توجیه بیشتری برایتان پیدا خواهد کرد.

AdWords برای استارتاپ ها و کمپانی های جدید که می خواهند برای فروش، بازاریابی، تست محصول یا هر قسمت از فرایند های کسب و کار هر چه سریع تر به تعداد کاربر یا مشتری بالقوه بیشتر دسترسی پیدا کنند مناسب است.

نکته بالا زمانی صحیح است که شما AdWords را با دقت و آگاهانه استفاده کنید. در غیر صورت در می یابید در مدت کوتاهی علیرغم هزینه تبلیغاتی بالا هیچ سودی نصیب شما نشده است. پس کنترل و مانیتورینگ فراموش نشود.

بعضی از فعالان بازاریابی دیجیتال در کشور های غربی می گویند که AdWords مانند قمار است. افراد با امید به موفقیت و سود مالی از آن استفاده می کنند، پول خود را در آن سرمایه گذاری کرده اما اگر اطلاعات درستی نداشته باشند براحتی تمام آن را یک شبه می بازند.

پس در حالی که استفاده از AdWords بسیار سریع و آسان است، اگر دانش و تجربه استفاده از آن را ندارید، بهتر است که یک مشاور و متخصص که در آن تجربه کافی دارد را به کار بگیرید. این بهترین رویکرد برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه می باشد.

 

جایگاه سئو

درحالی که شاید در بعضی مواقع آغاز کمپین تبلیغاتی با AdWords مناسب باشد، شما باید همچنین بر روی سئو، بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی برای دریافت نتیجه مطلوب بخوبی کار کنید. همه اینها به نوعی تقویت کننده یکدیگر هستند و با هم به شکل فوق العاده ایی نتیجه بخش می باشند. بازاریابی محتوا به شما در تولید محتوای صحیح کمک می کند، سئو در بهینه سازی آن محتوا برای موتورهای جستجو و گرفتن ترافیک و بازدیدکننده (طبیعی یا ارگانیک) کمک می کند و شبکه های اجتماعی محتوای بهینه شده شما را برای مخاطبان بیشتری تبلیغ می کند.

همانطور که گفته شد سئو دائمی است. هزینه آن نسبت به AdWords بسیار پایین تر بوده و ترافیک طبیعی را برای شما به ارمغان می آورد. از سوی دیگر به دست آوردن رتبه خوب با کمک سئو فواید جانبی ایی دارد. رسیدن به رتبه خوب مستلزم رعایت اصولی است که رضایت کاربر یا مشتری را نیز در پی دارد. و هرچه کاربران وب سایت شما را بیشتر دوست داشته باشند رتبه شما بهتر می شود. در نتیجه سئو نشان دهنده محبوبیت و اعتبار کار شما می باشد، نه یک راه حل تبلیغاتی پرداختی موقتی مانند AdWords.

 

سئو بهتر است یا AdWords؟

این سوال را شاید اینطور می توان پاسخ داد، هر دو، اما در زمان و موقعیت مناسب. همانطور که گفته شد برای AdWords هزینه، تجربه و مانیتورینگ لازم است که بتوان از آن سود لازم را برد. اما شاید برای مدت طولانی استفاده از آن توجیه نداشته باشد. از سوی دیگر سئو راه حلی ارزان و دائمی است می توان روی آن حساب کرد. پس سئو را می توان ابزاری جدایی ناپذیر از بازاریابی دیجیتال و طراحی وب سایت دانست و AdWords را ابزاری برای یک دوره کمپین در شرایط خاص و بطور موقت. پس اگر وقت لازم را برای نتیجه دادن سئو دارید شاید نیازی به پرداخت هزینه های زیاد AdWords هم نداشته باشید و در زمان مقتضی سئو شما را به اهدافتان می رساند.

این دو با هم رقیب نیستند و هر دو ابزار هایی قدرمند برای بازاریابی به حساب می آیند. اما باید به نقاط قوت، هزینه ها و زمان بهره وری آنها نیز توجه لازم را نمود. حتی اگر امکانش را دارید می توانید از هر دوی آنها هم زمان سود ببرید یا اینکه تا زمان نتیجه دادن سئو از AdWords استفاده کرده و پس از به ثمر نشستن سئو، نتایج سئو را درو کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته