
Adwords و سئو SEO هر دو از اجزای اصلی بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing, SEM) هستند و در بازاریابی دیجیتال از ابزار های بسیار ارزشمند شما به حساب می آیند. آنها دارای تفاوت ها و شباهت هایی می باشند و شرایطی وجود دارد که شما می توانید از آنها با هم یا جداگانه بسته به اهداف کسب و کار و بازاریابی خود استفاده کنید.
لیست مطالب
Adowords نام قدیمی گوگل ادز (Google Ads) می باشد. احتمالا اسم تبلیغات کلیکی یا PPC به گوشتان خورده است. گوگل Adwords یک پلتفرم تبلیغاتی کلیکی است. کسانی که می خواهند چیزی را تبلیغ کنند می توانند با پرداخت هزینه، تبلیغ خود را در قسمت تبلیغات محصولات گوگل مانند صفحه نتایج جستجوی گوگل، YouTube و Gmail نمایش دهند. علاوه بر این تبلیغات در سایت های دیگر که تبلیغات گوگل را وب سایت خود نمایش می دهند، امکان تبلیغ دارند (Google Adsense).
به عنوان صاحبان کسب و کار (تبلیغ کننده)، شما می توانید انتخاب کنید که در عوض کلیک شدن بر روی تبلیغ شما یا در عوض دفعات نمایش هزینه تبلیغ محاسبه شود.
جدا از تعداد کیلک یا دفعات نمایش، Adwords مانند یک مزایده بزرگ نیز می ماند، زمانی که کسب و کار های مختلف بر سر بدست آوردن یک جایگاه با یکدیگر رقابت می کنند. به عبارت دیگر برای استفاده از یک یا چند کلید واژه پر طرفدار برای تبلیغ در Adwords هزینه تبلیغ شما بالاتر می رود.
سئو یا Search Engine Optimization تلاشی است برای سازگار ساختن وب سایت با موتورهای جستجو (Google, Yahoo, Bing) برای بدست آوردن رتبه ایی بهتر در نتایج آنها. برای رسیدن به این هدف شما می بایست اصول سئو را برای وب سایت خود پیاده سازی کنید. ایده کلی این اصول، ساختن یک وب سایت با سرعت و کارایی بالا به همراه محتوایی منحصر به فرد و مفید برای ارزش رسانی به کاربران است. و علاوه بر این نیز لازم است اصولی در طراحی وب پیاده سازی کرده و برای وب سایت Backlink سازی نیز صورت بگیرد.
حالا که ایده ایی کلی از سئو و Google Ads دارید بریم به سراغ مقایسه این دو:

کمپین های جدید تبلیغاتی را می توان با AdWords آغاز کرد.
زمانی که ما در دارکوب فعالیت هایمان را در حوزه سئو آغاز کردیم، هدفمان از سئو در بازاریابی اینترنت کمک به مشتریان برای گرفتن ترافیک از طریق موتورهای جستجو بود. هنوز بعد از سالها تجربه در زمینه طراحی سایت و سئو یکی از اهداف اصلی ترافیک طبیعی از طریق سئو موتورهای جستجو است. با این حال بعضی از کسب و کارها نیاز (درخواست) یک نتیجه سریع و بی درنگ را دارند. اینجاست که AdWords می تواند به عنوان یک کمک یا راه حل موقتی (به علت هزینه آن) برای آنها کار ساز باشد.
با AdWords می توانید بر روی ترافیک ورودی خود تمرکز نموده و اهداف بازاریابی خود را نسبت به آن تنظیم کنید، و اگر کسب و کار شما بازدهی بالایی داشت آن وقت AdWords توجیه بیشتری برایتان پیدا خواهد کرد.
AdWords برای استارتاپ ها و کمپانی های جدید که می خواهند برای فروش، بازاریابی، تست محصول یا هر قسمت از فرایند های کسب و کار هر چه سریع تر به تعداد کاربر یا مشتری بالقوه بیشتر دسترسی پیدا کنند مناسب است.
نکته بالا زمانی صحیح است که شما AdWords را با دقت و آگاهانه استفاده کنید. در غیر صورت در می یابید در مدت کوتاهی علیرغم هزینه تبلیغاتی بالا هیچ سودی نصیب شما نشده است. پس کنترل و مانیتورینگ فراموش نشود.
بعضی از فعالان بازاریابی دیجیتال در کشور های غربی می گویند که AdWords مانند قمار است. افراد با امید به موفقیت و سود مالی از آن استفاده می کنند، پول خود را در آن سرمایه گذاری کرده اما اگر اطلاعات درستی نداشته باشند براحتی تمام آن را یک شبه می بازند.
پس در حالی که استفاده از AdWords بسیار سریع و آسان است، اگر دانش و تجربه استفاده از آن را ندارید، بهتر است که یک مشاور و متخصص که در آن تجربه کافی دارد را به کار بگیرید. این بهترین رویکرد برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه می باشد.
درحالی که شاید در بعضی مواقع آغاز کمپین تبلیغاتی با AdWords مناسب باشد، شما باید همچنین بر روی سئو، بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی برای دریافت نتیجه مطلوب بخوبی کار کنید. همه اینها به نوعی تقویت کننده یکدیگر هستند و با هم به شکل فوق العاده ایی نتیجه بخش می باشند. بازاریابی محتوا به شما در تولید محتوای صحیح کمک می کند، سئو در بهینه سازی آن محتوا برای موتورهای جستجو و گرفتن ترافیک و بازدیدکننده (طبیعی یا ارگانیک) کمک می کند و شبکه های اجتماعی محتوای بهینه شده شما را برای مخاطبان بیشتری تبلیغ می کند.
همانطور که گفته شد سئو دائمی است. هزینه آن نسبت به AdWords بسیار پایین تر بوده و ترافیک طبیعی را برای شما به ارمغان می آورد. از سوی دیگر به دست آوردن رتبه خوب با کمک سئو فواید جانبی ایی دارد. رسیدن به رتبه خوب مستلزم رعایت اصولی است که رضایت کاربر یا مشتری را نیز در پی دارد. و هرچه کاربران وب سایت شما را بیشتر دوست داشته باشند رتبه شما بهتر می شود. در نتیجه سئو نشان دهنده محبوبیت و اعتبار کار شما می باشد، نه یک راه حل تبلیغاتی پرداختی موقتی مانند AdWords.
این سوال را شاید اینطور می توان پاسخ داد، هر دو، اما در زمان و موقعیت مناسب. همانطور که گفته شد برای AdWords هزینه، تجربه و مانیتورینگ لازم است که بتوان از آن سود لازم را برد. اما شاید برای مدت طولانی استفاده از آن توجیه نداشته باشد. از سوی دیگر سئو راه حلی ارزان و دائمی است می توان روی آن حساب کرد. پس سئو را می توان ابزاری جدایی ناپذیر از بازاریابی دیجیتال و طراحی وب سایت دانست و AdWords را ابزاری برای یک دوره کمپین در شرایط خاص و بطور موقت. پس اگر وقت لازم را برای نتیجه دادن سئو دارید شاید نیازی به پرداخت هزینه های زیاد AdWords هم نداشته باشید و در زمان مقتضی سئو شما را به اهدافتان می رساند.
این دو با هم رقیب نیستند و هر دو ابزار هایی قدرمند برای بازاریابی به حساب می آیند. اما باید به نقاط قوت، هزینه ها و زمان بهره وری آنها نیز توجه لازم را نمود. حتی اگر امکانش را دارید می توانید از هر دوی آنها هم زمان سود ببرید یا اینکه تا زمان نتیجه دادن سئو از AdWords استفاده کرده و پس از به ثمر نشستن سئو، نتایج سئو را درو کنید.
در حال حاضر کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری برای افزایش فروش، به دیده شدن نیاز دارند. راه اندازی کسب و کار اینترنتی یک حرکت هوشمندانه است. هزینه پایین راه اندازی، دسترسی جهانی و انعطاف پذیری از جمله دلایل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستند. سریع ترین راه جذب مشتری از اینترنت نیز تبلیغات پولی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت است. تبلیغات در گوگل به دلیل اینکه به طور مستقیم مشتری هدفمند را نشانه می گیرد، می تواند در افزایش فروش تاثیر بسیاری داشته باشد. شبکه های اجتماعی نیز به دلیل محبوبیت بسیار فرصتی هستند تا برند خود را به مخاطبان هدف، در کمترین زمان معرفی کنید.

اگر می خواهید افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ را تجربه کنید، چند نکته کلیدی را باید رعایت کنید.
تاثیر گوگل بر کسب و کار قابل توجه است. اگر می خواهید به رتبه اول گوگل دست پیدا کنید، هیچ راه میانبری وجود ندارد. سئو می تواند ترافیک ارگانیک وب سایت شما را افزایش دهد اما باید صبر و تلاش بسیاری داشته باشید. اما سریعترین روش بالا آمدن در گوگل، تبلیغات است تا در زمان کوتاه تری به رتبه اول گوگل دست پیدا کنید. برای بالا بردن بازدید سایت در گوگل، چند روش کلیدی و سریع وجود دارد.
اگر بهینه سازی وب سایت را در زمان مناسب انجام ندهید، افت رتبه وب سایت در گوگل رخ می دهد. بهینه سازی وب سایت باید از جهات مختلف صورت بگیرد.

یکی از راه های جذب بازدید کننده برای وب سایت، از طریق گوگل است. شما می توانید به دو طریق بازدید کنندگان را از گوگل به وب سایت خود هدایت کنید. یک مسیر تبلیغات کلیکی است و مسیر دیگر ایجاد محتوا با کلمات کلیدی مناسب است.
برندینگ یعنی کسب و کار خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. گوگل سرویس هایی را ارائه می دهد که در برندسازی می توانند موثر واقع شوند. برندینگ با گوگل شامل گوگل ادز و گوگل دیسکاور است. از طریق گوگل تبلیغاتی که انجام می دهید در ذهن کاربر باقی می ماند. از طریق گوگل مای بیزینس نیز می توانید آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری کسب و کار خود را ثبت کرده تا اعتماد مخاطب افزایش پیدا کند. با تولید محتوای جذاب نیز می توانید در گوگل دیسکاور دیده شوید. تاثیر گوگل ادز روی سئو به صورت مستقیم نیست، اما به طور غیر مستقیم می تواند تاثیرگذار باشد. زمانی که تبلیغات گوگل را انجام می دهید، برند شما بیشتر دیده می شود. این افزایش بازدید می تواند منجر به اشتراک گذاری محتوا و لینک سازی خارجی شود.
تبلیغات در گوگل به این صورت است که شما باید متناسب با کسب و کار خود یک کلمه کلیدی مرتبط را انتخاب کنید. سپس بر اساس کلمه کلیدی، یک محتوای متنی یا تصویری را آماده کرده و آن را منتشر کنید. پس از انتشار، برای هر کلیک بر روی تبلیغ باید هزینه پرداخت کنید. زمانی که کاربر کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل جستجو کند، تبلیغ شما نیز نمایش داده می شود. بنابراین انتخاب کلمه کلیدی مناسب راز موفقیت در تبلیغات گوگل است. می توان گفت تبلیغ در گوگل به صورت ارزان انجام می شود چرا که تنها در مقابل بازدید، هزینه را پرداخت خواهید کرد. خرید ورودی گوگل مزیت های بسیاری دارد. تبلیغات تنها به کسانی نشان داده می شوند که نیازمند محصول و خدمات شما هستند و می توانید بودجه خود را مدیریت کنید.
گوگل دیسکاور یک فید شخصی سازی شده است که در صفحه اصلی مرورگر کروم یا گوگل نمایش داده می شود. در این صفحه محتواها بر اساس علایق کاربر و تاریخچه جستجوی او انتخاب می شوند. نکته مهم در گوگل دیسکاور این است که کاربر برای جستجو چیزی را تایپ نمی کند، بلکه گوگل با توجه به تجزیه و تحلیل ها، محتوای مرتبط را نشان می دهد. اگر می خواهید در گوگل دیسکاور دیده شوید، محتوای با کیفیت تولید و از تصاویر جذاب استفاده کنید.
اینک که با سئو و گوگل ادز آشنا شده اید، مهمترین توصیه به کسب و کارها این است که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب از هر دو استراتژی استفاده کنید. برای جذب فوری بازدید کننده گوگل ادز و برای یک رشد پایدار بهترین استراتژی سئو است.
مجموعه دارکوب در طراحی سایت و خدمات سئو خدمات متنوعی را ارائه می دهد. کارشناسان دارکوب با تسلط بر تمام بخش های طراحی سایت، یک طراحی کاربرپسند، با تجربه کاربری درست و گرافیک جذاب ارائه می دهند. تضمین کیفیت و تحویل پروژه در زمان مقرر از تعهدات شرکت دارکوب است.