روش‌های رایگان پیدا کردن لینک‌های شکسته وب سایت

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
اهمیت-لینک_سازی-و-بک-لینک_سازی-

یکی از مواردی که کمک می‌کند بازدید کنندگان وب سایت شما رو به افزایش باشد، تولید محتوا معتبر با ایجاد لینک‌های دقیق است. اگر لینک‌ها به درستی تنظیم شده باشند، بازدیدکنندگان از سایت می‌توانند به راحتی به مقصد مورد نظر دسترسی پیدا کنند. اما در برخی از سایت‌ها، لینک‌هایی وجود دارد که با کلیک بر روی آن‌ها کاربر به صفحه مقصد دسترسی پیدا نمی‌کند. به این نوع از لینک‌ها که به صفحات اشتباهی منتهی می‌شوند و یا عملاً کارایی ندارند، لینک‌های شکسته گفته می‌شود. با پیدا کردن لینک‌های شکسته در وب سایت و تصحیح و یا حذف آن‌ها می‌توانید کاربران را به درستی هدایت کنید. قطعاً زمانی که بازدیدکنندگان با لینک‌های شکسته مواجه می‌شوند به دلیل تجربه بد، ممکن است سایت را برای همیشه ترک کنند. بنابراین توصیه می‌شود به طور منظم لینک‌هایی که در وب سایت تعیین شده‌اند را بررسی و آن‌ها را به روزرسانی کنید.

اهمیت لینک‌سازی و بک لینک‌سازی

یکی از مواردی که کمک می‌کند بازدید کنندگان وب سایت شما، از سایت رضایت داشته باشند، ایجاد لینک‌های معتبر است. اگر لینک‌سازی به درستی تنظیم شده باشد کاربران می‌توانند با ورود به وب سایت و کلیک بر روی لینک‌ به مطالب مورد نظر خود در زمان کوتاهی دسترسی پیدا کنند. اگر در صفحات وب سایت خود از لینک‌های داخلی بسیاری استفاده کنید، این موضوع می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا ساختار سایت شما را بیشتر مشخص کنند. بک لینک‌سازی نیز می‌تواند در ارتقا سایت شما تاثیرگذار باشد. سایر سایت‌ها در مطالب خود یک لینک به سایت شما ایجاد می‌کنند و سایت خود را با سایت شما مرتبط می‌دانند. در واقع بازدیدکنندگان سایت‌های دیگر نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و سایت شما را بازدید کنند.

انواع لینک‌های شکسته وب سایت

انواع-لینک_های-شکسته-وب-سایت

در طراحی وب سایت، به طور کلی لینک‌ها در دو گروه داخلی و خارجی طبقه‌بندی می‌شوند. لینک‌های داخلی کاربر را از یک صفحه در وب سایت به صفحه دیگر در همان وب سایت هدایت می‌کنند، حال اگر کاربر با کلیک بر روی لینک به صفحه مورد نظر هدایت نشود این لینک، یک لینک شکسته داخلی است. در مقابل، لینک‌های خارجی کاربر را از یک صفحه در وب سایت به صفحه دیگری در وب سایت دیگری هدایت می‌کنند. زمانی که کاربر بر روی لینک کلیک کند اما مقصدی وجود نداشته باشد این لینک، یک لینک شکسته خارجی است. بک لینک‌ها نیز جزو لینک‌های خارجی شناخته می‌شوند، زمانی که کاربر بر روی لینک کلیک می‌کند اما شما صفحه مورد نظر را حذف کرده‌اید یا تغییراتی را در آدرس ایجاد کرده‌اید، نتیجه نامعلوم خواهد شد، خطای سرور نمایش داده می‌شود و لینک به عنوان یک لینک شکسته شناسایی می‎شود.

معنای خطای لینک شکسته

خطای-لینک-شکسته-

با کلیک بر روی لینک‌های شکسته وب سایت، کاربر با خطاهایی روبرو می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • 404 Page not found: با مشاهده این خطا، دیگر به دنبال صفحه مورد نظر نباشید چرا که دیگر در سرور وجود ندارد.
  • 400 bad request: این خطا می‌گوید که کاربر آدرس URL را اشتباه وارد کرده است. به این معنا که آدرسی که برای لینک در نظر گرفته شده است، اشتباه است و سرور نمی‌تواند آن را پیدا کند.
  • Rest: گاهی ممکن است به دلیل شلوغی، سرور امکان پردازش لینک را نداشته باشد، که در این صورت کاربر با این اخطار روبرو می‌شود.
  • Timeout: اگر در اتصال اینترنت اختلالی ایجاد شود، سرور نمی‌تواند دسترسی پیدا کند. همین طور اگر در سرور مشکلی ایجاد شود، با کلیک بر روی لینک این پیغام مشاهده می‌شود.
  • Bad Host: اگر سرور به طور موقت از دسترس خارج شود و یا سرور وجود نداشته باشد، این اخطار رؤیت می‌شود.
  • Bad URL: اگر در آدرس URL اشتباه تایپی وجود داشته باشد و یا در آدرس تغییراتی ایجاد شده باشد، این اخطار برای لینک شکسته ظاهر می‌شود.
  • Bad Code: هر گاه کد HTTP، توسط سرور یک کد HTTP متخلف شناسایی شود، این خطا نمایش داده می‌شود.
  • Empty: گاهی ممکن است سرور درخواست کاربر را خالی تشخیص می‌دهد و این اخطار نشان داده می‌شود.

عوامل ایجاد لینک شکسته با آنالیز وب سایت

عوامل-ایجاد-لینک-شکسته-با-آنالیز-وب-سایت

اگر Broken Link از نوع داخلی باشد، ممکن است بر اثر بی‌دقتی برخی از صفحات وب سایت خود را حذف کرده باشید، در صورتی که برای آن صفحات لینک ایجاد کرده‌اید و زمانی که کاربر بر روی لینک کلیک می‌کند با در بسته مواجه می‌شود. اگر لینک شکسته از نوع خارجی است این احتمال وجود دارد در وبسایت مقصد، صفحه مورد نظر حذف شده است یا لینک مربوط به محتوای فیلم، فایل صوتی و یا تصاویر بوده است، که با حذف هر یک از آن‌ها لینک نیز کارایی خود را از دست داده است.

اما بیشترین دلیل ایجاد لینک شکسته با آنالیز وب سایت، مربوط به URL است. یو.آر.ال یا نشانی وب، آدرسی است که شما را به منبع مورد نظر هدایت می‌کند. اگر قسمتی از URL حذف شود، تغییر کند، جابه‌جا شود، اشتباه تایپ شود و یا محتوایی که اشاره می‌کند دیگر وجود نداشته باشد، با لینک شکسته روبرو خواهید شد. بهترین راه این است که بعد از ایجاد لینک داخلی، آن را بررسی کرده و از صحت لینک اطمینان پیدا کنید.

اهمیت یافتن Broken Link

اهمیت-یافتن-Broken-Link-

از اهمیت یافتن لینک‌های شکسته در وب سایت می‌توان به جلب اعتماد کاربران اشاره کرد. اگر در یک سایت لینک‌های شکسته زیادی وجود داشته باشد، به این معنا است که این وب سایت به مدت طولانی به روزرسانی نشده است و تحت مدیریت و نظارت قرار نگرفته است. این موضوع باعث می‌شود کاربرانی که به وب سایت مراجعه می‌کنند اعتماد خود را نسبت به سایت از دست داده و دیگر سایت را برای بازدید انتخاب نمی‌کنند.

قطعاً زمان، یکی از عوامل مهم برای کاربران سایت‌ها است. زمانی که کاربر بر روی لینک‌های شکسته کلیک کند و با مشکل مواجه شود، به دلیل صرفه‌جویی در زمان خود، سایت را ترک و به سایت‌های دیگر مراجعه می‌کند.

اما نکته مهم برای پیدا کردن لینک‌های شکسته و برطرف کردن آن‌ها، رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است. یکی از عوامل مهمی که در موتورهای جستجو باعث می‌شود شاخص وب سایت کاهش پیدا کند، لینک‌های شکسته هستند. بنابراین پیدا کردن لینک‌های شکسته و برطرف کردن آنها می‌تواند بسیار مفید باشد و وبسایت شما رتبه اول گوگل را دریافت کند.

لینک شکسته و تاثیر منفی بر سئو

لینک-شکسته-و-تاثیر-منفی-بر-سئو-

قطعاً لینک‌های شکسته تاثیر منفی بر سئو سایت می‌گذارند.

موتورهای جستجو از طریق لینک‌های داخلی می‌توانند نسبت به محتوای سایت شما اطلاعاتی را به دست آورند. ربات‌های خزنده لینک‌هایی که در یک سایت وجود دارند را کاوش کرده و به ساختار سایت دسترسی پیدا می‌کنند. زمانی که لینک شکسته در وب سایت وجود داشته باشد، ربات‌های گوگل نمی‌توانند در سایت ورود پیدا کرده و محتوا را بررسی کنند. در نهایت گوگل نمی‌تواند سایت مورد نظر را به طور دقیق ایندکس کند.

یکی از موارد دیگری که گوگل می‌تواند از طریق آن تا حدود زیادی به کیفیت وب سایت شما پی ببرد، وجود لینک است. اگر تعداد لینک‌های شکسته در وب سایت زیاد باشد و گوگل با خطای بیشتری مواجه شود، سایت شما را به عنوان یک سایت بی‌کیفیت طبقه‌بندی می‌کند که این موضوع می‌تواند در نزول رتبه سایت شما تاثیر بسیاری داشته باشد.

کاربران زمانی که به یک وب سایت مراجعه می‌کنند با کلیک بر روی لینک‌ها قصد دارند که سریعتر به اهداف خود دسترسی پیدا کنند، اما با مواجهه با لینک‌های شکسته، به مرور تعداد بازدید کنندگان از وب سایت کاسته می‌شود. در نتیجه سایت شما با کاهش ترافیک روبرو می‌شود و کاهش ترافیک تاثیر مستقیم بر سئو سایت دارد.

اهمیت چک لیست سئو سایت

چک لیست سئو سایت می‌تواند ابزاری باشد که تضمین می‌دهد، وب سایت شما با بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌تواند مطابقت داشته باشد. چک لیست‌ها کمک می‌کنند تا صاحبان وب سایت‌ها، استراتژی سئو را به طور موثرتر پیگیری کنند. کسانی که آموزش سئو را پیگیری کرده‌اند، می‌دانند که پیاده‌سازی استراتژی سئو برای سایت باید مرحله به مرحله انجام شود و نیاز به زمان دارد. چک لیست سئو سایت می‌تواند یک راهنمای خوب برای پیاده‌سازی استراتژی سئو باشد، چرا که قدم به قدم تمام عملکردها را برای سایت ارائه می‌دهد.

تمامی موارد از جمله انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوا، انتخاب عناوین مرتبط، زمان بارگذاری محتوا، بررسی مشکلات فنی که ممکن است در یک وب سایت ایجاد شود مانند ایجاد لینک‌های شکسته، بهینه‌سازی تصاویر، توضیحات متا، بهبود ساختار کلی وب سایت و ده‌ها آیتم دیگر توسط چک لیست‌های سئو قابل انجام است. بدین ترتیب صرفه جویی در زمان، کاهش خطاها و از همه مهم‌تر بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، از مهم‌ترین اهداف استفاده از چک لیست سئو است.

بهینه‌سازی وب سایت با پیدا کردن لینک‌های شکسته

  • پیدا کردن لینک شکسته با روش دستی: شما می‌توانید به روش دستی لینک‌های شکسته در وب سایت را شناسایی کنید. در روش دستی شما باید به وب سایت مراجعه کنید، صفحاتی را که در وب سایت ایجاد کرده‌اید یک به یک باز کرده و لینک‌هایی را که در صفحات در نظر گرفته‌اید را بررسی کنید. با کلیک بر روی لینک اگر به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کردید، یک لینک صحیح است اما در صورت مشاهده هرگونه اخطار و یا رفتن به یک صفحه غیر مرتبط، این لینک را به عنوان لینک شکسته باید اصلاح کنید.
  • پیدا کردن لینک شکسته با ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console): یکی از کاربردهای سرچ کنسول، پیدا کردن لینک شکسته است. ابزار رایگان گوگل سرچ کنسول می‌تواند برای یافتن لینک‌های شکسته داخلی کمک بزرگی به شما کند. به اکانت گوگل سرچ کنسول وارد شوید، در بخش Index تب Pages یا Coverage را انتخاب کنید، دقت داشته باشید تیک Not indexed را فعال کنید، در قسمت Why pages aren’t indexed، گزینه Not found 404 را انتخاب کنید. در ادامه لیستی از لینک‌های شکسته را مشاهده خواهید کرد.
  • پیدا کردن لینک شکسته با افزونه Seo Minion :download seo minion extension را در گوگل جستجو کنید. پس از دانلود، آن را نصب کنید. در گوگل کروم سایت مورد نظر را جستجو کنید، بر روی افزونه دانلود کرده کلیک کنید، تب Check Broken Links را انتخاب کنید. با بررسی سایت توسط افزونه، لینک‌های شکسته شناسایی می‌شوند.
  • پیدا کردن لینک شکسته با ابزار Screaming Frog: ابزار Screaming Frog یک برنامه است که می‌توانید بر روی دسکتاپ آن را نصب کنید. پس از نصب آدرس سایت خود را وارد کرده و منتظر بمانید. پس از مدتی یک لیست از لینک‌های داخلی نمایش داده می‌شوند که لینک‌های شکسته را می‌توانید پیدا کنید.
  • پیدا کردن لینک شکسته با ابزار Online Broken Link Checker Tool: برای پیدا کردن لینک‌های شکسته در وب سایت کوچک با تعداد صفحات ۳۰۰۰، این ابزار می‌تواند کاربردی باشد. با باز کردن سایت مورد نظر، سایت خود را وارد کنید. با انتخاب گزینه Find broken links، لینک‌های شکسته به طور خودکار شناسایی و همراه با آدرس مشخص می‌شوند. مدت زمان پیدا کردن لینک‌ها به میزان محتوا بستگی دارد.
  • پیدا کردن لینک شکسته با ابزار Semrush: برای پیدا کردن لینک شکسته در ۱۰۰ صفحه از وب سایت، Semrush یکی از ابزارهای سئو است. پس از وارد شدن Site Audit را انتخاب کنید. در قسمت بالا Create project را انتخاب کنید. پس از اضافه کردن دامنه مورد نظر، Create project را انتخاب کنید. ممکن است خزیدن این ابزار در سایت شما دقایقی طول بکشد. با کلیک بر روی دامنه سایت خود در Site Audit می‌توانید گزارشی از لینک‌های شکسته را مشاهده کنید.

رتبه اول گوگل با اصلاح لینک شکسته

رتبه-اول-گوگل-با-اصلاح-لینک-شکسته

پس از شناسایی لینک‌های شکسته، سه راه حل برای آن‌ها وجود دارد. می‌توانید لینک‌های شکسته را به طور کامل حذف کنید، این راهکار بیشتر برای لینک‌های شکسته‌ای است که صفحات مقصد دیگر وجود ندارند. اگر دلیل ایجاد لینک شکسته، اشتباه تایپی است یا در آدرس لینک کلمات جابجا نوشته شده‌اند، با یک اصلاح ساده می‌توانید لینک را تصحیح کرده تا به صفحه مقصد دسترسی پیدا کند. اما اگر دلیل ایجاد لینک شکسته تغییر در آدرس است، می‌توانید به راحتی آدرس جدید را جایگزین آدرس قدیمی کرده تا به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کند.

سخن پایانی

برای بهبود سایت خود جهت رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، سئو نقش بسیار مهمی دارد. اگر سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی دریافت کند، به معنای دریافت ترافیک بیشتر است. هر چه میزان بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو بیشتر باشد، کاربران بیشتری به سایت شما ورود پیدا خواهند کرد. چک لیست‌های سئو سایت، شما را می‌توانند راهنمایی کنند تا در تمام بخش‏ها، ایرادات و مشکلات را شناسایی و در مسیر درست قدم بردارید. یکی از مشکلات وجود لینک‌های شکسته است که می‌توانند در رتبه‌بندی سایت تاثیر گذار باشند، با روش‌های مختلف می‌توانید این لینک‌ها را شناسایی کرده و سایت خود را نجات دهید. با تبلیغ در گوگل و معرفی سایت خود نیز می‏توانید تعداد کاربران سایت را افزایش داده و با افزایش ترافیک، در رتبه بندی گوگل نقش مهمی داشته باشید.

سوالات پر تکرار

  1. منظور از لینک شکسته چیست؟

هر گاه کاربر با کلیک بر روی یک لینک با خطای سرور مواجه شود، لینک مورد نظر به عنوان لینک شکسته شناخته می‌شود.

  1. آیا لینک شکسته بر سئو تاثیر دارد؟

بله، لینک شکسته باعث می‌شود تا کاربران سایت را ترک کرده و این موضوع باعث کاهش ترافیک سایت می‌شود. همچنین موتور جستجو نمی‌تواند سایت را برای رتبه‌بندی ارزیابی کند.

  1. چگونه لینک شکسته را پیدا کنیم؟

از طریق ابزارهای کاربردی همچون ابزار گوگل سرچ کنسول، ابزار Screaming Frog، ابزار Online Broken Link Checker Tool و سایر ابزارها می‌توانید به راحتی لینک شکسته را شناسایی و مشکل را برطرف کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته