المان های اساسی در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط دارکوب

داشتن یک وب سایت جذاب و قابل استفاده، هدف هر صاحب وب سایتی است و برای افرادی که یک کسب و کار کوچک را اداره می کنند، ظاهر و بازخورد وب سایت آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است. اینجا جایی است که بازدیدکنندگان اولین برداشت های خود را ایجاد می کنند، ثانیه های کوتاهی که در آن چیزی را که روی صفحه نمایش خود می بینند، می پذیرند یا رد می کنند. طراحی سایت همچنین مسئول حفظ توجه هر بازدیدکننده و هدایت آنها از طریق محتوای شما است.

المان های اساسی در طراحی وب سایت

مهم نیست که طراحی شما چقدر جالب به نظر می رسد، سایت شما باید خوانا و راحت باشد. بازدیدکنندگان نباید در استفاده از وب سایت شما مشکلی داشته باشند، و استفاده از یک طراحی بی پروا می تواند نقش مهمی در تضمین درجه بالایی از قابلیت استفاده داشته باشد.

طراحی یک وب سایت جدید کار آسانی نیست. سلیقه همه در طراحی آن یکسان نیست، اما یک وب سایت با طراحی خوب می تواند تمایز زیادی با سایر سایت های هم رده خود ایجاد کند. یک طراحی سایت خوب می تواند به موفقیت کسب و کار شما در فضای آنلاین کمک کند. طراحی نامتوازن و غیراصولی آن می تواند باعث غیرحرفه ای به نظر رسیدن آن شود، نرخ تبدیل پایینی برای فروش داشته باشد و در نهایت باعث ضرر کسب و کار شود.

هنر طراحی یا ایجاد یک موجودیت با مسئولیتی عظیم همراه است. ایجاد یک طرح روندی است که به مجموعه ای از عناصر شامل خرد، خلاقیت، دانش و صبر نیاز دارد. روند طراحی و تخصصی بودن آن در محیط بازاریابی تأثیر مستقیمی در رشد و تداوم یک شرکت دارد.

تمام طرح های ایجاد شده توسط برند سعی در ایجاد ارتباط با مصرف کننده دارند و مدت زمان ماندگاری مشخصی دارند. وقتی زمان تمام شود ارزش زیادی ندارند و تبدیل به خاطره ای دور می شود. این واقعیت سخت گرافیک است. طراحی وب سایت این منطق را به چالش می کشد و در مقایسه با سایر هنرهای طراحی ماندگاری زیادی دارد. این امر احتیاط و جزئیات بیشتری را در هنگام ایجاد وب سایت می طلبد.

اولین برداشت، بهترین برداشت است. این جمله برای طراحی سایت کاملاً صادق است. اکثر وب سایت ها فرصت دومی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان خود ندارند. طراحان و توسعه دهندگان باید این را در هنگام ایجاد این شاهکار در نظر داشته باشند. خوشبختانه یا متاسفانه، هیچ تعریف استانداردی از طراحی سایت معتبر وجود ندارد که قابل توجیه هم هست. شرکت ها در گذشته قالب های مختلفی را آزمایش کرده اند و تعداد کمی از آنها موفق بوده اند. اصل اساسی که هنگام طراحی وب سایت باید به خاطر بسپارید، سازگاری در همه دستگاه ها است. در دنیای مدرن، مصرف کنندگان تنها سایت را در رایانه مشاهده نمی کنند. آنها از گوشی های هوشمند و تبلت ها در اندازه های مختلف استفاده می کنند. تناسب باید در همه آنها ایجاد شود.

با وجود رقابت زیاد در دنیای کسب و کار آنلاین، مهم است که هنگام طراحی وب سایت جدید خود به جزئیات توجه کنید تا مطمئن شوید که وب سایتی ایجاد می کنید که می تواند بر رقبای شما غلبه کند و شما را از همه آنها متمایز کند.

قبل از اقدام به هر برنامه ساخت وب، ابتدا باید هدف یا هدف اصلی وب سایت خود را به وضوح مشخص کنید. این امر بدیهی به نظر می رسد، با این حال، طراحان در مواقعی تمایل دارند این مرحله را نادیده بگیرند یا در مورد آنچه مشتری به دنبال آن است، فرضیاتی ایجاد کنند.

المان های اساسی در طراحی وب سایت

طراحی وب از بسیاری از عناصر کلیدی بصری مشابه همه انواع طراحی استفاده می کند. در ادامه برخی ویژگی ها نام برده می شود که یک وب سایت عالی به آن نیاز دارد.

طرح کلی و ظاهر بصری

صحبت در مورد طراحی وب بدون در نظر گرفتن فاکتور بصری بی معنی است. طراحی، گرافیک، تصاویر و طرح رنگ سایت شما اساساً اولین برداشتی است که افراد هنگام بازدید از سایت شما دریافت می کنند. بخش بزرگی از طرح بندی سایت شما ظاهر بصری را تشکیل می دهد و برای اینکه به مشتریان خود بگویید کسب و کار شما چیست، ضروری است.

وقتی بازدیدکنندگان در یک وب سایت جذاب با تصاویری چشمگیر قرار می گیرند، نمی خواهند آن را ترک کنند. در عوض، آن ها ترغیب می شوند که از صفحه ای به صفحه دیگر بروند، و در نتیجه هر چه بیشتر در سایت بمانند، شانس بیشتری برای انجام کاری در سایت (خرید، ثبت ناک و…) وجود دارد.

جذابیت بصری و تصاویر نوآورانه که در یک وب سایت استفاده می شود همان چیزی است که آن را برای مخاطبان شما جذاب می کند. جذابیت بصری همچنین نشان می دهد که آیا کسب وکار شما یک چهره حرفه ای و معتبر در زمینه کاریتان است یا اینکه درجه پایین تری نسبت به سایر رقبا دارد. برای کمک به افزایش جذابیت بصری وب سایت خود می توانید:

بررسی کنید که آیا همه محتوا یک رنگ و فونت (ها) یکسان است یا خیر. مطمئن شوید عکس ها مانند یک عکاس حرفه ای از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از فاصله سفید بین محتوا برای آسان تر خواندن و جذاب تر کردن محتوا استفاده کنید. از یک تصویر شاخص مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید تا به ارتباط بهتر با مخاطبانتان کمک کند. مطمئن شوید که همه رنگ ها مکمل یکدیگر هستند و وب سایت شما تمیز، تازه و ساده به نظر می رسد.

طرح رنگ وب سایت شما حیاتی است. رنگ ادراکی است و واکنش های فردی نسبت به آن می تواند از بی تفاوت تا شادی خالص متغیر باشد. بنابراین استفاده از رنگ، اساس طراحی یک وب سایت خوب یا هر طرح دیگری برای آن موضوع است. این روزها طرح های رنگی محبوب تر شده اند، در حالی که طراحان راه های جدیدی برای استفاده از آن ها پیدا می کنند و به طور موثر آنها را با عناصر دیگر ادغام می کنند.

استفاده از طرح های رنگی در طراحی وب سایت مستلزم آن است که طرحی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با تمرکز اصلی، موضوع و محتوای طراحی مطابقت دارد. اگر در مورد طرح رنگ خود با دقت فکر نکرده باشید، ممکن است با شکست طراحی مواجه شوید.

تایپوگرافی هم به اندازه رنگ، اهیت دارد. تایپوگرافی موضوعی است که در طراحی وب زیاد درباره آن صحبت نمی شود. بسیاری از وب سایت ها فقط از فونت پیش فرضی که میزبان آنها ارائه می دهد استفاده می کنند (که گاهی اوقات می تواند بسیار زشت باشد) اما لزومی ندارد که اینطور باشد. شما باید از همان ابتدا به تایپوگرافی خود فکر کنید و یک سلسله مراتب موثر برای سایت خود ایجاد کنید. تایپوگرافی یکی از معدود مواردی است که توجه مشتری را به خود جلب می کند. به همین دلیل مهم است که بدانید چه چیزی برای طراحی شما بهتر عمل می کند.

وضوح، فضای خالی و سادگی مستقیماً به یکدیگر مربوط می شوند. برای دستیابی به وضوح، رابط کاربری باید ساده، آسان در استفاده و بدون درهم و برهمی  باشد، و از بسیاری از جنبه های مختلف فضای خالی برای اهمیت دادن به عناصر یا استفاده می شود.

فضای خالی یا فضای سفید می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. می تواند به وضوح به معنای فضای “سفید” باشد که هر عنصری را احاطه کرده است. لازم نیست فاصله بین عناصر به معنای واقعی کلمه سفید باشد، بلکه بیشتر به فضای خالی و منفی اطراف عناصر اشاره دارد. مقدار فضای منفی به کار گرفته شده می تواند حس بسیار متفاوتی از وب سایت به کاربر می دهد. بسیاری از وب‌سایت‌های مد، معماری یا سایر وب‌سایت‌های سطح بالا از فضای خالی زیادی برای ارائه فضایی از ظرافت و تجمل استفاده می‌کنند، در حالی که برخی از وب‌سایت‌ها، از فضای سفید بسیار کمی در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند که باعث می‌شود کاربر بیش از حد تحریک شده و سرگردان شود.

ثابت شده است که طراحی های ساده وب سایت توسط کاربران ترجیح داده می شود. مگر اینکه وب سایت شما به طور خاص برای وسوسه کردن افراد با طراحی شگفت انگیز طراحی شده باشد، اکثر اوقات کاربران شما صرفاً به دنبال اطلاعات هستند. گاهی اوقات طرح های پیچیده می توانند گیج کننده باشند. سعی کنید وب سایت خود را ساده، واضح و قابل استفاده نگه دارید. یک تجربه کاربری خوب زیباست، اما یک تجربه کاربری عالی هم زیباست!

پیمایش (Navigation) در وب سایت شما

منوها و لینک ها  و آدرس دهی صفحات با طراحی ضعیف می تواند منجر به دشواری دسترسی کاربر به اطلاعات مورد نیاز شود. ناوبری یکی از جنبه های مهم یک وب سایت است زیرا دسترسی مستقیم به مناطق مختلف سایت را می دهد. با این حال، راه هایی برای طراحی منوهای ناوبری عالی وجود دارد که بازدیدکنندگان را به آنچه می خواهید بیابند هدایت می کند. منوی ناوبری خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربران بتوانند به راحتی راه خود را در وب سایت شما پیدا کنند. این روند شامل داشتن عناصری از پیوندهای متنی و دکمه هایی است که برای بازدیدکنندگان جذاب و ساده باشد.

وب سایت خانه رویایی یک برند است که در آن می توانند عرصه کاملی از محتوا را در بر گیرند. منوها می توانند شامل بیانیه برند، تاریخچه شرکت، توضیحات محصول، جزئیات خدمات، شغل و حتی اطلاعات تماس باشد. چالش در سازماندهی داده ها نهفته است و آنها را برای افراد عادی قابل دسترسی کند. ناوبری یک معماری است که برای اطمینان از نتایج بهتر باید با نهایت دقت طراحی شود. شرکت ها از نقشه سایت در پایین صفحه به عنوان ستون فهرست استفاده می کنند. با این وجود، این مورد اغلب مورد توجه موتورهای جستجو است و نه برای مشتریان.

نقشه سایت وب سایت شما منطقه مهمی است که باید به طور مؤثر طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان شما می توانند به راحتی در وب سایت حرکت کنند. همچنین باید به خوبی برای پویشگران موتورهای جستجو طراحی شود تا بتوانند وب سایت شما را بر اساس آن جستجو و رتبه بندی کنند. سه نوع نقشه سایت وجود دارد که می توان ایجاد کرد.

نقشه سایت را از صفحه اصلی پیوند دهید. تعداد صفحاتی را که در نقشه سایت شما تنظیم شده اند محدود کنید.

مراقب پیام های خطا در نقشه سایت خود باشید زیرا این امر می تواند باعث شود بازدیدکننده شما وب سایت شما را ترک کند. از عناوین غنی، از کلمات کلیدی برای بهینه سازی نقشه سایت خود برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت به طور مداوم در کل فرآیند طراحی به روز نگه داشته می شود.

یک تجربه ناوبری خوب همان چیزی است که یک وب سایت را از بقیه متمایز می کند. هنگام طراحی نقاط ناوبری خود، مطمئن شوید که هر بخش را در جایی که به راحتی می توانید پیدا کنید، چیدمان کنید. یک تجربه کاربری عالی بر این اساس است که آیا کاربر شما می تواند آنچه را که به دنبالش است پیدا کند یا خیر. به منظور ایجاد یک تجربه ناوبری کاربر پسند، می توانید تعداد آیتم های منو را محدود کنید. منو باید به راحتی پیدا شود. هنگام نام گذاری بخش های خود از عناوین توصیفی و دقیق استفاده کنید. مثال: با تیم ما آشنا شوید، قالب های سایت فروشگاهی، مقالات درباره سئو و غیره. هنگام طراحی زیرمجموعه ها، سعی کنید برای جلوگیری از سردرگمی، به سه بخش در زیر مجموعه محدود کنید. با این حال، وب سایت های بزرگ تر با محصولات بیشتر ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند. مطمئن شوید لینک لوگوی برند همیشه به صفحه اصلی وب سایت باز گردد. این به بازدیدکنندگان شما امکان می دهد تا جستجوی خود را سریع و آسان از نو شروع کنند.

محتوای جذاب

اهمیت ایجاد محتوای جذاب و مفید آنلاین را نمی توان نادیده گرفت. امروزه، انواع وب سایت ها باید بر توسعه حضور آنلاین خود با اشتراک گذاری محتوای جذاب و مرتبط با بازدیدکنندگان تمرکز کنند. چه یک کسب وکار کوچک باشید که به دنبال معرفی برند خود هستید یا می خواهید برای استارت آپ خود شهرت آنلاین ایجاد کنید، محتوا اکنون مهمترین المان در بازاریابی های اینترنتی است.

با وجود اطلاعات بسیار زیادی که در سرتاسر وب در دسترس است، جلب توجه و ایجاد اطمینان خاطر می تواند دشوار باشد. به همین دلیل است که ایجاد محتوای با کیفیت، مرتبط و هدفمند برای ایجاد یک حضور آنلاین جذاب بسیار مهم است.

برخی از کسب و کار ها این جنبه اصلی وب سایت را نادیده می گیرند. محتوا مستقیماً در جنبه طراحی قرار نمی گیرد اما، بخش مهمی از طراحی وب سایت موثر است. نوع فونت و اندازه آن و خوانا بودن در آن در همه دستگاه ها کاربران را تشویق می کند تا نسبت به محتوا تمایل داشته باشند و جذب آن شوند. برخی از وب سایت ها حتی از چند فونت برای مناطق مختلف استفاده می کنند. با این حال، باید مقداری هرج و مرج منظم به اندازه کافی وجود داشته باشد. شرکت ها همچنین تصاویر و نقل قول ها را در بین محتوا اضافه می کنند تا یکنواختی را بشکنند. توصیه می شود برای برقراری نظم، استانداردهای خاصی را در وب سایت حفظ کنید

ایجاد یک استراتژی محتوای خوب برای اطمینان از اینکه وب سایت شما نه تنها به طور موثر کار می کند، بلکه به مخاطبان شما مرتبط است، کلیدی است. برای ایجاد محتوای معنادار، باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و محتوایی را بر اساس آنها ایجاد کنید. برخی از نکات برای ایجاد محتوای معنادار که ارزش خواندن برای مخاطبان را داشته باشد عبارتند از:

محتوایی ایجاد کنید که به سوالاتی که مخاطبان شما مطرح کرده اند پاسخ دهد.

اطمینان حاصل کنید که همه محتوا دارای اشتباه املایی یا دستور زبان نباشد.

اطمینان حاصل کنید که محتوا دقیق و مختص عنوانی است که ارائه شده است.

تا جایی که ممکن است از احساسات در نوشتار خود استفاده کنید تا از طریق کلمات خود با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

مطمئن شوید که تمام محتوا با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بهینه سازی شده است تا مخاطبان هدف شما بتوانند آن را پیدا کنند.

واکنش گرایی (Responsive) در سایر دستگاه ها

به نظر می رسد ما در یک لحظه مهم در جامعه وب هستیم. نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد نحوه استفاده از وب سایت شما گفته شود. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از وب سایت ها بازدیدکنندگان را از دست می دهند. بدیهی است که برخی از سایت ها سازگار با تلفن همراه طراحی نشده اند که بسیار زیان بار خواهد بود.

هنگامی که مشتری تصمیم می گیرد از طریق دستگاه تلفن همراه خود با برند شما ارتباط برقرار کند، اطمینان از سهولت استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. همه افراد دسکتاپ یا لپ تاپ برای دسترسی به سایت شما ندارند، و گاهی اوقات بهتر است دسکتاپ ها را در خانه رها کنید، در حالی که بیرون از منزل هستند و در حال انجام کارهایشان، خرید مواد غذایی، یا در راه ملاقات با دوستان برای نوشیدنی بعد از کار هستند.

با توجه به اینکه فناوری و تلفن های هوشمند پیشرو در جهان هستند، بسیار مهم است که مطمئن شوید وب سایت شما برای سازگاری با موبایل بهینه شده است. وقتی یک وب سایت برای مشاهده در تلفن همراه بهینه سازی نشده باشد، می تواند منجر به تجربه کاربری ناخوشایندی شود. این بدان معنی است که محتویات صفحه با تغییر اندازه نمایشگر، تغییر اندازه نمی دهند.کاربر شما تنها بخشی از وب سایت را به جای کل وب سایت در صفحه کوچک خود می بیند. برای اینکه وب سایت خود را موبایل پسند کنید می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

از یک فناوری ریسپانسیو استفاده کنید که به طراح امکان می دهد تمام المان هایموجود در سایت را متناسب با اندازه صفحه نمایش، تغییر اندازه دهد به صورتیکه چیدمان کلی سایت به هیچ وجه بر هم نخورد. در واقع همان سایت در اندازه ای کوچکتر دیده نمی شود.

طراحی وب سایت را برای پیمایش با یک انگشت که معمولاً انگشت شست است، آسان کنید. کاربران موبایل تمایل دارند از انگشت شست یا یک انگشت خود برای جستجو در وب سایت ها استفاده کنند، بنابراین مهم است که وب سایت خود را بر اساس این مفهوم طراحی کنید.

طراحی را تمیز و ساده نگه دارید. اگرچه ممکن است فکر کنید وب سایت شما با پیچیده تر به نظر رسیدن، بهتر دیده می شود اما برای کاربران تلفن همراه ناوبری دشوار می شود. همیشه طراحی وب سایت خود را در ساده و و در عین حال خوشایند نگه دارید.

از آیکن های مرتبط برای عناصر خاص استفاده کنید تا مطمئن شوید مخاطبان شما می دانند کجا کلیک می کنند. به جای نوشتن عبارت فیس بوک یا توییتر، از آیکن آنها برای فشار دادن سریع و آسان آنها استفاده کنید.

کاربران تلفن همراه می خواهند بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند سریع پیدا کنند، بنابراین همیشه محتوای خود را کوتاه و کامل نگه دارید.

ترقیب برای تعامل کاربر (Call To Action)

این یک بخش هیجان انگیز است و نادیده گرفته ترین جنبه طراحی وب سایت است. برخی از افراد تعامل کاربر را با عنوان صفحه تماس اشتباه می خوانند و جدیت این عنصر را درک نمی کنند. وب سایت نقطه مرکزی تمام ارتباطات دیجیتال است. تمام روند بازاریابی دیجیتالی شرکت به این مکان هدایت می شود و همین موضوع را به برند منتقل می کند. اصل اساسی برای یک ویژگی تعامل کاربر با سایت این است که مصرف کننده را ترغیب کند تا اقدام نهایی را انجام دهد. این می تواند یک آیکن شناور برای یک فرمان باشد که پس از یک فعالیت خاص در صفحه وب ظاهر می شود. این ویژگی همه چیز در مورد فعال بودن وب سایت است.

در آخر، بهینه سازی برای موتور های جستجو (سئو) را فراموش نکنید

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) چیزی است که امروزه نمی توانید برای وب سایت تجاری خود نادیده بگیرید. این فرآیندی است که باعث می شود وب سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجوی محبوب نمایش داده شود.

طراح وب شما باید بتواند در سئوی اولیه وب سایت شما به شما کمک کند. آنها می توانند کلمات کلیدی را در عناصر طراحی وب شما بگنجانند و به شما در ایجاد محتوای با کیفیت کمک کنند تا شانس خود را برای رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش دهید.

اگر می خواهید افراد هنگام جستجوی مشاغلی مانند شما، وب سایت شما را پیدا کنند، سئو ضروری است. حتما از طراح وب خود بپرسید که چگونه می توانند در سئو به شما کمک کنند.

اینها تنها چند عنصر ضروری طراحی وب برای یک وب سایت موفق هستند. اگر تصمیم به راه اندازی سایت گرفته اید و به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با تیم مجرب شرکت دارکوب درباره راه اندازی وب سایت خود از طراحی گرفته تا بهینه سازی آن در ارتباط باشید. ما طیف گسترده ای از خدمات طراحی وب را ارائه می دهیم که برای هر بودجه ای مناسب است.

طراحی سایت نه تنها برای هر کسب و کاری ضروری است، بلکه یکی از مقرون به صرفه ترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید انجام دهید. یک وب سایت با طراحی خوب کلید موفقیت در عصر دیجیتال امروزی است.

 

ایده و مفهوم ساخت یک طراحی وب سایت خوب آنقدرها هم که تصور می کنید پیچیده نیست. متأسفانه، هر کسی می تواند یک طراحی وب سایت داشته باشد، اما تعداد کمی از مردم وقت می گذارند تا متوجه شوند چرا این طراحی خوب یا بد است. یک طراحی وب سایت خوب شامل سادگی، وضوح، تمرکز، تعادل و فضای سفید است.

و بله، یک طراحی وب سایت خوب همچنین واکنش گرا، بارگذاری سریع، سازگار با مرورگرهای مختلف و کاربر پسند خواهد بود. مواردی را معرفی کردیم را پیاده سازی کنید و ببینید چگونه می توانند به شما در بهبود نمایش و ترافیک وب سایتتان کمک کنند!

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته