داشتن استراتژی بازاریابی صحیح می تواند باعث موفقیت یک کسب و کار گردد و عکس آن می تواند باعث از دست رفتن زمان و سرمایه افراد و شرکت ها گردد و بنابراین استراتژی بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه با توجه به وجود اینترنت، شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی روش های بسیار زیادی برای تبلیغات و بازاریابی وجود دارد که لازم است از بین آنها روش های مناسبی را برای کسب و کار انتخاب نماییم تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسیم. در ادامه انواع بازاریابی را برای شما لیست میکنیم تا بدانید روشهای اصلی کدامند:
لیست مطالب
امروزه یکی از مهمترین روش های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است که بازده بسیار بالایی نسب به سایر روش های تبلیغاتی دارد. با توجه به بازده بالای این روش هم اکنون افراد و شرکت ها بیشتر زمان و بودجه خود را به این روش اختصاص می دهند زیرا که هزینه آن نسبت به سایر روشهای تبلیغات پایین تر و بازده آن بالاتر می باشد و بازاریابی دیجیتال مهمترین رکن و اساس بازاریابی می باشد. دیجیتال مارکتیگ شامل روش های متنوع و متعددی می باشد که مهمترین روشها از قرار زیر می باشد:
به مجموعه فرآیندهایی که انجام میگیرد تا وبسایت برای عبارات کلیدی خاصی صفحه اول گوگل بیاید سئو می گویند که از کلمه انگلیسی SEO گرفته شده که مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. در حفیقت سئو بهترین روش بازاریابی اینترنتی می باشد البته نیاز به زمان زیادی به نسبت سایر روش های تبلیغات دارد ولی بازده آن بسیار بالاتر نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد.
در این روش شما به گوگل هزینه پرداخت می نمایید تا زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو نمایید سایت شما در بین نتایج گوگل نمایش داده شود. گوگل ادز یکی دیگر از روش های پربازده بازاریابی اینترنتی می باشد که البته بازده آن به نسبت سئو پایین تر می باشد اما سریع به نتیجه خواهید رسید. در حقیقت در این روش تبلیغ در گوگل با محض ثبت حساب گوگل ادوردز و پرداخت هزینه آن و تایید آن در گوگل، تبلیغ شما در بین نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.
برندینگ با گوگل تنها از طریق سئو و گوگل ادز نیست و بلکه روش سومی هم وجود دارد و آن گوگل دیسکاور می باشد. در این روش قبل از آنکه کاربر در مرورگر گوگل کروم جستجویی انجام دهد یک سری نتایج به کاربر بر اساس جستجوهای قبلی او نمایش داده می شود.
یکی از روش های جذب مشتری گوگل مپ می باشد. شما می توانید مکان کسب و کار خود را در گوگل ثبت نمایید و از طریق آن هم جذب مشتری نمایید. زمانی که کاربری عبارتی را در گوگل جستجو می نماید، یک سری نتایج از نقشه گوگل به کاربر نمایش داده می شود که شما می توانید در این لیست باشید. بازاریابی از طریق گوگل مپ البته یکی از موارد سئو محلی می باشد که در مجموعه فرآیندهای مربوط به آن انجام می گردد. بازاریابی سئو محلی به عنوان یکی از زودبازده ترین روش های سئو می باشد که معمولا سئوکاران ابتدا کار خود را با این روش آغاز می نمایند.
یکی دیگر از مجموعه فرآیندهای بازاریابی دیجیتالی بازاریابی محتوا می باشد که در روش های و گونه های مختلف در وب سایت و شبکه اجتماعی انجام می گردد که در وب سایت در مجموعه فرآیندهای سئو و در شبکه های اجتماعی در مجموعه فرآیندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی انجام می گردد.
در ایران شبکه های اجتماعی بسیاری توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد که از آنها هم میتوان جذب مشتری نمود. اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، آپارات، واتساپ، تلگرام، x (توئیتر سابق)، تیک تاک، پینترست جزو مهمترین شبکه های اجتماعی هستند که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد که امکان جذب مشتری از هر کدام از آنها وجود دارد. امروزه با توجه به استفاده زیاد کاربران از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، بازاریابی شبکه اجتماعی اهمیت بسیار زیادی در بین روش های بازاریابی دارد. مهمترین روش های بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام مارکتینگ، لینکدین مارکتینگ، بازاریابی یوتیوب، آپارات، واتساپ، تلگرام و تیک تاک می باشد.
به سایر روش های تبلیغات به جز دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آفلاین گفته می شود که شامل روش های سنتی و قدیمی می باشد و امروزه طرفدار زیادی ندارد. تبلیغات محیطی نظیر بیلبود، تبلیغات تلویزیونی، تلفنی از این دست می باشند.
طبق تحقیقاتی که انجام شده 46% از برندها استراتژی بازاریابی دیجیتال برای خودشون مشخص نکرده اند، و 16% از اونهایی که دارند هم هنوز اون استراتژی ها رو در عمل وارد نکرده اند. اما کسی به این فکر نمیکنه که بدون برنامه چطور میشه توقع رشد و پیشرفت داشت و چطور میشه از اشتباهات گذشته درس گرفت و به نتایج بهتر رسید؟
دیگه وقتشه که به تعویق انداختن کارها تا شنبه یا ماه دیگه رو کنار بذارید و یه برنامه درست و حسابی برای خودتون دست و پا کنید. ما تو این مقاله 5 مرحله مهم برای تهیه این برنامه رو ذکر میکنیم. با توجه به این مراحل میتونید از حصول نتیجه و افزایش سودتون مطمئن بشید.
نباید چشم بسته شروع به برنامه ریزی کنید. با ارزیابی موفقیت ها و شکستهای گذشته میتونید معیارهای بهتری برای سنجش میزان موفقییتون اتخاذ کنید. بنابراین مراحل 1 و 2 بهتره همزمان با هم انجام بشن.
یه بازه زمانی مشخصی رو در نظر بگیرید و اون عملکردتونو در اون بازه زمانی ارزیابی کنید (بهتره بازه ای که انتخاب میکنید مشابه بازه ای باشه که میخواهید براش برنامه ریزی کنید)، مثلا عملکردتونو طی سال، فصل یا ماه گذشته ارزیابی کنید.
دوره زمانی که میخواهید ارزیابی رو در اون بازه انجام بدید مشخص کنید و روی تقویم گوگل آنالتیکس این قالب زمانی رو تعریف کنید.
فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی رقیبهاتون هم آنالیز کنید. برای این کار یه جدول تحلیلی از فعالیتهای آنلاینشون تهیه کنید. میتونید از SEMrush استفاده کنید و کلیدواژه هایی که براشون ترافیک میارن رو پیدا کنید یا ترافیک طبیعی و پولی وب سایتهای مختلف رو با هم مقایسه کنید تا ببینید چقدر بخاطر پولهایی که خرج کردند حرص میخورند!
هر از گاهی از خودتون بپرسید: چیزی هست که قبلا تحلیل نکرده باشم و حالا لازم باشه تحلیلش کنم؟ مثلا آیا لازمه زمانهایی رو که محتوامو ارسال میکنم یا نوع تصاویرم رو هم تحلیل کنم یا نه.
برنامه ریزی نباید تمرکز شما رو از مخاطبتون برداره. الآن شما باید مخاطبتونو بشناسید، هر چند ممکنه انتخاب روش بازاریابی، بودجه بندی، تعیین معیارهای سنجش میزان موفقیت و … به کل شما رو درگیر خودش کنه و این نکته مهم رو فراموش کنید.
اما دیگه این اشتباه رو نکنید. مخاطب رو در مرکز استراتژی بازاریابی دیجیتالتون قرار بدید. نیازهای عاطفیشونو رفع کنید و عمیق ترین خواسته هاشونو برآورده کنید. چطوری؟ با ساخت یک شخصیت ساختگی از مخاطب مورد نظرتون باید این عوامل رو مشخص کنید.
برای ساخت شخصیت ساختگی مخاطبتون این کارها رو انجام بدید:
برای تعریف ابزار سه چیز رو باید در نظر بگیرید: بودجه، کانالهای دیجیتالیتون و افراد گروهتون. در کل منظورم اینه که باید با توجه به منابعی که در اختیار دارید تصمیم گیری کنید و نیازهاتونو برای دوره بعد بسنجید.
مثلا الآن بهترین موقع است که کانالهای دیجیتالی در اختیارتون رو بررسی کنید و ببینید آیا لازمه قسمتهای خاصی رو به یک نیروی خارجی (به جز شرکت خودتون) بسپرید یا آیا لازمه بودجه ای برای استخدام یکی دو نیروی جدید (در شرکت خودتون) در نظر بگیرید؟
باید آماده باشید که هر جا لازم شد برنامه رو تغییر بدید. چون هیچ برنامه ای کامل و بدون مشکل نیست. ممکنه حتی بعضی از پیش فرضهایی که برای تهیه برنامه دارید اشتباه باشند و اواسط اجرای برنامه متوجه این امر بشید.
با اینکه با احتیاط و آگاهی کامل و بر اساس پیش فرضهای علمی و دقیق و تحلیل هاتون برنامه رو تهیه کردید، باز هم نمیتونید رفتاری مشتریهاتونو بطور دقیق پیش بینی کنید. بنابراین باید دائما عملکرد استراتژی بازاریابی دیجیتالتون رو ارزیابی و اندازه گیری کنید و هرجا لازم بود عناصری رو تغییر بدید.
دارکوب به عنوان یک شرکت بازاریابی و تبلیغات آماده ارائه تمامی روش های بازاریابی دیجیتالی می باشد.