بک لینک چیست و نحوه صحیح بک لینک سازی به چه صورت است؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

به جرات می توان گفت که بک لینک یکی از پر کاربردترین اصطلاحات دنیای دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی های موتورهای جستجو می باشد. اکثر افرادی که به تازگی اقدام به راه اندازی سایت کرده و به دنبال راه های سریع و زود بازده برای رشد رتبه در گوگل و سئو بهتر هستند، احتمالا بارها و بارها با کلمه بک لینک و مفهوم آن برخورده داشته و گاها مدت زیادی را به دنبال روش های ساخت آن گشته اند.

بک لینک ها یکی از مهم ترین عوامل کسب موفقیت در سئو سایت هستند و ما نیز در این مطلب از سری مقالات آموزشی ارائه شده توسط شرکت طراحی وب سایت دارکوب، قصد داریم به سراغ بک لینک و نحوه صحیح بک لینک سازی برویم. در صورتی که قصد گرفتن بک لینک های تاثیر گذار در رتبه سئو را دارید، توصیه می کنیم که همین امروز با مشاوران و متخصصان بخش دیجیتال مارکتینگ ما تماس گرفته و از بروزترین متدهای بهینه سازی سایت، تکنیک های سئو کلاه سفید و کسب ترافیک بیشتر بهره مند شوید.

بک لینک چیست ؟

همنطور که در بالا گفتیم تاثیر بک لینک ها در بهبود سئو چشمگیر بوده و برای همین است که یکی از پر کاربردترین واژه های حال و حاضر دنیای تبلیغات آنلاین به حساب می آید. با این حال برای اکثر فعالان حوزه وب، بک لینک یک مفهوم چالش برانگیز و رمز آلود است.

بک لینک ها در حقیقت پیوندها یا لینک هایی هستند که متعلق به وب سایت شما بوده اما به واسطه قرار گرفتن در یک وب سایت دیگر، باعث متصل شدن آن سایت به صفحه ای از وب سایت شما شده اند. زمانی که یک سایت لینکی از وب سایت شما را در قسمت از صفحه یا یک انکر تکست قرار می دهد، ضمن اینکه شما را معرفی کرده، باعث می شود که کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند.

احتمالا با خواندن توضیح بالا در این فکر هستید که هر چه تعداد بک لینک های سایت شما بیشتر باشد، رتبه بهتری پیدا کرده و بی برو برگرد به صفحه اول نتایج گوگل راه پیدا خواهید کرد. اگر اینطور است باید به شما بگوییم که حقیقت چیز دیگری بوده و بک لینک های پر تعداد لزوما نمی توانند یک تنه به عاملی برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو علل الخصوص موتور جستجوی گوگل بدل شوند.

واقعیت این است که گرفتن بک لینک با هر قیمت و از هر سایتی نه تنها ارزش افزوده ای برای سایت شما نخواهد داشت، بلکه در صورت دریافت بک لینک از سایت های نه چندان معتبر ممکن است به تقلب محکوم شده و در نهایت بعد از کلی تلاش و پرداخت هزینه های قابل توجه، تغییر محسوسی در رتبه سایت شما ایجاد نمی شود.

چه نوع بک لینکی خوب است؟

تصور کنید که دنیا وب پر از ربات های خزنده ای است که به مانند عنکبوت، از طریق بک لینک ها که نقش تار عنکبوت را ایفا می کنند، از یک وب سایت به سایت دیگر می روند. اگر تاری نباشد، شانس پیدا شدن آن سایت کم تر شده و یا به درستی ایندکس نمی شود..

در همین ابتدای راه باید بک لینک های خوب و بد را از یکدیگر جدا کرد. خرید بک لینک یک استراتژی غلط و بی ثمر می باشد چرا که وب سایتی که تنها به هدف فروش بک لینک فعالیت می کند، معمولا بدون در نظر گرفتن ارزش آفرینی و رعایت قوانین و خطوط قرمز گوگل، تنها به هدف کسب درآمد اقدام به فروش بک لینک کرده می تواند به رتبه سایت شما آسیب برساند.

بک لینک های خوب به لینک هایی گفته می شود که نه به وسیله پرداخت هزینه به سایت های بک لینک فروش، بلکه به صورت طبیعی و یا به واسطه معرفی شدن در وب سایت های شناخته شده و معتبر بدست آیند.

از دید گوگل تعداد بک لینک هایی که یک سایت دارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که اثر بخشی تمامی بک لینک ها یکسان نبوده و فقط بک لینک های با کیفیت هستند که به بهبود سئو سایت ها کمک می کنند. بک لینک های با کیفیت جزو آن دسته از لینک ها هستند که توسط وب سایت های با رتبه بالا (یعنی سایت هایی که دامین آتوریتی یا پیج آتوریتی بالا داشته باشند) معرفی می شوند.

سه دلیل برای اینکه بک لینک ها مهم هستند

افزایش ترافیک وب سایت

بک لینک ها به مانند شریان های ورودی به سایت شما عمل می کنند. هر چه تعداد تار عنکبوت های متصل شده به سایت شما بیشتر باشد، شانس اینکه کاربران بیشتری در شبانه روز از سایتتان بازدید کنند بیشتر می شود.

ارتقاء رتبه بندی

موتورهای جستجو همچون گوگل و بینگ به بک لینک ها مثل اسنادی نگاه می کنند که دلیلی بر افزایش ارزش سایت شما یا هر سایت دیگری می باشند. هر چه تعداد بک لینک های بیشتری داشته باشید، یعنی رقبا نیز به شما اعتماد داشته و حاضر بوده اند که لینک شما را به کاربران خود معرفی کنند.

افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

می توان به بک لینک ها مثل میانبرهایی نگاه کرد که ربات های خزنده گوگل را خیلی سریع از یک طرف سایت به طرف دیگر آن هدایت می کنند. گوگل بیشتر به دنبال صفحاتی از سایت شما می گردد که بیشتر از بقیه به آن اشاره یا لینک شده باشد. هر چه تعداد لینک های داخلی و خارجی به صفحه ای بیشتر باشد، دلیل خوبی برای محبوبیت و نمایش آن در صفحات جستجوی گوگل خواهد بود.

چند نوع بک لینک وجود دارد؟

در اصل دو نوع بک لینک وجود دارد که یکی باعث ایجاد ارزش برای بک لینک گیرنده شده، اما دیگری کاملا متفاوت است.

بک لیک نو فالو (Nofollow)

در صورتی که بک لینک دهنده از تگ نوفالو در لینک سایت شما استفاده کرده باشد، در حقیقت نخواسته که موتورهای جستجو ارزش و اعتبار بیشتری برای سایت شما قائل شوند. در واقع تگ نوفالو به این معناست که از ربات های گوگل خواسته می شود تا لینک مورد نظر را دنبال نکنند. البته بک لینک نوفالو اگر چه تاثیر چشمگیری از لحاظ سئو ندارد اما در مجموع ثابت می کند که سایت شما ارزش لینک دهی داشته است.

لینک فالو (Dofollow)

به لینکی که حاوی تگ نو فالو نبوده و کاربر را از یک سایت به سایت بک لینک گیرنده هدایت می کند، بک لینک فالو گفته می شود. بک لینک های فالو می توانند به افزایش Page Rank کمک کرده و به گوگل اطلاع دهند که لینک مورد نظر از چنین سایتی دارای ارزش بالایی می باشد.

برای فالو کردن یک لینک لزوما نیاز نیست که از تگ HTML که Dofollow می باشد استفاده شود. صرفا استفاده نکردن از تگ Nofollow به ربات های گوگل اطلاع می دهد که باید به دنبال یک بک لینک بروند.

روش های نا درست بدست آوردن بک لینک

با در نظر داشتن اهمیت بالای بک لینک ها بر روی بهبود رتبه یک سایت، معمولا تعداد زیادی از وب مسترها و صاحبان وب سایت های کوچک و بزرگ به دنبال میانبر بوده و سعی می کنند تا از راه هایی که از نظر گوگل غیر قانونی می باشد استفاده کنند و بک لینک های بیشتری بدست آورند.

برخی از روش های غلط بدست آوردن بک لینک:

  • خرید بک لینک از سایت هایی که معمولا اعتبار بالایی در گوگل ندارند.
  • استفاده از شبکه های تبادل بک لینک که معمولا به سئو کلاه سیاه محکوم هستند.
  • فروش بک لینک برای بدست آوردن بک لینک بیشتر

گوگل به منظور جریمه وب سایت هایی که به انجام روش های غیر قانونی جذب بک لینک مشکوک هستند، نه تنها بک لینک های آنها را با ارزش در نظر نمی گیرد بلکه امتیاز آنها را کم تر از بقیه در نظر می گیرد.

روش های صحیح بک لینک سازی به چه صورت است؟

بعد از آشنایی با بک لینک ها و میزان اثر بخشی آنها در رتبه گوگل هر وب سایتی، زمان آن است که با روش های صحیح ساخت بک لینک بیشتر آشنا شویم.

اولین حقیقتی که باید در مورد بک لینک ها بدانیم این است که اهمیت کیفیت تک تک بک لینک های یک سایت از کمیت آنها بیشتر است. یعنی تعداد بالای بک لینک ها از دید گوگل چندان مهم نبوده و در عوض بررسی می کند که چه تعداد از بک لینک های شما از سایت های ارزشمند دریافت شده است.

امروزه خرید بک لینک به یک ریسک بزرگ تبدیل شده و هر لحظه شما را در خطر جریمه شدن از سوی گوگل قرار می دهد. گوگل الگوریتم پنگوئن خود را بعد از بروزرسانی به قابلیت تشخیص بک لینک های خریداری شده مجهز کرده است. در صورتی که یک سایت برای ارائه بک لینک اعلام آمادگی می کند، ابتدا بررسی کنید که بعد از اینکار دچار مشکلات سئو و لطمه های جبران ناپذیری که از سوی گوگل به شما وارد می گردد نخواهید شد.

طبیعی بودن بک لینک به معیارهایی همجون اعتبار دامنه (Domain Authority)، زمان ساخته شدن لینک، کیفیت محتواها، سن دامنه، تعداد لینک های خروجی، آی پی های ورودی و همچنین فاکتورهای مخفی دیگری بستگی دارد که فقط گوگل از آنها آگاه است.

چطور می توانم بک لینک های با کیفیت و طبیعی دریافت کنم؟

تولید محتوا و مقالات مفید برای کاربران

تولید محتوا نقش اساسی در جذب مخاطب بیشتر را ایفا می کند. تولید مقالات آموزشی و کاربردی به شما کمک می کند که نه فقط نظر کاربران در حال جستجو، بلکه نظر وب سایت های دیگر در اینکه محتوای شما را با ارزش در نظر بگیرند نیز جلب می کند. برای تولید محتواهای با کیفیت به هیچ عنوان نباید به سراغ کپی برداری از مقالات و استفاده از دسترنج دیگران بروید. در عوض سعی کنید که از راه های مختلف مثل ترجمه محتواهای غیر فارسی و استفاده از منابع معتبر خارجی، مقالات و پست های آموزشی و سرگرم کننده متنوعی را در سایت خود قرار دهید.

در صورتی که به دنبال بازاریابی محتوایی بوده و قصد دارید از این طریق مخاطبان بیشتری پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که فرصت استفاده از خدمات ویژه بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی سایت دارکوب را از دست ندهید. ما با بیش از 19 سال تجربه در زمینه بهبود سئو سایت ها، مناسب ترین تقویم محتوایی را مطابق با زمینه کاری و نیازهای شما در اختیارتان قرار می دهیم.

فعالیت بیشتر در شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم نمی توانند تاثیر خارق العاده ای بر روی رتبه سایت شما داشته باشند، اما فعالیت شما در این پلتفرم ها که در طول روز میلیون ها کاربر به آنها سر می زنند قطعا تاثیرات غیر مستقیم خودش را دارد. با اشتراک گذاری لینک مطالب مفید و یا محصولاتی که با شرایط ویژه ای به فروش گذاشته شده اند، باعث می شود که مدام اشتراک گذاری شده و کاربران بیشتری جذب وب سایت شما شوند.

تهیه رپورتاژ آگهی و نکات مهمی که باید رعایت کنید

رپورتاژ آگهی یکی از روش های موثر در گرفتن بک لینک طبیعی و با کیفیت است. رپورتاژ آگهی باعث می شود که برند و نام شما در سایر وب سایت های معتبر نیز دیده شده و علاوه بر جذب مخاطب، از دید گوگل نیز امتیاز بالاتری گرفته و شانس نمایش داده شدن در صفحه ابتدایی گوگل را هم پیدا کنید.

بررسی کیفیت سایت ناشر رپورتاژ آگهی

وب سایتی که برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب می شود، می بایست از لحاظ رتبه و امتیاز از شرایط ایده آلی بهره مند باشد. برای بررسی این مورد می توانید به رنک الکسا آن مراجعه کرده و مطمئن شوید که جزو وب سایت های پر بازدید ایرانی باشد. علاوه بر این چنین سایتی می بایست از دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه خوبی برخوردار باشد. اعتبار دامنه بیشتر یعنی گوگل و دیگر موتورهای جستجو به سایت ناشر اعتماد داشته و هزینه ای که برای رپورتاژ آگهی می شود  بی ثمر نخواهد بود. ابزارهای مختلفی مثل SmallSEOTools و  Free DA Checker وجود دارد که می توانید دامین آتوریتی یک سایت را توسط آن بررسی کنید.

نکته بعدی در مورد انتخاب وب سایت ناشر رپورتاژ آگهی این است که به دنبال سایت هایی باشید که در کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت شما، جایگاه مناسب و قابل قبولی را در نتایج گوگل داشته باشند.

عدم لینک دهی افراطی در محتوای رپورتاژ آگهی

تعداد لینک هایی که در هر رپورتاژ آگهی از ساست خودتان قرار می دهید نبابد بیشتر از 5 لینک باشد. با کم کردن تعداد لینک هایی که در رپورتاژ آگهی قرار داده می شود، اجازه می دهید که ارزش لینک های قرار داده شده بالاتر برود. علاوه بر این توصیه می شود که با قرار دادن حداکثر 3 الی 4 لینک، از گزند جریمه شدن توسط موتورهای جستجو در امان بمانید. علاوه بر این سعی کنید که در لینک گذاری تنوع به خرج داده و از یک لینک چندین مرتبه استفاده نکنید.

به دنبال بک لینک های دائمی باشید

در صورتی که با وب سایت ناشر رپورتاژ آگهی به توافق لازم رسیدید، از بابت دائمی بودن بک لینک های دریافت شده اطمینان کسب کنید. بک لینک های شما نباید بعد از مدتی از کار بیوفتند چرا که باعث از بین رفتن اعتبار دریافت شده می شود.

زمان مناسب انتشار رپورتاژ آگهی را پیدا کنید

علاوه بر اینکه نباید در لینک دهی در داخل مطلب رپورتاژ آگهی زیاده روی کنید، در تعداد دفعات انتشار رپورتاژ آگهی هم باید جانب احتیاط را رعایت کنید. کم بودن فاصله انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف و منتشر کردن چندین مطلب مشابه در سایر وب سایت ها با بازه زمانی نزدیک به هم، همان تاثیر استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه را داشته و مطمئن باشید که دیر یا زود توسط گوگل جریمه سنگینی را متقبل خواهید شد.

استفاده از پست مهمان و پست گذاری در انجمن ها

با توجه به اینکه انتشار لینک سایت در فوروم ها و انجمن ها رایگان می باشد، فرصت خوبی فراهم است تا از این ترفند برای گرفتن بازدید و ترافیک بیشتر استفاده نمایید. علاوه بر این استفاده فرصت های دیگر مثل انتشار پست مهمان در سایت هایی که در زمینه انتشار پست های دیگران برای بیشتر شناخته شدن را فعالیت می کنند، راه مناسب دیگری برای گرفتن بک لینک های با کیفیت می باشد.

نکاتی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از فاکتورهای مهم در ساخت بک لینک بوده و همواره نکات و چالش های دیگری هم در حین بدست آوردن بک لینک وجود دارد. با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و همکاری با شرکت های دیجیتال مارکتینگ شناخته شده مثل شرکت دارکوب، می توانید از نکات کلیدی دیگری که به شما در کسب بک لینک و بهبود سئو کمک رسانی می کنند آگاه شوید.

کلام پایانی

بک لینک ها برای بهبود سئو و رتبه سایت شما از نگاه موتورهای جستجو ارزش آفرینی قابل قبولی دارند چرا که تک تک لینک ها می تواند به مانند سندی بر معتبر بودن شما باشد. بدون شک ساخت بک لینک و اتخاذ استراتژی درست برای لینک سازی می تواند عاملی برای جهش شما در صفحات نتایج گوگل و رسیدن به صفحه ابتدایی و جمع 10 وب سایت برتر در کلمات کلیدی معتبر و پر کاربرد باشد.

در صورتی که در فکر ساخت بک لینک بوده اما از نحوه انجام صحیح آن اطلاع نداشته و تمایل ندارید که جزو وب سایت هایی باشید که از سوی گوگل متحمل جریمه های سنگین و جبران ناپذیر می شوند، می توانید همین امروز با مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارگوب تماس گرفته و از خدمات ویژه ما بهره مند شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته