تدوین استراتژی سئو سایت به چه صورت است؟

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
تدوین استراتژی سئو سایت به چه صورت است؟

دیده شدن برند شما تنها به آسانی افزودن چند کلمه کلیدی به محتوا نیست. شما باید برای دیده شدن سایت خود و قرار گرفتن در رتبه‌ های برتر گوگل، یک استراتژی سئو را پیاده سازی کنید، تا بتوانید رتبه خود را همچنان ثابت نگه دارید. تدوین استراتژی سئو مستلزم این است که چگونه بتوانید یک برنامه سئو را با تمام اجزای آن، در وب سایت خود اجرا کنید. اگر تاکنون به استراتژی سئو فکر نکرده ‌اید، این راهنما می تواند به شما کمک بزرگی کند.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو می تواند مجموعه ‌ای از اقدامات مهمی باشد که در سه بخش تکنیکال، خارجی و داخلی اجرا می ‌شود، تا اطمینان کامل حاصل شود که وب سایت شما در تمام جوانب بهینه سازی شده است و رتبه آن افزایش پیدا می ‌کند. می توان گفت استراتژی سئو یک بازاریابی دیجیتال است که با کمک بازاریابی محتوا و بهینه‌ سازی تجربه کاربر، در موتورهای جستجو، افراد را جذب می ‌کند. قطعاً موفقیت استراتژی سئو به زمان و تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. برای مشاهده نمونه استراتژی سئو می توانید سایت های بزرگ و موفق را جستجو کنید.

مزیت استراتژی سئو

اجرای یک طرح بهینه سازی مناسب می تواند مزایای بسیاری را برای وب سایت شما به دنبال داشته باشد. زمانی که وب سایت شما برای موتورهای جستجو از طریق استراتژی سئو بهینه شود، مزیت ‌های زیر را تجربه خواهید کرد:

  • افزایش ترافیک سایت: پلن سئو اگر موثر باشد، ترافیک ارگانیک وب سایت شما را بهبود می ‌بخشد و کاربران مرتبطی که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند را جذب می ‌کند. اگر ترافیک هدفمند باشد، قطعاً منجر به رشد کسب و کار شما خواهد شد.
  • افزایش آگاهی از برند: زمانی که شما در رتبه‌ های بالاتر در موتورهای جستجو قرار می‌ گیرید، به معنای دیده شدن برند شماست. این دیده شدن باعث جذب اعتماد کاربران می ‌شود.
  • دستیابی به نتایج بلند مدت: برخلاف بازاریابی توسط آگهی ‌های کلیکی که نیاز به زمان و البته هزینه بسیار دارند، سئو می تواند یک استراتژی بلند مدت را برای جذب کاربر ارائه دهد. یعنی بدون پرداخت هیچ هزینه تبلیغاتی، تنها با رعایت برخی از موارد می توانید جذب کاربر داشته باشید.
  • افزایش تجربه کاربری: پیاده سازی استراتژی سئو می تواند در بخش ‌های مختلف وب سایت تاثیرگذار باشد. سرعت بهبود پیدا می‌ کند، سازگاری با موبایل ایجاد می ‌شود و رابط کاربری بهتر را ارائه خواهید داد که این موارد منجر به تجربه کاربری بهتر خواهند شد.

انواع استراتژی سئو

انواع استراتژی سئو

از انواع استراتژی سئو می توان به سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال اشاره کرد.

  • سئو داخلی: در سئو داخلی استراتژی ‌ها بر روی محتویاتی که در صفحات وب سایت وجود دارد، انجام می ‌شود. محتواها بر اساس کلمات کلیدی خاص بهینه ‌سازی می ‌شوند تا رتبه وب سایت افزایش پیدا کنند.
  • سئو خارجی: در سئو خارجی تمرکز بر روی لینک ‌هایی است که از وب سایت های دیگر به سایت شما هدایت می ‌شوند. تعداد بک لینک‌ هایی که از سایت های معتبر به سایت اشاره می‌ کنند، در جذب ترافیک تاثیرگذار هستند.
  • سئو تکنیکال: در کنار اهمیت به محتوا، در سئو تکنیکال تنظیمات فنی مورد بررسی قرار می‌ گیرند که قطعاً این سئو نیز برای رتبه‌بندی سایت ضروری است.

به خاطر داشته باشید که کسب و کارها با اهداف مختلفی وب سایت را طراحی و اجرا می‌ کنند، شما باید برای پیاده‌سازی استراتژی‌ های سئو، ابتدا اهداف خود را مشخص کنید.

سئو داخلی

سئو داخلی شامل بهینه ‌سازی برخی از عناصر است که کمک می ‌کنند، سایت بهبود پیدا کرده و در نتایج موتور جستجو دیده شود.

لینک داخلی

استفاده از لینک داخلی کمک می‌ کند تا کاربر در وب سایت مدت طولانی‌تری باقی بماند. همچنین لینک ‌های داخلی می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا صفحات را بهتر پیدا کرده و به طور دقیق‌تر فهرست بندی کنند. از نکات مهم برای لینک سازی داخلی این است که از کلمات کلیدی مهم استفاده کنید و آنها را در محتواهایی که ارزشمند هستند، به کار گیرید. از طریق این لینک‌ ها علاوه بر اینکه استراتژی سئو به طور دقیق پیاده سازی می‌شود، تجربه کاربری نیز بهبود پیدا می ‌کند. اگر وبلاگ دارید در وبلاگ ‌های مهم خود لینک ‌های داخلی مختلفی را ایجاد کنید.

ناوبری

نکته بعدی سئو داخلی این است که باید یک ناوبری کاربرپسند و با ساختار منطقی داشته باشید. اگر یک وب سایت ساختاری مناسب با قابلیت پیمایش آسان داشته باشد، تجربه کاربری افزایش پیدا کرده و به موتورهای جستجو این کمک را می‌ کند تا محتوای شما بهتر درک شود. همچنین با قرار دادن لینک ‌های داخلی در برخی از پست ‌های خود می توانید کاربر را به درستی هدایت کنید.

تولید محتوا

در استراتژی سئو داخلی، سئو تولید محتوا یک استراتژی ویژه و منحصر به فرد است که می تواند سایر اقدامات را تحت شعاع قرار دهد. استراتژی تولید محتوا می تواند منجر به آگاهی از برند، هدف قرار دادن کاربر، ایجاد تعامل با کاربر و یک نقشه راه روشن شود.

استراتژی سئو محتوا دو هدف را دنبال می ‌کند. هم کمک می‌ کند تا کاربر به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند، از سوی دیگر کمک می‌ کند موتورهای جستجو سایت را در رتبه ‌های بالا قرار دهند.

ایده محتوایی در وب سایت می تواند بسیار گسترده باشد. شما باید کاربران خود را در نظر بگیرید که با کدام محتوا می توانند بهتر همراه شوند. با در نظر گرفتن تمام ایده‌ ها، اینک باید تحقیقات خود را نسبت به هر یک از محتواها تکمیل کنید. ویدیوها، عکس ‌ها، پادکست، تصاویر متحرک و متن هر یک می توانند جزو محتواهایی باشند که در وب سایت قرار می گیرند.

محتوای متنی

تولید یک محتوای متنی با کیفیت، همراه با کلمات کلیدی اصلی و مهم را فراموش نکنید. قطعاً بخش مهمی از استراتژی سئو، وجود محتوای متنی است که کاربر دنبال کند. برای داشتن یک محتوای مناسب می توانید برخی از راهکارها را دنبال کنید. یک محتوای آموزنده جذاب که قابلیت اشتراک گذاری را دارد، یا یک محتوا که می تواند پاسخ به سوالات پرسشگران باشد را انتخاب کنید. همچنین می توانید از محتوای تصویری و ویدیویی در کنار محتوای متنی، برای ارتباط بهتر با کاربر استفاده کنید. قطعاً با تولید محتوای جدید می توانید کاربر را درگیر و او را با خود همراه کنید.

مراحل انتخاب کلمه کلیدی در سئو محتوا

مراحل انتخاب کلمه کلیدی در سئو محتوا

آنچه در یک محتوای متنی می تواند مهم به شمار آید، استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی اصلی می توانند در رتبه‌بندی تاثیرگذار باشند. برای یافتن یک کلمه کلیدی مناسب باید آگاهی خود را افزایش دهید، برخی از ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا به کلمات کلیدی دقیق‌تری دست پیدا کنید. برای دسترسی کلمه کلیدی اصلی چند سوال را پاسخ دهید، کاربران به دنبال چه چیزی هستند؟ چه چیزی برای آنها مفید است؟ آیا محصولات و خدمات شما برای کاربران مفید است ؟ با پاسخ به این سوالات می توانید به کلمات کلیدی مرتبط‌تر دسترسی پیدا کنید.

  • تحقیقات: برای پیدا کردن عبارات کلیدی، ابتدا شما باید تحقیقات خود را نسبت به کلمات کلیدی انجام دهید. این تحقیقات می تواند به صورت نظرسنجی آنلاین و یا ردیابی کلمات کلیدی در رسانه ‌های اجتماعی باشد. همچنین می توانید با در نظر گرفتن سایر وبلاگ ‌ها و هشتگ ‌های اینستاگرام به کلمات کلیدی مفید دست پیدا کنید. زمانی که کلمات کلیدی هدفمند انتخاب شوند، کاربر ترغیب می شود سایت شما را پیگیری کند. سئو با هوش مصنوعی نیز می تواند راهکار مناسبی برای استراتژی تولید محتوا باشد، از طریق هوش مصنوعی می توانید به کلمات کلیدی مهم سریع تر دسترسی پیدا کنید.

دقت داشته باشید هر چه از کلمات کلیدی مرتبط‌تر در وب سایت خود استفاده کنید، کاربران بالقوه شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند. بهینه‌ سازی محتوا با کلمات کلیدی مرتبط علاوه بر اینکه ترافیک سایت را افزایش می ‌دهد، در نهایت می تواند منجر به افزایش فروش بیشتر شود. البته تنها استفاده از کلمه کلیدی در قسمت عنوان یا متا نمی تواند مفید باشد بلکه موضوع صفحه نیز اهمیت دارد.

  • جاگذاری کلمات کلیدی: پس از تحقیق کلمات کلیدی، باید بدانید که کلمه کلیدی را در کجای محتوا به کار گیرید. کلمات کلیدی می توانند در بخش ‌های مختلف از جمله عنوان صفحه، زیر مجموعه عنوان، متا، شرح متا و تصویر قرار گیرند.
  • چیدمان محتوا: محتوای تولید شده با کلمه کلیدی مناسب باید به گونه ‌ای در وب سایت چیدمان شود که دسترسی کاربران به محتوا آسان باشد.
  • ایجاد صفحه: در سئو محتوا، صفحات مختلفی را می توانید ایجاد کنید و با در نظر گرفتن یک ستون و توضیح مختصر از موضوع اصلی، می توانید کاربران را به پست‌ های خود هدایت کنید. موضوعاتی که برای صفحه ستون در نظر می‌گیرید باید با نیاز کاربر مطابقت داشته باشد. این کار کمک می ‌کند حتی کاربر بدون نیاز به کلمه کلیدی و با جستجوی فهرست ستون، به آنچه که نیاز دارد دسترسی پیدا کند.
  • انتشار محتوا: محتوای تولید شده را می توانید از طریق شبکه ‌های اجتماعی یا بک لینک سازی برای دیگران به اشتراک بگذارید.

وبلاگ نویسی

اگر تاکنون به وبلاگ توجه نداشته ‌اید، باید در استراتژی سایت، وبلاگ نویسی را لحاظ کنید. وبلاگ نویسی یکی از راه ‌های باور نکردنی برای استفاده از کلمات کلیدی اصلی است که می تواند جذب کاربر را انجام دهد. زمانی که در نظر گرفته‌ اید وبلاگ را تنظیم کنید، حتماً از کلمات کلیدی مناسب در وبلاگ خود استفاده کنید. توجه داشته باشید بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده نکنید. از مهمترین کارهایی که می توانید در وبلاگ نویسی انجام دهید این است که کلمات کلیدی بلند را ۳ تا ۴ بار در یک صفحه وارد کنید.

دقت داشته باشید ساختار وبلاگ نباید بسیار طولانی باشد، کاربران هرگز دوست ندارند متن‌ های طولانی را بخوانند. برای اینکه یک محتوای طولانی عملکرد بهتری داشته باشد، باید از پاراگراف ‌های کوتاه استفاده کنید. استفاده از عناوین جذاب نیز کمک می ‌کنند تا کاربر قانع شده و متن را دنبال کند. درج تصاویر با کیفیت بالا نیز می توانند پست ‌های وبلاگ شما را با ارزشمندتر کنند. پس از اینکه وبلاگ را در سایت منتشر کردید، برای اینکه بدانید همچنان کاربران سایت شما را دنبال می ‌کنند، باید کلمات کلیدی را مجدداً بررسی کنید.

سئو خارجی

بخش دیگری از استراتژی سئو، سئو خارجی است. این بخش شامل فعالیت‌ هایی است که شما باید خارج از صفحه وب سایت خود انجام دهید، تا در رتبه جستجو دیده شوید.

بک لینک

ایجاد بک لینک در وب سایت های معتبر و مرتبط می تواند شانس شما را در دیده شدن موتورهای جستجو افزایش دهد. برای داشتن بک لینک با کیفیت بالا چند استراتژی مهم را در نظر بگیرید. ابتدا وب سایتی را باید مشخص کنید که با فعالیت شما مرتبط باشد و بتوانید وبلاگ نویسی مهمان را انجام دهید. از این طریق می توانید یک محتوای ارزشمند تولید و در سایت های دیگر آن را معرفی و با یک بک لینک کاربر را به سوی سایت خود هدایت کنید. بک لینک باید ارزشمند و هدفمند باشد، بنابراین از ایجاد هرگونه بک لینک بی‌کیفیت خودداری کنید، چرا که می تواند تاثیر منفی بر سئو وب سایت شما بگذارد.

سئو محلی

سئو محلی نیز کمک می‌ کند تا وب سایت شما در موتورهای جستجو دیده شود. این استراتژی کمک می‌ کند تا در جستجوهای کاربران محلی وب سایت شما دیده شود.

تبلیغ در رسانه اجتماعی

تبلیغ در رسانه اجتماعی

در حال حاضر نباید رسانه‌ های اجتماعی را نادیده گرفت. این پلتفرم‌ ها که امکان دسترسی به میلیون ‌ها کاربر را برای شما فراهم می ‌کنند، قطعاً برای جذب ترافیک وب سایت شما می توانند موثر واقع شوند. برای فعالیت در رسانه اجتماعی باید محتوای تولید شده خود را در این رسانه ‌ها به اشتراک گذاشته تا دیده شوید. پروفایلی که در رسانه اجتماعی دارید را با دقت و مرتبط با کسب و کار و برند خود ایجاد کنید.

با فعالیت مستمر، بازاریابی شبکه های اجتماعی و اشتراک انواع مقاله ‌ها، وبلاگ‌ ها، تصاویر و ویدیوها می توانید کاربر را با خود همراه کنید. پاسخ دادن به نظرات و شرکت در بحث‌ ها از دیگر روش ‌های تعامل با کاربر است. البته می توانید با همکاری اینفلوئنسرها دسترسی به محتوای خود را افزایش دهید، آنها به دلیل دسترسی به مخاطبان گسترده می توانند به شما کمک کنند تا بیشتر و بهتر دیده شوید.

در مقابل نظرات و بازخوردهای منفی باید به شیوه ‌ای حرفه ‌ای پاسخ دهید و تعهد خود را برای جلب رضایت کاربر نشان دهید. با تشویق کاربر برای درج نظرات مثبت و منفی می توانید برند خود را بهتر مدیریت کنید.

سئو تکنیکال

اما بخش سوم استراتژی سئو، سئو تکنیکال است. بدون شک آنچه در قسمت پشت وب سایت در حال رخ دادن است، تاثیر مستقیم بر ظاهر وب سایت و عملکرد آن دارد. از جنبه ‌های کلیدی سئو تکنیکال می توان موارد زیر را اشاره کرد.

نقشه سایت

اگر می ‌خواهید اطمینان داشته باشید که موتورهای جستجو می توانند تمام صفحات وب سایت شما را کشف کنند، باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. این نقشه کمک می ‌کند تا موتور جستجو ساختار وب سایت را درک و صفحات را به درستی و موثرتر فهرست ‌بندی کند. از جمله اطلاعاتی که نقشه سایت در اختیار موتور جستجو می‌ گذارد این است که آخرین ویرایش در چه زمانی انجام شده است و اولویت صفحه در وب سایت کدام صفحه است.

نشانه گذاری

در آموزش بهینه سازی سایت، بخش نشانه گذاری در داده ‌های وب سایت کمک می ‌کند، تا موتورهای جستجو بتوانند محتوا را بهتر درک کنند. علاوه بر این، اسکیما کمک می ‌کند تا وب سایت در نتایج جستجو و رتبه ‌های برتر قرار بگیرد. در نتیجه به دلیل جذابیت بصری، نرخ کلیک افزایش پیدا می ‌کند و منجر به افزایش ترافیک سایت می‌ شود.

واکنش گرایی سایت

برای اطمینان از یک تجربه کاربری یکپارچه در تمامی دستگاه‌ ها، وب سایت باید به صورت واکنش گرا طراحی شود. در استراتژی سئو تکنیکال، سازگاری وب سایت با تلفن همراه بسیار مهم است. بهینه ‌سازی برای موبایل این تضمین را می ‌دهد که وب سایت شما در دسترس کاربرانی قرار می گیرد که از تلفن همراه بیشتر استفاده می ‌کنند. اهمیت سازگاری وب سایت با تلفن همراه به اندازه ‌ای است که گوگل در ابتدا سازگاری با موبایل را بررسی می ‌کند. بیشتر کاربران برای جستجوی پاسخ سوالات خود و یا خرید آنلاین از تلفن همراه خود استفاده می ‌کنند. بهتر است برای داشتن یک ترافیک ثابت، این بخش را حتما اجرا کنید. البته تنها سازگاری سایت با تلفن همراه کافی نیست، بلکه باید سایر موارد از جمله سرعت صفحه و محتوای مفید را نیز در وب سایت خود اعمال کنید.

بهبود سرعت

یکی از بهینه سازی ‌هایی که برای صفحات وب سایت خود می توانید انجام دهید، توجه به سرعت بارگذاری است. باید فایل ‌هایی را که قصد بارگذاری در وب سایت را دارید، قبل از آپلود فشرده سازی کنید. این گام از مهم‌ترین استراتژی‌ های سئو است که می تواند در میزان سرعت بارگذاری صفحات شما تاثیر بسیاری داشته باشد.

قطعاً زمانی که وب سایت شما در حال رشد است، باید تصاویر و ویدیوهای بیشتری را برای پشتیبانی از محتوای متنی خود منتشر کنید. وجود محتوای بصری کمک می ‌کند تا کاربران اعتماد بیشتری به وب سایت داشته باشند و شما را دنبال کنند. اما فراموش نکنید که فایل ‌های تصویری می توانند حجم زیادی داشته باشند و این موضوع ارتباط مستقیمی با سرعت بارگذاری خواهد داشت. هر چقدر میزان اندازه یک فایل بزرگ باشد، رندر کردن آن می تواند برای یک مرورگر دسکتاپ دشوار باشد. در برخی از تلفن‌ های همراه نیز این بارگذاری می تواند در مرورگرها سخت باشد چرا که پهنای باند در دستگاه‌ های تلفن همراه بسیار کمتر است. بنابراین هرچه اندازه فایل ‌های تصویری و ویدیویی کوچک‌تر باشند، وب سایت سریع‌تر بارگذاری می ‌شود.

دریافت گواهینامه SSL

وب سایت ‌هایی که دارای این گواهینامه هستند، با HTTPS آغاز می‌ شوند. به این معنا که امنیت در این وب سایت‌ ها کاملاً رعایت می ‌شود و در رده ‌بندی جستجوی گوگل جزو رتبه ‌های برتر قرار می ‌گیرند.

نکات مهم پس از استراتژی سئو

  • بهینه ‌سازی کلمات کلیدی: زمانی که استراتژی سئو را برای وب سایت انجام دادید، برای بهینه ‌سازی کلمات کلیدی جدید باید همچنان فعالیت خود را حفظ کنید.
  • بهینه سازی محتوا از نظر تاریخ: می توانید در فواصل زمانی مشخصی وبلاگ‌ های قدیمی را با وبلاگ ‌های جدید جایگزین کنید و اطلاعات جدیدی را به کاربر ارائه دهید. در هر بار می توانید برای قسمت‌ های دیگر که سئو انجام نشده است، سئو را لحاظ کنید.
  • پس از گذشت مدت زمانی، باید رتبه‌بندی کلمات کلیدی را پیگیری کنید.
  • با به روز رسانی ‌ها می توانید آمارهای به روز را در وب سایت خود قرار دهید.
  • باید همچنان به تحقیق کلمات کلیدی که با کسب و کار شما مرتبط هستند، ادامه دهید.
  • اگر ایده جدیدی برای ارائه محتوا دارید می توانید آنها را انجام دهید.
  • در نظر گرفتن یک برنامه ماهانه می تواند انجام سئو را کارآمدتر کند.

تقویم محتوا

اگر می ‌خواهید استراتژی سئو موثر واقع شود، نیاز است تا یک تقویم محتوا آماده کنید. تقویم کمک می‌ کند تا تلاش ‌هایی که برای تولید محتوا و بهینه ‌سازی آنها انجام داده ‌اید را یادداشت کرده و در زمانبندی‌های مشخصی، نسبت به، به روز رسانی‌ های آنها اقدام کنید. از طریق تقویم محتوا می توانید برای انتشار محتوای روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کنید و یک جریان ثابت را  برای ارائه محتوای جدید دنبال کنید.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که الگوریتم ‌های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند و برای ماندن در موتورهای جستجو باید یک استراتژی سئو قوی را در پیش بگیرید. با در نظر گرفتن تکنیک ‌های سئو بر اساس آخرین دستورالعمل ها، وب سایت شما می تواند در رتبه‌ های برتر جستجو قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی نمی توانید استراتژی سئو را گام به گام جلو ببرید، می توانید از خدمات سئو شرکت ‌های بزرگ استفاده کنید. این شرکت ‌های بزرگ با داشتن یک تیم قوی، حرفه‌ ای و با تجربه، می توانند صفر تا صد استراتژی سئو سایت را انجام دهند.

دارکوب به عنوان یک شرکت بزرگ در زمینه ارائه خدمات سئو، برای علاقمندان آموزش دوره استراتژی سئو را ارائه می دهد، در کنار آن می توانید خدمات کامل سئو را نیز برای وب سایت ها با یک تیم حرفه ای دریافت کنید. بازاریابی اینترنتی و تبلیغات آنلاین نیز از دیگر خدمات دارکوب است که توسط افراد مجرب انجام می شود.

مقالات مرتبط:

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته