
اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید یا به دنبال بالا آوردن وب سایت صفحه اول گوگل هستید، حتما اصطلاح سوشیال سیگنال (Social Signal) به گوشتان خورده است. سوشیال سیگنال به معنای سیگنال ها و نشانه هایی است که کاربران از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی به موتورهای جستجو ارسال می کنند. این سیگنال ها شامل لایک، اشتراک گذاری، کامنت، بازدید و حتی جستجوی نام برند در شبکه های اجتماعی است.
هرچه این سیگنال ها بیشتر باشد، گوگل به این نتیجه می رسد که وب سایت شما معتبر، محبوب و پرطرفدار است و این موضوع به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک می کند. به عبارت دیگر، سوشیال سیگنال یک سئو سیگنال مهم در فرآیند بهینه سازی سایت محسوب می شود.
لیست مطالب
سوشیال سیگنال همان تعاملاتی است که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب یا حتی تلگرام و واتساپ برای محتوای شما رخ می دهد. وقتی کاربری پست شما را لایک یا به اشتراک می گذارد، در واقع یک سیگنال به موتورهای جستجو ارسال می شود مبنی بر اینکه محتوای شما ارزشمند است.
این سیگنال ها مستقیما بر سئو تاثیر ندارند اما غیرمستقیم باعث:
می شوند و همه این ها در نهایت باعث رتبه اول گوگل خواهد شد.
بسیاری از وبمستران تازه کار فکر می کنند تنها عامل مهم در بهینه سازی سایت، تولید محتوا و لینک سازی است؛ در حالی که یکی از عوامل پنهان اما موثر، همین سیگنال های شبکه های اجتماعی است.
به همین دلیل، اگر می خواهید در سئو موفق باشید باید بازاریابی شبکه اجتماعی (Social Media Marketing) را به بخشی از استراتژی خود تبدیل کنید.
شبکه های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارند، اما در ایران برخی از آن ها محبوب تر و پرکاربردتر هستند. در ادامه بهترین شبکه اجتماعی برای سئو در ایران را معرفی می کنیم:
برای اینکه بتوانید سیگنال بیشتری از شبکه های اجتماعی دریافت کنید، باید استراتژی مشخصی داشته باشید. در ادامه بهترین روش های افزایش سوشیال سیگنال را مرور می کنیم:
بدون محتوای باکیفیت، هیچ شبکه اجتماعی نمی تواند برای شما سیگنال بیاورد.
همه این ها می توانند به تعامل بیشتر و در نتیجه سوشیال سیگنال بالاتر منجر شوند.
هشتگ ها باعث می شوند محتوای شما توسط کاربران بیشتری دیده شود. هرچه محتوای شما بیشتر دیده شود، احتمال دریافت لایک و اشتراک گذاری هم بیشتر خواهد بود.
این کمپین ها به طور مستقیم روی افزایش سوشیال سیگنال اثرگذارند.
اگر محتوایی تولید کرده اید، فقط در یک شبکه اجتماعی منتشر نکنید. همان محتوا را در اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و حتی آپارات منتشر کنید.
گاهی لازم است برای شروع، کمی تبلیغات کنید تا پست ها بیشتر دیده شوند. این کار باعث افزایش بازدید اولیه و در نتیجه رشد طبیعی سوشیال سیگنال می شود.
انتشار لینک سایت در پروفایل ها، بیو، کپشن پست ها و حتی استوری ها یکی از بهترین روش ها برای هدایت کاربران به سایت و دریافت سیگنال است.
اینفلوئنسرها مخاطبان وفاداری دارند. همکاری با آن ها می تواند باعث افزایش بازدید و تعامل شود و در نتیجه سوشیال سیگنال بیشتری دریافت کنید.
برای موفقیت، نیازمند یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید. این استراتژی باید شامل موارد زیر باشد:
سوشیال سیگنال به معنای تمام تعاملاتی است که کاربران در شبکه های اجتماعی مانند لایک، کامنت، اشتراک گذاری و کلیک روی لینک ها انجام می دهند. این سیگنال ها به طور غیرمستقیم بر سئو و بهینه سازی سایت تاثیر مثبت دارند.
خیر. گوگل مستقیما از تعداد لایک یا کامنت برای رتبه بندی استفاده نمی کند، اما این سیگنال ها باعث افزایش ترافیک، لینک سازی طبیعی و بک لینک سازی می شوند که در نهایت شانس رسیدن به رتبه اول گوگل را بالا می برد.
در ایران شبکه هایی مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، واتساپ، یوتیوب، تیک تاک و آپارات جزو بهترین ها هستند. انتخاب بهترین شبکه اجتماعی برای سئو بستگی به حوزه کاری و نوع مخاطب شما دارد.
بله. بازاریابی شبکه اجتماعی (Social Media Marketing) یا همان سوشال مارکتینگ به معنای استفاده از شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا، جذب مخاطب، برندسازی و در نهایت افزایش سوشیال سیگنال است.
دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه ای از روش ها برای بازاریابی آنلاین است. سوشیال سیگنال به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، به تقویت سئو و بالا آوردن وب سایت صفحه اول گوگل کمک می کند.
بله. هرچند لینک ها در شبکه های اجتماعی معمولا نوفالو هستند، اما باعث افزایش ترافیک و بهبود اعتبار برند می شوند و به شکل غیرمستقیم روی سئو تاثیر می گذارند.
سوشیال سیگنال یکی از مهم ترین فاکتورهای غیرمستقیم در سئو است که با کمک بازاریابی شبکه اجتماعی می توان آن را افزایش داد. استفاده از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، واتساپ، یوتیوب، تیک تاک و آپارات به شما کمک می کند تا سیگنال های بیشتری به سمت سایت خود جذب کنید.
برای رسیدن به صفحه اول گوگل باید ترکیبی از تولید محتوا، لینک سازی، بک لینک سازی، سوشال مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را اجرا کنید. هرچه استراتژی شما جامع تر باشد، احتمال رسیدن به رتبه اول گوگل بیشتر خواهد بود.