سوشیال مارکتینگ چیست؟

نوشته شده توسط دارکوب

منظور از سوشیال مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط با مشتریان جدید و استحکام روابط با مشتریان قدیمی برای اطلاع رسانی از برند، افزایش فروش و افزایش بازدید از وب سایت است.
بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که جنبه های مختلفی دارد مانند انتشار محتوای دیجیتالی در کانال های اجتماعی، گوش دادن به مخاطبان و جذب آنها، تجزیه و تحلیل نتایج و تبلیغات در شبکه های اجتماعی.
برخی از رایج ترین شبکه های اجتماعی عبارتند از اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر، یوتیوب و ….
برای مدیریت شبکه های اجتماعی ابزار های زیاد و گوناگونی وجود دارد که این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند از این سیستم عامل ها به نحو احسن برای کسب و کار خود استفاده کنند.
اگر به دنبال برند سازی و یا تبلیغات برای تجارت خود در شبکه های اجتماعی هستید، شرکت معتبر دارکوب با برخورداری از بهترین ابزار ها و تیم متخصص می تواند به شما در موفقیت هر چه بیشتر کمک کند.
شبکه های اجتماعی هر روز کاربران و طرفداران بیشتری پیدا می کند. بسیاری از مشاغل با انتشار محتوا در این سیستم عامل ها، کسب و کار خود را گسترش می دهند و کاربران بیشتری را به حرفه ی خود جذب می کنند. مشاغل مختلف از این شبکه ها نه تنها برای بازاریابی بلکه برای ارتباط با مردم و پاسخ به پرسش های آنها به منظور حمایت و پشتیبانی بهتر استفاده می کنند. با ابزار های مختلف تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی امکان تجزیه و تحلیل عملکرد، دسترسی، تعامل و فروش برای مدیران مشاغل فراهم شده است.
شبکه های اجتماعی امروزه مورد استفاده ی خیلی از مردم قرار گرفته است و استفاده ی درست و هدفمند از این رسانه ها می تواند گستره ی وسیعی از مخاطبان را به حرفه و کسب شما جذب کند.
سوشیال مارکتینگ یک استراتژی برای توسعه ی فعالیت هایی به منظور تغییر و یا حفظ رفتار کاربران برای یک هدف خاص می باشد.
تلفیق ایده های بازاریابی تجاری و علوم اجتماعی بازاریابی اجتماعی را به وجود آورده است که هدف آن تأثیرگذاری بر رفتار کاربران و متقاعد کردن آنها برای تغییر رفتار به روشی پایدار و مقرون به صرفه می باشد.
بازاریابی اجتماعی می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر برای موارد ذیل کمک کند:
اینکه با چه کسانی ارتباط برقرار کنید.
چگونه کاربران را تحت تأثیر قرار دهید.
نحوه ی اندازه گیری این تأثیرگذاری را بدانید.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی رویکرد هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

رویکرد های اصلی سوشیال مارکتینگ

استراتژی

پیش از انتشار هر نوع محتوایی در شبکه های اجتماعی باید در مورد استراتژی ها فکر و تصمیم گیری کنید.
اینکه هدف از استفاده از این سیستم های اجتماعی چیست و چگونه این پلتفرم ها می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.
برخی از مشاغل از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی استفاده می کنند و برخی دیگر برای افزایش بازدید و جذب کاربران به وب سایت و فروش بیشتر.
رسانه های اجتماعی به شما امکان تعامل بیشتر با کاربران را می دهند. بنابراین باید در مرحله ی اول هدفتان از استفاده از رسانه های اجتماعی را مشخص کنید.
در مرحله ی بعد باید مشخص کنید که از کدام سیستم های رسانه های اجتماعی می خواهید استفاده کنید. برخی از پلتفرم های اجتماعی رایج تر و معروفتر هستند و برخی کمتر رایج هستند. بهتر است چند سیستم شبکه ی اجتماعی انتخاب کنید و آنهایی را برگزینید که مخاطبان شما بیشتر در آنها حضور دارند.
سپس باید اقدام به تولید و انتشار محتوای جذاب خود کنید. باید محتوایی منتشر کنید که بیشترین میزان جذب کاربر را دارد. باید مشخص کنید که کاربران شما بیشتر به استفاده از کدام محتوا تمایل دارند. مثلاً محتوای بصری مانند تصاویر و فیلم ها را بیشتر دوست دارند و یا محتوای متنی مانند مقالات.

برنامه ریزی و انتشار

کاربران شبکه های اجتماعی بسیار زیاد هستند و سوشیال مارکتینگ یک ابزار مناسب برای جذب این مخاطبان می باشد. با حضور مستمر در سیستم های عامل شبکه های اجتماعی می توانید این فرصت طلایی را به تجارت خود دهید تا مشتریان بالقوه را بیابید.
اما برای اینکه بتوانید بیشترین تعداد جذب کاربر را داشته باشید برای تولید و انتشار محتوای خود و پست ها باید برنامه ریزی داشته باشید. یعنی در بازه های زمانی مشخص و به طور مرتب این کار را انجام دهید. این موضوع شانس اینکه مخاطبان شما بیشتر درگیر کسب و کار شما شوند را افزایش می دهد.

گوش دادن و جذب

هر چه تجارت شما بیشتر رشد کند، صحبت در مورد آن میان کاربرانتان بیشتر می شود. ممکن است خیلی ها به طور مستقیم به شما پیام بدهند و یا پست های شما را در شبکه های اجتماعی برچسب گذاری کنند.
اگر نظرات در مورد برند شما مثبت باشد که خیلی خوب است. اما اگر نظرات منفی باشد، باید اقدامات لازم در جهت بهبود اوضاع و اصلاح موارد منفی را انجام دهید.
تجزیه و تحلیل داده ها در مورد برند خود را می توانید به صورت دستی انجام دهید. این راهکار شاید چندان مفید نباشد. زیرا شما نمی توانید پست هایی که پروفایل رسانه ی اجتماعی تجاری شما را برچسب نزده اند را ببینید. یک راهکار دیگر استفاده از ابزار های گوش دادن است که با آن می توانید تمام پست هایی که مربوط به شما می باشد را ببنید.

تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده ها یک امر ضروری است. از طریق تجزیه و تحلیل داده ها می توانید پی ببرید که میزان پیشرفت شما نسبت به ماه قبل چقدر بوده است. آیا توانسته اید کاربران بیشتری را جذب کنید یا خیر! چند بار از برند شما به خوبی یاد شده است و …
شبکه های رسانه های اجتماعی از تجزیه و تحلیل برخی از اطلاعات اولیه پشتیبانی می کنند اما اگر اطلاعات دقیقتری می خواهید باید از ابزار های مناسب این کار استفاده کنید.

تبلیغات

تبلیغات در بستر های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که مشخص کنید چه تبلیغاتی به چه کسانی ارائه شود. می توانید مخاطبان هدف را بر اساس جمعیت، علایق، رفتار و موارد دیگر از یکدیگر تفکیک کنید.
در پلتفرم های اجتماعی می توانید از ابزار مناسب برای بهینه سازی تبلیغات استفاده کنید.

چرا سوشیال مارکینگ مهم است؟

با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی مردم و به دنبال آن سوشیال مارکتینگ، شکل و شمایل تبلیغات تغییر زیادی کرد. تبلیغات خیلی جذاب تر شدند و با خلاقیت بیشتری به کاربران ارائه شدند. دیگر بازاریابی های ستنی مانند گذشته قدرت جذب زیادی ندارند.
اگرچه شاید این تغییر فاز برای برخی از مردم سخت باشد، اما سوشیال مارکتینگ با تحت تأثیر قرار دادن احساسات توانسته موفقیت زیادی برای تجارت ها به دست آورد. همچنین بسیاری از مردم خواهان نوآوری و خلاقیت هستند و از هر موضوع جدیدی استقبال می کنند.

نتیجه

هر نوع تبلیغات در بستر های رسانه های اجتماعی، سوشیال مارکتینگ محسوب می شود. بستر های گوناگونی مانند فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و … برای این موضوع وجود دارد. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می تواند منجر به افزایش بازدید از وب سایت، فروش و سود بیشتر تجارت شما شود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته