چگونه بودجه بازاریابی خود را مدیریت نماییم؟

نوشته شده توسط نرگس مرادی
شرکت طراحی سایت و خدمات سئو دارکوب

چه روزهای آخر سال باشد و چه به تازگی شروع شده باشد، هر روزی از سال که باشد زمان خوبی برای فکر کردن به تعیین بودجه بازاریابی اینترنتی برای سال آینده است. هرکسی که پا به دنیای دیجیتال مارکتینگ گذاشته باشد با این چالش درگیر است که چطور می تواند از بودجه خود نهایت استفاده را ببرد و در عین حال به کمک بازاریابی موتورهای جستجو به مخاطب های هدف خود، سرنخ های باکیفیتی بدهد. اما چقدر باید هزینه کنید و کجا باید این بودجه را خرج کنید؟ خوشبختانه، چند دستورالعمل های امتحان شده و واقعی وجود دارد که به شما کمک کند بودجه بازاریابی مناسب و پربازدهی را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

فرآیند تعیین بودجه بازاریابی دیجیتال

هر کسب و کاری، بزرگ یا کوچک، سنتی یا دیجیتال، برای کلیه امور و فعالیت های خود به بودجه بندی نیاز دارد. از آنجاییکه شکست یا موفقیت در کسب و کار به بازاريابی وابسته است، پیشنهاد می شود در ابتدا بودجه بازاریابی را مشخص و هدف مند کنید.
بودجه بازاریابی دیجیتال هزینه مشخص شده ای است که هر شرکتی برای تأمین مالی فعالیت های بازاریابی دیجیتال مشخص می کند. دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که هدف آن دستیابی به مشتریان و جلب توجه آنها، با استفاده از اینترنت و فناوری های دیجیتال است.
بودجه بازاریابی آنلاین ممکن است بسته به اهداف کسب و کار، مخاطبان هدف و استراتژی های بازاریابی، متفاوت باشد. این بودجه ممکن است بخشی از بودجه کلی باشد که یک شرکت برای تامین مالی فعالیت های بازاریابی دیجیتالی خود هزینه می کند.
زمینه های بازاريابی دیجیتال ممکن است شامل طراحی و توسعه سایت، اینستاگرام مارکتینگ، مدیریت رسانه های اجتماعی، لینکدین مارکتینگ، سئو، بازاریابی ایمیلی، تبلیغ در گوگل و تولید محتوای دیجیتال باشد.

بودجه بازاریابی دیجیتال می تواند بخش خاصی از بودجه بازاریابی یک شرکت را تشکیل دهد. با این حال، می توان مشاهده کرد که برخی از شرکت ها کلیه بودجه خود را به فعالیت های بازاریابی دیجیتال اختصاص می دهند. بودجه بازاریابی دیجیتال را برای یک دوره زمانی خاص (معمولا یک سال)، برنامه ریزی می کنند که به صورت دوره ای بررسی می شود.
در زمان تعیین این نوع بودجه، باید عوامل موثری مانند اهداف بازاریابی، مخاطبان هدف و استراتژی‌ها را مورد توجه قرار داد. علاوه بر این، عواملی مانند بودجه رقبا، روند بازار و وضعیت اقتصادی فعلی هم باید در نظر گرفته شود.

چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟

اولین اقدام برای تعیین بودجه دیجیتال مارکتینگ، مشخص کردن ارزش تخمینی هزینه های مربوط به فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. برآورد هزینه های خدمات دیجیتال مارکتینگ، بررسی های لازم بر اساس استراتژی ها و اهداف دیجیتال مارکتینگ است. این مرحله بخشی از فرآیند تعیین بودجه بازاریابی دیجیتال برای برآورد اولیه هزینه های آن است.
مواردی وجود دارد که بهتر است موقع تهیه بودجه بازاریابی دیجیتالی در نظر داشته باشید:

  • ابتدا فعالیت های مربوطه در زمینه بازاریابی دیجیتال را مشخص و ابزار و منابع مورد نیاز برای هر فعالیت را معلوم نمایید.
  • سپس بودجه لازم برای هر یک از منابع را محاسبه کنید و برآورد کلی هزینه ها را انجام دهید.
  • هزینه های تخمینی که در ساختار بودجه برای بودجه بازاریابی دیجیتال استفاده می شود را در نظر داشته باشید. این آخرین مرحله از فرآیند تعیین بودجه برای بازاریابی دیجیتال است.

به عنوان مثال، اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی انتخاب شده است، ابزارها (اکانت تبلیغاتی، قیمت تبلیغات، تعرفه اینستاگرام مارکتینگ و …) و منابع (محتوای بصری و نوشتاری، مدیریت تبلیغات و …) مورد نیاز برای بازاريابی در رسانه های اجتماعی تعیین می شود. درعین حال نیز، باید منابع لازم برای هر فعالیت تعیین، و هزینه ها محاسبه شود. پس از جمع‌آوری هزینه‌های کلیه فعالیت‌ها، بودجه بازاریابی دیجیتال برآورد می‌شود و فرآیند ساختاربندی بودجه تکمیل می‌شود.
در این فرآیند، توجه به انعطاف پذیری بودجه این امکان را به شما می دهد که از هزینه های پیش بینی نشده ای که ممکن است در هر کسب و کاری رخ دهد جلوگیری کنید.
این انعطاف‌پذیری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در بازارهایی که رقابت شدید است بهتر پیشروی کنند. در صورت نیاز به اجرای استراتژی‌های مؤثر و غیرمنتظره، از اختلال در روند کسب‌وکار جلوگیری می‌کند. بودجه بازاریابی

مراحل تعیین بودجه بازاریابی دیجیتال

وقتی از قبل اقدام به تهیه و مدیریت بودجه تبلیغات اینترنتی کنید این امکان وجود دارد که بتوانید هزینه های کسب و کار خود را برای طرح های تجاری بلند مدت برآورد کنید. برنامه ریزی برای هزینه های دیجیتال مارکتینگ باعث می شود در میزان تبلیغات خود (تعداد کانال ها، تعداد مخاطبین، مدت زمان کمپین تبلیغاتی و …) دقیق تر باشید.
اگر از قبل مشخص نکرده باشید که چقدر بودجه لازم دارید، ممکن است یا نتوانید هزینه های زیادتر از معمول را برای تبلیغات کنترل کنید یا بودجه کافی برای تبلیغات نداشته باشید. هر دو مورد می توانند باعث محدود شدن فرصت های رشد کسب و کار شما شوند.
فرآیند برنامه ریزی برای بودجه بازاریابی یکی از مراحل بنیادی برای فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. کل این فرآیند در اینجا برای شما در مراحل مختلف توضیح داده شده است.

۱. تعیین اهداف بازاریابی

این مرحله شامل تعیین اهداف لازم برای استراتژی ها و فعالیت های بازاریابی شرکت می باشد. موارد زیر فرآیند تعیین اهداف بازاریابی را شرح می دهد:

  • تعریف اهداف کلی شرکت:اهداف کلی شرکت باید بر اساس اهداف بازاریابی باشد. این اهداف ممکن است شامل عملکرد، چشم انداز و اهداف بلند مدت کسب و کار شما باشد.
  • تجزیه و تحلیل وضعیت بازاریابی:تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی بازاریابی شرکت می تواند به تعیین اهداف بازاریابی با مقایسه عملکرد بازاریابی فعلی شرکت با سایر رقبا کمک کند.
  • تعریف مخاطب هدف: تعریف مخاطب هدف می تواند برخی اطلاعات لازم برای اهداف بازاریابی شرکت را به دست آورد. این اطلاعات شامل خصوصیات جمعیت شناختی، عادات و علایق مخاطبین هدف است.
  • تعیین اهداف:اهداف باید برای تعیین استراتژی ها و فعالیت های بازاریابی شرکت تعریف شوند. اهداف شرکت شما، شامل اطلاعاتی مانند افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند، افزایش وفاداری مشتری است.
  • اهداف باید قابل محاسبه باشند:اهداف باید قابل محاسبه باشند. این امکان به پیش بینی زمان و چگونگی دستیابی به اهداف کمک می کند.

مراحل بالا فرآیند تعیین اهداف بازاریابی را توصیف می کند. با این حال، از آنجایی که نیازها و اهداف هر شرکت متفاوت است، فرآیند تعیین اهداف بازاریابی ممکن است با توجه به نوع کسب و کار هر شرکت متفاوت باشد.

۲. تعیین مخاطب هدف

تعیین مخاطب هدف درواقع شناسایی مشتریانی است که به محصول یا خدمات شرکت شما نیاز دارند. مشخص شدن مخاطب هدف شامل مراحل زیر است:

  • تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی:تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی مخاطبان هدف مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، درآمد
  • تعیین عادات و علایق:تحقیق در زمینه اطلاعاتی مانند عادات، علایق و سرگرمی های مخاطب هدف
  • تجزیه و تحلیل رفتار مشتری:تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب هدف در مورد محصول یا خدمات
  • تجزیه و تحلیل رقبا:تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف شرکت های رقیب

۳. تدوین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

تدوین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ گام مهمی در فرآیند تعیین بودجه بازاریابی دیجیتال است. این مرحله برای تعیین برنامه‌ریزی بودجه دیجیتال مارکتینگ شرکت بعد از تعریف مخاطب هدف و تعیین اهداف بازاریابی کاملا ضروری است. تعیین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شامل مراحل زیر باشد:

  • انتخاب رسانه های دیجیتالی: تعیین رسانه های دیجیتالی که مخاطبان هدف شرکت در آن قرار دارند برای تعیین بودجه بازاریابی دیجیتال در اولويت است. به عنوان مثال، اگر یک پلتفرم رسانه اجتماعی وجود داشته باشد که مخاطبان هدف آن فعال تر هستند و دسترسی بیشتری به آن دارند، عاقلانه است که از این بستر استفاده کرد.
  • تعیین استراتژی محتوا: تدوین استراتژی های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ ممکن است شرکت را درگیر تولید محتوا در راستای علایق و نیاز مخاطبان هدف کند. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف یک شرکت، افراد جوان باشند ممکن است تولید محتوای ویدیویی در شبکه های اجتماعی موثرتر باشد.
  • تعیین استراتژی های تبلیغاتی:تعیین استراتژی های بازاریابی دیجیتال ممکن است شامل تبلیغات شرکت در رسانه های دیجیتالی باشد. مثلاً تبلیغات گوگل ادز یا فیسبوک.
  • تدوین توزیع بهینه بودجه بازاریابی:تدوین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در تعیین نحوه توزیع بودجه بازاریابی دیجیتال نقش موثری است. به عنوان مثال، ممکن است با توجه به قیمت سئو بیشترین بخش بودجه بازاریابی دیجیتال شرکت به تبلیغات و هزینه طراحی سایت و اختصاص یابد.

۴. بررسی بودجه های رقیب

بررسی بودجه رقبا یک ترفند پرکاربرد و پربازده در فرآیند برنامه ریزی بودجه بازاریابی دیجیتال است. در بررسی بودجه رقبا مراحل زیر اجرا می شود:

  • بررسی هزینه های بازاریابی رقبا:بررسی ساختار و میزان هزینه های بازاریابی رقبای فعال در یک زمینه و کسب و کار مشابه، برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ و تعیین بودجه آن شایان توجه است.
  • بررسی عملکرد رقبا:بررسی عملکرد هزینه های بازاریابی رقبا کمک می کند که شرکت بداند که از چه روش های بازایابی میتوان بهتر به نتيجه رسید. به عنوان مثال، اگر ببینیم که رقبا با روش بازاریابی شبکه های اجتماعی به نتایج پرسودی رسیده اند، شرکت بودجه بیشتری را برای این روش در چارچوب برنامه ریزی بودجه بازاریابی دیجیتال اختصاص می دهد.

بررسی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ رقبا می تواند به شرکت کمک کند تا مشخص شود کدام استراتژی می تواند به نتایج موثرتری دست یابد. به عنوان مثال، اگر ببینیم که رقبا در رسانه های ویدیویی نتیجه بهتری داشتند، شرکت سعی می کند بودجه بیشتری را برای تبلیغات ویدیویی لحاظ کند.

۵. محاسبه میانگین هزینه هر سرنخ

هزینه به ازای هر سرنخ شما (CPL) نشان دهنده این است که برای به دست آوردن یک سرنخ جدید چقدر هزینه برای بازاریابی لازم است. این یک معیار نسبتا ساده ولی در عین حال موثر است که به شما نشان می دهد عملکرد بازاریابی شما چقدر بازدهی و تاثیر داشته است.
برای یافتن CPL خود، کل مبلغ صرف شده برای بازاریابی را بر تعداد سرنخ های تولید شده تقسیم کنید. برای مثال، اگر 100000 دلار برای بازاریابی خرج کنید و 1000 سرنخ ایجاد کنید، هزینه شما 100 دلار برای هر لید است.
نکته: می توانید از همین معادله برای محاسبه هزینه هر سرنخ خود برای رسانه های بازاریابی استفاده کنید. این فرمول به شما کمک می کند تا دقیق تر در مورد تخصیص بودجه بازاریابی خود در بسترهای مختلف تصمیم بگیرید.
بنابراین برای برنامه ریزی بودجه بازاریابی خود، یک محاسبه ساده CPL برای اینکه به شما بگوید چقدر در تولید سرنخ در هر لحظه، عملکرد درستی داشتید، مفید است. هنگامی که شروع به جمع آوری داده های CPL کردید، می توانید عملکرد خود را در بازه زمانی مشخصی معیار قرار دهید. همچنین این طرح، برای مقایسه عملکرد رسانه های مختلف در مقایسه با یکدیگر موثر است. این کار به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدامیک از عملکردهای بازاریابی بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را محیا می کند.

۶. محاسبه میانگین نرخ تبدیل

برای برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی ایجاد سرنخ یک راهکار عالی است، اما اگر به مشتریان پولی تبدیل نشوند، آنها فقط چند عدد و رقم بیهوده هستند که شما را به اهداف تجاری‌تان نزدیک نمی کند.
فرمول نرخ تبدیل، تعداد فروش، تقسیم بر تعداد سرنخ های تولید شده است. همچنین می‌توانید از همین معادله برای محاسبه نرخ تبدیل برای هر رسانه بازاریابی که استفاده کنید
به عنوان مثال، اگر 1000 سرنخ جدید ایجاد کنید، اما تنها 50 نفر از آنها مشتری شوند، میانگین نرخ تبدیل شما 5 درصد است.

اگر نتوانید به داده‌های گزارش‌دهی داخلی دسترسی داشته باشید تابتوانید میانگین نرخ تبدیل را دقیق‌تر ارزیابی کنید، ممکن است چالش‌های بزرگ‌تری نسبت به برنامه‌ریزی بودجه بازاریابی خود داشته باشید. بدون داشتن داده‌هایی که نشان بدهد خدمات بازاریابی شما چه میزان به فروش کمک می کند، شما اساساً پول را به باد داده‌اید. پس سعی کنید قبل از برنامه ریزی، یک سرمایه گذاری متوسط برای تهیه نرم افزار بازاریابی در نظر بگیرید.
توجه: یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی می تواند منبع ارزشمندی برای کمک به شما در تعیین انتساب، هزینه به ازای هر سرنخ و نرخ تبدیل باشد. همچنین به شما در ایجاد و پرورش سرنخ ها کمک می کند. پس این مورد را در بودجه بازاریابی شرکت خود بگنجانید.بودجه بازاریابی دیجیتال

۷. تعیین بودجه بازاریابی بر اساس اهداف تجاری

هنگام ایجاد کسب و کار و داشتن اهداف تجاری پرسود، دانستن پاسخ این سه سوال اساسی لازم است. اهداف تجاری شما برای دوره سه ماهه چیست؟ اهداف کسب و کار شما برای یک سال چیست؟ چگونه باید درآمد خود را برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی کرد؟
به طور کلی، برای کسب و کارهایی که درآمد متوسطی دارند، یک روش رایج و استاندارد در کسب و  کار است که 7 تا 8 درصد از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص می دهند. به طور کلی در این حوزه، وب سایت ها، وبلاگ ها، ضمانت های فروش، هزینه های تبلیغاتی، فعالیت های توسعه برند و فعالیت های تبلیغاتی وجود دارد. به همین دلیل، یکی از قوانینی که برای موفقیت در کسب و کار نباید کنار گذاشته شود بودجه بازاریابی دیجیتال است.

۸. ارزیابی مرحله رشد کسب و کار

اینکه کسب و کار در مرحله رشد است یا در مرحله برنامه ریزی، معیار اصلی است که بر میزان بودجه بازاریابی تأثیر زیادی می گذارد. اگر یک کسب و کار در مرحله رشد باشد، انگیزه اصلی آن تولید سریع و رسیدن به بالاترین درآمد است. بنابراین می‌توان روی اکثر تکنیک‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری کرد که سود بیشتری را به همراه خواهد داشت. یکی از این مراحل ممکن است تبدیل وب سایت به یک مرکز بازاریابی باشد که کاربران را به طور مکرر جذب کند. اگر کسب‌وکار در مرحله برنامه‌ریزی است که رشد مستمر بیشتر از افزایش درآمد مورد استقبال قرار می‌گیرد، می‌توان این فرآیند را به عنوان یک بازی بازاریابی طولانی‌مدت در نظر گرفت. به دست آوردن کسب و کار جدید در طول زمان با محتوای با کیفیت ممکن است یکی از گزینه های ترجیحی باشد.

جمع بندی:

اگر می‌خواهید در مورد برنامه ریزی بودجه بازاریابی خود چند استراتژیک اصولی اجرا کنید، باید روی دو آمار اصلی که بر نتیجه شما تأثیر می‌گذارند تمرکز بیشتری داشته باشید: هزینه به ازای سرنخ و نرخ تبدیل. این ارقام ارتباط نزدیکی با هم دارند، بنابراین مهم است که هنگام تنظیم استراتژی خود، رابطه بین آنها را در نظر داشته باشید.
اولویت‌بندی کانال‌هایی که CPL کمتری ارائه می‌کنند، سرنخ‌های بیشتری را به قیف بازاریابی شما می‌کشد، اما گاهی اوقات کمیت به قیمت کیفیت تمام می‌شود. اگر با افزایش تعداد سرنخ‌ها، نرخ تبدیل شما کاهش می‌یابد، این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که آن سرنخ‌های جدید برای کسب و کار شما مناسب نیستند.
به طور مشابه، اگر CPL شما افزایش یابد، اما نرخ تبدیل شما در نتیجه، بهبود چشمگیری داشته باشد، ممکن است هزینه بیشتری را برای سرنخ هایی که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری دارند، پرداخت کنید. البته همه این تصمیمات به داشتن اطلاعات دقیق در مورد عملکردهای های بازاریابی شما بستگی دارد. اگر در بودجه قبل شرکت خود ابزارهای اتوماسیون بازاریابی را ندارید ، مطمئن شوید که این هزینه را در بودجه بازاریابی آینده خود لحاظ کنید. این سرمایه گذاری است که در سال های آینده به طور قابل توجهی نتیجه خواهد داد زیرا می توانید استراتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید و پول را به مراتب کارآمدتر خرج کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته