معیارهای رتبه بندی گوگل – مغز رتبه بندی کننده چیست؟

نوشته شده توسط رومینا نظری
شرکت طراحی سایت سئو و دیجیتال مارکتینگ دارکوب

گوگل از اواخر سال ۱۳۹۳ برای رتبه بندی نتایج جستجو از یه سیستم هوش مصنوعی ماشین یادگیری به اسم مغز رتبه بندی کننده داره کمک میگیرد. مغز رتبه بندی کننده برای محاسبه اطلاعات مرتبط با رتبه های جستجو از هوش مصنوعی استفاده میکنه و هوش مصنوعی از ماشین یادگیری. ماشین یادگیری به فرایندی میگن که در اون یک کامپیوتر به جای اینکه آموزش ببینه، برنامه ریزی بشه یا به دست بشر کنترل بشه، خودشو آموزش میده. بنابراین تو قضیه مغز رتبه بندی کننده گوگل، هوش مصنوعی و ماشین یادگیری همه یک چیزند.

چرا نگران عوامل رتبه بندی هستیم؟

دانستن معیارهای رتبه بندی که تأثیر عمده ای بر عملکرد جستجوی ارگانیک شما دارند، مهم است. از طریق تجزیه و تحلیل، می توانید محتوا، محیط و سیگنال های خود را برای به حداکثر رساندن شانس رتبه بندی خود و در نتیجه بهتر شدن از رقبای خود تطبیق دهید.

کدام معیار بیشترین وزن را در سئو دارد؟ عوامل رتبه بندی گوگل در سال 2021 دیگر جهانی نیستند. برای موفقیت در جستجوی ارگانیک از زمان ورود RankBrain و به‌روزرسانی آینده “Google Page Experience” در ماه مه 2021، باید فهرستی از عوامل رتبه‌بندی خود را ایجاد کنید. این لیست باید با نیازها و ویژگی های صنعت و مخاطبان شما سازگار باشد. فهرستی که در زیر خواهید یافت نقطه شروع خوبی است. با این حال، Rankbrain، الگوریتم یادگیری ماشین گوگل، اکنون اولویت این عوامل را بر اساس سیگنال‌های مختلف تغییر می‌دهد: موضوع معنایی، موضوع و هدف جستجو. الگوریتم های گوگل برای هر پرس و جو متفاوت است.

Rankbrain “مهندسی معکوس” رفتار کاربر را انجام می دهد

RankBrain از رفتار کاربر یاد می گیرد. این الگوریتم نوع اطلاعاتی را که کاربران هنگام استفاده از کلمات کلیدی خاص به دنبال آن هستند، مطالعه می کند. برای انجام این کار، Rankbrain داده های تعامل SERP (نحوه تعامل کاربران با صفحه نتایج جستجو) را جمع آوری می کند. سپس از این اطلاعات برای اصلاح نتایج آتی و اولویت بندی عوامل رتبه بندی مربوطه استفاده می کند. در نتیجه، فاکتورهای رتبه بندی جستجو در سال 2021 دیگر جهانی نیستند، بلکه مختص هر پرس و جو هستند.
بیش از 200 معیار رتبه بندی گوگل برای بهینه سازی یک وب سایت و محتوای آن وجود دارد. اگرچه این عوامل سئو تا حد زیادی شناخته شده هستند، اما الگوریتم موتور جستجو مخفی نگه داشته می شود. تأثیر دقیق آنها ناشناخته باقی مانده است. با این حال، با کار بر روی تعداد زیادی از این عناصر، می توانید امیدوار باشید که محتوای خود را در بالای SERP مشاهده کنید. اما در این مورد نیز زیاده روی نکنید! برای جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد که می تواند عملکرد جستجوی ارگانیک شما را جریمه کند، از عقل سلیم و تجربه کاربری استفاده کنید.

شرکت سئو دارکوب

98 معیار رتبه بندی گوگل

عوامل سئو در سطح سایت

1. سایت سازگار با موبایل: چند سالی است که گوگل نسخه موبایلی وب سایت ها ( Mobile First Index ) را در اولویت قرار داده است. بنابراین ضروری است که به جای توسعه سایت خود با در نظر گرفتن صفحه نمایش دسکتاپ، روی طراحی آن تمرکز کنید.

2. استفاده از فرمت AMP: علاوه بر سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری یک صفحه وب، به نظر می رسد AMP (صفحات موبایل شتاب داده شده) به نمایش در Google News در تلفن همراه علاقه دارد. از این برای بهبود دید خود در وب استفاده کنید!

3. سهولت استفاده: برای بهبود تجربه کاربر، استفاده از سایت شما باید آسان باشد و ناوبری راحت را ارائه دهد. مشاهده شده است که این عامل بر نرخ پرش تأثیر می گذارد و در نتیجه پیامی منفی به موتورهای جستجو ارسال می کند.

4. سرعت بارگذاری بر اساس داده های HTML: چه بینگ باشد و چه گوگل، ربات های نمایه ساز آنها سرعت بارگذاری را تجزیه و تحلیل می کنند تا کیفیت یک وب سایت را تعیین کنند و رتبه آن را در صفحات نتایج مشخص کنند.

5. سرعت بارگذاری بر اساس داده های گوگل کروم: جای تعجب نیست که گوگل از آمار مرورگر خود برای تعیین سرعت دانلود یک سایت و نتیجه گیری کیفیت آن استفاده می کند.

6. ساختار منطقی سایت: معماری وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که تمامی نیازهای کاربران را برآورده کند. برای رسیدن به این هدف، ایجاد یک خوشه موضوعی کارآمد و اجرای یک خوشه بندی کامل کلمات کلیدی ضروری است.

7. وجود و ثبات نقشه سایت: اگرچه این معیار برای بهبود سئو ثابت نشده است، اما به ربات های نمایه کننده اجازه می دهد تا کل وب سایت شما را با سرعت بیشتری بخزند، که بدون شک یک دارایی برای رتبه بندی جستجوی شما است.

8. Breadcrumb Trail: این معیار عمدتاً بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد و به آنها امکان می دهد دقیقاً بدانند در کجای مسیریابی خود قرار دارند. این عامل نیز توسط موتورهای جستجو برای دسته بندی اطلاعات ارائه شده در SERP در نظر گرفته می شود.

9. مکان سرور: یک بار دیگر، این فرآیند سرعت نمایش سایت شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، به رتبه بندی جستجوی محلی کمک می کند. اگر مخاطب بین المللی را هدف قرار می دهید، استفاده از CDN (مانند Cloudflare) به شدت توصیه می شود.

10. اتصال امن HTTPS: در اصل، این تکنیک تنها برای اطمینان بخشی به کاربران از طریق نمایش عمومی امنیت سایتی که در آن حضور داشتند، خدمت می کرد. با این حال، این عنصر در به‌روزرسانی آینده Google که برنامه‌ریزی شده است، در نظر گرفته می‌شود.

11. شاخص اعتماد: TrustRank توسط متخصصان سئو به عنوان یک شاخص تعیین کننده در سئو در نظر گرفته می شود. منطقی به نظر می رسد که سایت های قابل اعتماد ابتدا در صفحات نتایج جستجو نمایش داده شوند.

12. اعتبار دامنه: اعتبار دامنه سایت شما نیز یک معیار مهم رتبه بندی جستجو برای موقعیت شما در موتورهای جستجو است. اگر به عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید، برجسته خواهید شد.

13. شهرت سایت مرتبط با نظرات: چه راهی بهتر از در نظر گرفتن بازخورد کاربران برای دانستن کیفیت یک وب سایت. گوگل و دیگران این را درک کرده اند و از این عامل برای رتبه بندی جستجوی ارگانیک استفاده می کنند.

14. فراوانی به روز رسانی: به نظر می رسد افزودن محتوای جدید و به روز رسانی محتوای موجود سایت مورد توجه موتورهای جستجو قرار گرفته است. حداقل، این به ربات های نمایه ساز اجازه می دهد تا موقعیت یک وب سایت را بر اساس کیفیت محتوای ارائه شده تجدید نظر کنند.
15. دسترسی به وب سایت: خطاهای مربوط به مشکلات سرور و مدت زمان نگهداری می تواند بر SEO شما تأثیر بگذارد. در واقع، اگر ربات ایندکس کننده در همان زمان عبور کند یا بدتر از آن، چندین بار با مشکل مشابه مواجه شود، ممکن است به طور موقت سایت شما را از فهرست خارج کند.

16. ابرداده منحصر به فرد برای هر صفحه: اگرچه ابرداده تأثیر مستقیمی بر سئو سایت ندارد، اما رابطه غیرمستقیم مربوط به نرخ کلیک دارد. از آنجایی که هر صفحه با یک موضوع منحصر به فرد سروکار دارد، یک انطباق ساده باعث می شود تا نتایج بهتری حاصل شود.

سئو و بهینه سازی سایت

عوامل رتبه بندی در سطح صفحه

17. عمق صفحه: هر چه صفحه ای عمیق تر پنهان شود، احتمال اینکه رتبه خوبی در نتایج جستجو پیدا کند کمتر می شود. در واقع، به نظر می رسد آنها برای نمایه سازی ربات ها اهمیت کمتری دارند، که به سادگی می تواند آنها را نادیده بگیرد.

18. اولویت در نقشه سایت: می توانید در sitemap.xml خود اولویت صفحاتی را که می خواهید برجسته کنید مشخص کنید. به گفته بسیاری از متخصصان سئو، به نظر می رسد که این امر تأثیر مستقیمی بر رتبه آنها دارد.

19. پیوند داخلی: با استفاده هوشمندانه از لینک های داخلی، به کاربران کمک می کنید تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. در همان زمان، به ربات‌های نمایه‌ساز اجازه می‌دهید تا حد امکان صفحات وب‌سایت شما را بخزند.

20. وابستگی به دسته: هر چه دسته بندی با محتوای ارائه شده مطابقت بیشتری داشته باشد، ارزش صفحه از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر است. بنابراین سعی کنید در زنجیره URL خود شفاف و ثابت باشید.

21. طول URL: به نظر می رسد روند به سمت اولویت بندی صفحات با URL های کوتاه به خوبی ثابت شده است. با این حال، طول بهینه وجود ندارد. با این حال، توجه داشته باشید که 2048 کاراکتر در هر URL حداکثر مقداری است که می توانید در نقشه سایت خود بگنجانید.

22. کلمه کلیدی در URL: اگرچه این فاکتور سئو حداقل در نظر گرفته می شود (به ویدیوی جان مولر به زبان انگلیسی مراجعه کنید)، اما کمی بر رتبه جستجوی شما تأثیر می گذارد. بنابراین، در صورت امکان، از افزودن یک کلمه کلیدی به آدرس صفحه خود دریغ نکنید.

23. HTML پاک و بدون خطا: یک کد HTML ساده و بدون خطا یک سیگنال با کیفیت به موتورهای جستجو ارسال می کند. برای بررسی صفحات CSS خود، می توانید از ابزار W3C ایجاد شده برای کمک به توسعه دهندگان در انجام این کار پیچیده استفاده کنید.

24. سهولت در پیمایش صفحه: با اجازه دادن به کاربران برای پیمایش راحت و شهودی، تجربه کاربری را بهبود می بخشید. از آنجایی که این یکی از اولویت های فعلی گوگل است، تنها می تواند به رتبه بندی جستجوی ارگانیک شما کمک کند.

25. فهرست مطالب: این یک راه عالی برای لذت بخش تر کردن پیمایش برای خوانندگان است. این به آنها اجازه می دهد تا به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند یا به راحتی به عقب و جلو بروند.

26. کیفیت نوشتار (گرامر و املا): نوشتن محتوا با کیفیت بالا است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو را مطمئن می کند. تاثیر آن بر سئو ثابت نشده است، اما بهترین راه برای معتبر بودن در وب باقی می ماند.
27. سطح خوانایی: برای اینکه بتواند به سوالات انبوه پاسخ دهد، گوگل به طور منطقی متنی را ترجیح می دهد که خواندن آن آسان باشد. از سوی دیگر، برای پرس و جوهای فنی بیشتر، سطح خوانایی بالاتر ممکن است ترجیح داده شود. بنابراین، سطح نوشتار خود را با موضوعی که با آن سروکار دارید تطبیق دهید.

28. لیست های گلوله و شماره گذاری شده: خواندن دلپذیر و راهی عالی برای پخش متن شماست، استفاده از علائم تایپی راحتی کاربر را بهبود می بخشد. علاوه بر این، به نظر می رسد گوگل نیز از این نوع محتوا در نتایج نمایش داده شده خود طرفداری می کند.

29. محتوای منحصر به فرد: محتوای تکراری توسط موتورهای جستجو جریمه می شود. در واقع، از آنجایی که نمی‌توانند تعیین کنند کدام صفحه نمایش داده شود، ترجیح می‌دهند تمام محتوای یکسان را از فهرست خارج کنند.

30. تگ Canonical: به خصوص در یک سایت تجارت الکترونیک، نداشتن محتوای تکراری بسیار دشوار است. تگ canonical به شما امکان می دهد صفحه منبع را برای جلوگیری از جریمه های مربوط به محتوای تکراری تعریف کنید.

31. کیفیت محتوا: موتورهای جستجو برای اطمینان از اینکه آنها نتایجی را ارائه می دهند که به طور کامل سؤالات کاربران را برآورده می کند، محتوای با ارزش بالا می خواهند. بنابراین همیشه سعی کنید متن هایی را ارائه دهید که مرتبط تر از آنچه رقبای شما انجام می دهند.

32. مفید بودن محتوا: نه تنها محتوای شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، بلکه باید (و به ویژه) مفید باشد. بنابراین متن شما باید به ساده ترین شکل ممکن به سؤال یا نیازی که کاربران واقعاً دارند پاسخ دهد.

33. پوشش جامع موضوع: برای اینکه به بهترین وجه به اهداف پرس و جو پاسخ دهید، سعی کنید کل موضوع مورد بحث را پوشش دهید. حوزه واژگانی خود را با ارائه تمام اطلاعاتی که لازم می دانید، گسترش دهید.

34. ارتباط با توجه به هدف جستجو: محتوای شما باید با وعده های داده شده در عناوین مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت کاربران و موتورهای جستجو ناامید خواهند شد که ایندکس شدن صفحه شما را جریمه می کند.

35. سن صفحه: اگرچه گوگل ترجیح می دهد محتوای اخیر را نمایش دهد، اما دوست دارد صفحات قدیمی که اغلب به روز می شوند را نیز تبلیغ کند. این ثابت می کند که محتوای شما به روز است و انتظارات کاربران را برآورده می کند.

36. فراوانی به روز رسانی: هر چه صفحات بیشتر به روز شوند، بیشتر به موتورهای جستجو ثابت می کنید که سایت شما پویا است. این معیار سئو به طور گسترده به عنوان طرفدار رتبه بندی جستجوی ارگانیک شما شناخته شده است.

37. طول محتوا: اگرچه به نظر می رسد متون طولانی رتبه بهتری دارند، اما طول محتوای ایده آلی وجود ندارد. شما فقط باید اندازه متون خود را با موضوعی که با آن سر و کار دارید تطبیق دهید تا به بهترین وجه اهداف جستجو را برآورده کنید.

38. تکرار کلمات کلیدی: زمانی که در سئو ضروری است، استفاده مکرر از همان کلمه کلیدی جای خود را به ظهور حوزه واژگانی می دهد. با این حال، تکرار یک کلمه کلیدی برای رتبه بندی در آن هنوز ضروری است. اعتدال کلیدی است! شما باید روش پیدا کردن کلمات کلیدی را یاد بگیرید.

39. کلمه کلیدی در 100 کلمه اول: هنگام مشاهده نتایج در صفحه اول گوگل، همیشه متوجه می شود که کلمه کلیدی اصلی در بین 100 کلمه اول قرار دارد. عادت خوب برای اتخاذ این است که آن را در مقدمه خود ادغام کنید (سرب).

40. آدم خواری: یک قانون اساسی سئو وجود دارد که نباید شکسته شود: یک کلمه کلیدی در هر صفحه! اگر از این اصل پیروی نکنید، در معرض خطر آدمخواری کلمات کلیدی قرار می گیرید که باعث می شود موتورهای جستجو نتوانند موضوع اصلی شما را درک کنند.

41. زمینه معنایی: برای اینکه ربات های نمایه ساز بفهمند که موضوع به طور کامل پوشش داده شده است، از واژگان متنوع و کاملی که کل موضوع را در بر می گیرد، استفاده می کنید. برای اینکه بتوانید این نیاز را برآورده کنید، در استفاده از ابزار معنایی ما تردید نکنید.

42. منابع و مآخذ: هنگام پرداختن به یک موضوع علمی یا فوق العاده فنی، همیشه باید منابع خود را ذکر کنید. این حداقل چیزی است که به نظر می رسد از راهنمای کیفیت آنها (دستورالعمل رتبه بندی کیفیت صفحه، PDF به زبان انگلیسی) بیرون می آید.

43. کلمه کلیدی در تگ “Title“: اگرچه تگ “Title” دیگر به اندازه قبل تأثیر زیادی در سئو ندارد، اما همچنان ضروری است که کلمه کلیدی خود را در آن قرار دهید. ترجیحا سعی کنید آن را در ابتدای عنوان متای خود قرار دهید.

44. کلمه کلیدی در تگ “H1”: یکی دیگر از مناطق داغ، شما همیشه باید کلمه کلیدی اصلی خود را در تگ “H1” نشان دهید. یک تمرین خوب سئو همچنین می تواند نشان دادن نوع دیگری غیر از مورد استفاده شده در عنوان متا باشد تا سعی کنید موقعیت خود را در چندین پرس و جو بهبود ببخشید.

45. کلمه کلیدی در سرفصل های دیگر: بسته به طول مطالب و تعداد زیرنویس ها، سعی کنید کلمه کلیدی اصلی و کلیدواژه های مرتبط را در تگ های “H2″، “H3” و غیره خود ادغام کنید.

46. ​​زمینه معنایی در سرفصل ها: هر چه بیشتر به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای شما کل موضوع را پوشش می دهد، احتمال اینکه در SERP رتبه خوبی کسب کنید، بیشتر می شود. در عین حال، به خواننده خود کمک می کنید تا به راحتی در صفحه یا مقاله شما حرکت کند.

47. پرس و جو کلیدی در توضیحات متا: این یک عامل سئو غیر مستقیم است. در واقع، توضیحات متا برای نمایه سازی صفحه شما در نظر گرفته نمی شود. با این حال، نرخ کلیک را تعیین می کند، که به نوبه خود بر موقعیت شما و ماندگاری شما در بالای نتایج نمایش داده شده تأثیر می گذارد.
48. TF-IDF: این فاکتور سئو را باید با کمی نمک گرفت! اگرچه TF-IDF هنوز هم گاهی اوقات توسط موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل محتوای شما استفاده می شود، این فرآیند قدیمی است و تمایل به ناپدید شدن دارد.

49. بهینه سازی تصویر: سرعت بارگذاری یکی از اولویت های فعلی گوگل به خصوص در دستگاه های تلفن همراه است. با فشرده سازی تصاویر خود و تطبیق اندازه و فرمت آنها، شانس خود را برای مشاهده افزایش صفحات خود در SERP افزایش می دهید.

50. وجود چند رسانه ای: محتوا فقط متنی نیست! اکنون تصاویر، ویدیوها و پادکست ها برای بازاریابی محتوای موفق ضروری هستند. با افزودن این نوع محتوا به صفحات خود، پیامی با کیفیت به موتورهای جستجو ارسال می کنید.

51. نمایش موبایل: مانند وب سایت شما، هر یک از صفحات شما باید با نسخه های موبایل (تلفن و تبلت) سازگار باشد. بدون شک امروزه برای رتبه بندی جستجو، سایت ریسپانسیو است.

52. محتوای مخفی در دستگاه های تلفن همراه: به گفته جان مولر (ویدئو به زبان انگلیسی)، محتوایی که در دستگاه های تلفن همراه قابل مشاهده نیست ایندکس نمی شود. با این حال، هیچ جریمه ای در این زمینه وجود نخواهد داشت، حتی اگر محتوای ضروری همیشه نمایش داده شود.

53. محتوای پنهان در زیر برگه ها: اگر کاربر برای نمایش محتوا مجبور به کلیک بر روی یک برگه باشد، به نظر می رسد که این محتوا ایندکس نمی شود. به نظر می رسد شفافیت یک عامل ضروری سئو در سال 2021 باشد.

54. مقدار اطلاعات ارائه شده در صفحه تماس: گوگل از صفحات تماسی که اطلاعات زیادی را ارائه می دهند قدردانی می کند. البته این اطلاعات باید با داده های ارائه شده در WhoIs نیز مطابقت داشته باشد.

55. صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی: با Google E-A-T و نیاز روزافزون به قابلیت اطمینان، صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی به موتورهای جستجو از مشروعیت کسب و کار شما اطمینان می دهد. از آن غافل نشوید!

56. اعلامیه های حقوقی: به همان دلایل ذکر شده در معیار 55، اعلامیه های حقوقی باید در وب سایت شما ظاهر شده و برای عموم قابل دسترسی باشد.

57. تعداد لینک های داخلی ورودی: هرچه صفحه ای بیشتر توسط لینک های داخلی هدف قرار گیرد، بیشتر توسط موتورهای جستجو خزیده می شود. علاوه بر این، هر بار که صفحه دیگری به آن مراجعه می کند، قدرت بیشتری پیدا می کند.

58. تعداد پیوندهای داخلی خروجی: لینک داخلی خروجی روی صفحه مبدأ تأثیری ندارد اما «آب پیوند» را به صفحه مقصد می دهد. با این حال، هرچه تعداد لینک های خروجی در همان صفحه بیشتر باشد، تأثیر کمتری خواهند داشت.

59. لینک های شکسته: داشتن لینک های شکسته بیش از حد (که منجر به خطای 404 می شود) در یک صفحه سیگنال منفی به گوگل می فرستد. سپس سایت را متروکه یا ضعیف در نظر می گیرد که شاخص اعتماد آن را کاهش می دهد.

60. لینک های وابسته: داشتن لینک های وابسته در صفحات شما توسط گوگل جریمه نمی شود. با این حال، اگر متوجه شود که تعداد زیادی از شما وجود دارد، ممکن است بررسی کند که سایت صرفاً به اهداف تجاری اختصاص داده نشده است.

61. لینک های خروجی به سایت های شناخته شده: با استناد به سایت های شناخته شده، سیگنال مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال می کنید. سپس آنها شما را قابل اعتماد و شفاف می دانند که امروزه برای سئوی خوب ضروری به نظر می رسد.

62. پیوندهای خروجی به یک موضوع منطبق: اگر همه پیوندهای خروجی در صفحه شما با موضوع مورد بحث مطابقت داشته باشند، به Google نشان می دهید که موضوع را به طور کامل پوشش می دهید و در عین حال مراقب ارائه اطلاعات جامع به کاربر هستید.

63. تعداد پیوندهای خروجی: تعداد لینک های خارجی مستقیماً بر رتبه جستجوی شما تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر این کار بیش از حد تکرار شود، گوگل مطمئن می شود که سایت شما صرفاً به اسپم اختصاص داده نشده است.

سئو دارکوب

تاثیر لینک های ورودی (بک لینک)

64. لینک های ورودی از یک دامنه قدیمی: لینک های یک سایت قدیمی نسبت به لینک های وب سایت های اخیر نفوذ بیشتری دارند.

65. سن پیوند: لینک هایی که باقی می مانند بیشتر از لینک های اخیر توسط موتورهای جستجو شناسایی می شوند.

66. اعتبار دامنه (جریان اعتماد): اعتبار دامنه ارجاع دهنده و سایت مورد نظر یک فاکتور مهم سئو برای نمایه سازی صفحات مربوطه است.

67. Citation flow: این مفهوم توسط Majestic توسعه داده شد. این معیار رتبه بندی جستجو، موقعیت بالقوه URL را بر اساس کیفیت و قدرت پیوندهای دریافتی نشان می دهد.

68. اعتبار صفحه اصلی: تعداد لینک های با کیفیتی که به صفحه اصلی یک وب سایت اشاره می کنند به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اهمیت منحصر به فردی از کیفیت آن را تعیین کنند.

69. اعتبار صفحه منبع: اگر صفحه ای که یک لینک خارجی به سایت شما ارائه می دهد به طور گسترده ای شناخته شده باشد (PageRank)، تأثیر آن همیشه به عنوان یک مرجع در سئو پذیرفته شده است.

70. کیفیت بک لینک ها: لینکی که از یک متن ناقص یا ضعیف نوشته شده باشد، به اندازه یکی از محتوای با کیفیت، فوایدی را به همراه ندارد.

71. تعداد دامنه های ارجاع دهنده: تعداد وب سایت هایی که دارای لینک به وب سایت دیگری هستند همیشه عامل غالب در رتبه بندی جستجوی ارگانیک بوده است.

72. تعداد لینک های ورودی: اگرچه کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد (مثل همیشه در سئو)، تعداد لینک های ورودی راهی برای بهبود رتبه باقی می ماند. با این حال، مراقب باشید که زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است به عنوان هرزنامه ظاهر شود!

73. تعداد صفحاتی که توسط لینک ها هدف قرار می گیرند: هر چه تعداد صفحات بیشتری داشته باشید که بک لینک دریافت می کنند، موتورهای جستجو بیشتر شما را به عنوان یک سایت مرجع در نظر می گیرند.

74. تشابه حوزه ارجاع: تطابق موضوعات در ساخت لینک ضروری است. این واقعیت که دامنه‌هایی که با موضوعات مشابه سروکار دارند به یک سایت در همان جهان اشاره می‌کنند به موقعیت‌یابی در SERP کمک می‌کند.

75. لینک از سایت های رقیب: مرسوم نیست که رقبا به یکدیگر توصیه کنند. اگر اینطور باشد، گوگل این را به عنوان یک سیگنال مثبت برای نمایه سازی و رتبه بندی صفحه مورد نظر در نظر می گیرد.

76. بک لینک از سایت های شناخته شده: برخی از کارشناسان سئو معتقدند که دریافت لینک از سایت های خبره، در “.org” یا “.edu” تاثیر بیشتری دارد. با این حال، این عامل هرگز ثابت نشده است.

77. شباهت موضوعات بین دو صفحه: بدیهی به نظر می رسد که صفحه ای که به موضوعی می پردازد و به صفحه دیگری اشاره می کند که در مورد همان موضوع صحبت می کند، اهمیت بیشتری نسبت به این موضوع دارد.

78. لینک سایت های جریمه شده: لینک سایت های جریمه شده بر سئو سایت تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل مهم است که همیشه منشا بک لینک های خود را بررسی کنید.

79. پیوندها از سایت های تأیید شده: یافتن وبلاگ هایی که صرفاً برای تبلیغ پیوندهای خروجی (وبلاگ جعلی) اختصاص داده شده اند رایج شده است. گوگل متوجه این موضوع شده است و به همین دلیل از لینک های سایت های تایید شده حمایت می کند.

80. پیوندها از ویکی پدیا: اگرچه این پیوندها در “nofollow” هستند، اما برخی از متخصصان سئو معتقدند که آنها مفید هستند. آنها این را بر اساس شهرت بسیار زیاد دایره المعارف جهانی قرار می دهند.

81. پیوندهای انجمن ها: پیوندهای انجمن ها اغلب در “nofollow” هستند و مزایای بسیار کمی را برای گیرندگان خود به ارمغان می آورند، و حتی اگر به عنوان “اسپم” شناخته شوند، جریمه می شوند.

82. موقعیت در صفحه: محل قرارگیری لینک در صفحه مهم است. پیوندی که در فوتر یا نوار کناری قرار می‌گیرد، تأثیر کمتری نسبت به پیوندی که مستقیماً در محتوا قرار می‌گیرد، دارد.

83. مکان در محتوا: به نظر می رسد پیوندی که در ابتدای متن ظاهر می شود، قدرت بیشتری نسبت به انتهای آن دارد.
84. تعداد پیوندهای خارجی در همان صفحه: تعداد زیاد پیوندهای “dofollow” در همان صفحه، رتبه صفحه را رقیق می کند (پس از آن از “از دست دادن آب” صحبت می کنیم).

85. تعداد لینک های یک صفحه: این که چندین لینک به یک صفحه در یک محتوا قرار دهید، ارزش سئوی بیشتری ارائه نمی دهد. در واقع، آنها فقط به عنوان یک پیوند به حساب می آیند.

86. توصیه ها در مقالات مهمان: اگرچه این پیوندها مقداری ارزش دارند، اما به اندازه پیوندهای طبیعی شناخته شده نیستند.

87. انواع لنگرهای لینک: لنگرهای لینک ابزاری واقعی برای موتورهای جستجو برای مبارزه با هرزنامه یا بهینه سازی بیش از حد است. بنابراین تنوع آنها به طور گسترده مورد توجه قرار می گیرد.

88. متن اطراف پیوند: کلماتی که مستقیماً قبل و بعد از لنگر پیوند قرار می گیرند به تعیین ارتباط آن کمک می کنند. بنابراین این یک معیار مهم برای رتبه بندی جستجوی ارگانیک شما است.

89. کیفیت محتوای سایت ارجاع دهنده: اگر محتوای سایت منبع از قبل بر اساس معیارهای سئوی تحریریه شناخته شده باشد، لینک های آن برای سایت های مورد نظر موثرتر خواهد بود.

90. طول محتوای سایت ارجاع دهنده: طول محتوا مستقیماً بر قدرت پیوندها تأثیر نمی گذارد. با این حال، متن ارجاع دهنده همچنان باید با توجه به عوامل ذکر شده در بالا کامل به نظر برسد.

91. سرعت لینک: بار دیگر، سرعت بارگذاری یک عامل ضروری برای رتبه بندی خوب جستجو است. بنابراین سرعت باز کردن یک لینک توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته می شود.

92. تنوع انواع بک لینک: داشتن بک لینک تنها از یک منبع (نظرات در وبلاگ ها یا انجمن ها) مانند هرزنامه به نظر می رسد. برعکس، اگر لینک‌ها از ریشه‌های مختلف آمده باشند، یک شاخص سئو خوب است.

93. پیوندهایی که به 301 صفحه اشاره می کنند: پیوندهای توزیع شده به صفحات تغییر مسیر داده شده (301) نسبت به پیوندهایی که تغییر مسیر داده نشده اند، قدرت کمتری دارند.

94. پیوندها از یک صفحه 301: به گفته مت کاتز (ویدئو به زبان انگلیسی)، پیوندهای 301 صفحه کد آب پیوند را کاهش می دهند.

95. پیوندها از نام های دامنه جغرافیایی: پیوندهای سایت هایی با پسوندهای جغرافیایی (fr، .eu، و غیره) به رتبه بندی جستجوی محلی در همان کشور کمک می کنند.

96. تبادل لینک مستقیم: تبادل لینک مستقیم (سایت A که به سایت B اشاره می کند و بالعکس) یک سیگنال هشدار را به موتورهای جستجو ارسال می کند که در نتیجه می تواند تأثیر منفی بر رتبه جستجوی ارگانیک شما داشته باشد.

97. مثلث سازی لینک: سایت A که به سایت B هدایت می کند و به نوبه خود به سایت C ارسال می کند بهترین راه برای انجام تبادل لینک سه طرقه است. کمتر واضح است، این تکنیک توسط گوگل جریمه نمی شود.

98. پیوندی که برای پاسخ دادن به سؤالات مختلف مشابه قدردانی می شود: وقتی پیوند مشابه نمایش داده شده در SERP به طور گسترده برای پاسخگویی به جستجوهای مشابه متعدد استفاده می شود، نشان می دهد که موضوع واقعاً به طور کامل پوشش داده شده است.

شرکت سئو دارکوب

مغز رتبه بندی کننده چه کار میکند؟

اگه نخواهیم تخصصی توضیح بدیم، محبوبترین نظریه ای که در این رابطه وجود داره اینه که مغز رتبه بندی کننده بیشتر به عنوان روشی برای تفسیر سرچ هایی استفاده میشه که مردم انجام میدن. این سرچ ها ممکنه دقیقا همون کلمه ای رو که کاربر تو ذهنش داره در خودشون نداشته باشند، مثلا اصطلاح باشند یا به زبان عامیانه باشند. وظیفه این مغز تفسیر رفتار کاربر و پی بردن به این عباراته تا به این ترتیب بتونه برای عبارات کلیدی طولانی، مرتبط ترین نتایج رو ارائه بده.
دقت داشته باشید که همه اینها به جای خود، ولی داشتن تجربه کاربری خوب و خاص و محتوای مفید هم به جای خودش نباید فراموش بشه. مغز رتبه بندی کننده فقط به گوگل کمک میکنه تا سایتهایی که این معیارها رو دارند برای جستجوها نمایش بده.

نتیجه

به طور خلاصه، در اینجا 8 فاکتور مهم رتبه بندی گوگل در سال 2024 آورده شده است:

  • محتوای با کیفیت: محتوا پادشاه است! محتوای آموزنده، جذاب و ارزشمندی که کاربران به دنبال آن هستند ایجاد کنید.
  • بک لینک: بک لینک های با کیفیت بالا را از وب سایت های معتبر به دست آورید تا اعتبار خود را افزایش دهید.
  • سئوی فنی: مطمئن شوید که وب سایت شما از نظر فنی سالم، سریع، سازگار با موبایل و خزیدن آسان است.
  • بهینه سازی کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط به صورت استراتژیک در سراسر محتوای خود استفاده کنید.
  • تجربه کاربر (UX): با آسان کردن وب سایت خود برای ناوبری، تمیز کردن و سازگاری با موبایل، تجربه کاربری را در اولویت قرار دهید.
  • نشانه گذاری طرحواره: نشانه گذاری طرحواره را برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوای شما اجرا کنید.
  • سیگنال های اجتماعی: تعامل اجتماعی و تعامل با محتوای وب سایت خود را تشویق کنید.
  • سیگنال‌های برند: برای بهبود رتبه‌بندی جستجو، اعتبار برند و حضور آنلاین قوی ایجاد کنید.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته