روش های بهبود تجربه کاربری وب سایت

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

به عنوان یک صاحب موفق و گرداننده کسب و کارتان، وب سایت شما نقشی اساسی را در تمامی بخش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی ایفا می کند. با طراحی وب سایت و راه اندازی یک محصول منحصر به فرد که تجربه کاربری اثر گذاری از خود به جای بگذارد، شما نصف بیشتر راه را برای شناخته شدن و آشنایی با مراجعه کنندگان طی کرده اید. البته منظور از تجربه کاربری فقط بخش فنی و تکنیکال طراحی وب سایت نیست، بلکه منظور ما درک نیازهای کاربر و ارائه آن چیزی است که آنها به دنبالش هستند می باشد.

وب سایت شرکتی شما باید یک ابزار همه فن حریف باشد. این وب سایت مانند فروشنده ای است که تمامی روزهای هفته به صورت 24 ساعته در حال معرفی و فروختن اجناس بوده و یک لحظه هم از کار نمی ایستد.

قبل از اینکه وارد مبحث تجربه کاربری یا UX بشویم، این نکته را نباید فراموش کرد که هر سبک طراحی و هر وب سایتی، با توجه به سرعت بالای ترندهای دیجیتال، نمی تواند بیشتر از چند سال دوام داشته باشد و بعد از مدتی می بایست به فکر طراحی یک محصول و گرافیک سایت جدید باشید.

کلمات UI و UX مباحث اصلی در طرحی وب سایت هستند و معمولا عده ای به صورت اشتباه از آنها استفاده کرده و یا حتی تفاوت آنها را با هم نمی دانند. در این مقاله ابتدا کمی بیشتر با این دو مفهوم آشنا شده و سپس به سراغ راه های بهبود تجربه کاربری وب سایت خواهیم رفت.

رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX چیست؟

UI که مخفف کلمه User Interface می باشد، یعنی طراحی رابط کاربری. در حقیقت UI به طرحی گفته می شود که برای یک وب سایت در نظر گرفته می شود و قرار است یک شکل و شمایل زیبا و جذاب برای کاربر داشته باشد. رابط کاربری بیشتر به جای اینکه در مورد روحیات کاربر و اینکه چگونه با وب سایت شما تعامل خواهد داشت کنکاش کند، سعی در این دارد که نیازهای اولیه و مهمی که او احتمالا در پی آنهاست را برطرف کند.

این بخش از طراحی وب سایت که توسط برناهم نویس فرانت اند Front End انجام می شود، شامل پیاده سازی طرحی است که قرار است یک جلوه مناسبی را از وب سایت شما به نمایش بگذارد.

درست است که در هنگام طی ریزی طرح اولیه رابط کاربری، می بایست به اینکه کاربر به راحتی با امکانات و دکمه هایی که مثلا در نوار بالایی وب سایت شما قرار داده شده به خوبی در ارتباط باشد و از آنها استفاده کند توجه شود، اما وظیفه اصلی تشخیص آسان بودن نحوه استفاده از المان های طراحی شده در وب سایت و اطمینان از برقراری رابطه کاربر با آن به عهده بخش مهم تری به عنوان UX یا همان تجربه کاربری است.

تجربه کاربری شیوه ای برای بهبود بخشیدن به نحوه استفاده کاربر از امکانات وب سایت شماست.

چرا باید به رابط کاربری اهمیت داد ؟

یکی از اصلی ترین چالش های کسب و کارهای امروزی و مدرن در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی قالب سایت، فرآیند نسبتا پیچیده تبدیل کردن بازدیدکنندگان معمولی به مشتریانی است که محصولی را خریداری کرده و یا خدماتی را سفارش می دهند.

هر میزان هم که محصولاتتان درجه یک و بی رقیب باشد، در صورتی که کاربر از تجربه کاربری هنگام بازدید از وب سایت شما احساس رضایت و راحتی نداشته باشد، مطمئن باشید که شانس داشتن مشتری های جدید را از دست خواهید داد.

بهبود تجربه کاربری یا UX یکی از چالش برانگیز ترین و دشوارترین مراحل در دیجیتال مارکتیگ و طراحی وب سایت به شمار می رود.

باید قبول کرد که یک طراح UX موفق همواره باید خودش را جای کاربران تازه وارد و نا آشنا با وب سایت قرار بدهد. شما برای جلب یک کاربر ابتدا باید بدانید که او به دنبال چه چیزی است.

پس از اینکه با طرز تفکر و نیازهای کاربران خود بیشتر آشنا شدید، این توانایی را پیدا خواهید کرد که آنها را به قسمت هایی که می خواهید آنها بیشتر توجه کنند بکشانید و در نتیجه کاربران را به مشتریانتان تبدیل کنید. براقرار رابط عاطفی بین کاربر و وب سایت شما یک اصل مهم برای جلب اطمینان آنهاست. البته طراح تجربه کاربری می بایست خودش را به جای کاربران فعلی هم قرار بدهد و نیازهای آنها را بیشتر و آسان تر از قبل دم دستشان بگذارد.

مزایای بهبود تجربه کاربری

  • درک بهتر مشکلات فعلی و اقدام برای رفع آنها تا حد امکان
  • جذب کاربران بیشتر و تبدیل شدن به مشتری های واقعی
  • بیشتر شدن آگاهی افراد از محصولات و صفحاتی که برای شما مهم هستند
  • امکان بازگشت مشتری های قبلی و تکرار خرید محصولات قبلی و یا جدید
  • افزایش میزان فروش
  • صرفه جویی در هزینه ها

با توجه به توضیحات بالا و با درک اهمیت بالای طراحی یک رابط کاربری مناسب و در نظر گرفتن جوانب تجربه کاربری، در زیر با روش های بهبود تجربه کاربری آشنا می شوید.

کاربران از وب سایت های کند متنفر هستند

به طور معمول گفته می شود که وب سایت شما باید حداکثر تا 3 ثانیه بارگذاری شود. ترفندهای بسیاری وجود دارد که شما را برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب و بالا بردن سرعت بارگذاری وب سایتتان یاری می کند. این قواعد از کد نویسی های بهینه و درست شروع می شود و در ادامه به بهینه سازی هایی مثل فشرده کردن تصاویر و بهینه سازی از لحاظ ابعاد وب سایت جهت ریسپانسیو بودن و نمایش سریع و درست در دستگاه ها با ابعاد نمایشگر متفاوت می رسد.

نوار دسترسی یا نویگیشن در بالای صفحه

نوار نویگیشن یا Navigation اولین چیزی است که معمولا چشم کاربر به آن می افتد. منوی اصلی وب سایت شما باید حاوی کلیدی ترین دکمه ها برای دسترسی کاربر به قسمت هایی که بالاترین اهمیت را دارند باشد. الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به نحوه برقراری ارتباط کاربر با وب سایت شما اهمیت بسیاری می دهد.

خلاصه اینکه گوگل از وب سایت هایی که کاربر را گیج کرده و خودشان باعث فرار مشتری های بالقوه می شوند اصلا خوشش نمی آید. همین موضوع می تواند لطمه جدی به سئو وب سایت شما بزند. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 19 سال تجربه در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت، با در اختیار داشتن متخصصانی مجرب، خیال شما را از بابت یک تجربه کاربری تاثیر گذار از وب سایت دلخواهتان راحت خواهد کرد.

آسان سازی دسترسی به محصولات

کاربر باید بتواند به راحتی و با یک جستجوی ساده به دسته محصولات یا محصول مورد نظر خودش دسترسی پیدا کند. سعی کنید در هنگام طراحی دسته بندی محصولات و زیر محصولات آنها، منطق را رعایت کنید و از دید کاربر هر چیز را سر جای خودش بگذارید.

مردم می خواهند همه چیز را در یک جا و با کم ترین میزان اتلاف وقت برای گشتن پیدا کنند، پس سعی کنید محصولات مشابه و به ویژه محصولات شبیه به هم و هم رنگ را در یک صفحه قرار دهید.

هر چیز را سر جای درستش قرار بدهید

طرح بندی وب سایت شما باید شیک و تر و تمیز باشد. از گزینه های رنگ محصولات گرفته تا گالری عکس ها، قسمت نظردهی، توصیحات و بخش ویژگی های محصول همگی باید در سر جای خودشان و درست جایی که کاربر انتظارش را دارد بگذارید. زیاد سعی نکنید که در این زمینه متفاوت عمل کنید چرا که کاربرها از تحول در این بخش استقبال نخواهند کرد.

روانشناسی رنگ را رعایت کنید

رنگ ها اهرم کمکی شما برای تمرکز بیشتر کاربر روی یک محصول یا موضوع مهم و یا ترغیب او به خرید می باشند. البته در استفاده از رنگ ها نباید زیاده روی کرد و تلاش کنید که رنگ های اصلی وب سایت خود را حداکثر به سه رنگ خلاصه کنید. از رنگ اصلی برند خود کمک بگیرید و باقی رنگ ها را نیز می توانید از رنگ های مشابه همان طیف استفاده کنید.

تضاد رنگ برای هر چه بیشتر خوانا بودن نوشته ها و پس زمینه یک نکته مهم دیگر است. نوشته های شما جزئی از رنگ های وب سایت هستند و باید به متن هایی که قرار است توسط هزاران نفر خوانده شود توجه زیادی کرد. برای متن ها حداقل از فونت 12 استفاده کرده و عناوین را با فونت 18 یا 20 بنویسید. نوشته هایی که قرار است روی پس زمینه سفید باشند بهتر است خاکستری رنگ باشند و بین خطوط حدود 1.2 فاصله باشد تا خط ها از هم فاصله کافی پیدا کنند.

تصاویر باکیفیتی را انتخاب و بارگذاری کنید

اگر قصد معرفی محصول و پر کردن گالری آن صفحه را دارید. تصاویر خود را با بالاترین کیفیت آماده کنید. این عکس می بایست با فاصله مشخص و از زوایای مختلف تهیه شود تا درک درستی از ابعاد و شکل و شمایل محصول در ذهن خریدار ایجاد کند. تصاویر هر چه بیشتر گویا باشند، افراد خرید مطمئن تری را خواهند داشت.

هدینگ یا عنوانی صفحه را به درستی بنویسید

تگ های هدینگ نه فقط از لحاظ تجربه کاربری و جلب توجه و تاکید روی یک تیتر، بلکه از لحاظ سئو و بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو نیز حائز اهمیت هستند. عده ای از طراحان وب سایت ها به این نکته اهمیت چندانی نداده و به لحاظ تجربه کاربری مناسب، آن را نادیده می گیرند. این در حالیست که یک عنوان با فونت برجسته و هدینگ مناسب، از لحاظ بصری هم یک نقشه و راهنمای خوب برای کاربری است که خیلی سریع از روی نوشته ها عبور می کند.

اگر می خواهید که ربات های خزنده گوگل هم دچار این گمراهی نشده و بدانند که هر قسمت از متن بیانگر چیست و چه اهمیتی دارد، بهتر است سلسله مراتب هدینگ از H1 تا H6 را استفاده و رعایت کنید. در کنار هدینگ، از بولت پوینت یا همان دایره های پر رنگ تو پر هم برای تاکید به موارد خاص و مهم تر از باقی قسمت های عادی بهره ببرید.

به دنبال افزایش زمان حضور کاربر در وب سایت بگردید

یکی از فواید تجربه کاربری خوب این است که کاربر با وب سایت شما درگیر شده و از استفاده از آن و حتی پیدا کردن چیزهایی که ابتدا به دنبالش نبوده لذت می برد. اگر وب سایت شما به خوبی طراحی و بهینه سازی شده باشد، شانس کلیک شدن و سپری کردن زمان بیشتر توسط کاربر را نیز برای خودش بیشتر می کند.

شما به منظور اینکه کاربر را برای مدت زمان بیشتری بر روی وب سایت نگه دارید، به محتواها و گرافیک قالب جذاب تری نیاز دارید. مدت زمان حضور کاربر که Bounce Rate نامیده شده و عامل تاثیر گذاری در بحث سئو است. شرکت های بزرگ و فروشگاه های اینترنتی همواره در تلاش هستند تا کاربر را نه فقط برای آن چیزی که عامل اصلی حضور وی در وب سایتشان شده، بلکه برای ترغیب به بازدید از دیگر محصولات و محتواهای منحصر به فرد و  آموزنده در کنار خود نگه دارند.

هر چه مدت زمان بیشتری را در کنار کاربر خود باشید، او آمادگی بیشتری برای شنیدن پیام ها و پیشنهاد های وسوسه کننده شما خواهد داشت.

یکی از ترفندهای جلب نظر کاربرها به محتواهای مشابه، جایگذاری کادرهای نوشتاری در میان پارگراف های یک محتوا می باشد که حاوی تیترهای مرتبط با مقاله ای است که کاربر مشغول خواندن آن می باشد. این تیترها که معمولا با جمله “احتمالا خواندن فلان مقاله برایتان جالب باشد” نقش یک CTA یا Call To Action را ایفا می کنند و حتی فرصت هدایت وب یه صفحه یک محصول جذاب را نیز برای شما فراهم می کند. شرکت دارکوب با تجربه چندین و چند ساله خود در زمینه راه اندازی وب سایت ها و فروشگاه های موفق، وب سایت شما را از همه لحاظ برای کاهش Bounce Rate و حضور مداوم مشتری های وفادار، بهینه سازی خواهد کرد.

محتواهای خود را سازماندهی شده و مستمر بارگذاری کنید

علاوه بر اهمیت بالای پیدا کردن کاربرها و بازدید کنندگان تازه، باید به این فکر باشید که چطور می توان مشتری های قبلی را باز هم به سمت وب سایت خودتان بکشید. این واقعیت وجود دارد که عده ای از مشتریان ما به دلایل مختلفی ممکن است ما را کنار گذاشته و دیگر تمایلی به بازگشت و بازدید از محصولات جدید نداشته باشند.

طراحان UX افرادی هستند که بر روی این جنبه از تجربه کاربری فعالیت می کنند و دائما در تلاش هستند تا تعداد چنین کاربران یا مشتریانی را کاهش دهند. برنامه ریزی درست برای تولید و انتشار محتواهای مفید و منحصر به فرد یکی از عوامل تاثیر گذار روی این نقطه ضعف شما خواهد بود. تیم تولید محتوای شرکت طراحی وب سایت دارکوب قادر خواهند بود تا بهترین محتواهای جهت دار را برای ارتقا سئو و بهینه سازی وب سایت و تجربه کاربری شما ارائه کنند.

فضا را شلوغ نکنید

با توجه به اینکه تبلیغات بنری، هدف اکثر وب سایت های فعال و محتوا محور می باشد. اما بد نیست کمی از صفحه نمایشگر فاصله بگیرید و خودتان را جای خواننده مطلب قرار دهید. اگر فکر می کند که صفحه های وب سایت شما شلوغ است، بهتر است همین امروز در مورد طراحی گرافیک و طراحی قالب دوباره فکر کنید.

حواس پرتی کاربر از هدف اصلی و مطالعه مطلبی که احتمالا زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده اید جزو آخرین چیزهایی است که در رابط کاربری به دنبال آن هستیم. استفاده از قالب های ساده و شیک را جایگزین قالب های سنگین و شلوغ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا ابتدا با توضیح و معرفی تجربه کاربری یا UX، تفاوت آن با رابط کاربری و همچنین اهمیت آن در افزایش کیفیت وب سایت و ارتقا رتبه آن در گوگل را بیشتر توضیح دهیم. کافیست خودتان را جای کاربرهایی که با دستگاه های مختلف به وب سایت شما مراجعه می کنند بگذارید. آیا از تجربه کاربری و نحوه گشت و گذار در قسمت های مختلف وب سایت خود رضایت دارید؟ بهتر است اجازه خروج کاربر از وب سایت، آن هم به دلیل وجود مشکلات قابل پیشگیری مثل سرعت پایین بارگذاری صفحات را به هیچ مشتری ندهید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته