تفاوت دیجیتال مارکتینگ در ایران و سایر کشورها

نوشته شده توسط دارکوب

با توجه به اینکه امروزه اینترنت چقدر در دسترس است، هر روزه به تعداد افرادی که هر روز آنلاین می شوند افزوده می شود. تا سال 2021، حدود 4.9 میلیارد کاربر اینترنت جهانی وجود دارد که 400 میلیون کاربر نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. نحوه خرید و فروش مردم نیز به همراه این آمارها تغییر کرده است. یعنی بازاریابی آفلاین نمی تواند دیگر تنها گزینه شما باشد.

بازاریابی اینترنتی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید آنها را در جایی که اغلب وقت خود را می گذرانند ملاقات کنید یعنی در اینترنت. باید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، به عبارت دیگر، هر شکلی از بازاریابی آنلاین.

طراحی سایت

 

در این دوره زمانی، دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار و آگاهی از برند شما حیاتی است. به نظر می رسد هر برندی راه اندازی سایت را انجام داده و اگر اینطور نیست، حداقل یک حضور در رسانه های اجتماعی یا استراتژی تبلیغات دیجیتالی دارند.

محتوای دیجیتال و بازاریابی آنقدر رایج است که مصرف کنندگان به عنوان راهی برای یادگیری در مورد برندها به آنها اعتماد می کنند. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ امکانات بسیار زیادی دارد، می توانید خلاقیت داشته باشید و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را با بودجه ای خاص تجربه کنید. به طور کلی، بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتال متعدد برای ارتباط با مشتریان در جایی که بیشتر وقت خود را سپری می کنند، تعریف می شود، به صورت آنلاین.

بهترین بازاریابان دیجیتال تصویر واضحی از نحوه حمایت هر کمپین بازاریابی دیجیتال از اهداف کلی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیار دارند از کمپین بزرگ تری حمایت کنند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد.  این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است.  بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.

بازاریابی دیجیتال شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب روشی جدید برای شرکت ها جهت نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می شود.  شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند.  اما با مجموعه ای از چالش ها از جمله سوگیری ضمنی همراه است.

شرکت ها به طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند.  اگرچه این گزینه ها هنوز وجود دارند، اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت ها به مصرف کنندگان شده است.  در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد.  این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و اپلیکیشن ها می شود، هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر می گیرد.

افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا استراتژی های بازاریابی خود را تغییر دهند.  ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد.  این تمرکز به موتورهای جستجو معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه می داد تا چیزهای کلیدی و برچسب گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند.  توسعه سایت هایی مانند فیس بوک این امکان را برای شرکت ها فراهم کرد تا داده ها را برای رسیدگی به گرایش های مصرف کننده ردیابی کنند.

گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال اکنون کار شرکت ها را برای بازاریابی خود و محصولات و خدماتشان برای مصرف کنندگان آسان تر می کنند.  مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای آنلاین شدن استفاده کنند.  بنابراین جای تعجب نیست که 70٪ از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن های خود) تصمیم به خرید می گیرند.

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، تبلیغات بومی،  بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و بسیاری موارد دیگر برخی از انواع دیجیتال مارکتینگ هستند که هر کدام به نحوی به پیشبرد اهداف بازاریابی کمک می کنند.

روش های دیجیتال مارکتینگ مناسب در ایران

تا چند سال پیش خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران تنها محدود به طراحی سایت می شد، اما با توسعه روزافزون اینترنت پرسرعت، موبایل های هوشمند و اینترنت همراه حوزه  های متنوع تری در دیجیتال مارکتینگ مورد توجه واقع شدند و آژانس های بازاریابی نیز خدمات متنوع تری را به خدمات دیجیتال خود افزودند.

برخی از نمونه های ارزشمند استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در ایران شامل کمپین های شبکه های اجتماعی است که با اینفلوئنسرها و شراکت ها همراهی می کنند، استراتژی بازاریابی محتوایی که از سرنخ ها برای جذب سرنخ استفاده می کند، یا استراتژی بازاریابی سئو که از کلمات کلیدی هدف برای رتبه بندی برند در بالای نتایج موتور جستجو استفاده می کند.

اگر کسب و کار شما فاقد یک نقشه کامل برای دستیابی به اهداف خود بدون بازاریابی آنلاین است، ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ضروری است. یک استراتژی بازاریابی به شما کمک می کند تا بفهمید کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارد و چگونه می توانید آن را به انجام برسانید. اگر یک شرکت دیجیتال مارکتینگ با خدمات کامل و شناخته شده در ایران مانند شرکت دارکوب را انتخاب کنید، مطمئن باشید که مسیر هوشمندانه ای را به سمت یک تجارت موفق دنبال می کنید.

  • طراحی سایت

سایت یک شرکت اصلی ترین عنصر هویتی آن شرکت در فضای دیجیتال است و از این رو می توان گفت طراحی سایت اولین هدفی است که آژانس های دیجیتال مارکتینگ آن را به کسب و کارها پیشنهاد می دهند. وب سایت یک ابزار بازاریابی عالی است که چندین مزیت را ارائه می دهد. با طراحی وب سایت سفر بازاریابی دیجیتالی کسب و کار آغاز شده و باید با روش های مختلف به معرفی آن به مشتریان هدف بپردازد. تمام تلاش های بازاریابی اینترنتی در نهایت به سایت شما ختم خواهد شد.

در حالی که طراحی وب بخش مهم و ضروری از تلاش های تبلیغاتی شما است، بسیاری از کسب و کارها فراموش می کنند که این تنها بخشی از یک طرح کلی بازاریابی دیجیتال است و باید از نظر ظاهر، احساس و هدف با سایر تلاش های بازاریابی شما برای فروش آنلاین همسو شود. در این راه باید از تبلیغات آنلاین به روش های مختلف استفاده کنید.

  • ایمیل مارکتینگ

در سال های اخیر یکی از مواردی که توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده ایمیل مارکتینگ است. تا چند سال گذشته کسب و کارها ارزش زیادی برای ایمیل مارکتینگ قائل نبودند اما، با گذشت زمان و یادگیری استراتژی های جدید، جایگاه ایمیل مارکتینگ تغییرات زیادی کرده است. امروزه یکی از اساسی ترین روش هایی که در بازاریابی از آن استفاده می شود ایمیل مارکتینگ است. یکی دیگر از تغییراتی که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم، تغییرات مرتبط با حوزه سئو است. تا چند سال پیش کسب و کارها و سایر افراد به دنبال طراحی وب سایت و زیبایی آن، انتخاب طرح ها و تم های مختلف بودند اما اخیراً توجه آن ها به سمت موتورهای جستجو کشیده شده است. شرکت ها در تلاش هستند تا وب سایتشان رتبه بهتری در گوگل پیدا کند. جایگاه بالا در گوگل می تواند افراد زیادی را با سایت و کسب و کار شما آشنا کند. برای این امر می توانید روی سئو وب سایتتان سرمایه گذاری کنید.

  • تبلیغات بنری

تا چند سال پیش اولین گزینه تمام شرکت برای تبلیغات در فضای آنلاین تبلیغات، استفاده از تبلیغات بنری بود و البته الان هم این تبلیغات طرفداران بسیاری دارد. تبلیغات بنری یا به صورت پرداخت اجاره ثابت برای یک مدت مشخص انجام می شود. اما در حال حاضر تبلیغات بنری در نرم افزارهای موبایل نیز انجام می شود و به علت گرایش زیاد مردم به استفاده از موبایل مورد استقبال شرکت ها واقع شده است.

  • تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اشاره دارد که با محتوای اصلی سایت نمایش دهنده آگهی تفاوت ندارد و نوعی پیوستگی موضوعی نیز با محتوای اصلی دارد، از این رو مخاطبین این نوع تبلیغات را آزاردهنده تلقی نمی کنند. سال های زیادی نیست که تبلیغات بومی به خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران افزوده شده است.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

با فراگیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی، شرکت های ایرانی نیز به فعالیت در این شبکه ها روی آوردند. با توجه به محدودیت هایی که برای شبکه های اجتماعی مختلف وجود دارد، بازاریابی شبکه های اجتماعی گزینه مناسبی برای معرفی کسب و کار در سراسر دنیا است. اینستاگرام با بیش از 25 میلیون کاربر ایرانی پرطرفدارترین شبکه اجتماعی برای فعالیت های بازاریابی است. اینستاگرام مارکتینگ یکی از معروف ترین شیوه ها برای بالا بردن سطه آگاهی مشتریان از کسب و کار است.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی یکی از رایج ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران است. شرکت ها معمولاً تولید محتوای شبکه های اجتماعی خود را برون سپاری و از خدمات شرکت دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی استفاده می کنند. شبکه اجتماعی لینکدین نیز در میان بعضی کسب وکارها خصوصاً کسب وکارهای B2B طرفدارانی دارد.

  • تبلیغات در برنامه های موبایل

با توجه به اینکه اکثریت نسل جوان از تلفن های هوشمند استفاده می کنند، بازار تبلیغات در برنامه های موبایل بسیار پررونق است. تبلیغات موبایل شامل تبلیغات بنری و ویدئویی و همچنین پیام هایی به صورت پوش نوتیفیکیشن است.

  • بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یا سئو

با فعالیت حضور شرکت های بیشتر در فضای مجازی و افزایش تعداد سایت ها، رقابت میان آن ها برای نمایش در صفحه نتایج جستجو نیز بالا گرفته است. خدمات سئو یا بهینه سازی موتور جستجو از خدمات بسیار داغ حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران هستند. شرکت ها به کمک این خدمات محتوا و طراحی سایت خود را برای نمایش در نتایج موتور جستجو بهینه سازی می کنند تا در جایگاه بالاتری نمایش داده شوند و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب کنند. این روش کمی زمان بر بوده و نیازمند صبوری کسب و کار ها برای به نتیجه رسیدن تلاش های آن ها برای بهینه شدن سایتشان است. اما پس از آن روند صعودی سایت و جذب ترافیک ارگانیک می تواند آنها را به اهداف بازاریابی خود بسیار نزدیک کند.

  • تبلیغات در گوگل

تا چند سال پیش تمام لینک های تبلیغاتی گوگل در ایران به دلیل محدودیتی که از سوی گوگل ایجاد شده بود در ایران غیرقابل دسترسی بودند. اما با فراهم شدن امکان تبلیغ در گوگل، استفاده از آن رشد بسیاری داشته است. این نوع از تبلیغات که باعث نمایش لینک سایت شرکت در جایگاه های بالای صفحات جستجو گوگل می شود از نظر زمانی نسبت به سئو بسیار مناسب است، اما هزینه های آن باعث شده تا بسیاری از شرکت ها تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. در این نوع تبلیغات، تبلیغات شرکت با جستجوی کلمات کلیدی که توسط خود شرکت مشخص شده در موتور جستجو نمایش داده می شوند.

  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شرکت هایی که در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند برای بهتر دیده شدن محتوای خود از تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. با توجه به عدم امکان استفاده از هدفگذاری جغرافیایی تبلیغات اینستاگرام در ایران، تبلیغات در اینستاگرام به این صورت انجام می شود که صفحات پرطرفدار در پست یا استوری خود پیج شرکت را تبلیغ می کنند. بخش دیگر تبلیغات در شبکه های اجتماعی مربوط به تبلیغات در تلگرام می شود. تبلیغات در تلگرام نیز توسط کانال های پرطرفدار انجام می شود.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

به علت اینکه تأثیرگذاری افراد در شبکه های اجتماعی بیشتر از خود برندها است، بسیاری از شرکت ها برای رساندن پیام بازاریابی خود به گوش مخاطبین از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند. اغلب شبکه اجتماعی دسترسی به آن در ایران محدود هستند. اما باز هم اینستاگرام در بین آنها از طرفداران بیشتری برخوردار بوده و از این رو شرکت های ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران بیشتر تمرکز خود را روی اینفلوئنسرها در اینستاگرام گذاشته اند. البته کمپین های اینفلوئنسر در تعداد کمتر در توئیتر نیز اجرا می شوند.

  • بازاریابی محتوا

این دسته از خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران شامل تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی (شامل عکس، ویدئو و متن) و همچنین تولید محتوای بلاگ و یا انواع کتاب های الکترونیکی و مواردی از این دست برای شرکت ها می شود. امروزه شرکت ها به علت حضور در شبکه های اجتماعی و برای گسترش ارتباطات خود با کاربران بیش از پیش به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بلاگ اهمیت می دهند.

  • ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ به بخشی از اقدامات بازاریابی دیجیتال گفته می شود که با تولید و نشر محتوای ویدئویی پیام بازاریابی را به مخاطبین منتقل می کند. امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی ویدئو محور، اهمیت این بخش نسبت به گذشته دوچندان شده است. استفاده از سایت های ویدئو محور همانند آپارات که دسترسی راحت تری نسبت به سایر پلتفرم های ویدئویی در ایران دارد گزینه بسیار مناسبی است.

  • رپورتاژ آگهی

یکی راه های ارتقاء سئوی سایت استفاده از بک لینک هاست. بک لینک، لینکی است که از یک سایت دیگر به سایت شما متصل می شود. یکی از راه های ایجاد بک لینک استفاده از رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی معمولاً در سایت های خبری معتبر و درباره خدمات، محصولات و یا رویدادها منتشر می شود. این روش از مؤثرترین خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران برای ایجاد بک لینک است. روشی که شاید در ایران نسبت به سایر کشور ها بازخورد بهتری دارد.

  • درج آگهی در سایت

برخی از سایت ها با جمع آوری مشخصات کسب و کار در هر زمینه ای و دسته بندی کردن موضوعی آنها، اقدام به دریافت آگهی از سوی آنها می کند. در این روش سایت مرجعی با افزایش رتبه خود در صفحه نتایج موتورهای مشارکت با سایت های درج آگهی می توانید به راحتی در بین هزاران سایت دیگر به کاربران معرفی شده و طریق آنها خدمات خود را معرفی کنید.

دیجیتال مارکتینگ در ایران و تفاوت آن با سایر کشورها

دیجیتال مارکتینگ در ایران روز به روز در حال پیشرفت بوده و زمینه های جدیدی را در مقابل بازاریابان دیجیتالی فراهم می کند.

اما با توجه به وجود برخی محدودیت های اجتناب ناپذیر در این حوزه در ایران ممکن است برخی روش های معمول و با بازدهی بالا در سایر کشورها چندان در ایران کاربردی نباشد یا به عکس روش هایی که در سایر کشورها چندان مورد توجه قرار نمی گیرد بازخورد خوبی داشته باشد.

برای مثال بازاریابی شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا با پیشرفت و ترقی زیادی همراه بوده و بازخورد های زیادی را برای کسب و کار ها به ارمغان آورده است است اما به دلیل برخی اختلالات و عدم دسترسی همگانی در ایران به این شبکه های اجتماعی شاید گزینه کاملی برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ نباشد کما اینکه نادیده گرفتن کامل آن هم روند درستی نخواهد بود.

منطقی ترین است که از پتانسیل تمام کانال های موجود به صورت حداقلی استفاده کرد گرچه شرایطی در ایران ایجاب میکند تا از سایر روش های دیجیتال مارکتینگ بیشتر از کانال های اجتماعی بهره برد.

از سوی دیگر محدودیت های جغرافیایی و وجود تحریم ها امکان انتخاب مکان جغرافیایی برای بسیاری از کاربران ایرانی در اکثر برنامه ها و نرم افزار ها وجود ندارد.

سطح دانش کلی افراد جامعه در ایران نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ نسبت به سایر کشورها از دیگر تفاوتهای اصلی است. آموزش دیجیتال مارکتینگ می تواند به افزایش سطح آگاهی آن در ایران کمک زیادی کند که می تواند تأثیر خوبی در استفاده از آن در تبلیغات کسب و کار ها داشته باشد.

درصد کم جمعیت پارسی زبانان در سراسر دنیا و استفاده از این زبان در گوگل ادوردز یا کمپین های تبلیغاتی اینستاگرام رقابت و هزینه کمتری را در بر میگیرد این موضوع می تواند از جهاتی به نفع کسب و کارها باشد.

 

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، می توان از طریق تلفن های همراه با مشتریان صحبت کرد، تخیل آن ها را با شاهکارهای نمایشگر دیجیتال برانگیخت، از طریق تحقیقات بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) در روان آن ها کاوش کرد، و نظر آنها را با بازاریابی ایمیلی که به علایق خاص آن ها ارتباط دارد، جلب کرد.

بازاریابی اینترنتی روز به روز در حال گسترش است و بدون شک یکی از چالش برانگیزترین چیزها در مورد دیجیتال مارکتینگ سرعت تطبیق ابزارها و پلتفرم ها است. با این حال، با هر تغییری امکان های بیشتری نیز به وجود می آید، و در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند یکی از چالش برانگیزترین صنایع برای کار باشد، یکی از هیجان انگیزترین رشته ها نیز هست. همکاری با شرکت دیجیتال مارکتینگ معتبر و استفاده از تمام پتانسیل های موجود در راه بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود می توانید مطمئن باشید که در راه درستی قدم گذاشته اید. شرکت دارکوب با استفاده از آخرین روش های دیجیتال مارکتینگ و به کارگیری متخصصین مجرب از طراحی وب سایت و اجرای تمام روش های نوین بازاریابی می تواند در کنار شما باشد.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته