در عصر حاضر بازاریابی به دو گروه بازاریابی آفلاین و آنلاین تقسیم می شود. بازاریابی آفلاین به مجموعه ای از فعالیت های تبلیغاتی به روش سنتی اطلاق می شود که بدون حضور رسانه های دیجیتال این تبلیغات انجام می شوند. هر نوع بازاریابی که برای جذب مشتری از طریق ابزار آنالوگ یا فیزیکی انجام شود، در زیر مجموعه بازاریابی آفلاین قرار می گیرد. گرچه بازاریابی های آفلاین مقیاس پذیری بازاریابی های آنلاین را ندارند، اما این فرصت را به برندها می دهند تا در دنیای واقعی ارزش برند را به روش های به یاد ماندنی نشان دهند. در بازاریابی آنلاین که تبلیغات در بستر اینترنت صورت می گیرد، فرم جدیدی از تبلیغات را می توان انجام داد و به مخاطب هدف بیشتری دسترسی پیدا کرد. طبق تحقیقات، استراتژی های یکپارچه در کانال های آفلاین و آنلاین، در کنار یکدیگر در موفقیت یک برند تاثیرگذار هستند. در ادامه بهترین روش های بازاریابی در ایران را بیشتر توضیح خواهیم داد.
لیست مطالب
همه کسب و کارها دوست دارند زمانی که به نمودار فروش نگاه می کنند، رشد فروش را مشاهده کنند، اما متاسفانه هر کسب و کاری نمی تواند به رشد فروش دست پیدا کند. افزایش فروش برای بقای یک کسب و کار اهمیت بسیاری دارد، اما برای رسیدن به افزایش فروش باید یک روند منظم را در بحث بازاریابی در پی گرفت، تا به نتایج بهتری دست پیدا کرد. ممکن است استراتژی های بازاریابی مختلفی برای افزایش فروش وجود داشته باشد، اما این ماهیت کسب و کار شما است که تعیین می کند کدام استراتژی برای افزایش فروش می تواند تاثیرگذار باشد. اگر استراتژی بازاریابی به صورت هوشمندانه، منحصر به فرد و موثر اجرا شود، در افزایش فروش کمک بسیاری می کند. نکته مهم این است که استفاده از یک استراتژی مرتبط با یک محصول، می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.
در ایران هر دو گروه تبلیغات آفلاین و آنلاین را برای جذب مشتری بیشتر، معرفی برند و فروش بیشتر می توانید تجربه کنید. اگر هر یک از استراتژی ها را اصولی و طبق فاکتورهای مهم انجام دهید، موفقیت شما قطعی خواهد بود. هر تکنیکی دارای مزیت ها و معایبی است که باید متناسب با کسب و کار خود آنها را انتخاب کنید. با توجه به استفاده طولانی مدت از تلفن همراه برای انجام امورات، تبلیغات اینترنتی توانسته اند گروه های مختلفی را مورد هدف قرار داده و نتایج قابل قبولی را ارائه دهند. در ادامه با تکنیک های بازاریابی موفق در ایران بیشتر آشنا شوید.
بازاریابی آفلاین که به نام بازاریابی سنتی نیز شناخته می شود، همچنان برای بسیاری از کسب و کارها می تواند یک استراتژی موفق برای بازاریابی باشد. بسیاری از مشاغل و کسب و کارها کانال های سنتی که می توانند رسانه های رادیو و تلویزیون، چاپی و بیلبوردها باشند را برای بازاریابی انتخاب کنند. در عصر انقلاب تکنولوژیک و بازاریابی الکترونیکی ممکن است برخی از افراد تصور کنند که بازاریابی آفلاین یا سنتی دیگر موثر واقع نمی شود، اما همچنان برندهای پیشرو، بازاریابی از طریق سنتی را در اولویت تبلیغات خود قرار می دهند. در میان بازاریابی های آفلاین، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، سپس تبلیغات در فضای شهری توانسته اند بازخورد بهتری را دریافت کنند. در ادامه با انواع بازاریابی آفلاین بیشتر آشنا شوید.
بازاریابی آنلاین به استفاده از شبکه دیجیتال و دستگاه های الکترونیک برای تبلیغات اشاره می کند. اینترنت رابط اتصالی بین برند شما و کاربران و عامل مهم و اصلی موفقیت شما است. بازاریابی آنلاین را می توان به روش های مختلفی برای دستیابی به کاربران بیشتر انجام داد. تقریباً همه کسب و کارها می توانند از فضای بازاریابی آنلاین استفاده کرده و به اهداف خود سریع تر دست پیدا کنند. از هر نوع وسیله ای که به اینترنت متصل می شود می توانید استراتژی های بازاریابی آنلاین را انجام دهید. در میان انواع بازاریابی های آنلاین در حال حاضر بازاریابی در شبکه های اجتماعی بازخورد بیشتری دارد. در ادامه استراتژی های مختلف بازاریابی آنلاین را بیشتر معرفی خواهیم کرد.
پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی از جمله لینکدین، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و تلگرام هر یک می توانند یک فرصت بازاریابی آنلاین را برای شما فراهم کنند. محوریت بازاریابی در رسانه های اجتماعی تعامل با کاربر است، هرچه مشارکت فعال تر و بیشتر باشد، برند شما شناخته تر می شود. برای موفقیت در این بازاریابی باید صفحه مجازی خود را به درستی مدیریت کنید و یا برای تبلیغات از اینفلوئنسرها کمک بگیرید. اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان زیر مجموعه بازاریابی رسانه های اجتماعی در موفقیت و دیده شدن برند شما می تواند تاثیرگذار باشد. اینستاگرام مارکتینگ و یوتیوب مارکتینگ در حال حاضر جزو رسانه های موفق در بازاریابی شناخته شده اند.
کاربران با باز کردن موتورهای جستجو در تلفن همراه یا لپ تاپ خود، با درج برخی از کلمات کلیدی مرتبط با نیاز خود در نوار جستجو، به وب سایت های دسترسی پیدا می کنند که محصول و خدمات مورد نیاز آنها را پیشنهاد می دهد. سایت هایی که از هر لحاظ به استانداردها، سئو و بهینه سازی سایت توجه می کنند، سایت هایی که محتوای با کیفیت دارند، به روز رسانی مداوم انجام داده اند، جزو سایت هایی به شمار می آیند که در صفحه اول گوگل برای کاربر به نمایش در می آیند. کاربران تنها چند سایت ابتدایی لیست را انتخاب کرده، وارد سایت شده و در مورد محصولات و خدمات مورد نیاز خود اطلاعات لازم را دریافت می کنند. بنابراین برای موفق شدن در این بازاریابی طراحی سایت جامع و کامل بسیار ضروری است.
نوع دیگری از بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی پولی است. به این معنا که زمانی که کاربر کلمه کلیدی را در نوار جستجو درج می کند، گوگل برای نمایش تبلیغات شما هزینه ای را دریافت می کند. این بازاریابی که پرداخت به ازای کلیک نامیده می شود، یک راه موثر برای معرفی برند و فروش بیشتر محصول است. نکته مهم بازاریابی در موتور جستجو این است که هرچه تبلیغ جذاب تر باشد، نرخ کلیک آن نیز افزایش پیدا می کند.
ایمیل می تواند بستری برای بازاریابی باشد که در معرفی برند بسیار تاثیرگذار است. در بازاریابی ایمیلی با توجه به اینکه به طور اختصاصی برای فرد مورد نظر در صندوق ورودی ایمیل ارسال می شود، احتمال بازدید آن افزایش پیدا می کند.
با طراحی یک اپلیکیشن اختصاصی برای کسب و کار خود و قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و ios می توانید برند، محصولات و خدمات خود را به صورت اختصاصی برای کاربر معرفی کنید. اگر اپلیکیشن به صورت کامل طراحی و اجرا شود، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرد.
یکی دیگر از روش های تبلیغات و بازاریابی، استفاده از بستر وب سایت ها است. وب سایت های بسیاری با موضوعات مختلف در حال فعالیت هستند که می توانید با شناسایی آنها و مشخص کردن وب سایت هایی که مرتبط با کسب و کار شما هستند، انواع تبلیغات بنری، ویدیویی یا متنی را در آنها انجام دهید. این تبلیغات می توانند در صفحه اصلی سایت و یا سایر صفحات، نمایش داده شوند. در برخی از سایت ها امکان اصلاح تبلیغ وجود دارد، این شرایط کمک می کند تا در صورت عدم بازخورد کافی بتوانید تغییراتی را در تبلیغات خود انجام دهید.
تبلیغات چاپی در ایران از دیرباز تاکنون انجام شده است و همچنان می تواند در برخی از کسب و کارها موثر واقع شود. تبلیغات چاپی نوعی بازاریابی محتوا است که می تواند شامل انتشار آگهی تبلیغاتی در روزنامه و مجلات، انتشار بروشور و کاتالوگ اختصاصی برای برند و موارد دیگر باشد. تبلیغات چاپی دارای زیر مجموعه های متعددی است که با توجه به اهداف و بودجه ای که در نظر گرفته اید، می توانید انواع تبلیغات چاپی هدفمند را برای معرفی برند خود انجام دهید. تبلیغات چاپی می توانند به صورت محلی و یا به صورت گسترده تر منتشر شوند. از آنجا که بیشتر افراد به دلیل دسترسی به اینترنت، علاقه ای به مطالعه روزنامه و مجلات ندارند، این تبلیغات اگر در سطح محلی انجام شود، بازخورد بهتری خواهد داشت. در مقابل سایر تبلیغات سنتی، معمولاً تبلیغات چاپی هزینه کمتری دارند و در ایران کسب و کارهای کوچک بیشتر این نوع تبلیغات آفلاین را انتخاب می کنند.
بیلبوردها در سطح شهر نوعی تبلیغات شهری به شمار می آیند. این تبلیغات را در سراسر خیابان ها، معابر، در مکان های کلیدی از جمله ایستگاه های اتوبوس و مترو، در پارک ها و مراکز تجاری، به طور کلی در مکان هایی که پر رفت و آمد هستند، می توانید مشاهده کنید. با پیشرفت تکنولوژی طراحی و اجرای بیلبوردها نیز بسیار متنوع است و می توانید بر اساس بودجه خود تبلیغات شهری را نیز برای برند خود انجام دهید. تبلیغات بیلبوردی که نوعی بازاریابی محتوایی به شمار می آیند، به دلیل اینکه در یک مدت زمان مشخصی به طور مداوم در معرض دید افراد قرار می گیرند، امکان جذب مشتری بیشتری دارند. اما معمولاً این تبلیغات با هزینه های هنگفتی انجام می شود که بسیاری از کسب و کارهای کوچک نمی توانند این سطح از تبلیغات را به طور گسترده در سطح شهر انجام دهند.
برای دسترسی به مشتری انبوه، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی بهترین راهکار خواهد بود. از طریق تبلیغات صوتی و تصویری می توان لحظات به یاد ماندنی را از برند خود، در ذهن مخاطب ایجاد کنید. نوع تبلیغ و زمان تبلیغ، هر یک می توانند در جذب بیشتر مشتری تاثیرگذار باشند. اما تبلیغات رادیویی و تلویزیونی از گذشته تا به حال جزو تبلیغات گران به شمار می آیند و تنها برندهای بزرگ این فرصت را در اختیار دارند تا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی را انجام دهند.
نوع دیگری از تبلیغات که در ایران برای کسب و کارها نتایج قابل توجهی به همراه دارد، تبلیغات از طریق تلفن همراه است. این تبلیغات که به صورت ارسال پیامک و ارسال پیام صوتی انجام می شود، جزو تبلیغات ارزان به شمار می آید. تقریباً همه کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز می توانند این تبلیغات را برای معرفی برند خود انجام دهند. ارسال یک پیام متنی تاثیرگذار و یا ارسال یک پیام صوتی جذاب می تواند در جذب مشتری مفید واقع شود.
استراتژی اصولی بازاریابی طرحی است که رویکرد کسب و کار شما را برای ارتقای فروش محصول و ارائه خدمات مشخص می کند. این فرایند به وضوح اهداف بازاریابی شما و تاکتیک هایی که قصد دارید برای دستیابی به مشتریان بیشتر اجرا کنید، را مشخص می کند. اما برای ایجاد فرآیند بازاریابی موفق باید برخی نکات مهم را در نظر بگیرید.
در مرحله بعد باید مدت زمانی را در نظر بگیرید تا مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. آنها چه کسانی هستند؟ چه چیزی دوست دارند؟ یک تحقیق عمیق در خصوص کاربران و تحقیقات بازار را به طور کامل انجام دهید. با انجام این تحقیقات به اطلاعات خوبی از جمله اطلاعات جمعیتی، علایق، نیاز و رفتار آنها دست پیدا می کنید. از این طریق شخصیت دقیق خریدار را برای استراتژی بازاریابی خود می دانید. این بینش های ارزشمند به شما کمک می کنند تا تلاش بازاریابی خود را برای دستیابی به مشتری ایده آل تنظیم کنید. همچنین این اطمینان ایجاد می شود که استراتژی شما برای افراد مرتبط پیاده سازی می شود.
تجزیه و تحلیل رقبا در ایجاد استراتژی بازاریابی نقش کلیدی دارد. به شما کمک می کند تا به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید، از جمله اینکه می دانید در حال حاضر چه چیزهایی برای ارائه وجود دارد و آنها از چه تاکتیک هایی برای جلب توجه خریدار استفاده می کنند. برای اجرای هر کمپین بازاریابی، تجزیه و تحلیل رقبا بسیار کمک کننده خواهد بود. از رقبای برتر شروع کنید، وب سایت ها و پست های رسانه های اجتماعی و قیمت های آنها را مرور کنید، تا به درک بهتری برای متمایز کردن برند خود نسبت به رقبا برسید. حتی این فرایند به شما کمک می کند اگر در بازار شکاف هایی وجود دارد، آنها را شناسایی و با انجام برخی از تاکتیک ها و انتخاب کانال ها یک بازاریابی موثرتر انجام دهید.
اینک که می دانید چه می خواهید بگویید، باید پلتفرم و روش بازاریابی را انتخاب کنید. برای انتخاب کانال بازاریابی مناسب باید به مخاطب هدف، محصولات و خدمات، اهداف بازاریابی توجه داشته باشید. از جمله کانال های بازاریابی کلیدی در بخش بازاریابی آنلاین، می توان به کانال های رسانه های اجتماعی از جمله تیک تاک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و فیسبوک اشاره کرد. لینکدین مارکتینگ، تلگرام مارکتینگ یا واتساپ مارکتینگ هر یک روش های بازاریابی مهم محسوب می شوند که برای اجرای آنها بهتر است تمام نکات را رعایت کنید. وب سایت ها می توانند کانال دیگری برای بازاریابی باشند. در بازاریابی سنتی می توانید تبلیغات محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات در رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه ها انجام دهید.
دقت داشته باشید که کانال های مختلف ممکن است برای طیف خاصی از مخاطبان بهتر عمل کند، به همین دلیل توصیه می شود برای یک استراتژی بازاریابی موفق رویکرد خود را بر روی چندین کانال اجرا کنید. با ترکیبی از چندین کانال علاوه بر اینکه دید خود را افزایش می دهید، به مخاطب بیشتر دسترسی پیدا خواهید کرد و نقطه تماس بیشتری را برای کاربران خود فراهم می کنید.
بودجه برای همه کسب و کارها اهمیت دارد. نحوه استفاده از بودجه تا حدود زیادی می تواند به انتخاب نوع کانال بازاریابی مرتبط باشد. به طور مثال برای ایجاد محتوای ویدیویی در تلویزیون باید بودجه بسیار بالایی را در نظر بگیرید، در حالی که محتوای ویدیویی در رسانه اجتماعی را می توانید با هزینه بسیار کمتری انجام دهید. به طور مثال هزینه تبلیغات در رسانه های اجتماعی می تواند با توجه به نوع پلتفرم متفاوت باشد. معمولاً این تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام با هزینه بیشتری نسبت به لینکدین انجام می شود. همچنین هزینه تبلیغات توسط اینفلوئنسرها می تواند متفاوت باشد. ایجاد محتوای ویدیوی و محتوای متنی، بهینهرسازی موتورهای جستجو، به روز رسانی وب سایت، ایجاد کمپین های هدفمند هر یک دارای هزینه های جداگانه ای هستند که باید آنها را به هنگام تخصیص بودجه در نظر بگیرید.
اینک که استراتژی بازاریابی شما به مرحله اجرا رسیده است، باید آن را تایید کنید. اگر کسب و کار شما به صورت تیمی انجام می شود، با یک بررسی همه جانبه و در نظر گرفتن ریسک ها و فرصت های بالقوه، به یک تفاهم برسید و استراتژی بازاریابی خود را آغاز کنید.
استراتژی بازاریابی شما تایید شده است، اما پایان کار نیست. با آغاز استراتژی بازاریابی، شما باید مراحل نظارت را انجام دهید. باید بر اساس اهداف و معیارهای تعیین شده که در مراحل ابتدایی به آنها اشاره شد، عملکرد بازاریابی را بررسی کنید. با ردیابی هر یک از معیارها در طول مسیر بازاریابی می توانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید. ابزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید معیارهای کلیدی خود را به راحتی مورد ارزیابی قرار دهید. اگر استراتژی بازاریابی را به درستی انتخاب کنید، علاوه بر اینکه می توانید نسبت به رقبا متمایز شوید، رشد و موفقیت کسب و کار شما قطعی خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال یکی از جریان هایی است که با هوش مصنوعی تحول بسیاری در آن شکل گرفته است. بازاریابی معاصر با فناوری های مدرن و پیشرفته همچون هوش مصنوعی کار خود را آغاز کرده است. با اجرای عملیات های مختلف توسط هوش مصنوعی روند اجرای بازاریابی سریع تر و موثرتر شده است.
هوش مصنوعی از یادگیری ماشین و مدل های زبان، برای تجزیه و تحلیل داده ها و تبدیل آنها به بینش علمی، اقدامات خودکار و تولید محتوا استفاده می کند. کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی گسترده است، مشتری را تجزیه و تحلیل کنید، نتایج را پیش بینی کنید، وظایف بازاریابی را خودکار کنید و محتوای بازاریابی را شخصی سازی کنید. در فواصل زمانی کوتاه مدت ابزارهای هوش مصنوعی جدید به بازار عرضه می شوند که هر یک از آنها کمک می کنند تا کارهای بازاریابی سریع تر، هوشمندانه تر و راحت تر انجام شوند.
توصیه می شود قبل از اقدام به تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کار خود، در مورد انواع مختلف استراتژی های بازاریابی اطلاعات خود را تکمیل کنید. برای انتخاب هر استراتژی بازاریابی ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید سپس بر اساس نیاز مشتریان خود انواع بازاریابی آفلاین و آنلاین را در پیش بگیرید. برای موفقیت بیشتر، در هر دو زمینه بازاریابی را انجام دهید تا سریع تر به اهداف خود دست پیدا کنید.
دارکوب بخشی از فعالیت خود را به بازاریابی اختصاص داده است. در حوزه بازاریابی اینترنتی در تمام بسترها این توانایی را داریم تا با همکاری کارشناسان خبره و حرفه ای، بازاریابی را به صورت اصولی و دقیق انجام دهیم. این تضمین را می دهیم که بازاریابی می تواند کسب و کار شما را متحول کرده و افزایش فروش را تجربه کنید.