همه کسایی که تو کار تجارت هستند به تازه واردهای این حوزه توصیه میکنند که حتما برندسازی کنید اما اگه ازشون بپرسید شاید فقط یه عده کمی بدونن چطوری میشه برندسازی کرد. حالا دارکوب در 3 قسمت ساده و خیلی کوتاه میخواد به خوانندگان عزیزش برندسازی رو آموزش بده.
لیست مطالب
برندسازی فرآیندی مداوم برای حمایت و پرورش هویت متمایز یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. فعالیت های متعددی را برای افزایش ارزش برند، تقویت یادآوری برند و بازاریابی کسب و کار از طریق بازاریابی دیجیتال و سنتی پوشش می دهد.
مهمترین قدم برای برندسازی اینه که کاری کنید تا جهان داستان برند شما رو بشنوه و باور کنه. فرض کنید بهترین لوگوی دنیا رو تهیه کنید، اما اگه این لوگو در صفحه هاتون نتونه دیده بشه نمیتونه داستان برندتونو برای مخاطب روایت کنه. برندسازی توجه به همینهاست.
انجام تحقیقات بازار و مشتری به شما بینش و داده هایی در مورد روندهای بازاریابی محلی و برندسازی را می دهد که به شما در تصمیم گیری هنگام شروع یا رشد یک تجارت کمک می کند. تحقیقات بازار یک اصطلاح گسترده است که شامل موارد زیر است:
تحقیقات مشتری به شما کمک می کند تا پروفایل های گروه های مشتری هدف خاص را ایجاد کنید و بخشی از برندینگ بازار شما را تشکیل می دهد.
هنگام توسعه و تغییر جنبه های کسب و کار خود، از جمله پیشنهادات به مشتریان، مهم است که تحقیقات کاملی انجام دهید تا به اقداماتی که انجام می دهید اطمینان داشته باشید تا بتوانید برندسازی و تبلیغات برای سایت خود انجام دهید، از جمله تحقیق در مورد:
برای اطلاع از انوع تبلیغات، می توانید مقاله این مقاله را مثالعه بفرمایید: انواع روش های تبلیغات رایگان در اینترنت
چندین روش وجود دارد که می توانید برای انجام تحقیق از آنها استفاده کنید، از جمله:
تحقیقات بازار روشی است که برای به دست آوردن داده های قابل اعتماد در مورد بازارهای خاص و مشتریان هدف استفاده می شود. سازمان های تحقیقات بازار و انجمن های صنعتی داده ها و گزارش های آماری در مورد بازارها و روندهای آتی ارائه می دهند. دادهها و آمار را میتوان برای برند سازی کسب و کار و با استفاده از موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی برای کاوش در روندهای بازار و کشف آنچه که مشتریان در جستجوی آن هستند، گرفت. انواع روش های برندسازی را در این 3 قسمت آموزش برند سازی دارکوب یاد خواهید گرفت.
زیرمجموعه تحقیقات بازار، تحقیقات مشتری است. ابزارهای تحقیق مشتری به شما کمک می کند رفتار و جمعیت خریدار خود را هدف قرار داده و درک کنید. تفاوت بین تحقیقات بازار و تحقیقات مشتری برای برند سازی محصول عبارتند از:
با کاوش در پروفایل ها و انگیزه های مشتری، می توانید بینشی در مورد جمعیت شناسی مانند جمعیت های جغرافیایی، عادات خرید، ترجیحات و رشد یا کاهش پیش بینی شده گروه های هدف به دست آورید. استفاده از ترکیبی از تحقیقات بازار و مشتری به شما کمک می کند تا از روندهای بازار به روز باشید و پروفایل های قابل اعتماد مشتری را برای هدف ایجاد کنید. ایجاد بیش از 1 نمایه مشتری برای جلوگیری از دیجیتال مارکتینگ بیش از حد بسیار مهم است.
تحقیقات بازار در مرحله راه اندازی کسب و کار شما ارزشمند است و باید به طور منظم تحقیق کنید تا اطمینان حاصل کنید که کسب و کار خود را با تغییرات در بازار تطبیق می دهید. برنامه ریزی و انجام تحقیقات بازار شامل استفاده از روش ها و ابزارهایی برای اطمینان از اینکه فعالیت های بازاریابی شما عبارتند از:
تحقیقات را می توان خودتان انجام دهید یا به سازمان های حرفه ای تحقیقات بازار برون سپاری کنید.
تحقیقات مشتری به شما بینشی می دهد که چرا مشتریان در حال حاضر از شما خرید می کنند یا نمی خرند و ممکن است در آینده بخواهند از شما چه بخرند.
همچنین میتوانید با شناسایی آنچه که از شما خریداری میکنند و علت آن را بررسی کنید، در مورد مشتریان فعلی تحقیق کنید. به عنوان مثال، میتوانید از مشتریان خود بپرسید که چقدر به صورت آنلاین خرید میکنند در مقایسه با خرید از یک فروشگاه فیزیکی، سپس بپرسید چرا روشهای خرید خود را انتخاب میکنند. تحقیقات مشتری برای کسب و کار شما مفید است:
همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، تحقیق منظم در مورد مشتریان فعلی به شما کمک می کند تا دانش خود را از آنها اصلاح کنید و به انواع مشتریان بیشتری گسترش دهید. تاثیر طراحی سایت روی برندینگ زیاد است. به این صورت که شما در حال حاضر دارای کسب و کار فیزیکی هستید، مشترین فقط اسم کسب و کار شما را در مراجعه حضوری شنیده اند و با طراحی وب سایت و تبلیغات در گوگل، می توانید به افراد بیاری کسب و کار خود را معرفی کنید.
تحقیقات باید در دورههای مختلف انجام شود و برای بهبود و رشد کسبوکار شما به مناطق متمرکز تقسیم شود (مانند افزایش فروش، افزودن محصولات و خدمات جدید، یا بهبود خدمات مشتری). برای انجام تحقیقات مؤثر، باید هر یک از مراحل زیر را انجام دهید. در زمینه بهبود یا رشد خاص تصمیم بگیرید و اهداف تحقیقاتی خود را تعیین کنید – به عنوان مثال:
دریابید که آیا محصول یا خدمات شما ممکن است مورد نیاز بخش دیگری از بازار باشد (به عنوان مثال اگر در حال حاضر برای مشتریان بازاریابی می کنید، ممکن است بتوانید برای کسب و کارها نیز بازاریابی اینترنتی کنید).
داده های مورد نیاز خود را جمع آوری کنید، بررسی کنید:
دادههای خود را به صفحهگسترده یا نرمافزاری اضافه کنید که به شما امکان میدهد معیارهای زیادی را مدیریت کنید (مانند سن، مکان، درآمد، علایق). اطلاعات را تجزیه و تحلیل و تفسیر کنید – در مورد مناطق خاصی که روی آنها تمرکز می کنید چه چیزی به شما می گوید؟
تغییراتی را که باید در عملیات خود یا محصولات و خدماتی که شناسایی کرده اید و باعث رشد کسب و کار می شود، ایجاد کنید، شناسایی و اجرا کنید.
تحقیقات مشتری می تواند شامل عناصر مختلفی برای پوشش جنبه های کلیدی کسب و کار یا برنامه ریزی بازاریابی شما باشد، مانند:
روش های تحقیق بازار و مشتری که می توانید برای کسب و کار خود استفاده کنید به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند. تحقیقات اولیه بر کسب و کار شما، جمع آوری اطلاعات از مشتریان یا مشتریان بالقوه شما (مثلاً نظرسنجی یا مصاحبه با آنها) متمرکز است. تحقیق ثانویه در مورد یافتن و تجزیه و تحلیل سایر منابع اطلاعاتی موجود است (به عنوان مثال مشاهده گزارش های صنعت و نتایج تحقیقات آنلاین). نوع اطلاعات جمع آوری شده نیز در 2 نوع تحقیق طبقه بندی می شود.
تحقیقات کمی شامل جمع آوری داده هایی است که می توان اندازه گیری کرد، مانند تعداد فروش یا بازدیدکنندگان از یک نمایشگاه. این در مورد درک “چی” است (مثلاً چند، چند بار، چقدر، چه رنگ، قیمت یا ترجیح).
تحقیقات کیفی به شما کمک میکند «چرا» را درک کنید (به عنوان مثال چرا مشتریان احساس خاصی نسبت به شما، محصولات، قیمتها یا رقبای شما دارند؟). به عنوان مثال، تحقیقات کیفی شما میتواند استفاده از گروههای متمرکز برای پاسخ دادن به سؤالات و ارائه بازخورد در مورد محصولات و خدمات شما باشد، یا زمانی که از یک رقیب دیدن میکنید تا ببینید چگونه تجارت میکند.
همانطور که تحقیقات اولیه و ثانویه خود را انجام می دهید، باید یک سند یا صفحه گسترده برای جمع آوری داده های خود تهیه کنید. این سند میتواند همه یافتهها را در یک مکان نگه دارد و به شما امکان میدهد همبستگیهای دادهها را ببینید. تحقیقات شما در مورد اهداف باید به عنوان بخشی از طرح تجاری شما مورد استفاده قرار گیرد.
شما تحقیقات ثانویه ای در گزارش نمایه منطقه دولت محلی دارید که تعداد خانه های جدید و تعداد فزاینده والدین دارای فرزند را مشخص می کند. نظرسنجی تحقیقاتی اولیه شما (که در یک مرکز خرید محلی انجام شده است) نشان می دهد که این گروه جمعیتی از والدین جدید نمی توانند امکانات بازی کودکان مورد نیاز و مورد نیازشان را در منطقه مسکونی جدید دریافت کنند. شما این همبستگی را در صفحه گسترده خود می بینید و نتیجه می گیرید که ممکن است فرصت بازاری برای کسب و کار مرکز بازی کودکان شما در این زمینه وجود داشته باشد.
سپس تحقیقات بیشتری در مورد مکان، رقابت و درآمد خانوار انجام می دهید تا بهترین نوع فعالیت های مرکز بازی را برای این مشتریان شناسایی کنید. شما سؤالات مصاحبه را آماده می کنید و والدین را به گروه های متمرکز دعوت می کنید که در آن سؤال کنید:
برای آموزش و مراحل برند سازی این مقاله را مطالعه کنید: آموزش برندینگ و اصول و مراحل طراحی آن
داستان برند مک دونالد رو شنیدید؟ مک دونالد کارشو به عنوان برندی شروع کرد که خیلی سریع برای مشتریانش غذای ارزون می فرستاد. یعنی در اصل برند خانواده های جوونی بود که بچه های کوچیک داشتند و هنوز خیلی قدرت مالی بدست نیاورده بودند.
امروزه اما این برند رشد کرده. طی این سالها کلی تحقیق در مورد علایق و سلایق در حال تغییر مشتریانش انجام داده تا هم بتونه مطابق خواسته های اونها عمل کنه و هم گروه مخاطبان وسیع تری رو هدف قرار بده. اما هم چنان به وعده خودش، یعنی غذای سریع و ارزان پای بنده. چیزی که یه زمانی یه قصه خیلی ساده از برندی بود که یک کارو به خوبی انجام میداد، حالا با گزینه های سالم غذایی و قهوه آخر غذا تونسته مشتریهای بیشتری بدست بیاره.
از اون زمان تا امروز مشتریهای مک دونالد ازش راضی اند و ازش به عنوان یه فست فود درجه یک یاد میکنند. اوایل همین امسال روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود مشتریهای مک دونالد بیشتر از مشتریهای استارباکس و دانکین دوناتس بهش وفادارند. شما اینو میدونستید؟
داستان برند مک دونالد داستان برندیه که همراه با تغییرات جهان پیرامونش خودشو تغییر داد و رشد کرد، اما همچنان به وعده های برندش به خوبی داره عمل میکنه. به نظرتون مک دونالد چطوری رشد کرده و به این موفقیت رسیده؟ با سه عامل خیلی مهم:
کی فکرشو میکرد مک دونالد یه روز ماست میوه ای و میوه و قهوه های خوشمزه بفروشه؟
در سال 1346، شعار تبلیغاتی برند مک دونالد این بود: مک دونالد یک مکان شاد است. اون موقع شاید مک دونالد نمیدونست در سالهای آتی به خاطر چاقی کودکان قراره سرزنش بشه. در این زمان این برند بدون اینکه از وعده هایی که داده بود خارج بشه انعطاف پذیری به خرج داد و برای اینکه بتونه زنده بمونه وعده هاشو گسترش داد، تحقیق کرد و روشهای مختلف رو امتحان کرد. بزرگ ترین شرکت های تبلیغاتی هم از تبلیغ کوچک شروع کردند. الآن حتما میتونید اولین قدم برندسازی رو حدس بزنید:
همونطور که مک دونالد برای تحقیق و شناخت بازار و مشتریهاش پول خرج کرد و وقت گذاشت، شما هم باید برای برند کردن محصولات یا خدمات و کسب و کارتون همین کارو انجام بدید. مثلا وقتی که یکی از مدیران مک دونالد گفت از این به بعد اسموتی و لاته میفروشیم، قطعا قبلش تحقیق کرده بود و نتایج تحقیقات موفقیت این روش رو تضمین کرده بودند. بدون اینکه بتونید موفقیت تغییرات برندتونو تضمین کنید دست به تغییر نزنید. حتما اول تحقیق کنید، نتایج تحقیقات رو تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس اونها یه برنامه مناسب بریزید.
باید در مورد بازار کاری که میخواهید در اون حوزه فعالیت کنید تحقیق داشته باشید و به یه شناخت خوبی برسید. ببینید بازیکنان اصلی این بازار چه کسانی اند؟ شما خودتون چی تو چنته دارید؟ چه فرصتهایی پیش روتون هست؟ چه خطراتی ممکنه سر راه موفقیتتون قرار بگیرند؟ شما چه برتریهایی نسبت به رقباتون دارید که مشتریها رو جذب کنید؟
بزرگترین سوالی که باید طی تحقیقاتتون بهش جواب بدید اینه: بازار مناسب شما چیه و چطوری برندتون میتونه خودشو با اون بازار هماهنگ کنه؟
باید در مورد مشتریهای فعلی بازار و مشتریهایی که احتمالا در آینده به این بازار اضافه خواهند شد تحقیق کنید. مشتریهای شما چه کسانی هستند؟ چه توقعاتی از شما و برندهای مشابه شما دارند؟ به کدوم نیازهاشون در بازار کنونی پاسخ داده نمیشه؟ نظر مشتریها در مورد برندهایی که در حال حاضر در بازار فعالیت دارند چیه؟ برند خاصی هست که مشتریهای ثابت و دائمی داشته باشه؟ مشتریها توقع چه امکانات و قیمتهایی رو دارند؟
سوال مهمی که در این بخش باید طی تحقیقات بهش جواب داده بشه اینه که: مخاطبان هدف من چه کسانی اند و از من چه توقعاتی دارند؟
برندهایی اینجا قوی تر ظاهر میشن که متمرکز عمل کنند. سعی نکنید همه چیز رو برای همه افراد فراهم کنید و نقش یه برند خیلی بزرگ رو بازی کنید که داستان خاصی نداره.
همیشه گوشه ذهنتون داشته باشید که یه برند باید توقعات مشتریهاشو برآورده کنه وگرنه مشتریها سردرگم میشن و راهشونو به سمت یه برند دیگه کج میکنند. پس مخاطب هدفتونو به طور واضح مشخص کنید جایگاهتون رو در بازار برای خودتون تعریف کنید، بعد بر اساس اینها برندی راه بندازید که به خواسته ها و نیازهای این بازار و این مخاطبان پاسخ بده.
همینطور نباید برندتونو حول یه مد زودگذر که معلوم نیست تا کی دووم داشته باشه بنا نکنید. برندسازی وقت و زمان زیادی میبره و مدها امروز هستند و فردا نیستند. فرصتهای دائمی که طی تحقیقاتتون کشف کردید رو انتخاب کنید.
برند سازی توسط دارکوب
شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی وب سایت، خدمات سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ و برندینگ فعالیت دارد. ما برای ثبت برند خود و رشد کسب و کارتان متوانید از خدمات برندسازی دارکوب استفاده کنید.
آموزش برندسازی – قسمت دوم: تعریف کردن ارزشهای برند