سئو در برابر تبلیغات کلیکی – کدام برای شما مناسب‌تر است؟

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو
شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

اگر در تلاش برای به اشتراک گذاشتن کلمه در مورد سرمایه گذاری تجاری جدید خود هستید، تنها نیستید. مانند شما، بسیاری از صاحبان کسب و کار در ابتدا برای به دست آوردن مشتریان تلاش می کنند. متعادل کردن هزینه، نگهداری و نتایج یک کمپین بازاریابی آسان نیست. بیشتر اوقات، راه حل این مشکل یکی از دو استراتژی بازاریابی است: بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یا کمپین پرداخت به ازای کلیک (PPC). اما کدام روش برای شما مناسب است؟

در این مقاله، آنچه را که می‌توانید از هر یک از این استراتژی‌های کسب انتظار داشته باشید، بررسی کرده‌ایم. ما همچنین برخی از مزایا و معایب استراتژی‌های SEO و PPC را به همراه آمار توصیفی و مثال‌های واقعی ارائه کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا کسب‌وکار شما برای SEO یا PPC مناسب‌تر است یا هر دو.

لیست مطالب

سئو چیست؟

بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیندی است که باعث افزایش دید وب سایت شما برای رتبه بندی و کسب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو می شود. همانطور که برای جستجوی نام اختصاری بازاریابی جدید یا جایی که می توانید پیتزای خوب تهیه کنید به موتورهای جستجوی مورد علاقه خود مانند گوگل یا بینگ مراجعه می کنید، مشتریان شما نیز همین کار را می کنند. وقتی روی سئو سرمایه گذاری می کنید، احتمال اینکه مخاطبان هدف شما را پیدا کنند، در جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات شما در گوگل افزایش می یابد. در واقع، 61٪ از بازاریابان می گویند که سئو یک عامل اصلی بازاریابی ورودی برای تجارت آنها است. اما گفتنش راحت تر از انجام دادن است. در اینجا نمونه ای از سئو در عمل آورده شده است.

در تصویر زیر، Hubspot در بالای صفحه نتایج موتور جستجوی ارگانیک گوگل (SERP) برای عبارت “بازاریابی ورودی” به لطف استراتژی سئوی ما ظاهر می شود. ترتیب نتایجی که در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شوند دلخواه نیست. هر موتور جستجو چندین فاکتور رتبه بندی را در نظر می گیرد که در محل قرارگیری یک صفحه وب تأثیر می گذارد. هدف استراتژی سئو ایجاد صفحات وب و محتوایی است که با فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجو کار می کند تا در رتبه بندی SERP ارتقا یابد.

آیا موتورهای جستجوی دیگری به جز گوگل وجود دارد؟

بیشتر استراتژی های سئو به جای استراتژی های دیگری مانند بینگ و یاهو، حول گوگل متمرکز می شوند! زیرا 92.47 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. به همین دلیل، اگر می‌خواهید در صفحه نتایج موتور جستجو بالاتر ظاهر شوید، باید در مورد 200 فاکتور رتبه‌بندی گوگل، سئوی فنی، ساخت لینک، ایجاد محتوا و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید.

مزایای سئو

در اینجا به برخی از مزایای سئو اشاره می کنیم:

1. سئو در دراز مدت ارزان تر است.

اگرچه سئو ممکن است هزینه و زمان زیادی داشته باشد – برای پرداخت به فریلنسرها یا آژانس ها و برای ابزارهای SEO – هنوز هم در دراز مدت ارزان تر از PPC است. وقتی محتوایی ایجاد می‌کنید که رتبه‌بندی می‌کند و ترافیک را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند، دیگر مجبور نیستید برای اینکه مشتریان هدفتان آن را ببینند، پول خرج کنید. و هنگامی که این مشتریان تصمیم می‌گیرند روی پیوند شما کلیک کنند، برخلاف کمپین PPC که در آن به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید، هزینه آن صفر است. ترافیک ارگانیک نیز بسیار مقیاس پذیر و مقرون به صرفه است.

2. با سئو می توانید مراحل مختلف قیف را هدف قرار دهید.

همه مخاطبان شما در یک مرحله از قیف فروش نیستند. برخی تازه با برند شما در بالای قیف آشنا می شوند. و دیگران در حال حاضر در انتهای قیف هستند و آماده بیرون کشیدن کیف پول خود هستند. با سئو، می‌توانید انواع مختلفی از محتوا (پست‌های وبلاگ، راهنماها، مطالعات موردی) ایجاد کنید که هر بخش از مخاطبان شما را دقیقاً در جایی که در قیف فروش قرار دارند، برآورده می‌کند. این به سایت شما امکان می دهد هر بار که محتوای شما را مرور می کنند، بازدیدکنندگان را به مرحله بعدی در قیف برساند.

3. ترافیک جستجو پایدارتر است.

پس از رتبه بندی در گوگل، می توانید شروع به برنامه ریزی و پیش بینی ترافیک رایگان برای وب سایت خود کنید تا زمانی که به بهینه سازی آن ادامه دهید. مزیت دیگری که باید در نظر داشت این است که هیچ سوئیچ خاموش و روشنی در سئو وجود ندارد. با بازاریابی PPC، پس از اتمام بودجه بازاریابی، وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. یک راه عالی برای به خاطر سپردن این تفاوت، فکر کردن در مورد املاک و مستغلات است: سئو مانند مالکیت ترافیک شما است در حالی که PPC مانند اجاره آن است.

4. فهرست های ارگانیک اعتبار برند را ایجاد می کند.

نمایش مداوم در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات شما به ایجاد اعتماد و اعتبار برند در بین مخاطبان هدف شما کمک می کند. همچنین به Google نشان می دهد که شما در آن موضوع یا موضوع متخصص هستید. این می تواند منجر به بک لینک های بیشتر از سایر سایت های قابل اعتماد شود که یک عامل رتبه بندی است که موتورهای جستجو به شدت از آن حمایت می کنند.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

معایب سئو

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است سئو را دوست نداشته باشید:

1. الگوریتم های موتورهای جستجو تغییر می کند.

موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، الگوریتم های خود را چندین بار در طول سال ها تغییر داده اند. این تغییرات به این معنی است که شما باید استراتژی بازاریابی و نتایج ارگانیک خود را زیر نظر داشته باشید.

2. شما باید به طور منظم وب سایت خود را بهینه کنید.

کار شما وقتی تمام نمی شود که وب سایت خود را به مدت یک ماه برای کلمات کلیدی هدف رتبه بندی کنید. با گذشت زمان، باید به طور منظم محتوا و صفحات وب خود را بهینه سازی کنید تا سایت شما به رتبه بندی ادامه دهد. بهینه سازی ممکن است شامل تازه کردن مقالات قدیمی و حذف پیوندهای قدیمی/منقضی شده باشد.

3. سئو برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارد.

اگر وب سایت یا دامنه شما جدید است، بعید است که از نتایج فوری سئو لذت ببرید. دلیل این امر این است که چندین عامل بر نحوه رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل تأثیر می گذارد – که بسیاری از آنها در چند هفته یا ماه های اول راه اندازی سایت شما ایجاد نمی شوند.

4. به مهارت و تخصص سطح بالا نیاز دارد.

اگر یک حرفه ای استخدام نمی کنید، مطمئن شوید که اهداف مخاطبان خود را درک کرده اید و آنها را با محتوای با کیفیت برآورده می کنید تا سایت خود را به درستی برای موتورهای جستجو بهینه کنید. بدون شک اجرای یک کسب و کار در حین شرکت در کلاس های فنی سئو، نوشتن و لینک سازی زمان بر و طاقت فرسا است، اما اگر متعهد به استفاده از استراتژی سئو برای کسب درآمد باشید، می توان این کار را انجام داد.

تبلیغات کلیکی چیست؟

PPC یا پرداخت به ازای کلیک، شکلی از بازاریابی موتور جستجو (SEM) است که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیکی که روی یک تبلیغ انجام می‌دهد به ناشر (مانند گوگل یا فیس‌بوک) پول می‌پردازد. این مدل به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تنها زمانی پرداخت کنند که مصرف‌کنندگان با تبلیغاتشان تعامل داشته باشند. اگر از تبلیغات PPC استفاده می کنید، افرادی را جذب خواهید کرد که به پیشنهاد شما علاقه مند هستند و آماده تبدیل هستند. ممکن است متوجه شده باشید که برخی از نتایج جستجوی برتر با نشانگر “تبلیغ” برچسب گذاری شده اند، مانند نتایج جستجوی HelloFresh در اینجا.

تبلیغات PPC همیشه در کنار نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می شوند. برخی از کسب و کارها این تبلیغات جستجو را برای کمپین های بازاریابی خاص اجرا می کنند که تاریخ شروع و پایان مشخصی دارند. دیگران برای نام تجاری خود به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی کلی خود پیشنهاد می دهند – مانند HelloFresh. در هر صورت، این روش عمدتاً با موتورهای جستجو مرتبط است زیرا تبلیغ کنندگان برای کلمات کلیدی مرتبط با بازار هدف آنها پیشنهاد می دهند. هزینه تبلیغات PPC معمولاً به صنعت شما و حجم جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما بستگی دارد. تبلیغات PPC می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا در یک بازار شلوغ رقابتی باقی بماند و اگر قدرت دامنه برای رتبه بندی سایت خود در موتورهای جستجو را ندارید، به سرعت در مقابل مشتریان هدف خود قرار بگیرید.

مزایای تبلیغات کلیکی

1. PPCنتایج سریع ارائه می دهد.

در حالی که ممکن است ماه ها طول بکشد تا نتایج استراتژی سئوی خود را ببینید، فقط چند ساعت طول می کشد تا نتایج کمپین PPC خود را ببینید.

2. تبلیغات PPC بالاتر از رتبه بندی ارگانیک ظاهر می شود.

هنگامی که یک کمپین PPC برای کلمه کلیدی مورد نظر خود اجرا می کنید، وب سایت شما ابتدا در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شود. این رتبه بندی باعث می شود که مخاطبان شما ابتدا قبل از پیمایش برای دیدن نتایج دیگر متوجه شما شوند.

3. PPCبه شما این امکان را می دهد که مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

هنگام راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات کلیکی، می‌توانید انتخاب کنید که چه کسی را می‌خواهید با تبلیغات خود هدف قرار دهید. آیا افرادی را از یک منطقه جغرافیایی خاص می خواهید؟ یا افراد در سن خاصی؟ وضعیت تأهل؟ یا علاقه؟ اگر چنین است، پس باید از PPC استفاده کنید.

4. می توانید به سرعت تست های A/B را روی یک تبلیغ PPC اجرا کنید.

با یک کمپین PPC، می توانید دو تبلیغ مختلف را به طور همزمان اجرا کنید تا تبلیغ بهتری را اندازه گیری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی از عناصر تبلیغاتی مانند نسخه تبلیغاتی را تغییر دهید و به آنها اجازه دهید برای مدتی اجرا شوند. بسته به عملکرد، می‌توانید تصمیم بگیرید که تبلیغات Google را بکشید یا بهینه‌سازی را برای بهبود نتایج خود ادامه دهید.

معایب PPC

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

1. تبلیغات PPC گران هستند.

بدون پول، نمی توانید کمپین PPC را اجرا کنید. شما باید برای هر لینکی که مخاطب شما کلیک می کند، هزینه پرداخت کنید، به این معنی که وقتی بودجه شما تمام شد، ترافیک شما نیز کاهش می یابد. همچنین، زمانی که در یک صنعت رقابتی مانند حقوقی یا بیمه هستید، یک تبلیغ تبلیغات کلیکی می تواند حتی گران تر شود (تا 100 دلار).

2. حاشیه سود کمتر.

در حالی که یک کمپین PPC ممکن است بردهای کوتاه مدت داشته باشد، معمولاً منجر به حاشیه سود کمتر می شود. از آنجایی که تبلیغات کلیکی یک سیستم “پرداخت برای بازی” است، هزینه های جذب مشتری (CAC) بدون افزایش قابل توجه قیمت محصولات و خدمات شما همچنان افزایش می یابد.

3. تبلیغات PPC پس از مدتی کهنه می شود.

به دلیل قانونی که پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند Google تنظیم می‌کنند، کنترل محدودی بر تبلیغات پولی خود دارید. به این ترتیب، نسخه شما ممکن است دارای جمله بندی مشابهی با رقبای شما باشد، که باعث می شود مخاطبان شما به سرعت از آن عبور کنند.

4. سئو در مقابل PPC

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) می‌تواند به رتبه‌بندی محتوای شما در موتورهای جستجو کمک کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که مخاطبان شما روی محتوای شما کلیک کرده و به آن اعتماد کنند. سئو  برای جستجوهای محلی موثرتر است و می تواند حضور آنلاین شما را برای مدت طولانی تری افزایش دهد. از سوی دیگر، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، یک استراتژی خرید است که از شما می‌خواهد هنگام جستجوی کلمات کلیدی خاص، پول تبلیغات را خرج کنید تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید.

سئو در مقابل PPC: کدام بهتر است؟

پرسیدن اینکه بین SEO و تبلیغات کلیکی کدام بهتر است مانند این است که بپرسید آیا بهتر است با چنگال غذا بخورید یا قاشق – بستگی دارد. سرو پاستا؟ مطمئنا، من یک چنگال را دوست دارم. سوپ؟ من ترجیح می دهم یک قاشق داشته باشم. به همین ترتیب، موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که سئو بهتر از PPC است و بالعکس.

اکنون به برخی از این موقعیت ها نگاه می کنیم.

سئو و گوگل ادز

شرایط استفاده از سئو

  • بودجه بازاریابی شما کم است.
  • شما می خواهید اعتبار برند خود را ایجاد کنید.
  • شما به دنبال به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری بلندمدت (ROI) خود هستید.
  • شما می خواهید محتوایی ایجاد کنید که در مراحل مختلف قیف فروش به مخاطبان شما برسد.

شرایط استفاده از تبلیغات کلیکی

در موارد زیر نتایج بهتری با PPC خواهید داشت:

  • شما نتایج سریع می خواهید.
  • محصول شما جدید یا اولین در نوع خود است.
  • شما در حال تبلیغ یک پیشنهاد حساس به زمان هستید، مانند فروش تعطیلات.
  • شما می خواهید مخاطبان خود را به یک صفحه فروش یا فرود هدایت کنید.

چگونه می توانید بهترین های هر دو جهان را بدست آورید.

1. ایجاد تبلیغات هدفمند مجدد.

آیا شخصی بدون خرید از سایت شما، احتمالاً صفحه قیمت گذاری یا تسویه حساب بازدید کرده است؟ شما به راحتی می توانید از یک تبلیغ هدفمند مجدد استفاده کنید تا این بازدیدکنندگان را ترغیب کنید، حتی پس از اینکه سایت شما را ترک کردند، برگردند و خرید کنند.

2. محتوای وب سایت را با تبلیغات رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید.

در حالی که می خواهید محتوای شما به صورت ارگانیک رتبه بندی شود، می توانید با تبلیغ آن در رسانه های اجتماعی به سرعت آن را تقویت کنید. این نوع تبلیغات نه تنها به توزیع محتوا کمک می کنند، بلکه می توانند به طور بالقوه به شما کمک کنند تا بک لینک های ضروری را که رتبه شما را افزایش می دهند، به دست آورید. همچنین، شرم آور است که آخرین پست وبلاگ، راهنمای، گزارش یا مطالعه موردی خود را پس از صرف ساعت ها برای ایجاد آن تبلیغ نکنید.

3. جمع آوری داده ها از تبلیغات برای بهبود استراتژی SEO شما.

کمپین‌های PPC به شما امکان دسترسی به داده‌های زیادی را می‌دهند – حجم جستجوی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها پیشنهاد می‌دهند، فراخوان‌ها به اقدام با بالاترین تبدیل و غیره. با توجه به تمام این داده ها، می توانید با تلاش کمتر، استراتژی های SEO بهتری ایجاد کنید.

آمار SEO در مقابل PPC

1. سئو

  • گوگل مسئول بیش از 92.47 درصد از ترافیک وب جهانی است.
  • 90.63٪ از محتوای آنلاین ترافیک صفر از Google دریافت می کنند، و تنها 0.21٪ بیش از 1000 بازدید در ماه دارند.
  • 35.18٪ از جستجوهای گوگل مبتنی بر مرورگر منجر به کلیک روی پیوند ارگانیک در سال 2020 شد.
  • 99.2 درصد از صفحات وب سایت کمتر از 100 بک لینک دارند.
  • گوگل بیش از 5.6 میلیارد جستجو در روز (یا 2 تریلیون جستجو در سال) را پردازش می کند.
  • 64 درصد از بازاریابان به طور فعال در سئو سرمایه گذاری می کنند.

2. PPC

  • شبکه نمایش گوگل به 90 درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان می رسد.
  • هزینه تبلیغات جستجو در سال 2021 144.8 میلیارد دلار بود، در مقایسه با 58 میلیارد دلار در سال 2020.
  • بیشتر از https://backlinko.com/ad-blockers-users.
  • بالاترین میانگین هزینه ماهانه هر کلیک (CPC) در تبلیغات جستجوی گوگل ادز در صنعت بیمه با 18.57 دلار به ازای هر کلیک است.
  • ارزان ترین CPC در تبلیغات جستجوی Google Ads در صنعت الکترونیک با 77 سنت به ازای هر کلیک است.
  • میانگین نرخ کلیک تبلیغات فیس بوک در تمام صنایع 1.1٪ است.

افکار نهایی

اینکه آیا سئو یا PPC را انتخاب می کنید، در نهایت به وضعیت کسب و کار شما بستگی دارد. بنابراین وقت خود را صرف ارزیابی مزایا و معایب SEO و PPC کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است. و در صورت امکان، این دو استراتژی را ادغام کنید تا نتایج برجسته تری را برای کسب و کار خود مشاهده کنید.

شما میتوانید سئوی سایت خود را به شرکت دارکوب بسپارید. شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی وب سایت حرفه ای و خدمات سئو فعالیت دارد. شما میتوانید سئوی سایت ارزان را از دارکوب تهیه کنید و وب سایت خود را ارتقاء دهید و شرکت دارکوب تبلیغات های گوگل ادز و گوگل دیسکاور را هم برای شما انجام می دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته