یکی از کارهای خوبی که برای جلب توجه مخاطبان و جذب ترافیک میشه انجام داد استفاده از تبلیغات کلیکی یا PPC هست. اینطوری میتونید محصولات و خدماتتون رو به مردم معرفی کنید.
مشخصه که هر چی تبلیغتون در صفحه نتایج جستجو در جایگاه بالاتری نمایش داده بشه احتمال اینکه کلیک بگیره بیشتره.
اما حواستون باشه که هدف نباید فقط کلیک گرفتن باشه. بلکه باید سعی کنید کلیکی بگیرید که منجر به فروش، تماس تلفنی یا تبدیل شدن کاربر به کاربر دائمی سایتتون بشه.
برای اینکه به این هدف برسید باید یه سری کارها رو برای کمپینتون به صورت روزانه انجام بدید.
1- معیارهای عملکردتونو چک کنید:
شکست های ناگهانی یا افزایش قیمتهای شدید رو پیدا کنید.
هر جا ناهنجاری دیدید، کلیدواژه ها، صفحات فرود، URLهای مقصد لینکها و غیره رو چک کنید.
2- بر کلیدواژه ها نظارت کنید:
ببینید کدوم کلیدواژه ها بهتر از بقیه ترافیک براتون جذب میکنند و روی همونها تمرکز کنید.
کلیدواژه هایی که باعث ترافیک منفی میشن یا ناهنجاری ایجاد میکنند رو پیدا کنید.
یه تاریخچه از کلیدواژه هایی که پاک میکنید و اونهایی که نگه میدارید داشته باشید.
3- بودجه تونو بررسی کنید:
قبلا پیش اومده که با کسری بودجه مواجه شده باشید؟
هر ماه همه چیز روی روال پیش رفته؟
آیا بودجه ای که به هر کار اختصاص داده بودید مناسب بوده؟
لیست مطالب
بازاریاب ها به کمک معیارهای عملکرد یا KPIs میتونن میزان اثرگذاری خیلی از انواع مختلف کمپین ها رو ارزیابی کنند.
همیشه وقتی میخواهید روی یه تبلیغ کلیکی سرمایه گذاری کنید حتما قبلش میزان اثرگذاری تبلیغتون رو ارزیابی کنید در غیر اینصورت مثل این میمونه که پولتونو دور ریخته باشید.
معیارهای مختلفی وجود دارند که میتونید به کمکشون میزان موفقیت و اثرگذاری کمیپن ها رو ارزیابی کنید. اینکه از چه معیارهایی استفاده کنید بستگی به اهداف بازاریابیتون داره.
معمولا برای اکثر کمپین های تبلیغات کلیکی از این معیارها استفاده میشه:
این معیار نشون میده که چه تعداد از مردم روی تبلیغ شما کلیک کردند. با این معیار متوجه میشید که آیا تبلیغتون تونسته توجه مردم رو جلب کنه یا نه، اما همیشه هم نمیتونه بطور کامل درصد موفقیت تبلیغتون رو بهتون نشون بده.
این معیار با تقسیم تعداد کلیک ها بر کل بازدیدها به دست میاد. بسته به اینکه شما تو چه حوزه ای فعالیت میکنید عدد مطلوب فرق میکنه.
یعنی مبلغی که شما بابت هر فردی که روی تبلیغتون کلیک میکنه باید بپردازید. برای محاسبه این مبلغ، کل مبلغی رو که شما برای تبلیغ پرداخت کردید رو بر تعداد دفعاتی که مردم روی تبلیغ کلیک کردند تقسیم کنید. با این کار متوجه میشید بودجه ای که صرف این تبلیغ کردید زیادی بالا بوده یا خیلی مبلغ کمی بوده یا مناسب بوده.
این تعداد مکالماتی رو نشون میده که مستقیما در اثر تبلیغ شما اتفاق افتادند. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد مکالمات بر تعداد کل کلیک ها بدست میاد.
اینها فقط یه تعداد اندکی از معیارهای مهم کمپین ها بودند.
اگه همین ها رو به صورت روزانه چک کنید، میتونید بازده تبلیغتون رو بسنجید و اگه بطور ناگهانی یا در روز خاصی تغییری داشت بلافاصله متوجه بشید و در برنامه ریزی هاتون و اصلاحاتی که میخواهید برای آینده انجام بدید اعمال کنید.
یکی از بهترین روشهایی که میشه کلیک جذب کرد مناسب سازی کلیدواژه ها با توجه به عبارتهاییه که مردم در هنگام سرچ کردن بکار میبرند.
اما وقتی شما دارید یه کمپین تبلیغ کلیکی رو مدیریت میکنید حتما باید در کنار بهینه سازی کلمات کلیدی، کلیدواژه های منفی رو هم پیدا کنید و ضمن حذف کردن اونها ازشون یه فهرست تهیه کنید.
اگه یه زمانی اشتباها کلیدواژه منفی ای در کمپینتون بکار ببرید اثر بدی در برگشت سرمایه تبلیغاتتون خواهد داشت.
کسانی که در تبلیغات کلیکی تجربه ای ندارند میتونن راهنمایی رو که ما قبلا در دارکوب تحت عنوان گوگل ادوردز چیست نوشتیم مطالعه کنند.
مثلا فرض کنید شما آنلاین کفش میفروشید. کلیدواژه هایی که استفاده میکنید باید عبارتهایی باشند که بر اساس جنسیت و هدف خریدار انتخاب شده باشند، مثلا “خرید” و “دویدن”.
شاید شما بخواهید عبارتهایی رو که حجم سرچ خیلی بالا یا نرخ تبدیل پایینی دارند رو از عبارتهایی که انتخاب کردید حذف کنید، مثلا عبارت “کفش زنانه” حجم سرچ خیلی بالایی داره و رتبه گرفتن براش میتونه بسیار مشکل باشه.
وقتی فهرست کلیدواژه های منفی رو برای خودتون درست کنید، گوگل متوجه میشه که این عبارتها ربطی به کسب و کار شما ندارند و وقتی مردم اون کلمات رو سرچ میکنند دیگه وب سایت شما رو نشون نمیده.
این فهرست کلیدواژه های منفی رو باید هر روز چک کنید چون رفتار سرچ کاربرها دائما در حال تغییره. اگه این کارو نکنید تبلیغتون برای عبارتهای نامربوط نمایش داده میشه و افرادی که قصدشون خدمات یا محصولات شما نبوده تبلیغ رو مشاهده میکنند و اگه روش کلیک کنند شما برای افرادی که احتمال تبدیل شدنشون به خریدار بسیار ناچیزه مجبورید هزینه پرداخت کنید.
برای پیدا کردن کلیدواژه هایی که پتانسیل منفی بودن رو دارند دو راه دارید:
1- عبارتهای سرچ محبوب
تو گوگل ادوردز یه قسمتی هست که کلمات و عبارتهایی رو که بیشتر از بقیه ترافیک به سایتتون وارد میکنند رو در اون نمایش میده.
اگه میخواهید دقیق تر نگاه بندازید به تب words برید.
تو فهرستی که نمایش داده میشه ببینید اگه کلماتی که به کسب و کار شما ربطی ندارند دیدید اونها رو وارد فهرست کلیدواژه های منفی کنید.
به کمک این فهرست میتونید کلمات مرتبطی که ترافیک خوبی به سایتتون وارد میکنند و مردم اکثرا با استفاده از اون کلیدواژه ها سایتتونو پیدا میکنند رو هم پیدا کنید و در کلیدواژه های جدید ازشون استفاده کنید.
2- گزارشهای عبارت سرچ
گزارشهای عبارت سرچ یا Google’s Search Query Reports بهترین راه برای پیدا کردن کلیدواژه های منفیه.
البته این کارو لازم نیست هر روز انجام بدید، هر وقت پیام اخطار براتون اومد میتونید بررسی کنید.
میانگین بودجه روزانه شما یه رقم ثابت نیست، بنابراین اگه کمپین تونو هر روز چک کنید میتونید بر اساس تحلیل بعضی از معیارهای مهمی که در موفقیت کمپین نقش دارند این بودجه رو تغییر بدید.
اپلیکیشن هایی برای مدیریت بودجه ساخته شدند که میتونن بودجه رو در هر روز هفته تغییر بدن.
مثلا ممکنه متوجه بشید که پنجشنبه ها ترافیکتون بیشتر میشه ولی شنبه ها افت داره. در این صورت میتونید بودجه روزهای پنجشنبه رو بیشتر کنید و به جاش بودجه شنبه ها رو کم کنید تا بیشترین سود رو ببرید.
وقتی بودجه رو روزانه چک کنید میتونید متوجه بشید که آیا نیاز به تغییر روش ارسال تبلیغ دارید یا نه.
ادرودز دو روش برای ارسال تبلیغ داره:
این روش تبلیغتونو در اوایل روز نشون میده و طبعا قبل از غروب بودجه تون تموم میشه. فقط در صورتی میتونید این روش رو انتخاب کنید که از مناقصه های خودکار ادوردز (Adword’s automated bidding) استفاده میکنید.
این روش بیشتر تبلیغتونو در طول روز نمایش میده. اگه روش مناقصه دستی رو انتخاب کنید، کمیپن تون به طور پیش فرض روی حالت ارسال استاندارد قرار میگیره.
یه کار دیگه ای که باید هر روز انجام بدید بررسی نوع دستگاه هاییه که بودجه شما رو خرج کردند. یعنی ببینید کاربرانی که از طریق تبلیغ وارد سایتتون شدند از چه دستگاهی استفاده میکردند.
گوگل همونطور که یه قسمت برای عبارتهایی که بیشتر سرچ شدند داره، یه قسمت هم داره که نوع دستگاه کاربرانی که وارد سایتتون میشن یا تبدیل به مشتری میشن رو نشون میده.
وقتی یه کمپین کلیکی راه میندازید، یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقیت باید رعایت کنید توجه به معیارهای موفقیت، کلیدواژه ها و بودجه است تا بتونید هر زنگ خطری رو به موقع متوجه بشید و تغییرات لازم رو قبل از اینکه متحمل خسارت بشید بوجود بیارید.
کل هدف از راه اندازی تبلیغات کلیکی، جذب بازدیدکننده هاییه که قصد خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما رو دارند، به امید اینکه بعد از ورود به وب سایتتون تبدیل به مشتری بشن. اما اگه همین بررسی ها رو روزانه انجام ندید یه مشکل کوچیک میتونه خیلی زود تبدیل به یه فاجعه بشه و شما رو از هدفتون دور کنه.