مهمترین نکات بازاریابی دیجیتال

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

با داغ شدن بازار کسب و کارهای آنلاین در چند سال اخیر، رفته رفته دغدغه بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکت های کوچک و بزرگ دستخوش تغییر شده و تمایل آنها از بازاریابی به روش های سنتی، به سمت دیجیتال مارکتینگ یا یازاریابی دیجیتال چرخش پیدا کرده است. بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از اصول و قوانین را شامل می شود که به کسب و کارها برای معرفی شدن و رشد فروششان در بستر اینترنت یاری می رساند.

راه اندازی یک کسب و کار به خصوص در شرایط دشوار امروز و وجود رقابت نزدیک میان مشاغل بزرگ و فعال کار چندان ساده ای نیست. در بازاریابی دیجیتال صحبت از بازاریابی در کلیه کانال های دیجیتال و آنلاین در میان است. این یعنی از کلیه ظرفیت های ممکن در دنیای دیجیتال بهره گرفته می شود تا حداکثر میزان اطلاعات به بالاترین تعداد از کاربرها و مشتریان انتقال داده شود.

در واقع بازاریابی دیجیتال از لحاظ ساختار شباهت های بساری به بازاریابی سنتی دارد و فقط به جای ابزارهای قدیمی تر، از ابزارهای دیجیتالی برای ترویج و معرفی استفاده می شود.

این ابزارها و قوانین مواردی همچون بازاریابی محتوایی، سئو و بهینه سازی وب سایت، تبلیغات با استفاده از بنرها، استفاده از اینفلوئنسر یا اصطلاحا اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی را شامل می شود. البته موارد مهم دیگر که ریزه کاری های خودشان را دارند هم وجود دارد که در ادامه این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد.

دیجیتال مارکترها به عنوان مدیران و متخصصان بازاریابی در فضای دیجیتال، هدفشان این است که با طرح ریزی یک استراتژی درست و استفاده مناسب از منابع و روش های بازاریابی دیجیتال، اهداف کسب و کارها را در این بازار نوین تحقق ببخشند.

با وجود اینکه مفهوم بازاریابی دیجیتال در دو سه سال اخیر به دفعات تکرار شده و می شود، اما افراد زیادی هستند که هنوز در برقراری ارتباط با آن دچار مشکل بوده و اطلاعات مختصری نسبت به آن دارند. این افراد که فقط نام بازاریابی دیجیتال را از دوستان و اطرافیان شنیده اند، از آنجایی که جسته و گریخته در مورد برخی از روش ها و قابلیت های آن کسب اطلاعات کرده اند، وقتی خودشان دست به کار می شوند، نمی توانند به نتیجه مطلوب برسند و پاسخ زحمت هایی که در یک مدت کوتاه یا بلند کشیده اند را دریافت نمی کنند.

در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در مورد نکات بازاریابی دیجیتال برای شما توضیح دهیم تا در صورت امکان، شما هم از امروز به فکر رشد و پیشرفت در دنیای اینترنت و رقابت با دیگر کسب و کارها بیوفتید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با تیمی از متخصصان در زمینه بازاریابی دیجیتال، با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و ابزارهای این بازار نوین، وب سایت و به طور کلی کسب و کار شما را به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل خواهد کرد.

بازاریابی دیجیتال و سنتی چه تفاوتی دارند؟

برای درک بهتر بازاریابی دیجیتال و نکات مهم آن، باید ابتدا تفاوت اصلی این نوع بازاریابی با بازاریابی به سبک سنتی را متوجه شویم. در حقیقت اصلی ترین تفاوت این دو در نحوه اجرای کمپین هایشان است. بازاریابی دیجیتال به طور کلی از طریق کانال های دیجیتال انجام می گیرد و برای همین، کنترل، نظارت و ارزیابی میزان اثر بخشی آن نیز چون براساس داده های دقیق امکان پذیر است، در نتیجه از لحاظ اثر بخشی شرایط به مراتب بهتری داشته و امکان تغییر و بهینه سازی را در اختیار مدیران دیجیتال مارکتینگ قرار خواهد داد.

در واقع نبرد میان بازاریابی دیجیتال و سنتی یک نبرد نابرابر است چرا که ابزارهای انتشار تبلیغات آنلاین به وفور در همه جا وجود دارد. از وب سایت طراحی و بهینه سازی شما گرفته تا تبلیغات کلیکی، بازاریابی ایمیلی و پخش تبلیغات بنری به صورت گسترده همگی در بستری انجام می شود که فقط با یک گوشی هوشمند از طرف مشتریان و کاربران مورد نظر قابل مشاهده می باشد.

یک مثال از اجرای درست بازاریابی دیجیتال

یک دیجیتال مارکتر موفق می بایست درک کامل و روشنی از میزان اثر گذاری هر کدام از ابزارهای در دسترس خود در بازار آنلاین داشته باشد. چرا که در غیر اینصورت، او با اتخاذ تصمیم های اشتباه و صرف هزینه به شکل نامنظم یا بدون برنامه ریزی دقیق می تواند زمان و بودجه حیاتی یک شرکت را از بین ببرد.

برای مثال در یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق، مجموعه ای از مقاله های وبلاگی با کیفیت، توسط تیم تولید محتوا تولید می شود. سپس مسئول بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بخش های مهم و کلیدی این مطالب را در قالب تصویرهای جذاب در اینستاگرام و تلگرام شرکت منتشر می کند. بعد از آن مسئول ایمیل مارکتیگ نیز با ساخت خبرنامه و طرح یک پیشنهاد شگفت انگیز، محصول مورد نظر شرکت را با تخفیفی مناسب برای مشتریان معرفی می کند.

این کمپین در مدت محدود و با استفاده از ابزارهای آنالیز قابل بررسی بوده و حتی در صورت کارآمدی کم، در دفعات بعدی با رفع ایراد و بهینه سازی از سوی تیم دیجیتال مارکتینگ، بازدهی بهتری را برای آن محصول و شرکت مورد نظر به ارمغان می آورد.

مهم ترین نکات در بازاریابی دیجیتال

راه اندازی و طراحی وب سایت جذاب

اولین قدم برای شروع یک فعالیت موثر در زمینه بازاریابی اینترنتی، طراحی وب سایتی است که کاربر از کار کردن با آن لذت ببرد. لازمه این موضوع مهم این است که وب سایت شما سرعت لودینگ بالایی داشته و تمامی امکاناتی که کاربر به هنگام استفاده و یا حتی خرید کردن نیاز داشته باشد را برای وی مهیا کند. توصیه می شود که وب سایت خود را حتما با قابلیت ریسپانسیو بودن طراحی کنید. طراحی لندینگ پیج و صفحات ورود هم به صورت مقطعی و در هنگام معرفی شرایط فروش ویژه یا به هدف آشنا سازی کاربر با محصولات جدید، یکی دیگر از نکات مهم در بازاریابی دیجیتال است.

بهینه سازی سئو در اولویت قرار دارد

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هم قدم بعدی برای رشد ارگانیک و افزایش بازدید کنندگان وب سایت محسوب می شود. سئو مجموعه روش هایی است که ارزش شما برای گوگل و توصیه شدن از سوی او را برای مشتریانتان تعیین می کند.

گوگل بیش از 200 نوع معیار و الگوریتم را برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر گرفته و فقط یک سئو کار ماهر می تواند با بررسی موقعیت شما و درک درست از نیازها، بهترین استراتژی برای بهبود رتبه شما در جستجوهای گوگل را پیشنهاد کند.

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، سئو شامل تعدادی فعالیت و بهینه سازی در داخل خود سایت می شود که مستقیم با کد نویسی یا چگونگی تولید محتوا سر کار دارد. بخش دیگر نیز فراتر از قلمرو وب سایت شما بوده و سعی می کند تا اعتبار شما را در بیرون از فضای وب سایتتان بالا ببرد.

صرف هر گونه سرمایه و یا همان خرج کردن پول در زمینه سئو به معنای واقعی یک سرمایه گذاری بلند مدت و ارزشمند است. در صورت رعایت نکات سئو کلاه سفید، با گذشت زمان جایگاه مناسبی به شما در صفحات جستجوی گوگل داده خواهد شد و در نتیجه تا مدت ها در مکان مناسبی دیده می شوید.

از بازاریابی محتوایی استفاده کنید

محتوای ارزشمند و با کیفیت مساویست با جذب مشتریان ریز بین و نکته سنج. رشد پایدار و جلب مخاطب های جدید از مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی به حساب می آید. استراتژی درست در بازاریابی محتوایی باعث می شود که ارتباط مستقیم و سازنده ای با کاربرها و مشتریان خود برقرار کنید. هر چه در زمینه تولید محتوا قوی تر عمل کنید، دست شما برای مانور در عرصه بازاریابی محتوایی باز تر است.

باید به این نکته توجه کنید که محتوای شما کدام طیف از مخاطبین را هدف قرار می دهد. یا اینکه محتوای تولید شده چگونه به مخاطب ها و مشتریان شما کمک خواهد کرد. با آگاهی رسانی در مورد یک مطلب مفید و چیزی که احتمالا پاسخگوی مشکلات خیلی از آدم هاست، شما می توانید اطمینان بیشتری در دل آنها ایجاد کنید.

جلب اطمینان همیشه به اتفاقات خوبی منجر می شود. از خرید محصولات گرفته تا توصیه شدن به دیگران. پس بازاریابی محتوایی یک نوع تبلیغات موثر است که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به افزایش بازدید وب سایت و برند شما منجر می شود.

در شبکه های اجتماعی حضور پر رنگی داشته باشید

SMM مخفف کلمه Social Media Marketing یکی دیگر از نکاتی است که باید در مسیر بازاریابی دیجیتال همواره به یاد داشته و از قلم نیندازید. بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک می کند تا دیگران از نحوه فعالیت شما و برندی که ساخته اید آگاه شوند. چرا که روزانه میلیون ها کاربر در این شبکه های رفت و آمد می کنند و به عنوان مثال در اینستاگرام و تلگرام، به خوبی بُعد تبلیغات و یافتن محصولاتی که دیگران آن را به شما توصیه می کنند به خوبی جا افتاده است.

هزینه های لازم برای حضور در شبکه های اجتماعی می تواند کمی گران تمام شود. اگر قصد داشته باشید تا از اینفلوئنسر مارکترها کمک بگیرید احتمال حجم بیشتری از بودجه بازاریابی دیجیتال شما تحت تاثیر قرار می گیرد. اما اگر قبلا بر روی آگاهی از برند خود کار کرده بوده و مطمئن هستید که اگر یک یا چند مرتبه توسط این دسته از افراد شناخته شده مطرح شوید، کار شما شکوفا تر می شود، بد نیست هر چند وقت یکبار دست به انجام چنین کارهایی بزنید.

تبلیغات کلیکی هم مهم است

شیوه تبلیغات کلیکی یا PPC که مخفف Pay Per Click است، یکی از روش های موثر پرداخت پول در ازای دریافت ترافیک بیشتر است. بد نیست حاضر باشید که در جاهایی که حتی به شما و مدل کسب و کارتان ارتباطی ندارد دیده شوید. از رایج ترین و پر طرفدارترین تبلیغات کلیکی در بازاریابی دیجیتال، پلتفرم تبلیغاتی ادوردز گوگل است. تبلیغات در گوگل اهمیت بالایی دارد چرا که کاربرها حوصله رفتن به صفحه های بعدی جستجو را ندارند.

با ادوردز به راحتی در بالاترین نقطه از جستجو در میان کلمات کلیدی و نیازهای کاربران قرار می گیرید و در طول یک مدت کوتاه، ترافیک وب سایت شما بیشتر شده و افراد جدیدتری با شما آشنا می شوند. پروموت شدن توییت ها در توییتر، تبلیغات پولی در شبکه اجتماعی فیسبوک و همچنین پیام های اسپانسر شده در شبکه اجتماعی لینکدین از دیگر گزینه های مطلوب در بحث تبلیغات کلیکی محسوب می شوند.

از گزینه همکاری در فروش استفاده کنید

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی و اصطلاحا بازاریابی پورسانتی، کانال تبلیغاتی دیگری است که در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در افیلیت مارکتینگ با ناشران آگهی طرف هستید که حاضر هستند با انتشار آگهی شما در وب سایت یا وبلاگ خود، از شهرتشان استفاده کرده و در قبالش از شما پول دریافت کنند.

افیلیت مارکتینگ یکی از موثرترین روش های بازاریابی آنلاین می باشد چرا که شما فقط در ازای دریافت کلیک و بازدید شدن توسط مشتری ها پول پرداخت می کنید. کافیست محتوای نوشتاری، ویدیویی یا حتی بنر خود را در اختیار ناشر اگهی قرار دهید، او این آگهی را در کانال خودش منتشر کرده و در صورت کلیک شدن توسط کاربران، به او پول پرداخت خواهید کرد.

بازاریابی ایمیلی هنوز از مد نیوفتاده

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک بُعد دیگر تبلیغات آنلاین می باشد که هزینه پایینی داشته و می تواند اثر بخشی بالایی باشد. این حقیقت جا افتاده که در کنار استفاده های تجاری از ایمیل ها و رد و بدل شدن مکالمات رسمی، همیشه جای مطرح شدن پیشنهادهای ویژه فروش و کلی تخفیف های مدت دار هم وجود دارد. رویدادهای مهم خود را برای مشتری ها یادآور شوید و یا حتی با یک خوش آمد گویی ساده و یادآوری این نکته که به فکرشان هستید، ذهن مخاطب را برای شنیدن پیشنهادهای جذاب آماده می کنید.

نتایج کمپین بازاریابی دیجیتال را مداوم بسنجید

از بابت اینکه گوگل آنالیتیکس در وب سایت شما به درستی فعال شده باشد مطمئن شوید. پیگربندی این پلتفرم می تواند شما را از بسیاری از واقعیت ها و اتفاق هایی که در حالت عادی کسی به شما نمی گوید مطلع سازد.

علاوه بر گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول هم جزو پر کاربردترین ابزارهای رایگاین است که هر دو کمک دست وب مسترها و بازاریاب های دیجیتال هستند. به واسطه این دو می توان مشکلات و خطاهایی که روی وب سایت وجود داشته و ممکن است تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار دهد را شناسایی کرد. خلاصه که از ریزترین اطلاعات در مورد کاربرانی که به وب سایت مراجعه می کنند مثل موقعیت مکانی، دستگاه استفاده شده و تاریخ ورود و مدت زمان حضور را در اختیار خواهید داشت.

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس در این است که مورد اول تاثیر سرچ و موتور جستجو را روی عملکرد و نحوه ورود کاربر بررسی می کند، ولی گوگل آنالیتیکس به نحوه تعامل کاربراها با وب سایت شما و اینکه زمان خود را چگونه بر روی آن سپری کرده اند متمرکز است.

یک مدیر بازاریاب دیجیتال موفق همیشه نتایج کارهای خود را به روش های مختلف ثبت و نگه داری می کند. از یک فایل اکسل استفاده کنید و هزینه هایی که انجام شده، تعداد بازدید هایی که دریافت کرده اید و یا تعداد افرادی که بعد از بازدید به سمت دکمه خرید و سفارش محصول مورد نظر رفته اند را مکتوب کنید.

کلام آخر

نکات مختلف و بی شماری در زمینه بازاریابی دیجیتال وجود دارد که رعایت کردن آنها، شانس شما برای برگزاری کمپین های موفق را بیشتر خواهد کرد. با ارزش ترین ویژگی بازاریابی دیجیتال این است که می توانید اطلاعات گران بهایی را در مورد نحوه اجرا و بهتر کردن عملکرد کمپین های تبلیغاتی بعدی خود بدست آورید.

در این مطلب سعی کردیم تا مهم ترین نکات بازاریابی دیجیتال را برای شما یادآوری کنیم و توصیه کنیم که برای سبقت گرفتن از رقبا، حتما به یک تیم خبره و با سابقه نیاز خواهید داشت. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با 19 سال سابقه در زمینه طراحی سایت و اجرای موفق پروژه های دیجیتال مارکتینگ، با اولین تماس شما می تواند بهترین و موثرترین کمپین جهت افزایش آگاهی از برند و تبلیغ در اینترنت را برایتان پیشنهاد کند.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته