دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، یکی از روشهای موثر در موفقیت کسب و کارها است. با تلفن همراه، لپ تاپ و هر رسانه دیجیتال دیگری که به اینترنت متصل شوید میتوانید تبلیغات خود را به طور گسترده در بسترهای مختلف انجام دهید. در کنار لینکدین مارکتینگ و اینستاگرام مارکتینگ، فیسبوک نیز یکی از بسترهای مهم است که توانسته با در اختیار داشتن میلیاردها کاربر، در موفقیت کسب و کارها پیشتاز باشد.
لیست مطالب
در سال ۲۰۰۴ مارک زاکربرگ در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد، فیسبوک را راه اندازی کرد. ابتدا تنها دانشجویان هاروارد به آن دسترسی داشتند، اما استفاده از آن به مرور به سایر کالجها گسترش پیدا کرد و در اواخر سال، برای افراد بالای ۱۳ سال با ایمیل معتبر در دسترس قرار گرفت. فیسبوک از روز اول تا به امروز فراتر از یک شبکه اجتماعی ساده، فعالیت کرده است. علاوه بر برقراری ارتباط با دوستان، با تبلیغ کسب و کارها و ایجاد کمپینهای سیاسی، فیسبوک با بیش از ۲ میلیارد کاربر، محبوبترین و پرمخاطبترین شبکه اجتماعی است.
از سرویسهای شبکه اجتماعی که توانسته در برقراری افراد با یکدیگر انقلاب بزرگی را رقم بزند، فیسبوک است. با ویژگیهای گسترده و رابط کاربر پسند، توانسته در سراسر دنیا به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. پس از وارد کردن اطلاعات شخصی، میتوانید در فیسبوک پروفایل شخصی خود را ایجاد کنید. امکان اشتراکگذاری محتوا از جمله، عکس، فیلم و متن وجود دارد و شرایطی فراهم میکند که کاربر با دیگران ارتباط برقرار کرده و تبادل نظر انجام شود. همچنین، بستری را فراهم میکند تا کسب کارها و برندها بتوانند از طریق صفحات اختصاصی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند، آنها میتوانند با به روزرسانی محتوا، محصولات و خدمات را تبلیغ و با دنبال کنندگان تعامل داشته باشند. امروزه فیسبوک مارکتینگ نیز مانند اینستاگرام مارکتینگ توانسته قدرتمند عمل کند، در ادامه برخی مزیتهای تبلیغ در فیسبوک را توضیح خواهیم داد.
به طور کلی بازاریابی شبکههای اجتماعی از جمله فیسبوک، برای کسب و کارها فرصتی را ایجاد کرده است تا بتوانند دسترسی خود را به کاربران گسترش داده، مشتریان ایده آل خود را مورد هدف قرار داده و با آنها در تعامل باشند. علاوه بر این، میتوانند یک استراتژی بازاریابی موثر را در پی بگیرند.
اگر به دنبال یک راه قدرتمند برای تبلیغ در فیسبوک هستید، محتوای متنی میتواند شما را به مخاطبان گستردهای متصل کند. با توجه به اینکه کاربران گستردهای در این رسانه اجتماعی عضو هستند، با یک محتوای متنی صحیح میتوانید مشتریان بالقوه خود را به سرعت جذب کنید. مانند تبلیغ در اینستاگرام، تبلیغ به طور محتوای متنی در فیسبوک با عنوان جذاب و مختصر که مخاطب را به ادامه خواندن مطلب ترغیب کند، بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه کاربران شبکههای اجتماعی دامنه توجه کوتاهی دارند، توصیه میشود که ویژگیها و مزیتهای منحصر به فرد خدمات و محصولات خود را به صورت واضح و مختصر بیان کنید.
یکی از روشهای هوشمندانه برای تبلیغ در فیسبوک، ارائه نظرسنجی است که میتواند به تعامل بین کسب و کارها و مشتریان بالقوه کمک بسیاری کند. نظرسنجی میتواند یک فرصت مناسب باشد تا بتوانید نیازها و ترجیحات مخاطب مورد هدف خود را بهتر بشناسید. نکته مهم این است که باید سوالات در نظرسنجی کمی خلاقانه باشد و البته نظر کاربر را به موضوع مورد نظر شما جلب کند. در این روش کاربر میتواند به راحتی نظرات و افکار خود را نسبت به خدمات و محصولات شما بیان کند. بنابراین میتوان گفت ارائه نظرسنجی و جمع آوری دادهها، میتواند جزو یکی از استراتژیهای مهم تبلیغات در فیسبوک به شمار بیاید.
قرار دادن یک متن در فیسبوک همراه با لینک جهت تبلیغات باید بسیار دقیق انجام شود. در مرحله اول شما باید مخاطب مورد هدف خود را شناسایی و متن را بر این هدف تنظیم کنید. قرار دادن لینک در متن کمک میکند تا ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند. برای ایجاد محتوای متنی باید تمام فاکتورهای لازم را در نظر بگیرید تا مخاطب به ادامه مطلب ترغیب شود. لینک باید کاملاً مرتبط با متن باشد و از قرار دادن لینکهای مورب و یا پررنگ در متن خودداری کنید، چرا که ممکن است تمرکز خواننده را بگیرد. لینک میتواند برای هدایت کاربر برای ثبت نام در یک دوره آموزشی و یا خرید یک محصول باشد. باید متن به طوری متقاعد کننده باشد که در کاربر این احساس را ایجاد کند که بلافاصله بر روی لینک کلیک کند.
محتوای پین شده نیز یکی از استراتژیهای موثر برای دیده شدن تبلیغ و معرفی کسب و کار شما است. میتوانید یک پست را در بالای صفحه فیسبوک خود پین کرده تا در طولانی مدت در معرض مشاهده کاربران قرار گیرد. بهتر است مرتبطترین و جذابترین پست خود، پستهایی که اطلاعات مهمی را به مخاطب ارائه میدهند، برای پین کردن انتخاب کنید. این روش کمک میکند تا کاربر علاقمند به دیدن پست پین شده شود. در نتیجه مشاهده پست افزایش پیدا میکند و توجه مخاطب و کاربر به اهداف شما جلب میشود.
تبلیغ در فیسبوک با محتوای تصویری قطعاً یک استراتژی موثر خواهد بود. در دنیای دیجیتال که جلب توجه کاربر در مدت زمان کوتاه اهمیت بسیاری دارد، تبلیغ از طریق محتوای تصویری مهم است. با انتشار تصاویر جذاب و چشم نواز میتوانید تبلیغات قانع کنندهای را برای کاربران انجام دهید، اگر تصویر به خوبی طراحی شده باشد میتواند توجه کاربر را جلب کند. برای بهترین بازخورد تصویر باید توانایی انتقال پیام شما را داشته باشد، توصیه میشود تبلیغ با محتوای تصویری را هدفمند انجام دهید تا به مخاطبان مرتبط دسترسی بیشتری پیدا کنید.
قدرت محتوای ویدیویی غیر قابل انکار است. علاوه بر اینکه میتواند توجه کاربر را جلب کند میتواند احساسات او را برانگیخته و پیام شما به درستی منتقل شود. آنچه اهمیت دارد صداقت در محتوای ویدیویی است تا باعث جذب کاربر شود. برای جلب توجه سریع کاربران باید یک ویدیو جذاب را آماده کنید که با مطرح کردن ویژگیهای محصولات و خدمات خود، در مدت زمان کوتاه بتواند نظر کاربر را جلب کند. از طریق تجزیه و تحلیل میتوان به اطلاعات مهمی از جمله میزان دسترسی کاربران به ویدئو دست یافت. طبق اطلاعات به دست آمده میتوانید کسب و کار خود را هدفمندتر ادامه دهید و محتوای تبلیغاتی ویدیویی خود را خلاقانهتر ارائه دهید.
در فیسبوک با محتوای ویدیوی زنده تبلیغات خود را انجام دهید. این روش برای ایجاد اعتماد و اعتبار بیشتر کسب وکار بین کاربران بسیار مهم است. ویدیوی زنده میتوان گفت شیوهای منحصر به فرد و جذاب برای انواع تبلیغات به شمار میآید. از این طریق کاربران میتوانند با لایک و اشتراکگذاری نظرات خود با محتوایی که در حال تولید آن هستید، تعامل ایجاد کنند. این روش تبلیغ به دلیل شفاف بودن و معتبر بودن در ارائه ویژگیهای خدمات و محصولات، بین کاربران بیشتر مورد تایید است. با تبلیغ در فیسبوک از طریق محتوای زنده، مخاطب خود را جذب، اعتماد را ایجاد و به اهداف خود دست پیدا کنید.
استوری نیز یک استراتژی موثر برای تبلیغات کسب و کارها در فیسبوک است. استوریها باید به گونهای طراحی شوند که علاوه بر اینکه از نظر بصری جذاب باشند، توجه کاربر را جلب کرده و آنها را به ادامه مشاهده استوریها ترغیب کنند. همچنین کسب و کارها میتوانند با عناصر جذاب همچون نظرسنجی یا قرار دادن لینک، کاربر را تشویق کنند که از وب سایت دیدن کند و یا برای خرید یا ثبت نام اقدام کند. این امکان وجود دارد که بتوانید میزان تعامل کاربران را ردیابی و آنها را اندازهگیری کنید. میزان دسترسی کاربر، تعامل و نرخ کلیک کمک میکنند تا بتوانید استوریهای بعدی خود را بهینه تنظیم کرده و با اعمال برخی از تنظیمات و رعایت برخی نکات، بتوانید بهترین عملکرد را از استوریها به دست آورید.
در میان رسانههای اجتماعی، فیسبوک میتواند برای تبلیغات اینترنتی یک بستر بسیار مهم و کاربردی باشد. اما اگر میخواهید در تبلیغات فیسبوک موفق ظاهر شوید، چند نکته را به خاطر بسپارید.
کسب و کارها برای موفقیت بیشتر می توانند پس از راه اندازی سایت خود، از خدمات فیسبوک همچون خدمات اینستاگرام برای تبلیغات خود حداکثر استفاده را ببرند. شما باید در مسیر تبلیغات در فیسبوک متمرکز باشید علاوه بر اینکه به اهداف خود متعهد هستید باید با پیروی از برخی از نکات بتوانید تبلیغاتی را انجام دهید که در زمان مناسب به دست افراد مناسب برسد. مجموعه دارکوب در زمینه طراحی وب سایت و پرتال، سئو و بهینه سازی وب سایت، دیجیتال مارکتینگ، آموزش طراحی وب سایت و سئو، راه اندازی استارت آپ، ثبت دامنه و هاستینگ خدمات قابل توجه ای را ارائه میدهد. کارشناسان ما، در تمام زمینهها آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.