اگر میخواهید استراتژی بازاریابی کسب و کارتان را بهبود ببخشید و میزان بازدید از وبسایت خود و فروش محصولاتشان را افزایش دهید در این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم دیجیتال مارکتینگ، اهمیت و روشهای اصلی آن آشنا شوید.
لیست مطالب
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی: Digital marketing) نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال در اینترنت، از جمله تلفنهای همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام میشود دیجیتال مارکتینگ درواقع به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل طراحی سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی موبایلی است این نوع از بازاریابی به دلیل ارزانی، فراگیر بودن، ماندگاری زیاد، شبانهروزی و بیوقفه بودن، و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت بهروز، همزمان با رشد ابزارهای اطلاعرسانی و روابط عمومی، جایگاه خاصی را در بین بازاریابان باز کردهاست.
بازاریابی اینترنتی امکان یک ارتباط آسان و سریع با تعداد زیادی از مشتریان را به شما میدهد. با توجه به گستردگی و در حال توسعه بودن کسب وکارهای دیجیتال بخصوص در ایران، امروزه رقابت و پیشرفت در کسب و کار بدون حضور آنالین در این عرصه کاری سخت است. بنابراین، بازاریابی دیجیتال برای پیشرفت و توسعه کسب و کار امری بسیار مهم است. بازاریابی اینترنتی وابسته به فناوریهای است که پیوسته در حال تغییر و در حال پیشرفت است، هر ساله، فناوری جدید قابلیت های بازاریابی بزرگ تر و بهتری به وجود می آورد که می توان از آنها در پیاده سازی تکنیک های بازاریابی نیز استفاده کرد بنابراین انتظار داریم که استراتژیهای بازاریابی دیجیتال نیز پیشرفتهای مشابهی را داشته باشد در سال 2018 ، ما شاهد افزایش تعداد رباتهای چت دارای هوش مصنوعی، تقویت تکنولوژی واقعیت افزوده ، واقعیت مجازی و مکانیزه سازی های بیشتر در بازاریابی بودیم امسال، نه تنها همه موارد بالا وجود دارند، بلکه همه آنها خیلی بهتر، سریع تر و هوشمندتر نیز شده اند.
دیجیتال مارکتینگ میتواند همزمان آنلاین باشد یا آفلاین. در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، در حال حاضر روش ها و ابزارهای مختلفی برای توسعه برند در فضای دیجیتال وجود دارد، شما با استفاده از اینترنت، اپلیکیشنها، موتورهای جستجو و کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال با سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید. در این مطلب ما قصد داریم به معرفی برخی از مهمترین روش های دیجیتال مارکتینگ از توع آنلاین آن بپردازیم تمامی روش هایی که در قسمت زیر آورده شده در طراحی و اجرای بازاریابی دیجیتال بسیار مؤثر و حائز اهمیت میباشند.
امروزه وب سایت، بخش جدایی ناپذیری از هر کسب و کار است و جستجو در اینترنت اولویت اول کاربران برای برطرف کردن نیازهای مختلفشان است. شما میتوانید برای معرفی، بازاریابی، تبلیغ یا فروش محصولات و خدمات خود، از وب سایت استفاده کنید. طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای میتواند برای چندین بازار کاربرد داشته باشد و از بسیاری از خطوط تولید حمایت کند. به شما اجازه میدهد که با کمترین هزینه محصولاتتان را حتی در خارج از کشور نیز به فروش برسانید . از جمله مزایای داشتن یک وب سایت 1.کاهش هزینه 2.بازاریابی گستردهتر 3.سهولت دسترسی 4.افزایش اعتبار 5.بروز بودن اطلاعات 6.مزایای مادام العمری وب سایت
در طراحی سایت خود باید توجه داشته باشیم که طراحی را به شرکت هایی بسپاریم که تجربه کافی در این زمینه دارند، تا وب سایت ما از لحاظ محتوا و سئو و هم از لحاظ ثبت در موتور های جست و جو در رتبه های اول قرار بگیرد. زیرا این کار باعث میشود که ما بازار هدف خود را پیدا کنیم و به بهینه سازی سایت خود رسیده باشیم.
شرکت طراحی سایت دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شده است و از معدود شرکت های طراحی سایت در تهران است که نه تنها در سراسر کشور بلکه به مشتریان خود در خارج از کشور نیز خدمات طراحی سایت ارائه می دهد. دارکوب از سال 1381 در زمینه طراحی وب سایت و سئو فعالیت دارد و تا کنون در حدود 4000 وب سایت طراحی و بهینه سازی نموده است.
بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو را «سئو» میگویند که از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید. سئو یک روند مناسب برای بهتر دیدهشدن یک وبسایت یا یک صفحه وب در نتایج یک موتور جستجو است. معمولاً وب سایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآوردند و این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری تبدیل شوند. کار اصلی سئو سایت پس از اتمام پروژه طراحی سایت آغاز میشود. در این زمان سئو سایت به شما کمک میکند تا به رقابت با سایتهای دیگر بپردازید و از این طریق خود را در رتبههای بالاتری در نتایج جستوجوی گوگل قرار دهید.
بهینهسازی به طراحی استراتژی مناسب در تولید محتوا و نحوهی طراحی سایت بستگی دارد راههای متعددی برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارد از آیتمهایی که به سئو سایت مربوط میشود، میتوان به بهینهسازی متا و کلمات کلیدی سایت، طراحی و واکنش گرا بودن قالب سایت، اضافه کردن لینکهای معتبر، محتوای بهروز و منحصربهفرد، سرعت بارگذاری سایت، الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، افزایش فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند تولید پست های توییتری اشاره کرد که با بهبود این موارد میتوان رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کرد.
بهینهسازی سایت، شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچتیامال و برنامهنویسی، ارتباط بین کلمات کلیدی، حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایهسازی در موتور جستجو، ترویج یک سایت، افزایش تعداد لینکدهنده یا لینکهای ورودی و دیگر تاکتیکهای جستجوگرها است.
SEM یا بازاریابی موتور جستجو در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که به منظور ارتقا وبسایتها از طریق بیشتر دیده شدن آنها در صفحات موتورهای جستوجو انجام میشود. برای بالا رفتن رتبهی سایت از لینکها و محتوای مناسب استفاده میشود که هزینهای پرداخت نمیشود اما اگر شرکتی بخواهد ترافیک بیشتری را جذب کند و در صفحه نتایج موتورهای جستجو قدرت مانور بیشتری داشته باشد میتواند هزینه کند. به این تاکتیک بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) میگویند. زمانی که شما چیزی را جستجو میکنید، وبسایتهایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده میکنید، حاصل یک سئو خوب است که در دسته استراتژیهای رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد و وبسایتهایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده میکنید، حاصل استراتژی سئو است. اگر وبسایتی نتواند از طریق محتوای مناسب یا ایجاد پیوند که پروسهای طولانی مدت است به رتبه خوبی برسد؛ میتواند با هزینه از میانبر SEM استفاده کند. بستگی به کلیدواژهها و عبارات که تا چه حد رقابتی یا پر استفاده هستند هزینهها متفاوت است برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید از تکنیکهای استراتژیهای غیر رایگان ازجمله بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing هم استفاده کنیم.
یکی از شرکت های طراحی سایت که در زمینه بهینهسازی موتور جستجو بسیار موفق عمل نموده است، شرکت طراحی سایت دارکوب می باشد، که هم اکنون بسیاری از وب سایت های طراحی شده توسط این شرکت در رتبه های اول موتور های جستجو که سر آمد آنها موتور جستجو google میباشد، قرار دارند.
بازاریابی محتوایی به فرآیندی در کسب و کار گفته میشود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب کننده باعث جذب و درگیر شدن مخاطبان کسب و کار میشود. بازاریابی باعث میشود تا میلیونها کاربر به طور ماهانه از سایتها بازدید کنند و میلیاردها تومان خرید را داشته باشند. پتانسیل و قابلیت ایجاد وفادارای به برند در بازاریابی محتوایی، بیش از هر استراتژی بازاریابی دیگر است برای اینکه در محتوا بتوانید موفق باشید، باید اصیل باشید و ارزش زیادی در محتوای خود ایجاد کنید.
از جمله دلایل اهمیت تولید محتوا ایجاد اعتماد در مخاطبان و بازدیدکنندگان و آگاهی از برند، تبدیل مخاطبان به مشتری است. اگر به طور مستمر محتوای کاربردی و ارزشمند تولید کرده و در سایت خود قرار دهید، ترافیک سایت افزایش یافته و پس از مدتی متوجه میشوید که مخاطبان به سایت شما جذب شدهاند، برند شما معروف شده و مشتریانتان افزایش پیدا میکنند و در نهایت مخاطبان دوباره به سایت شما سر میزنند. در واقع محتوایه باکیفیت باعث میشود سایت شما در موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری کسب کند و با تغییر الگوریتمهای گوگل نیز تغییر چندانی در رتبه سایت شما به وجود نیاید.
بازاریابی محتوا در واقع اصل و جوهره بازاریابی است و برای سیستم های بزرگ بازاریابی ضروری است و می توان از آن تقریبا در هر استراتژی بازاریابی ای استفاده کرد (از تبلیغات کلیکی گرفته تا ایمیل، شبکه های اجتماعی یا حتی رویدادهای شخصی). اگر شما سایتی دارید و یا با خواندن این دسته از مقالات تصمیم به طراحی سایت و حضور حرفهای در فضای اینترنتی دارید، به یاد داشته باشید که کار شما به همینجا ختم نمیشود. درواقع کار اصلی شما از بعد از طراحی سایت آغاز میشود. شما باید به فکر گسترش حضور در فضای وب باشید و با استفاده از روشها صحیح و اصولی در عرصه رقابت، خودی نشان دهید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی در واقع به مجموعه فعالیتهایی که شما روی این شبکهها برای فروش بیشتر، آگاهی از برند و جذب کاربر انجام میدهید، گفته میشود این مجموعه فعالیتها میتواند شامل طراحی گیمیفیکیشن برای جذب مشتری و تعامل با کاربر و تولید محتوا (هم تولید محتوای متنی و هم تولید محتوای ویدیویی) باشد. هدف از بازاریابی شبکههای اجتماعی تولید محتوایی است، که کاربر آن را در رسانههای اجتماعی به منظور شناساندن برند کسب و کار شما، منتشر میکند.
این روزها مردم وقت زیادی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند، در آنجا با هم تعاملات ارتباطی گوناگون دارند و افکار و عقاید و سلایق و احساساتشان را با هم به اشتراک میگذرانند. شبکههای اجتماعی همچنین برای کسانی که میخواهند کسب و کارشان را رونق بدهند جای خوبی است در شبکههای اجتماعی شما از امکان گذاشتن فیلمهای آموزشی و تبلیغاتی و عکسهای مخاطب پسند برخوردارید که بسیار در دنیای امروز مهم است.
دیجیتال مارکترها به شبکههای اجتماعی مانند یک ابزار مفید برای توسعه کسب و کارشان نگاه میکنند این ابزار آنچنان قوی و سودمند است که شما میتوانید برای افزایش ترافیک سایت، جذب مشتری جدید، ارتباط با کاربران و… استفاده کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی و بازاریابی اجتماعی نیز نیازمند دانش و اطلاعات کافی است و اگر شما با دانش و اطلاعات نا کافی سعی کنید از این ابزار ها استفاده کنید به احتمال زیاد استراتژی شما با شکست مواجه خواهد شد.
مزایای بازاریابی شبکههای اجتماعی:
9 تا از رسانههای اجتماعی که باید در سال ۲۰۲۱ استفاده کنید: فیسبوک، توئیتر، لینکدین، پیامرسانها، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت، تیک تاک و پینترست.
رشد قابل توجه ویدئوها در سراسر جهان، بهترین فرصت برای بازاریابان و صاحبان کسبوکارها است تا برند خود را در مقابل چشم مخاطبان قرار دهند بر اساس جدیدترین شاخصهای شبکه بصری که در سایت cisco آمده، ترافیک ویدئو تا سال ۲۰۲۲ چهار برابر خواهد شد. طبق محاسبات، بهزودی بیش از ۸۰٪ از کل ترافیک اینترنت را محتوای ویدئویی در بر میگیرد . ویدئوها از جمله محتواهای بصری است که بیشتر از سایر محتواها در ذهن مخاطبان ماندگار میشود بنابراین، تولید چنین محتوایی برای تبلیغات، منجر به پیشرفت کسبوکار شما خواهد شد ویدئو مارکتینگ در سالهای اخیر مورد استقبال کسبوکارهای ایرانی نیز قرار گرفته است. یوتیوب یک پلتفرم رایگان مدیریت محتوای ویدئویی است. یوتیوب دومین موتور جستجوی قدرتمند دنیاست، بنابراین ویدئو مارکتینگ در بستر یوتیوب می توانند بسیار موثر باشد، البته تولید محتوای ویدئویی باید همسو با استراتژی تولید محتوای یوتیوب باشد تا اثربخشی بالایی داشته باشد.
مزایای ویدئو مارکتینگ
معایب بازاریابی ویدئویی
بازاریابی تأثیرگذار (یا اینفلوئنسر مارکتینگ) شاخهای از بازاریابی است که بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) متمرکز میشود. این نوع از بازاریابی، اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر میگذارند را تشخیص و به فعالیتهای بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت میدهد. اینفلوئنسرها یا همان سلبریتیها افراد محبوبی هستند که به واسطه تجربه های شخصی، روزمرگیها و آموزشها در شبکه های اجتماعی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از این طریق روی افراد تاثیر میگذارند.
هنگامی که یک اینفلوئنسر (یا به زبان رایج یک شاخ اینستاگرامی) محتوایی را تولید میکند، خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان میدهد و محصول را گواهی میکند. اشخاص ثالث حتی در زنجیره تأمین هم وجود دارند (خرده فروشان، تولیدکنندگان و غیره) یا میتوانند به اصطلاح، اینفلوئنسرهای ارزش افزوده باشند (مانند روزنامهنگاران، فرهنگیان، تحلیلگران، مشاوران حرفهای و غیره).
انواع اینفلوئنسر
بازاریابی ایمیلی از زمانی که ایمیل در دهه 90 بسیار محبوب شد، تبدیل به یکی از اجزای جدا ناپذیر تکنیک های بازاریابی آنلاین شده است. شاید فکر کنید الان با وجود پیامرسانهای سریع و پرامکانات خیلی کم پیش میآید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسبوکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار دادهاند. هنوز که هنوز است، ایمیل یکی از بزرگترین کانالهای بازگشت سرمایه(ROI) میباشد اگر بخواهیم کمی واضحتر تعریف کنیم، این مثالها مفید هستند:
مزایای ایمیل مارکتینگ: ارزان و سریع، انعطاف پذیری، قابلیت رصد رفتار مصرف کننده، هدفگیری مستقیم، به راحتی میتوان ایمیل جمع کرد.
این روش از طریق ارسال پیامک صورت میگیرد که به دلیل اینکه فرستنده میتواند اطمینان حاصل کند که خود مخاطب پیام را دریافت کرده، رایجترین روش بازاریابی موبایلی میباشد. این ابزار میتواند برای ارسال پیشنهادهای ویژه فروش، تخفیفها، اطلاعرسانیها و … مورد استفاده قرار گیرد. بازاریابی پیامکی تاثیر زیادی در افزایش فروش، آگاهیبخشی و وفادارسازی مشتریان کسبوکارها دارد.
اتوماسیون بازاریابی پیام های تبلیغاتی را برای مخاطبین مورد نظر ارسال می کند. برای مثال شما بر اساس نوع محصولات، بازه ی سنی مشتری ها و … فاکتورهایی تعیین می کنید. آنگاه نرم افزار اتوماسیون بازاریابی بر اساس اطلاعاتی که از شما دریافت می کند، به مخاطبین پیام ارسال می کند. در صورت استفاده صحیح از اتوماسیون بازاریابی توجه مخاطبین زیادی به کسب و کار شما جلب خواهد شد. اگر محتوای ارسال شده با سلیقه مشتری همسان باشد، سبب افزایش ارتباط و در نتیجه سودآوری برای سازمان می شود. از دیگر فواید این نرم افزار، برخورداری از سیستم امتیازدهی است. با این سیستم از نظرات و سلیقه های مخاطبین باخبر می شوید و همچنین می توانید بر اساس نظرات آنها تصمیم بهتری بگیرید.
اهمیت استفاده از اس ام اس مارکتینگ
SMS مارکتینگ یک کانال ساده و در دسترس برای همه کسبوکارها است کسانی که محصولی را تولید میکنند و میفروشند یا کسانی که خدماتی را ارائه میدهند میتوانند از بازاریابی پیامکی استفاده کنند فروشندگان، صنعتگران و کسانی که در بخش خدمات هستند از جمله کسانی هستند که از Sms مارکتینگ یا تبلیغات پیامکی استفاده میکنند. و برخلاف برخی ابزارهای دیگر بازاریابی، چالشهای زیادی برای استفاده از آن وجود ندارد. در صورتی که از یک سرویس SMS مارکتینگ معتبر استفاده میکنید، با رعایت نکات زیر میتوانید موفقیت بازاریابی پیامکی برای کسبوکارتان را تضمین کنید.
رپرتاژ آگهی (به انگلیسی: Advertorial) به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب گزارش ارائه میشود. یعنی، مخاطبان رسانهای تصور میکنند که یک گزارش بی طرفه به آنها ارائه میشود، در حالی که آنچه آنها میبینند، میشنوند و میخوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است. رپرتاژ آگهی فقط مختص به دنیای مجازی نیست بلکه میتوان آن را در مجلات کاغذی و روزنامهها هم پیدا کرد. نمونه دمدستی آن تراکتهای تبلیغاتی هستند. رپورتاژ آگهی ها معمولا تبلیغاتی هستند که بصورت خبر منتشر میشود ، بنابراین باعث توجه بیشتر مخاطبان خواهد شد و همچنین بدلیل اینکه خبر در سایت های معتبر منتشر شده ، کاربران اعتماد بیشتری به شخص یا برند خواهند داشت.
اصولا در رپورتاژ آگهی، کالا ها و خدمات با توصیف و توضیحات کاملتری به صورت تصویری ، عکس ، فیلم معرفی میشوند و در رپورتاژ اگهی های اینترنتی علاوه بر توضیحات ، عکس و… لینک نیز در سایتهای معتبر قرار داده میشود و به همین جهت یکی از بهترین روش برای ارتقاء رتبه سایت در گوگل میباشد. این شیوه به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد میکنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه میکنند
اگر رپرتاژها از سئو خوبی برخوردار نباشند هیچ تاثیر بر رتبه گوگل شما نخواهند داشت بنابراین اگر شما با سئو کردن آشنا نیستید بهتر است متن رپورتاژ را خودتان تهیه نکنید و به افراد خبره این کار را واگذار کنید. افراد با تجربه زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند بنابراین بهتر است از این افراد کمک بگیرید.
وقتی یک ویدئو وایرال میشود، به سرعت در تمامی شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و تعداد زیادی از کاربران آن را تماشا میکنند به همین خاطر هم به آن وایرال یا انتشار ویروسی میگویند چون محتوا به مانند یک ویروس و با سرعت میان سطح وسیعی از مردم پخش میشود.
مراحل تولید محتوای ویرال:
بازاریابی افیلیت (به انگلیسی: Affiliate marketing) یک روش بازاریابی است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدیدکننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع دادهاند، پاداش میدهد. برای مثال سایتها برای ارجاع بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت میکنند. این صنعت چهار بازیگر اصلی دارد: کالا، شبکه، ناشر و مشتری.
انواع افیلیت مارکتینگ
پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وبسایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانهای دیگر هدایت میشوند و تبلیغدهنده بر اساس تعداد کلیکها و مراجعه به رسانه خود، به نمایشدهنده هزینه تبلیغات را پرداخت میکند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب میشد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدتدار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد. مدلهای پیشرفتهتر و پیچیدهتری از پرداخت به ازای کلیک نیز هماکنون در حال بهرهبرداری هستند که به عنوان مثال میتوان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد. شرکتهای گوگل، مایکروسافت و یاهو در پروژههای Google Adwords، Microsoft adCen
از مزایای تبلیغات کلیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
چند مثال از متداولترین روشهای تبلیغاتی کلیکی برای شما میزنیم:
شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از معتبر ترین شرکت های فعال در حوزه طراحی وب سایت و سئو در کشور می باشد که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق برگزیده شده است.خط مشی دارکوب ارائه خدمات طراحی وب سایت و سئو، همچنین خدمات ثبت دامنه، هاستینگ و انواع پلان های مجازی و اختصاصی میزبانی وب را نیز ارائه می نماید.
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا میشده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد: