طراحی وب سایت برای فروشگاه شاپیفای

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

فرض کنید شما و دوستاتون میخواهید اینترنتی اسنوبرد بفروشید و از ظاهر هیچ کدوم از پلتفرم های فروشگاهی خوشتون نمیاد. چی کار میکنید؟ حتما خودتون میسازیدش. حالا فرض کنید فروش اسنوبرد در پلتفرم فروشگاهی ای که ساختید بهتر از فروش قبلتون شده. اینطوری بود که شاپیفای بوجود اومد.
حالا شاپیفای سومین پلتفرم محبوب جهان شده و 4% از فروشگاه های آنلاین سراسر جهان رو پوشش میده و سودش در سال 95 حدودا 1 تریلیون تومن بوده.
حالا این اعداد و ارقام به کنار، شاپیفای پلتفرمی برای فروش آنلاین ارائه داده که هیچ کدوم از رقباش نتونستند تا اون حد حرفه ای عمل کنند و به اون راحتی باشند. البته شاپیفای هم برای هر نوع فروش آنلاینی مناسب نیست و بیشتر به درد سایتهای ساده و سریع میخوره. ناگفته نماند که سایتهای شاپیفای خودشون خیلی قوی نیستند اما فرایند طراحیشون ساده است و وقت کمتری میبره. گزینه های سفارشی سازی محدودند و پروسه طراحی یه فرایند خطی و مشخصه. مدیرهای وب سایتها هم اکثرا دنبال همین چیزها هستند و به همین خاطر هم شاپیفای تونسته محبوب دلها بشه.
اگه میخواهید کنترل بیشتری روی طراحیتون داشته باشید که البته مستلزم سعی و تلاش بیشتر و وقت گذاشتن بیشتر هم هست، میتونید مجنتو یا ووکامرس رو انتخاب کنید. اما اگه دنبال یه راه سریع و راحت هستید و یه پلتفرمی میخواهید که شما رو وارد جزئیات حرفه ای نکنه و بتونید سریع طراحی رو تموم کنید و بیشتر وقتتونو روی مدیریت کسب و کار خودتون بذارید، شاپیفای انتخاب خیلی خوبی میتونه باشه.
لطفا فکر نکنید وقتی میگیم ساده است یعنی نیازی به فکر کردن نداره! همچنان باید برای ساخت سایت با شاپیفای هم کمی تلاش کنید و به همین خاطر هم تیم دارکوب این مقاله رو براتون آماده کرده. تو این مقاله 7 روش کلیدی برای طراحی براتون میاریم که این روشها از سوی مدیران موفق سایتهای شاپیفای عنوان شده اند و میتونن برای تازه کارها و فروشگاه هایی که به تازگی افتتاح شده اند مفید باشن.

1- برای وب سایتتون یه تم عالی انتخاب کنید

اول از همه باید یه تم برای سایتتون انتخاب کنید. تم در نقش استخوان بندی سایت عمل میکنه و روی حال و هوای سایتتون، تجربه کاربری و احساسی که سایتتون به کاربر میده مستقیما اثر میذاره.
شاپیفای ده ها تم داره که هرکدوم هم میتون به مدلهای مختلف سفارشی بشه. بعضی از تم ها رایگانند ولی اکثرا بین 450 تا 600 هزار تومنند.
تصمیم گیری برای انتخاب تم ممکنه برای بعضی ها خیلی مشکل باشه به خصوص اگه اولین باری باشه که با شاپیفای یا کلا با تم های فروشگاهی کآنلاینار میکنید. بخاطر همین پیشنهاد میکنم از روش محدود کردن گزینه ها استفاده کنید. یعنی یه چارچوب دقیق مد نظر داشته باشید و تمی رو انتخاب کنید که اون شرایط رو داشته باشه. برای اینکه چارچوبتون مشخص بشه، این سوالات رو جواب بدید:

  • من دوست دارم مشتریهامون چه مدل تجربه ای در سایتم داشته باشند؟ چه قالبی رو ببینند، اندازه عکس ها و محل قرار گرفتن متن چطوری باشه. این موارد و موردهای این مدلی روی جو سایتتون اثر میذاره و همه با هم میتونن تجربه کاربری سایت رو تشکیل بدن.
  • چه امکاناتی میخوام سایتم داشته باشه؟ میخواهید عکسها بزرگ باشند یا معمولی؟ میخواهید خوراک اینستاگرام هم داشته باشید؟ اسکرول کردن نامحدود؟ هر تمی امکانات متفاوتی داره، بنابراین اول باید بدونید چه امکاناتی میخواهید یا چه چیزهایی رو حاضرید بخاطر داشتن چیزهای دیگه فدا کنید.
  • رقبام دارن چیکار میکنن؟ از کارهایی که رقباتون دارن انجام میدن یادداشت بردارید، هم برای اینکه بتونید از قسمتهای مفیدش تقلید کنید و هم برای اینکه ببینید کدوم قسمتها رو میتونید با یکم خلاقیت متفاوت و بهتر از اونها انجام بدید.
  • محصولاتمو میخوام چطوری نمایش بدم؟  اینکه محصولاتتون چطوری نمایش داده بشن، برای فروش آنلاین خیلی مسئله مهمیه چون در تجربه کاربری تأثیر داره. با توجه به نوع محصولاتتون اقدام کنید. مثلا محصولات مرتبط با فناوری زیاد مهم نیست چه شکلی باشن و بیشتر مشخصات و ویژگی هاشون مهمه که درست بیان بشه، اما محصولات مرتبط با مد و لباس دقیقا برعکسه.
  • چقدر میتونم برای طراحی سایت هزینه کنم؟ افزونه ها و اپلیکیشن هایی که میخواهید روی سایتتون بذارید ممکنه هزینه بر باشن، بنابراین اول باید قبل از اینکه یه تم گرون قیمت انتخاب کنید، هزینه اونها رو هم در نظر بگیرید. ممکنه بهتر باشه که یه تم رایگان بگیرید و پولتونو صرف خرید اپلیکیشن های مورد نیازتون بکنید.

یه نکته دیگه که موقع انتخاب تم باید در نظر بگیرید اینه که خیلی نگران تایپوگرافی و رنگها نباشید. اکثرا اینها رو بعدا میشه تغییر داد.

2- شلوغش نکنید

بزرگترین مشکل طراحی سایتهای فروشگاهی اینه که سایت رو پر از اطلاعات میکنند، میخوان همه چیز رو همون اول به مشتری بگن، از سفارشهای عقب افتاده تا اطلاعات محصولات. درسته که مشتریها دوست دارن کل تاریخچه برند رو بدونن اما این مدل مشتریها خیلی کم هستند و اکثر مردم حد وسط قرار دارند.
بهترین محصولاتتونو بشناسید و یه قسمت از سایتتونو به نمایش اونها اختصاص بدید. کاربرها دوست دارن تجربه کاربری سایت تا جایی که میشه نرم و روون پیش بره و برای ادامه مسیرشون در سایت کلی انتخاب پیش رو داشته باشن.
فقط تمرکزتونو بذارید روی محصولات خاصی که در این دوره زمانی بهترین فروش رو دارند یا میخواهید اونها رو بیشتر بفروشید.
تفاوت بین اونچه که باید داشته باشید و اونچه که دوست دارید داشته باشید رو بشناسید.

3- سرعت بارگذاری صفحات وب سایتتون بهتر کنید

حتی اگه از سایت شاپیفای هم استفاده نمیکنید، باز هم سرعت لود برای کسب و کارتون خیلی مهمه و اگه زیادی طولانی بشه ممکنه به کارتون آسیب وارد کنه. هر یک ثانیه اضافه ای که بارگذاری سایتتون طول بکشه نرخ تبدیل به مشتری رو تا 7% و بازدید صفحات رو تا 11% کاهش میده. سایتهایی که سریعتر باشن رتبه های بهتری میگیرن، در ضمن بهبود زمان بارگذاری صفحات سایت هم برای سئوی سایتتون خوبه و هم روی تجربه کاربری اثر مثبت میذاره.
عوامل مختلفی روی سرعت بارگذاری سایت اثر دارن. چند تا عامل کلی رو براتون میگم تا بهش رسیدگی کنید:

  • تصاویر رو فشرده کنید

قطعا شما هم دوست دارید از محصولاتتون عکسهای باکیفیت تری روی سایت بذارید تا بهتر فروش برن، اما اشکال این کار اینه که اینطوری بارگذاری صفحه بیشتر طول میکشه. میتونید عکسها رو بدون اینکه به کیفیتشون آسیبی برسه، با ابزارهای فشرده سازی تصاویر فشرده کنید و حجمشونو تا 50% کاهش بدید.

  • ویجت های غیرضروری رو حذف کنید

امکانات جانبی سایتها، مثل ویجت ها، اپلیکیشن ها و سایر افزونه ها، سرعت بارگذاری رو کند میکنند. همه رو به جز موارد ضروری حذف کنید تا سایتتون سبک بشه.

  • از تم های شرکتهای ثالث استفاده نکنید

گاهی اوقات، اما نه همیشه، تم هایی که از شرکتهایی غیر از شرکت ارائه دهنده خدمات توسعه سایتتون میگیرید یه سری چیزهای اضافی دارند که سرعت بارگذاری سایت رو پایین میارن. اگه تمی که انتخاب کردید رو شاپیفای نساخته بهتره با توسعه دهنده اش تماس بگیرید و بپرسید چطوری میتونید سرعت بارگذاری سایتتونو بهتر کنید.

  • کاروسل ها رو رد کنید

کاروسل ها برای سایت مثل وزنه اضافی میمونن و سرعت بارگذاری سایتتونو کاهش میدن. البته نمیگم که هیچ وقت نباید ازشون استفاده کنید، بالاخره اونها هم مزیت های خودشونو دارن، اما اگه میخواهید سایتتون سبک تر باشه بهترین گزینه حذف کردن کاروسله.
اگه هنوز هم نمیدونید چطوری میتونید سرعت بارگذاری سایتتون افزایش بدید و سایتتونو سبک کنید، میتونید با متخصصان ما در دارکوب تماس بگیرید تا مشکلات سایتتونو پیدا و رفع کنند. در ضمن میتونید با ابزار رایگان سرعت سنج گوگل، سرعت وب سایتتونو تحلیل کنید و از نکاتی که گوگل بهتون ارائه میده استفاده کنید.

4- یک طراح مناسب انتخاب کنید

فقط باید محدودیت هاتونو بشناسید. اگه حس میکنید طراحی سایت مهارتیه که شما از عهده اش برنمیایید، هیچ اشکالی نداره که از یه متخصص کمک بگیرید. حتی اگه قبلا هم سایتهایی رو طراحی کرده باشید، باز هم تجربه یک متخصص میتونه به کارتون بیاد و ایده های جدیدی رو به ذهنتون بندازه.
طراح های وب سایت هم مثل متخصصان صنایع دیگه، هرکدوم تو یکی از حوزه های طراحی وب و یکی از پلتفرم ها تخصص دارند. مثلا یه نفر ممکنه تو حوزه شاپیفای تخصص داشته باشه و یکی دیگه بیشتر با تم ها، افزونه ها و امکاناتی که در وب سایتها بکار میره آشنا باشه. اینطوری تو وقت هم خیلی صرفه جویی میشه، دیگه لازم نیست شما وقتتونو برای گشتن تو امکانات فروشگاه های شاپیفای تلف کنید تا چیزی رو که میخواهید پیدا کنید.
ما در شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب، متخصص هایی رو برای حوزه های مختلف در کنار خودمون داریم که در صورت نیاز مشتریها، متخصص مربوطه کار رو به دست میگیره. بنابراین وقت مشتری برای پیدا کردن متخصص مورد نظرش تلف نمیشه. شما میتونید با دارکوب تماس بگیرید و فقط کار مورد نظرتونو به ما بگید و بقیه رو به دارکوب بسپرید. ما خودمون شما رو به متخصص مورد نظر وصل میکنیم تا بقیه کارها به درستی پیش بره.
یکی دیگه از مزیت های انتخاب طراح مناسب، اینه که اون فرد علاوه بر اینکه تو حوزه کاری مد نظر تخصص لازم رو داره، تو اون زمینه تجربه کافی هم داره و همین تجربه میتونه در سرعت رسیدن به هدف و در ارائه یک کار نهایی بهتر و ایده آل تر کمک کننده باشه.

5- شخصیت خودتونو انعکاس بدید

اگه بخواهید از سایت ساز استفاده کنید، به احتمال زیاد سایتتون شبیه سایتهای دیگه میشه اما خوشبختانه به یک برنامه ریزی میتونید از این مشکل پیشگیری کنید. بنابراین اگه نمیخواهید کارتونو به طراح بسپرید اصلا نگران نباشید، باز هم امکانش هست که در عین استفاده از تم های رایج و تکراری، سایتتونو از جمعیت سایتهای دیگه متمایز کنید.
اگه میخواهید سایتتون در بین سایتهای دیگه بدرخشه، از این نکات کلیدی کمک بگیرید:

  • تصاویر سایت

سبک تصاویر وب سایت در واقع تعیین کننده ظاهر سایت هستند، به طوری که حتی بیشتر از تم سایت روی ظاهرش اثر میذارن. نحوه نمایش عکسهای تبلیغاتی و عکسهای محصولات روی وب سایت میتونه طوری تنظیم بشه که شخصیت یکتا و متفاوتی به سایتتون بده. مثلا برای سایتهای تخصصی و سنتی بهتره از یه پس زمینه سفید ساده استفاده بشه و تصویر محصولات رو در محیطی که ازشون استفاده میشه نمایش بدن تا حس استفاده از محصول به مخاطب منتقل بشه.

  • نوشته ها

بعد از تصاویر، استراتژی بعدی برای نمایش شخصیت خاص خودتون کلمات هستند. برندهای جوون بیشتر از زبان خاصی که در بین مردم رایج شده استفاده میکنند، مثلا شاید از اسمایل و ایموجی ها استفاده کنند، اما برندهایی که میخوان اعتماد مشتریها رو جلب کنند یا میخوان کمال خودشونو به تصویر بکشن بیشتر از زبان رسمی استفاده میکنند. لحن نوشته ها باید نه تنها در صفحه اصلی و صفحه درباره ما، بلکه در همه جای سایت و همه متنهایی که در سایت نوشته شده، حتی در قسمت توضیحات محصولات یکسان باشه.

  • تنظیمات شاپیفای

تازه کارها ممکنه این قسمت رو نشناسن، اما اکثر تم ها یه قسمتی به اسم تنظیمات یا setting دارن که میتونید از اون قسمت تم وب سایتتونو شخصی سازی کنید. از این امکانات استفاده کنید؛ میتونید لوگوی خودتونو آپلود کنید و از تایپوگرافی و رنگهای برند خودتون استفاده کنید یا تعداد کالاهای نمایش داده شده در هر خط رو مشخص کنید. گاهی حتی میتونید نحوه نمایش دکمه های شبکه های اجتماعی رو هم تعیین کنید.
خیلی از منتقدان شاپیفای معتقدند بزرگترین نقص شاپیفای نداشتن تنوعه، در حالی که اگه فروشگاه شاپیفای رو خوب بگردید میتونید کلی روشهای متفاوت برای ساخت سایتتون پیدا کنید و سایتتونو متفاوت از بقیه سایتها جلوه بدید.

6- گزاره های ارزشی تونو از بلندترین نقطه فریاد بزنید

یکی از روشهای مناسبی که صنایع یا فروشگاه های اینترنتی میتونن ازش برای جذب مشتری استفاده کنند اینه که گزاره های ارزشی شونو به طرز منحصر به فردی به نمایش بذارن. به مشتریها نشون بدید که برند شما چطوری میتونه زندگی اونها رو بهتر کنه، چرا باید سایت شما رو به سایتهای دیگه ترجیح بدن؟ شما فقط چند ثانیه برای جلب توجه مخاطب وقت دارید و اگه نتونید تو همین مدت کوتاه او رو متقاعد کنید از سایتتون خارج میشه. بنابراین ارزشهاتونو در بهترین جای سایتتون نمایش بدید تا به چشم بیان.
بهترین روش برای این کار اینه که عنوان مناسب و مختصری در بالای صفحه اصلی سایتتون بنویسید. این متن باید بزرگتر از بقیه نوشته های صفحه باشه، با یک رنگ و فونتی که سریعا توجه رو جلب کنه.
لحن عنوان هم باید مثل بقیه سایت باشه، چون همین لحن خودش کلی حرف درباره برندتون داره. معمولا برندهای رسمی و کلاسیک از عناوین ساده و مستقیم استفاده میکنند اما برندهای خودمونی تر ممکنه از جوک استفاده کنند یا به طرز هوشمندانه ای با کلمات بازی کنند.
اگه دقت کنید معمولا تو سایتها بعد از عنوان اصلی چند تا عنوان فرعی و چند تا مورد که با دایره تو پر مشخص شده اند نوشته میشه. با این روش خواننده زیرمجموعه های عنوان اصلی رو با یک نظر میبینه و میتونه بهتر با مفهوم عنوان اصلی آشنا بشه. خودتون هم میتونید روی یک فایده محوری مانور بدید و در عین حال مزایای فرعی رو هم در متن ذکر کنید. نکات اضافی مثل “ارسال رایگان” یا تخفیف ها هم میتونن در زیر عناوین فرعی یا به صورت موردی ذکر بشن.
یادتون باشه که گزاره های ارزشی با شعار برند فرق دارن. اینها هر کدوم اهداف متفاوتی رو دنبال میکنند. گزاره های ارزشی نشون میدن که برند چه اثر مفیدی در زندگی مشتریها میتونه داشته باشه، اما هدف از شعار بیان یه جمله جذابه که در خاطره ها بمونه و روی گرایشات و تمایلات مردم اثر بذاره.

7- برای تبدیل کاربرها به مشتری تلاش کنید

کار مدیر سایت هیچ وقت تمومی نداره. حتی بعد از اینکه سایت ساخته بشه، باید مطابق میل مشتری هدف بهینه سازی بشه. سفارشی سازی سایت با توجه به تمایلات مشتریهای مورد نظر شما کار خیلی سختیه و تقریبا مثل اینه که تو یه اتاق تاریک بخواهید راه برید، اما میتونید به کمک تست های کاربری سایت رو مطابق سلیقه کاربرهاتون بهینه کنید تا احتمال تبدیل شدنشون به مشتری بیشتر بشه.
تست A/B یکی از مؤثرترین تست های بهینه سازی نرخ تبدیل به مشتریه که جدا جدا هر موردی رو تست میکنه، یعنی تمایل کاربرها به دو نسخه متفاوت از یک چیز رو با هم مقایسه میکنه (در شرایطی که بقیه چیزها مثل زمان و ترافیک ثابت باشند) و در نتیجه نشون میده که کاربرها به کدوم یکی بیشتر گرایش دارند.
با تست A/B میتونید این موارد رو بسنجید و بهینه سازی های لازم رو انجام بدید:

  •  محل قرار گرفتن درخواست برای اقدام ها، تبلیغات، ویجت ها و غیره
  • رنگ هر دکمه
  • گزینه های مسیریابی (فهرست ها و لینکها)
  • نوشته های روی برچسب ها، درخواست برای اقدام ها و غیره
  • طراحی دکمه های شبکه های اجتماعی
  • تصاویری که بهتر میتونن کاربرها رو به خرید ترغیب کنند

بسته به اینکه مشتری مورد نظر شما چه از چه گروهی باشه و چه ویژگی هایی داشته باشه، هر کدوم از این عوامل متفاوته و نمیشه یه نسخه ثابت برای همه سایتها پیچید، به همین دلیله که هیچ وقت یه جواب مشخص برای اینها نداریم. اما شما میتونید با بکارگیری تست A/B ذائقه مخاطب خودتونو بشناسید و با توجه به اون سایتتونو طراحی کنید تا مخاطبتون تمایل بیشتری برای صرف وقت در سایتتون داشته باشه، به امید اینکه این گشت و گذار نهایتا به خرید کردن منجر بشه. بخاطر این تنوع سلیقه، هر چقدر هم که شما یا طراح وب سایتتون تجربه داشته باشید، باز هم بهتره که از تست A/B استفاده کنید.
جذب مشتری در دنیای رنگارنگ و هیجان انگیز وب خیلی مشکل شده. هر لحظه یه سایت دیگه مشتری شما رو به سمت خودش میکشه. شما باید بتونید در نگاه اول نظر مخاطب رو جلب کنید تا به جای اینکه فورا صفحه رو ببنده و وارد یه سایت دیگه بشه در سایت شما بمونه. برای اینکار باید به مواردی که در این مقاله بیان کردیم توجه کنید، میتونید از مقالات دیگه ای که برای شناخت مخاطب وب سایت در دارکوب نوشتیم هم استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته