مقدمه ای بر تست کارایی وب سایت

نوشته شده توسط رومینا نظری
شرکت طراحی سایت سئو و دیجیتال مارکتینگ دارکوب

وقتی میخواهید یه وب سایت جدید بسازید باید چیزهای زیادی رو در نظر بگیرید. سایتتون باید انقدر جذابیت داشته باشه که مردم از دیدنش لذت ببرند و دوست داشته باشند وقتشونو اونجا صرف کنند. به علاوه باید همه اطلاعاتی که میخواهید خوانندگانتون بدونن رو توش بذارید و اونها رو به هدفی که بخاطرش به وب سایتتون اومدند برسونید. یکی از مهمترین کارهایی که موقع ساخت وب سایت باید انجام بدید تست کارایی سایته. کار با وب سایتها دیگه برای کاربرهای اینترنت خیلی راحت شده و به سرعت میتونن با سایت ارتباط برقرار کنند، بنابراین اگه سایتی کارایی لازم رو نداشته باشه و قابل استفاده نباشه، کاربر خیلی سریع متوجه میشه و سایت رو ترک میکنه.

کارایی یعنی چی؟

کارایی یعنی میزان سهولت کار با یک چیز. این چیز میتونه یه ماشین باشه، یا یه ابزار یا پروسه، کتاب، نرم افزار، اپلیکیشن یا کتاب. هر چیزی که آدم میتونه باهاش ارتباط برقرار کنه باید قابل استفاده باشه. در مورد وب سایتها و نرم افزارها، کارایی یعنی کار کردن و دستیابی به اهداف مورد نظر در حین کار با اون نرم افزار یا وب سایت برای یک فرد معمولی تا چه حد ساده است.
کارایی میتونه به مجموعه ای از عوامل بستگی داشته باشه، مثل توانایی یادگیری، حافظه، بازده، رضایت و خطاها. توانایی یادگیری یعنی اجرای کارها برای یه کاربر تازه کاری که اولین باره سایتتونو میبینه تا چه حد ساده است.

حافظه یعنی کار با سایت برای کسی که قبلا به سایتتون اومده و حالا بعد از گذشت یه مدت زمانی دوباره برگشته چقدر ساده است. بازده یعنی بعد از اینکه کاربرها با طرز استفاده از سایت آشنا شدند با چه سرعتی میتونن کارهای مورد نظرشونو روی سایتتون انجام بدن. رضایت یعنی اینکه آیا کاربرها از طراحی سایتتون خوششون میاد و خطاها یعنی تعداد اشتباهاتی که کاربرها حین کار با سایت مرتکب میشن، سختی اشتباهات و سهولت اصلاح اونها.

تست کارایی وب سایت چیه؟

تست کارایی روشیه برای ارزیابی یه محصول (در اینجا وب سایت همون محصوله) که در اون تست کردن به عهده کاربره. تستهای کارایی اکثرا طوری طراحی شدند که در اونها یه فهرست وظایف به یه کاربری داده میشه که اولین باره میخواد از سایت استفاده کنه، و اون فرد باید وظایفی رو که در اون فهرست گفته شده در وب سایت مورد تست انجام بده. یه نفر دیگه باید کارهای اون کاربر رو در حین انجام کارهای فهرست مشاهده کنه و حرفهاشو گوش بده تا ببینه آیا سایت کارایی داره و فرد میتونه کارهای مورد نظر رو براحتی و بدون مشکل انجام بده یا نه.
تست کارایی سه طبقه اصلی داره:

  • کاوش: در اوایل کار توسعه محصول استفاده میشه و به اثرگذاری و کارایی یه نمونه یا طراحی اولیه، و به پروسه فکری کاربرها و درک ذهنیشون کمک میکنه.
  • ارزیابی: در اواسط کار توسعه محصول یا بعنوان تست کارایی کلی برای ارزیابی فناوری استفاده میشه. آزمایشات رو در لحظه بر روی فناوری ارزیابی میکنه تا میزان رضایت، اثرگذاری و کارایی کلی محصول رو مشخص کنه.
  • مقایسه: دو یا چند محصول یا طراحی رو با هم مقایسه و نقاط قوت و ضعف هر کدوم رو مشخص میکنه.

چرا تست کارایی مهم است؟

تست عملکرد به دلایل زیادی مهم است، اما ارائه یک تجربه در سطح جهانی برای بازدیدکنندگان و مشتریان شما در بالای لیست قرار دارد. نه تنها اطمینان از عملکرد وب سایت ها و برنامه های شما تحت بار یا استرس مهم است، بلکه می تواند تأثیر مستقیمی بر فروش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سرعت وب سایت یا برنامه شما سریع نبست یا مطابق انتظارات بازدیدکنندگان عمل نمی کند، آنها احتمالاً سایت شما را ترک می کنند و آنچه را که به دنبال آن هستند در جای دیگری پیدا می کنند. این به معنای از دست دادن مشتری بالقوه علاوه بر از دست دادن درآمد برای یک رقیب است.

تست عملکرد کاری نیست که سالی یکبار انجام دهید. به عنوان مثال، تقریباً در هر ماه از سال تعطیلات عمده خرید آنلاین وجود دارد. اجرای منظم تست‌های عملکرد تضمین می‌کند که سیستم‌ها، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شما به طور عادی رفتار می‌کنند، کارآمد هستند و به طور مداوم تجربه کلی بهتری را در زمان‌های ترافیک بالا ارائه می‌دهند.

هرگونه مشکل یا گلوگاهی که در طول آزمایش کشف می‌شود، می‌تواند به طور مداوم برطرف شود تا بر بازدیدکنندگان واقعی در محیط زنده تأثیری نگذارد. این همچنین به ذینفعان داخلی کسب و کار شما اطمینان بیشتری می دهد که وب سایت ها و برنامه های کاربردی شما می توانند هجوم بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک سایت را هنگام ارائه تبلیغات بزرگ بعدی مدیریت کنند.

شرکت طراحی سایت دارکوب

مزایای تست عملکرد

همانطور که اشاره کردیم، مزیت اصلی تست عملکرد، ارائه یک تجربه کاربری عالی است. به عنوان شخصی که برای اولین بار از وب سایت شما بازدید می کند، بسیار مهم است که با بارگذاری آهسته صفحات وب یا برنامه هایی که به طور مداوم زمان سپری می شوند یا به درستی کار نمی کنند، نتیجه ندهند. این امر به ویژه برای تجربه تلفن همراه صادق است، زیرا کاربران بیشتری از دسکتاپ برای دستگاه های تلفن همراه صرف نظر می کنند. عملکرد دستگاه تلفن همراه بیشتر تحت تأثیر شرایط شبکه قرار می‌گیرد، بنابراین اطمینان از اینکه سایت شما برای بارگیری سریع و عملکرد خوب، حتی در کندترین شرایط شبکه، بهینه شده است، می‌تواند آن را برای بازدیدکننده ایجاد یا خراب کند.

گزارش عملکرد

تست عملکرد می‌تواند تضمین کند که نه تنها وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شما می‌توانند در طول افزایش شدید کاربران همزمان عملکردی داشته باشند، بلکه به شما نشان می‌دهد که سیستم شما چگونه پاسخ می‌دهد، بنابراین می‌توانید ببینید که چگونه با بارگذاری روی سیستم مقیاس می‌شود و چگونه منابع برای ملاقات استفاده می‌شوند. آن تقاضا اگرچه سرعت و زمان بارگذاری معمولاً عامل اصلی تست عملکرد است، مشکلات مقیاس پذیری می تواند منجر به خطا شود و بر استفاده از دیسک و CPU تأثیر بگذارد. دریافت معیار و نمای کلی از جایگاه سیستم شما، از منظر عملکرد، می‌تواند داده‌های مورد نیاز برای برنامه‌ریزی ظرفیت و ارتقای سخت‌افزار را در صورت لزوم در اختیار شما قرار دهد.

اگر از تست عملکرد رد شوید چه اتفاقی می افتد؟

تست عملکرد یکی از مهم‌ترین انواع تست نرم‌افزاری است، اما بسیاری از سازمان‌ها به طور منظم تست‌های عملکرد را انجام نمی‌دهند، یا به این دلیل که فکر نمی‌کنند مهم است یا شاید به دلایل بودجه. هر چه که باشد، سازمان ها با وارد نکردن تست عملکرد در چرخه توسعه، خطر از دست دادن بسیاری را دارند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تجربه کاربری در سایت می تواند باعث فروش یا شکست شود. اگر وب‌سایت یا برنامه‌ای که در نظر گرفته‌اید کار نمی‌کند، بازدیدکنندگان شروع به پرش کردن می‌کنند. و وقتی این اتفاق می افتد، دیگر برای بازگرداندن آنها خیلی دیر شده است. تست عملکرد به شناسایی تنگناهایی کمک می کرد که می توانستند قبل از اینکه هر چیزی در محیط تولید زنده قرار داده شود برطرف شوند.

اگر وب‌سایت یا برنامه‌ای دارید که بازدیدکنندگان، مشتریان یا کاربران داخلی زیادی به آن دسترسی پیدا می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، مهم است که از تست عملکرد نادیده گرفته نشود. تیم های بازاریابی دیجیتال و فروش شما کار خود را برای تبلیغ، مشارکت و فروش خدمات و محصولات شرکت شما به توده ها انجام داده اند. با آماده نکردن وب‌سایت یا برنامه‌تان برای اجرای بهینه و عملکرد زیر بار، در معرض خطر داشتن بازدیدکنندگان و مشتریان ناراضی قرار می‌گیرید و هر گونه وفاداری به برند را که احتمالاً قبل از ورود به سایت شما داشته‌اند از دست می‌دهید. با صرف نکردن زمان و سرمایه گذاری برای تست عملکرد، ریسک از دست دادن مشتریان بالقوه را نداشته باشید.

ابزارهای تست عملکرد

آزمایش عملکرد قبلاً فرآیندی بود که سرمایه‌گذاری زیادی در سخت‌افزار، منابع، بودجه و زمان می‌گرفت. سازمان ها باید به متخصصان آموزش دیده تست عملکرد تکیه کنند و این روند ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. با پیشرفت‌های فناوری و کوتاه شدن چرخه عمر توسعه نرم‌افزار برای پیروی از شیوه‌های Agile و DevOps، راه‌حل‌های تست عملکرد توانستند به عنوان پلتفرم‌های مبتنی بر SaaS توسعه و عرضه شوند. پلتفرم‌های مبتنی بر SaaS به سرمایه‌گذاری‌های سنگین نیاز نداشتند، زیرا همتایان تست عملکرد در محل آنها نیاز داشتند.

امروزه، راه‌حل‌ها و ابزارهای بسیار خوبی برای تست بار وجود دارد، از نسخه‌های منبع باز گرفته تا نسخه‌های تجاری، و همه چیز در این بین. اگر در بازار هستید و به دنبال یک ابزار تست عملکرد یا راه حل برای نیازهای خود هستید، پیدا کردن ابزار مناسب می تواند بسیار دشوار باشد. نیازهای هر سازمان متفاوت است و هر ابزار تست عملکرد یکسان ایجاد نمی شود.

برخی از ابزارهای تست عملکرد محدود هستند و فقط می‌توانند چند فناوری و پروتکل را پشتیبانی کنند، در حالی که برخی از انواع پروتکل‌ها، فناوری‌های برنامه‌های کاربردی وب پشتیبانی می‌کنند که امکان تست عملکرد متعددی را فراهم می‌کنند. ما مزایا و معایب انواع مختلف ابزارهای تست عملکرد، مانند نسخه‌های پولی، رایگان و منبع باز را مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانید ایده بهتری در مورد آنچه برای شما و سازمانتان مناسب است به دست آورید.

و اگرچه ابزارهای تست عملکرد مبتنی بر وب با عدم الزام شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار اضافی و بار تزریق‌کننده‌ها به کاهش هزینه‌های تست عملکرد کمک می‌کنند، هزینه همچنان می‌تواند مانع بزرگی برای سازمان‌های کوچک‌تری باشد که به دنبال گنجاندن تست عملکرد در چرخه توسعه خود هستند. .

تست عملکرد برنامه های کاربردی وب

عملکرد برنامه های کاربردی وب شما به طور مستقیم بر تجربه کاربر و نتیجه کسب و کار شما تأثیر می گذارد. سرمایه‌گذاری‌ای که برای توسعه و صیقل دادن برنامه‌های وب خود انجام داده‌اید، اگر آنها را آزمایش نکنید، بیهوده خواهد بود. بدیهی است که بدترین سناریو این است که برنامه وب شما مملو از ترافیک شود و به طور کامل از کار بیفتد و از کار بیفتد. اینجاست که آزمایش عملکرد برنامه های کاربردی وب شما، چه از طریق یک سری تست بارگذاری یا تست استرس، ضروری است تا بتوانید مشکلات عملکرد را شناسایی و برطرف کنید تا از یک موقعیت فاجعه بار احتمالی جلوگیری کنید.

برنامه های وب امروزی را می توان با هر تعداد فن آوری و فریمورک مانند AJAX، جاوا، جاوا اسکریپت، PHP، NodeJS، AngularJS و بسیاری موارد دیگر ساخت. علاوه بر این، بسیاری از برنامه ها برای عملکرد صحیح به اجزای شخص ثالث متکی هستند. این افزونه‌ها و اجزای شخص ثالث برای توسعه و ایجاد برنامه‌های کاربردی وب عالی هستند، زیرا فرآیند را آسان‌تر می‌کنند، با این حال، زمانی که زمان تست عملکرد فرا می‌رسد، ممکن است با مشکلاتی در پلاگین‌های شخص ثالث مواجه شوید که کنترلی روی آن‌ها ندارید. برنامه های کاربردی وب تست عملکرد نباید فقط بر عملکرد سمت سرور تمرکز کنند، بلکه باید عملکرد را تا سطح کاربر/کلینت انجام دهند. درک نقاطی که گلوگاه ها در برنامه های وب شما رخ می دهد برای شناسایی زمینه های بهبود ضروری است تا بتوانید تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید.

شرکت طراحی سایت دارکوب

راهنمای تست عملکرد برای برنامه های کاربردی وب

نظارت بر برنامه های وب

همانطور که سازمان‌های بیشتری از شیوه‌های توسعه نرم‌افزار Agile استفاده می‌کنند، توسعه برنامه‌های وب از طریق مراحل ساخت سایت، آزمایش و استقرار کارآمدتر شده است. با این حال، این فرآیند هنوز کامل نشده است. تعیین نحوه عملکرد برنامه وب شما در دنیای واقعی کاملاً موضوع دیگری است. خوشبختانه، ابزارها و راه حل هایی وجود دارد که می تواند به شما در فرآیند تست عملکرد کمک کند. ما در مورد برخی از مراحل حیاتی و ملاحظاتی که باید هنگام اجرای تست عملکرد برای برنامه های کاربردی وب خود رعایت کنید، صحبت خواهیم کرد.

یکی از مهمترین جنبه های برنامه های کاربردی وب تست عملکرد این است که اطمینان حاصل کنید که سناریوهای آزمایشی خود را برای مطابقت با شرایطی که برنامه وب شما در دنیای واقعی با آن مواجه می شود تنظیم می کنید. اگر برنامه شما قبلاً وارد مرحله تولید شده است، احتمالاً باید ایده خوبی از شرایط ترافیکی برنامه شما داشته باشید، اما همیشه خوب است که شرایط ترافیکی عادی و اوج ترافیک را بررسی کنید. یکی دیگر از عوامل مهم در تست عملکرد برنامه های کاربردی وب، توانایی اسکریپت و خودکارسازی تست های شما است. دوران تکیه بر افراد واقعی برای اجرای آزمایشات گذشته است. ابزارهای اسکریپت می توانند مانند یک کاربر روزمره در برنامه های شما قدم بزنند و از آن اسکریپت ها می توان برای تست های عملکرد استفاده کرد.

و در آخر، اگر از ابزار تست عملکرد مبتنی بر ابر استفاده می‌کنید، احتمالاً می‌توانید آزمایش‌هایی را از چندین منطقه اجرا کنید. این احتمال وجود دارد که بازدیدکنندگان شما فقط از یک منطقه از جهان نیایند. اینکه بتوانید تست های خود را برای اجرا از مناطق جغرافیایی خاص تنظیم کنید، برای درک تغییرات عملکرد در سراسر جهان بسیار مهم است. اینکه بتوانید عملکرد برنامه های وب را در مناطق مختلف مقایسه کنید، بینش بیشتری از تجربه کاربر به شما می دهد.

بهترین روش های تست عملکرد

ما بحث کرده ایم که چرا تست عملکرد مهم است. مشتریان، کاربران و بازدیدکنندگان شما همگی خواهان تجربه ای سریع و بدون وقفه هستند. بارگذاری آهسته صفحات و برنامه‌هایی که پیمایش آن‌ها دشوار است باعث می‌شود آن‌ها دور شوند. و این منجر به کاربران ناراضی و از دست دادن درآمد می شود که مستقیماً به کیف پول رقیب شما می رود. اگر قرار است وب سایت یا برنامه شما به طور همزمان توسط صدها هزار کاربر مورد استفاده قرار گیرد و به آن دسترسی داشته باشید، باید بدانید که تحت این شرایط چگونه کار می کند. تبلیغات بازاریابی می تواند به طور عمدی یا ناخواسته، ترافیک زیادی را به سمت سایت شما هدایت کند، بنابراین تست عملکرد تحت شرایط مختلف، افزایش ترافیک، و از مکان های جغرافیایی مختلف برای درک تجربه کاربر از دیدگاه کاربر مورد نیاز است.

سازمان‌های موفق لزوم نه تنها آزمایش بار، بلکه آزمایش‌های عملکردی مختلفی را که باید در طول چرخه توسعه اجرا شوند، مانند آزمایش یکپارچه‌سازی، تست واحد، تست دود و همچنین موارد دیگر را درک می‌کنند. هر گونه نقصی که در طول این آزمایش‌ها یافت می‌شود می‌تواند به بهبود عملکرد کمک کند و در صورت رسیدن به مرحله آزمایش عملکرد، مشکلات را کاهش دهد. ما در مورد این عوامل و سایر بهترین روش‌هایی که باید در هنگام انجام تست‌های عملکرد در نظر گرفته شوند، بحث خواهیم کرد.

مبانی تست عملکرد (برای مبتدیان)

ما در مورد دلایل بسیاری برای اجرای تست عملکرد، ابزارهای مختلف تست عملکرد، و آنچه در یک ابزار تست عملکرد باید جستجو کنیم، بحث کرده‌ایم، اما اکنون توضیح خواهیم داد که عملکرد در سطح پایه چیست. اگر هرگز در مورد تست عملکرد نشنیده اید یا به تازگی شروع به بررسی تست عملکرد برای تحقیق خود کرده اید، ما توضیح خواهیم داد که تست کارایی چیست، فرآیند تست عملکرد و رویکردهای مختلفی که باید در هنگام انجام تست های عملکرد در نظر گرفته شود. هنگامی که توسعه دهندگان و مهندسان در مورد تست عملکرد صحبت می کنند، آنها معمولاً در مورد تست بار، تست استرس، تست حجم یا تست استقامت صحبت می کنند، زیرا اینها بیشترین انجام را در مراحل آخر توسعه برنامه دارند. با این حال، تست عملکرد همچنین شامل تست انطباق، تست بازیابی، تست قابلیت استفاده و موارد دیگر می شود.

تست عملکرد نوعی تست غیرعملکردی است. تست غیرعملکردی شامل آزمایش نحوه عملکرد یک سیستم است، به جای آزمایش نحوه و آیا عملکرد اجزای خاص. هدف این است که بفهمیم وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا API‌های شما، برای مثال، وقتی کاربران شبیه‌سازی‌شده به محدودیت‌های خود فشار می‌آورند، چگونه عمل می‌کنند، یا بارگذاری می‌شوند و منابع سیستم چگونه پاسخ می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانید نحوه رفتار سیستم، جایی که گلوگاه‌های عملکردی وجود دارد و جایی که نیاز به بهبود وجود دارد، چه در مورد کد برنامه یا زیرساخت/سخت‌افزار باشد، شناسایی کنید.

تست عملکرد متوسط

زمانی که زمان اجرای تست های عملکرد فرا می رسد، سناریوها، فناوری ها و اجزای مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را آزمایش کنید. به عنوان مثال، می توانید آزمایش هایی را بر روی وب سایت، برنامه های کاربردی وب، API ها و رسانه های جریانی خود انجام دهید. هر یک از اینها به سطوح مختلفی از راه اندازی، اجرا و ملاحظات نیاز دارند. به عنوان مثال، وقتی نوبت به آزمایش وب‌سایت شما می‌رسد، باید در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید فقط در سطح پروتکل آزمایش کنید، یعنی فقط کاربران همزمان را به URL فشار دهید و تأیید کنید که وب‌سایت شما در دسترس است و هیچ خطایی وجود ندارد. . مزیت این نوع تست این است که می توان آن را نسبتاً سریع راه اندازی کرد و می توانید تعداد زیادی کاربر همزمان را بدون استفاده از منابع زیادی اجرا کنید.

تست مبتنی بر پروتکل هنوز مهم است و امروزه به طور مرتب مورد استفاده قرار می گیرد، اما مرورگرهای امروزی پیچیده تر هستند و بیشتر از چند سال پیش به عناصر پویا متکی هستند. برخی از سناریوهای تست عملکرد متوسط ​​تر شامل آزمایش وب سایت یا برنامه شما با استفاده از مرورگرهای واقعی است. مزیت استفاده از مرورگرهای واقعی برای تست عملکرد این است که می‌توانید تمام عناصر، اجزای شخص ثالث و کدهایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت را ببینید. این به شما بینشی کامل از پاسخ‌های سرور بک‌اند، علاوه بر اجزای جلویی که می‌توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند، می‌دهد. علاوه بر این، هرچه بتوانید با شبیه‌سازی نحوه دسترسی کاربران و بازدیدکنندگان به سایت‌ها و برنامه‌هایتان به آزمایش عملکرد نزدیک‌تر شوید، داده‌ها و تجزیه و تحلیل بهتری دریافت خواهید کرد. نقطه ضعف تست واقعی مبتنی بر مرورگر این است که منابع بیشتری مصرف می‌کند و معمولاً در مقایسه با تست‌های عملکرد HTTP گران‌تر است.

طراحی سایت دارکوب

انواع روشهای تست کارایی

در ادامه خلاصه ای از روشهای تست کارایی رو با هم مرور میکنیم.
(نکته: همونطور که خواهید دید، اکثر این روشها بوسیله مشاهده کاربر انجام میشن. برای اجرای چنین روشهایی باید روش انجام کار، مدت زمان برنامه و اطلاعات تماس با خودتون و کلیه اطلاعات لازم رو برای کاربرهای شرکت کننده در تست توضیح بدید و این امکان رو برای شرکت کنندگان فراهم کنید که بتونن دوستانشونو برای شرکت در تست دعوت کنند.)

تست هال:

در این نوع تست ارجحیت بر استفاده از افرادیه که به صورت تصادفی انتخاب شده اند و بهتره از افرادی که در تست وب سایت تجربه دارند و آموزش دیده اند استفاده نشه. این روش به خصوص برای تست وب سایتهای جدیدی که مراحل اولیه توسعه رو طی میکنند کاربر داره.

تست کارایی کنترل از راه دور:

تست کارایی وب سایت با استفاده از افرادی از کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف انجام میشه. گاهی اوقات تست کنترل از راه دور با استفاده از ویدئو کنفرانس ها انجام میشه و گاهی هم کاربر جدا از ارزیاب کار میکنه. این روزها نرم افزارهای مختلفی با قیمتهای مناسب برای اجرای این تست ساخته شده اند که میتونن حتی با فرد مشاهده کننده ای که تخصصی هم نداره اجرا بشن. معمولا در این نرم افزارها محل کلیک ها و طریق حرکت کاربر بطور خودکار ضبط میشن و هر incidentی که طی استفاده کاربر از سایت رخ میده به همراه بازخورد کاربرها ثبت میشه. در تست کارایی کنترل از راه دور میشه مدت زمانی رو که طول میکشه تا کاربر کارهای مختلف رو در سایت انجام بده ثبت کرد. این روش به این دلیل که تست ها در محیط طبیعی کاربر رخ میده (نه در محیط آزمایشگاهی کنترل شده) روش خوبی به حساب میاد.

نقد متخصص:

در این روش از یه نفر که تو این زمینه تخصص داشته باشه میخوان که کارایی وب سایت رو ارزیابی کنه. گاهی اوقات متخصص برای تست سایت از امکانات خاصی استفاده میکنه و گاهی اوقات هم تست بصورت خودکار و کنترل شده انجام میشه و نتایج برای بررسی ارسال میشه. معمولا تست های تخصصی خودکار به اندازه روشهای دیگه تست کارایی وارد جزئیات نمیشن اما مزیتشون اینه که خیلی سریع انجام میشن.

تست نمونه اولیه روی کاغذ:

بسیار ساده است. در این روش یه طرح یا نقاشی از نمونه اولیه، مدلها یا طراحی، با دست روی کاغذ کشیده میشه و رفتارهای یک کاربر حین اجرای کاری بر روی این نمونه اولیه مشاهده میشه. با این نمونه های اولیه میشه هزینه های تست رو به شدت کاهش داد، به علاوه اینکه میشه تست رو قبل از کدنویسی اجرا کرد.

پرسشنامه و مصاحبه:

بخاطر اینکه مصاحبه ها باید فرد به فرد انجام میشن، فرد مشاهده کننده میتونه مستقیما از کاربرها سوال بپرسه (علاوه بر اینکه میتونه عملکرد کاربرها رو هم دوبار چک کنه). علاوه بر این، مشاهده گر میتونه با پرسشنامه هم سوالاتشو بپرسه. مزیت پرسشنامه اینه که اطلاعات سازمان دهی شده ای رو جمع آوری میکنه، اما برخلاف مصاحبه، انعطاف پذیری نداره.

انجام تست توسط مشاهده گر:

همونطور که از اسمش مشخصه، در این روش شاهد سناریویی مینویسه که میتونه تو واقعیت اتفاق بیفته، بعد خودش رو بعنوان کاربری که در اون شرایط قرار داره فرض میکنه. یه نوع دیگر این روش اجرای گروهیه اونه و وقتی که فرد شاهد گروهی رو برای اجرای تست داشته باشه قابل اجراست.

تجربه های کنترل شده:

برای اجرا و خودکار کردن تست کارایی وب سایت از نمونه های اولیه و گزارشهای علمی مختلف استفاده میشه که هر کدوم درجه موفقیت متفاوتی دارند.

بعد از تکمیل تست کارایی وب سایت چه کار کنیم؟

بعد از اینکه نتایج تست کارایی وب سایت بدست اومد، اولین کاری که باید بکنید اینه که اطلاعات بدست اومده رو compile و از تمام مشکلاتی مشترک در بین کاربرهایی که تست رو انجام دادند یادداشت بردارید. ببینید کاربرها طی چه مدت زمانی تونستند کارها رو تکمیل کنند و بعد ببینید چی کار میتونید بکنید تا کاربرها این کارها رو سریع تر انجام بدن. بازخوردهایی رو هم که از کاربرها میگیرید یه جا یادداشت کنید و اگه به نظرتون واضح نبود باهاشون تماس بگیرید و بخواهید تا ابهامات رو توضیح بدن. برای بهتر کردن کارایی وب سایتتون تغییراتی رو، که فکر میکنید با توجه به نتایج بدست اومده لازمه، در اولین فرصت اعمال کنید. یادتون باشه که تست کارایی یه پروسه دنباله داره، فرقی هم نداره که از چه روشی برای تست استفاده میکنید، باید بعد از اعمال تغییرات دوباره تست کارایی بگیرید تا هم نتیجه تغییرات رو ببینید و هم مشکلات جدید رو کشف کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته