تاثیر سرعت وب سایت بر سئو

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

یکی از مهمترین وظایف طراح وب سایت این است که تجربه کاربران در مشاهده یا مرور یک وب سایت را تا حد امکان ساده و روان نماید. امروز با افزایش روز افزون تعداد کاربران دستگاه های موبایل و اضافه شدن ترافیک آن ها به اینترنت، فاکتوری چون زمان بارگذاری یا مدت زمانی که طول می کشد یک وب سایت در مرورگر یک کاربر نمایش داده شود بسیار مهم است. اگر وب سایت شما زمان زیادی برای بارگذاری شدن در دستگاه کاربر نیاز داشته باشد، وب سایت شما خیلی سریع کاربران خود را از دست می دهد، و در این حالت کاربران به سراغ وب سایت های جایگزین یا رقبای شما می روند. چیزی که شما به عنوان دارنده یک وب سایت باید بدانید است که، شما باید یا بهتر است که همیشه بر روی بهبود وب سایت خود تمرکز کنید، در این صورت پس از مدتی در خواهید یافت که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما می گذرانند. شما نباید تنها به آوردن بازدیدکنندگان به وب سایت خود تمرکز داشته باشید، بلکه باید کاری کنید که آنها با بازدید کردن صفحه های مختلف زمان بیشتری را در آن صرف کنند. بهبود عملکرد وب سایت شما در نهایت فوایدی خواهد داشت، یکی از مهمترین آنها سئو، جذاب شدن برای موتورهای جستجو یا همان ظاهر شدن بیشتر در نتایج موتورهای جستجو است، و به مرور وب سایت پر بازدید کننده شما رتبه بهتر و بهتری را بدست خواهد آورد.

شما می توانید سرعت وب سایت فعلی خود را با ابزارهای رایگانی چون Google PageSpeed Insights و Pingdom براحتی اندازه بگیرید. این ابزارها عملکرد وب سایت شما را بررسی و ارزیابی می کنند، علاوه بر این، این ابزار ها جنبه هایی را از نظر استقلال شبکه (Network-Independent) مانند محتوای رسانه ایی و ساختار کدهای HTML را نیز بررسی می کنند. ابزار های گوگل می توانند شما را در ارزیابی وب سایت تان کمک کنند، و این ارزیابی نه تنها برای نسخه دسکتاپ وب سایت شما بلکه نسخه موبایلی وب سایت شما انجام می شود و به شما راه کارهایی برای بهبود وب سایت تان ارائه می دهد.

اگر سوال شما این است که چه فاکتورهایی بر روی سرعت وب سایت تاثیر می گذارد، خوب برای پاسخ خود به صفحه درستی آمده اید. من سعی می کنم در اینجا مسائلی که معمولا باعث کند شدن سرعت وب سایت شما می شود را آشکار کنم و بعد از آن اگر وب سایت شما از این مسائل تاثیر گرفته است، راه کار هایی را برای حل آنها ارائه دهم. پس با من همراه باشید.

 

میزبانی Host

هاست فضایی است در یک سرور خریداری و یا اجاره شده، که فایل های وب سایت خود را در آن قرار داده و برای بازدیدکنندگان و مخاطبان خود به اشتراک می گذارید. اما برای سرعت وب سایت، اول شما باید از خود بپرسید که آیا پلتفرم میزبانی یا هاست به طوری عمومی پاسخ گوی نیاز های امروز شما است یا خیر؟ به طور عمومی بسیاری از دارند گان وب سایت وقتی صحبت به سرعت، کارایی و ظرفیت هاست وب سایت می رسد به یاد صرفه جویی افتاده به دنبال ارزان ترین سرویس ممکن می گردند. اما این طرز فکر اقتصادی تاثیر منفی ایی نیز دارد: برای مثال: یک پلتفرم ممکن است با پهنای باند محدود خود نتواند به تمام درخواست های کاربران به خوبی پاسخ بدهد. با یک پلتفرم هاست ارزان، که چندین وب سایت آن را به طور اشتراکی استفاده می کنند، اجازه و امکان رشد و افزایش تعداد دسترسی به یک وب سایت را با محدودیت مواجه می کند. دیگر خطای موجود محل سرور یا هاست است، زمانی که سرورها در کشوری دیگر قرار دارند و این خود سرعت دسترسی کاربران به وب سایت کاهش می دهد.

راه حل:

  • از هاست هایی استفاده کنید که انعطاف داشته و محدودیت ترافیک و فضا نداشته باشند.
  • محل سرور هاست خود را جایی انتخاب کنید که بیشترین کاربران از آن محل جغرافیایی هستند.
  • اگر می خواهید به کاربران بین المللی دست یابید از Content Delivery Network استفاده کنید.
  • تنظیم هاست را خود بدست بگیرد (در صورت داشتن دانش و تخصص لازم) تا بتوانید آن را مطابق نیاز های خود تغییر دهید.

 

HTML، JavaScript و CSS

وقتی کاربران وارد سایت شما می شوند و یا روی لینکی در سایت شما کلیک می کنند، آن ها در واقع یک در خواست به سرور هاست شما می فرستند که در پاسخ سرور فایل های HTML و CSS را به کامپیوتر کاربر ارسال کرده و مرورگر کدهای آن ها را بطور گرافیکی به کاربر نمایش می دهد. این فرآیند برای فایل های جاوا اسکریپت نیز صورت می گیرد، فایل هایی که معمولا برای بنر های تبلیغاتی و یا پردازش های ساده روی سیستم کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، زمان بارگذاری یا Load یک صفحه می تواند نسبت به حجم این فایل ها و زمان و حجم پردازش مورد نیاز شان طولانی یا کوتاه باشد.

اسکریپت ها و تم های ظاهری یک وب جزیی ضروری از یک وب سایت هستند، بنابراین صرف نظر کردن از ظاهر یک وب سایت با حذف فایل های جاوا اسکریپت و CSS کار درستی نیست. به این جهت باید تمرکز ما بر روی بهره وری کد های وب سایت باشد.

راه حل:

  • در جایی که نمی توان از CSS استفاده کرد سعی کنید از کدهای HTML بهره ببرید.
  • برای کدهای جاوا اسکریپت و CSS از فایل های جداگانه استفاده کنید، و تنها در موارد خاص این کد ها را بطور مستقیم در فایل های HTML بنویسید.
  • فایل های جاوا اسکریپت و CSS را فشرده کنید.

 

تصاویر و محتوای خارجی

در یک وب سایت خوب محتوای چند رسانه ایی و تصاویر اهمیت زیادی در کیفیت آن دارد. طراحی و طرح بندی تاثیر بسیار زیادی بر اثر بخشی محتوای متنی نیز دارد. در تجارت الکترونیک، بخصوص نمایش محصولات و عکس های پر کیفیت بسیار اهمیت دارد. زمان بار گذاری وب سایت نیز تحت تاثیر این تصاویر قرار می گیرد، تصاویر بیشتر یعنی زمان بارگذاری بیشتر، به خصوص زمانی که این فایل ها در یک سرور دور نه در سرور خودتان ذخیره شده باشد. این مسئله بر روی سایر فایل ها نیز تاثیر می گذارد. مثلا فایل های ویدئو، صوتی و حتی متنی PDF.

راه حل:

  • سعی کنید کمترین تعداد فایل را از وب سایت های دیگر در سایت خود بارگذاری کنید.
  • از قرار دادن تصاویر و ویدئو های غیر ضروری خودداری کنید.
  • از ابزار ها برای فشرده سازی فایل ها تصاویر سود ببرید.
  • اندازه سایز تصاویر را به طول و عرض مورد نیاز خود تغییر دهید و از فایل هایی با سایز بزرگ کمتر استفاده کنید.
  • از آیکون های SVG استفاده کنید.
  • از افزونه های Jquery مانند LazyLoad سود ببرید.

 

Caching

بسیاری از وب سایت ها به این دلیل کند کار می کند که آن از حافظه Cache استفاده نمی کنند. چیزی که خیلی ها نمی دانند این است که با یک سری تنظیمات خوب و ساده بر روی عملکرد Cache می توان سرعت و کارایی یک وب سایت را بسیار بهبود داد. علت آن است که محتوای تکراری در صفحات وب مانند تم وب سایت، با هر بار کلیک از سرور درخواست نمی شود، و از همان فایل های ذخیره شده دوباره استفاده می گردد، و این می تواند سرعت وب سایت را بسیار افزایش دهد. علاوه بر این، شما بار زیادی را از روی سرور خود بر می دارید و سرور می تواند بهتر به سایر فعالیت های خود بپردازد. تقریبا تمام المان های استاتیک از قبیل فایل های جاوا اسکریپت و CSS، تصاویر و مستندات را می توان به اصطلاح Cache کرد. پس زمان آن است که برای این المان ها در وب سایت شما قابلیت Cache نیز تعریف شود.

راه حل:

  • از مرورگر بازدیدکنندگان سایت برای Cache استفاده کنید. ماجول ‘mod_expires’ در وب سرور Apache را فعال کنید و مشخص نمایید چه مقدار فایل ها باید در حافظه برای استفاده دوباره کاربر باقی بماند.
  • یک Proxy Server برای وب سایت خود برای Cache کردن رزرو کنید. یا به طور جایگزین می توانید از CDN استفاده کنید.
  • از برنامه هایی مانند Memcached برای ذخیره محتوای دینامیک در حافظه استفاده کنید، که با این کار تعداد درخواست های به دیتابیس را با این کار کاهش می دهید.

 

تکنیک هایی دیگر برای بهینه سازی وب سایت

علاوه بر تکنیک هایی که در بالا گفته شد هنوز چند روش دیگر برای بهینه سازی سرعت وب و زمان بار گذاری آن وجود دارد:

  • تغییر مسیر ها Redirect را به حداقل برسانید.
  • محتوای کد گذاری شده در HTML را به طور خاص انجام دهید.
  • محتوای خراب را از وب سایت حذف کنید.
  • از افزونه ها به طور زیادی استفاده نکنید.
  • ذخیره اطلاعات را در فایل های Cookie به حداقل برسانید.
  • از ico ها استفاده کنید.

اگر هنوز از این تکنیک ها در بهینه سازی وب سایت خود استفاده نمی کنید بهتر است که هر چه زود تر به این فکر باشید از قافله عقب نمایند. این نکات به حدی اهمیت دارند که کمپانی Radware در سال 2015 اینفوگرافیکی از 100 وب سایت تجارت الکترونیک منتشر کرد که بالاترین سرعت را ارائه می دهند. در این مقاله آمده است که تقریبا 50 درصد از وب سایت ها هنوز فایل های خود را فشرده سازی نمی کنند و تنها 12 در صد این وب سایت ها زمان بارگذاری زیر 3 ثانیه را دارند. این زمان سه ثانیه بسیار با اهمیت است از آن جهت که زمان بیشتر یعنی ریسک و آزمودن صبر بازدیدکنندگان، که در بیشتر مواقع بازدیدکنندگان صبور نبوده از وب سایت شما خارج می شوند. خروج زود از وب سایت یا به اصطلاح گوگل Bouncing Rate نشان دهنده آن است که یک وب سایت مورد علاقه کاربران نیست. گوگل نیز این مسئله را در نظر دارد و با اندازه گیری این زمان و محاسبه آن در فرمول های رتبه بندی، رتبه وب سایت را تغییر می دهد. پس اگر می خواهید مشتریان وب سایت خود را از دست ندهید، و از سئو یا رتبه خوبی نتایج در موتورهای جستجو بهره ببرید، به فکر بهینه سازی وب سایت و افزایش سرعت آن برای دنیای دستگاه های موبایل باشید.

 

کلام آخر

بهبود سئو SEO نیاز به زمان و منابع دارد و تحقیقات زیادی نشان داده است که سرعت وب سایت بطور مستقیم با درآمد زایی آن در ارتباط است. از آنجایی که نهایت تلاش هایی که برای سئوی یک وب سایت صورت می گیرد، افزایش سود آوری وب سایت است، بنابراین بهبود سرعت وب سایت را نباید نادیده گرفت.

همانطور که قبلا توضیح دادم، وب سایت های سریع می توانند ترافیک، دفعات بازدید و فعالیت و اقدام به خرید کاربران و رضایت آن ها را بالا ببرند. صاحبان وب سایتی که به سرعت اهمیت نمی دهند و آن را جزء جدایی ناپذیر استراتژی بازاریابی دیجیتال خود نمی دانند، خود را در معرض از دست دادن بخشی از درآمد ها قرار داده اند. سرعت وب سایت تنها عاملی برای بهبود سئو و رتبه در موتورهای جستجو نیست، مثلا در وب سایت معروف خرده فروشی وال مارت آمریکا ترافیک بالا و در نتیجه آن پایین آمدن سرعت وب سایت باعث کاهش چشمگیر فروش می شود. بنابراین، این وب سایت هدفی برای حداکثر سرعت بارگذاری سه ثانیه را در هر ساعت شبانه روز و در مناسبتی برای وب سایت خود در نظر گرفته است.

به جهت اهمیت سرعت وب سایت وردپرس نیز به عنوان پرکاربرد ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) که در بیش از یک چهارم وب سایت ها استفاده شده است، افزونه هایی برای افزایش سرعت در بخش های مختلف دارد. برای مثال: W3 Total Cache برای استفاده از Cache، WP HTTP Compression، WP Minify، JS and CSS Optimizer، WP-Smush.it و WP Parallel Loading System برای فشرده و بهینه سازی کدها، عکس ها و افزایش قدرت دانلود فایل توسط چندین کاربر را فراهم کرده است. علاوه بر این وردپرس توانسته است با ارتقاء به PHP7 سرعت را در وب سایت های افزایش دهد.

در پایان پیشنهاد می کنم در این رابطه مقالات تاثیر نام دامنه بر سئو و تاثیر هاست بر سئو را از وب سایت دارکوب مطالعه فرمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته