بهترین وب سایت بررسی سئوی وب سایت به صورت رایگان

نوشته شده توسط سمانه صحافی مقدم

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو شاید بهترین روش بازاریابی اینترنتی باشد. این روش بازاریابی که نسبت به تبلیغات پرداختی مانند Google Adwords بسیار به صرفه هستند، با رعایت اصول و استاندارد های تعیین شده از سوی موتورهای جستجو و تلاش در کسب رتبه وب سایت از طرق مجاز باعث شناخته شدن برند و افزایش ترافیک وب سایت و احتمالا خرید و فروش کالا یا خدمات یک کسب و کار می شود.

اما سئو از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟؛ به طور کلی سئو دارای دو بخش داخلی و خارجی وب سایت است، که عمدتا سئوی داخلی به رعایت استاندارد ها در ساختار، کد نویسی، نوع طراحی، متا دیتاها، بازاریابی محتوا و غیره مرتبط می شود. از سوی دیگر سئوی خارجی به محبوبیت وب سایت در فضای مجازی و لینک دادن سایر سایت ها به وب سایت مورد نظر است.

وقتی بخواهیم به عنوان یک سئوکار حرفه ایی درباره پارامترهای موثر در سئو صحبت کنیم آن وقت بیش از 100 فاکتور مختلف برای آنالیز سئوی وب سایت وجود دارد. این نکته بسیار اساسی است که ما به سئو از همان مرحله اول طراحی وب سایت توجه داشته باشیم. چون نکات زیادی وجود دارد که باید ما در طراحی وب سایت خود آن ها را رعایت کنیم. مثلا: ساختار صفحات و پیمایش وب سایت، متادیتاها و ساختار URL ها.

چرا برای سئو نیاز به ابزار داریم؟

برای متنوع و زیاد بودن المان های تاثیر گذار در سئو است که ما برای انجام آن و رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به ابزارهای آنالیز داریم تا وضعیت دقیق سئوی وب سایت ما را در طول زمان نشان دهد چون وب سایت ما و از سوی دیگر موتورهای جستجو  مدام در حال تغییر هستند بنابراین باید حواسمان باشد که تغییرات و به روز رسانی هایی که در وب سایت انجام می دهیم، حتی وب سایت هایی که به ما لینک داده اند آسیبی به سئوی سایت ما وارد نمی کنند و همچنین وب سایت ما چیزی از استاندارد های جدید موتورهای جستجو که هر روز تغییر می کنند کم ندارد، برای همین در این مقاله از دارکوب به بررسی بیشتر یکی از این ابزارهای آنالیز سئو وب سایت می پردازیم.

ما به ابزارهایی برای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) نیاز داریم زیرا به ما کمک می کنند تا جنبه های مختلف وب سایت و حضور آنلاین خود را تجزیه و تحلیل، نظارت و بهینه سازی کنیم تا جایگاه خود را در نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشیم. در اینجا تعدادی از دلایلی را توضیح می دهیم که چرا ابزارها برای سئو ضروری هستند:

تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای سئو قابلیت تحقیق کلمات کلیدی را ارائه می دهند و به ما امکان می دهند کلمات کلیدی و عباراتی مرتبط را که افراد هنگام جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده می کنند، شناسایی کنیم. با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب، می توانیم محتوای خود را بهینه کنیم و شانس رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را افزایش دهیم.

تجزیه و تحلیل رقبا

ابزارها ما را قادر می سازند تا وب سایت های رقبا و استراتژی های سئو را تجزیه و تحلیل کنیم. ما می توانیم بینش هایی در مورد کلمات کلیدی، بک لینک ها، استراتژی های محتوا و موارد دیگر به دست آوریم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند فرصت‌ها را شناسایی کرده و استراتژی‌های موثری را برای پیشی گرفتن از رقبای خود ایجاد کنیم.

یافتن جایگاه در موتورهای جستجو

ابزارهای سئو ما را قادر می سازد تا رتبه بندی کلمات کلیدی خود را در نتایج جستجو در طول زمان پیگیری کنیم. ما می توانیم پیشرفت خود را نظارت کنیم، نوسانات را شناسایی کنیم و تاثیر تلاش های بهینه سازی خود را بسنجیم. این داده ها به ما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیریم و استراتژی های خود را بر اساس آن تنظیم کنیم.

تجزیه و تحلیل بک لینک

بک لینک ها (لینک های سایر وب سایت ها که به وب سایت ما اشاره می کنند) یک عامل مهم در سئو هستند. ابزارها به ما این امکان را می دهند که پروفایل بک لینک خود را تجزیه و تحلیل کنیم، لینک های با کیفیت بالا را شناسایی کنیم،  هر لینک هرزنامه یا بی کیفیتی را که ممکن است به رتبه بندی ما آسیب برساند را شناسایی کنیم. این اطلاعات به ما کمک می کند تا یک استراتژی لینک سازی موثر ایجاد کنیم.

ابزارهای گوگل برای سئو کدامند؟

بهترین و معروف ترین ابزارهایی که یک سئو کار نیاز دارد، همان هایی هستند که گوگل ارائه می دهد. ابزارهایی مانند:

Google Mobile-Friendly Test

Google Mobile-Friendly Test ابزاری است که توسط Google ارائه شده است که به صاحبان وب سایت کمک می کند تا تعیین کنند آیا وب سایت آنها برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است یا خیر. با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها برای مرور اینترنت، ارائه یک تجربه کاربر پسند در دستگاه های تلفن همراه برای وب سایت ها بسیار مهم شده است. تست موبایل Google Mobile-Friendly Test، صفحات وب را تجزیه و تحلیل می کند و بازخوردی در مورد سازگاری با موبایل ارائه می دهد.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner ابزاری رایگان است که توسط گوگل در پلتفرم گوگل ادز ارائه شده است. این ابزار در درجه اول برای کمک به تبلیغ کنندگان در انجام تحقیقات کلمات کلیدی و ایجاد کمپین های تبلیغاتی موثر با هدف کلمات کلیدی طراحی شده است. این ابزار بینش هایی در مورد ایده های کلمه کلیدی پیشنهادی، ارائه می دهد تا به تبلیغ کنندگان کمک کند تا استراتژی های تبلیغاتی خود را برنامه ریزی کنند.

Keyword Planner به کاربران اجازه می دهد کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با محصولات، خدمات یا موضوعات مورد علاقه خود را کشف کنند. ایده های کلمه کلیدی را بر اساس عبارات جستجوی وارد شده توسط کاربران پیشنهاد می کند و تغییرات کلیدی و عبارات پیشنهادی مرتبط  بهتری را عرضه می کند.

Keyword Planner بینشی در مورد سطح رقابت برای کلمات کلیدی خاص در تبلیغات گوگل ارائه می دهد. این ابزار همچنین تخمین‌های پیشنهادی را ارائه می‌دهد که ایده‌ای از میانگین پرداخت به ازای هر کلیک (CPC) را ارائه می‌دهد تا تبلیغ‌کنندگان که آن کلمات کلیدی را برای تبلیغات خود هدف قرار می‌دهند، بپردازند.

Google Data Studio

Google Data Studio یک ابزار رایگان تصویرسازی و گزارش دهی داده است که توسط Google ارائه می شود. این به کاربران اجازه می دهد تا با اتصال به منابع داده های مختلف و تجسم داده ها در قالبی جذاب و قابل درک، داشبوردها و گزارش های سفارشی و تعاملی ایجاد کنند. Data Studio کاربران را قادر می سازد تا به چندین منبع داده از جمله Google Analytics، Google Ads، Google Sheets، Google BigQuery، پایگاه های داده و بسیاری دیگر متصل شوند که این به کاربران اجازه می دهد تا داده ها را از منابع مختلف در یک داشبورد یا گزارش جمع آوری کنند. Data Studio طیف گسترده ای از visualization options، از جمله نمودارها، جداول، نقشه ها و موارد دیگر را ارائه می دهد. کاربران می توانند از انواع مختلف تجسم انتخاب کنند تا داده های خود را به مؤثرترین و معنادارترین راه نشان دهند.

Google Correlate

Google Correlate ابزاری بود که توسط گوگل ارائه شد که به کاربران اجازه می داد الگوهای همبستگی بین روندهای جستجو را در طول زمان کشف و تجزیه و تحلیل کنند. این برای شناسایی عبارت‌های جستجویی طراحی شده بود که الگوهای جستجوی مشابهی داشتند، به این معنی که در طول زمان با الگوی مشابهی از فراز و نشیب جستجو می‌شدند. هدف این ابزار کمک به کاربران برای یافتن عبارات جستجوی مرتبط یا مشابه بر اساس الگوهای جستجوی خود بود. Google Correlate از تکنیک های تجزیه و تحلیل آماری برای شناسایی پرس و جوهای جستجویی استفاده کرد که در طول زمان الگوهای مشابهی از علاقه جستجو داشتند. analyzed the historical search data را تجزیه و تحلیل کرد و جستارهایی را شناسایی کرد که روندهای صعودی و نزولی مشابهی را نشان می‌دادند. این ابزار تصویرسازی‌هایی از الگوهای جستجو را در طول زمان ارائه می‌کرد. کاربران می توانند ببینند که چگونه علاقه جستجو برای یک پرس و جو خاص یا مجموعه ای از پرس و جوها در دوره های زمانی مختلف تغییر کرده است. این visualizations به کاربران کمک کرد تا روندها و الگوهای رفتار جستجو را درک کنند.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب ارائه شده توسط گوگل است که به صاحبان وب سایت و بازاریابان اجازه می دهد تا جنبه های مختلف عملکرد وب سایت و رفتار کاربر خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند. این اطلاعات بینش ارزشمندی را در مورد نحوه تعامل کاربران با یک وب سایت، کانال هایی که باعث ایجاد ترافیک می شوند و نحوه تعامل بازدیدکنندگان با محتوای سایت ارائه می دهد. گوگل آنالیتیکس ترافیک وب سایت را ردیابی و گزارش می کند و اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگان، جلسات، بازدید از صفحه و میانگین مدت جلسه ارائه می دهد. این به شما کمک می کند عملکرد کلی و محبوبیت وب سایت خود را درک کنید. برای فروشگاه های آنلاین، گوگل آنالیتیکس ردیابی تجارت الکترونیک را برای نظارت بر داده های فروش و درآمد و همچنین ردیابی معیارهای خاص تجارت الکترونیک مانند ارزش معاملات، عملکرد محصول و رفتار خرید ارائه می دهد. این داده ها به شما کمک می کند عملکرد فروشگاه آنلاین خود را درک کنید و فرصت های رشد را شناسایی کنید.

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل، که قبلا به عنوان ابزار وب مستر گوگل شناخته می شد، یک سرویس وب رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود. به صاحبان وب‌سایت‌ها، مدیران وب‌سایت‌ها و متخصصان سئو، بینش‌ها و ابزارهای ارزشمندی برای نظارت و بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت خود در نتایج جستجوی Google ارائه می‌دهد. برای دسترسی به داده ها و ویژگی های کنسول جستجو، صاحبان وب سایت باید مالکیت وب سایت خود را تأیید کنند. این کار را می توان با افزودن یک تگ یا فایل HTML خاص به کد وب سایت یا با تأیید از طریق روش های دیگر مانند ارائه دهنده نام دامنه یا Google Analytics انجام داد. Search Console اطلاعاتی را در مورد عملکرد یک وب سایت در نتایج جستجوی Google ارائه می دهد. اطلاعاتی در مورد برداشت های وب سایت (چند بار در نتایج جستجو ظاهر شد)، کلیک ها (چند بار کاربران روی وب سایت در نتایج جستجو کلیک کردند)، میانگین موقعیت و نرخ کلیک (CTR) ارائه می دهد. این داده ها می توانند به ارزیابی دید و اثربخشی یک وب سایت در جستجو کمک کنند. Search Console به صاحبان وب سایت در مورد مسائل امنیتی احتمالی مانند بدافزار یا محتوای هک شده هشدار می دهد که ممکن است بر عملکرد و شهرت وب سایت تأثیر منفی بگذارد. اطلاعاتی درباره تهدیدات امنیتی شناسایی شده توسط Google و توصیه هایی برای حل آنها ارائه می دهد.

Google Structured Data Checker

Google Structured Data Checker که به عنوان ابزار تست ساختار داده نیز شناخته می شود، ابزاری مبتنی بر وب است که توسط گوگل ارائه شده است. این به صاحبان وب‌سایت، توسعه‌دهندگان و متخصصان سئو اجازه می‌دهد تا نشانه‌گذاری داده‌های ساخت‌یافته را در صفحات وب تأیید و آزمایش کنند. کاربران می توانند یک URL وارد کنند یا کد HTML را در ابزار جایگذاری کنند تا بررسی کنند که آیا نشانه گذاری داده های ساختاریافته در یک صفحه وب به درستی مطابق با واژگان پشتیبانی شده ی schema.org اجرا شده است یا خیر. این ابزار هر گونه خطا، هشدار، یا پیشنهادی برای بهبود مربوط به نشانه گذاری داده های ساخت یافته را شناسایی می کند. Structured Data Checker از فرمت های نشانه گذاری مختلف، از جمله JSON-LD (توصیه شده توسط Google)، Microdata و RDFa پشتیبانی می کند. کاربران می توانند داده های ساخت یافته را در هر یک از این فرمت ها اعتبارسنجی و آزمایش کنند.

Google Rich Snippet Tester

Google Rich Snippet Tester به صاحبان وب‌سایت، توسعه‌دهندگان و متخصصان SEO اجازه می‌دهد تا نحوه نشان‌گذاری داده‌های ساختاریافته صفحات وب خود را به عنوان نتایج غنی در جستجوی Google آزمایش و پیش‌نمایش کنند.

Google Algorithm Updates

بهترین ابزار برای پیگیری بروز رسانی های موتورهای جستجو است.

 

بررسی وب سایت با sitechecker.pro

سایت sitechecker.pro یک ابزار نسبتا جدید و بسیار کار آمد در زمینه بررسی سئوی وب سایت است. این وب سایت به سادگی اطلاعات فنی لازم را در جهت رفع مشکلات و بهبود سئوی وب سایت به شما ارائه می دهد.

شاید بپرسید که توسعه دهنده این ابزار آنلاین کیست؟ Sitechecker توسط یک گروه به هم پیوسته در Boosta توسعه داده شده است که آنها در سراسر اروپا کار پخش هستند. این گروه انواع مختلف ابزار های آنلاین با تمرکز بر سئو و آنالیز متن و کلمات کلیدی، روش های آنالیز وب سایت و بک لینک و غیره است.

Sitechecker دارای دو ویژگی کاربردی است:

  • ابزار حسابرسی وب سایت: یک صفحه وب سایت را اسکن کرده و پیشنهاداتی از بین 156 نکته سئو ارائه می دهد.
  • خزنده (Crawler) وب سایت: کرال اتوماتیک وب سایت و ارائه گزارش برای سالم باقی ماندن سئوی وب سایت.

ابزار حسابرسی وب سایت

این ابزار در Sitechecker.pro کاملا رایگان است و به شما اجازه می دهد تا صفحات وب را برای سئو ارزیابی کرده و از کارهایی که می توان برای آن انجام داد اطلاع بیابید. بعضی ها ممکن است این را به عنوان سئوی فنی هم معرفی کنند. این ابزار قادر است 156 نکته سئو را در وب سایت شما بررسی نماید.

در اینجا فقط نمونه ای از مواردی است که می توانید از این ابزار استفاده کنید:

  • چک کردن عنوان ها، توضیحات، تگ های H، حجم صفحه
  • یافتن تصاویر بزرگ، بدون عنوان یا alt attribute
  • یافتن خطا در سئوی فنی
  • اکسن لینک های داخلی و خارجی در وب سایت
  • استفاده از منابع گوگل برای بررسی سرعت و سازگاری سایت با دستگاه های موبایل

اسکن وب سایت

اسکن وب سایت در Sitechecker.pro بسیار ساده است. شما وارد این وب سایت شده و آدرس سایت خود را وارد کرده و روی دکمه Check کلیک می کنید. پس از چند ثانیه نتیجه به شما نمایش داده می شود. در اینجاست که شما به برتری این ابزار پی می برید اول سادگی و دوم سرعت. این ابزار نسبت به سایر ابزارها بسیار سریع عمل می کند.

گزارش این بررسی همراه است با امتیاز دهی از عدد 100. این امتیاز ترکیبی است از نکات مهم سئو از قبیل خطا ها، سرعت و غیره. بنابراین اگر وب سایت مشکل وخیمی داشته باشد امتیاز سایت به شد افت می کند. همچنین این گزارش اندازه حجم و صفحه سایت را مشخص می کند و این که آیا وب سایت قابل Crawl توسط موتورهای جستجو هست یا خیر.

در ادامه به بررسی بخش های مختلف گزارش سئو می پردازیم.

گزارش بهینه سازی محتوا

این گزارش به بخش های مختلفی تقسیم می شود. در قسمت ابتدایی شما انواع HTTP status codes را مشاهده می کنید. که رنگ سبز در این قسمت نشان دهنده امتیاز قابل قبول از این بخش است.

اندازه حجم صفحه نیز بسیار اهمیت دارد. چون به نوعی با زمان بار گذاری وب سایت در ارتباط است. بهینه بودن کدنویسی و تصاویر در وب سایت نیز تاثیر زیادی بر این سرعت خواهد داشت.

بررسی تگ Title برای سئو

تگ Title برای سئو بسیار اهمیت دارد. این تگ نشان می دهد که وب سایت شما در صفحه نتایج چطور نمایش داده می شود. پیشنهاد می شود که این تگ بین 35-65 کاراکتر بیشتر نداشته باشد. بنابراین با دقت زمان کافی برای بهینه سازی این قسمت با کمک کلمات کلیدی صرف کنید.

بررسی Description

این مورد مانند تگ Title برای افزایش نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو بسیار اهمیت دارد. البته گوگل به استفاده از کلمات کلیدی در این بخش توجهی ندارد. اما نمایش آن در صفحه نتایج جستجو و همچنین bold کردن عبارات جستجو در این قسمت می تواند کاربر را تشویق به کلیک بر روی لینک وب سایت شما بکند.

Google Preview

در واقع دقیقا وب سایت شما چگونه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. طبیعتاً گوگل به طور دقیقا هر آنچه در تگ ها آمده را نمایش نمی دهد.

بررسی تگ های H

هدرها توسط گوگل برای اهداف سئو و ساختار صفحه شما مورد استفاده قرار می گیرند. این بسیار مرسوم است که ما در صفحات بیش از یک تگ H1 داشته باشیم و این از نظر معنایی ایراد به حساب می آید.

به طور کلی، در یک پست یا صفحه، از یک تگ H1، چندین تگ H2، اگر بخش های دیگری درون آنها وجود داشته باشد سپس تگ های H3 و H4 استفاده می شود. و معمولا از تگ های H5 یا H6 به ندرت استفاده می شود.

آیکون Favicon

فاویکون آیکون کوچکی است که در برگه مرورگر خود می بینید. اهمیت این آیکون تنها برای شناساندن برند شما نیست. بلکه پیدا کردن صفحه شما در میان تب های مرورگر را برای کاربر بسیار آسان می کند. انواع مختلف مرورگر از برچسب های مختلف برای تنظیم این فایل استفاده می کنند. پس بهتر است که این تست را برای آگاهی از وضعیت انجام دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته