18 ابزار رایگان برای سئو

نوشته شده توسط مهندس کلانتری
آدرس کوتاه: https://darkoob.co.ir/?p=2425

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) فرآیندی است که باعث بهبود رتبه وب سایت در صفحه نتایج جستجو شده، و از طریق آن ترافیک ارگانیک بیشتری به وب سایت هدایت می شود.

آیا می خواهید که وب سایت شما ترافیک و بازدید کننده بیشتری داشته باشد؟ مهم ترین نقش در جذب بازدید کننده به وب سایت و بهبود رتبه سایت را سئو به عهده دارد. به طور ساده سئو اطمینان حاصل می کند که وب سایت شما به طور دائم در نتایج موتورهای جستجو (SERP) زمانی که یک شخص کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار شما را وارد می کند، ظاهر شود. سئو جدا از تبلیغات پرداختی می باشد و تقریبا رایگان است.

به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا یک بازاریاب اینترنتی، بسیار مهم است که شما نقش حیاتی سئو را درک کرده و محتوای آنلاین خود را به بهترین شکل بهینه سازی نمایید. اما سئو همیشه در حال تغییر است و هر چند وقت یکبار گوگل تغییری در الگوریتم های رتبه بندی و روش فهرست کردن محتوا و ساختار صفحه نتایج جستجو به وجود می آورد. برای همین اگر شما در این زمینه تازه کار هستید شاید ندانید که از کجا می توان شروع کرد. پس پیشنهاد می کنم به مقالات پیشین دارکوب در زمینه طراحی وب و سئو سری بزنید.

اگر شما می توانستید که کار سئوی وب سایت خود را به یک شرکت معتبر و با تجربه می سپردید، مسئله برای شما تا حد زیادی راحت و سر راست بود. اما شاید برای شرکت هایی که بودجه محدودی دارند این هزینه ممکن نباشد. با این حال کارهایی درباره سئو هست که تقریبا همه می توانند با صرف زمان و مطالعه دانش آن را کسب کرده و در وب سایت خود پیاده سازی کنند. با این حال این دانش نمی تواند جای تجربه بلند مدت یک سئو کار حرفه ایی را بگیرد، اما از دست روی دست گذاشتن بهتر است.

در سئو شما نیاز به ابزارهای دیجیتال دارید. خوشبختانه تعداد زیادی از این ابزارها که بسیار هم قوی هستند رایگان بوده و می توانند کمک زیادی در این راه باشند. البته تنها داشتن ابزار نیز کافی نیست، در سئو شما نیاز به قوه تجزیه و تحلیل بالای اطلاعات دارید. در غیر این صورت اطلاعات و امکانات این ابزارها تا حد زیادی بدون استفاده باقی خواهد ماند.

پس در این مقاله از دارکوب من 18 ابزار رایگان در سئو را به شما معرفی می کنم.

 

Ahrefs

بسیاری از افراد فکر می کنند که Ahrefs تنها برای چک کردن بک لینک های وب سایت به کار می رود. اما در حقیقت این تنها یکی از کارهای آن است. این کمپانی در واقع یک جمع کننده اطلاعات است و آن ها را برای مقاصد بازاریابی به کار می برد (اما تمام امکاناتAhrefs  رایگان نیست).

Ahrefs می تواند به نسبت قدرت یک URL (URL Rating) به شما بگوید که چقدر می تواند این بک لینک با ارزش باشد و که در نهایت باعث شود که وب سایت شما بتواند رتبه خوبی در گوگل به دست آورد.

رتبه دامنه Domain Rating نیز نشان دهنده قدرت کلی پروفایل بک لینک های یک دامنه است. این فاکتور با رتبه بندی گوگل در ارتباط است اما نه به اندازه URL Rating. در واقع این فاکتور ها به شما می گویند که با لینک هایی از وب سایت هایی با اعتبار بالا high-authority وب سایت شما می تواند رتبه بهتری به دست آورد. وب سایت های با اعتبار بالا مهم ترین راهنمای شما برای ساخت لینک هستند. یعنی دیگر ساخت لینک به تنهایی کافی نیست بلکه این لینک ها باید از وب سایت های مرتبط و با اعتبار بالا ساخته شوند تا برای رتبه گرفتن وب سایت شما مفید باشند.

دشواری کلمات کلیدیKeyword Difficulty  را نیز می توانید از Ahrefs به دست آورید. این مقیاس به شما می گوید که گرفتن رتبه در این کلمه کلیدی تا چه اندازه رقابتی و دشوار است.

اطلاعات دیگری که می توانید از Ahrefs به دست آورید: تعداد دفعات جستجو Search Volume، ترافیک ارگانیک و غیره.

 

Browseo

این ابزار به شما اجازه می دهد که وب سایت خود را از دید یک موتور جستجوگر ببینید. این اطلاعات باعث می شوند که شما بتوانید اسکلت ساختار وب سایت خود را درک کرده و جایگاه هر المان از آن را درک کنید.

خروجی Browseo بر روی HTML خالص متمرکز است، شبیه آنچه موتورهای جستجو وقتی یک صفحه را بازدید می کنند و می بینند. شما می توانید به سرعت از طریق گزینه های مختلف ساختار صفحه و همچنین ارتباط آن با عبارات جستجوی خاص را در یابید. برای مثال:

  • کد پاسخ دهی سرور، اینکه آیا صفحه Redirect شده است؟ اگر بله از چه نوع؟
  • تعداد لغات هر صفحه
  • هدر ها و اندازه ای آن ها
  • تعداد لینک های داخلی (لینک ها به صفحات یک دامنه)
  • تعداد لینک های خروجی یک صفحه
  • متا دیتا ها مانند تگ عنوان، توضیحات، توضیحات متا برای ربات ها

شما همچنین می توانید لینک های داخلی و خارجی را به طور جداگانه و نسبت به خصوصیت follow و nofollow مشاهد نمایید. و بیشتر این اطلاعات به صورت فایل جداول قابل دانلود هستند.

 

Copyscape

Copyscape یک ابزار آنلاین برای شناسایی دزدی ادبی است. به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید که آیا محتوای سایت تکراری است یا خیر. علاوه بر این می تواند بررسی کنید که آیا محتوای وب سایت شما در جای دیگری در فضای وب استفاده شده است یا نه. داشتن یک محتوای منحصر به فرد برای کسب رتبه بالا برای هر وب سایت و وبلاگی ضروری است.

شما برای استفاده از Copyscape می توانید به راحتی لینک مورد نظر خود را وارد کرده و سپس این ابزار برای شما بررسی می کند که این محتوا در کجا استفاده شده است.

 

یافتن لینک های خراب

گزارش لینک Ninja Internet Marketers یک بررسی از تعداد و سلامت لینک ها داخلی و خارجی سایت شماست. خرابی لینک های داخلی و خارجی برای موتورهای جستجو مشهود است. خرابی یک لینک می تواند باعث شود که کاربران و موتورهای جستجو اصلا یا کمتر به محتوای وب سایت شما دسترسی داشته باشند. برای همین لازم است به صورت دوره ایی وضعیت سلامت لینک های وب سایت را بررسی کنید.

 

Google Adwords Keyword Planner

یک ابزار رایگان گوگل AdWords است که به شما اطلاعاتی درباره تعداد دفعات جستجوی یک لغت می دهد. همچنین این ابزار برای شما مشخص می کند که در هر کلمه کلیدی چه مقدار رقابت وجود دارد .

 

Google Analytics

Google Analytics یکی از قابل اعتماد ترین و پر کاربرد ترین ابزار سئو است. شما با این ابزار می توانید اطلاعات ارزش مندی درباره آمار ترافیک وب سایت، مخاطبان وب سایت و غیره بدست آوردید.

 

Google PageSpeed Insights

از آنجایی که سرعت وب سایت یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی تجربه کاربران از یک وب سایت است، و همچنین این تجربه کاربری می تواند به طور غیر مستقیم بر روی آمار ها و در نهایت سئوی وب سایت تاثیر بگذارد. لازم است که صاحبان وب سایت به سرعت توجه زیادی بکنند. امروز کاربران انتظار دارند که یک صفحه وب در سه ثانیه بارگذاری شود و هرچه این زمان بالاتر برود احتمال ترک وب سایت توسط کاربر بالاتر می رود. این خود باعث کاهش زمان صرف شده در وب سایت و بالا رفتن نرخ پرش می شود که هر دو نشان دهنده کیفیت سایت به موتورهای جستجو است که در نهایت بر روی سئوی وب سایت تاثیر می گذارد. بنابراین شما می توانید برای بررسی سرعت وب سایت و مشکلات احتمالی آن از Google PageSpeed Insights استفاده کنید.

 

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools به شما در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجوگر گوگل کمک می کند. این ابزار ساده و رایگان است. تنها لازم است که شما یک حساب کاربری ساخته و آن را به وب سایت خود متصل کنید.

همچنین برای موتور جستجوگر Bing نیز می توانید از ابزار Bing Webmaster Tools استفاده کنید.

 

Open Site Explorer

Open Site Explorer یک ابزار کامل از Moz برای آنالیز لینک ها است. این ابزار به شما اجازه می دهد که بر روی لینک ها تحقیق کرده، لینک هایی مخرب را بیابید، فرصت هایی برای ساخت لینک پیدا کنید، فعالیت های اجتماعی را بررسی نمایید، متن های لینک ها را آنالیز کنید و غیره. شما همچنین می توانید از ابزار برای یافتن تمام لینک هایی که در موتورهای جستجو فهرست شده اند استفاده کنید. و اطلاعات زیادی را درباره وب سایت خود به دست آورید.

 

Remove’em

Remove’em برای شما گزارشی از لینک ها ایجاد می کند. این گرازش به شما در شناسایی تنوع و برجستگی Anchor Text ها و همچنین مواردی که به علت زیاد بهینه شدن سایت شما را دچار ریسک می کند، کمک می کند.

گاهی بهینه سازی زیادی توسط موتورهای جستجو شناسایی شده و الگوریتم ها آن وب سایت را جریمه می کنند. پس لازم است وب سایت خود را نیز از این نظر بررسی کنید.

 

Screaming Frog

Screaming Frog یک برنامه دسکتاپ است که می توانید آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. این برنامه برای وب سایت های متوسط و بزرگ مناسب است. و به شما اجازه می دهد که اطلاعات مورد نیاز درباره المان های سئو را از سایت استخراج کرده و به شما خروجی فایل اکسل می دهد. همچنین این برنامه به شما نیز پیشنهاداتی ارائه می کند.

 

SEOWorkers Analysis Tool

این ابزار گزارشی سریعی با جزئیات به همراه مزایای اطلاعات پس زمینه بهترین شیوه های سئو ارائه می کند و همچنین این ابزار در فایرفاکس به صورت یک افزونه قابل استفاده است.

 

MozBar

با استفاده از نوار ابزار ماز شما می توانید به راحتی با یک کلیک بر روی این نوار یک گزارش سریع سئو از وب سایت در حال بازدید دریافت کنید. این نوار ابزار به صورت یک افزونه در مرورگرهای اینترنتی کروم و فایرفاکس در دسترس است.

 

SEO Chat

این ابزار کلمات کلیدی با ترکیب جستجو های اصلی موتور جستجو، یوتیوب و آمازون به شما گزارش می دهد.

 

SERPs Rank Checker

SERPs Rank Checker ابزار موثر دیگری در سئو است. با استفاده از این ابزار شما می توانید رتبه کلمات کلیدی را در موتورهای جستجویی مانند گوگل و یاهو بررسی کنید.

 

Übersuggest

Übersuggest این ابزار برای شما یک لیست مشروح از کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) تهیه می کند. همچنین برای یافتن کلمات کلیدی بلند می توانید از KWFinder استفاده کنید.

 

WooRank

با وارد کردن URL وب سایت خود در WooRank این ابزار به شما گزارشی با جزئیات از اینکه تا چه اندازه وب سایت شما از نظر موتورهای جستجوها مورد پسند است، ایجاد می کند.

 

Yoast

اگر در وب سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، به شما پیشنهاد می کنم از ابزار SEO Yoast برای آنالیز سازگاری محتوای وب سایت با سئو سود ببرید. این ابزار با ترکیب امکانات بسیاری با هم می تواند به بهینه سازی وب سایت شما کمک کند. ابزار امکان بهینه سازی تصاویر، متا دیتا ها، تولید اسنیپت و غیره را همه را یک جا برای شما فراهم می کند. پلاگین All In One SEO Pack ابزار مشابهی برای استفاده در وردپرس است.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.

آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد.

دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد.
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته