حضور آنلاین برای هر کسب و کاری در دنیای دیجیتال امروز بسیار مهم است. چون در حال حاضر اینترنت برای هر شخص و سازمانی در سر تا سر جهان به عنوان یک منبع قابل توجه برای کسب در آمد شناخته شده است.
سئو در واقع یک جنبه بسیار محبوب از کسب و کار است از آنجایی که نام های تجاری در حال تلاش بسیار برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو هستند. بنابراین مهم است که بدانیم دقیقا چه چیزی در سئو نقش دارد تا رتبه بندی کسب و کار شما را در فهرست موتورهای جستجو بهبود دهد.
در ادامه 8 نکته آمده است که به شما کمک می کند که اولا درک بهتری از سئو داشته باشید و پس از آن بیاموزید که چگونه می توانید از این طریق نام تجاری کسب و کار خود را تبلیغ کرده و به کاربران بیشتری بشناسید. پس با این مقاله از دارکوب با ما همراه باشید.
لیست مطالب
تصور غلطی وجود دارد که سئو هزینه ایی در کسب و کار می باشد که پول زیادی نیز برای استفاده از آن نیاز است. هر چند اصلا مسئله این طور نیست. با پیروی کردن از قوانین سئو و موتورهای جستجو و انجام کارهای درست متوجه خواهید شد که سئو خیلی هم گران نیست. علیرغم این چگونگی بازگشت سرمایه گذاری در سئو باعث می شود که به آن به عنوان یک هزینه بنگرید.
به طور خلاصه، سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو به معنای در اختیار قرار دادن بهترین کیفیت محتوا (متن، تصویر و غیره) برای مخاطب هدف که شما با استفاده از کلمات کلیدی مناسب است که به طور متداول در موتورهای جستجو و سایر قسمت های بازاریابی دیجیتال مورد جستجو و استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کلمات کلیدی سئوی وب سایت نیاز به رعایت استاندارد های سئو در طراحی سایت، بهینه سازی صفحه و ایجاد بک لینک دارد.
سئو به ایجاد آگاهی از نام تجاری (یا برند) از طریق بهبود حضور آن و آشکار شدنش از طریق رتبه گرفتن بهتر در موتورهای جستجو کمک می کند. در چنین شرایطی کسب و کار شما از طریق وب سایت و موتور جستجو ترافیک (بازدید کننده) بیشتری را دریافت خواهد کرد، بخصوص زمانی که سایت شما یکی از سه رتبه اول را در صفحه نتایج جستجو بدست آورد. که این ترافیک در دراز مدت می تواند تبدیل به اعتبار و اعتماد مشتری به برند شود. که از این طریق شما قادر به کسب در آمد بیشتری خواهید بود. بازگشت سرمایه گذاری در سئو چیزی نیست که خود را در کوتاه مدت نشان دهد، بلکه تلاش و سرمایه گذاری شما به تدریج بازدهی داشته رشد می کند. برای مثال معمولا بین 2 ماه تا 6 ماه زمان لازم است که وب سایت به صفحه اول گوگل راه پیدا کند که پس از آن تازه مرحله آگاهی از برند آغاز شده و بازدهی پس از این مرحله خود را نشان می دهد.
برای رسیدن به موفقیت در تلاش های خود برای سئو، انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهم ترین تصمیمات شما است. جدا از انتخاب تک کلمه های کلیدی، امروز کارشناسان سئو در دارکوب بر روی عبارات چند کلمه ایی کلیدی نیز کار می کنند.
استفاده از عبارات کلیدی طولانی تر دسترسی دقیق تر شما به مخاطبین را بر اساس ارائه ارزش از طریق محتوای متناسب با یک معنای دقیق تر (قصد کاربر در جستجوی یک عبارت) را فراهم می کند. بسیاری از برند های بزرگ تمایل دارند که با استفاده از عبارات کلیدی بلند تجربه جستجو را برای خود به اصطلاح شخصی سازی کنند.
برای مثال برخی بر روی عبارت کلیدی “دکتر در تهران” و برخی بر روی “دکتر جراح ارتوپد تهران” کار می کنند. عبارت دوم ویژه و خاص تر بوده به همین دلیل می تواند تولید ارتباط های با کیفیت تر را گارانتی کند. بر خلاف آن عبارت اول که “دکتر” را در یک رقابت شدید تر با سایر دکتر ها در یک منقطه قرار می دهد. بنابراین شما نیاز به بالا بردن دانش خود درباره شیوه های تولید محتوا برای موفقیت در یک بازاریابی دیجیتال دارید.
بهینه سازی درونی سایت برای بسیاری از افراد خیلی شناخته شده نیست. با این حال بسیار ضروری است که اطمینان حاصل کنیم که وب سایت نزد کاربران و گوگل هر دو مطلوب باشد. یعنی یک وب سایت باید برای موتور های جستجو قابل درک بوده و برای کاربران مطلوب و مفید باشد.
به جهت رسیدن به چنین جایگاهی، کلمات کلیدی مناسب، تگ های صفحات، متن لینک ها، ساختار صفحات و لینک های داخلی و غیره می بایست مورد بهینه سازی قرار بگیرند. این موارد برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد چون می توانند با کمک آن ها وب سایت ها را درک، دستبه بندی و رتبه بندی کنند. بررسی ها نشان می دهد که بیشتر مشتریان امروز راه خود را از طریق موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین، ترافیک های ارجاعی از طریق اینترنت به کسب و کارها پیدا می کنند. درباره جستجو های آنلاین موتورهای جستجو نیاز دارند که موضوع اصلی وب سایت شما را بدانند، و برای شناسایی آن صفحات مختلف وب سایت شما و کلمات مورد استفاده در آن ها را بررسی می کنند.
امروز بسیاری از کسب و کار ها از شبکه های اجتماعی مختلف برای ترویج و ترقی برند خود استفاده می کنند. پیام رسان ها، شبکه اجتماعی کسب و کار لینکدین و غیره برای ساخت پروفایل برای یک برند استفاده می شوند.
این بسیار مهم است که ما برای دیده شدن وب سایت و در حقیقت محتوای آن از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. به این طریق شما نه تنها دسترسی مخاطبین محصولات و سرویس های خود را افزایش می دهید بلکه سیگنالی بابت بهبود رتبه وب سایت خود به موتورهای جستجو ارسال می کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی که به مخاطبین و صعنت فعالیت شما مرتبط است می تواند روابط کسب و کار شما را تقویت کند.
روزهایی که محتوای وب سایت اهمیت نداشت دیگر به سر آمده است. در گذشته وب سایت ها پر بودند از مطالب کپی شده، پر از استفاده نا بجا از کلمات کلیدی و محتوای بی کیفیت. اما امروز وضعیت تغییر کرده است، ما تقریبا دیگر نمی توانیم وب سایتی را بدون داشتن محتوای با کیفیت و استفاده بجا از کلمات کلیدی به رتبه های بالا در صفحه نتایج جستجو برسانیم. موتورهای جستجو امروز دیگر بسیار هوشمند تر از گذشته هستند و ما باید انتظارات آن ها را بر آورده کنیم. محتوای با کیفیت امروز به عنوان مهمترین عامل در بهبود رتبه وب سایت شناخته می شود.
ما صاحبان وب سایت ها باید محتوایی تولید کنیم که آنقدر با ارزش باشد که سایر وب سایت ها بخواهند به آن برای رجوع لینک بدهند، که این نوع محتوا است که می تواند به شدت سئو سایت را به جایگاه مطلوب برساند.
خوب برای رسیدن به چنین جایگاهی باید برنامه ایی برای انتشار متداول محتوا داشته باشیم. برای همین پیشنهاد می شود که حتما وب سایت در هر هفته حداقل دو تا سه بار به یک پست جدید بروز رسانی شود. این بروز رسانی از دید موتورهای جستجو نیز پنهان نخواهد ماند و بازدهی آن را به زودی مشاهده خواهید کرد. اما باز توجه داشته باشید این محتوا باید از نظر کاربر نیز مفید باشد.
این مورد بر خلاف سئو داخلی است که در آن برای ارتقای رتبه از روش های خارج از سایت استفاده می کنیم. هر چه وب سایت شما به عنوان یک سایت معتبر و مقتدر شناخته شود بهتر رتبه می گیرد.
راز رسیدن به لینک های با کیفیت، بالا بردن کیفیت محتوای به اشتراک گذاشته شده و استفاده از کلمات کلیدی است. با این روش وب سایت های دیگر در همان صنعت یا جاویژه (Niche) تمایل پیدا می کنند که به وب سایت شما لینک بدهند که این نشان دهنده جایگاه وب سایت شما در صنعت و کسب و کار است. هر چه لینک های بیشتری برای وب سایت خود جذب کنید جایگاه آن بهبود پیدا می کند. اما توجه داشته باشید که اعتبار و جایگاه بالای وب سایتی که به سایت شما نیز لینک می دهند نیز برای سایت شما اهمیت دارد.
کسب و کار های بسیاری امروز تمایل به استفاده از تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) دارند و آن را به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی آنلاین به کار می گیرند. اما بهتر است که بدانید که این نوع تبلیغات تاثیری بر جایگاه سایت و سئو ندارد. به این خاطر که سئو بیشتر تحت تاثیر جستجو های طبیعی کاربران از طریق موتور جستو است تا تبلیغات پرداختی.
PPC البته ارزش و جایگاه خود را برای جذب مخاطب دارد. مخصوصا زمانی که تازه وب سایتی راه اندازی شده و به طور عمومی کسب و کار شناخته نشده است، اما این تبلیغات به طور مستقیم بر روی سئوی وب سایت تاثیر نمی گذارند.
در نتیجه رقابت شدید در هر صنعتی برخی کسب و کار ها به دنبال روش های غیر قانونی برای دستیابی به جایگاه بهتر هستند. هر چند این روش ها در گذشته به صورت مقطعی اثر بخش بودند، اما با هوشمند تر شدن الگوریتم های موتورهای جستجو این روش ها به عنوان تخلف در قوانین سئو و فریب موتورهای جستجو شناسایی شده و در نتیجه وب سایت جریمه می شود. برای همین ما در دارکوب به مشتریان مان درباره این روش های غیر مجاز و مضر برای وب سایت هشدار می دهیم. این روش ها عبارتند از:
علیرغم استفاده طولانی مدت برخی از وب سایت ها از این روش ها امروز گوگل وب سایت هایی که از این روش ها استفاده می کنند را به راحتی شناسایی کرده و آن ها را از صفحه نتایج جستجو حذف می کند. اما جالب این است که هنوز برخی از سایت ها به این روش ها ادامه می دهند در آخر نیز از عواقب منفی آن نیز بی نصیب نمی مانند.
هر تصمیمی که شما در سئو می گیرید می تواند به شکل اساسی بر روی موفقیت سایت و کسب و کار شما تاثیر بگذارد. استفاده از روش های صحیح به شما کمک می کند که رتبه بالا دست پیدا کنید و از فواید آن لذت ببرید. سئوی مدرن امروز با محتوای با کیفیت، بک لینک های معتبر و بدون اسپم و کلمات کلیدی طولانی شناخته می شود. با این روش ها موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را بهتر و سریع تر درک کرده و به آن رتبه بالاتری نسبت به رقبایتان به آن اختصاص می دهند.